|

Raport Wykorzystanie Nowych Technologii w szkoleniach, Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Prezentujemy raport z badań na temat stosowania nowych technologii w szkoleniach. Głównym celem badań było rozpoznanie sposobów wykorzystania e-learningu w polskich przedsiębiorstwach oraz zdiagnozowanie trendów i kierunków rozwoju tej branży. Szczegółowe pytania dotyczyły skali wykorzystania e-learningu, najpopularniejszych form nauczania, budżetu przeznaczanego na e-learning, oceny przydatności wdrożeń, a także planów na 2013 rok. Przygotowane przez Fundację Obserwatorium Zarządzania badania zrealizowane zostały w lipcu i sierpniu 2012 roku i objęły 161 firm.
|
Marek Hyla Przewodnik po e-learningu, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Ukazało się czwarte wydanie Przewodnika po e-learningu, który mieliśmy okazję polecać naszym Czytelnikom już w 2005 i 2009 roku. Książka w kompleksowy sposób omawia zagadnienia z obszaru e-learningu. Pierwszy rozdział prezentuje podstawowe informacje dotyczące definicji, adresatów i działań w zakresie e-learningu. Umiejscawia również ten proces w środowisku korporacyjnym. Rozdział drugi poświęcony jest technologii: kanałom przekazu, dystrybucji treści i mechanizmom szkoleniowym. W trzecim rozdziale scharakteryzowano systemy e-learningu i oprogramowanie, dzieląc je na rozwiązania w trzech wymiarach: „ludzie”, „wiedza”, „komunikacja”. Kolejny rozdział poświęcony jest tematyce treści szkoleniowej, a następny prezentuje usługi procesu e-learningu. Ostatni, szósty rozdział analizuje koszty wdrożenia e-learningu i sposoby wyliczania zwrotu z inwestycji.
|
|
Michał Kapias, Aleksander Lipski, ks. Grzegorz Polok, Aksjologia w czasach kultury młodości - szkic do portretu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012
Celem publikacji jest scharakteryzowanie systemu wartości i jego pochodnych behawioralnych, które nazwano „kulturą młodości”, poprzez przeprowadzenie analiz teoretycznych oraz badań empirycznych. W pierwszym rozdziale zawarto rozważania dotyczące zjawiska „kultury młodości” występującego w społeczeństwie nowoczesnym i stanowiącego manifestację ukrytej ideologii systemu społeczeństwa rynkowego, opartego m.in. na indywidualizmie, konsumpcjonizmie i obojętności wobec spraw publicznych. Rozdział drugi poświęcony jest analizie pojęcia wartości - zarówno w ramach przeglądu historycznego, jak i analizy systematycznej. Ostatni, trzeci rozdział prezentuje wyniki badań empirycznych prowadzonych wśród studentów UE w Katowicach. Badania dotyczyły ich systemu wartości i zmian, które w nim zachodzą.
|
Grzegorz Kasdepke, Pestka, drops, cukierek. Liczby kultury, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012
Prezentujemy bardzo ciekawą publikację, dzięki której dzieci w wieku 7-11 lat mogą zapoznawać się z tajnikami ekonomii. Czytając historię chłopca, w którego kieszeni znajduje się wejście do smutnego królestwa, dzieci jednocześnie poznają odpowiedzi na pytania, co to jest bieda, po co się oszczędza, dlaczego niektóre produkty sprzedają się lepiej niż inne. Książka jest bogato ilustrowana (autorką rysunków jest A. Woldańska-Płocińska), a układ graficzny pozwala na łatwe wyodrębnienie definicji ekonomicznych, prezentowanych na marginesie głównej historii. Opiekę merytoryczną nad publikacją objął Ryszard Petru.
