Czy możliwy jest „reset” edukacji?
Maria Zając
21 sierpnia bieżącego roku zmarł Sir Ken Robinson, człowiek, który przez całe swoje życie zawodowe działał aktywnie na rzecz zmian w edukacji, które pozwoliłyby na rozwijanie indywidualnych talentów uczniów, na ich twórczy i samodzielny rozwój, niezależnie od tego w jakiej części świata żyją i dorastają. Jego wystąpienie z 2006 roku, zatytułowane Do schools kill creativity? oglądnięto ponad 67 milionów razy, co czyni je najczęściej oglądanym wystąpieniem w historii TED Talks. W uznaniu jego zasług dla edukacji i dla kultury został włączony do elitarnego grona Knight Bachelors, czego wyrazem jest m.in. prawo do używania tytułu Sir przed nazwiskiem.
Jednak co ma wspólnego tytułowy reset z Kenem Robinsonem? Otóż, 7 maja dołączył on do zapoczątkowanej przez Tima Shrivera, inicjatywy o nazwie The Call to Unite, której celem jest wzajemne wspieranie się w trudnym czasie pandemii. W opublikowanym w ramach tej akcji nagraniu wideo, zatytułowanym My thoughts for the Call to Unite Ken Robinson kolejny raz nawiązuje do postindustrialnego modelu edukacji, który wymaga zmiany, a argumentem za koniecznością podjęcia zdecydowanych działań jest porównanie edukacji z rolnictwem. Mówca wskazuje na trzy elementy systemu agrarnego, który ukształtował się w epoce przemysłowej. Są nimi: mechanizacja, która pozwoliła na uprawę wielkich obszarów ziemi i w efekcie rozwój upraw monokulturowych; nawożenie – które umożliwia uzyskiwanie obfitszych plonów oraz - będący konsekwencją obu wymienionych elementów – zanik naturalnej odporności upraw poprzez ograniczenie różnorodności organizmów żywych w przyrodzie, co pociągnęło za sobą konieczność stosowania na dużą skalę środków ochrony roślin, czyli pestycydów. Efektem tych działań jest niszczenie gleby, a więc de facto szkodzą one rolnictwu. Z kolei odpowiedzią na te problemy jest koncepcja zrównoważonego rozwoju, który w przypadku rolnictwa oznacza dbałość przede wszystkim o glebę, ponieważ to właśnie jej dobra kondycja decyduje o jakości upraw, a w konsekwencji o wielkości plonów, a także o dobrej kondycji całego systemu agrarnego w dłuższej perspektywie.
Zdaniem Kena Robinsona można wskazać liczne analogie pomiędzy rolnictwem i edukacją, która również ma charakter monokultury nastawionej na uzyskanie jak najlepszych wyników i wskaźników. I choć kwestie „monokulturowości” w edukacji wybrzmiewały bardzo często w wystąpieniach Kena Robinsona, tym razem poszerzył on swoją wypowiedź o zachętę do przeciwdziałania edukacyjnej „erozji gleby” poprzez budowanie szkolnej kultury uczenia się, uwzględniającej personalizację i różnorodność. Kultury współpracy, akceptacji i wspierania różnorodnych talentów. Proponuje on, aby doświadczenia z okresu pandemii stały się inspiracją do przemyślenia na nowo koncepcji edukacji, rozbudzenia kreatywności i „rewitalizacji” procesu uczenia się.
W wielu krajach świata uczniowie właśnie niedawno wrócili do szkół, wkrótce również studenci pojawią się w murach uczelni. Warto zatem zadać sobie pytanie – czy tych kilka ostatnich miesięcy zmieniło cokolwiek w sposobie myślenia o edukacji? Czy po tym wymuszonym przez pandemię „zatrzymaniu” całej machiny edukacyjnej wróci ona na swoje dawne tory, czy też jest możliwy swoisty reset, do którego namawiał Sir Ken Robinson w jednym z ostatnich swoich nagrań?
Data dodania: 6.09.2020
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Maria Zając
Tagi wpisu
Inne wpisy autora:
- » Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się
- » Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …
- » Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning
- » Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany
- » Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?
- » ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne
- » Ostatni wykład
- » Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania
- » Jak oceniać wspólnie ze studentami
- » Sesja tuż-tuż…
- » Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor
- » (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną
- » Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy
- » Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy
- » Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne
- » Makerspace w Wadowicach
- » Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław
- » The Case Against Education
- » Just Join IT: polscy programiści na świecie
- » Kursy MOOC jako część edukacji formalnej
- » Cloud Academy
- » Mam certyfikat MOOC i co dalej?
- » Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki
- » Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych
- » Świąteczny MOOC
- » Magia technologii?
- » Gra w edukację i profile graczy
- » Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii
- » Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?
- » Nieoczekiwana zmiana miejsc?
- » 3F > 3Z?
- » Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?
- » Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?
- » Dla kogo jest MOOC?
- » Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach
- » Zotero – bibliografia zawsze pod ręką
- » Counselor, tutor i profesor
- » E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa
- » World Bank e-Institute
- » Ja też chcę na Stanford
Ostatnio czytane:
- ♦ Jak wynagradzać e-nauczycieli?, Marcin Dąbrowski
- ♦ Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?, Maria Zając
- ♦ Oczekiwania i wyobrażenia uczniów nt. przyszłości komputerów, Marcin Dąbrowski
- ♦ Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach, Maria Zając
- ♦ Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?, Maria Zając