E-mentor logo
E-mentor nr 1 (23) / 2008

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Initiatives in China. Pedagogy, Policy and Culture, red. Helen Spencer-Oatey, Hong Kong University Press, Hong Kong 2007

Chiny to państwo, które jest w ostatnich latach bacznie obserwowane przez osoby ze środowiska edukacyjnego, zarówno ze względu na rynek, który chcieliby oni zrozumieć i eksplorować, jak również z potrzeby pozyskania studentów dla własnych uczelni. Publikacja e-Learning Initiatives in China. Pedagogy, Policy and Culture pod redakcją Helen Spencer-Oatey poświęcona jest obszarowi projektów i inicjatyw e-learningowych realizowanych w chińskim szkolnictwie. Zaprezentowano w niej charakterystykę edukacji na odległość, case studies dotyczące projektowania i rozwoju e-learningu, a także wyzwania, które napotkały brytyjskie i chińskie zespoły podczas uczestnictwa w inicjatywie Sino-UK oraz eChina-UK Programme.

Publikację dostępna na stronie internetowej wydawcy: http://www.hkupress.org/Common/Reader/Products/

Beata Siwińska, Education goes global! Strategie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, Fundacja Edukacyjna "Perspektywy", Warszawa 2007

Obecnie na uczelniach zagranicznych studiuje 2,7 miliona "wędrujących studentów". Według prognoz ekspertów w 2025 r. liczba ta wzrośnie niemalże trzykrotnie do 7,2 mln. Najlepsi tworzą falę migracji uzdolnionych, stają się międzynarodowymi profesjonalistami i podwyższają potencjał kompetencji swojego kraju.

Celem książki Education goes global! Strategie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, autorstwa Beaty Siwińskiej, jest przedstawienie rozwoju strategii internacjonalizacji szkolnictwa wyższego na przykładzie Niemiec. Scharakteryzowano również pokrótce sytuację w Azji (Chiny), Wielkiej Brytanii i Australii. Publikacja jest dobrym wstępem do dyskusji nad przyszłością polskiego szkolnictwa wyższego w zakresie umiędzynaradawiania edukacji, a opisane case studies mogą zainspirować do tworzenia podobnych inicjatyw w naszym kraju.

Publikację można zamówić na stronie internetowej wydawcy: http://www.perspektywy.pl/index.php?mid=informatory


Andrzej Wodecki, Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny, Lublin 2007

Region lubelski jest jednym z najuboższych regionów w Polsce i Unii Europejskiej, lecz jego stolica - Lublin jest miastem o jednym z najwyższych wskaźników skolaryzacji (niemal 20% mieszkańców stanowią studenci). Jaki jest potencjał rozwoju tego obszaru? Jakie czynniki wpływają na podniesienie potencjału rozwojowego mieszkańców, firm i jednostek badawczo-naukowych? Na te i inne pytania odpowiada Andrzej Wodecki, autor badań nad kapitałem intelektualnym Lubelszczyzny, w publikacji wydanej w ramach projektu Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny: badania potencjału regionu, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W raporcie z badań znajduje się prezentacja kapitału ludzkiego (a w jego zakresie m.in. edukacji, mobilności, sportu, działalności artystycznej), kapitału społecznego (pomoc sąsiedzka, udział w akcjach społecznych, przynależność do organizacji, tolerancja), a także kapitału strukturalnego z podziałem na potencjał przedsiębiorców oraz potencjał gmin.

Publikację można pobrać ze strony internetowej: http://www.kapitalintelektualny.pl/KIL.pdf

K. Leja, Management Issues in Knowledge-Based University, Gdańsk University of Technology, Gdańsk 2007

Gdański ośrodek, prężnie rozwijający się w obszarze zarządzania wiedzą, zajął się zagadnieniem szczególnie w ostatnim czasie intrygującym, a mianowicie zarządzaniem wiedzą w szkolnictwie wyższym. Wydana monografia stanowi rzetelne studium wybranych zagadnień z tym związanych. Wprowadza także, słabo zbadane jeszcze w polskiej nauce, kategorie, takie jak nauczyciel jako pracownik wiedzy czy zarządzanie relacjami z klientami w uczelniach.

