Kalendarz wydarzeń
W serwisie prezentowane są zapowiedzi ciekawych konferencji, seminariów i warsztatów poświęconych tematyce e-learningu, zarządzania wiedzą, e-biznesu oraz kształcenia akademickiego oraz ustawicznego - które odbywają się w Polsce i na świecie.
Serwis umożliwia również zapoznanie się z zapowiedziami konferencji, publikowanymi w kolejnych wydaniach "e-mentora".
W celu zapoznania się z szczegółowym opisem wydarzenia, należy kliknąć na jego tytuł.
Komunikacja w grupie społecznej to jeden z najczęściej występujących poziomów interakcji komunikacyjnych każdego z nas. Jako naturalny i nieunikniony proces społeczny, proces tworzenia formalnych i nieformalnych grup, w różnorodnych (także wielokulturowych) środowiskach, jest sposobem radzenia sobie w życiu osobistym i zawodowym. Stąd też nieustanna potrzeba podnoszenia swoich kompetencji komunikacyjnych, jako tych które warunkują nasz rozwój osobisty, zawodowy i które gwarantują osiąganie celów w zawodach związanych z edukacją, wychowaniem, pracą socjalna i z życiem publicznym.
Postrzeganie siebie jako członków grupy, wzajemne zależności, obowiązki i role komunikacyjne, kreacja kultury grupowej, to tylko nieliczne procesy, które warto poznawać. Większość oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, realizacja zadań w pracy socjalnej z podmiotami społecznymi to także procesy, które wymagają refleksji nad zagadnieniami typu: jak się grupy zmieniają i rozwijają, w jaki sposób grupa wpływa na swych członków, kto może być przywódcą itd. Reguły komunikowania się obowiązujące członków grupy, grupy rówieśniczej, szkolnej, pracowniczej implikują także szereg wniosków, z których winien zdawać sobie sprawę każdy działający dla grupy i w grupie. Dbałość o jakość komunikacji jest obowiązkiem każdego członka grupy. Niemożliwe jest perfekcyjne wzajemne rozumienie się członków grupy a niezgoda i konflikt niekoniecznie oznaczają kryzys komunikacji. Zdając sobie sprawę z tego, że środowisko szkolne i pozaszkolne to we współczesności, obok genetyki i epigenetyki, druga połowa determinantów postaw i zachowań człowieka (J. R. Harris) wskazane jest, dla wszystkich osób zaangażowanych w proces komunikowania się, studiowanie i eksploracja wszelkich możliwych czynników rzutujących na skuteczności i efektywność pracy w grupie i dla grupy. Grupy były i będą wplecione w przebieg naszego życia, na każdym jego etapie. Grupy powstają i zabarwiają sens naszego życia, także wnoszą wkład w nasze myślenie o tym, kim jesteśmy.
Czyż tylko to krótkie wprowadzenie nie jest wystarczającym asumptem do tego by…być w grupie dyskutantów, prowadzić spory i percypować to, co ważne dla naszej profesji?
Debaty panelowe – zagadnienia:
- Genetyka i epigenetyka jako predyktory komunikowania się ludzi w wielokulturowych środowiskach (grupach). Szkoła, rodzina, grupa rówieśnicza jako obszar interakcji grupowych.
- Interakcje komunikacyjne w środowiskach edukacyjnych i w pracy socjalnej, a nowe trendy w postrzeganiu procesu porozumiewania się - relewancja i komunikacja inferencyjna.
- System relacji międzyludzkich, system socjalizacyjny i system statusów społecznych jako czynniki kształtujące kompetencje komunikacyjne i warunkujące aktywność komunikacyjną w środowisku wielokulturowym.
- Normy komunikowania się obowiązujące członków grupy. Implikacje dla komunikacji w grupie.
- Grupa jako system. Szkoła jako system grupowej komunikacji.
- Demograficzne i kulturowe warunki komunikacji w grupie.
- Procesy wpływu w grupie. Konflikty w grupie prywatnej, publicznej i zawodowej.
- Kompetencje niezbędne w życiu grupy.
- Komunikacja w kryzysach i sytuacji ryzyka.
- Gramatyka komunikacyjna w sytuacjach edukacyjnych – dyskurs, sytuacja komunikacyjna
i inne komunikacyjne akty w interakcji międzyludzkiej
Więcej informacji na: http://milenium.edu.pl/application/files/Komunikat-Pila-Plotki-2015.pdf