Kurs online z przysposobienia bibliotecznego - studium przypadku
Rafał Moczadło
Wprowadzenie
Podobnie jak na wielu innych uczelniach, zanim studenci Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie zaczną na dobre korzystać z zasobów Biblioteki Uniwersyteckiej, powinni przejść szkolenie z przysposobienia bibliotecznego. Przedsięwzięcie to pozornie wydaje się nie wyróżniać spośród wielu innych tego typu szkoleń, gdyby nie sprawa skali i terminu. Każdemu zależy na tym, aby odbyło się jak najszybciej, jednak obejmuje ono ponad 6000 osób. Są to studenci pierwszego roku rozpoczynający dopiero swoją przygodę akademicką, dlatego powinni poznać jedno z podstawowych narzędzi studiowania, jakim jest umiejętność korzystania z zasobów biblioteki. Wbrew pozorom korzystanie z biblioteki uniwersyteckiej nie ogranicza się tylko do umiejętności wypełnienia rewersu i przyjścia po odbiór książki. Współczesna biblioteka jest bowiem zbiorem wielu źródeł informacji, nie tylko w postaci drukowanych wydawnictw, ale też cyfrowej bazy danych. Dzięki internetowi jest też miejscem, w którym można korzystać ze zbiorów innych bibliotek na świecie. Umiejętność poruszania się po tak złożonym systemie wymaga przeszkolenia. Jeżeli dodatkowo okaże się, że przysposobić do tego trzeba w krótkim czasie tysiące studentów, zamiar ten przestaje być łatwy do zrealizowania.
Ewolucja szkolenia
Od wielu lat
studentów przygotowywano w sposób tradycyjny. Proces przeszkolenia
trwał dwa miesiące i był realizowany w formie zwykłych zajęć prowadzonych
przez około czterdziestu pracowników z różnych działów biblioteki,
którzy musieli być w tym czasie odrywani od swoich zwykłych obowiązków.
Zajęcia odbywały się codziennie (w dni robocze) od godziny 8:00 do
20:00. Ćwiczenia prowadzili pracownicy mający stopień starszego bibliotekarza
lub kustosza, albowiem tylko te osoby dysponują uprawnieniami dydaktycznymi.
Dużym problemem było też znalezienie odpowiedniego miejsca do organizacji
zajęć, nawet pomimo rozdzielenia studentów na kilkadziesiąt grup.
W 2002 roku
został stworzony we Flashu i umieszczony na stronie internetowej elektroniczny
podręcznik Pierwsze kroki w bibliotece, wspomagający proces tradycyjnego szkolenia z przysposobienia bibliotecznego.
W dalszym ciągu jednak organizowane były tradycyjne zajęcia. Podręcznik
pełnił jedynie funkcję pomocniczą.
W roku akademickim
2006/2007, dzięki wspólnej inicjatywie Uniwersyteckiego Centrum Zdalnego
Nauczania i Kursów Otwartych oraz Biblioteki Uniwersyteckiej postanowiono
zmienić dotychczasową praktykę. Uruchomiono zajęcia online zorganizowane
na edukacyjnej platformie Moodle. Wśród materiałów tam zamieszczonych,
jako podstawowe źródło wiedzy, znalazł się wspomniany wyżej podręcznik
oraz stworzony na platformie Moodle test. Od tamtej pory podręcznik
dostępny jest na stronie internetowej: http://biblioteka.kampus.umcs.lublin.pl.
Testy uruchamiane są zgodnie z przyjętym harmonogramem przystępowania
do zaliczenia. Zastosowanie takiego rozkładu było korzystne ze względu
na konieczność rozłożenia w czasie zgłaszania się studentów z
indeksami do wpisania zaliczenia.
Test z przysposobienia
bibliotecznego składa się częściowo z pytań wielokrotnego wyboru.
Dzięki zastosowaniu funkcji mieszania kolejności pytań i odpowiedzi
zmniejszyło się ryzyko stosowania gotowych, wcześniej przygotowanych
zestawów. Zdecydowano, że do testu będzie można
podchodzić wiele razy, aż w końcu zostanie on poprawnie rozwiązany.
Wprowadzenie możliwości wielokrotnego zdawania testu spełnia dwojaką
funkcję: sprawdza wiedzę oraz pozwala przyswajać nowe informacje.
Jest to kolejny sposób na wyeliminowanie ściągania przez studentów.
Skoro test można powtórzyć, to nie opłaca się oszukiwać.