Wartą dostrzeżenia jest także teza stawiana przez jednego ze współautorów - Dominika Antponowicza - mówiąca paradoksalnie o "przeedukowaniu" polskiego społeczeństwa. Analizując fenomen boomu szkolnictwa wyższego w Polsce odważył się on zakwestionować publicznie jego sens (oczywiście w takim kształcie, jaki możemy obserwować). Zwraca on bowiem uwagę w swej krytycznej analizie na niedostosowanie gospodarki do absorpcji tak dużej, szybko rosnącej liczby wykształconych absolwentów. Zważywszy, że polska gospodarka wciąż ma charakter przemysłowy i daleko jej do gospodarki wiedzy, potencjalni pracownicy wiedzy nie potrafią się w niej odnaleźć. I choć edukacja miała być prostą drogą do zbudowania gospodarki opartej na wiedzy, Polska wciąż ma problemy z realizacją tego celu. Wykształcenie bowiem rzeszy młodych (i nie tylko) ludzi nie stanowi jeszcze gwarancji podniesienia konkurencyjności gospodarki. Podniesienie poziomu wykształcenia nie przekłada się bowiem automatycznie na stworzenie społeczeństwa wiedzy.

Można w tym wywodzie dostrzec zresztą pewne analogie do sytuacji w przedsiębiorstwie - sam fakt posiadania przez firmę wiedzy (czy inaczej: istnienia wiedzy dotyczącej określonego problemu w firmie) nie oznacza jeszcze, że firma osiągnie z tego tytułu korzyści. Wiedza ta bowiem musi zostać wykorzystana, zastosowana. Prawidłowość ta niejednokrotnie była już opisywana w literaturze. Przeniesienie jej na poziom makroekonomiczny wydaje się być jednak dość nowatorskim posunięciem.

Prezentowane tezy, obok wielu innych trafnych spostrzeżeń można znaleźć w opracowaniu Management Issues in Knowledge-Based University, pod redakcją Krzysztofa Lei. Pozycja ta wydaje się być jedną z najbardziej rzetelnych i nowatorskich w całym dotychczasowym cyklu monografii poświęconych zarządzaniu wiedzą, wydawanych przez Politechnikę Gdańską. Redaktorowi udało się zebrać zespół teoretyków i praktyków opisujących w ciekawy sposób problemy związane z nowoczesnym zarządzaniem uczelnią.


Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. Krzysztof Leja, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Gdańsk 2008

Na rynku akademickim ukazała się nowa, interesująca pozycja poświęcona społecznej odpowiedzialności uczelni oraz ich społeczności. Autorzy, w dwunastu rozdziałach tej publikacji, podejmują się analizy i opisu zagadnień bardzo ważnych dla funkcjonowania szkół wyższych w Polsce. Omawiana jest problematyka m.in. roli etosu i kodeksów akademickich, pozycji uczelni w życiu publicznym i ich otoczeniu, elitarności oraz kultury uniwersytetu. Nie zabrakło także analiz dotyczących badań naukowych i norm rzetelności naukowej.

Promocja w nauce. Poradnik dobrych praktyk, red. Magdalena Pertyńska, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2007

Według opinii środowiska dziennikarskiego, samorządowców i przedsiębiorców, instytucje naukowe w niedostateczny sposób informują otoczenie o prowadzonych pracach oraz słabo promują swoje osiągnięcia. Pomocą w udoskonaleniu promocji nauki będzie z pewnością książka Promocja w nauce. Poradnik dobrych praktyk, pod redakcją Magdaleny Pertyńskiej, która została wydana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem publikacji jest wsparcie pracowników naukowych w przygotowaniu strategii informowania na temat podejmowanych działań, planów, osiągnięć, ale również problemów, z którymi borykają się w zawodowym życiu. Poradnik w szczegółowy sposób prezentuje opracowanie koncepcji działań promocyjnych, w tym etapy planowania strategii komunikacyjnej, a także sugeruje przykładowy zakres zadań osoby, która zajmowałaby się promocją działalności naukowej danej jednostki. Odrębny rozdział został również poświęcony zagadnieniom prawnym (m.in. prawo prasowe, ochrona danych osobowych, prawa autorskie) i etycznym. Ciekawą częścią publikacji są również porady odnoszące się do kontaktów z dziennikarzami, a także przykłady dobrych praktyk - zarówno z uniwersytetów zagranicznych, jak i polskich.

