E-mentor logo
EN
E-mentor nr 4 (31) / 2009

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Education at a Glance 2009, OECD Indicators

Dostępna jest już kolejna edycja raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Education at a Glance, corocznie prezentującego dane statystyczne dotyczące edukacji w skali międzynarodowej. Najnowsze wydanie zawiera szczegółową charakterystykę rozwoju systemów edukacji, rezultatów kształcenia, metod finansowania edukacji oraz sposobów jej organizacji. Zwraca się również uwagę na fakt, że kryzys gospodarczy skutkuje przywiązywaniem szczególnego znaczenia do efektywności systemów edukacji, co wynika, po pierwsze, z ograniczonego dostępu do zasobów inwestowanych w rozwój, a po drugie, z konieczności inwestowania w wybrane umiejętności i kompetencje - te, które sprzyjają wychodzeniu z kryzysu.

Publikacja jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie: http://www.oecd.org/document/24/0,3343,en_2649_39263238_43586328_1_1_1_37455,00.html

Streszczenie w języku polskim dostępne jest na stronie: http://www.oecd.org/dataoecd/42/51/43638748.pdf

B. Majewski, A. Tomaszewski, ABC przedsiębiorczości, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009

Nakładem WSiP ukazał się nowy podręcznik do przedmiotu podstawy przedsiębiorczości dla liceum i technikum. Podzielony jest na pięć głównych rozdziałów: Psychologiczne aspekty rozwoju przedsiębiorczości; Otoczenie przedsiębiorcy; Osoba przedsiębiorcza na rynku pracy; Umiejętności przedsiębiorcy; Zachowania przedsiębiorcy w życiu codziennym. Każda z części zawiera zestaw kluczowych słów, wiadomości uzupełnione tabelami i rysunkami, ćwiczenia sprawdzające zdobytą wiedzę, a także podsumowanie najważniejszych treści (przedstawione w postaci mapy myśli). Podręcznik zawiera także słownik pojęć.

W ramach pakietu autorzy przygotowali również Poradnik dla nauczyciela, ściśle skorelowany z Podręcznikiem. Jego pierwsza część dotyczy diagnozy wiedzy uczniów za pomocą sprawdzianu (zamieszczonego w załączniku). W drugiej części zamieszczono wskazówki ułatwiające realizację poszczególnych jednostek dydaktycznych, w tym m.in. ćwiczenia i zadania wraz z rozwiązaniami oraz testy sumatywne. Cykl zgodny jest z programem nauczania dopuszczonym przez MEN (DPN-5002-36/08).

Książki można nabyć w sklepie internetowym wydawnictwa: http://www.sklep.wsip.pl

ks. Grzegorz Polok, Rozwinąć skrzydła, Wydawnictwo KAGA-DRUK, Katowice 2009

Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz duszpasterzem akademickim, metodykiem i etykiem. Ma na swoim koncie wiele publikacji z zakresu etyki gospodarczej, etyki w obszarze public relations oraz etosu nauczyciela akademickiego. Książka Rozwinąć skrzydła dotyka ważnego i trudnego obszaru, obecnego i obserwowanego przez autora w środowisku akademickim - problemu dorosłych dzieci z rodzin dysfunkcyjnych (DDD), a w szczególności dorosłych dzieci alkoholików (DDA). Jej celem jest udzielenie wsparcia studentom i pracownikom uczelni w uporaniu się z doświadczeniami dzieciństwa i budowaniu postaw bazujących na akceptacji siebie, poczuciu własnej wartości i zaufaniu w relacjach z innymi.

Więcej informacji i fragment książki na: http://www.ae.katowice.pl/betapl/strona/8311/


Czesław Kupisiewicz, Małgorzata Kupisiewicz, Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

W serii Słowniki Akademickie PWN ukazała się publikacja Słownik pedagogiczny prezentująca ponad 1000 haseł obejmujących zagadnienia z zakresu wychowania i kształcenia oraz nauk pokrewnych. Cechą wyróżniającą jest zwiększenie liczby pojęć z zakresu pedagogiki specjalnej oraz historii wychowania i myśli pedagogicznej. Biogramy pedagogów i przedstawicieli nauk o wychowaniu, inaczej niż w tradycyjnych słownikach, umieszczono bezpośrednio przy hasłach, które są z nimi związane. Założeniem autorów był podręczny i syntetyczny charakter opracowania, dlatego też nie znalazły się w nim greckie i łacińskie źródłosłowy pojęć. Zrezygnowano również z prezentacji dotyczących systemów szkolnych w wybranych krajach, ze względu na szybką ich dezaktualizację.

