|
Małgorzata Rószkiewicz, Jolanta Perek-Białas, Dorota Węziak-Białowolska, Agnieszka Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Celem publikacji jest zaprezentowanie procesu badawczego i metod realizacji badań empirycznych w obszarze badań społeczno-ekonomicznych. Wyróżniono dwie fazy procesu badania empirycznego: fazę konceptualizacji oraz fazę realizacji. W ramach pierwszej omówiono sformułowanie modelu i operacjonalizację jego elementów oraz zaprojektowanie metod pomiaru. W fazie realizacji przedstawiono projektowanie i zasady doboru próby do badania oraz czynniki mające wpływ na jakość badań empirycznych. Książkę wzbogacają przykłady - studia przypadków z badań społeczno-ekonomicznych. Adresatami pozycji są przede wszystkim młodzi pracownicy naukowi.
|
Justyna Szumniak-Samolej, Odpowiedzialny biznes w gospodarce sieciowej, Poltext, Warszawa 2013
Celem publikacji jest analiza wpływu, jaki wywierają obserwowane w otoczeniu zmiany technologiczne, społeczne i kulturowe na koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zmiany te powiązane są szczególnie mocno z rozwojem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym koncepcji Web 2.0, która doprowadziła do powstania nowego, sieciowego profilu interesariusza. W tej perspektywie firmy powinny przemodelować realizowane inicjatywy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu w kierunku CSR nowej, drugiej generacji.
|
Paul Dix, Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Książka jest adresowana do nauczycieli, którzy chcą udoskonalić swoje umiejętności w zakresie postępowania z uczniami i zarządzania klasą. Uczy jak motywować podopiecznych, tworzyć w klasie atmosferę współpracy i zaufania, być konsekwentnym i radzić sobie w trudnych sytuacjach. Jest napisana w taki sposób, że Czytelnik czuje się jak na szkoleniu: przedstawiane są informacje i wskazówki, ale także ćwiczenia, w ramach których należy co pewien czas kontrolować swoje postępy. Autor jest współzałożycielem organizacji Pivotal Education, liderem grupy specjalistów, prekursorów zmian w brytyjskim systemie szkolnictwa.
|
|
Ashok Jashapara, Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014
Prezentujemy podręcznik z zakresu zarządzania wiedzą, który w wyczerpujący sposób opisuje to zagadnienie. W części pierwszej autor omawia istotę wiedzy, część druga poświęcona jest wykorzystywaniu wiedzy i dotyka obszaru kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa oraz wybranych nurtów zarządzania strategicznego. W części trzeciej opisano generowanie wiedzy, a więc organizacyjne uczenie się, w czwartej przedstawiono narzędzia i systemy zarządzania wiedzą, natomiast w piątej sposoby aktywizowania wiedzy poprzez środowisko jej sprzyjające i wdrażanie zarządzania wiedzą. Publikacja zawiera studia przypadków, pytania skłaniające do dalszych przemyśleń oraz wskazuje wiele źródeł literaturowych. Książka adresowana jest do studentów oraz praktyków zarządzania wiedzą.
|
Krystyna Polańska, Sieci społecznościowe. Wybrane zagadnienia ekonomiczno-społeczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013
Publikacja stanowi kompendium wiedzy na temat sieci społecznościowych - omawia zarówno przyczyny i skutki ich powstania, jak też uwarunkowania, ekonomiczne implikacje i obszary ich zastosowań. Autorka prezentuje sieci, omawiając ich rolę w demokracji (np. partycypacja publiczna w internecie czy ruchy wyzwoleńcze) oraz w biznesie (modele biznesowe wykorzystania serwisów społecznościowych). Zwraca także uwagę na istotny problem nierówności cyfrowej, a więc podziału na osoby cyfrowo wykluczone i cyfrowo zaangażowane.