Książka przeznaczona jest dla osób odpowiedzialnych za promocję instytucji naukowych. Będzie ona również interesującą lekturą dla wszystkich zainteresowanych propagowaniem osiągnięć polskiej nauki.

Publikację można pobrać ze strony internetowej: http://www.nauka.gov.pl/mn/_gAllery/31/12/31122/Promocja_w_nauce_poradnik.pdf

Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, red. Adam Mazurkiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007

Nakładem Instytutu Technologii Eksploatacji - Państwowego Instytutu Badawczego ukazała się pierwsza w Polsce książka poświęcona nanotechnologiom pt. Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, przygotowana pod redakcją Adama Mazurkiewicza, przy współpracy Jerzego Dobrodzieja i Beaty Poteralskiej.

Pierwsza część publikacji poświęcona jest definicjom i klasyfikacjom oraz genezie nanotechnologii. W drugiej skupiono się na priorytetowych w polskiej strategii rozwoju obszarach badawczych, a w kolejnej przedstawiono aktualne i potencjalne zastosowania nanotechnologii. Rozdział czwarty prezentuje krajowe i międzynarodowe inicjatywy, strategie i programy kształcenia - uwzględniono w nim porównanie rozwoju nanotechnologii w Polsce do rozwiązań światowych. Ciekawa dla czytelników będzie z pewnością ostatnia część książki, w której znajdują się opisy 66 projektów z dziedziny nanotechnologii, realizowanych w naszym kraju. W opisach uwzględniono zakres prowadzonych badań, najważniejsze rezultaty oraz możliwości ich praktycznego zastosowania.

Książka polecana jest wszystkim osobom zainteresowanym rozwojem nanotechnologii, w szczególności naukowcom i studentom.

Publikację można zamówić na stronie internetowej wydawcy: http://www.itee.radom.pl/wydawnictwo/o_wydawnictwie.htm


Patrycja Kierzkowska, E-biznes. Relacje z klientem, Helion, Gliwice 2007

Założenie sklepu internetowego nie stanowi dziś problemu. Czy jednak właściciele e-biznesów posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie relacji z klientami? W przypadku e-sklepów brak nam bezpośredniego kontaktu z odbiorcami - należy więc w komunikacji z nimi w umiejętny sposób posługiwać się takimi narzędziami, jak newsletter, blog, e-mail.


Patrycja Kierzkowska w książce E-biznes. Relacje z klientem przedstawia kompleksowo (i, co ważne, na konkretnych przykładach) zasady budowania relacji z klientem w taki sposób, aby wyróżniać się na tle konkurencji i pozyskiwać lojalnych odbiorców. Publikacja będzie niezwykle przydatna osobom, które już posiadają bądź zamierzają w najbliższym czasie założyć swój własny e-biznes.

Książka dostępna na stronie internetowej wydawcy: http://helion.pl/ksiazki/relebi.htm

Kazimierz Waćkowski, Jacek M. Chmielewski, Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Podręcznik dla menedżerów, Helion, Gliwice 2007

Według badań, zaledwie 30 proc. projektów informatycznych kończy się pełnym sukcesem - w pozostałych przypadkach dochodzi do przekroczenia terminu lub budżetu, niezrealizowania oczekiwanej funkcjonalności lub w ogóle zaniechania dalszej realizacji. Co zrobić, aby uniknąć podobnych sytuacji? Pomocą z pewnością okaże się książka Kazimierza Waćkowskiego i Jacka M. Chmielewskiego Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Podręcznik dla menedżerów. Autorzy przedstawiają w niej sposoby skutecznego zarządzania projektami informatycznymi i oceny ryzyka przedsięwzięcia, zadania kierownika projektu, a także harmonogramowanie i budżetowanie projektu. Przydatnym dodatkiem jest słownik terminologii.

Książka polecana jest dla przede wszystkim dla menedżerów, jednak będzie ona interesująca i przydatna również dla studentów studiów ekonomicznych i informatycznych.

Publikacja dostępna na stronie internetowej wydawcy: http://helion.pl/ksiazki/wspoza.htm


J.J. Matthews, D. Megginson, M. Surtees, Rozwój zasobów ludzkich, Helion, Gliwice 2008 r.

