|
Ana Landeta Etxeberria (red.), Global e-learning, Centro de Estudios Financieros
Prezentujemy publikację poświęconą globalnemu e-learningowi, zawierającą opracowania autorów z instytucji edukacyjnych z całego świata. Wśród nich znalazł się prof. Piotr Bołtuć ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pierwsza część książki poświęcona jest nowym trendom w e-learningu. Znalazło się w niej 28 prac omawiających m.in. takie zagadnienia, jak m-learning, Web 2.0, cloud computing czy e-book. W drugiej części zaprezentowano 11 innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, np. WebQuest, mikroblogowanie czy też Second Life. Trzecia część to opis rezultatów dwóch projektów europejskich realizowanych w ramach programu unijnego Lifelong Learning.
Część opracowań opublikowano w języku angielskim, część w języku hiszpańskim.
|
András Szűcs, Ulrich Bernath (red.), Best of EDEN 2011, European Distance and E-learning Network, 2012
Ukazała się edycja specjalna „European Journal of Open, Distance and E-learning” zawierająca najlepsze prace badawcze opublikowane w EURODL i zaprezentowane na corocznej konferencji stowarzyszenia EDEN (European Distance and E-learning Network), która odbyła się w 2011 roku. Publikacja zawiera dziewięć opracowań przygotowanych przez autorów z różnych zakątków świata (m.in. Nowej Zelandii, Norwegii, Kanady czy Brazylii). Zakres tematyczny jest równie szeroki: od wyzwań stojących przed współczesnymi uniwersytetami, przez otwarte zasoby edukacyjne i wykorzystanie gier czy YouTube w edukacji, aż po problemy z uczeniem się.
|
|
Joanna Madalińska-Michalak, Renata Góralska, Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
Polecamy ciekawą publikację poświęconą tematyce kompetencji emocjonalnych nauczyciela. Temat ten nie jest często poruszany w literaturze, tymczasem wykształcenie wspomnianych kompetencji przynosi korzyści zarówno uczniom, jak i samemu nauczycielowi. Sprzyjają one nawiązywaniu lepszych relacji „w klasie”, a przez to kształtowaniu lepszych warunków nauczania. Na szczególną uwagę Czytelników zasługuje trzeci rozdział książki, w którym zebrano studia przypadków służące do wykorzystania jako ćwiczenia. Wspomagają one rozwój m.in. takich kompetencji jak empatia, entuzjazm, przebaczanie, optymizm, władza wychowawcza, pewność siebie czy zaufanie.
|
Leszek Balcerowicz (red.), Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012
Polecamy Czytelnikom zbiór esejów wybranych przez prof. Leszka Balcerowicza i opatrzonych jego wprowadzeniem. Podejmują one zagadnienia oscylujące wokół pojęcia wolności: jej granic, powiązań z równością, uprawnień wolnościowych, rodzajów i wreszcie wolności gospodarczej. Autorzy prac to m.in. wybitni myśliciele : David Hume, Adam Smith, John Stuart Mill czy Milton Friedman. Publikacja została podzielona na pięć części. Pierwsza poświęcona została naturze ludzkiej i wizji ustroju. Część druga dotyczy państwa, demokracji i wolności. Trzecia część skupia się na pojęciu własności i rynku. Czwarta analizuje państwo socjalne, społeczeństwo i jednostkę-człowieka. Ostatnia, piąta część prezentuje poglądy liberalne i antyliberalne.
|
Marta Juchnowicz, Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012
Coraz częściej przełożeni borykają się z problemami wynikającymi z braku zaangażowania pracowników. Tymczasem pracownik identyfikujący się z celami i wartościami firmy oraz podejmujący działania wykraczające poza standardowy zakres obowiązków jest dla organizacji niezwykle cenny. Polecana publikacja poświęcona jest sposobom oceny zaangażowania organizacyjnego i zaangażowania w pracę, pokazuje również przykład wyników badań w tym obszarze. Drugi zakres tematyczny publikacji to sposoby motywowania przez zaangażowanie i powiązanie systemu motywacyjnego z systemem wynagrodzeń. Książka adresowana jest do menedżerów i przedsiębiorców, może również służyć jako podręcznik na kierunkach ekonomicznych.