Adresatami Słownika są maturzyści, studenci pedagogiki, psychologii i socjologii, a także słuchacze kolegiów nauczycielskich. Książka przeznaczona jest również dla nauczycieli chcących pogłębić kwalifikacje zawodowe, rodziców i pracowników zakładów kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.pwn.pl

Dyskursy młodych andragogów 10, red. M. Olejarz, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009

Publikacja prezentuje nowe trendy i badania z obszaru andragogiki, które podejmowane były podczas 10 Letniej Szkoły Młodych Andragogów w Zielonej Górze.
Artykuły dotyczące edukacji dorosłych podzielone zostały na trzy części tematyczne: andragogiczną, poradoznawczą i kulturoznawczą. W części andragogicznej autorzy podejmują m.in. kwestie biograficznych aspektów uczenia się dorosłych osób niepełnosprawnych, kształcenia dorosłych na odległość, wykorzystania opowieści o przebiegu życia do uczenia się. W dyskursie poradoznawczym znajdują się artykuły dotyczące m. in. "strefy cienia" w pracy doradcy czy poradnictwa telewizyjnego, natomiast część kulturoznawcza zawiera omówienie działań animacyjnych w przestrzeni wirtualnej, opisane zostały także zagraniczne projekty socjokulturowe oraz badania nad takimi kwestiami jak bigoreksja u mężczyzn czy feminizm.

Jubileuszowy 10. tom Dyskursów podsumowuje także dotychczasową działalność Letniej Szkoły Młodych Andragogów oraz wydania Dyskursów w ciągu 10 lat istnienia.

Publikację można zamówić w wydawnictwie: http://www.ow.uz.zgora.pl


Tomasz Karwatka, Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Gliwice 2009

Publikacja omawia tematykę użyteczności (usability, web-usability) w odniesieniu do ergonomii serwisów internetowych: intuicyjnej nawigacji, tworzenia ułatwień w zakresie wyszukiwania użytecznych informacji, zapewnienia efektywnej komunikacji z użytkownikami. Autor zajmuje się projektowaniem serwisów internetowych od 1999 roku - w książce dzieli się z czytelnikami swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, obserwacjami i pomysłami na usprawnienie działań sprzedażowych online. Omawia m.in. budowę stron WWW, teksty publikowane w serwisach, e-commerce, reklamę internetową, prototypowanie oraz jakość serwisów WWW.
Książka adresowana jest do właścicieli e-sklepów, menedżerów produktów, grafików i innych osób zajmujących się tworzeniem serwisów WWW.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl

P.R. Michalak, D. Daszkiewicz, A. Musz, Marketing wirusowy w internecie?, Helion, Gliwice 2009

Jak efektywnie rozprzestrzeniać informacje o nowym produkcie, udoskonaleniach, zmianach? Ich nośnikiem może być wirus, rozumiany np. jako reklama, wydarzenie, cena, przekazywany między ludźmi i stopniowo "zarażający" kolejne osoby. Autorzy publikacji uczą, w jaki sposób wykorzystać potencjał marketingu wirusowego i przekuć go na sukces organizacji. Omawiają pięć obszarów wirusowości: promocję, produkt, cenę, dystrybucję i obsługę, analizują znaczenie programów partnerskich i zalety autoresponderów. Ostrzegają również przed wykorzystywaniem wirusów przez oszustów.

Książka przeznaczona jest dla osób zainteresowanych obniżeniem kosztów kampanii i uatrakcyjnieniem przekazu, a także pozyskaniem jak największej liczby klientów w krótkim czasie.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl

Jeff Jarvis, Co na to Google?, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2009

Autor publikacji przekonuje, że Google nie jest jedynie amerykańską firmą internetową, ani nawet rewolucyjną wyszukiwarką, lecz także nowym modelem rzeczywistości. W pierwszej części książki analizuje on działanie Google i przedstawia swoistą mądrość firmy jako zestaw zasad, które mogą być stosowane do prowadzenia interesów w każdym sektorze. Odnoszą się one m.in. do relacji z klientami, struktury firmy, rzeczywistości biznesowej, etyki. Część druga prezentuje zastosowanie omówionych zasad w konkretnych ćwiczeniach - przykładach, np. Zakład Energetyki Google, Uniwersytet Google, "The Google Times". Ostatnia, trzecia część poświęcona jest "Pokoleniu G" - wpływowi Google na relacje międzyludzkie, światopoglądy i społeczeństwo.