Polecamy ją gorąco wszystkim rodzicom i opiekunom maluchów.
|
Raport The Learning Curve, Pearson, 2012
Ukazał się raport Pearson prezentujący najnowsze informacje na temat edukacji w 50 krajach świata. Raport jest częścią szerszego programu badawczego The Learning Curve, w ramach którego dokonywane są analizy jakościowe i ilościowe rynku edukacyjnego. Czynniki brane pod uwagę to m.in. wydatki rządowe na system edukacji, wiek rozpoczęcia obowiązku szkolnego, poziom wynagrodzeń nauczycieli. Porównuje się również wyniki uzyskiwane przez uczniów w międzynarodowych badaniach PISA, TIMMS czy PIRLS. Polska w rankingu stworzonym na podstawie wspomnianych analiz uplasowała się na 14. pozycji. Pierwsze miejsce zajęła Finlandia, a za nią znalazły się cztery kraje azjatyckie, kolejno: Korea Południowa, Hongkong, Japonia i Singapur.
|
|
Czesław Grabarczyk, Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012
Polecana publikacja adresowana jest do doktorantów, habilitantów i doktorów habilitowanych, którzy przygotowują się do uzyskiwania kolejnych stopni rozwoju naukowego. W kompleksowy sposób opisano w niej proces przygotowywania doktoratu i habilitacji oraz uzyskiwania tytułu profesora. Autor podkreśla, że celem nie jest tu stworzenie rozprawy, lecz rozwój intelektualny i naukowy, a także kształtowanie osobowości dojrzałego pracownika nauki i nauczyciela akademickiego. Analizę przedstawionej problematyki zaleca głównym uczestnikom procesu kształcenia - są to: nauczyciel-mistrz oraz uczeń-adept pracy naukowej.
|
|
Adam Pawlicz, E-turystyka. Ekonomiczne problemy implementacji technologii cyfrowych w sektorze turystycznym, PWN, Warszawa 2012
Książka poświęcona jest zagadnieniu wykorzystania nowoczesnych technologii w turystyce. W publikacji omówiono rozwój e-turystyki w hotelarstwie do roku 1995 r., a więc do rozpoczęcia rewolucji internetowej oraz odrębnie wpływ owej rewolucji na rynek turystyczny. Autor prezentuje w książce wyniki własnych badań oraz zarysowuje obraz przyszłości technologii informatycznych w sektorze turystycznym. W publikacji zaprezentowano także 14 studiów przypadków w zakresie e-turystyki z całego świata.
|
Tomasz Cisek, Paweł Nowacki, E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu, Helion, Gliwice 2012
Polecamy wyjątkową na rynku wydawniczym publikację - zbiór wywiadów z ważnymi dla polskiego internetu postaciami. Twórcy takich portali jak Allegro, Wirtualna Polska, Onet, Merlin, Gadu-Gadu czy Money.pl opowiadają o swojej pracy, sukcesach i niewykorzystanych szansach, analizują popełnione błędy oraz wskazują perspektywy i kierunki dalszego rozwoju rynku. Można przeczytać również o tym, jak wyglądają „od kuchni” prowadzone przez te osoby biznesy, ile osób zatrudniają, jakie zasady pracy obowiązują w ich firmach czy też jakie są ich ulubione czynności w internecie.
|
|
Grażyna Gruszczyńska-Malec, Monika Rutkowska, Strategie zarządzania wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012
Celem publikacji jest rozpoznanie i klasyfikacja strategii zarządzania wiedzą (ZW). W pierwszym rozdziale omówiono istotę gospodarki opartej na wiedzy, typy organizacji opartych na wiedzy i pojęcie pracowników wiedzy. Rozdział drugi charakteryzuje poszczególne kategorie wiedzy w przedsiębiorstwie (indywidualną i organizacyjną) oraz proces kreowania wiedzy. W kolejnym rozdziale przedstawiono modele, systemy i strategie ZW oraz zanalizowano związek strategii ZW z innymi procesami w przedsiębiorstwie. Czwarty rozdział zawiera przegląd rodzajów strategii ZW oraz prezentację teoretycznego modelu strategii zarządzania wiedzą indywidualną i organizacyjną proponowanego przez autorki. W ostatnim, bardzo obszernym rozdziale Czytelnicy znajdą wyniki badań empirycznych prowadzonych na 114 przedsiębiorstwach województwa śląskiego.
|
|

Homo communicativus. Współczesne oblicza komunikacji i informacji, 24-25 czerwca 2013 r., Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Serdecznie zapraszamy na konferencję Homo communicativus. Współczesne oblicza komunikacji i informacji, poświęconą roli człowieka w świecie współczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Uczestnicy będą rozważać kwestie sprawności i świadomości komunikacyjnej - dotyczące wiedzy z zakresu multimediów, zarządzania informacją, psychologii i socjologii komunikacji, informatyki, kongwistyki, językowych strategii komunikacyjnych oraz massmediów.