Wielu menedżerów już dziś zdaje sobie sprawę z faktu, że samo wysyłanie pracowników na kolejne szkolenia, nie przyniesie wymiernych korzyści w postaci zwiększenia ich kreatywności i efektywności. Aby osiągnąć takie rezultaty, należy starać się budować kulturę nieustannego rozwoju zawodowego opartego na koncepcji kształcenia ustawicznego oraz organizacji uczącej się.

Publikacja J.J. Matthewsa, D. Megginsona i M. Surteesa Rozwój zasobów ludzkich wydana przez Helion w ramach serii "Akademia liderów klasy MBA (MBA Masterclass)" charakteryzuje najnowsze techniki rozwoju kadr i kultury organizacyjnej, m.in. zarządzanie talentami, coaching, mentoring, nowe modele doskonalenia zawodowego. Omawia nie tylko samo zagadnienie nauki (zarządzanie nauką, jej katalizatory, style), lecz również zasady budowania organizacji uczącej się i wpływ ciągłego kształcenia na budowanie przewagi konkurencyjnej. Autorzy radzą, jak identyfikować potrzeby i dobierać szkolenia, w jaki sposób grupy mogą wpływać na zmiany w organizacji i jak doskonalić kadrę zarządzającą. Odrębny rozdział został poświęcony e-learningowi i blended learning. Książkę wzbogacają case studies, zadania do przemyślenia i zestawienia kluczowych pojęć.

Publikację można pobrać ze strony internetowej: http://onepress.pl/ksiazki/rozalu.htm

Konferencje


E-learning - identyfikacja stanu rozwoju i jego przyszłe koncepcje w kształceniu studentów, 17 marca 2008 r., Warszawa

Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ" zaprasza na konferencję podejmującą problematykę kształcenia na odległość oraz przyszłego rozwoju e-learningu. W pierwszej części spotkania omawiane będą m.in. programy nauczania i sylabusy, infrastruktura oraz wirtualna organizacja toku studiów. Ważnym elementem będzie również ocena i analiza stosowania e-learningu do nauczania na różnych poziomach studiów. Druga część tematyczna będzie poświęcona rozwojowi e-learningu, w tym m.in. tworzenia centrum wiedzy (biblioteki programów kształcenia), koncepcjom komunikacji i finansowania, a także ocenie blended learning.

The International Conference on Technology Communication and Education, 7-9 kwietnia 2008 r., Gulf University for Science and Technology, Kuwejt

Celem pierwszej międzynarodowej konferencji i-TCE organizowanej w Kuwejcie jest stworzenie powiązań między ekspertami z dziedziny edukacji, technologii i komunikacji. Podczas spotkania odbędzie się sześć równoległych sesji poświęconych różnym aspektom konferencji: technologii, edukacji i etyce, organizacji i zarządzaniu, ewaluacji i standardom, aplikacjom i programowi nauczania.

Wybrane referaty konferencyjne będą opublikowane w International Journal of Emerging Technologies in Learning - iJET oraz International Journal of Interactive Mobile Technologies - iJIM.

Więcej informacji na: http://www.i-tce.org

IADIS International Conference e-Society 2008, 9-12 kwietnia 2008 r., Algarve, Portugalia

Konferencja IADIS e-Society 2008 ma na celu przedyskutowanie najważniejszych zagadnień odnoszących się do obszaru społeczeństwa informacyjnego.

Główne tematy konferencji to: e-społeczeństwo i jego podziały, e-business (e-commerce), e-learning, nowe media i e-społeczeństwo, usługi cyfrowe dla e-społeczeństwa, e-government (e-governance), e-zdrowie, systemy informacyjne i zarządzanie informacją.

Więcej informacji na: http://www.esociety-conf.org/

The 3rd International Scientific Conference eLSE E-Learning and Software for Education, 17-18 kwietnia 2008 r., Bukareszt, Rumunia

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji eLSE organizowanej w Bukareszcie jest nauczanie na odległość zorientowane na studenta e-Learning network based education - student oriented.