|
Andrzej Niemczyk, Trener skuteczny. Procedury dla prowadzących szkolenia, Difin, Warszawa 2012
Polecamy bardzo ciekawie napisaną książkę adresowaną do osób pracujących na stanowisku trenera biznesu, prowadzących szkolenia wewnętrzne oraz innych osób związanych ze szkoleniami. Cechą wyróżniającą publikację jest jej układ. Każdy rozdział rozpoczyna się opisem sytuacji przedstawionej w dwóch wersjach: w jednej zachowanie trenera jest prawidłowe, a w drugiej nieprawidłowe. Następnie autorzy (A. Niemczyk podkreśla, że książkę przygotowywał z żoną, Anną Niemczyk) prezentują mechanizmy, które zadziałały na sali szkoleniowej, skutki zachowania trenera, dodatkowe przykłady (oraz „antyprzykłady”). Na końcu zaproponowano procedurę postępowania w danej sytuacji, a często także arkusz samoobserwacji trenera.
|
|
Marzena Anna Weresa, Systemy innowacyjne we współczesnej gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Innowacyjność jest jednym z kluczowych czynników konkurencyjności i wzrostu gospodarczego we współczesnym świecie. Połączenie czynników technologicznych i instytucjonalnych innowacji z kapitałem ludzkim oraz zasobami wiedzy tworzy system innowacyjny, a porównanie systemów innowacyjnych pozwala na wytyczenie innowacyjnej mapy świata. Tym problemom poświęcona jest omawiana publikacja, jedna z niewielu na rynku pozycji traktujących o zmianach, które dokonały się w tym obszarze w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Książka jest rezultatem badań prowadzonych w Instytucie Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
|
Włodzimierz Szpringer, Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne, Difin, Warszawa 2012
Polecamy publikację omawiającą zmiany, jakie zachodzą w modelach biznesowych we współczesnej gospodarce. W pierwszym rozdziale autor zarysowuje wpływ gospodarki opartej na wiedzy na rozwój modeli e-biznesu. Następnie przechodzi do zaprezentowania zagadnień związanych z owymi modelami, np. prawa własności intelektualnej, problematyki serwisów społecznościowych czy też ochrony prywatności w internecie. Rozdział trzeci poświęcony jest sieciowym platformom usługowym i dobrowolnemu udostępnianiu aktywów niematerialnych. Kolejne dwa rozdziały dotyczą mediów elektronicznych oraz komunikacji elektronicznej. W ostatniej części autor omawia koncepcję re-use - ponownego korzystania z publicznych zasobów wiedzy.
|
|
Małgorzata Gajowiak, Kapitał społeczny. Przypadek Polski, PWE, Warszawa 2012
Pojecie kapitału społecznego opisywane było dotąd głównie na gruncie socjologii, politologii czy też zarządzania. Celem prezentowanej publikacji jest natomiast zaprezentowanie jego powiązań z ekonomią, jego znaczenia w sferze gospodarowania i roli w rozwoju społeczno-gospodarczym. W książce, oprócz odniesień teoretycznych dotyczących koncepcji i źródeł kapitału społecznego, Czytelnik znajdzie wyniki badań empirycznych w zakresie prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych w latach 1990-2009. Autorka uzupełnia dotychczasowe przemyślenia o pozytywnych skutkach tych przemian, skupiając się także na negatywnych konsekwencjach, które doprowadziły do obniżania się zaufania publicznego i tworzenia tzw. mrocznej strony kapitału społecznego.
|
Ryszard Żuber (red.), Innovation and Knowledge Management. Select Theoretical and Practical Issues, Difin, Warszawa 2012
Polecamy wydaną w języku angielskim publikację pracowników Zakładu Zarządzania Innowacjami Politechniki Warszawskiej. Zaprezentowano w niej zagadnienia z zakresu zarządzania innowacjami i zarządzania wiedzą. Książka składa się z sześciu rozdziałów. Autorzy rozpoczynają od przedstawienia podstawowych pojęć, a następnie omawiają takie tematy jak: kreatywność, innowacyjne przedsiębiorstwo czy wpływanie na postawy pracowników. Odrębne rozdziały poświęcone są efektywności innowacyjnych projektów oraz modelowaniu ryzyka inwestycyjnego związanego z takimi projektami. Ze szczególną uwagą potraktowano także temat zarządzania wiedzą.
