|
Initiatives in China. Pedagogy, Policy and Culture, red.
Helen Spencer-Oatey, Hong Kong University Press,
Hong Kong 2007
Chiny to państwo,
które jest w ostatnich latach bacznie obserwowane przez osoby ze środowiska
edukacyjnego, zarówno ze względu na rynek, który chcieliby oni zrozumieć
i eksplorować, jak również z potrzeby pozyskania studentów dla własnych
uczelni. Publikacja e-Learning Initiatives in China.
Pedagogy, Policy and Culture pod redakcją Helen Spencer-Oatey poświęcona
jest obszarowi projektów i inicjatyw e-learningowych realizowanych
w chińskim szkolnictwie. Zaprezentowano w niej charakterystykę edukacji
na odległość, case studies dotyczące projektowania i rozwoju e-learningu,
a także wyzwania, które napotkały brytyjskie i chińskie zespoły
podczas uczestnictwa w inicjatywie Sino-UK oraz eChina-UK Programme.
|
Beata Siwińska,
Education goes global! Strategie internacjonalizacji szkolnictwa
wyższego, Fundacja Edukacyjna "Perspektywy", Warszawa 2007
Obecnie
na uczelniach zagranicznych studiuje 2,7 miliona "wędrujących studentów".
Według prognoz ekspertów w 2025 r. liczba ta wzrośnie niemalże trzykrotnie
do 7,2 mln. Najlepsi tworzą falę migracji uzdolnionych, stają się
międzynarodowymi profesjonalistami i podwyższają potencjał kompetencji
swojego kraju.
Celem
książki Education goes global!
Strategie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego, autorstwa Beaty
Siwińskiej, jest przedstawienie rozwoju strategii internacjonalizacji
szkolnictwa wyższego na przykładzie Niemiec. Scharakteryzowano również
pokrótce sytuację w Azji (Chiny), Wielkiej Brytanii i Australii. Publikacja
jest dobrym wstępem do dyskusji nad przyszłością polskiego szkolnictwa
wyższego w zakresie umiędzynaradawiania edukacji, a opisane case studies
mogą zainspirować do tworzenia podobnych inicjatyw w naszym kraju.
|
|
Andrzej Wodecki,
Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny, Lublin 2007
Region lubelski
jest jednym z najuboższych regionów w Polsce i Unii Europejskiej,
lecz jego stolica - Lublin jest miastem o jednym z najwyższych wskaźników
skolaryzacji (niemal 20% mieszkańców stanowią studenci). Jaki jest
potencjał rozwoju tego obszaru? Jakie czynniki wpływają na podniesienie
potencjału rozwojowego mieszkańców, firm i jednostek badawczo-naukowych?
Na te i inne pytania odpowiada Andrzej Wodecki, autor badań nad kapitałem
intelektualnym Lubelszczyzny, w publikacji wydanej w ramach projektu
Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny: badania potencjału regionu,
dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W raporcie
z badań znajduje się prezentacja kapitału ludzkiego (a w jego zakresie
m.in. edukacji, mobilności, sportu, działalności artystycznej), kapitału
społecznego (pomoc sąsiedzka, udział w akcjach społecznych, przynależność
do organizacji, tolerancja), a także kapitału strukturalnego z podziałem
na potencjał przedsiębiorców oraz potencjał gmin.
|
K. Leja, Management Issues in Knowledge-Based University, Gdańsk University of Technology, Gdańsk 2007
Gdański ośrodek,
prężnie rozwijający się w obszarze zarządzania wiedzą, zajął
się zagadnieniem szczególnie w ostatnim czasie intrygującym, a mianowicie
zarządzaniem wiedzą w szkolnictwie wyższym. Wydana monografia stanowi
rzetelne studium wybranych zagadnień z tym związanych. Wprowadza także,
słabo zbadane jeszcze w polskiej nauce, kategorie, takie jak nauczyciel
jako pracownik wiedzy czy zarządzanie relacjami z klientami w uczelniach.