Oczywiście
wszystkie te zabiegi nie likwidują całkowicie problemu ściągania
na testach. Zjawisko nieuczciwej postawy na egzaminie jest związane nie tyle z narzędziem edukacyjnym, jakim jest w tym przypadku platforma
e-learningowa, ile ze zjawiskami etyczno-społecznymi, z powszechną
akceptacją ściągania. Nie wydaje się, aby zmiana technologii edukacyjnej
miała istotny wpływ na zmianę postaw etycznych uczniów czy studentów.
W kontekście
zagadnień etycznych w edukacji pocieszający jest fakt, że wyniki
testów z przysposobienia bibliotecznego oraz dostępne administracyjnie
logi na platformie tegoż szkolenia wskazują, iż wśród osób
zdających test nie ma powtarzających się wyników ze wszystkimi odpowiedziami
prawidłowymi. Dane zebrane z platformy świadczą o tym, że studenci
podchodzili do testu wielokrotnie, osiągając coraz wyższe rezultaty.
Można zatem przypuszczać, że jeżeli nawet były stosowane nieuczciwe
praktyki, to miały one charakter ograniczony. Warto też zaznaczyć,
że stosowanie technologii e-learningowej pozwala na większą kontrolę
tego, co dzieje się podczas rozwiązywania testów. Zdawanie egzaminu
jest zautomatyzowane, co oznacza, że obowiązują jasne i obiektywne
procedury oceniania. Poza tym wykorzystanie zwykłych narzędzi dostępnych
administratorowi Moodle, pozwala na wyjaśnienie wszelkich wątpliwych
sytuacji, dzięki śladom pozostawianym przez użytkowników na platformie.
Harmonogram i koszty
Z uwagi na przeobrażenia w organizacji Biblioteki Głównej UMCS, pojawiła się konieczność wprowadzenia drobnych zmian treści we flashowym podręczniku Pierwsze kroki w bibliotece oraz w opierającym się na nim teście. Przy okazji można było unowocześnić wygląd i nawigację podręcznika. Wprowadzenie wszystkich zmian w kursie online trwało od 10 września do 1 października 2007 r. Na platformie Moodle konieczne było:
- zaktualizowanie pytań i odpowiedzi w teście,
- stworzenie nowych obszarów, do których zostali przypisani studenci,
- opracowanie obszaru awaryjnego dla studentów, którzy z różnych względów nie zaliczyli testu w poprzednim roku akademickim,
- opracowanie narzędzia (w Excelu) do obróbki danych studentów tak, żeby zautomatyzować proces ich wprowadzania na platformę,
- wprowadzenie danych na platformę Moodle,
- wykonanie serii testów sprawdzających działanie systemu.
Platforma Moodle jest oprogramowaniem darmowym, dlatego nie poniesiono żadnych obciążeń materialnych związanych z zakupieniem licencji na program. Jedynymi kosztami projektu była praca czterech osób bezpośrednio zaangażowanych w przygotowanie kursu, a także praca ośmiu bibliotekarzy, którzy - okazjonalnie, jeżeli zachodziła taka potrzeba - pomagali studentom bezpośrednio przy komputerach w bibliotece, wyjaśniając zasady korzystania z kursu. Przede wszystkim jednak zajmowali się sprawdzaniem ocen z testu i wpisywaniem zaliczenia. Oczywiście wszystkie te zajęcia stanowią ich zwykłe obowiązki pracownicze. Reasumując, można powiedzieć, że przekształcenie tradycyjnego szkolenia w kurs online nie wiązało się z większymi nakładami finansowymi, a nawet, że zostało zrealizowane w ramach zwykłych obowiązków kilku zaangażowanych pracowników.
Rozwiązania techniczne i obawy
Konta uczestników
kursu zostały dodane do platformy administracyjnie. Zdecydowano się
na taki krok ze względu na powtarzające się imiona i nazwiska studentów.
Przewidywano także kłopoty z samodzielnym zarejestrowaniem się studentów
(konieczność prowadzenia korespondencji z pewną liczbą studentów
mających wątpliwości na temat sposobu zarejestrowania się).
Ponieważ głównym
identyfikatorem studenta jest numer indeksu, kolejnym argumentem przemawiającym
za administracyjnym dodaniem użytkowników była obawa przed błędnym
wprowadzeniem przez studenta numeru indeksu na stronie internetowej.
Niewłaściwy numer tego dokumentu mógłby stać się przyczyną problemów
związanych z określeniem osoby, która rzeczywiście zaliczyła test.
Przy wprowadzaniu danych administracyjnie, numery indeksów są przesyłane
w gotowym pliku tekstowym i umieszczane automatycznie na serwerze, z
wykorzystaniem narzędzia dostępnego na platformie Moodle. Nie ma zatem
możliwości, aby nastąpiły jakiekolwiek niezgodności w danych identyfikacyjnych.
