E-mentor logo
E-mentor nr 1 (8) / 2005

Spis treści artykułu

Przypisy

1 Opinia prof. dr hab. Zdzisława Sadowskiego wygłoszona w trakcie seminarium Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Warszawa, 20 stycznia 2005 r.

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Journal of Educational Technology & Society

Educational Technology & Society jest kwartalnikiem dostępnym online. Magazyn ma dwie grupy docelowe: osoby tworzące systemy edukacyjne oraz wykładowców, którzy korzystają z tych systemów. Celem publikowanych artykułów jest dążenie do lepszego zrozumienia potrzeb i możliwości pomiędzy tymi grupami, wskazanie możliwości wzajemnego wsparcia oraz prezentacji doświadczeń i problemów.
Zakres tematyczny magazynu jest dość szeroki. Obejmuje on m.in.: systemy kształcenia na odległość, architekturę technologicznych systemów edukacyjnych, strategie kształcenia, aspekty pedagogiczne itd.

Więcej informacji: http://www.ifets.info/

Facilitating Online Learning, Effective Strategies for Moderators

Książka Facilitating Online Learning autorstwa G. Collisona, B. Elbauma, S. Haavinda i R. Tinkera jest swoistym przewodnikiem dla osób rozpoczynających pracę z grupami edukacyjnymi online, a także wykładowców chcących poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Omawia ona efektywne strategie, które mogą być wykorzystywane przez moderatorów kursów e-learningowych i prowadzących zajęcia w trybie kształcenia na odległość oraz wskazuje na pułapki, jakich powinni unikać. Książka opisuje zagadnienia teoretyczne, a także zawiera praktyczne przykłady. Publikację można nabyć w księgarniach internetowych m.in. Amazon.com (www.amazon.com).

EURODL - European Journal of Open and Distance Learning

Zachęcamy do zapoznania się z nowymi artykułami zamieszczonymi w internetowym magazynie European Journal of Open and Distance Learning. EURODL ma na celu propagowanie i prowadzenie dyskusji na tematy związane z kształceniem na odległość. Publikacja magazynu jest wspierana przez EDEN. Radę programową pisma tworzą eksperci z Wielkiej Brytanii, Austrii, Czech, Norwegii, Holandii, Hiszpanii, Danii, Szwecji, Niemiec, Węgier, Belgii i Francji. Główne działy magazynu to: Stosowanie kształcenia na odległość i e-learningu w edukacji; Nowe technologie i nowe style nauczania - pojęcia i modele; Wyzwania dotyczące jakości, oceny i akredytacji; Wymiar europejski i aspekty kulturalne w otwartym kształceniu na odległość; Polityka i rozwój kształcenia na odległość i e-learningu; Rozwój organizacji i zarządzania. Na stronie internetowej znajdują się wskazówki dla osób zainteresowanych opublikowaniem swojego artykułu w EURODL

Więcej informacji na stronie: http://www.eurodl.org


Stanisław Łobejko
Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie


Świat współczesny został zdominowany przez technologię informacyjną, która wkracza do każdej dziedziny naszego życia. Postęp techniczny i technologiczny, jaki dokonał się w drugiej połowie XX wieku, doprowadził nie tylko do powstania nowych wysoko zaawansowanych technologicznie gałęzi przemysłu, ale także do rewolucyjnych zmian w metodach i sposobach wytwarzania oraz zarządzania. Powstanie sieci komputerowych, a zwłaszcza internetu oraz pojawienie się nowoczesnych, bezprzewodowych środków łączności sprawiły, że straciły na znaczeniu tradycyjne bariery komunikacji między ludźmi. Możliwość błyskawicznego przesłania ogromnych ilości informacji w dowolne miejsca na kuli ziemskiej stworzyła warunki powstania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy. W nowoczesnej globalnej gospodarce konkurencyjność przedsiębiorstw zależy od ich innowacyjności oraz posiadanej wiedzy. Fundamentem zarówno rozwoju wiedzy, jak i innowacji są informacje. Dlatego też wdrożenie odpowiedniego systemu informacyjnego jest czynnikiem warunkującym efektywne zarządzanie wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie.

Oficyna wydawnicza SGH, www.sgh.waw.pl

Wiesław M. Grudzewski, Irena K. Hejduk
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach


System gospodarki opartej na wiedzy uważa się za pobudzający innowacyjność, co przesądza o miejscu kapitału intelektualnego w tworzeniu strategii rozwoju firmy. W analizie poszczególnych obszarów gospodarki opartej na wiedzy omówiono w publikacji systemy informacyjne, edukacyjne, zarządzanie wiedzą na poziomie organizacji, aspekty regionalne oraz otoczenie instytucjonalno-biznesowe. Publikacja prezentuje model organizacji inteligentnej, organizację zwinną i wirtualną oraz sieciową, demonstrując cały szereg rzeczywistych przypadków projektowania takiej organizacji na przykładzie polskich przedsiębiorstw. Ważną częścią książki jest omówienie zarządzania wirtualnego w oparciu o sieć internet i intranet wraz z charakterystyką podstawowych technologii sieciowych stosowanych w zarządzaniu. Na tej podstawie przedstawiono kierunki funkcjonalne, takie jak: marketing, działalność biznesowa, działalność B2C oraz łańcuch B2B.

Wydawnictwo Difin, www.difin.pl

Zarządzanie wiedzą, wybrane problemy oraz Zarządzanie wiedzą w szkolnictwie wyższym, Gdańsk 2004

Nakładem Politechniki Gdańskiej (Wydział Zarządzania i Ekonomii, Zakład Zarządzania Wiedzą i Informacją Naukowo-Techniczną) pod koniec 2004 r. zostały wydane, pod redakcją naukową dr inż. A. Szuwarzyńskiego, dwie pozycje książkowe podejmujące problematykę zarządzania wiedzą. Jedna (Zarządzanie wiedzą, wybrane problemy) wprowadza czytelnika w zagadnienia knowledge management (KM) i składa się z 8 rozdziałów. Druga publikacja (Zarządzanie wiedzą w szkolnictwie wyższym) to unikalny zbiór opracowań dotyczących organizacji pracy uczelni - ośrodka akademickiego jako organizacji uczącej się, w świetle idei społeczeństwa informacyjnego.

Obie książki różnią się od pozycji wydawanych w Polsce z zakresu KM. Dla przykładu pierwsza z nich podejmuje temat relacji wiedzy a życiem społecznym oraz wiedzy jako czynnika konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Obszar poruszanych zagadnień jest szeroki - od charakterystyki organizacji uczących się, poprzez zjawiska trudnomierzalne a wpływające na działania ludzi, po narzędzia informatyczne i oprogramowanie komputerowe.

Druga publikacja, koncentrująca się na zarządzaniu wiedzą w szkolnictwie wyższym podkreśla kluczową rolę ośrodków akademickich w tworzeniu społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Książka prezentuje koncepcje uniwersytetu przedsiębiorczego, porusza kwestie efektywności procesów tworzenia i wykorzystywania wiedzy przez uczelnie oraz oczekiwań pracodawców względem przygotowania zawodowego absolwentów. Autorzy przedstawiają również model krajowej polityki naukowej oraz baz wiedzy i wirtualnych bibliotek.

Wiesław M. Grudzewski, Irena K. Hajduk Przedsiębiorstwo wirtualne Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002

Książka wprowadza nas w świat wirtualnego przedsiębiorstwa, które zaczyna funkcjonować na naszych oczach i które będzie nadal ewoluować w przyszłości. Omawia aktualne tendencje rozwoju nowoczesnych przedsiębiorstw zarówno w aspekcie organizacyjnym (zarządzania), jak i technologicznym. Pokazuje także, jakie są dalsze perspektywy i prawdopodobne formy rozwoju firm i organizacji w niedalekiej przyszłości. Najważniejsze zagadnienia poruszane w tej publikacji to charakterystyka i kreowanie organizacji wirtualnej oraz organizacja przedsiębiorstwa wirtualnego. Ponadto książka podnosi zagadnienia związane z zarządzaniem wiedzą w przedsiębiorstwie oraz podstawowy aspekt e-biznesu: elektroniczny obrót handlowy.

Wydawnictwo Difin,
Książka dostępna na stronach wydawcy: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=139

Kyle D. Dent Postfix. Przewodnik encyklopedyczny Wydawnictwo Helion, Warszawa 2004

Postfix to jeden z wielu dostępnych programów do zarządzania przesyłaniem poczty elektronicznej (MTA - Mail Transport/Transfer Agent). Jest on niezwykle ceniony przez ekspertów za bezpieczną strukturę, olbrzymią niezawodność i prostotę konfiguracji. Z tych powodów Postfix jest domyślnym MTA w systemie Mac OS X. Również administratorzy serwerów internetowych wykorzystują go często w swoich systemach, podmieniając standardowy (domyślny) MTA na Postfixa. Nie szukając daleko - również główny serwer pocztowy w SGH wykorzystuje do dostarczania poczty użytkownikom na całej uczelni właśnie Postfixa.

Postfix. Przewodnik encyklopedyczny to doskonały poradnik dla administratorów serwerów pocztowych, ułatwiający przejście od podstawowej konfiguracji do wykorzystywania pełnych możliwości Postfixa. Książka opisuje proces instalacji, konfiguracji oraz połączenia Postfixa z innymi usługami sieciowymi, opatrując wszystkie omawiane zagadnienia szczegółowymi przykładami.

Wydawnictwo Helion,
Książka dostępna na stronach wydawcy: http://helion.pl/ksiazki/postfi.htm

ACA - Academic Cooperation Association


Academic Cooperation Association to niezależna organizacja europejska zajmująca się zarządzaniem, analizą i ulepszaniem współpracy w zakresie edukacji i szkoleń w Europie oraz pomiędzy Europą a innymi krajami świata. Stowarzyszenie, założone w 1993 r., skupia się głównie na zagadnieniach dotyczących szkolnictwa wyższego. Członkowie ACA pochodzą z 20 europejskich i 3 światowych organizacji, zajmujących się promocją i wspieraniem narodowych programów dotyczących edukacji.

ACA prowadzi dwa typy projektów. Pierwsze z nich są tworzone i finansowane przez ACA. Druga grupa - to projekty realizowane ze środków takich instytucji, np. Unii Europejskiej. Przykładowe projekty, prowadzone obecnie:

  • Eurodata - wrzesień 2004 - sierpień 2005 r. Roczny projekt mający na celu zebranie danych na temat mobilności studentów z 32 krajów europejskich (25 krajów UE, 4 krajów EFTA, Bułgarii, Rumunii i Turcji).