Wartą dostrzeżenia
jest także teza stawiana przez jednego ze współautorów - Dominika
Antponowicza - mówiąca paradoksalnie o "przeedukowaniu" polskiego
społeczeństwa. Analizując fenomen boomu szkolnictwa wyższego w Polsce
odważył się on zakwestionować publicznie jego sens (oczywiście
w takim kształcie, jaki możemy obserwować). Zwraca on bowiem uwagę
w swej krytycznej analizie na niedostosowanie gospodarki do absorpcji
tak dużej, szybko rosnącej liczby wykształconych absolwentów. Zważywszy,
że polska gospodarka wciąż ma charakter przemysłowy i daleko jej
do gospodarki wiedzy, potencjalni pracownicy wiedzy nie potrafią się
w niej odnaleźć. I choć edukacja miała być prostą drogą do zbudowania
gospodarki opartej na wiedzy, Polska wciąż ma problemy z realizacją
tego celu. Wykształcenie bowiem rzeszy młodych (i nie tylko) ludzi
nie stanowi jeszcze gwarancji podniesienia konkurencyjności gospodarki.
Podniesienie poziomu wykształcenia nie przekłada się bowiem automatycznie
na stworzenie społeczeństwa wiedzy.
Można w tym wywodzie
dostrzec zresztą pewne analogie do sytuacji w przedsiębiorstwie -
sam fakt posiadania przez firmę wiedzy (czy inaczej: istnienia wiedzy
dotyczącej określonego problemu w firmie) nie oznacza jeszcze, że
firma osiągnie z tego tytułu korzyści. Wiedza ta bowiem musi zostać
wykorzystana, zastosowana. Prawidłowość ta niejednokrotnie była
już opisywana w literaturze. Przeniesienie jej na poziom makroekonomiczny
wydaje się być jednak dość nowatorskim posunięciem.
Prezentowane tezy,
obok wielu innych trafnych spostrzeżeń można znaleźć w opracowaniu
Management Issues in Knowledge-Based University, pod redakcją Krzysztofa
Lei. Pozycja ta wydaje się być jedną z najbardziej rzetelnych i nowatorskich
w całym dotychczasowym cyklu monografii poświęconych zarządzaniu
wiedzą, wydawanych przez Politechnikę Gdańską. Redaktorowi udało
się zebrać zespół teoretyków i praktyków opisujących w ciekawy
sposób problemy związane z nowoczesnym zarządzaniem uczelnią.
|
|
Społeczna odpowiedzialność uczelni, red. Krzysztof Leja, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Gdańsk 2008
Na rynku akademickim ukazała się nowa, interesująca pozycja poświęcona społecznej odpowiedzialności uczelni oraz ich społeczności. Autorzy, w dwunastu rozdziałach tej publikacji, podejmują się analizy i opisu zagadnień bardzo ważnych dla funkcjonowania szkół wyższych w Polsce. Omawiana jest problematyka m.in. roli etosu i kodeksów akademickich, pozycji uczelni w życiu publicznym i ich otoczeniu, elitarności oraz kultury uniwersytetu. Nie zabrakło także analiz dotyczących badań naukowych i norm rzetelności naukowej.
|
Promocja w nauce. Poradnik
dobrych praktyk, red. Magdalena Pertyńska,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2007
Według
opinii środowiska dziennikarskiego, samorządowców i przedsiębiorców,
instytucje naukowe w niedostateczny sposób informują otoczenie o prowadzonych
pracach oraz słabo promują swoje osiągnięcia. Pomocą w udoskonaleniu
promocji nauki będzie z pewnością książka Promocja w nauce.
Poradnik dobrych praktyk, pod redakcją Magdaleny Pertyńskiej, która
została wydana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem
publikacji jest wsparcie pracowników naukowych w przygotowaniu strategii
informowania na temat podejmowanych działań, planów, osiągnięć,
ale również problemów, z którymi borykają się w zawodowym życiu.
Poradnik w szczegółowy sposób prezentuje opracowanie koncepcji działań
promocyjnych, w tym etapy planowania strategii komunikacyjnej, a także
sugeruje przykładowy zakres zadań osoby, która zajmowałaby się
promocją działalności naukowej danej jednostki. Odrębny rozdział
został również poświęcony zagadnieniom prawnym (m.in.
prawo prasowe, ochrona danych osobowych, prawa autorskie) i etycznym. Ciekawą
częścią publikacji są również porady odnoszące się do kontaktów
z dziennikarzami, a także przykłady dobrych praktyk - zarówno z
uniwersytetów zagranicznych, jak i polskich.