Główne zagadnienia proponowane przez organizatorów do dyskusji obejmują:

  • szkolnictwo wyższe i ewolucję zaawansowanego kształcenia na odległość,
  • narzędzia i standardy jakościowe stosowane do tworzenia materiałów online,
  • nowe produkty i usługi e-learningowe.
Więcej informacji na: http://adl.unap.ro/else/.

Sloan-C International Symposium on Emerging Technology Applications for Online Learning, 7-9 maja 2008 r., Carefree, Arizona, USA

Międzynarodowe sympozjum Sloan-C poświęcone aplikacjom dla nauczania online odbędzie się w maju br. w Arizonie. Główne zagadnienia proponowane przez organizatorów na to spotkanie to: sposoby ewaluacji z użyciem nowych technologii, pedagogika i nowe środowiska nauczania, użycie mediów i narzędzi w nauczaniu online, społeczności edukacyjne w internecie oraz systemy wsparcia i nowe technologie w e-learningu.

Spotkanie adresowane jest do profesjonalistów zajmujących się nauczaniem online oraz osób zainteresowanych tym obszarem z wielu środowisk i sektorów: szkolnictwa wyższego, kształcenia ustawicznego, biznesu, administracji, sektora medycznego, stowarzyszeń i fundacji.

TL2008 - Teaching and Learning 2008, 26-28 maja 2008 r., Aveiro, Portugalia

IASK - International Association for the Scientific Knowledge organizuje w maju br. w Portugalii konferencję Teaching and Learning - TL2008. Zakres programowy konferencji jest szeroki i obejmuje wiele zagadnień z obszaru edukacji.

Wśród tematów proponowanych przez organizatorów do dyskusji znajdują się m.in.: edukacja dorosłych, uczenie asynchroniczne, cyfrowe biblioteki, kształcenie na odległość, innowacyjne strategie nauczania, zarządzanie wiedzą, systemy CMS i LMS, dyskusje na forum, zapewnienie jakości, motywacja studentów czy wirtualne uniwersytety.

VIII Konferencja Uniwersytet Wirtualny - model, narzędzia, praktyka, 18-20 czerwca 2008 r., Politechnika Warszawska, Warszawa

W czerwcu br. odbędzie się VIII Konferencja Uniwersytet Wirtualny - model, narzędzia, praktyka. Temat przewodni tegorocznego spotkania to "Otwarte uniwersytety, otwarte zasoby, otwarty dostęp". Zakres tematyczny proponowany przez organizatorów obejmuje: socjologiczne, pedagogiczne i psychologiczne problemy kształcenia na odległość, metodykę e-nauczania, kryteria oceny efektów nauczania przez internet, technologię informacyjną, multimedia i internet w edukacji zdalnej, nowe trendy w e-edukacji w Europie i na świecie, e-nauczanie w kształceniu ustawicznym, kształcenie kadr do e-edukacji.

Więcej informacji na: http://vu2008.okno.pw.edu.pl


E-Faktura, 28-29 lutego 2008 r., Hotel Marriott, Warszawa

Faktura elektroniczna i podpis elektroniczny to rozwiązania, które wpływają na podniesienie efektywności pracy działów finansowego i logistyki w przedsiębiorstwie. Pozwalają redukować koszty administracyjne, wzmacniają konkurencyjność oraz elastyczność, jak również pozwalają oszczędzić czas pracy i uczynić ją łatwiejszą. Jeszcze kilkanaście lat temu operacje bankowe dokonywane przez internet były dla większości przedsiębiorców czymś odległym. Dziś żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania bez takich udogodnień. Coraz powszechniejszy dostęp do internetu, powoduje, że z roku na rok rośnie liczba dokumentów wystawianych oraz wymienianych drogą elektroniczną. Powoduje to, że coraz częściej zastanawiamy się nad sposobami automatyzacji ich obiegu, zabezpieczenia oraz archiwizacji. Już teraz warto poznać zasady funkcjonowania faktury elektronicznej oraz praktyczne wykorzystanie e-podpisu.

Najważniejsze tematy, które zostaną poruszone na konferencji to:

  • wystawianie faktur z wykorzystaniem podpisu elektronicznego oraz EDI,
  • praktyczne przykłady wdrożeń,
  • wymagania dotyczące przechowywania i udostępniania e-faktur organom skarbowym,
  • wybrane aspekty e-faktury i ich interpretacja przez urzędy,
  • koszty związane z implementacją e-faktury a osiągnięte oszczędności.
Konferencja kierowana jest do osób odpowiedzialnych za wdrożenie w firmie faktury elektronicznej oraz za jej sprawne funkcjonowanie w przedsiębiorstwie.