|
|
www.czlowiek w cyberprzestrzeni. Konteksty pedagogiczne i społeczne, 12-13 marca 2013 r., Dąbrowa Górnicza
Zapraszamy na międzynarodową konferencję naukową organizowaną przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz Dubnický Technologický Inštitút v Dubnici nad Váhom. Celem spotkania jest wymiana myśli i doświadczeń w obszarze funkcjonowania człowieka w wirtualnej przestrzeni. Dyskusji poddane będzie wykorzystanie multimediów w edukacji i wychowaniu oraz rola mediów elektronicznych w społeczeństwie. Odbędą się także warsztaty dotyczące „Cyfrowej szkoły”.
Konferencja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców, w tym pracowników naukowych, nauczycieli, wychowawców i rodziców.
|
International Virtual Conference 2013 (ICTIC 2013) Slovakia, 25-29 marca 2013 r., online
Zapraszamy do udziału w konferencji organizowanej przez słowacki Uniwersytet Žilina. Jest to wydarzenie odbywające się online, co pozwala na uczestnictwo także osobom, które nie mają możliwości wyjazdu za granicę. Celem jest stworzenie otwartego forum, na którym uczestnicy będą dzielić się swoimi przemyśleniami i wynikami badań. Tematyka konferencji obejmuje szeroki zakres obszarów, w tym ekonomię, marketing, finanse, sztuczną inteligencję oraz zastosowanie ICT w edukacji.
|
|
eLmL 2013 - 5th International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning, 24 lutego - 1 marca 2013 r., Nicea, Francja
Zagadnienia konferencji skupiają się wokół najnowszych trendów w e-learningu oraz rozwiązań technologicznych, które w najbliższej przyszłości będą stosowane w nauczaniu. Spotkanie adresowane jest do nauczycieli, badaczy oraz użytkowników e-learningowych systemów edukacyjnych i ma pomóc im w wymianie myśli i doświadczeń.
Sesje tematyczne konferencji dotyczą m.in. nauczania hybrydowego, networkingu, e-medycyny, e-zdrowia, geo-modelowania, aspektów społecznych i finansowych.
|
Informacja w świecie cyfrowym. Technologia - Zarządzanie - Edukacja, 7-8 marca 2013 r., Dąbrowa Górnicza
Zapraszamy na VI Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. Informacja w świecie cyfrowym. Technologia - Zarządzanie - Edukacja organizowaną przez Bibliotekę Główną im. prof. J. Altkorna Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej i Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej. Główne obszary tematyczne konferencji to: tworzenie i przetwarzanie informacji, innowacje w technologii informacyjnej, zarządzanie informacją oraz edukacja informacyjna.
|
Mobile Learning 2013: Free as Birds Learning in the Cloud, 14-16 marca 2013 r., Lizbona, Portugalia
Międzynarodowe stowarzyszenie IADIS (International Association for Development of the Information Society) organizuje konferencję poświęconą mobilnemu nauczaniu pod hasłem „Wolni jak ptaki uczące się w chmurze”. Rosnąca mobilność wpływa na nasze sposoby uczenia się, a dostęp do zasobów internetowych z każdego miejsca umożliwia uczenie się np. za pomocą smartfonów. Celem spotkania jest wymiana doświadczeń i poglądów na temat aspektów technologicznych, społecznych i pedagogicznych nauczania mobilnego. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną referaty i studia przypadków, zorganizowane będą również sesje plakatowe i panele dyskusyjne.
