E-mentor logo
EN
E-mentor nr 1 (83) / 2020

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Serwisy internetowe

Apel OASPA - potrzebni recenzenci

Stowarzyszenie wydawców publikujących w otwartym dostępie (Open Access Scholarly Publishers Association) poszukuje recenzentów, którzy w okresie zintensyfikowanych prac badawczych związanych z pandemią COVID-19 wspomogą redakcje w jak najszybszym przygotowaniu do publikacji najistotniejszych wyników badań. Z inicjatywy OASPA została utworzona lista recenzentów, do której mają dostęp wszyscy stowarzyszeni wydawcy. Aby zgłosić chęć przystąpienia do tej inicjatywy, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: https://oaspa.org/covid-19-publishers-open-letter-of-intent-rapid-review/ Jednym z wymagań jest wyrażenie zgody na zrecenzowanie przydzielonego artykułu w ciągu pięciu dni.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie:
https://oaspa.org/scholarly-publishers-working-together-during-covid-19-pandemic/

Kujawsko-pomorska e-szkoła

Kujawsko-Pomorska Szkoła Internetowa rozpoczęła swoją działalność, oferując najpierw lekcje dla ósmoklasistów i maturzystów, a następnie stopniowo rozszerzając ofertę o lekcje adresowane do młodszych uczniów szkól podstawowych i ponadgimnazjalnych. W każdym tygodniu nadawanych jest do osiemdziesięciu półgodzinnych, interaktywnych lekcji online. W zależności od tematyki mają one formę wykładów, pokazów lub warsztatów - z piętnastominutowymi przerwami na pytania i dyskusję.
Po ośmiu tygodniach działania e-szkoły zarejestrowano już półtora miliona wejść. W tym okresie nauczyciele przeprowadzili blisko pięćset lekcji. Ogląda je regularnie trzynaście tysięcy subskrybentów, a ponad milion osób aktywnie komentuje i udostępnia materiały znajomym. Zajęcia cieszące się największą popularnością mają po 24 tysiące wyświetleń.
E-lekcje oglądają uczniowie nie tylko z województwa, ale i z całego kraju. Odnotowano też setki wejść z zagranicy, m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Niemiec, Rosji, Holandii, Irlandii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Włoch a nawet Australii.

Wszystkie lekcje są rejestrowane oraz nadawane na żywo na:
www.kujawsko-pomorskie.pl; edupolis.pl; YouTube: Kujawsko-Pomorska e-Szkoła; Facebook: Kujawsko-Pomorska e-Szkoła.

Digiexam

Zamknięcie uczelni z powodu pandemii spowodowało konieczność przeniesienia nauczania do przestrzeni internetu, a w konsekwencji poszukiwanie alternatywnych form zakończenia semestru i weryfikacji efektów kształcenia w sposób zdalny. W tym kontekście wielu nauczycieli zadaje sobie pytanie, jak przeprowadzić egzamin bez konieczności (a także bez możliwości) zgromadzenia studentów w tradycyjnej sali wykładowej. Jedną z opcji jest wykorzystanie aplikacji DigiExam opracowanej przez start-up ze Sztokholmu najpierw na potrzeby uczelni szwedzkich, a obecnie już udostępnianej komercyjnie wszystkim zainteresowanym. W ostatnich tygodniach aplikacja ta została poszerzona o funkcje rejestrowania zachowań studentów w czasie egzaminu (ang. proctoring). Dodatkowym jej atutem jest blokowanie możliwości "wędrowania" po sieci w trakcie zdawania egzaminu przy równoczesnej opcji udostępniania stron internetowych potrzebnych w trakcie wykonywania zadań przez studenta.

Więcej informacji na ten temat na stronie: https://www.digiexam.com/digital-exams/remote-exams/ oraz w serwisie YouTube: https://bit.ly/3cqi4NL

Remote Work Cultural Framework by Yu Kai-Chou, The Octalysis Group

Raptowna zmiana sposobu wykonywania obowiązków zawodowych i przejście w tryb zdalny, choć niezbędne w sytuacji zagrożenia epidemicznego, niosą też za sobą pewne ograniczenia - szczególnie w tych firmach i zespołach, w których wcześniej nie praktykowano pracy na odległość. Nowe warunki wymagają nie tylko znajomości odpowiednich rozwiązań technologicznych, ale stanowią również sprawdzian opanowania dodatkowych umiejętności, takich jak: zarządzanie czasem własnym i zespołu, kultura komunikacji opartej głównie na przekazie pisanym, podtrzymywanie motywacji, radzenie sobie z izolacją społeczną, ale także z obawami o zdrowie własne i najbliższych. O ile barierę technologiczną można było względnie łatwo pokonać, gdyż wiele firm z branży IT pospieszyło z pomocą, oferując darmowe licencje na aplikacje i bezpłatne szkolenia, to ofert pomocy w radzeniu sobie z trudnościami psychospołecznymi było już znacznie mniej. Jedną z nich jest tytułowy Remote Work Cultural Framework. Pierwsze słowo nie tylko oznacza pracę zdalną, ale jest zarazem akronimem powstałym z sześciu wyrażeń tworzących ramy kulturowe tejże pracy są to słowa: Responsiveness, Expression, Momentum, Openness, Teamplay oraz Enjoyment. Ramy te mają stanowić wsparcie dla menedżerów i kierowników zespołów w zakresie organizacji pracy, aby była ona efektywna i satysfakcjonująca - tak dla pracodawców, jak i pracowników.