Książka
przeznaczona jest dla osób odpowiedzialnych za promocję instytucji
naukowych. Będzie ona również interesującą lekturą dla wszystkich
zainteresowanych propagowaniem osiągnięć polskiej nauki.
|
Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, red. Adam Mazurkiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
Nakładem
Instytutu Technologii Eksploatacji - Państwowego Instytutu Badawczego
ukazała się pierwsza w Polsce książka poświęcona nanotechnologiom
pt. Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju,
przygotowana pod redakcją Adama Mazurkiewicza, przy współpracy Jerzego
Dobrodzieja i Beaty Poteralskiej.
Pierwsza
część publikacji poświęcona jest definicjom i klasyfikacjom oraz
genezie nanotechnologii. W drugiej skupiono się na priorytetowych w
polskiej strategii rozwoju obszarach badawczych, a w kolejnej przedstawiono
aktualne i potencjalne zastosowania nanotechnologii. Rozdział czwarty
prezentuje krajowe i międzynarodowe inicjatywy, strategie i programy
kształcenia - uwzględniono w nim porównanie rozwoju nanotechnologii
w Polsce do rozwiązań światowych. Ciekawa dla czytelników będzie
z pewnością ostatnia część książki, w której znajdują się
opisy 66 projektów z dziedziny nanotechnologii, realizowanych w naszym
kraju. W opisach uwzględniono zakres prowadzonych badań, najważniejsze
rezultaty oraz możliwości ich praktycznego zastosowania.
Książka
polecana jest wszystkim osobom zainteresowanym rozwojem nanotechnologii,
w szczególności naukowcom i studentom.
|
|
Patrycja Kierzkowska, E-biznes. Relacje z klientem, Helion, Gliwice 2007
Założenie
sklepu internetowego nie stanowi dziś problemu. Czy jednak właściciele
e-biznesów posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie relacji z klientami?
W przypadku e-sklepów brak nam bezpośredniego kontaktu z odbiorcami
- należy więc w komunikacji z nimi w umiejętny sposób posługiwać
się takimi narzędziami, jak newsletter, blog, e-mail.
Patrycja Kierzkowska
w książce E-biznes. Relacje z klientem przedstawia kompleksowo
(i, co ważne, na konkretnych przykładach) zasady budowania relacji
z klientem w taki sposób, aby wyróżniać się na tle konkurencji
i pozyskiwać lojalnych odbiorców. Publikacja będzie niezwykle przydatna
osobom, które już posiadają bądź zamierzają w najbliższym czasie
założyć swój własny e-biznes.
|
Kazimierz Waćkowski, Jacek
M. Chmielewski, Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi.
Podręcznik dla menedżerów, Helion, Gliwice 2007
Według badań,
zaledwie 30 proc. projektów informatycznych kończy się pełnym sukcesem
- w pozostałych przypadkach dochodzi do przekroczenia terminu lub
budżetu, niezrealizowania oczekiwanej funkcjonalności lub w ogóle
zaniechania dalszej realizacji. Co zrobić, aby uniknąć podobnych
sytuacji? Pomocą z pewnością okaże się książka Kazimierza Waćkowskiego
i Jacka M. Chmielewskiego Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi.
Podręcznik dla menedżerów. Autorzy przedstawiają w niej sposoby
skutecznego zarządzania projektami informatycznymi i oceny ryzyka przedsięwzięcia,
zadania kierownika projektu, a także harmonogramowanie i budżetowanie
projektu. Przydatnym dodatkiem jest słownik terminologii.
Książka polecana jest dla
przede wszystkim dla menedżerów, jednak będzie ona interesująca
i przydatna również dla studentów studiów ekonomicznych i informatycznych.
|
J.J. Matthews, D. Megginson, M. Surtees, Rozwój zasobów ludzkich, Helion, Gliwice 2008 r.