  • Postrzeganie europejskiego szkolnictwa wyższego w krajach nieeuropejskich - listopad 2004 - listopad 2005 r. Projekt ma na celu zbadanie silnych i słabych stron szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej, a w szczególności porównanie go z innymi krajami (np. Stanami Zjednoczonymi). Rezultaty badań zostaną przekazane Komisji Europejskiej wraz z zaleceniami na temat potrzeb kreowania wizerunku szkolnictwa wyższego poza granicami Europy.


Na stronie internetowej ACA znajdują się informacje o stowarzyszeniu, opisy projektów, zasady członkostwa oraz spis publikacji - http://www.aca-secretariat.be/

EUA - European University Association


European University Association jest organizacją reprezentującą europejskie uniwersytety oraz konferencje rektorów. Misją EUA jest promocja rozwoju spójnego systemu europejskiej edukacji wyższej oraz badań. EUA aktywnie wspiera swoich członków w ich działaniach mających na celu zwiększenie jakości kształcenia oraz prowadzonych badań.

Główne działania EUA:

  • wzmocnienie roli uniwersytetów w EHEA (European Higher Education) i ERA (European Research Area) przez wpływ na debaty i rozwój projektów;
  • współpraca z organizacjami członkowskimi przez wdrażanie usług i projektów poświęconych kluczowym dziedzinom w celu zwiększenia jakości kształcenia i wzmocnienia indywidualnych uniwersytetów europejskich;
  • wspieranie europejskiego wymiaru w edukacji wyższej i promowanie przepływu informacji między organizacjami przez organizowanie regularnych spotkań i konferencji, a także przygotowywanie publikacji i studiów przypadku analizujących bieżące trendy i uwypuklających najlepsze przykłady działań;
  • dostarczanie wsparcia, w imieniu swoich członków, w promowaniu wspólnych polityk na poziomie europejskim, a także promowanie zwiększonej współpracy i widzialności europejskiej edukacji wyższej na poziomie globalnym.


Strona internetowa EUA prezentuje misję i historię działalności stowarzyszenia, a także opis prowadzonych projektów i planowanych wydarzeń. Można tutaj również zapoznać się z najnowszymi informacjami dotyczącymi EUA - http://www.eua.be/eua/index.jsp

IAU - International Association of Universities


IAU jest, założonym w 1950 r., międzynarodowym stowarzyszeniem uniwersytetów z całego świata. Skupia ono organizacje z około 150 krajów, które współpracują z narodowymi i regionalnymi instytucjami działającymi w zakresie edukacji wyższej. Oprócz członków, z jego dorobku mogą korzystać także inne instytucje edukacyjne, specjaliści, nauczyciele, badacze oraz studenci.

Stowarzyszenie kieruje się zasadami wolności i sprawiedliwości, godności ludzkiej i solidarności. Przyczynia się ono, przez współpracę międzynarodową, do rozwoju i wzmocnienia ogólnie działalności edukacji wyższej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej stowarzyszenia, zawierającej również spis publikacji oraz kalendarz wydarzeń.

Główne założenia IAU to:

  • prawo do dążenia do wiedzy bez względu na to, gdzie zaprowadzi nas poszukiwanie prawdy,
  • tolerancja dla różnych poglądów i niezależność od nacisków politycznych.


Ogólne cele IAU:

  • IAU oferuje swoim członkom usługi i forum wymiany poglądów i współpracy dla uniwersytetów z całego świata,
  • Stowarzyszenie działa w imieniu indywidualnych członków oraz edukacji wyższej w szerszym zakresie, reprezentując ich interesy w publicznych debatach i wobec innych partnerów.


Więcej informacji na stronie internetowej: http://www.unesco.org/iau/

Adults Learning Journal

Jest to brytyjskie czasopismo wydawane przez NIACE (The National Institute of Adult Continuing Education - England and Wales) koncentrujące się na edukacji dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji uzupełniającej (futher education), zawodowej oraz wyższej. Uznawane za jedno z najbardziej wszechstronnych i aktualnych czasopism zajmujących się problematyką kształcenia ustawicznego. Wydawane w postaci 10 numerów rocznie, przeznaczone dla praktyków oraz osób odpowiedzialnych za strategie rozwoju oraz politykę oświatową sektora edukacji dorosłych. Celem pisma jest przedstawianie wizerunku edukacji ustawicznej w Wielkiej Brytanii przez zamieszczanie aktualności, fachowych analiz, wyników badań, wypowiedzi czołowych ekspertów i specjalistów edukacji dorosłych z kraju i za granicy, recenzji publikacji naukowych oraz innych źródeł informacji o rozwoju edukacji permanentnej.

Więcej informacji:
http://www.niace.org.uk/publications/Periodicals/AdultsLearning/Default.htm

Konferencje


IADIS International Conference, Applied Computing, 22 - 25 lutego 2005 r., Algarve, Portugalia,

Konferencja ma na celu omówienie najważniejszych zagadnień związanych z zastosowaniem ICT oraz pokrewnych dziedzin. Na spotkaniu poruszane będą głównie aspekty techniczne. W skład szerokiego grona tworzącego Komitet Konferencyjny wchodzą również przedstawiciele z Polski (Polska Akademia Nauk, Politechnika Poznańska). Wybrane zagadnienia konferencyjne to: Teoria i praktyka e-commerce; Mobilne sieci i systemy; Technologie dla e-learningu, Bezpieczeństwo; Multimedia; Systemy oceniania.

Więcej informacji: http://www.iadis.org/wbc2005

IADIS International Conference, Web Based Communities 2005, 23 - 25 lutego 2005 r., Algarve, Portugalia

Celem konferencji jest zebranie i opublikowanie wyników badań naukowych i przyczynienie się do rozwoju kultury społeczności internetowej. Na konferencji prezentowane będą referaty, artykuły oraz raporty techniczne i studia przypadków omawiające rolę społeczności WWW. Główne tematy konferencji to: Historia, architektura i przyszłość wirtualnych społeczności; Procesy grupowe i organizacja grup; Społeczności wirtualne dla niepełnosprawnych; Rozszerzanie rynków za pomocą społeczności internetowych; Cyborgi, telepraca, telemedycyna, gry i społeczności uczące się.

Więcej informacji: http://www.iadis.org/wbc2005

WBE 2005, The 4th IASTED International Conference on WEB-BASED EDUCATION, 21 - 23 lutego 2005 r., Grindelwald, Szwajcaria

Celem spotkania jest zwrócenie uwagi grup badawczych na sprawy projektowania działań edukacyjnych i przedyskutowanie użycia oraz zastosowań bazujących na specyfikacjach IMS Learning Design. Dyskusja ta powinna doprowadzić do głębszego zrozumienia tych specyfikacji, ich aplikacji w prawdziwych systemach edukacyjnych i ich zdolności do opisywania złożonych scenariuszy pedagogicznych, np.: scenariusze uczenia się w grupach.

Więcej informacji na stronie: www.iasted.com/conferences/2005/switzerland/wbe-specsess-sampson.htm

The e-assessment question 2005, 3 - 4 marca 2005 r., Londyn Shaw Theatre Novotel Eudson, Wielka Brytania

Wykorzystywanie w procesie kontroli i oceny internetowych narzędzi do ewaluacji m.in. potencjału zawodowego, efektów edukacyjnych staję się coraz bardziej powszechne. Znaczenie i wartość wykorzystywania w ewaluacji oraz monitoringu edukacji nowoczesnych technologii już poraz trzeci będą omawiane podczas międzynarodowej konferencji połączonej z targami The e-assessment question 2005. Poruszana problematyka będzie obejmować m.in. wykorzystanie elektronicznych narzędzi i technik oceny w różnych sektorach społecznych.

Więcej informacji: http://www.e-assessment-question.co.uk

Wirtualne campusy - nowy wymiar edukacji
Warszawa, 1-2 kwietnia 2005 r.


Celem konferencji jest określenie aktualnego stanu edukacji w Polsce w zakresie metod nauczania, materiałów dydaktycznych, technologii, wiedzy i umiejętności korzystania z informacji przez studentów i wykładowców oraz porównanie go z systemami edukacji stosowanymi w innych krajach. Powyższy cel będzie tłem dla bardziej szczegółowych rozważań dotyczących metod i sposobów usprawniania istniejącego stanu polskiej edukacji. E-learning funkcjonuje dzisiaj na różnych poziomach (szkoły podstawowe, średnie i wyższe) oraz formach nauczania (studia dzienne, zaoczne, podyplomowe, MBA, nauczanie ustawiczne czy krótkie kursy dla przedsiębiorców). Metody te coraz częściej stosowane są głównie w środowisku biznesu. Potwierdzają to doświadczenia rozwiniętych gospodarczo i edukacyjnie innych krajów. Uczelnie i instytucje w Polsce, ze względów głównie finansowych, nie są często w stanie samodzielnie wdrażać omawianych technologii. Zadaniem konferencji będzie prezentacja właściwych kierunków rozwoju w zakresie wyboru strategii zmian m.in. technologicznych, finansowych i metodologicznych w systemie edukacji, a szczególnie e-learningu, przy zachowaniu wysokiej jakości kształcenia.

Więcej informacji na stronie internetowej: http://www.pti.org.pl/campus.php.

Multi 2005, IADIS Virtual Multi Conference on Computer Science and Information Systems (MCCSIS 2005), 11-29 kwietnia 2005 r.

Konferencja Multi 2005 składa się z kilku spotkań poświęconych różnym tematom. Każde z nich jest spotkaniem wirtualnym, co w rezultacie tworzy wyjątkową - naukową multikonferencję online. Dzięki temu uczestnicy mają dostęp do materiałów i mogą wymieniać się między sobą informacjami, jednocześnie nie przerywając pracy w swoim biurze. Podczas trzech tygodni kwietnia odbędą się następujące spotkania: Bioinformatics, Cognitive Performance Support, Database Systems, Distributed and Parallel Systems and Architectures, eLearning, Health Informatics, Informatics, Intelligent Systems and Agents, Interfaces and Human Computer Interaction, Object-Orientation, Security and Privacy in Computing Systems, Software Engineering and Applications, Telecommunications, Networks and Systems, Web Applications and Research, Wireless Applications and Computing.

Więcej informacji na stronie internetowej: http://www.iadis.org/multi2005.

II Międzynarodowa Konferencja AKADEMIA ON-LINE,
Kazimierz Dolny nad Wisłą, 5 - 7 maja 2005 r.


AKADEMIA ON-LINE jest już drugim międzynarodowym spotkaniem osób i instytucji zajmujących się na co dzień e-edukacją, organizowanym przez Polski Uniwersytet Wirtualny. Poruszane tematy dotyczyć będą przede wszystkim trendów i rozwoju nauczania zdalnego w Polsce i na świecie, a także stosowanych, aktywizujących metod pracy na kursach zdalnych oraz sposobów skutecznego pomiaru jakości i efektywności kształcenia.