ICISTM 2008 Second International Conference on Information Systems, Technology and Management, 6-8 marca 2008 r., Dubai

Technologia informacyjna ma duży wpływ na funkcjonowanie współczesnych organizacji. Systemy informacyjne w przedsiębiorstwach wspierają podejmowanie decyzji. Pojawiają się nowe technologie, dzięki którym powstają modele prowadzenia działalności biznesowej oraz nowe sposoby wykorzystania tych technologii w biznesie. Technologie informacyjne nie występują już jedynie w przestrzeni funkcjonalnej organizacji, ale są integralnym elementem funkcjonowania organizacji.

Celem konferencji ICISTM jest prezentacja rezultatów najnowszych badań z tej dziedziny oraz demonstracji nowych systemów i technik na polu zarządzania informacją. Konferencja gromadzi programistów, użytkowników, naukowców i badaczy związanych z technologią informacyjną oraz praktyków biznesu w celu wymiany wzajemnych doświadczeń oraz pogłębienia wiedzy z zakresu omawianych zagadnień.

Wśród tematów przewidzianych przez organizatorów znajdują się:

  • sztuczna inteligencja,
  • zarządzanie bazami danych,
  • e-biznes,
  • systemy zarządzania przedsiębiorstwem,
  • zarządzanie wiedzą,
  • odkrywanie wiedzy i datamining,
  • bezpieczeństwo informacji,
  • zarządzanie ryzykiem,
  • ekonomia informacji,
  • inżynieria oprogramowania,
  • usługi internetowe.
Więcej informacji: http://www.imt.edu/icistm/

II Konferencja Computerworld Elektronizacja obiegu gospodarczego oraz IV Konferencja Computerworld Od informacji do decyzji Analityczne podejście do biznesu, 18 marca 2008 r., Warszawa, hotel Marriott

Kolejne dwie konferencje poświęcone, problemom elektronicznego obiegu informacji w przedsiębiorstwie, to organizowane przez tygodnik Computerworld: II Konferencja Computerworld Elektronizacja obiegu gospodarczego oraz IV Konferencja Computerworld Od informacji do decyzji Analityczne podejście do biznesu.

Pierwsza z wymienionych ma na celu dyskusję o rozwoju rynku i zastosowań e-invoicingu w Polsce, jak również prezentację najlepszych praktyk w zakresie elektronizacji obiegu gospodarczego. Druga z nich poświęcona jest przede wszystkim systemom klasy Business Intelligence oraz ich zastosowaniu i wynikającym stąd korzyściom.

Kluczowe zagadnienia, jakie będą poruszane w ich trakcie, to:

  • e-invoicing jako wspólny mianownik różnych systemów komunikacji elektronicznej pomiędzy przedsiębiorstwami,
  • budowanie sieci powiązań w komunikacji elektroniczej w obiegu gospodarczym,
  • fakturowanie elektronicze w Polsce - przykłady wdrożeń,
  • masowe fakturowanie i płatności elektroniczne (EBPP),
  • prawne możliwości elektronizacji dokumentów o znaczeniu fiskalnym a praktyka,
  • oferta dostawców biznesowych platform transakcji elektronicznych;
oraz
  • przygotowanie organizacji do wdrożenia systemu Business Intelligence,
  • możliwe obszary zastosowań systemów BI w zakresie wspierania decyzji,
  • integracja systemów informacji biznesowej w organizacji,
  • od czego zależy jakość i wiarygodność przetwarzanych danych,
  • przykładowe wdrożenia w różnych sektorach i osiągnięte w ich wyniku korzyści.
Więcej informacji: http://www.computerworld.pl/konferencje/elektronizacja2008/ i http://www.computerworld.pl/konferencje/informacja2008/


Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą, 14 maja 2008 r., Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

Cele konferencji Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą, organizowanej w maju br. przez Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, to m.in. prezentacja przesłanek zarządzania wiedzą w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwach i instytucjach w dobie budowy społeczeństwa informacyjnego, ukazanie uwarunkowań efektywnego pozyskiwania i zarządzania wiedzą oraz przedstawienie modelowych rozwiązań i wybranych ofert produktowo-usługowych. Podczas spotkania będzie można również wymienić doświadczenia w zakresie realizacji projektów wdrożeniowych inteligencji biznesowej oraz dyskutować na temat tendencji rozwojowych w zakresie zarządzania wiedzą.