Aspektem, na
który należało zwrócić uwagę podczas tworzenia kursów, była
sprawa zautomatyzowanego dodawania użytkowników. Przy sześciu tysiącach
rekordów lepiej jest podzielić bazę danych na kilka części, tak
aby uniknąć zawieszenia procesu przesyłania danych na serwer. W tym
wypadku po pierwszej próbie wprowadzenia wszystkich użytkowników
jednocześnie, serwer przyjął około 75 proc. rekordów i należało
powtórzyć operację po uprzednim podzieleniu pliku na kilka części.
Prowadzenie
kursu online dla takiej liczby studentów rodziło obawy dotyczące
wytrzymałości platformy Moodle, a także przepustowości serwera.
Jak się jednak okazało, liczba studentów do przeszkolenia nie miała
większego wpływu na funkcjonowanie strony internetowej. Z uwagi na
to, że terminy testów były rozłożone w czasie (co tydzień, od
8 października do 19 listopada 2007 roku zdawały dwa wydziały),
liczba odwiedzin na witrynie nie była na tyle duża, by powodować
problemy w działaniu strony.
Ciekawą konsekwencją
zastosowania kursu online było uniezależnienie czasu trwania kursu
od liczby studentów. W roku akademickim 2007/2008 podjęto decyzję,
by przysposobieniem bibliotecznym objąć również studentów studiów
niestacjonarnych (zwiększenie liczby z 4536 osób w roku akademickim
2006/2007 do 6054 osób w roku kolejnym). Okazało się, że zwiększenie
liczby studentów nie wpłynęło w żaden sposób na funkcjonowanie
kursu. Zmiana nie była odczuwalna dla obsługujących szkolenie. Z
drugiej strony egzaminowanie z przysposobienia bibliotecznego, również
w przypadku studentów niestacjonarnych rodziło obawę, że trzeba
będzie przeprojektować całkowicie strukturę obszarów dydaktycznych
Moodle. Dotychczasowy podział obejmował wydziały jako kategorie kursów,
natomiast kierunki studiów były tworzone w kategoriach jako poszczególne
kursy. Aby uniknąć trudności z odnalezieniem oceny studenta, nowy
podział przewidywał utworzenie oddzielnych kursów dla studiów stacjonarnych
i niestacjonarnych. Wprowadzenie zmian spowodowało jednak, że osoby
udzielające zaliczeń, podczas wpisywania musiałyby odnaleźć konkretny
kierunek wśród sześćdziesięciu sześciu kursów. Z drugiej strony,
dzięki bardziej szczegółowemu podziałowi (kierunki i tryb studiów)
mniejsza była liczba studentów przypisana do jednego kursu (oscylowała
poniżej dziewięćdziesięciu osób). Dzięki temu podziałowi łatwiej
można było odnaleźć ocenę w mniejszej grupie studentów przypisanej
do konkretnego kursu. Jednak praktyka okazała się inna. Podział na
sześćdziesiąt sześć kursów okazał się niewygodny w użyciu.
Łatwiej wyszukać konkretnego studenta wśród sześciuset osób, niż
wyszukiwać określony kurs wśród listy ponad sześćdziesięciu kierunków,
a następnie konkretną osobę wśród dziewięćdziesięciu
innych (rys. 1).
W związku z tymi doświadczeniami w nowym roku akademickim 2008/2009 rozważane jest wprowadzenie podziału kursów ze względu na wydziały, a zrezygnuje się z podziału na konkretne kierunki studiów (rys. 2).
Inne trudności z prowadzeniem kursu (całkowicie online) były związane z mobilnością studentów pomiędzy kierunkami. Studenci dostawali się na kilka kierunków jednocześnie, a w rezultacie rezygnowali z jednego z nich i rozpoczynali studia na innym. Zmiany te powodowały zdezaktualizowanie danych przesłanych na początku roku z dziekanatów i konieczność ich stałego uzupełniania ręcznie. Około 3 proc. studentów uczestniczących w kursie zgłaszało pytania dotyczące tego, jak z niego skorzystać. Sporą część tych zapytań stanowiły prośby o dopisanie do bazy studentów ze względu na zmianę kierunku studiów lub otrzymanie indeksu w późniejszym terminie. Nie stanowiło to znaczącego obciążenia dla administratora, wymagało jednak zaangażowania osoby odpowiadającej na e-maile w szczytowym okresie.