Ze względu na wieloaspektowość poruszanych zagadnień, spotkania są podzielone na równolegle przebiegające sesje dotyczące: technologii zdalnego nauczania, strategii ich wdrażania oraz sposobów zarządzania projektami e-learningowymi i produkcją kursów zdalnych. Ponadto omawiane będą zagadnienia m.in. psychologii e-nauczania czy telepracy.

Więcej informacji: http://www.konferencja.puw.pl.

Profesjonalizacja kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich
w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, 13 -14 maja 2005 r.


Konferencja naukowo-dydaktyczna organizowana przez Asystenckie Warsztaty Pedagogiczne Akademii Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach.

Cele konferencji:

  • refleksja naukowa nad celami, treściami, metodami nauczania przedmiotów ekonomicznych w szkole wyższej,
  • namysł nad zadaniami nauczyciela akademickiego w organizacji i realizacji kształcenia,
  • wymiana poglądów na temat zapewnienia efektywności kształcenia w szkołach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań stojących przed nauczycielami akademickimi w zakresie metod oraz sposobów przekazywania wiedzy i udoskonalania praktyki nauczycielskiej.


Konferencja jest kierowana przede wszystkim do pracowników naukowo- -dydaktycznych szkół wyższych, nauczycieli przedmiotów ekonomicznych różnych typów szkół średnich, doradców metodycznych, doktorantów, magistrantów, słuchaczy studiów podyplomowych, uczestników studium pedagogicznego oraz innych zainteresowanych zagadnieniami profesjonalizacji kompetencji nauczycieli akademickich.
Udział w konferencji jest bezpłatny.

Więcej informacji: www.ae.katowice.pl.

Międzynarodowa Konferencja Naukowa e-Learning 2005 pt. e-Learning - wyzwanie dla nowoczesnej edukacji, 16 - 17 maja 2005 r., SGGW, Warszawa

Celem Konferencji jest wymiana doświadczeń z zakresu szeroko pojętego nauczania wspomaganego komputerowo. Spotkanie to będzie miało również aspekt praktyczny - dzielenie się wiedzą i umiejętnościami w ramach warsztatów. Pierwszy dzień konferencji przewidziany jest na wystąpienia w języku angielskim, dla referatów międzynarodowych, związanych z projektem Leonardo da Vinci AGRIMBA. Dzień drugi przewidziany jest dla wystąpień w języku polskim.

Więcej informacji: http://pancake.sggw.waw.pl/~el/.

IDC 2005, 4th International Conference for Interaction Design and Children, 8 - 10 czerwca 2005 r., Boulder, Kolorado

W dzisiejszych szkołach, domach i instytucjach obserwuje się coraz istotniejszy udział dzieci jako użytkowników nowoczesnych technologii. Ponieważ trend ten nasila się, dlatego bardzo istotne jest zrozumienie zarówno potrzeb dzieci w tej dziedzinie, jak również aspektów projektowania technologii dla nich. Celem konferencji jest omówienie zjawisk i wyzwań pojawiających się w tym zakresie oraz możliwości, jakie dają nowe technologie i ich wpływu na codzienne życie młodych ludzi.

Więcej informacji: http://www.cs.colorado.edu/conferences/idc2005/.

Lifelong e-learning, Bringing e-learning close to lifelong and working life: a new period of uptake, 20 - 23 czerwca 2005 r., Helsinki

Tegoroczna konferencja organizowana przez EDEN (European Distance and E-Learning Network) poświęcona będzie wykorzystywaniu e-learningu jako jednego z rozwiązań dydaktycznych dla potrzeb edukacji całożyciowej. Organizatorzy konferencji uważają, że zastosowanie e-learningu w kształceniu ustawicznym jest jednym z bardzo istotnych elementów, szczególnie obecnie, gdy systemy edukacyjne przechodzą zmiany dostosowawcze w rezultacie procesu bolońskiego. Spotkanie ma na celu omówienie tematu ze szczególnym uzwględnieniem aspektu współpracy i wymiany wiedzy pomiędzy wszystkimi sektorami edukacyjnymi.

Konferencja będzie składać się z kilku sesji plenarnych, na których zaprezentowane zostaną referaty oraz prezentacje. Zakres tematyczny konferencji to m.in. zagadnienia dotyczące: metodologii e-learningu w kontekście stosowanych narzędzi badawczych (w takich dziedzinach jak: pedagogika, andragogika, edukacja zawodowa), edukacji elektronicznej jako czynnika wpływającego na rozwój edukacji zawodowej i szkoleń (sektor VET) oraz edukacji otwartej; relacji uniwersytet tradycyjny a wirtualny; różnorodności podejść i tendencji w wdrażaniu nowych mediów i ICT do edukacji ustawicznej; wirtualnych społeczności uczących się jako wyzwania edukacyjnego dla dotychczasowych form i struktury kształcenia pernamentnego europejskich społeczeństw, badania efektywności edukacyjnej oraz ewaluacji, procesu oceny i standardów tworzenia treści e-learningowych. W spotkaniu uczestniczyć będą eksperci i doświadczeni praktycy z zakresu zastosowań ICT w edukacji.

Więcej informacji: http://www.www.eden-online.org.

IADIS International Conference, e-Society 2005, 27-30 czerwca 2005 r., Qawra, Malta,

Podczas konferencji omówione zostaną najważniejsze zagadnienia społeczeństwa informacyjnego. Główne tematy spotkania to: e-government, e-biznes, e-learning, e-health, systemy informacyjne i zarządzanie informacją. Uczestnicy spotkania będą się starali znaleźć odpowiedź na pytanie: jak używanie ICT (we wszelkich jego formach) wpływa na zmiany zachowań i działań w dzisiejszym świecie? W międzynarodowym Komitecie Konferencyjnym znajduje się przedstawiciel Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Więcej informacji: http://www.iadis.org/es2005.

IADIS International Conference, Mobile Learning 2005, 28 - 30 czerwca 2005 r., Qawra, Malta

Mobile Learning to nie tylko nowa technologia - to także przekaźnik nowych sposobów nauczania - twierdzą organizatorzy konferencji. Na spotkaniu przedstawione zostaną najnowsze narzędzia technologiczne, takie jak: telefony komórkowe, PDA i wiele ich kombinacji z dostępem do internetu (przez Bluetooth, WLAN czy GPRS), kamerami, aparatami fotograficznymi, GPS-em, systemami nawigacyjnymi, odtwarzaczami mp3 i filmów MPEG4 oraz grami i symulacjami. Jednym z tematów konferencji będzie przedyskutowanie prognoz w zakresie coraz większego włączania się tych urządzeń w naszą pracę, odpoczynek i naukę. Istotną kwestią, która będzie omawiana, jest również to, jak instytucjonalna edukacja skorzysta z możliwości mobilnych komunikatorów.

Więcej informacji: http://www.iadis.org/ml2005.

World Conference on Computers in Education 2005, 4 -7 lipca 2005 r., University of Stellenbosch, Cape Town, RPA

Tematyka międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez IFIP TC3 (International Federation for Information Processing, Technical Comittee - Computers in Education) oraz Computer Society of South Africa porusza wiele zagadnień dotyczących zastosowania komputerów w edukacji w przeciągu ostatnich 40 lat. Problematyka konferencji skupia się m.in. na takich zakresach tematycznych, jak: zastosowanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) jako katalizatora zmian w edukacji; inowacyjne metody nauczania; kształcenie hybrydowe oraz na odległość; nauczanie wspomagane komputerowo; historyczne ujęcie przemian w edukacji elektronicznej; ewaluacja i kontrola jakości nowoczesnego procesu dydaktycznego itp.

Ze szczegółową listą zagadnień (keyword list) można zapoznać się na stronie konferencji.

Celem WCCE 2005 jest przedstawienie dorobku wcześniejszych konferencji WCCE od 2001 r. (przegląd i podsumowanie inicjatyw), raportów z wdrażania projektów opartych na edukacyjnym wykorzystaniu ICT oraz prognozowanie nowych trendów w edukacji elektronicznej. Konferencja przeznaczona jest dla wszystkich zainteresowanych teorią oraz praktyka wykorzystywania ICT w edukacji.

Więcej informacji: http://www.sbs.co.za/wcce2005/.

ICALT 2005, The 5th International Conference on Advanced Learning Technologies, 5-8 lipca 2005 r., Koahsiung, Tajwan

Konferencja będzie spotkaniem osób zajmujących się projektowaniem, rozwojem, użytkowaniem i oceną technologii, które będą podstawą następnych generacji systemów e-learningowych i środowisk nauczania. Wybrane tematy konferencji to: Zaawansowane użycie multimediów i hypermediów, Budowanie społeczności uczących się, Interaktywne systemy nauczania, Aplikacje Peer-to-Peer. Tematy dotyczą również m.in. zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji, paradygmatów edukacyjnych i architektury systemów.

Więcej informacji: http://lttf.ieee.org/icalt2005/.

The 4th International Conference on Mobile Business, 11-13 lipca 2005 r., Sydney, Australia

Celem corocznej, międzynarodowej konferencji m-Business 2005 będzie przedstawienie wyników badań, tworzenie strategii i polityki rozwoju sektora m-biznesu. Podczas konferencji omawiane będą główne trendy obserwowane w tej dziedzinie, a także najważniejsze wyzwania dla sektora. Główne zagadnienia konferencji obejmują m.in. aplikacje konsumenckie (np. m-banking, m-shopping), technologie (np. XML-based mobile services), implikacje dla społeczeństwa, biznesu i bezpieczeństwa (np. aplikacje w logistyce, przemyśle, edukacji).

Więcej informacji: http://www.mbusiness2005.org.

IFIP, 26 - 28 października 2005 r., Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

Konferencja I3E jest piątym spotkaniem poświęconym zagadnieniom e-commerce, e-biznesu oraz e-government sponsorowanym przez trzy komitety: TC6, TC8 i TC11. Stanowi ona forum dla użytkowników, inżynierów i naukowców ze środowisk edukacyjnych, przemysłu i rządu. Uczestnicy spotykając się, mogą oni zaprezentować swoje doświadczenia zdobyte podczas korzystania z aplikacji elektronicznych i technologii wspierających ich instytucje. Konferencja będzie zorganizowana w postaci trzech równoległych sesji poświęconych: badaniom, administracji i przemysłowi oraz projektom europejskim.
Konferencja odbywa się w języku angielskim.

Więcej informacji: http://www.kti.ae.poznan.pl/conferences/i3e/call.html.