Wielu
menedżerów już dziś zdaje sobie sprawę z faktu, że samo wysyłanie
pracowników na kolejne szkolenia, nie przyniesie wymiernych korzyści
w postaci zwiększenia ich kreatywności i efektywności. Aby osiągnąć
takie rezultaty, należy starać się budować kulturę nieustannego
rozwoju zawodowego opartego na koncepcji kształcenia ustawicznego oraz
organizacji uczącej się.
Publikacja
J.J. Matthewsa, D. Megginsona i M. Surteesa Rozwój zasobów ludzkich
wydana przez Helion w ramach serii "Akademia liderów klasy MBA (MBA
Masterclass)" charakteryzuje najnowsze techniki rozwoju kadr i kultury
organizacyjnej, m.in. zarządzanie talentami, coaching, mentoring, nowe
modele doskonalenia zawodowego. Omawia nie tylko samo zagadnienie nauki
(zarządzanie nauką, jej katalizatory, style), lecz również zasady
budowania organizacji uczącej się i wpływ ciągłego kształcenia
na budowanie przewagi konkurencyjnej. Autorzy radzą, jak identyfikować
potrzeby i dobierać szkolenia, w jaki sposób grupy mogą wpływać
na zmiany w organizacji i jak doskonalić kadrę zarządzającą. Odrębny
rozdział został poświęcony e-learningowi i blended learning. Książkę
wzbogacają case studies, zadania do przemyślenia i zestawienia kluczowych
pojęć.
|
|
|
E-learning - identyfikacja stanu rozwoju i jego przyszłe koncepcje w kształceniu studentów, 17 marca 2008 r., Warszawa
Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ" zaprasza na konferencję podejmującą problematykę kształcenia na odległość oraz przyszłego rozwoju e-learningu. W pierwszej części spotkania omawiane będą m.in. programy nauczania i sylabusy, infrastruktura oraz wirtualna organizacja toku studiów. Ważnym elementem będzie również ocena i analiza stosowania e-learningu do nauczania na różnych poziomach studiów. Druga część tematyczna będzie poświęcona rozwojowi e-learningu, w tym m.in. tworzenia centrum wiedzy (biblioteki programów kształcenia), koncepcjom komunikacji i finansowania, a także ocenie blended learning.
|
The International Conference on Technology Communication and Education, 7-9 kwietnia 2008 r., Gulf University for Science and Technology, Kuwejt
Celem pierwszej
międzynarodowej konferencji i-TCE organizowanej w Kuwejcie jest stworzenie
powiązań między ekspertami z dziedziny edukacji, technologii i komunikacji.
Podczas spotkania odbędzie się sześć równoległych sesji poświęconych
różnym aspektom konferencji: technologii, edukacji i etyce, organizacji
i zarządzaniu, ewaluacji i standardom, aplikacjom i programowi nauczania.
Wybrane referaty
konferencyjne będą opublikowane w International Journal of Emerging
Technologies in Learning - iJET oraz International Journal of
Interactive Mobile Technologies - iJIM.
|
IADIS International Conference e-Society 2008, 9-12 kwietnia 2008 r.,
Algarve, Portugalia
Konferencja
IADIS e-Society 2008 ma na celu przedyskutowanie najważniejszych
zagadnień odnoszących się do obszaru społeczeństwa informacyjnego.
Główne tematy
konferencji to: e-społeczeństwo i jego podziały, e-business (e-commerce),
e-learning, nowe media i e-społeczeństwo, usługi cyfrowe dla e-społeczeństwa,
e-government (e-governance), e-zdrowie, systemy informacyjne i zarządzanie
informacją.
|
The 3rd
International Scientific Conference eLSE E-Learning and Software for
Education, 17-18 kwietnia 2008 r.,
Bukareszt, Rumunia
Tematem przewodnim
tegorocznej konferencji eLSE organizowanej w Bukareszcie jest nauczanie
na odległość zorientowane na studenta e-Learning network based
education - student oriented.