|
Jan Fazlagić, Aktywa intelektualne niepublicznych szkół wyższych w Polsce, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa 2013
Książka poświecona jest analizie problematyki pomiaru kapitału intelektualnego w szkolnictwie, ze szczególnym uwzględnieniem niepublicznych szkół wyższych. W pierwszych trzech rozdziałach zaprezentowano diagnozę obecnego stanu szkolnictwa niepublicznego w Polsce i na świecie, pojęcie i istotę kapitału intelektualnego uczelni oraz jego powiązania z otoczeniem. W kolejnych rozdziałach przedstawiono wyniki badań empirycznych prowadzonych wśród przedstawicieli kierownictwa uczelni oraz wykładowców. W zakończeniu zawarto wnioski i rekomendacje dla MNiSW oraz władz szkół wyższych.
|
|
Jarosław Królewski, Paweł Sala (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Prezentujemy publikację na temat współczesnych trendów w marketingu internetowym, stworzoną przez 33 ekspertów, praktyków na co dzień zajmujących się omawianymi tematami. Książka podzielona jest na cztery części, w których zawarto 22 rozdziały. Część pierwsza prezentuje podstawy (pojęcie marketingu 3.0, charakterystykę rynku internetowego i in.) i jest swoistym wprowadzeniem do omawianej tematyki. Część druga, pt. „Składowe sukcesu”, omawia poszczególne aspekty e-marketingu, w tym m.in. zagadnienia takie jak usability, e-mail marketing, gry, content marketing czy też e-commerce. W części trzeciej autorzy odpowiadają pytanie „Jak to policzyć?”, prezentując badania mediów internetowych i monitoring mediów społecznościowych. Ostatnia część, pt. „Niezbędnik nowoczesnego marketera”, odnosi się do takich aspektów pracy jak zarządzanie projektami, współpraca z zespołem IT czy też aspekty prawne.
|
Bartłomiej Gawin, Bartosz Marcinkowski, Symulacja procesów biznesowych. Standardy BPMS i BPMN w praktyce, Helion, Gliwice 2013
Książkę rozpoczyna charakterystyka kwestii wsparcia narzędziowego w dokumentowaniu procesów biznesowych. Następnie omówiono standardy, modele i techniki modelowania procesów biznesowych. Rozdział trzeci i czwarty prezentują studia przypadków, odpowiednio dla paradygmatu BPMS (Business Process Management System) oraz standardu BPMN (Business Process Model and Notation). W kolejnej części przedstawiono metody pozyskiwania danych na potrzeby modeli symulacyjnych, a ostatni rozdział poświęcony jest symulacji i optymalizacji procesów biznesowych.
|
Tomasz Ejtminowicz i in., Technologia w e-commerce. Teoria i praktyka. Poradnik menedżera, Helion, Gliwice 2013
Książka adresowana jest do programistów, teamleaderów, menedżerów i menedżerów IT. Zebrano w niej wiedzę na temat wdrożenia e-commerce od momentu powstania pomysłu poprzez jego realizację aż po weryfikację techniczną projektu. Autorzy dzielą się z czytelnikami swoim doświadczeniem zdobywanym podczas przygotowywania i utrzymywania dużych sklepów internetowych. Omawiają m.in. takie tematy jak: wybór platformy sklepowej, integracja z systemami ERP, skalowalność, bezpieczeństwo danych, jakość projektów, wysoka dostępność aplikacji, wydajny hosting i wirtualizacja.
|
Marcin Cichoń i in., Biblia e-biznesu, Helion, Gliwice 2013
Celem autorów było stworzenie „możliwie kompletnej skarbnicy wiedzy na temat przedsiębiorczości uprawianej w wirtualnym świecie internetu”. Zebrane doświadczenia i wiedza 25 osób zaowocowały obszerną pozycją podzieloną na dziewięć rozdziałów dotyczących kolejno: celu, modelu i strategii; sklepu internetowego; sprzedaży na platformach aukcyjnych; usług online; e-marketingu; komunikacji z e-klientem; obsługi transakcji i logistyki e-sprzedaży; efektywności sprzedaży; aspektów prawnych. Książka jest wzbogacona wieloma przykładami. Posiada również fanpage na serwisie Facebook, gdzie można podjąć dyskusję z jej autorami: www.facebook.com/bibliaebiznesu.