The Octalysis Group specjalizuje się we wdrażaniu w firmach rozwiązań opartych na grywalizacji, dlatego w koncepcji Remote Framework również występują elementy znane z gier biznesowych. Każda rama opisana jest przy pomocy trzech składowych. Są to: Tools (narzędzia), Culture (kultura organizacyjna) oraz Triggers (wyzwalacze, czyli elementy, które "uruchamiają" dany proces lub działanie). Żadna z nich samodzielnie nie zapewni pożądanej zmiany w sposobie działania firmy czy organizacji, muszą wystąpić wszystkie trzy, aby ta zmiana mogła nastąpić i żeby była pozytywna.

Zarówno koncepcja ram, jak i poszczególne elementy prezentowane są na stronie the Octalysis Group pod adresem:
https://octalysisgroup.com/the-ultimate-guide-to-remote-work-series-1-the-remote-framework/

Projekt pierwszej polskiej konstelacji satelitów

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało środki w ramach konkursu "Szybka ścieżka - Technologie kosmiczne". Największe dofinansowanie dla projektu, ponad 33 miliony złotych, przypadło konsorcjum spółki SatRevolution i Politechniki Wrocławskiej. Środki zostaną przeznaczone na opracowanie rewolucyjnej usługi obrazowania Ziemi przy użyciu satelitarnej konstelacji REC (Real-time Earth-observation Constellation). Rozwiązanie ma znaleźć zastosowanie m.in. w ocenie szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe, w rolnictwie precyzyjnym, geodezji i kartografii czy monitorowaniu miast na potrzeby Smart City.

Więcej informacji na ten temat na stronie
https://bit.ly/2xSWQJv

Konferencje

EDULEARN2020 - 12 Międzynarodowa Konferencja - Edukacja i Nowe Technologie, 6-7 lipca 2020, online

Organizatorzy konferencji, która co roku odbywała się w Hiszpanii pragnąc umożliwić społeczności międzynarodowej wymianę doświadczeń mimo ograniczeń wynikających z pandemii koronawirusa postanowili przenieść wydarzenie do internetu.

Istotnym elementem tej konferencji zawsze było spotkanie praktyków i pasjonatów wykorzystujących nowoczesne technologie w nauczaniu, tworzenie sieci kontaktów i dzielenie się wiedzą. Wartości te nabierają szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy nauczanie odbywa się wyłącznie na odległość. Konferencja stanowi okazję do porozmawiania o problemach jakie wynikają z nieoczekiwanego i przymusowego przeniesienia nauczania do przestrzeni online.

Więcej informacji na temat wydarzenia:
https://iated.org/edulearn/?utm_source=mailingJAN&utm_medium=email&utm_campaign=EDULEARN20

APT2020 - 18 konferencja Academic Practice and Technology, 6 lipca 2020, online

Jak większość konferencji w bieżącym roku, również i to wydarzenie zostało przeniesione do internetu. Co więcej, organizatorzy zrezygnowali z pobierania opłaty konferencyjnej i udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Konferencja APT2020 jest wspólną inicjatywą trzech londyńskich uczelni: University College London, London School of Economics oraz Imperial College.

Głównym celem spotkania jest refleksja na tym, czy i w jakim stopniu zmienia się rola technologii w edukacji w 2020 roku oraz jak technologie cyfrowe pomagają stawić czoła wyzwaniom, przed którymi stoi szkolnictwo wyższe i ośrodki kształcenia ustawicznego. Wśród tych wyzwań należy wymienić edukację niwelującą różne formy wykluczenia oraz przygotowującą do funkcjonowania w szybko zmieniającej się rzeczywistości, poprzez rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, samokształcenia, umiejętnej oceny kompetencji własnych i cudzych.

Ze względu na zaistniały problem światowej epidemii Covid-19 dodano też nowy temat: jak radzić sobie z wyzwaniami wynikającymi z nauczania i uczenia się w sytuacji wymuszonej szybkiej zmiany oraz konieczności zachowanie dystansu społecznego.

Więcej informacji na:
https://aptconference.org.uk/index.php/apt/apt2020/schedConf/index

OASPA webinar - What is Scholarly communication in the 21st Century

Bardzo ciekawy webinar na temat otwartej nauki i otwartego publikowania. Zorganizowany w trakcie trwania pandemii (kwiecień 2020 r.) nadaje szczególne znaczenie idei upowszechniania wyników badań naukowych bez żadnych ograniczeń i wysokich opłat. Gdy cały świat stanął przed koniecznością szybkiego znalezienia sposobów przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się korona wirusa nieograniczone dzielenie się wiedzą tym bardziej zyskało na znaczeniu.

Jednak zarówno prelegenci, jak i uczestnicy zadający pytania na czacie poruszali wiele kwestii dotyczących otwartości publikacji oraz dostępności czasopism dla bibliotek uniwersyteckich i społeczności akademickiej niezależnie od sytuacji epidemiologicznej. Podkreślano, że skoro w okresie pandemii jest możliwe otwarte i bezpłatne udostępnianie najnowszych wyników badań to znaczy, że taki model jest realny oraz że warto podejmować starania na rzecz dekomercjalizacji doniesień badawczych. O zainteresowaniu tematem może świadczyć również liczba słuchaczy - ponad 400 osób.

Organizatorzy udostępnili nie tylko nagranie spotkania i slajdy z prezentacji, ale także krótkie podsumowanie najważniejszych kwestii poruszanych przez prelegentów oraz wybrane pytania słuchaczy i odpowiedzi na nie.

Podane informacje można znaleźć na stronie:
https://oaspa.org/oaspa-webinar-what-is-scholarly-communication-in-the-21st-century-webinar-key-takeaways/

Stan na 20 maja 2020 roku.

Zobacz wszystkie konferencje w Kalendarzu „e-mentora”