Zasady etyczne
W czasopiśmie „e-mentor" są stosowane zasady etyki wydawniczej określone przez COPE Committee on Publication Ethics (Komitet ds. Etyki Wydawniczej), zawarte w Kodeksie Postępowania COPE.
1. Zasady obowiązujące Redakcję
- Kontrolowanie standardów etycznych. Członkowie Redakcji czasopisma dbają o przestrzeganie obowiązujących standardów i zasad etycznych oraz zapobiegają praktykom niezgodnym z przyjętymi standardami.
- Fair play. Nadesłane artykuły oceniane są wyłącznie pod kątem merytorycznym, bez względu na rasę, płeć, orientację seksualną, przekonania religijne czy polityczne, pochodzenie etniczne czy obywatelstwo Autora/ów.
- Poufność. Członkowie Redakcji nie ujawniają osobom nieupoważnionym żadnych informacji na temat zgłaszanych do publikacji prac. Osobami upoważnionymi do posiadania tych informacji są: Autor, wyznaczeni Recenzenci, Redaktorzy oraz Wydawca.
- Przeciwdziałanie konfliktom interesów.
- Przejrzystość kryteriów przyjmowania artykułów do publikacji. O tym, które materiały zostaną opublikowane, decyduje Redakcja. Kryteria brane pod uwagę to: zgodność z zakresem tematycznym czasopisma, oryginalność ujęcia tematu, wartość naukowa pracy, przejrzystość wywodu, przestrzeganie zasad praw autorskich. Podstawą decyzji Redakcji są opinie recenzentów.
2. Zasady obowiązujące Autorów
- Autorstwo. Autorzy powinni zgłaszać do publikacji wyłącznie własne, oryginalne teksty, które nie zostały opublikowane ani zgłoszone w innym wydawnictwie.
- Rzetelność naukowa. Autorzy są zobowiązani do przeprowadzenia badań i przygotowania artykułów z zachowaniem najwyższych standardów i należytej staranności.
- Rzetelność źródeł. Autorzy zobowiązani są wymienić w bibliografii załącznikowej wszystkie publikacje, które zostały przywołane w artykule.
- Wskazanie autorów pracy i ich wkładu w przygotowanie artykułu.
- Przeciwdziałanie konfliktom interesów.
- Ujawnienie informacji. Autorzy mają obowiązek ujawnić źródła finansowania badań naukowych, których wyniki są prezentowane w nadesłanych artykułach naukowych, a także podać informacje dotyczące wkładu instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów w powstawanie artykułu.
- Gotowość do udostępnienia danych. Autorzy poproszeni o przedstawienie nieprzetworzonych wyników badań wykorzystanych w tekście zobowiązani są zapewnić dostęp do tych danych, także po opublikowaniu pracy.
- Informowanie o błędach w opublikowanych pracach. Jeśli Autor/Autorzy odkryją istotne błędy lub nieścisłości w swoich tekstach, zobowiązani są niezwłocznie powiadomić o tym Redakcję czasopisma w celu ich skorygowania (opublikowanie erraty, aneksu, sprostowania) lub wycofania tekstu.
3. Zasady obowiązujące Recenzentów
- Obiektywność. Recenzje powinny mieć charakter obiektywny i rzetelny. Wszystkie uwagi Recenzenta powinny zostać odpowiednio uargumentowane. Personalna i nienaukowa krytyka autorów prac jest niedopuszczalna.
- Podniesienie wartości i jakości artykułu. Recenzent powinien mieć na celu podniesienie wartości naukowej recenzowanych artykułów.
- Terminowość. Recenzent zobowiązany jest dostarczyć recenzję w ustalonym terminie. Jeżeli nie jest w stanie dotrzymać terminu, powinien niezwłocznie poinformować o tym Redakcję.
- Fachowość. Recenzent powinien podejmować się wykonania recenzji wyłącznie tych prac, z zakresu których posiada wiedzę umożliwiającą mu wydanie rzeczowej opinii.
- Poufność. Wszystkie recenzowane artykuły oraz ich recenzje mają charakter poufny. Niedopuszczalne jest ujawnianie prac i wszystkich informacji związanych z procesem recenzowania osobom trzecim (za wyjątkiem osób, które biorą udział w procesie wydawniczym).
- Przeciwdziałanie konfliktom interesów.
Autorstwo
- Autorstwo powinno być ograniczone do osób, które miały znaczący udział w powstaniu, realizacji i interpretacji pracy. Autor zgłaszający artykuł ma obowiązek wskazać wszystkich współautorów mających wkład w powstanie publikacji.
- Jeśli w powstawaniu tekstu oraz poprzedzających je badaniach brała udział więcej niż jedna osoba, w formularzu zgłoszeniowym należy umieścić informację o charakterze wkładu (nie zaś wkładzie procentowym) każdego z Autorów.
- Wszelkie zmiany informacji o autorstwie składanego do publikacji artykułu wymagają pisemnego oświadczenia każdego z Autorów oddzielnie w formie listu elektronicznego do Redaktora naczelnego czasopisma. Autor zgłaszający artykuł ma obowiązek podania jasnej przyczyny proponowanej zmiany.