Książkę polecamy osobom zainteresowanym analizą sukcesu firmy Google, ale także poszukującym informacji dotyczących informatyzacji społeczeństwa i roli nowych mediów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk, A. Sankowska, M. Wańtuchowicz, Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Koncepcja, narzędzia, zastosowania, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2009

Celem autorów publikacji jest rozpoczęcie powszechnej dyskusji na temat problematyki zaufania organizacyjnego, zarówno w środowisku akademickim, jak również w gronie profesjonalistów. Uznają oni zarządzanie zaufaniem za jedyną stałą, która integruje ludzkie działania we współczesnej, zmiennej rzeczywistości. Książka porządkuje wiedzę z tego obszaru, prezentując kluczowe kwestie zarządzania zaufaniem. W pierwszej części scharakteryzowano pojęcie i źródła zaufania, również w odniesieniu do działań organizacji i koncepcji kapitału intelektualnego. Część druga prezentuje istotę zarządzania przez zaufanie w przedsiębiorstwie. Kolejna traktuje o zaufaniu w otoczeniu przedsiębiorstwa, np. w relacjach z partnerami biznesowymi, oraz strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. W czwartej, ostatniej części czytelnik odnajdzie m.in. diagnozę stanu zarządzania zaufaniem w polskich przedsiębiorstwach oraz studia przypadków.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

Konferencje



Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie,
27 października 2009 r., Warszawa


W ramach obchodów roku innowacyjności i kreatywności w Unii Europejskiej Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu zaprasza na konferencję Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie. Spotkanie organizowane jest pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej - Katarzyny Hall, prof. Mariana Goryni, rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Polskiego Forum Obywatelskiego.
Cele i założenia konferencji:

  • zintegrowanie środowiska nauczycieli, dyrektorów szkół i przedstawicieli administracji oświatowej wokół problematyki kreatywności i innowacyjności,
  • promowanie postaw innowacyjnych wśród nauczycieli i menedżerów polskiej oświaty,
  • kształtowanie wizerunku menedżera oświaty jako innowatora,
  • zachęcanie decydentów do podejmowania i wspierania innowacyjnych działań w oświacie,
  • wskazanie kierunków nowoczesnych badań naukowych w Polsce w zakresie innowacyjnego zarządzania w oświacie,
  • przyczynienie się do rozwoju w Polsce gospodarki opartej na wiedzy.
W czasie konferencji, w godz. 16:00-17:45, odbędzie się debata publiczna transmitowana w internecie. Zachęcamy internautów do aktywnego udziału i zadawania pytań online.
Więcej informacji na stronie: http://www.iz2009.eid.edu.pl/

ICERI 2009 International Conference of Education Research and Innovation, 16-18 listopada 2009 r., Madryt, Hiszpania

Głównym celem konferencji jest promowanie międzynarodowej współpracy w zakresie edukacji i badań we wszystkich dziedzinach kształcenia. Zakres tematyczny jest bardzo szeroki - obejmuje m.in.: globalne kwestie w edukacji i badaniach, nowe trendy i doświadczenia, umiędzynarodowienie i globalizację jako nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego, e-learning i innowacje, zastosowanie technologii w edukacji i badaniach, kwestie jakości i akredytacji.
Organizatorzy spodziewają się uczestnictwa w spotkaniu około 500 osób z 70 krajów.

Więcej informacji na stronie: http://www.iated.org/iceri2009


ICBL - Interactive computer-aided blended learning, 5-7 listopada 2009 r., Florianopolis, Sant Catarina, Brazylia

Celem konferencji jest zapoznanie uczestników z wynikami najnowszych badań z zakresu blended learningu, umożliwienie wymiany doświadczeń oraz stworzenie miejsca do dyskusji. Główne obszary tematyczne proponowane przez organizatorów dotyczą: metod i narzędzi stosowanych w e-learningu, zagadnień pedagogicznych i psychologicznych, aplikacji mobilnych w nauczaniu, wirtualnych laboratoriów, kwestii technicznych, pilotażowych projektów, produktów i aplikacji.