Główne zagadnienia proponowane przez organizatorów do dyskusji obejmują:
- szkolnictwo wyższe
i ewolucję zaawansowanego kształcenia na odległość,
- narzędzia i standardy
jakościowe stosowane do tworzenia materiałów online,
- nowe produkty i
usługi e-learningowe.
|
Sloan-C
International Symposium on Emerging Technology Applications for Online
Learning, 7-9 maja 2008 r., Carefree, Arizona, USA
Międzynarodowe
sympozjum Sloan-C poświęcone aplikacjom dla nauczania online odbędzie
się w maju br. w Arizonie. Główne zagadnienia proponowane przez organizatorów
na to spotkanie to: sposoby ewaluacji z użyciem nowych technologii,
pedagogika i nowe środowiska nauczania, użycie mediów i narzędzi
w nauczaniu online, społeczności edukacyjne w internecie oraz systemy
wsparcia i nowe technologie w e-learningu.
Spotkanie adresowane jest do profesjonalistów zajmujących się nauczaniem
online oraz osób zainteresowanych tym obszarem z wielu środowisk i
sektorów: szkolnictwa wyższego, kształcenia ustawicznego, biznesu,
administracji, sektora medycznego, stowarzyszeń i fundacji.
|
TL2008
- Teaching and Learning 2008, 26-28 maja 2008 r.,
Aveiro, Portugalia
IASK - International
Association for the Scientific Knowledge organizuje w maju br. w Portugalii
konferencję Teaching and Learning - TL2008. Zakres programowy
konferencji jest szeroki i obejmuje wiele zagadnień z obszaru edukacji.
Wśród tematów proponowanych przez organizatorów do dyskusji znajdują
się m.in.: edukacja dorosłych, uczenie asynchroniczne, cyfrowe biblioteki,
kształcenie na odległość, innowacyjne strategie nauczania, zarządzanie
wiedzą, systemy CMS i LMS, dyskusje na forum, zapewnienie jakości,
motywacja studentów czy wirtualne uniwersytety.
|
VIII Konferencja Uniwersytet Wirtualny - model, narzędzia, praktyka, 18-20 czerwca 2008 r., Politechnika Warszawska, Warszawa
W czerwcu br. odbędzie się VIII Konferencja Uniwersytet Wirtualny - model, narzędzia, praktyka. Temat przewodni tegorocznego spotkania to "Otwarte uniwersytety, otwarte zasoby, otwarty dostęp". Zakres tematyczny proponowany przez organizatorów obejmuje: socjologiczne, pedagogiczne i psychologiczne problemy kształcenia na odległość, metodykę e-nauczania, kryteria oceny efektów nauczania przez internet, technologię informacyjną, multimedia i internet w edukacji zdalnej, nowe trendy w e-edukacji w Europie i na świecie, e-nauczanie w kształceniu ustawicznym, kształcenie kadr do e-edukacji.
Więcej informacji na: http://vu2008.okno.pw.edu.pl
|
|
E-Faktura, 28-29 lutego 2008 r., Hotel Marriott, Warszawa
Faktura elektroniczna i podpis elektroniczny to rozwiązania, które wpływają na podniesienie efektywności pracy działów finansowego i logistyki w przedsiębiorstwie. Pozwalają redukować koszty administracyjne, wzmacniają konkurencyjność oraz elastyczność, jak również pozwalają oszczędzić czas pracy i uczynić ją łatwiejszą. Jeszcze kilkanaście lat temu operacje bankowe dokonywane przez internet były dla większości przedsiębiorców czymś odległym. Dziś żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania bez takich udogodnień. Coraz powszechniejszy dostęp do internetu, powoduje, że z roku na rok rośnie liczba dokumentów wystawianych oraz wymienianych drogą elektroniczną. Powoduje to, że coraz częściej zastanawiamy się nad sposobami automatyzacji ich obiegu, zabezpieczenia oraz archiwizacji. Już teraz warto poznać zasady funkcjonowania faktury elektronicznej oraz praktyczne wykorzystanie e-podpisu.
Najważniejsze tematy, które zostaną poruszone na konferencji to:
- wystawianie faktur z wykorzystaniem podpisu elektronicznego oraz EDI,
- praktyczne przykłady wdrożeń,
- wymagania dotyczące przechowywania i udostępniania e-faktur organom skarbowym,
- wybrane aspekty e-faktury i ich interpretacja przez urzędy,
- koszty związane z implementacją e-faktury a osiągnięte oszczędności.