- Opracowania nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich – w rozumieniu Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst pierwotny: Dz. U. 1994 r. Nr 24 poz. 83, tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 666).
- Redakcja stanowczo przeciwstawia się zjawiskom takim jak ghostwriting i guest authorship oraz plagiatowaniu, które są przejawem nierzetelności naukowej. Z ghostwritingiem mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, ale jego udział – jako jednego z Autorów – nie został ujawniony lub też nie wspomniano o roli tej osoby w podziękowaniach zamieszczonych w artykule. O guest authorship (honorary authorship) można mówić, gdy dana osoba w ogóle nie uczestniczyła w przygotowywaniu publikacji bądź też jej udział był znikomy, a mimo to została wymieniona jako Autor lub Współautor artykułu.
Oryginalność prac
- Wykorzystane w publikacji badania i/lub informacje innych naukowców powinny być oznaczone przez Autora w sposób wskazujący, że jest to cytat.
- Autor ma obowiązek uzyskania zgody na publikację innych objętych prawem autorskim elementów artykułu naukowego (np. ilustracji, zdjęć).
- Recenzent ma obowiązek niezwłocznie poinformować Redakcję w sytuacji odkrycia jakichkolwiek naruszeń standardów etycznych w recenzowanych artykułach naukowych, w tym przede wszystkim plagiatów i autoplagiatów. Recenzent powinien wskazać i zgłosić Redakcji wszelkie istotne podobieństwa recenzowanego artykułu do innych prac.
- Wszystkie prace przyjęte do publikacji w czasopiśmie „e-mentor” są sprawdzane za pomocą systemu antyplagiatowego (SimilartyCheck).
- Autorzy zachowują prawa autorskie do swoich artykułów, natomiast prawa majątkowe do opublikowanego utworu na wszelkich polach eksploatacji znanych w chwili zawarcia umowy przechodzą na Wydawcę.
- Materiały zamieszczone w czasopiśmie „e-mentor” są chronione prawem autorskim i udostępniane w oparciu o licencję CC: BY-NC 4.0 International czyli Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne. Wersją pierwotną czasopisma „e-mentor” jest wersja internetowa.
Przeciwdziałanie konfliktom interesów
- Do konfliktu interesów dochodzi wtedy, kiedy Autor (lub jednostka, którą reprezentuje), Recenzent albo Redaktor zaangażowany jest w ekonomiczne (zatrudnienie, otrzymywanie wynagrodzenia, wykonywanie płatnych ekspertyz czy konsultacji) lub osobiste relacje czy też współzawodnictwo naukowe, polityczne, które w nieodpowiedni sposób wpływają na jego działania. Wszystkie strony uczestniczące w procesie wydawniczym powinny dbać o to, by konflikt interesów nie wystąpił, ponieważ taka sytuacja grozi podważeniem wiarygodności czasopisma, autorów, a nawet badań naukowych. Autorzy, Rrecenzenci, ale też Redaktorzy, w których przypadku występuje jakiegokolwiek rodzaj konflikt interesów, zobowiązani są zgłosić ten fakt Redakcji.
- Zgłaszając tekst, Autor oświadcza, że nie wiążą go żadne (poza ujawnionymi w formularzu zgłoszeniowym) zależności osobiste ani finansowe (np. wynikające z zatrudnienia, doradztwa, posiadania akcji, honorariów), które mogłyby mieć wpływ na interpretację i prezentację wyników badań.
- Prace recenzowane nie mogą być wykorzystane na korzyść własną Recenzenta. Recenzenci nie powinni podejmować się wykonania recenzji w sytuacji, w której występuje konflikt interesów z Autorami (Recenzent nie może pozostawać w zależności służbowej, stosunkach osobistych ani stosunkach pokrewieństwa z Autorem recenzowanej pracy).
Procedury postępowania w przypadku wykrycia praktyk niezgodnych z przyjętymi standardami etycznymi
- Redakcja prowadzi politykę otwartości i zachęca do zgłaszania podejrzeń dotyczących działań niezgodnych z przyjętymi standardami etycznymi. Redakcja umożliwia kontakt mailowy (adres: redakcja@e-mentor.edu.pl) oraz poprzez komentowanie publikowanych artykułów za pośrednictwem ogólnodostępnego forum na stronie internetowej czasopisma.
- W przypadku ujawnienia zachowania nietycznego Autora (nieuczciwych praktyk typu plagiat, autoplagiat, ghostwriting, guest authorship, fałszowanie wyników badań, nieobiektywna interpretacja wyników) Redakcja poprosi o wyjaśnienia. W następnych krokach nastąpi zawiadomienie władz jednostki naukowej Autora i wycofanie danego artykułu.
- O przypadkach zaistnienia ghostwriting, guest authorship i plagiatów w artykułach nadesłanych do publikacji w czasopiśmie „e-mentor” redakcja będzie powiadamiać odpowiednie podmioty (np. instytucje zatrudniające Autorów, towarzystwa naukowe).
- W przypadku ujawnienia zachowania nietycznego Recenzenta Redakcja poprosi o wyjaśnienia. W kolejnych krokach Recenzent zostanie wyłączony z procesu recenzyjnego, a następnie nastąpi zawiadomienie władz jednostki naukowej Recenzenta.