|
Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji XXI wieku, 23-25 kwietnia 2013 r., Kazimierz Dolny
Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS organizuje międzynarodową konferencję naukową, której celem jest przeanalizowanie zagadnień zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w różnych obszarach edukacji. Omawiane będą zarówno możliwości przez nie stwarzane, jak też humanistyczne i etyczno-prawne aspekty ich zastosowania. Tematyka konferencji obejmuje także kompetencje nauczycieli, wsparcie ze strony programów unijnych, edukację osób niepełnosprawnych oraz sztuczną inteligencję.
|
|
e-CASE and e-Tech 2013, 3-5 kwietnia 2013 r., Kitakyushu, Japonia
Zapraszamy na konferencję e-Case and e-Tech 2013 (International Conference on e-Commerce, e-Administration, e-Society, e-Education, and e-Technology). Jej głównym celem jest stworzenie platformy do dyskusji i wymiany doświadczeń dla ekspertów zajmujących się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w takich dziedzinach jak handel, administracja czy edukacja. Spotkanie odbędzie się w międzynarodowym centrum konferencyjnym Kitakyushu w Japonii. Najlepsze referaty mają szansę na publikację w pismach „International Journal of Business and Information” oraz „International Journal of Cyber Society and Education”.
|
|
eKNOW 2013, 24 lutego - 1 marca 2013 r., Nicea, Francja
W kwietniu odbędzie się międzynarodowa konferencja eKNOW 2013 - The Fifth International Conference on Information, Process, and Knowledge Management. Zaproponowano aż dziewięć obszarów tematycznych, w tym m.in. takie zagadnienia jak: identyfikacja i odkrywanie wiedzy, systemy zarządzania wiedzą, analiza i modelowanie procesów, zarządzanie informacją, systemy wspierania decyzji. Organizatorzy zapraszają do uczestnictwa pracowników naukowych a także przedstawicieli biznesu.
|
Zarządzanie wiedzą w badaniach i procesach rozwoju organizacji, 22-23 kwietnia 2013 r., Bydgoszcz
W Bydgoszczy odbędzie się X Kongres Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, którego tematem będzie Zarządzanie wiedzą w badaniach i procesach rozwoju organizacji. Organizatorzy zachęcają do przygotowania wystąpienia i do udziału w kongresie. Prace zostaną opublikowane w „Studiach i Materiałach PSZW” (7 pkt).
|
FOE - Find Online Education
Prezentujemy serwis, którego celem jest udzielenie wsparcia osobom poszukującym oferty edukacyjnej w formie e-learningu. Kluczowym elementem strony jest wyszukiwarka pozwalająca na zapoznanie się z programami edukacyjnymi z całego świata. Wystarczy wybrać obszar zainteresowań oraz oczekiwany wynik (certyfikat, tytuł bądź stopień naukowy) i kliknąć „wyszukaj”. Na stronie można również zapoznać się z nagraniami wideo oraz artykułami poświęconymi edukacji na odległość.
|
ShareLaTeX
Serwis ShareLaTeX umożliwia kilku osobom pracę w czasie rzeczywistym nad jednym dokumentem. Dzięki temu najnowsza wersja jest na bieżąco widoczna online. Do korzystania z serwisu wystarczy przeglądarka internetowa. Ze współpracownikami możemy komunikować się za pomocą czatu. Oprogramowanie LaTeX wykorzystywane jest często przez matematyków czy inżynierów, gdyż pozwala na zautomatyzowane przedstawianie w tekście wykresów oraz wzorów. Dla osób początkujących udostępniono poradniki zapoznające krok po kroku z językiem LaTeX.
|
Retronaut: See history
Polecamy wyjątkowy serwis, który zawiera kolekcje historycznych zdjęć. „Retronauta” to według założyciela serwisu i byłego kustosza Chrisa Wilda osoba, która „cofa się w czasie, używając jedynie percepcji”. Już ponad 11 tysięcy osób dzieli się w serwisie swoimi zdjęciami prezentującymi przeróżne sytuacje sprzed lat. Serwis podzielony jest na dziesięciolecia oraz na kategorie tematyczne, np. architektura, moda, zwierzęta, ludzie, sport, telewizja i film czy też muzyka. Można w nim oglądać stare plakaty i pocztówki, reklamy i logotypy, a także mapy.
|