Spotkanie adresowane jest do kadry kierowniczej polskich przedsiębiorstw i instytucji, osób odpowiedzialnych za usprawnianie procesów informacyjno-komunikacyjnych oraz środowiska akademickiego zajmującego się zarządzaniem wiedzą.

Więcej informacji na: www.tizw2008.wsb.poznan.pl

Open Innovation. Creating products and services through collaboration, 15-18 czerwca 2008 r., Tours Francja

W malowniczej scenerii Doliny Loary odbędzie się XIX już konferencja organizowana przez International Society for Professional Innovation Management. Konferencja ta skupia pracowników nauki i biznesu oraz konsultantów zaangażowanych w zarządzanie innowacjami. Podczas tegorocznych sesji i warsztatów poruszane będą takie tematy, jak: komercjalizacja i finansowanie innowacji, zarządzanie interakcjami i różnorodnością kulturową oraz społeczną w procesach innowacji, edukacja i szkolenia, przedsiębiorczość i generowanie pomysłów, polityka innowacyjności i konkurencyjność, uczenie się i zarządzanie wiedzą w open innovation, zarządzanie współpracą w B+R (collaborative R&D), zarządzanie własnością intelektualną i transferem technologii w open innovation, zarządzanie, pomiar i implementacja open innovation, metody I narzędzia dla innowacji, sieci wartości w open innovation, klastry, modele biznesowe, usługi a open innovation.

Więcej informacji na: http://www.ispim.org/conference

InnoTown 08, 20-21 października 2008 r., Stavanger, Norwegia

InnoTown to w zamyśle organizatorów spotkanie ludzi o różnych doświadczeniach, z najróżniejszych krajów, które ma zmienić ich sposób myślenia. Ma ono stanowić arenę zmian i rozwoju, na której poruszane są różnorakie zagadnienia związane z innowacjami - od przedsiębiorczości i międzykulturowych innowacji, po konkretne projekty innowacyjnych produktów. InnoTown to także niezwykła okazja do networkingu, inspiracji i spotkania z nietuzinkowymi osobowościami.

Jak stwierdził Guy Kawasaki: InnoTown is the Macintosh of conferences: deep, intelligent, complete, elegant, and emotive. It will cause people to jump to the next curve. Warto się nią zatem zainteresować.

Więcej informacji: http://innotown.com/

Jak zarządzać wiedzą? - IV Ogólnopolska Konferencja Kół Naukowych, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, 23-25 października 2008 r., Sosnówka Górna k. Karpacza

Konferencja będzie kontynuacją spotkań kół naukowych z ubiegłych lat. Tradycją Studenckiego Koła Naukowego Zarządzania Jakością "Q-mam", działającego na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, stało się już organizowanie konferencji, skupiającej najmłodszych naukowców i ich opiekunów, poświęconej najnowszym trendom w zarządzaniu. Tegoroczny program przewiduje poruszenie następujących zagadnień:

  • Zarządzanie wiedzą a pozostałe koncepcje zarządzania - cel: określenie relacji, cech wspólnych i rodzaju współistnienia zarządzania wiedzą i pozostałych koncepcji zarządzania (np. zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie jakością, zarządzanie logistyczne, zarządzanie procesami, lean management, zarządzanie projektami, controlling, reengineering);
  • Implementacja systemów zarządzania wiedzą - cel: określenie metod, etapów i narzędzi implementacji systemów zarządzania wiedzą oraz metod pomiaru efektywności wdrożenia;
  • Funkcjonowanie systemów zarządzania wiedzą - cel: określenie elementów składowych, specyfiki, uwarunkowań tworzenia i rozwoju systemów zarządzania wiedzą oraz metod pomiaru efektywności funkcjonowania.
Pragnąc zapewnić jak najwyższy poziom merytoryczny konferencji organizatorzy stawiają wymóg prezentowania wyników badań empirycznych w referatach konferencyjnych.