Konferencja kierowana jest do osób odpowiedzialnych za wdrożenie w firmie faktury elektronicznej oraz za jej sprawne funkcjonowanie w przedsiębiorstwie.
|
ICISTM 2008 Second International Conference on Information Systems, Technology and Management, 6-8 marca 2008 r., Dubai
Technologia informacyjna ma duży wpływ na funkcjonowanie współczesnych organizacji. Systemy informacyjne w przedsiębiorstwach wspierają podejmowanie decyzji. Pojawiają się nowe technologie, dzięki którym powstają modele prowadzenia działalności biznesowej oraz nowe sposoby wykorzystania tych technologii w biznesie. Technologie informacyjne nie występują już jedynie w przestrzeni funkcjonalnej organizacji, ale są integralnym elementem funkcjonowania organizacji.
Celem konferencji ICISTM jest prezentacja rezultatów najnowszych badań z tej dziedziny oraz demonstracji nowych systemów i technik na polu zarządzania informacją. Konferencja gromadzi programistów, użytkowników, naukowców i badaczy związanych z technologią informacyjną oraz praktyków biznesu w celu wymiany wzajemnych doświadczeń oraz pogłębienia wiedzy z zakresu omawianych zagadnień.
Wśród tematów przewidzianych przez organizatorów znajdują się:
- sztuczna inteligencja,
- zarządzanie bazami danych,
- e-biznes,
- systemy zarządzania przedsiębiorstwem,
- zarządzanie wiedzą,
- odkrywanie wiedzy i datamining,
- bezpieczeństwo informacji,
- zarządzanie ryzykiem,
- ekonomia informacji,
- inżynieria oprogramowania,
- usługi internetowe.
Więcej informacji: http://www.imt.edu/icistm/
|
II Konferencja Computerworld Elektronizacja obiegu gospodarczego oraz IV Konferencja Computerworld Od informacji do decyzji Analityczne podejście do biznesu, 18 marca 2008 r., Warszawa, hotel Marriott
Kolejne dwie konferencje poświęcone, problemom elektronicznego obiegu informacji w przedsiębiorstwie, to organizowane przez tygodnik Computerworld: II Konferencja Computerworld Elektronizacja obiegu gospodarczego oraz IV Konferencja Computerworld Od informacji do decyzji Analityczne podejście do biznesu.
Pierwsza z wymienionych ma na celu dyskusję o rozwoju rynku i zastosowań e-invoicingu w Polsce, jak również prezentację najlepszych praktyk w zakresie elektronizacji obiegu gospodarczego. Druga z nich poświęcona jest przede wszystkim systemom klasy Business Intelligence oraz ich zastosowaniu i wynikającym stąd korzyściom.
Kluczowe zagadnienia, jakie będą poruszane w ich trakcie, to:
- e-invoicing jako wspólny mianownik różnych systemów komunikacji elektronicznej pomiędzy przedsiębiorstwami,
- budowanie sieci powiązań w komunikacji elektroniczej w obiegu gospodarczym,
- fakturowanie elektronicze w Polsce - przykłady wdrożeń,
- masowe fakturowanie i płatności elektroniczne (EBPP),
- prawne możliwości elektronizacji dokumentów o znaczeniu fiskalnym a praktyka,
- oferta dostawców biznesowych platform transakcji elektronicznych;
oraz
- przygotowanie organizacji do wdrożenia systemu Business Intelligence,
- możliwe obszary zastosowań systemów BI w zakresie wspierania decyzji,
- integracja systemów informacji biznesowej w organizacji,
- od czego zależy jakość i wiarygodność przetwarzanych danych,
- przykładowe wdrożenia w różnych sektorach i osiągnięte w ich wyniku korzyści.
Więcej informacji: http://www.computerworld.pl/konferencje/elektronizacja2008/ i http://www.computerworld.pl/konferencje/informacja2008/
|
|
Technologie informatyczne
w zarządzaniu wiedzą, 14 maja 2008 r.,
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Cele konferencji
Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą, organizowanej w
maju br. przez Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu, to m.in. prezentacja
przesłanek zarządzania wiedzą w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej
w przedsiębiorstwach i instytucjach w dobie budowy społeczeństwa
informacyjnego, ukazanie uwarunkowań efektywnego pozyskiwania i zarządzania
wiedzą oraz przedstawienie modelowych rozwiązań i wybranych ofert
produktowo-usługowych. Podczas spotkania będzie można również wymienić
doświadczenia w zakresie realizacji projektów wdrożeniowych inteligencji
biznesowej oraz dyskutować na temat tendencji rozwojowych w zakresie
zarządzania wiedzą.