I Kongres Praktyków Zarządzania Wiedzą Efektywne Wdrażanie Zarządzania Wiedzą - Doświadczenia Liderów, 5 kwietnia 2005 r., Warszawa

Kongres Praktyków Zarządzania Wiedzą w Polsce jest skierowany do:

  • kadry zarządzającej firm, dla której wiedza i kapitał intelektualny są znaczącym czynnikiem sukcesu;
  • przedsiębiorców i członków zarządów firm, którzy chcą zapewnić swoim firmom silne podstawy rozwoju i podnosić efektywność organizacji;
  • specjalistów i menedżerów odpowiedzialnych za wdrażanie narzędzi i technologii zarządzania wiedzą, intranetów, wspólnot praktyków, kodeksów dobrych praktyk, programów sugestii pracowniczych itp.;
  • wszystkich pozostałych osób zainteresowanych praktycznymi sposobami podnoszenia produktywności pracy umysłowej.

Jego głównymi celami są:
  • Przedstawienie najciekawszych polskich i międzynarodowych doświadczeń praktyki i teorii zarządzania wiedzą oraz kapitałem intelektualnym w organizacjach;
  • Zainicjowanie i rozwój działalności grup roboczych w ramach Stowarzyszenia Praktyków Zarządzania Wiedzą, które będą zajmować się wymianą doświadczeń i doskonaleniem metod i narzędzi zarządzania wiedzą.

Tematyka konferencji skupiona jest wokół czterech zasadniczych perspektyw, w jakich rozpatrywane jest zarządzanie wiedzą:
  • Perspektywa zarządów/strategia/przywództwo
    Czy zarządzający muszą wiedzieć wszystko najlepiej? - rola menedżerów w organizacjach profesjonalistów.
    Wiedza a władza w firmie: czy i jak przekazywać decyzyjność specjalistom?
    Kompetencje i ambicje pracowników firmy jako źródła przewagi konkurencyjnej.
  • Perspektywa HR/komunikacja wewnętrzna
    Specyfika zarządzania pracownikami umysłowymi (knowledge workers): motywacja, wynagradzanie, rozwój.
    Retencja kompetencji: jak zachować w firmie wiedzę pracowników, którzy odchodzą?
    Pamięć organizacji: jak zbudować firmę, która nie powtarza raz popełnionych błędów?
    Transfer wiedzy ukrytej (tacit knowledge): coaching & mentoring jako narzędzia zarządzania wiedzą.
    Wspólnoty praktyków: jak budować grupy ekspertów rozwijających strategiczne kompetencje firmy?
    Komunikacja w firmie: jak zapewnić efektywną współpracę ponad podziałami funkcjonalnymi?
  • Perspektywa finansowa/controlling/wartość firmy
    Wartość wiedzy, kompetencji i relacji: jak zarządzać niematerialnymi czynnikami tworzącymi wartość firmy?
    Jak zmierzyć wartość składników niematerialnych?
    Jak zarządzać inwestycjami w aktywa niematerialne i zapewniać odpowiedni zwrot?
  • Perspektywa jakości i procesów/innowacyjność
    Wiedza a działanie: jak lepiej wykorzystywać kompetencje pracowników do rozwiązywania codziennych problemów?
    Katalogi dobrych praktyk (best practices) _ martwa wiedza czy efektywne narzędzie transferu doświadczeń?
    Organizacja przyszłości - jak outsourcing i zarządzanie procesowe zmieniają firmy?
    Standaryzacja kontra innowacyjność: jak wbudować uczenie się w procesy w firmie?
    Zarządzanie pomysłami: jak stymulować zaangażowanie i wykorzystywać wiedzę pracowników?


Szczegółowe informacje na temat Kongresu: www.km.org.pl/kongres, kongres@km.org.pl.

Konferencja Intranetowe Portale Korporacyjne 2 marca 2005 r., Hotel Gromada, Warszawa

Jak zapowiadają organizatorzy, będzie to największa i jedyna w Polsce konferencja przeglądowa o tematyce portali korporacyjnych, w ramach której swoimi doświadczeniami i wiedzą podziela się z uczestnikami konferencji eksperci oraz praktycy zagadnień portalowych. Podczas konferencji:

  1. Swoje doświadczenia i wnioski z przeprowadzonych projektów portali intranetowych zaprezentują zaproszone firmy i instytucje: ABB, Bank BPH, BRE Bank, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Europejski Fundusz Leasingowy, PTK Centertel, Telekomunikacja Polska S.A.
  2. Swoją wizję rozwiązań portalowych zaprezentują najwięksi światowi dostawcy produktów portalowych: BEA Systems, IBM, Microsoft, Oracle, PeopleSoft, SAP, SUN Microsystems.
  3. Swoje kompetencje na przykładach przeprowadzonych wdrożeń zaprezentują firmy integratorskie: Altkom, Amg.Net, ComArch, ComputerLand, Infovide, PROKOM, Rodan Systems.
  4. Obecne będą stoiska informacyjno-reklamowe wielu firm oferujących rozwiązania i usługi przeznaczone dla portali korporacyjnych.


Więcej informacji: www.experter.pl.

XIII konferencja Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą (Knowledge Acquisition and Management - KAM), 12-14 maja 2005 r., Karpacz

Pierwotnym celem konferencji organizowanej przez Katedrę Systemów Sztucznej Inteligencji Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu było stworzenie możliwości prezentacji metod, technik i narzędzi sztucznej inteligencji oraz pokazanie różnych zastosowań w odmiennych dziedzinach. W ostatnim okresie zakres problematyki został poszerzony o szereg nowych zagadnień.

Aktualny zakres tematyczny konferencji KAM obejmuje następujące grupy problemowe w zakresie teorii i zastosowań:

  • drążenie danych i metody indukcyjne,
  • metody i narzędzia sztucznej inteligencji,
  • systemy sztucznej inteligencji,
  • dynamika wiedzy i maszynowe uczenie,
  • organizowanie centrów wiedzy i zdalne uczenie,
  • inżynieria i ekonomika wiedzy.


Zamierzeniem organizatorów jest, by konferencja umożliwiła wymianę informacji i doświadczeń, a jej efektem było wskazanie nowych, interesujących kierunków rozwoju.

Więcej informacji: http://kssi.ae.wroc.pl/.

VII Międzynarodowa Konferencja z cyklu "Interakcja Człowiek - Komputer" Zarządzanie informacją, 15-17 czerwca 2005 r., Gdańsk

Celem konferencji jest tworzenie możliwości prezentacji systemów, metod, technik i narzędzi zarządzania informacją oraz ich zastosowania w procesach decyzyjnych i biznesowych. Podczas konferencji zostaną przedstawione najnowsze kierunki rozwoju systemów i narzędzi (pakietów) zarządzania informacją oraz sposoby, systemy i narzędzia reorganizacji oraz modelowania struktur, funkcji, procesów i systemów, a także nowe doświadczenia w reorganizacji i modelowaniu, spełniające wymagania i oczekiwania transformowanej gospodarki.

Tematy wiodące konferencji:

  • Społeczeństwo Informacyjne;
  • Cykl dane informacje _ wiedza
  • Modelowanie informacji i procesów;
  • Reengineering procesów i struktur;
  • Strategia informatyzacji organizacji;
  • Przechowywanie, wyszukiwanie informacji;
  • Bazy danych, Hurtownie dokumentów, Hurtownie danych;
  • Analiza i projektowanie systemów;
  • Zintegrowane Systemy Informacyjne (ZSI);
  • Systemy Wspomagania Decyzji (DSS);
  • Systemy Informacyjne klasy Business Intelligence (BIS);
  • Systemy Informacji Przestrzennej (GIS, SIT);
  • Systemy Zarządzania Wiedzą (SZW);
  • Technologie Informacji i Komunikacji (TIK);
  • e-Commerce, e-Business, e-Tourism, e-Government;
  • Data Mining, OLAP, OLTP;
  • Informacja, serwisy i systemy zorientowane na Web Aplikacje, implementacje, utrzymanie i ocena systemów informacyjnych.


Więcej informacji: http://im-conference.org/.

Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych, 30 marca - 1 kwietnia 2005 r., Zakopane

Konferencja jest drugą edycją spotkań naukowych pod przewodnictwem prof. dr. hab. Józefa Półturzyckiego pt. Wyzwania Współczesnej Edukacji Dorosłych organizowanych przez Górnośląską Wyższą Szkołę Pedagogiczną im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach. Tematyka konferencji obejmuje m.in. takie zagadnienia tematyczne, jak: tradycja i nowoczesność w kształceniu dorosłych; edukacja dorosłych w ponowoczesnym świecie - wyzwania cywilizacyjne wobec oświaty dorosłych; wykorzystanie nowoczesnych technik w przedsięwzięciach edukacyjnych z dorosłymi w ośrodkach akademickich; przygotowanie podmiotów działań edukacyjnych do pracy z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi; komputer i internet w pracy badawczej andragoga; miejsce multimediów w życiu osób starszych; doświadczenia zagraniczne z wykorzystaniem nowoczesnych środków technicznych w pracy edukacyjnej z dorosłymi.

Adresatami konferencji są pracownicy naukowi szkolnictwa wyższego, studenci oraz specjaliści technik komputerowych, związani z edukacją i badaniami naukowymi.

Więcej informacji: http://www.wsew.edu.pl.

Technologia i metodyka kształcenia na odległość, 21-22 marca 2005 r., Warszawa

Ogólnopolska konferencja organizowana przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dla Dyrektorów i/lub Wicedyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego. Celem konferencji jest zapoznanie uczestników z technologią i metodyką wykorzystywaną w kształceniu na odległość. Poruszana problematyka będzie dotyczyć m.in. takich zagadnień, jak: zalety i wady edukacji internetowej; technologiczne i funkcjonalne cechy platform e-learningowych stosowanych w kształceniu na odległość; platformy do zdalnego nauczania; technologia przekazów strumieniowych w projektach edukacyjnych; metodyka przygotowywania zawartości kursów; nieodpłatne oprogramowanie dla e-edukacji; nowoczesne techniki nauczania w e-learningu na przykładzie map mentalnych; organizacja pomiaru jakości i efektywności kursów zdalnych.

Więcej informacji: http://www.koweziu.edu.pl/podstrony/konferencja2.php

Promoting Adult Learning, 10-11 marca 2005 r., Malmo, Szwecja

Międzynarodowa konferencja poświęcona polityce i praktyce edukacji dorosłych, zorganizowana przez OECD oraz szwedzkie Ministerstwo Edukacji i Nauki (The Swedish Ministry of Education and Science). Problematyka konfeferencji: edukacja dorosłych w społeczeństwie informacyjnym - profile i kierunki rozwoju; polityka oświatowa a założenia kształcenia ustawicznego - uwarunkowania społeczne i gospodarcze; edukacji dorosłych w krajach skandynawskich; badanie jakości procesu edukacyjnego w nauczaniu dorosłych.