|
Magdalena Jaciow, Robert Wolny, Agata Stolecka-Makowska, E-konsument w Europie - komparatywna analiza zachowań, Helion, Gliwice 2013
W publikacji przedstawiono wyniki międzynarodowych badań realizowanych w 6 krajach na 1800 młodych konsumentach, którzy dokonywali zakupów online. Celem było zebranie wiedzy na temat zachowań e-konsumentów w Europie, w szczególności znalezienie odpowiedzi na pytania o ich profil demograficzno-psychograficzny, strukturę asortymentową koszyka zakupów, motywy dokonywania e-zakupów, sposoby ich dokonywania (informacje o ofercie, determinanty wyboru, warunki zakupu) oraz miejsce zakupu. Książka oprócz wymiaru poznawczego ma także wymiar praktyczny, gdyż zawarte w niej informacje mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców do usprawnienia prowadzenia e-biznesu.
|
|
Jack J. Phillips, Ron Drew Stone, Mierzenie wyników szkoleń. Praktyczny przewodnik po sześciu najważniejszych wskaźnikach oceny, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
W książce zaprezentowano model i procedurę ROI (return on investment, zwrot z inwestycji), którą można zastosować przy mierzeniu wyników szkoleń. Model składa się z 10 etapów: od opracowania celu szkolenia i planów oceny, poprzez zbieranie danych, aż po przekształcenie ich w dane finansowe i obliczenie zwrotu z inwestycji oraz opracowanie raportu efektu biznesowego szkolenia. Każdy z tych etapów został szczegółowo omówiony w kolejnych rozdziałach książki. Autorzy przekonują, że procedury ROI może się nauczyć każdy, a jej wykorzystywanie pomaga w wiarygodnym mierzeniu wpływu szkoleń na firmę.
|
Doni Tamblyn, Sharyn Weiss, Zbiór zabawnych gier szkoleniowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
W publikacji zaprezentowano zasady uczenia poprzez zabawę z wykorzystaniem 50 gier szkoleniowych. Przy każdej grze podano jej cel, czas niezbędny na przeprowadzenie gry, potrzebne materiały, propozycję wprowadzenia, zasady gry oraz pytania do dyskusji. Autorzy proponują również zestaw zagadnień, do których dana gra może zostać wykorzystana.
Dodatkiem do książki są materiały w wersji elektronicznej, a także listy obserwacji i arkusze do wykorzystania podczas gry. Książkę polecamy osobom prowadzącym szkolenia bądź przygotowującym się do roli trenera.
|
Andrzej Radomski, Radosław Bomba (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce, E-naukowiec, Lublin 2013
Polecamy publikację, która stanowi podsumowanie konferencji naukowej Zwrot cyfrowy w humanistyce, zorganizowanej przez Instytut Kulturoznawstwa UMCS i UCZNiKO UMCS w październiku 2012 roku. W części pierwszej, pt. Cyfrowe horyzonty nauki, zaprezentowano genezę i perspektywy humanistyki cyfrowej. Część druga, pt. Badania i edukacja w kulturze cyfrowej, charakteryzuje narzędzia, metody i praktyczne aspekty tego zagadnienia. Trzecią i ostatnią część poświęcono analizie wirtualnych światów i zjawiska rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości.
|
Piotr Celiński, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013
Celem publikacji jest poszukiwanie relacji pomiędzy dorobkiem i warsztatem humanistyki a produktami i bytami świata cyfrowego, w szczególności w odniesieniu do mediów i mediacji. W pierwszym rozdziale autor zajmuje się kondycją medium i jego semantyką w obliczu zmian niesionych przez cyfryzację. Rozdział drugi poświęcony jest kodowi cyfrowemu, w tym pytaniom o kulturowe i społeczne znaczenia, emanacje i warstwy kodu oraz nowy alfabetyzm. Rozdział trzeci omawia bazy danych: m.in. metadane, Big Data, tekstualność, wizualność i audialność.
