E-mentor logo
E-mentor nr 4 (51) / 2013

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Jerzy Kisielnicki, Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

Polecamy kompleksowy przewodnik po wiedzy z zakresu zarządzania projektami badawczo-rozwojowymi, którego celem jest umożliwienie czytelnikom realizowania projektów w lepszy, udoskonalony sposób. W ośmiu rozdziałach, które znalazły się w książce, opisano takie m.in. zagadnienia, jak: ryzyko w podejmowaniu decyzji, modele definiowania i realizacji projektu, kierownik i zespół projektu, narzędzia wspomagania oraz ocena i komercjalizacja wyników. Adresatami publikacji są zarówno osoby realizujące projekty, jak i odbiorcy projektów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://wkp.profinfo.pl

Andrzej Rozmus (red.), Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, wyd. II, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

Polecamy wyjątkową na polskim rynku publikację adresowaną do nauczycieli akademickich. Zespół autorów opisuje w niej zagadnienia związane z codzienną pracą nauczycieli: przygotowanie do zajęć, kwestie komunikacji, głosu, wymowy, styl prowadzenia zajęć, metody oceniania czy też pracę ze studentami niepełnosprawnymi. W książce zamieszczono wiele zestawień, przykładów, modeli, motywatorów i porad. Zawiera także zestawy ćwiczeń oraz wykaz rekomendowanej literatury pomocnej w dalszym samodzielnym doskonaleniu się. Czytelnicy odnajdą w niej odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań dotyczących dydaktyki i pracy ze studentami.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://www.profinfo.pl

Krzysztof Leja, Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania, Wyd. II, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

Celem publikacji jest prezentacja wybranych koncepcji zarządzania uniwersytetem (m.in. modelu uniwersytetu liberalnego Humboldta czy przedsiębiorczego Clarka) i zaproponowanie rozwiązań, które byłyby najwłaściwsze w warunkach turbulentnego otoczenia (autor przedstawił koncepcje uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz społecznie odpowiedzialnego). W książce zawarto także rozważania nad paradoksami strategicznymi i wskazówki dotyczące praktycznego zastosowania przedstawionych koncepcji uniwersytetu. Prezentowane są w niej wyniki badań prowadzonych w polskich instytucjach akademickich, głównie na uczelniach technicznych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://www.profinfo.pl


Helena Dudycz, Mapa pojęć jako wizualna reprezentacja wiedzy ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013

Publikacja podejmuje tematykę mapy pojęć wykorzystywanej jako rozwiązanie wspierające proces podejmowania decyzji. Jest to szczególnie istotne w przypadku współczesnych przedsiębiorstw, funkcjonujących w warunkach niepewności. W książce zaproponowano koncepcję zastosowania mapy pojęć do reprezentacji wiedzy ekonomicznej w systemie informatycznym przedsiębiorstwa. Zaprezentowano także wyniki badań użyteczności wizualizacji mapy pojęć w wyszukiwaniu informacji ekonomicznych.

Książkę polecamy kadrze kierowniczej oraz teoretykom nauk o organizacji i zarządzaniu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://ksiegarnia.ue.wroc.pl

Kazimierz Perechuda, Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydanie III, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013

W książce zaprezentowano zarządzanie wiedzą jako metodę uzyskiwania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo, które generuje wartość dodaną w układach sieciowych. Pierwsza część książki ma charakter teoretyczno-metodologiczny. Omówiono w niej takie zagadnienia jak: drgająca gospodarka, dyfuzja wiedzy, kreowanie wartości, marketing sieciowy czy też pracownicy i agenci wiedzy. Druga część publikacji, pt. Metody wizualizacji, kompozycji i dyfuzji wiedzy, poświęcona jest instrumentom i technikom sterowania strumieniami przepływu wiedzy.