Więcej informacji: http://www.sweden.gov.se/sb/d/2098/a/36041

IV konferencja Informatyka - badania i zastosowania 9 -11 lutego 2005 r., Dom Pracy Twórczej Architekta SARP, Kazimierz Dolny

Tematyka konferencji obejmuje szeroko pojęte zastosowania informatyki i badania w zakresie:

  • algorytmów, struktur danych i programowania,
  • sztucznej inteligencji,
  • grafiki komputerowej,
  • metod numerycznych,
  • modelowania i symulacji komputerowych,
  • automatyki i sterowania,
  • baz danych i sieci komputerowych,
  • dydaktyki informatyki i zdalnej edukacji,
  • ochrony informacji i bezpieczeństwa danych.

Więcej informacji: http://www.ibiza.umcs.lublin.pl.

Zarządzanie infrastrukturą IT przedsiębiorstwa (edycja IV) 16 lutego 2005 r., Giełda Papierów Wartościowych, Warszawa

Efektywne zarządzanie systemami informatycznymi wymaga odpowiednich rozwiązań. Organizowana przez IT Press konferencja jest doskonałym miejscem do poznania najnowszych strategii zarządzania infrastrukturą IT oraz dostępnych na rynku rozwiązań. To także doskonałe miejsce, aby poznać nie tylko możliwości oferowanych produktów i usług, ale także strategie ich rozwoju.

Należy jednak pamiętać, że czasy fascynacji tego typu rozwiązaniami przez kadrę IT już minęły. Tak więc główne pytanie brzmi: czy wdrożenie prezentowanych rozwiązań zwiększy efektywność systemów informatycznych, a tym samym przełoży się na zwiększenie efektywności przedsiębiorstwa?

Proponowane zagadnienia:

  • infrastruktura IT a procesy biznesowe;
  • zarządzanie infrastrukturą IT według ITIL;
  • umowy serwisowe (SLA) w praktyce;
  • metody oceny pracy działów IT, audyt IT;
  • planowanie i kierowanie rozwojem IT, kontrola kosztów IT;
  • zarządzanie wydajnością, dostępnością i bezpieczeństwem;
  • inwentaryzacja i monitorowanie sprzętu i oprogramowania, wdrażanie poprawek.

Więcej informacji: http://www.itpress.pl/strony/1/p/104.php.

Warsztaty Usługi działu informatyki według ITIL 17 lutego 2005 r., Warszawa

ITIL jest najbardziej kompletnym i szeroko akceptowanym na świecie standardem zarządzania usługami informatycznymi. Stanowi zbiór najlepszych praktyk zarządzania zgrupowanych w kluczowe procesy świadczenia usług informatycznych (Service Delivery) oraz wsparcia odbiorców tych usług (Service Support). ITIL kładzie nacisk na świadczenie usług wysokiej jakości adekwatnych do faktycznych potrzeb biznesowych i posiadających uzasadnioną wysoką wartość dla biznesu.

Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy dotyczącej usługowego modelu IT w sposób praktyczny, wystarczający do zrozumienia kluczowych zagadnień jakości i efektywności działań podejmowanych przez informatykę dla swoich użytkowników i decydentów budżetowych. Jako przykład posłuży usługa dostarczania raportów dla sprzedaży i marketingu w średniej wielkości, typowym przedsiębiorstwie.

Program warsztatów nawiązuje do wystąpień podczas konferencji i przedstawia się następująco:

  • wnioski z usługowego modelu - to jak powinniśmy działać;
  • proces uzgadniania usługi wg Service Delivery - równoważenie chęci i możliwości (podaż/popyt);
  • proces świadczenia usługi wg Service Support - czego potrzebuje Help Desk;
  • role w procesach - kontekst ludzki - kluczowe funkcje w ramach usługi;
  • zarządzanie zmianą wg ITIL - wdrożenie ERP a nasza Hurtownia Danych;
  • optymalizacja - outsourcing czy insourcing;
  • plan rozwoju usługi na najbliższy rok - kontekst biznesowy;
  • wnioski końcowe - dyskusja.

Więcej informacji: http://www.itpress.pl/strony/1/p/104.php.

Warsztaty Zwrot z inwestycji w systemy telefonii IP (Voice over IP) w polskich przedsiębiorstwach, 24-25 lutego 2005 r., Warszawa

Celem warsztatu jest przygotowanie uczestników do profesjonalnej analizy wartości rozwiązań informatycznych w obszarze telefonii IP. Pierwsza część warsztatu to prezentacja i ćwiczenia praktyczne z zakresu oceny projektów inwestycyjnych w IT. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę kosztów Total Cost of Ownership oraz na symulacyjną analizę ryzyka. Przedstawiona będzie klasyczna interpretacja parametrów oceny rentowności inwestycji : NPV, ROI, IRR, MIRR, zdyskontowany okres zwrotu

Dzień drugi szkolenia to prezentacja trzech rozwiązań technologicznych z zakresu telefonii IP. Najbardziej interesujące rozwiązania zostaną przedstawione jako wdrożenia w przedsiębiorstwach branży handlowej, bankowej i hotelowej. Przedsiębiorstwa te zostaną opisane w kontekście posiadanych technologii, typowej charakterystyki wykorzystania telefonii i struktury organizacyjnej. Poszczególne rozwiązania zostaną wycenione zgodnie z prezentowanymi dzień wcześniej metodami oceny Return on Investment.

Więcej informacji:
http://www.cpi.com.pl/imprezy/2005/metody_pomiaru2/index.php.

Internetki V Bezpieczeństwo sieci komputerowych a hacking, 4-5 marca 2005 r., Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie

Internetki to cykl spotkań mających na celu pokazanie praktycznych możliwości i ogromnych zasobów internetu. Konferencje te skierowane są do szerokiego grona odbiorców - zarówno do początkujących internautów, jak i do osób zaznajomionych już z internetem. Każdy znajdzie dla siebie cos interesującego i przydatnego.

Więcej informacji:
http://www.internetki.lublin.pl/index.php.

Bezpieczeństwo dokumentów i danych w organizacji (edycja II) 8 marca 2005 r., Warszawa

Celem konferencji jest przybliżenie menedżerom zagadnień związanych z bezpieczeństwem dokumentów papierowych i elektronicznych, metodami ich składowania i archiwizowania. Postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jakie są prawne wymagania dotyczące przechowywania dokumentów?
  • Jak stworzyć bezpieczne i dostępne archiwum dokumentów?
  • Jak efektywnie zarządzać dokumentami i ich bezpieczeństwem?
  • Co daje elektroniczne archiwizowanie dokumentów? Czy jest lepsze od archiwizacji dokumentów w postaci papierowej?
  • Czy archiwizacja dokumentów wystarczy, czy też wdrażać systemy do backupu odtwarzania danych na wypadek katastrof?
  • Jakie kryteria stosować przy wyborze narzędzi wspomagających archiwizowanie i backup?

Więcej informacji: http://www.itpress.pl/strony/1/p/165.php.

V Międzynarodowa Konferencja Multimedia w Biznesie i Edukacji, 15 -17 marca 2005 r., Częstochowa, Katedra Informatycznych Systemów Zarządzania Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej

Tematy sesji konferencyjnych:

  1. Multimedia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
  2. Multimedia w telekomunikacji.
  3. Gospodarka elektroniczna.
  4. Prognozowanie i symulacje.
  5. Zarządzanie wiedzą.
  6. Multimedia w kształceniu.
  7. Multimedialne technologie informacyjne.


Ponadto podczas konferencji wiodące firmy będą prezentować aplikacje i wdrożenia systemów multimedialnych oraz zintegrowanych systemów informatycznych z przeznaczeniem dla przedsiębiorstw, uczelni oraz odbiorców indywidualnych. Jednym z nadrzędnych zadań konferencji będą sesje łączeniowe (wideokonferencje), które będą prowadzone z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą.

Więcej informacji: http://zim.pcz.czest.pl/biznes/indexp.html.

IV edycja konferencji "Hurtownie Danych i Business Intelligence" Analizy danych w modelach ROLAP i MOLAP, 23 marca 2005 r., Warszawa

Business Intelligence może pomóc firmie wykorzystać swoje zasoby informacji, aby stać się praktyczną, a przede wszystkim wydajną organizacją, która odniesie długotrwały sukces. Czwarta edycja konferencji będzie poświęcona reprezentacji danych w hurtowni, ze szczególnym uwzględnieniem reprezentacji wielowymiarowej (MOLAP) w różnych systemach. Ponadto, poruszona zostanie tematyka narzędzi projektowania aplikacji analitycznych. W ramach konferencji zaprezentowane zostaną technologie i narzędzia, m.in. takich firm jak: IBM, Hyperion, Sybase, SAS, Business Objects, Microsoft, Oracle.

Więcej informacji: http://www.cpi.com.pl/imprezy/2005/fiwa/index.php.

8th International Conference on Business Information Systems BIS 2005, 20 - 22 kwietnia 2005 r., Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

Główne tematy konferencji:

  • biznesowe aspekty e-edukacji,
  • e-Government i społeczeństwo informacyjne,
  • wyszukiwanie i filtrowanie informacji dla celów biznesowych,
  • ontologie w biznesowych systemach informacyjnych,
  • zarządzanie projektami w biznesowych systemach informacyjnych,
  • inżynieria oprogramowania dla celów biznesowych,
  • transfer technologii,
  • aspekty czasu w systemach informacyjnych.


Więcej informacji: http://bis.kie.ae.poznan.pl/8th_bis/8th_bis.htm .

Stan na 21 lutego 2005 roku.

Serwisy internetowe


AACE - Association for the Advancement of Computing in Education

Stowarzyszenie powstało w 1981 r. Jest to międzynarodowa instytucja edukacyjna non-profit, która zajmuje się rozwojem wiedzy, teorii i jakości nauczania oraz kształcenia na wszystkich poziomach IT.

Cel ten jest osiągany przez zachęcanie do badań naukowych w zakresie IT w edukacji i rozpowszechnianie ich rezultatów przez publikacje, konferencje i międzynarodowe projekty.

Członkami AACE są badacze i praktycy w szkołach i na uniwersytetach, decydenci, trenerzy administratorzy oraz inni specjaliści w edukacji, przemyśle i gospodarce interesujący się zastosowaniem IT w kształceniu.