|
|
BETT Show 2014 - Powering Learning, 22-25 stycznia 2014 r., Londyn, Wielka Brytania
Zapraszamy na kolejny BETT SHOW. Jest to międzynarodowe wydarzenie, w którym uczestniczą przedstawiciele ponad 600 firm z branży edukacyjnej oraz ok. 35 000 innych osób. W trakcie czterech dni można wziąć udział w seminariach i dyskusjach oraz zapoznać się z ofertą wystawców. Podczas BETT Show prezentowane są najnowsze trendy, produkty i usługi w zakresie nowoczesnych technologii obecnych w procesie kształcenia na wielu poziomach: szkoły podstawowej, średniej, uczelni oraz podnoszenia kompetencji w pracy.
|
European MOOCs Stakeholders Summit, 10-12 lutego 2014 r., Lozanna, Szwajcaria
École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) oraz P.A.U. Education zapraszają na drugie spotkanie łączące interesariuszy europejskich kursów MOOC (Massive Open Online Courses). Celem jest wzmocnienie powiązań i synergii pomiędzy europejskimi uniwersytetami w tym obszarze. Tematy, które będą omawiane podczas wydarzenia, to m.in. ocena studentów, akredytacje kursów MOOC, współdziałanie platform oraz wspólne inicjatywy w zakresie badań.
|
|
Mobile Central Europe, 10 stycznia 2014 r., Warszawa
W Warszawie odbędzie się konferencja szkoleniowa poświęcona praktycznym aspektom tworzenia aplikacji mobilnych, najnowszym trendom w dziedzinie designu i interakcji oprogramowania z użytkownikami, a także komunikacji telefonów z innymi urządzeniami. Prelekcje zostaną wygłoszone przez inżynierów i ekspertów, którzy doświadczenie zbierali w takich firmach jak: Apple, Amazon, Evernote, Facebook, Google i Microsoft. Serdecznie zapraszamy!
|
e-Travel Forum, 14-16 stycznia 2014 r., Hotel Gromada Okęcie, Warszawa
Zapraszamy do uczestnictwa w kolejnej edycji e-Travel Forum - międzynarodowej konferencji poświęconej problematyce sprzedaży produktów turystycznych w internecie. Konferencja będzie okazją do nawiązania kontaktów biznesowych i wymiany poglądów oraz doświadczeń. Jest adresowana do tour operatorów, pracowników biur podróży, hoteli, portali turystycznych i rezerwacyjnych, linii lotniczych, jednostek samorządowych czy oferentów rozwiązań informatycznych.
|
|
E-learning Symposium 2014, 23-24 stycznia 2014 r., Southampton, Wielka Brytania
Na uniwersytecie w Southampton odbędzie się dziewiąte sympozjum poświęcone wykorzystaniu nowowczesnych technologii w nauczaniu języków obcych. Celem spotkania jest pozyskanie wiedzy na temat możliwości wykorzystania e-learningu w tym obszarze oraz zainspirowanie i zachęcenie nauczycieli do wzbogacania zajęć takimi metodami. Wybrane tematy, które będą omawiane na sympozjum to: wirtualne światy, mikroblogowanie czy też zasoby generowane przez studentów.
|
Learning technologies 2014, 29-30 stycznia 2014 r., Londyn, Wielka Brytania
Już po raz piętnasty odbędzie się w Londynie wydarzenie poświęcone technologiom wspierającym procesy uczenia się. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w 140 seminariach oraz zapoznać się z propozycjami 230 wystawców. Odbędzie się także konferencja z ok. 60 prelegentami omawiającymi nowe teorie, praktyczne zastosowania czy też rezultaty badań. Serdecznie zapraszamy!
|
iLearning Forum Paris, 11-12 lutego 2014 r., Paryż, Francja
Po raz kolejny zapraszamy do Paryża na iLearning Forum, w ramach którego ok. 5000 gości z 40 krajów będzie zapoznawało się z innowacjami w e-learningu. Produkty i usługi prezentowane przez 80 wystawców i omawiane podczas konferencji to m.in. symulacje, gry, aplikacje, narzędzia do rozwoju i wdrażania treści. Dyskutowana będzie tematyka mobilnego uczenia się i wykorzystania platform społecznościowych w edukacji. Forum przeznaczone jest dla osób zajmujących się e-learningiem, szkoleniami, HR-em i zarządzaniem talentami.