Spotkanie adresowane
jest do kadry kierowniczej polskich przedsiębiorstw i instytucji, osób
odpowiedzialnych za usprawnianie procesów informacyjno-komunikacyjnych
oraz środowiska akademickiego zajmującego się zarządzaniem wiedzą.
|
Open Innovation. Creating products and services through collaboration, 15-18 czerwca 2008 r., Tours Francja
W malowniczej scenerii Doliny Loary odbędzie się XIX już konferencja organizowana przez International Society for Professional Innovation Management. Konferencja ta skupia pracowników nauki i biznesu oraz konsultantów zaangażowanych w zarządzanie innowacjami. Podczas tegorocznych sesji i warsztatów poruszane będą takie tematy, jak: komercjalizacja i finansowanie innowacji, zarządzanie interakcjami i różnorodnością kulturową oraz społeczną w procesach innowacji, edukacja i szkolenia, przedsiębiorczość i generowanie pomysłów, polityka innowacyjności i konkurencyjność, uczenie się i zarządzanie wiedzą w open innovation, zarządzanie współpracą w B+R (collaborative R&D), zarządzanie własnością intelektualną i transferem technologii w open innovation, zarządzanie, pomiar i implementacja open innovation, metody I narzędzia dla innowacji, sieci wartości w open innovation, klastry, modele biznesowe, usługi a open innovation.
Więcej informacji na: http://www.ispim.org/conference
|
InnoTown 08, 20-21 października 2008 r., Stavanger, Norwegia
InnoTown to w zamyśle
organizatorów spotkanie ludzi o różnych doświadczeniach, z najróżniejszych
krajów, które ma zmienić ich sposób myślenia. Ma ono stanowić
arenę zmian i rozwoju, na której poruszane są różnorakie zagadnienia
związane z innowacjami - od przedsiębiorczości i międzykulturowych
innowacji, po konkretne projekty innowacyjnych produktów. InnoTown
to także niezwykła okazja do networkingu, inspiracji i spotkania z
nietuzinkowymi osobowościami.
Jak stwierdził Guy
Kawasaki: InnoTown is the Macintosh of conferences: deep, intelligent,
complete, elegant, and emotive. It will cause people to jump to the
next curve. Warto się nią zatem zainteresować.
|
Jak zarządzać
wiedzą? - IV Ogólnopolska Konferencja Kół Naukowych, Akademia
Ekonomiczna we Wrocławiu, 23-25 października 2008 r., Sosnówka Górna
k. Karpacza
Konferencja będzie
kontynuacją spotkań kół naukowych z ubiegłych lat. Tradycją Studenckiego
Koła Naukowego Zarządzania Jakością "Q-mam", działającego
na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, stało się już organizowanie
konferencji, skupiającej najmłodszych naukowców i ich opiekunów,
poświęconej najnowszym trendom w zarządzaniu. Tegoroczny program
przewiduje poruszenie następujących zagadnień:
- Zarządzanie wiedzą a pozostałe
koncepcje zarządzania - cel: określenie relacji, cech wspólnych i
rodzaju współistnienia zarządzania wiedzą i pozostałych koncepcji
zarządzania (np. zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie jakością,
zarządzanie logistyczne, zarządzanie procesami, lean management,
zarządzanie projektami, controlling, reengineering);
- Implementacja systemów
zarządzania wiedzą - cel: określenie metod, etapów i narzędzi implementacji
systemów zarządzania wiedzą oraz metod pomiaru efektywności wdrożenia;
- Funkcjonowanie systemów
zarządzania wiedzą - cel: określenie elementów składowych, specyfiki,
uwarunkowań tworzenia i rozwoju systemów zarządzania wiedzą oraz
metod pomiaru efektywności funkcjonowania.