Zagadnienia tematyczne konferencji to m.in.: nowoczesne źródła i kanały informacji, usługi online, e-włączenie, narzędzia cyfrowe, cloud computing, InfoVis, text mining, data mining.
|

Problemy prawne i organizacyjne w praktyce działania bibliotek cyfrowych oraz repozytoriów, 17 stycznia 2013 r., Centrum Promocji Informatyki, Warszawa
W styczniu odbędzie się XX edycja seminarium z cyklu Digitalizacja, tym razem poświęcona problemom działania bibliotek cyfrowych oraz repozytoriów. Zagadnienia poruszane podczas konferencji to m.in. aspekty prawne tworzenia bibliotek cyfrowych i stosowania w nich nowych technologii, opodatkowanie działalności bibliotek cyfrowych, cloud computing.
Specjalnie dla Czytelników „e-mentora” przygotowano 10-procentowy rabat na opłatę konferencyjną. Aby otrzymać zniżkę, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, korzystając z linku: https://www.cpi.com.pl/imprezy/2013/digit/formularz_pr10.php
|
Biblioteka Cyfrowa dziś a wyzwania jutra, 24-25 stycznia 2013 r., Biblioteka Jagiellońska w Krakowie
W Krakowie odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa związana z realizacją projektu Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa. Spotkanie będzie okazją do podsumowania tego 3-letniego przedsięwzięcia i dyskusji na temat obiektów oryginalnych (należących do dziedzictwa narodowego), obiektów cyfrowych (tworzenia, formatów, jakości) oraz metadanych (ich standaryzacji i przetwarzania). Organizatorzy zapraszają w szczególności przedstawicieli środowiska bibliotekarzy, naukowców, muzealników, archiwistów oraz użytkowników bibliotek cyfrowych.
|
|
ICIET 2013 (International Conference on Information and Education Technology), 12-13 stycznia 2013 r., Bruksela, Belgia
Zapraszamy na konferecję ICIET 2013 (International Conference on Information and Education Technology). Będzie to okazja do wymiany podglądów i doświadczeń w międzynarodowym środowisku edukatorów, naukowców i specjalistów. Na program składają się sesje plenarne, wykłady gości specjalnych i warsztaty.
Zaakceptowane opracowania zostaną opublikowane w piśmie „International Journal of Information and Education Technology”.
|
3rd Global Conference: Experiential Learning in Virtual Worlds, 7-9 marca 2013 r., Lizbona, Portugalia
W ostatnich latach znacznie zwiększyło się zainteresowanie wirtualnymi światami. Odgrywają one dużą rolę w kształtowaniu kontekstu społecznego oraz środowiska pracy. Celem konferencji jest dążenie do lepszego zrozumienia eksperymentalnego nauczania w wirtualnych światach, dzielenie się dobrymi praktykami i doświadczeniami, a także wymiana podglądów i nowych idei w tym obszarze.
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji!
|
|
Multimedia w biznesie i zarządzaniu, 13-15 marca 2013 r., Częstochowa
W marcu 2013 r. odbędzie się X Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Multimedia w biznesie i zarządzaniu organizowana przez Katedrę Informatycznych Systemów Zarządzania Politechniki Częstochowskiej oraz Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa (Oddział Częstochowa). Głównym celem spotkania jest wymiana doświadczeń na temat praktycznych i teoretycznych zagadnień zarządzania organizacjami. Uwaga skupiona zostanie szczególnie na aspektach technik i technologii multimedialnych, które wspierają i usprawniają zarządzanie. Uczestnikami konferencji będą zarówno przedstawiciele nauki, jak i biznesu.
|
|
The Ninth International Conference on Technology, Knowledge and Society, 13-14 stycznia 2013 r., Vancouver, Kanada
Celem konferencji jest podjęcie dyskusji nad zagadnieniami złożonych relacji pomiędzy technologią, wiedzą i społeczeństwem. Temat przewodni spotkania brzmi: Nowe media i ruchy społeczne - organizacja, wyzwania, wyobrażenia. Będzie ono okazją do wymiany poglądów pomiędzy osobami zajmującymi się ICT z punktu widzenia socjologicznego oraz technologicznego.