Stan na 8 lutego 2008 roku.

Serwisy internetowe


Kurs e-learningowy dla nauczycieli nt. GPW i rynku kapitałowego

Już 3 marca ruszają kolejne edycje e-learningowego kursu pt. Giełda Papierów Wartościowych i rynek kapitałowy. Celem Kursu jest kształcenie lokalnych liderów, dysponujących wiedzą z zakresu rynku kapitałowego, niezbędną w inwestowaniu, jak również w propagowaniu problematyki giełdowej i finansowej w środowisku, w szczególności wśród młodzieży szkolnej. Program skierowany jest do nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów kierunków ekonomicznych i pedagogicznych. Udział w Kursie jest nieodpłatny.

Kurs realizowany jest przez Fundację Edukacji Rynku Kapitałowego oraz Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, pod patronatem KNF oraz GPW. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem limit przyjęć dla II i III edycji Kursu został zwiększony - z 40 na 120 uczestników.

Więcej informacji na: http://kapital.edu.pl

European Certificate in E-learning Course Design and Teaching

W marcu 2008 r. Universitat Oberta de Catalunya (UOC) rozpoczyna European Certificate for Course Design and Teaching in E-learning - program prowadzony we współpracy z University of London oraz University of Florence. Uczestnicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności i kompetencje w zakresie projektowania, wdrażania i koordynowania procesów edukacyjnych z wykorzystaniem ICT. Szczegółowe cele kursu to: przekazanie wiedzy na temat projektowania dydaktycznego (instructional design) w środowiskach wirtualnych, nauczenie zasad odpowiedniego użycia ICT w edukacji, szczególnie w e-learningu, konceptualizacja materiałów elektronicznych, projektowanie, rozwój i ocena ofert e-learningowych.


Portal Edukacyjny ZrozumFinanse.pl

Celem portalu edukacyjnego ZrozumFinanse.pl jest dostarczenie użytkownikom wiedzy na temat tajników finansów, przekazanej w prosty sposób, zrozumiały nawet dla osób, które nie posiadają ekonomicznego wykształcenia.

W serwisie można znaleźć informacje dotyczące: kart, kont, kredytów, funduszy, lokat, ubezpieczeń, przyszłości finansowej, odsetek i oszczędzania. Użytkownicy mają do dyspozycji również kalkulatory online oraz słownik terminów finansowych. Serwis jest również pomocny w podjęciu decyzji np. w sprawie polisy ubezpieczeniowej czy korzystania z karty za granicą, a także pomoże zadbać o efektywne zarządzanie budżetem domowym.


Więcej informacji na: http://zrozumfinanse.pl


Big Think - We Are What You Think About

Serwis Big Think ma na celu inicjowanie i promowanie dyskusji na tematy z wielu dziedzin. Na stronach dostępne są wywiady z profesorami, artystami, politykami i innymi myślicielami nagrywane na białym tle i pocięte w taki sposób, że dostępne są jedynie bardzo krótkie wypowiedzi poszczególnych osób. Założyciele serwisu zdecydowali się na pliki wideo, gdyż uznali je za bardziej angażujące uwagę odbiorców, którzy następnie wypowiadają się na forum dyskusyjnym. Wybrane tematy poruszane w serwisie to: Co to znaczy dobrze przeżyć życie?; Czym jest etyczna globalizacja?; Jakie jest największe wyzwanie stojące przed światem w nadchodzącej dekadzie?

Więcej informacji na: http://www.bigthink.com/


Research Blogging

Coraz częściej informacje dotyczące badań naukowych, nowych inicjatyw czy projektów badawczych można odnaleźć na specjalistycznych blogach komentujących wydarzenia z różnych obszarów nauki. Aby ułatwić dostęp do tych rozproszonych w sieci postów, grupa blogerów stworzyła Research Blogging - serwis skupiający wiadomości publikowane na blogach naukowych, a dotyczące oficjalnych, recenzowanych badań. Informacje podzielone są na kategorie (np. astronomia, biologia, ekonomia, psychologia), co ułatwia ich wyszukanie.

Więcej informacji na: http://www.researchblogging.org/