Adresatami książki są menedżerowie i pracownicy wiedzy, a także teoretycy nauk o organizacji i zarządzaniu oraz studenci uczelni ekonomiczno-menedżerskich.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://ksiegarnia.ue.wroc.pl

Paweł Wyrozębski, Mateusz Juchniewicz, Witalij Metelski, Wiedza, dojrzałość, ryzyko w zarządzaniu projektami. Wyniki badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2012

W publikacji zaprezentowano wyniki badań prowadzonych w Katedrze Zarządzania Projektami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w zakresie trzech istotnych obszarów zarządzania projektami: wiedzy, dojrzałości i ryzyka. Przedmiotem analiz były: praktyki zarządzania wiedzą projektową w polskich organizacjach, czynniki kształtujące poziom i strukturę dojrzałości projektowej organizacji w Polsce oraz czynniki kształtujące poziom zarządzania ryzykiem w projektach w Polsce. Badania prowadzone były na dużych grupach, liczących od 250 do ponad 300 respondentów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
www.wydawnictwo.sgh.waw.pl


Agnieszka Dejnaka, Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych, CeDeWu, Warszawa 2013

Celem publikacji jest zaprezentowanie, jak we współczesnych uwarunkowaniach - przy dominującej roli internetu - podejmowane są decyzje zakupowe, a także jak media społecznościowe wpływają na e-konsumentów generacji X i Y. Autorka prezentuje wyniki prowadzonych badań, podkreślając znaczenie informacji i interakcji w ramach wirtualnych społeczności w podejmowaniu decyzji. Książkę polecamy osobom zainteresowanym zagadnieniami e-biznesu, społeczeństwa informacyjnego oraz sieci społecznościowych, a także zajmującym się sprzedażą i marketingiem w internecie.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://cedewu.pl

Robert Wolny, Rynek e-usług w Polsce - funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013

Publikacja porządkuje i poszerza wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku e-usług w Polsce. Autor dokonał studiów literaturowych, opierając się na źródłach polskich i zagranicznych. Zaprezentował także wyniki badań własnych prowadzonych we wrześniu 2012 roku na próbie 1200 konsumentów indywidualnych, 330 usługodawców oraz 38 ekspertów. Książka składa się z pięciu rozdziałów poświęconych kolejno: podstawowym informacjom o rynku e-usług, charakterystyce tego rynku w Polsce na początku XXI wieku, źródłom i metodom prowadzonych badań, podaży i popytowi na e-usługi w Polsce oraz modelom i perspektywom rozwoju omawianego rynku.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://ksiegarnia.ue.katowice.pl

Paweł Borek, Anna Koronowicz, Ula Lachowicz, Jan Makulec, Wojciech Petriczek, Karol Zielinski, O biznesie w internecie. Wszystko co chcielibyście wiedzieć, ale baliście się zapytać, Helion, Gliwice 2013

Polecana publikacja została zredagowana w formie pytań i odpowiedzi. Pytania podzielono na kategorie tematyczne, które odpowiadają kolejnym rozdziałom. Autorzy rozpoczynają od tematyki tworzenia start-upów (rozdział 1) oraz prowadzenia e-biznesu (rozdział 2). Następnie odpowiadają na pytania dotyczące promocji (rozdział 3) oraz sprzedaży i obsługi klienta (rozdział 4). W kolejnych częściach zajęto się kwestiami płatności elektronicznych (rozdział 5) i bezpieczeństwa (rozdział 6). Na koniec autorzy wyjaśniają wątpliwości dotyczące korzystania w e-biznesie z urządzeń mobilnych (rozdział 7), a także omawiają podstawowe kwestie prawne (rozdział 8).