Można domyślać się, iż część studentów podeszła do pierwszego zaliczenia w sposób ulgowy. Szczególnie ze względu na to, że jego brak nie wiązał się z poważnymi konsekwencjami. W związku z tym tydzień po zakończeniu zwykłego harmonogramu został ustalony, obowiązujący do końca semestru zimowego (do końca marca), dodatkowy termin zdawania testu. Do dnia 18 grudnia 2007 roku w terminie dodatkowym test rozwiązało 388 osób (około 5,6 proc.).
Korzyści
Przekształcenie
kursu z tradycyjnego na kurs online umożliwiło skrócenie czasu trwania
przysposobienia bibliotecznego z dwóch miesięcy do jednego i dziesięciu
dni. Dzięki przeorganizowaniu zajęć i przeniesieniu całego kursu
do internetu udało się zmniejszyć liczbę obsługujących szkolenie
bibliotekarzy z około czterdziestu do ośmiu osób w skali całego
semestru, natomiast dziennie z ośmiu do dwóch osób. Innymi słowy,
dzięki nowemu rozwiązaniu, do obsługi kursu online zaangażowanych
jest w ciągu miesiąca tyle osób, ile było zaangażowanych do kursu
tradycyjnego w ciągu jednego dnia. W związku z powyższym zniknęła
konieczność wykorzystywania bibliotekarzy z innych oddziałów biblioteki
do prowadzenia zajęć grupowych. Przestały mieć również znaczenie
warunki lokalowe. Ponadto sami studenci mogą zaliczyć kurs w dowolnym
dniu tygodnia i o dowolnej porze. Dodatkowo, jeżeli ktokolwiek chce
dowiedzieć się czegoś na temat funkcjonowania biblioteki, może korzystać
ze świetnie napisanego podręcznika umieszczonego i dostępnego cały
czas na stronie internetowej kursu.
Niewątpliwą
korzyścią jest osiągnięcie wspomnianej wyżej elastyczności co
do możliwej liczby studentów, których można przeszkolić. Nawet
gdyby uniwersytet rozwinął swoją działalność na tyle, że za
rok zostałaby przyjęta dwa razy większa grupa osób na studia, to
zmiana taka nie miałaby praktycznego znaczenia dla funkcjonowania szkolenia.
Podsumowanie
W podsumowaniu
warto wymienić korzyści wynikające ze zmiany formy kursu z przysposobienia
bibliotecznego, jak również wskazać obszary, na które należy zwracać
szczególną uwagę przy konstrukcji takiego przedsięwzięcia.
Do korzyści
z pewnością można zaliczyć:
- skrócenie czasu realizacji przeszkolenia,
- znaczne zmniejszenie liczby osób zajmujących się szkoleniem,
- wygodniejszą dla studentów formą zdawania egzaminu,
- elastyczność czasu i miejsca,
- uniezależnienie od zmieniającej się liczby użytkowników do przeszkolenia,
- jasność procedur funkcjonujących na platformie.
- przy dodawaniu użytkowników na platformę warto zwrócić uwagę na to, by dzielić dużą bazę danych użytkowników na kilka części, tak aby serwer bez problemu przyjął wszystkie rekordy;
- ze względu na dużą liczbę uczestników warto podzielić harmonogram zdawania testu na kilka obowiązkowych terminów w celu uniknięcia jednoczesnego zdawania testu przez wiele osób. Może mieć to wpływ nie tylko na działanie serwera, ale przede wszystkim brak podziału harmonogramu w znacznym stopniu może przysporzyć pracy osobom zajmującym się obsługą kursu;
- z uwagi na dużą mobilność studentów i na to, że brak zaliczenia kursu bibliotecznego nie jest obwarowany restrykcjami, warto pamiętać o uruchomieniu terminów dodatkowych, aby umożliwić zdawanie testu osobom, które z różnych przyczyn nie zdały testu w terminie;
- podział na kierunki w przypadku dużego uniwersytetu mija się z celem, ze względu na utrudnienia w późniejszej obsłudze wpisywania zaliczeń.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Ewolucja szkolenia
- Harmonogram i koszty
- Rozwiązania techniczne i obawy
- Korzyści
- Podsumowanie
Informacje o autorze
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Uczenie na błędach w nauczaniu programowania w systemie e-learningu
Przysposobienie biblioteczne online w bibliotekach uniwersyteckich – próba oceny
Realizacja metody e-portfolio na platformie OLAT
Platforma e-learningowa jako element wspomagający przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela
Wykorzystanie funkcji Hotspot narzędzia Xerte do budowania prezentacji interaktywnych
Motywowanie w e-nauczaniu – z doświadczeń praktyka
Strona wiki jako projekt towarzyszący zajęciom kulturoznawczym