Na stronie internetowej AACE znajdują się ogólne informacje na temat stowarzyszenia, zapowiedzi zbliżających się konferencji, a także opis publikacji oraz centrum karier.

Więcej szczegółów: http://www.aace.org/.

EADL - European Association for Distance Learning

European Association for Distance Learning jest międzynarodowym stowarzyszeniem skupiającym szkoły, instytucje i osoby indywidualne zajmujące się kształceniem korespondencyjnym i kształceniem przez internet. Zrzeszając członków z 15 krajów europejskich, jest ono reprezentacyjnym forum wymiany informacji i pomysłów na temat bieżących działań i rozwoju tej dziedziny edukacji.

Główne cele EADL to:

  • promocja edukacji,
  • promocja używania mediów w celu ułatwienia i ulepszenia nauki,
  • promocja badań w zakresie edukacji online,
  • dzielenie się ideami, wspólne prowadzenie projektów,
  • promowanie jakości i wysokich standardów,
  • zbieranie informacji o nowych obszarach rozwoju edukacji na odległość,
  • podtrzymywanie kontaktów i współpraca z Komisją Europejską.


Na stronie internetowej oprócz opisu zasad uczestnictwa, konferencji i publikacji, znajduje się baza linków do ciekawych stron internetowych e-learningowych.

Więcej szczegółów: http://www.eadl.org/.

ICDE - International Council for Open and Distance Education

International Council for Open and Distance Education to globalna organizacja członkowska, skupiająca narodowe instytucje edukacyjne i regionalne stowarzyszenia, korporacje, władze edukacyjne i agencje z dziedziny otwartego nauczania, edukacji na odległość, kształcenia ustawicznego. ICDE jest wspierany przez rząd Norwegii.

Członkowie ICDE pochodzą z 142 krajów i reprezentują sieć specjalistów i ekspertów w tej dziedzinie.

ICDE zostało zaakceptowane przez ONZ jako Globalna Organizacja Członkowska z dziedziny Edukacji na Odległość (Global Membership Organization in Open Distance Education). Działając od 1938 r., zdobyła duże doświadczenie, także w zakresie dostosowywania się do nowych warunków.

Jest ona globalną, niezależną organizacją non-profit. Umożliwia partnerstwo i współpracę, posiada doświadczenie we współpracy między różnymi kulturami. Strona internetowa ICDE zawiera dodatkowe informacje na temat organizacji oraz opis jej działalności.

Więcej szczegółów: http://www.icde.org/.

Special Interest Group, Narrative and Learning Environment

Twórcy projektu Narrative and Learning Environment zwracają uwagę na rolę opowieści, opowiadań, historii w rozwoju ludzkości. Wskazują na wykorzystywanie ich w m.in. grach komputerowych oraz inteligentnych środowiskach edukacyjnych. Uważają, że zastosowanie narracji i opowieści w edukacji pozwala na promowanie interakcji i ułatwia zrozumienie treści.

Celem projektu NLE jest zebranie doświadczeń związanych z zastosowaniem narracji i opowieści w edukacji. W ramach realizacji tego celu grupa projektowa zamierza promować powiązania pomiędzy ekspertami w dziedzinie edukacji, badaczami i osobami uczącymi się, organizować spotkania i warsztaty, przyspieszyć wdrożenie technik narracyjnych w środowiskach nauczania. Projekt jest dotowany z funduszy Unii Europejskiej.

Więcej szczegółów: http://gaips.inesc-id.pt/nle/en/context.html.

TELEPEERS

TELEPEERS to projekt przeprowadzany przy wsparciu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Dotyczy on samoregulowanego uczenia się w środowiskach stosujących nowe technologie (Self-Regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments). Twórcy projektu wychodzą z założenia, że współcześnie, gdy proces uczenia trwa niemal całe życie, każdy z nas chce sam sprawować kontrolę nad swoją edukacją - oznacza to nie tylko monitorowanie przebiegu nauki, ale także podejmowanie strategicznych decyzji, które pozwolą na uzyskanie satysfakcjonujących efektów. Istotne jest także opanowanie stresu i procesy motywacyjne.

Nowe technologie oferują narzędzia wspierające samoregulowane kształcenie. Czy są również w stanie stworzyć odpowiednie środowisko nauczania? Jak powinno ono wyglądać? Projekt TELEPEERS przez zestaw studiów przypadku będzie starał się odpowiedzieć na te pytania.

Więcej szczegółów: http://tv-lmi.ub.es/telepeers/.

International Research Foundation for Open Learning (IRFOL)

IFROL jest specjalistyczną agencją badawczą, która zajmuje się prowadzeniem projektów badawczych w dziedzinie otwartego kształcenia na odległość stosowanego w edukacji podstawowej i wyższej, a także kształceniu nauczycieli.

Funkcje IRFOL:

  • prowadzenie badań dla decydentów/twórców polityki edukacyjnej - porównanie otwartego kształcenia i kształcenia na odległość z tradycyjnymi systemami edukacji (jakość, efektywność, koszty, zasadność);
  • prowadzenie badań dla praktyków - zarządzanie i administracja, nauczanie, uczenie się, ocena, technologie komunikacyjne;
  • udzielanie wsparcia i szkolenie badaczy - szczególnie w instytucjach lub krajach o ograniczonych środkach;
  • publikowanie wyników badań.


Opis obecnie prowadzonych projektów oraz raporty z badań zamieszczone są na stronie internetowej IRFOL: http://www.col.org/irfol/.

Kursy online organizowane przez The British Broadcasting Corporation (BBC)

BBC oferuje zestaw darmowych kursów z różnych dziedzin wiedzy dostępnych online. Tematyka obejmuje podstawową wiedzę z zakresu m.in. historii, ogrodnictwa, IT, zdrowia, nauki, mediów czy sportu. Można również w ten sposób uczyć się podstaw języków obcych.

Kursy zawierają wiele interaktywnych narzędzi, np.: drag and drop, quizy, możliwość odsłuchania materiału, przypomnienia mailowe itp. Umożliwiają także wydrukowanie certyfikatu ukończenia kursu.

Oprócz kursów, BBC stworzyło także wiele internetowych stron edukacyjnych dotyczących innych dziedzin nauki, np. muzyki, sztuki, religii czy rozwoju osobistego.
Więcej na http://www.bbc.co.uk/learning/onlinecourses.

NBPortal.pl: ponad pół miliona użytkowników w 2004 roku

Portal Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego - NBPortal.pl (www.nbportal.pl) zadebiutował oficjalnie w globalnej sieci internetowej wiosną 2004 r., ale prace nad przygotowaniem tej przeznaczonej dla masowego odbiorcy platformy trwały oczywiście już wiele miesięcy wcześniej. Ten dedykowany ekonomii serwis jest stale rozbudowywany merytorycznie. Jego potencjał wzmacniają kolejne e-learnigowe kursy multimedialne. To w pełni multimedialne systematyczne wykłady podstaw ekonomii. Poszczególne kursy poświęcone są np. fundamentom makroekonomicznym, analizie finansowej, historii monetarnej czy finansowym aspektom funkcjonowania Unii Europejskiej i euro. W ubiegłym roku, dzień po dniu, w NBPortal.pl pojawiały się kolejne materiały, newsy, porady, ekonomiczne prezentacje multimedialne, edukacyjne gry (także strategiczne), puzzle, krzyżówki - w sumie tysiące materiałów, zarówno o charakterze edukacyjnym, jak i poradniczym. W stale rozbudowywanej Wirtualnej Bibliotece można znaleźć już ponad tysiąc specjalnie przygotowanych publikacji. Oferta portalu jest faktycznie bardzo szeroka - wiele ciekawych materiałów znajdą tam zarówno zupełni nowicjusze (i ci najmłodsi, i ci najstarsi), nauczyciele przedsiębiorczości poszukujący pomocy dydaktycznych, jak i interesujący się finansami studenci czy pracownicy.

Efekty? Niemal 800 tys. wizyt, ponad pół miliona użytkowników, blisko 200 tys. uczestników multimedialnych kursów ekonomicznych - to statystyka 2004 roku - liczby, które pokazują jak trafnym pomysłem okazała się budowa e-learningowej platformy edukacyjnej podjęta przez Narodowy Bank Polski. Korzystanie z NBPortal.pl jest bezpłatne, a użytkownicy, po zarejestrowaniu, mogą otrzymywać codzienne biuletyny informacyjne.

W uzyskaniu tak dobrych wyników przez NBPortal.pl pomogła jedna z najważniejszych operacji prowadzonych od jesieni 2004 r. do końca stycznia 2005 r. Była to ogólnopolska akcja edukacyjna, prowadzona we współpracy z "Gazetą Wyborczą". Celem akcji Obierz kurs na ekonomię była popularyzacja wiedzy ekonomicznej m.in. poprzez zachęcanie do korzystania z kursu e-learningowego Ekonomia wokół nas. Wszystkim chętnym zaproponowano prawdziwą przygodę z ekonomią - nowoczesny kurs multimedialny, w którym ekonomia tłumaczona jest prostym i przystępnym językiem, a wszystko ilustrowane grafiką i animacją. We wszystkich kursach przewodnikiem uczestników jest lektor.

W NBPortal.pl sporo uwagi poświęca się obserwacji i tłumaczeniu wydarzeń w gospodarce, a szczególnie - na rynkach finansowych kraju i świata. Regularnie publikowane są np. podsumowania wydarzeń na rynkach światowych, na krajowym rynku kapitałowym i na rynku walutowym. Najciekawsze wydarzenia w gospodarce tłumaczone są w newsach. Wyjaśnienie wielu pojęć i wydarzeń gospodarczych jest łatwiejsze dzięki funkcjonowaniu szeregu tzw. bloków tematycznych, w których znaleźć można napisane przystępnym językiem informacje dotyczące ciekawych, lecz rzadko wyjaśnianych w innych mediach spraw.


Serwis eGospodarka.pl został stworzony z myślą o małej i średniej wielkości firmach z różnych sektorów gospodarki, które planują zaistnieć w internecie. Z reguły największym utrudnieniem rozpoczęcia działań realizujących to zamierzenie, jest brak odpowiednio rozbudowanego działu IT i przede wszystkim zbyt małe środki budżetowe na zlecenie całości prac na zewnątrz.

Stąd potrzeba dostępu zarówno do praktycznych informacji: jak zacząć?, co robić?, gdzie szukać?, jak i do niedrogich lub darmowych narzędzi internetowych umożliwiających wykorzystanie atutów sieci.