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://onepress.pl


Danuta Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

Celem polecanej publikacji jest wyposażenie czytelników w teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat tworzenia sieci współpracy jako nowej formy doskonalenia nauczycieli i rozwoju szkoły. We wprowadzeniu przedstawiono kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli. Część pierwsza książki omawia podstawy teoretyczne sieci, prezentując ją jako swoisty fenomen społeczny, nowy typ organizacji oraz jako społeczność uczących się. W części drugiej autorzy prezentują wyniki badań na temat potencjału społecznego nauczycieli oraz przedstawiają doświadczenia zagraniczne dotyczące tworzenia i wprowadzania sieci współpracy w różnych środowiskach. Część trzecia opisuje przykłady dobrych praktyk: dwóch sieci zrzeszających instytucje i dwóch przeznaczonych dla osób fizycznych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://wkp.profinfo.pl

Anna Dąbrowska (red.), Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013

Polecana publikacja porusza tematykę ochrony i edukacji konsumentów. Zaprezentowano w niej wyniki badań prowadzonych w tym obszarze w grupie ponad tysiąca respondentów. W ramach badań zidentyfikowano obszary naruszeń praw konsumentów na wybranych rynkach usług (finansowych, telekomunikacyjnych i pocztowych, handlowych, gastronomicznych i turystycznych) oraz zdiagnozowano poziom świadomości konsumenckiej ankietowanych. W pracy wskazano także obszary edukacji konsumenckiej, które wzmocniłyby pozycję konsumentów na rynku usług.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://www.pwe.com.pl

J. Ralyté, X. Franch, S. Brinkkemper, S. Wrycza, (red.), Advanced Information Systems Engineering 24th International Conference, CAiSE 2012, Gdansk, Poland, June 25-29, 2012. Proceedings, Springer Lecture Notes in Computer Science, Vol. 7328

International Conference on Advanced Information Systems Engineering CAiSE jest coroczną, międzynarodową konferencją naukową z zakresu inżynierii oprogramowania i informatyki ekonomicznej, odbywającą się co roku w innym mieście. Ubiegłoroczna edycja została zorganizowana w Gdańsku przez Katedrę Informatyki Ekonomicznej Uniwersytetu Gdańskiego wraz z trzema katedrami informatycznymi z innych uczelni europejskich - Utrecht University, University of Geneva oraz Universitat Politecnica de Catalunya. Spośród 290 referatów nadesłanych z całego świata, zaakceptowano 42. W trakcie konferencji wygłoszono je w ramach 14 sesji tematycznych. Materiały konferencyjne pod red. J. Ralyte, X. Francha, S. Brinkkempera i S. Wryczy zostały opublikowane przez wydawnictwo Springer.

Więcej informacji można znaleźć na stronach:
http://www.springer.com
oraz
http://caise2012.univ.gda.pl

Konferencje



e-Administracja dla Biznesu, 6-7 listopada 2013 r., Poznań

Instytut Logistyki i Magazynowania, Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapraszają na konferencję e-Administracja dla Biznesu. Celem spotkania jest stworzenie platformy wymiany wiedzy o rządowych planach rozwoju oraz potrzebach i problemach świata biznesu w obszarze e-gospodarki. Konferencja ma umożliwić wypracowanie i przekazanie do administracji państwowej informacji na temat oczekiwań biznesu oraz niezbędnych rozwiązań w zakresie kierunków rozwoju e-gospodarki w Polsce. Ważnym elementem będzie prezentacja dobrych praktyk, rozwiązań i wdrożeń z zagranicznych rynków. Oprócz wystąpień ekspertów, paneli dyskusyjnych oraz prezentacji dobrych praktyk odbędzie się również wystawa, w ramach której przedstawione zostaną możliwości wykorzystania innowacyjnych rozwiązań z zakresu e-gospodarki w codziennej działalności gospodarczej.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.konferencja-eab.pl


XI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku”, 23-25 października 2013 r., Zakopane

Temat tegorocznej konferencji brzmi: Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Problematyka spotkania obejmuje różne aspekty edukacji międzykulturowej: jej powiązania z orientacją konsumpcyjną i zjawiskiem płynnej tożsamości, jej istotę w odniesieniu do zjawisk społecznych takich jak emigracja, wykluczenie społeczne, stygmatyzacja, mniejszości narodowe. Omówione będą także aspekty praktyczne, m.in. kompetencje pedagoga-wychowawcy czy też bariery w realizacji programów edukacyjnych.