Więcej informacji na stronie: http://www.icbl-conference.org

Learning Technologies Conference 2009, 19-20 listopada 2009 r., Sunshine Coast, Australia

Tematem przewodnim konferencji jest hasło: Twoja siła (The Power of You). Organizatorzy chcą w ten sposób zwrócić uwagę na zmiany, jakie dokonują się w roli i pozycji nauczyciela w dobie nowych technologii. Przypominają, że technologia jest jedynie narzędziem, a od wykładowców zależy, w jaki sposób go użyją. Podczas spotkania dyskutowane będą wyzwania i zadania stojące przed nauczycielem nowej ery, a prelegenci zaprezentują własne doświadczenia w tym zakresie.

CELDA 2009 Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, 20-22 listopada 2009 r., Rzym, Włochy

W listopadzie br. odbędzie się kolejna edycja konferencji CELDA, organizowana przez International Association for Development of Information Society (IADIS), której celem jest zaprezentowanie i przedyskutowanie głównych zagadnień związanych z rozwojem procesów nauczania oraz wspieraniem pedagogiki w erze cyfrowej. Wybrane obszary tematyczne tegorocznego spotkania to: społeczności uczące się, wirtualny uniwersytet, psychologia edukacji, kształcenie ustawiczne, paradygmaty uczenia w sektorze korporacyjnym.

Więcej informacji na stronie: http://www.celda-conf.org

iCEL2009 2nd International Conference on E-Learning, 1-2 grudnia 2009 r., Shah Alam, Selangor, Malezja

Tematem przewodnim konferencji jest Go Online! Go Mobile. Ma ona na celu promowanie dyskusji i nowych rozwiązań w obszarze m-learningu. Organizatorzy zakładają, że w przyszłości nauczanie będzie jeszcze bardziej elektroniczne, bardziej mobilne i bardziej kompatybilne z urządzeniami przenośnymi. Podczas spotkania referaty wygłoszą zarówno przedstawiciele środowiska akademickiego, jak również biznesowego i rządowego.

Więcej informacji na stronie: http://i-learn.uitm.edu.my/icel2009/index.php

Online Educa Berlin 2009, 2-4 grudnia 2009 r., Berlin, Niemcy

Zapraszamy na kolejną edycję największej międzynarodowej konferencji poświęconej e-learningowi Online Educa Berlin 2009. W tym wyjątkowym wydarzeniu uczestniczy ponad 2000 przedstawicieli różnych środowisk z przeszło 90 krajów świata. Tegoroczny temat przewodni brzmi: Innovate, Share, Succeed. W programie przewidziano m.in.: sesje plenarne, debatę Online Educa, prezentacje, sesje wymiany wiedzy, pokazy najlepszych praktyk, a także wydarzenia towarzyszące sprzyjające nawiązywaniu nowych kontaktów.

Więcej informacji na stronie: http://www.online-educa.com

Stan na 5 października 2009 roku.

Serwisy internetowe


Komiksy o tematyce ekonomicznej i scenariusze lekcji z podstaw przedsiębiorczości

Polecamy antologię Komiksy o tematyce ekonomicznej, która obejmuje 22 najlepsze prace przygotowane w ramach konkursu na komiks ekonomiczny, zorganizowanego przez Fundację Forum Obywatelskiego Rozwoju w 2008 roku. Komiksy zostały pozytywnie ocenione przez nauczycieli i zarekomendowane przez CODN jako materiał edukacyjny z podstaw przedsiębiorczości.

W nawiązaniu do komiksów powstało również jedenaście scenariuszy lekcji, dotyczących takich tematów jak: inflacja, oszczędzanie/inwestowanie, podatki, wcześniejsze emerytury, prywatyzacja, płatna/bezpłatna służba zdrowia i płatne/bezpłatne studia wyższe. Można je pobrać ze strony Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze zostały opracowane przez metodyków Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z ekonomistami z Fundacji FOR.