Misją serwisu eGospodarka jest: dostarczanie praktycznych informacji i narzędzi, pomaganie w decyzjach i kojarzenie ludzi mających podobne problemy lub mogących sobie pomóc nawzajem.

eGospodarka jest praktycznym poradnikiem internetu dla małych i średnich firm:

  • stanowi kompendium wiedzy praktycznej pomocnej w podejmowaniu decyzji dotyczących wykorzystania internetu - aktualności, prasa, materiały szkoleniowe i konferencyjne, bazy wiedzy, słowniki i inne;
  • dostarcza narzędzi pomocnych w decyzjach o skorzystaniu z dostępnych ofert: narzędzia porównawcze, wyszukiwarki, kalkulatory;
  • zapewnia pierwszy kontakt z ofertą - formularze bezpośrednio wysyłanych zapytań ofertowych, formularze zamówieniowe, oferty sklepów;
  • dostarcza narzędzi e-biznesowych - kreatory sklepów, stron WWW oraz usługi ISP;
  • pomaga w komunikacji firm wykorzystujących internet, ludzi podejmujących i wykonujących decyzje w celu wymiany doświadczeń i opinii - forum, listy dyskusyjne, czaty i inne;
  • jest internetowym miejscem spędzania czasu ludzi, których łączy wspólny temat, praca i zainteresowania.

Realizacja postawionych założeń dotyczących serwisu, opiera się o współpracę z firmami z branży IT i nie tylko, posiadającymi ofertę skierowaną do podobnej grupy odbiorców.

Więcej informacji: http://www.egospodarka.pl


Eduk@tor z@wodowy

Wortal przeznaczony dla nauczycieli, konsultantów, doradców metodycznych i edukatorów kształcenia zawodowego. Funkcjonuje głównie jako czasopismo elektroniczne w formie ciągłej, redagowane przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Publikacje umieszczane są na stronie bezpłatnie oraz zaliczane autorom do dorobku zawodowego. Artykuły publikowane są w następujących działach tematycznych: edukacja za granicą; metodyka kształcenia zawodowego; poradnictwo zawodowe; problemy szkoły zawodowej, różności; technologie informacyjne w edukacji, z arsenału nauczyciela; z naszych doświadczeń.

Więcej informacji: http://www.koweziu.edu.pl/edukator/index.php.

Projekt EQUIPE - European Quality in Individualised Pathways in Education

Uniwersytety coraz częściej stają się instytucjami kształcenia ustawicznego. Z tego powodu ustalenia dotyczące jakości muszą być dostosowane do szerszego kręgu odbiorców oraz nowych działań, np. kształcenia na odległość, indywidualnych programów kształcenia itp. Celem trzyletniego projektu EQUIPE jest rozwój indywidualnych ścieżek naukowych osób dorosłych, kształconych na uniwersytetach europejskich (w zakresie dostępu do kształcenia i rekrutacji, przebiegu i form kształcenia, wpływu i postępów w nauce). Ponad 32 partnerów projektu pracuje nad stworzeniem zestawu narzędzi wspierających procesy jakościowe w kształceniu dorosłych - podręcznika, studiów przypadku z 38 uniwersytetów z 30 krajów europejskich, przeglądu modeli jakościowych, interaktywnej strony WWW z przykładami, serii artykułów. W ramach projektu organizowane są również warsztaty, seminaria, konsultacje i wizyty oceniające. Wspiera on także rozwój grup ekspertów we wszystkich krajach uczestniczących w projekcie.

Koordynatorem Projektu EQUIPE z ramienia SGH jest prof. Elżbieta Marciszewska. Współpracuje z nią dr Anna Zbierzchowska. Więcej informacji na stronie: www.equipe.up.pt.

Projekt EULLearN - European University Lifelong Learning Network

Projekt sieci EULLearN ma na celu stworzenie spójnych strategii i praktycznych mierników, które przyspieszą rozwój kształcenia ustawicznego w jednostkach szkolnictwa wyższego. Zmierza on do lepszego wykorzystania istniejących zasobów, a także dostosowania ich do potrzeb indywidualnych ścieżek rozwoju edukacyjnego dorosłych osób.

W projekcie bierze udział 87 partnerów z 31 krajów (w tym z Polski: Szkoła Główna Handlowa, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Uniwersytet Łódzki oraz Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej). Partnerzy projektu pracują w trzech grupach tematycznych.

Koordynatorem Projektu EULLearN z ramienia SGH jest dr Anna Zbierzchowska. Więcej informacji: www.eullearn.net.

Zapraszamy również do bazy instytucji opublikowanej na platformie e-sgh.pl
http://www.e-sgh.pl/baza.php

Ogłoszenia

Egzaminy testowe - szybsza weryfikacja wyników.

Egzaminy w formie testów są powszechnym sposobem sprawdzania wiedzy uczniów, studentów, słuchaczy, uczestników kursów. Wyniki testu dają się łatwo porównywać, oceniać i wreszcie analizować statystycznie. Jednak główna zaleta metody kryje się w stosunkowo małej czasochłonności weryfikowania udzielonych odpowiedzi. Zastanówmy się czy tego czasu nie można jeszcze skrócić. Niewielu egzaminatorów wie, że proces sprawdzania można zautomatyzować. Wykorzystuje się do tego komputer wyposażony w skaner z automatycznym podajnikiem kartek oraz oprogramowanie, które rozpoznaje nie tylko wskazane odpowiedzi, ale również pismo drukowane i ręczne blokowe. Przyjrzyjmy się bliżej takiemu rozwiązaniu.

Pierwszy etap procesu to skanowanie. Skanery są popularnymi urządzeniami, znamy je wszyscy. Zeskanowanie strony formatu A4 na płaskim, biurkowym skanerze trwa zwykle kilkadziesiąt sekund. Jak można więc mówić o szybkim procesie? Tajemnica tkwi w konstrukcji skanera. Weźmy pod uwagę skaner z automatycznym podajnikiem. Element światłoczuły z lampą nie przesuwa się pod kartką lecz to kartka jest transportowana nad kamerą. Zamiast mozolnego przekładania dokumentów są one pobierane automatycznie, a po zeskanowaniu układane na tacy odbiorczej - dokładnie tak jak w drukarce. Dzieje się to w tempie od 25 do 120 kart na minutę.

Na twardym dysku naszego komputera mamy już pliki z obrazami arkuszy odpowiedzi. Czas na rozpoznanie ich zawartości. Zadanie to jest tylko pozornie trudne. Zastosowanie nowoczesnego oprogramowania pozwala na "przeczytanie" danych identyfikujących egzaminowaną osobę oraz wskazanych przez nią odpowiedzi. Kolejny etap to zweryfikowanie poprawności i wreszcie wygenerowanie pliku na przykład w formacie arkusza kalkulacyjnego, który zawiera listę zdających egzamin i uzyskanych wyników.

Powyższy opis sugeruje, że taki sposób sprawdzania testów to procedura prosta i niewiarygodnie szybka. Niewiarygodnie? Pokonajmy ten sceptycyzm. Wykres pokazuje czas potrzebny na przetworzenie 50 arkuszy odpowiedzi i sporządzenie listy wyników w pliku xls. W doświadczeniu wykorzystano skaner o nominalnej szybkości skanowania 20 str/min oraz program ABBYY FormReader 6.0.

Wykorzystanie skanera i FormReadera rzeczywiście ogromnie przyspiesza pracę. Pojawia się jednak kolejna wątpliwość: taki system jest zapewne drogi i skomplikowany w obsłudze. Skaner i oprogramowanie to łączny koszt rzędu 2000 EUR, nie potrzeba nowego komputera, instalacja jest automatyczna.

Na koniec bardzo ważna uwaga. Każdy może zweryfikować prawdziwość przedstawionych tutaj informacji. Program FormReader jest nieodpłatnie udostępniany jako w pełni funkcjonalna wersja testowa. Możliwe jest także wypożyczenie do testów skanera. Warto skorzystać z tej możliwości choćby po to, by nie tracić kontaktu z najnowszymi technologiami i mieć podstawy do wyrobienia sobie o nich własnego zdania.

Więcej informacji na temat elektronicznego przetwarzania różnych dokumentów znaleźć można na stronie www.ocr.autoid.pl lub uzyskać telefonicznie w firmie AutoID pod numerem (12) 292 51 00.

ABBYY FormReader 6.0 - możliwości techniczne:
  • rozpoznawanie pisma drukowanego: 177 języków
  • rozpoznawanie pisma ręcznego blokowego: 34 języki
  • rozpoznawanie pól wyboru
  • rozpoznawanie kodów kreskowych
  • pełne wsparcie dla języka polskiego (polskie znaki, słowniki języka polskiego)
  • współpraca ze wszystkimi skanerami wyposażonymi w sterownik TWAIN
  • wbudowane moduły weryfikacji wyników rozpoznania
  • zbieranie wyników rozpoznania w formatach dbf, xls, txt, csv
  • możliwość bezpośredniego eksportu danych do baz
  • moduł projektowania formularzy


Przykłady zastosowań:
  • egzaminy testowe
  • ankiety
  • karty egzaminacyjne studentów
  • listy studentów
  • kwestionariusze osobowe
  • zamówienia
  • zlecenia
  • kwity kasowe
  • potwierdzenia zapłaty


Zalety automatycznego systemu przetwarzania formularzy:
  • skrócenie czasu przetwarzania
  • wyeliminowanie błędów
  • standaryzacja dokumentów i procedur
  • większy komfort pracy
  • przewaga konkurencyjna wynikająca ze stosowania najnowszych technologii


Wyłączny Dystrybutor:
Auto ID Polska Sp z o.o. ul. Romanowicza 2, 30-702 Kraków, tel. (12) 292 51 00, fax. (12) 656 04 43, http://www.autoid.pl.

Ogłoszenie informacyjne dotyczące konferencji naukowej pt. Strategia Lizbońska a możliwości budowania gospodarki opartej na wiedzy w Polsce, Collegium Maius, Uniwersytet Jagielloński, 17 grudnia 2004 r.

Konferencja ta została zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne: Zarząd Krajowy i Radę Naukową, przy współpracy Katedry Ekonomii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Katedry Polityki Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej (oraz działającego przy niej SKN Gospodarki Opartej na Wiedzy), przy współfinansowaniu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Jej celem było promowanie idei Strategii Lizbońskiej i przeprowadzenie dyskusji na temat gospodarki opartej na wiedzy (GOW), której wynikiem byłyby rekomendacje dla zmian w Strategii oraz wnioski dotyczące wspomagania budowania GOW w Polsce.