Więcej informacji na stronie: http://www.konferencja.21.edu.pl


12th European Conference on e-Learning ECEL-2013, 30-31 października 2013 r., Sophia Antipolis, Francja

Już po raz dwunasty odbędzie się konferencja ECEL poświęcona zagadnieniom edukacji na odległość. W tym roku organizatorzy chcą skupić się na rzeczywistej wartości i narzędziach e-learningu. Inne tematy do dyskusji to kształcenie ustawiczne, innowacje w e-edukacji, nowe trendy i perspektywy czy rola mediów społecznościowych. Omawiane będą studia przypadków, prezentacje produktów oraz wyniki badań.

Więcej informacji na stronie: http://academic-conferences.org

Online Educa Berlin 2013, 4-6 grudnia 2013 r., Berlin, Niemcy

W grudniu odbędzie się kolejna edycja największego na świecie spotkania pasjonatów e-learningu. Konferencja tradycyjnie zorganizowana zostanie w Berlinie, a uczestniczyć w niej będą reprezentanci ponad 100 krajów. Tegoroczne spotkanie poświęcone jest zmianom i roli technologii w promowaniu kreatywności i innowacyjności. Sześć głównych bloków tematycznych konferencji to: kreatywność i zaangażowanie; globalne uczenie się; nowoczesne problemy - sprytne rozwiązania; redefiniowanie formalnego uczenia się; analityka uczenia się; uczenie się w pracy i w ciągu życia. Serdecznie zapraszamy na to niezwykłe wydarzenie.

Więcej informacji na stronie: http://www.online-educa.com


ACM International Conference on Information and Knowledge Management (CIKM 2013), 27 października - 1 listopada 2013 r., San Francisco, USA

W San Francisco odbędzie się dwudziesta druga edycja konferencji CIKM poświęconej zdobywaniu informacji, zarządzaniu wiedzą i bazom danych. Celem spotkania jest zidentyfikowanie wyzwań w zakresie rozwoju przyszłych systemów wiedzy i informacji oraz kształtowanie przyszłych kierunków badań przez opublikowanie rezultatów i wniosków z bieżących projektów. O popularności konferencji świadczy fakt, że organizatorzy otrzymali w tym roku ponad 1000 referatów. Sponsorami konferencji są najbardziej znane firmy na świecie, m.in.: Microsoft, Facebook, Google oraz Yahoo.

Więcej informacji na stronie: http://www.cikm2013.org

ICKM 2013 - 9th International Conference on Knowledge Management, 1-2 listopada 2013 r., Montreal, Kanada

Międzynarodowa konferencja poświęcona zarządzaniu wiedzą (ICKM) odbywa się od 2004 roku. Pierwszym gospodarzem spotkania był Singapur, a w kolejnych latach uczestnicy odwiedzali Europę, USA i Afrykę. Głównym tematem tegorocznej konferencji są mierniki w zarządzaniu wiedzą, mierzenie wyników oraz certyfikacja (Knowledge Management Metric, Performance Measurement; Capacity Building and Certifications). Uczestnicy będą również dyskutować na temat zastosowań zarządzania wiedzą m.in. w takich dziedzinach, jak opieka zdrowotna, bibliotekarstwo, zarządzanie projektami czy też działalność organizacji non profit.

Więcej informacji na stronie: http://www.asis.org

The 17th annual KMWorld Conference, 6-8 listopada 2013 r., Waszyngton, USA

Siedemnasta edycja konferencji KM World pt. Ludzie, platformy, programy poświęcona będzie wzmacnianiu współpracy pomiędzy pracownikami dzięki zastosowaniu nowoczesnych platform i programów do zarządzania wiedzą. Spotkanie połączone będzie z kilkoma innymi wydarzeniami, m.in. sympozjum na temat programu SharePoint, które pozwoli uczestnikom zapoznać się z praktycznymi informacjami o produktach i usługach. Prezentowane będą sposoby wzmocnienia produktywności i zastosowania nowych aplikacji w biznesie.