|
|
Knowledge Management - umiejętne wykorzystanie wiedzy kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa, 15 stycznia 2014 r., Warszawa
W Warszawie odbędzie się V edycja konferencji Knowledge Management - umiejętne wykorzystanie wiedzy kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Patronat honorowy nad imprezą sprawuje Instytut Rozwoju Biznesu. Tematyka konferencji obejmuje m.in. narzędzia wspomagające przekazywanie wiedzy i zarządzanie nią, bazy wiedzy i hurtownie danych, portale korporacyjne, intranet i ekstranet, systemy obiegu i zarządzania dokumentami.
|
|
Biografie edukacyjne w kontekście całożyciowego uczenia się, 7-8 lutego 2014 r., Łódź
Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza na konferencję poświęconą badaniom biografii, w szczególności realizowanym w obszarze edukacji dorosłych/andragogiki i geragogiki. Uczestnicy spotkania będą dyskutować na temat zagadnień biografii edukacyjnej, będącej przykładem biografii tematycznej obejmującej doświadczenia procesu edukacji umiejscowionego w biegu ludzkiego życia. Podczas konferencji odbędą się również zajęcia praktyczne dotyczące autorskich sposobów badania biografii.
|
Chmura Czytania - Kanon kulturalnego człowieka
Przedstawiamy wyjątkowy serwis internetowy, który daje bezpłatny dostęp do dzieł literatury polskiej i światowej (m.in. B. Leśmiana, C.K. Norwida, H. Sienkiewicza, A. Mickiewicza, F. Kafki, J.W. Goethego, J. Conrada). Książki można pobrać jako e-booki i czytać za pomocą tabletów lub czytników albo jako wersje audio i słuchać ich, np. wykorzystując telefon komórkowy. Można też pobrać specjalnie przygotowane pliki na komputer czy notebook. Przy każdej pozycji książkowej znajdują się informacje o autorze i lektorze oraz opis utworu. W katalogu Czytelnicy znajdą poezję, prozę i poradniki.
|
Narodowy Program Rozwoju E-learningu 2.0.
Firma Funmedia wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji i Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty realizuje drugą edycję Narodowego Programu Rozwoju E-learningu 2.0, w ramach którego na okres jednego roku akademickiego udostępniona zostaje uczestnikom jedna z trzech platform e-learningowych do nauki języka obcego (do wyboru j. angielski, niemiecki lub hiszpański). Program adresowany jest do dyrektorów placówek oświaty, nauczycieli, wykładowców uczelni wyższych, pracowników administracji szkolnej oraz bibliotek, a także centrów kształcenia nauczycieli.
|
Standardy kwalifikacji
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej udostępniło bazę, w której znaleźć można 300 standardów kompetencji zawodowych, 253 standardy kwalifikacji zawodowych oraz 257 modułowych programów szkolenia zawodowego. Informacje mają wspierać podwyższanie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz pomagać w lepszym powiązaniu usług edukacyjnych z wymogami rynku pracy.
|
Digital Public Library of America (DPLA)
Najcenniejsze zasoby bibliotek, archiwów i muzeów amerykańskich można znaleźć w cyfrowej publicznej bibliotece DPLA. Jest to portal, z którego korzystać mogą studenci, nauczyciele i inne zainteresowane osoby poszukujące materiałów edukacyjnych. Jest to także platforma z otwartym kodem, który może być wykorzystywany przez programistów do tworzenia nowoczesnych środowisk i narzędzi edukacyjnych. Zasoby można przeglądać za pomocą mapy (pogrupowanie pod względem źródła pochodzenia), osi czasowej (względem daty powstania) oraz wyszukiwać je na „półce z książkami”.
|