Pragnąc zapewnić
jak najwyższy poziom merytoryczny konferencji organizatorzy stawiają
wymóg prezentowania wyników badań empirycznych w referatach konferencyjnych.
|
|
Kurs e-learningowy
dla nauczycieli nt. GPW i rynku kapitałowego
Już 3 marca ruszają kolejne
edycje e-learningowego kursu pt. Giełda Papierów Wartościowych
i rynek kapitałowy. Celem Kursu jest kształcenie lokalnych liderów,
dysponujących wiedzą z zakresu rynku kapitałowego, niezbędną w
inwestowaniu, jak również w propagowaniu problematyki giełdowej i
finansowej w środowisku, w szczególności wśród młodzieży szkolnej.
Program skierowany jest do nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych oraz
studentów kierunków ekonomicznych i pedagogicznych. Udział w Kursie
jest nieodpłatny.
Kurs realizowany jest
przez Fundację Edukacji Rynku Kapitałowego oraz Fundację Promocji
i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, pod patronatem KNF oraz GPW.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem limit przyjęć dla II i
III edycji Kursu został zwiększony - z 40 na 120 uczestników.
|
European Certificate in
E-learning Course Design and Teaching
W marcu 2008
r. Universitat Oberta de Catalunya (UOC) rozpoczyna European Certificate
for Course Design and Teaching in E-learning - program prowadzony
we współpracy z University of London oraz University of Florence.
Uczestnicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności i kompetencje
w zakresie projektowania, wdrażania i koordynowania procesów edukacyjnych
z wykorzystaniem ICT. Szczegółowe cele kursu to: przekazanie wiedzy
na temat projektowania dydaktycznego (instructional design) w
środowiskach wirtualnych, nauczenie zasad odpowiedniego użycia ICT
w edukacji, szczególnie w e-learningu, konceptualizacja materiałów
elektronicznych, projektowanie, rozwój i ocena ofert e-learningowych.
|
|
Portal Edukacyjny
ZrozumFinanse.pl
Celem portalu
edukacyjnego ZrozumFinanse.pl jest dostarczenie użytkownikom wiedzy
na temat tajników finansów, przekazanej w prosty sposób, zrozumiały
nawet dla osób, które nie posiadają ekonomicznego wykształcenia.
W serwisie
można znaleźć informacje dotyczące: kart, kont, kredytów, funduszy,
lokat, ubezpieczeń, przyszłości finansowej, odsetek i oszczędzania.
Użytkownicy mają do dyspozycji również kalkulatory online oraz słownik
terminów finansowych. Serwis jest również pomocny w podjęciu decyzji
np. w sprawie polisy ubezpieczeniowej czy korzystania z karty za granicą,
a także pomoże zadbać o efektywne zarządzanie budżetem domowym.
|
|
Big Think - We Are What
You Think About
Serwis Big
Think ma na celu inicjowanie i promowanie dyskusji na tematy z wielu
dziedzin. Na stronach dostępne są wywiady z profesorami, artystami,
politykami i innymi myślicielami nagrywane na białym tle i pocięte
w taki sposób, że dostępne są jedynie bardzo krótkie wypowiedzi
poszczególnych osób. Założyciele serwisu zdecydowali się na pliki
wideo, gdyż uznali je za bardziej angażujące uwagę odbiorców, którzy
następnie wypowiadają się na forum dyskusyjnym. Wybrane tematy poruszane
w serwisie to: Co to znaczy dobrze przeżyć życie?; Czym
jest etyczna globalizacja?; Jakie jest największe wyzwanie stojące
przed światem w nadchodzącej dekadzie?
|
|
Research Blogging
Coraz częściej
informacje dotyczące badań naukowych, nowych inicjatyw czy projektów
badawczych można odnaleźć na specjalistycznych blogach komentujących
wydarzenia z różnych obszarów nauki. Aby ułatwić dostęp do tych
rozproszonych w sieci postów, grupa blogerów stworzyła Research Blogging
- serwis skupiający wiadomości publikowane na blogach naukowych,
a dotyczące oficjalnych, recenzowanych badań. Informacje podzielone
są na kategorie (np. astronomia, biologia, ekonomia, psychologia),
co ułatwia ich wyszukanie.
|