Więcej informacji na stronie: http://www.kmworld.com

Digital Learning Congress, 9 grudnia 2013 r., Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Zapraszamy na II edycję wydarzenia Digital Learning Congress - środkowoeuropejskiego spotkania branży technologicznej i zarządzania wiedzą w biznesie. Podczas kongresu odbędzie się ponad 40 prelekcji prowadzonych przez gości z kraju i z zagranicy. Zorganizowane zostaną także krótkie wystąpienia - „Shorttalks”. Udział w kongresie jest bezpłatny. Rejestracja odbywa się poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://dlcongress.pl


Modele kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych, 28 listopada 2013 r., Katowice

Konferencja jest kontynuacją wymiany doświadczeń dotyczącej kierunków doskonalenia procesu kształcenia w ramach studiów III stopnia realizowanych przez uczelnie ekonomiczne.

W kontekście dynamicznych i głębokich zmian zachodzących w Europie w obszarze kształcenia młodych naukowców oraz nowych regulacji prawnych wprowadzonych w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2010-2011 istotny jest problem wypracowania przez polskie środowisko akademickie właściwego modelu studiów doktoranckich.

Więcej informacji na stronie: http://www.ue.katowice.pl

Stan na 15 października 2013 roku.

Serwisy internetowe




Slidebag

Slidebag to nowy portal adresowany do grona osób, które w internecie dzielą się wiedzą, materiałami edukacyjnymi czy też galeriami zdjęć. Portal zapewnia dostęp do bezpłatnych narzędzi do tworzenia wielowątkowych prezentacji, kursów, tutoriali, quizów, testów, gier i symulacji. Po stworzeniu materiałów mamy możliwość udostępniania ich na blogach i stronach internetowych lub też prezentowania z wykorzystaniem portalu Slidebag. w wersji płatnej lub darmowej.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://slidebag.com

Sloan-C Awards

The Sloan Consortium ogłosiło zdobywców tegorocznych nagród (The Sloan-C Awards) honorujących najwybitniejsze dokonania na polu edukacji na odległość. Zwycięzców wyłoniono m.in. w takich obszarach jak: jakość, przywództwo, program edukacyjny, innowacje pedagogiczne, nauczanie. Nagradzane były zarówno osoby indywidualne, jak i instytucje, wydziały czy programy. Uroczysta prezentacja odbędzie się podczas dorocznej konferencji, 21 listopada 2013 r. w USA.

Więcej informacji i pełną listę zwycięzców można znaleźć na stronie: http://sloanconsortium.org

Portal edukacyjny TVP

Telewizja Polska we współpracy z Ministerstwem Edukacji stworzyła nowy portal edukacyjny adresowany do uczniów (obecnie jedynie klas IV-VI). Na portalu znaleźć można niemal tysiąc odcinków 40 serii edukacyjnych TVP, a dodatkowo teksty i informacje podzielone na kategorie tematyczne, m.in. języki, nauka i technologie, nauka o człowieku, kultura, przyroda. Wiedza przekazywana jest w interesującej, nowoczesnej formie: w postaci ekranizacji lektur, audiobooków i odpowiedzi na wnikliwe pytania, co pozwala łączyć naukę z zabawą.

Partnerami Portalu Edukacyjnego TVP, oprócz MEN, są też m.in.: Cyfrowa szkoła, Muzykoteka szkolna, Ninateka, Fundacja Nowoczesna Polska, Scholaris i Centrum Fizyki Teoretycznej.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.edu.tvp.pl

Angielski123 w bibliotece

Firma Funmedia we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego rozwija projekt Angielski 123 w bibliotece polegający na zapewnieniu współpracującym bibliotekom bezpłatnego dostępu do e-learningowego kursu języka angielskiego. Uczestnikiem projektu może być każda biblioteka publiczna w Polsce wyposażona w przynajmniej jeden komputer podłączony do internetu. Do projektu przystąpiło już niemal 500 bibliotek, a z kursów w bibliotekach skorzystało 5200 osób.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.angielski123.pl/biblioteki