Dyskusje toczyć się będą m.in. w ramach tematycznych sesji plenarnych i sesji „okrągłego stołu”. Organizowane będą także warsztaty, sesje interaktywne, wystawy i sesje plakatowe.
|
Edmodo
Edmodo to edukacyjny serwis społecznościowy przeznaczony dla nauczycieli, studentów i rodziców. Obecnie ma ponad 14 mln użytkowników z wielu różnych krajów. Celem jego założycieli było promowanie uczenia się w dowolnym czasie i dowolnym miejscu poprzez stworzenie narzędzia, które może zbliżyć proces nauczania do najnowszych trendów, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Serwis umożliwia nauczycielom publikowanie informacji i materiałów do zajęć, prowadzenie dyskusji, ocenianie uczniów oraz wystawianie ocen. Istotną korzyścią jest tworzenie sieci kontaktów.
|
OpenMinds
OpenMinds to platforma nauczania, dzięki której nauczyciele mogą przekształcać swoje treści dydaktyczne w ciekawe aplikacje edukacyjne. Główne zasoby dotyczą takich zagadnień jak: słownictwo, gramatyka, interpunkcja, prawidłowa pisownia. Jak dotąd opublikowano już ok. 5000 zadań. Platforma oferuje również narzędzia do śledzenia postępów ucznia i dostosowuje się do jego poziomu wiedzy. Istnieje ponadto możliwość wygenerowania wykresów i raportów dla każdego ucznia czy całej klasy.
|
EdSurge
EdSurge to niezależna społeczność internetowa i strona informacyjna poświęcona wykorzystaniu technologii w nauczaniu. Została założona przez grupę dziennikarzy, edukatorów i technologów zainteresowanych tym zagadnieniem. Celem jest pomoc w znalezieniu najlepszych narzędzi wzbogacających proces nauczania. Ważnym elementem jest też wymiana wiedzy, np. poprzez przekazywanie informacji o faktycznych potrzebach nauczycieli dostawcom i producentom, dzięki czemu mogą oni tworzyć coraz lepsze produkty.
|
MangaHigh
MangaHigh to serwis, w którym można uczyć się matematyki z wykorzystaniem gier. Został on stworzony przez grupę matematyków i kreatorów gier, którzy chcieli wykorzystać potencjał gier edukacyjnych do wzbogacenia procesu nauczania. Adresatami strony są uczniowie w wieku 7-16 lat. Gry przygotowane zostały w bardzo atrakcyjnej formie graficznej, odpowiedniej dla potrzeb dzieci. Zarejestrować w serwisie mogą się również nauczyciele, którzy chcą śledzić postępy swoich uczniów.
|
Gra ekonomiczna Farmersi
Farmersi to ekonomiczna gra edukacyjna wykorzystywana w gimnazjach w programie nauki przedsiębiorczości. Uczestnicy gry wcielają się w postać menedżera farmy na Dzikim Zachodzie, czyli na terytorium USA w połowie XIX wieku. Ich zadaniem jest handel dobrami wyprodukowanymi na farmie oraz inwestowanie w ziemię, bydło i nieruchomości. Dzięki temu gracze uczą się myślenia strategicznego, ekonomii, zarządzania finansami oraz zasad funkcjonowania rynków. Analizę informacji ułatwiają kolorowe wykresy. Rozgrywka ma charakter turowy, z przeliczeniami tur co 4 lub 8 minut oraz co 12 lub 24 godziny. Dostępnych jest ok. 50 miast, różniących się parametrami rynków i liczbą graczy biorących udział w grze (od 2 do 18 jednocześnie). Wybierać można także spośród pięciu różnych celów rozgrywki. Każdy z graczy rozpoczyna z tej samej pozycji wyjściowej, ale wyniki ostateczne zależą wyłącznie od jego decyzji. Do gry potrzebna jest jedynie przeglądarka internetowa.
|
Edukacyjna Wartość Dodana
Serwis poświęcony jest edukacyjnej wartości dodanej (EWD) - wskaźnikowi pozwalającemu na lepsze interpretowanie wyników egzaminów zewnętrznych, które realizowane są w szkołach. Zaprezentowano w nim pojęcie i cele stosowania tego narzędzia polityki oświatowej, wskaźniki egzaminacyjne dla gimnazjów i wskaźniki maturalne, porady dla dyrektorów i nauczycieli, nadzoru pedagogicznego oraz organów prowadzących.
Analizy prowadzone są w ramach projektu Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
|