Zainteresowanie konferencją przeszło najśmielsze oczekiwania organizatorów. Mimo że tematyka konferencji była dość wąska, chęć udziału w niej zgłosiło w sumie ponad 200 osób, 88 propozycji referatów do wygłoszenia. Spośród nich, organizatorzy zaprosili do udziału w konferencji 75 osób z 45 referatami. Zgodnie z zapowiedziami, konferencja była adresowana głównie do osób z młodszego pokolenia ekonomistów, którzy mają największe szanse tworzyć społeczeństwo wiedzy, a także by uzyskać racjonalne i apolityczne spojrzenie na możliwości rozwoju naszego kraju, w oparciu o paradygmat gospodarki wiedzy.

Konferencję otworzyła prof. dr hab. Ewa Okoń-Horodyńska - wiceprzewodnicząca Rady Naukowej PTE, Kierownik Katedry Ekonomii Uniwersytetu Jagiellońskiego, b. wiceminister nauki i informatyzacji. Jej 56-slajdowa prezentacja poprzedziła prezentację Stanowiska polskiego rządu wobec Strategii Lizbońskiej przygotowaną przez dr Macieja Duszczyka - Dyrektora Departamentu Analiz i Strategii UKIE. Następnie głos zabrała przedstawicielka Komisji Europejskiej - Agata Stasiak (Dyrektoriat Generalny ds. Badań), a sesję plenarną konferencji zakończyła referatem dr Anna Kaderabkova z Centrum Studiów Gospodarczych w Pradze.

Następnie odbyły się trzy sesje prowadzone równolegle. Podzielone one zostały na dwa bloki, które miały odzwierciedlać główne nurty tematyczne zgłoszonych referatów. W ramach poszczególnych bloków przeprowadzono następujące sesje tematyczne:

  • Blok 1: Strategia Lizbońska a jej realizacja:
    • Warunki i kierunki realizacji Strategii Lizbońskiej
    • Przedsiębiorstwa i klimat dla przedsiębiorczości
    • Technologie teleinformatyczne
    • Rynek pracy - wzrost spójności społecznej
  • Blok 2: Budowanie gospodarki opartej na wiedzy w Polsce
    • Gospodarka oparta na wiedzy w Polsce
    • Innowacyjność gospodarki
    • Innowacyjność w regionach
    • Kapitał ludzki i infrastruktura edukacyjno-naukowa


Podczas konferencji udało się zaprezentować 36 z 45 wybranych referatów. Mimo bardzo bogatego programu, co naturalnie oznaczało ograniczenia w prezentacji treści referatów, udało się wypracować ostateczne wnioski i rekomendacje. Punktem wyjścia do nich były referaty tzw. zamykające (autorstwa K. Piecha (SGH), M. Górzyńskiego (CASE) i W. Świtalskiego (PTE)).

Po konferencji rozpoczęte zostały prace nad książką, podsumowującą ją. Ponadto, ma ona być pewnego rodzaju kompendium wiedzy na temat SL i GOW, a jednocześnie prezentować rekomendacje dla zmian w Strategii i wnosić nowe elementy do dyskusji nad budowaniem GOW w Polsce. Książka pt. Strategia Lizbońska a możliwości budowania gospodarki opartej na wiedzy w Polsce - wnioski i rekomendacje pod redakcją naukową Ewy Okoń-Horodyńskiej i Krzysztofa Piecha została wydana przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w styczniu br. (osoby zainteresowane tematyką mogą pobrać ją ze strony interentowej: www.pte.pl/gow/; w tym celu wcześniej należy zarejestrować się na tej stronie, co jest bezpłatne).

Generalny wniosek płynący z konferencji popiera tezę, iż nowe kraje członkowskie UE nie pomogą znacząco w osiągnięciu celów SL, bowiem większość z nich (w tym Polska) nie nadrabia opóźnień w modernizacji gospodarki, w dążeniach do oparcia rozwoju na wiedzy (i nowoczesnych technologiach). Należy jednak podkreślić, że głównym problemem związanym z realizacją celów Strategii jest brak wystarczającej woli politycznej do jej wdrażania w "starych" krajach członkowskich Unii. Natomiast dla budowania GOW, polski rząd powinien wzorować się na przykładzie Finlandii i opracować operacyjną koncepcję programową (Action Plan) budowania oraz rozwoju GOW w Polsce1.

Po konferencji zostanie również wydana książka naukowa, zbierająca wyniki różnych badań prowadzonych w Polsce nad Strategią Lizbońską i gospodarką opartą na wiedzy. Informacje o niej, a także również o innych wydarzeniach w zakresie SL i GOW można uzyskać po zarejestrowaniu się na stronie internetowej: www.pte.pl/gow/.

1Opinia prof. dr hab. Zdzisława Sadowskiego wygłoszona w trakcie seminarium Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Warszawa, 20 stycznia 2005 r.

Wyniki finału ogólnopolskiego konkursu Najlepszy młody ekonomista, 15 grudnia 2004 r., Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

W środę, 15 grudnia br. w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie został przeprowadzony finał ogólnopolskiego konkursu Najlepszy młody ekonomista.

W trakcie wcześniejszych dwóch etapów konkursu, obejmujących przygotowanie pracy konkursowej oraz ocenę życiorysów, wyłonionych zostało dwudziestu najlepszych studentów ekonomii z całego kraju, którzy zakwalifikowali się do finału. Listy gratulacyjne tym osobom wręczyli prof. Kazimierz Kloc - Prorektor SGH oraz przedstawiciele firmy Accenture.

Kandydaci rozwiązywali Test Wiedzy Gospodarczej, składający się z 60 trudnych pytań oraz odpowiadali na pytania ekspertów. Komisja konkursowa składała się z przedstawicieli Szkoły Głównej Handlowej, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Gdańskiego.

W wyniku kilkugodzinnych zmagań, wyłoniono następujących laureatów konkursu:

  • Pierwsze miejsce (z wynikiem 85,2 pkt na 100 punktów możliwych) zajął Jakub Growiec - absolwent kierunku ekonomia Szkoły Głównej Handlowej, student piątego roku kierunku Metody Ilościowe i Systemy Informacyjne SGH oraz trzeciego roku kierunku matematyka Uniwersytetu Warszawskiego; obecnie również pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Ekonometrii SGH.
  • Drugie miejsce: Piotr Lizukow (83,3 pkt) - student piątego roku kierunków stosunki międzynarodowe (ekonomiczne) i finanse i bankowość Szkoły Głównej Handlowej; stypendysta Ministra Edukacji Narodowej (1999-2001), laureat kilku olimpiad przedmiotowych dla uczniów szkół średnich.
  • Trzecie miejsce, ustępując jedynie o 0,5 pkt w stosunku do poprzedzającego: Marta Styrc - absolwentka kierunków Metody Ilościowe i Systemy Informacyjne oraz finanse i bankowość SGH, pracownik naukowy Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.


Główną nagrodę - 20 000 zł - ufundowaną przez firmę Accenture - głównego sponsora konkursu, wręczyli: przedstawicielka firmy - p. Agnieszka Piaskowska oraz dr Paweł Sarnecki - Dyrektor Departamentu Zagranicznego Narodowego Banku Polskiego (przedstawiciel prezesa NBP - prof. Leszka Balcerowicza, który objął konkurs honorowym patronatem).

W imieniu Rektora Akademii Ekonomicznej w Krakowie nagrodę w wysokości 5 000 zł dla p. Tomasza Pałki - Najlepszego Młodego Ekonomisty z Południowej Polski wręczył p. Piotr Zadrąg. Wszyscy wyróżnieni otrzymali też drobne upominki od sponsora głównego oraz Uniwersytetu Gdańskiego. Przedstawiciele firmy Accenture zapowiedzieli zaproszenie wybranych osób na rozmowy w sprawie pracy. Pełna lista finalistów wraz z wynikami poszczególnych etapów oraz innymi informacjami o konkursie znajduje się w internecie na stronie: www.konkurs.edu.pl. E-mentor był jednym z patronów medialnych konkursu.

Krzysztof Piech

ZARZĄD GŁÓWNY TOWARZYSTWA NAUKOWEGO ORGANIZACJI I KIEROWNICTWA
ogłasza

KONKURS NAGRÓD NAUKOWYCH TNOiK im. Profesora KAROLA ADAMIECKIEGO


Celem konkursu jest:
nagradzanie i publikowanie opracowań z zakresu organizacji i zarządzania, stanowiących istotny wkład w rozwiązania teoretyczne i praktyczne na rzecz usprawniania systemu funkcjonowania gospodarki.

Przedmiotem konkursu są:
  • prace w języku polskim, stanowiące wybitne osiągnięcia z zakresu nauk organizacji i zarządzania, opublikowane w formie książkowej lub cyklu artykułów w ostatnich 36 miesiącach (3 lata), poprzedzających dzień ogłoszenia Konkursu (Konkurs ogłoszony dn. 28.10.2004 r.);
  • innowacje z zakresu organizacji i zarządzania, będące oryginalnymi opracowaniami bądź twórczymi adaptacjami do praktyki koncepcji teoretycznych, opublikowane i wdrożone do praktyki w ostatnich trzech latach, poprzedzających dzień ogłoszenia konkursu, jeżeli zostały sprawdzone i nadają się do szerszego wdrażania, a jednocześnie w wyniku zastosowania przyniosły wymierne efekty finansowe;
  • prace stanowiące opracowania pojedynczych autorów lub zespołów autorskich - będących obywatelami polskimi.


Tryb zgłaszania prac jest następujący:
  • składanie lub przesyłanie prac, w dwóch egzemplarzach, wraz z uzasadnieniem do Biura Zarządu Głównego TNOiK, ul. Koszykowa 6, 00-564 Warszawa - do 31 marca 2005 r.
  • prace zgłaszają:
    • dziekani wydziałów (dyrektorzy instytutów) uniwersytetów, wyższych szkół technicznych, ekonomicznych lub innych wyższych uczelni, kształcących w dziedzinie organizacji i zarządzania,
    • dyrektorzy instytutów PAN i innych instytutów naukowo-badawczych, ośrodków badawczo-rozwojowych lub badawczo-projektowych i biur projektów,
    • kierownictwo instytucji wydawniczych z zakresu nauk organizacji i zarządzania,
    • Prezydium Zarządu Głównego TNOiK i Prezydia Zarządów Oddziałów TNOiK,
    • kierownictwo innych instytucji, których działalność dotyczy zakresu omówionego w przedmiocie Konkursu,
    • złonkowie Sądu Konkursowego.


Sąd Konkursowy ogłosi orzeczenie o przyznaniu nagród i wyróżnień do 30 września 2005 r.

W imieniu organizatorów serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w Konkursie


prof. zw. dr hab. Ryszard Borowiecki
Prezes Zarządu Głównego TNOiK

Obsługę organizacyjną Konkursu zapewnia:
Biuro Zarządu Głównego TNOiK, tel. (022) 625 44 85, 629 99 73, 628 00 96.