Więcej informacji na stronie: http://www.for.org.pl/pl/konkurs-na-komiks-wyniki

IV edycja konkursu Eureko - Akademia Przyszłości

Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu wiedzy o ekonomii i zarządzaniu Eureko - Akademia Przyszłości, skierowanego do studentów. Zwycięzca otrzyma stypendium o wartości do 50 000 euro oraz półroczny, płatny staż w jednej ze spółek Grupy Eureko w Europie. Rejestracja trwa od 1 października br., a pierwszy etap konkursu - polegający na rozwiązaniu testu internetowego - odbywa się w dniach 19-25 października br. W drugim etapie 150 studentów spotka się na teście pisemnym w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (SGH jest partnerem merytorycznym konkursu). Następnie 20 najlepszych osób weźmie udział w debatach oksfordzkich, które wyłonią finałową dziesiątkę. Ostatni etap to quiz finałowy.

Więcej informacji na stronie: www.eureko-akademiaprzyszlosci.pl

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona została stworzona w celu udostępniania internautom (w postaci cyfrowej) najważniejszych tekstów literackich i naukowych z bogatych zbiorów Biblioteki Narodowej, aby w ten sposób przyczynić się do popularyzacji dziedzictwa kulturalnego Polski, jej wielowiekowych tradycji i dokonań. W kolekcji znajdują się czasopisma, grafiki, rysunki, fotografie, książki, muzykalia, rękopisy, stare druki, ulotki i odezwy. W bibliotece zgromadzono jak dotąd ponad 20 tys. publikacji (stan na wrzesień 2009 r.). Do najczęściej oglądanych należą m.in.: Psałterz floriański, Konrad Wallenrod i Sonety Adama Mickiewicza.

Więcej informacji na stronie: http://www.polona.pl/dlibra

Europejski Program Naukowy AMGEN

Europejski Program Naukowy AMGEN (Amgen Scholars Europe Programe ASEP) to inicjatywa, która zapewnia studentom niepowtarzalną okazję do uczestnictwa w projektach badawczych, prowadzonych pod opieką najbardziej utytułowanych i doświadczonych naukowców z obszarów: biologii, bioinżynierii i chemii. Tegoroczna edycja po raz pierwszy była organizowana w Polsce. Siedmiu polskich studentów z uniwersytetów medycznych i wydziałów biochemicznych miało możliwość wyjazdu do najlepszych uczelni zajmujących się biotechnologią, chemią i biologią (Cambrige University, Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) oraz Instytut Karolinska w Szwecji).

Więcej informacji na stronie: http://www.amgenscholars.eu/


The e-learning list

Celem twórców serwisu jest wsparcie specjalistów ds. szkoleń i kadr w procesie wyboru dostawcy usług e-learningowych. Strona zawiera profile ponad 200 firm, co pozwala na zapoznanie się z różnego rodzaju rozwiązaniami i podjęcie optymalnej decyzji. Dodatkowo istnieje możliwość komentowania i opiniowania działalności poszczególnych usługodawców. W przypadku braku czasu na przeglądanie profili firm osoba zainteresowana może pozostawić szczegółowy opis poszukiwanego rozwiązania, a firmy realizujące dane usługi same zgłoszą się do niej ze swoimi ofertami.

Więcej informacji na stronie: http://www.e-learninglist.co.uk/

Program upowszechniania osiągnięć nauki z zakresu zrównoważonego rozwoju

Głównym celem projektu jest upowszechnienie wyników badań z zakresu zrównoważonego rozwoju i gospodarki opartej na wiedzy oraz pobudzenie świadomości znaczenia tych koncepcji w procesie kształcenia w szkołach wyższych - na potrzeby współczesnej gospodarki. W ramach przedsięwzięcia organizowane będą seminaria, warsztaty informacyjno-dydaktyczne, międzynarodowa konferencja naukowa oraz informatorium zrównoważonego rozwoju i gospodarki opartej na wiedzy. Organizatorzy zapraszają do udziału w projekcie pracowników naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych zatrudnionych w jednostkach naukowych oraz studentów kierunków ekonomicznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i technicznych.

Projekt realizowany jest przez Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Białymstoku, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej informacji na stronie: http://gow-zr.pl/

Academic Earth - Video lectures from the world's top scholars

Academic Earth to organizacja, której misją jest umożliwienie dostępu do edukacji na najwyższym poziomie, z każdego zakątka Ziemi. W tym celu stworzono przyjazny użytkownikom serwis edukacyjny, w którym publikowane są nagrania wideo wykładów najlepszych światowych naukowców, z takich uczelni jak: Berkeley, Harvard, MIT, Princeton, Stanford, UCLA oraz Yale.

Więcej informacji na stronie: http://academicearth.org/