|

Raport Learning problems - e-solutions 2012, XY Learning
Team
Ukazał się raport z badania Learning problems - e-solutions poświęconego zagadnieniom związanym z
wprowadzaniem e-learningu korporacyjnego. W ramach badania przeprowadzono wywiady pogłębione z menedżerami HR
reprezentującymi duże organizacje. Respondenci wypowiadali się na temat korzyści płynących z wykorzystania ICT w
rozwoju pracowników, możliwości zastosowania różnych form rozwojowych w polskich organizacjach, barier i szans
rozwoju e-learningu w przedsiębiorstwach oraz przyszłości e-learningu w Polsce.
|
|
Marek Wirkus, Anna Lis (red.), Zarządzanie projektami
badawczo-rozwojowymi, Difin, Warszawa 2012
Ukazała się publikacja poświęcona wybranym aspektom zarządzania projektami w kontekście obszaru badań i rozwoju.
Poruszono w niej m.in. zagadnienia metodyki zarządzania projektami, oceny dojrzałości technologii, zarządzania
zespołem badawczym, zarządzania jakością, audytu (w tym kontroli przy projektach współfinansowanych przez Unię
Europejską) oraz ochrony własności intelektualnej. Autorzy odwołują się do wiedzy teoretycznej, ale prezentują także
doświadczenia praktyczne, dzięki czemu książka jest przydatna osobom realizującym w praktyce projekty badawcze.
Polecamy ją również studentom, menedżerom i inwestorom pracującym przy projektach innowacyjnych.
|
Marcin Geryk, Społeczna odpowiedzialność uczelni, Oficyna
Wydawnicza SGH, Warszawa 2012
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją poświęconą społecznej odpowiedzialności uczelni. Autor w kompleksowy sposób
odnosi się do tego zagadnienia, określając zasady budowania i realizowania strategii rozwoju uczelni bazującej na
koncepcji społecznej odpowiedzialności.
W rozdziale pierwszym przedstawiono teoretyczne podstawy społecznej odpowiedzialności. Rozdział drugi prezentuje
zagadnienia prospołeczne w zarządzaniu uczelnią. W kolejnym rozdziale autor odnosi się do oczekiwań interesariuszy i
ich wpływu na kształtowanie strategii zarządzania uczelnią. Ostatni, czwarty rozdział zawiera opis wyników badań
dotyczących wdrażania koncepcji społecznej odpowiedzialności na polskich uczelniach wyższych.
|
|
Jacek Woźniak, Ocenianie efektów szkolenia, czyli metody i problemy
ewaluacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012
W serii Szkolenia wydawanej przez GWP ukazała się kolejna publikacja. Dotychczas czytelnicy mogli zapoznać
się m.in. z zasadami przygotowania szkoleń, użyciem studiów przypadków w praktyce szkoleniowej czy też
kształtowaniem postaw uczestników szkoleń. Najnowsza pozycja poświęcona jest ewaluacji. Jej celem jest
zaprezentowanie praktycznych rozwiązań, które trenerzy mogą wykorzystywać w codziennej pracy. Autor przedstawia
zarówno tradycyjne sposoby oceniania szkolenia (teorię Kirkpatricka), jak i inne narzędzia - metodę Philipsa,
wyliczanie ROI i ROE czy ocenę ukierunkowaną. Omawia także współczesne metody badania efektów szkoleń.
|
Jan Fazlagić, Jakość szkoleń w oświacie, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, Gniezno 2012
Ukazała się publikacja poświęcona jakości szkoleń organizowanych dla pracowników oświaty. W dwóch pierwszych rozdziałach omówiono teoretyczne aspekty tego zagadnienia, m.in. definicje jakości szkoleń i metody badawcze. Kolejne trzy rozdziały to prezentacja wyników badań empirycznych realizowanych przez autora w latach 2009-2011 w grupie pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli, szkoleniowców i pracowników administracji samorządowej. Rozdział szósty zawiera wnioski wypływające z realizowanych badań oraz rekomendacje dla MEN i samorządów lokalnych. W ostatnim rozdziale autor zamieścił praktyczne wskazówki dla osób i instytucji prowadzących szkolenia dla pracowników oświaty.
|
|
Raport Rozwój sektora e-usług na świecie - II edycja, Instytut
Logistyki i Magazynowania, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polecamy niemal 200-stronnicowy raport poświęcony sektorowi e-usług. Autorzy prezentują w nim aktualny stan i
perspektywy rozwoju e-usług w Polsce i na świecie. Najciekawszą (i najobszerniejszą) część raportu stanowi
Katalog usług świadczonych drogą elektroniczną. Można w nim znaleźć konkretne przykłady (wraz z odnośnikami
internetowymi) usług z zakresu m.in. komunikacji, edukacji, pracy, zdrowia, handlu, rozrywki, finansów, zarządzania
czy też turystyki.
|
Raport Bezpieczny eSklep 2012, Instytut Logistyki i
Magazynowania
Zachęcamy do zapoznania się z raportem z badań prowadzonych w 2012 roku, dotyczących ponad 450 sklepów internetowych
oraz niemal 4 tys. klientów takich sklepów. W ramach badań analizowano m.in. ochronę danych osobowych i
bezpieczeństwo e-commerce. Sprawdzano zapisy znajdujące się w regulaminach sklepów internetowych oraz certyfikaty
SSL, którymi posługują się sklepy, sposoby obsługi koszyka zamówień, informacje dotyczące reklamacji.
|
Urszula Świerczyńska-Kaczor, e-Marketing przedsiębiorstwa w
społeczności wirtualnej, Difin, Warszawa 2012
Polecana publikacja z jednej strony ukazuje teoretyczną analizę przebiegu procesów marketingowych, które zachodzą w
społecznościach wirtualnych, a z drugiej prezentuje przykłady zrealizowanych działań marketingowych. Autorka skupiła
się na analizie serwisów społecznościowych i wirtualnych światów, uznając je za trend przyszłościowy internetu,
także w rozumieniu kreowania metaverse, czyli odzwierciedlenia rzeczywistego świata w postaci wirtualnej
wioski. W książce zaprezentowano m.in. wyniki trzyletnich badań w zakresie np. postaw wobec marek czy też interakcji
marketingowej, prowadzonych wśród użytkowników serwisu społecznościowego Facebook oraz wirtualnego świata Second
Life.
Książka adresowana jest do środowiska naukowego oraz praktyków marketingu i studentów.
|
Mikołaj Olszański, Krzysztof Piech (red.), E-biznes - innowacje w usługach. Teoria, praktyka, przykłady,
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
Polecamy obszerną publikację poświęconą innowacjom w usługach e-biznesowych. Dwie pierwsze części prezentują teoretyczne aspekty innowacji w sektorze usług oraz e-biznesu. W trzech kolejnych przedstawiono studia przypadków 26 organizacji działających w obszarze e-biznesu w podziale na: portale i systemy sprzedaży online (m.in. eBay, Allegro.pl, Amazon), wyszukiwarki i systemy rozwijania kontaktów społecznych (np. Facebook, Wikipedia, Skype) oraz systemy na rzecz ułatwiania życia, komfortu i rozrywki (m.in. YouTube, FourSquare, Nike+). Ciekawostkę stanowi fakt, że autorami 3/4 opracowań są studenci SGH.
|
|
Jędrzej Trajer, Alfred Paszek, Stanisław Iwan, Zarządzanie wiedzą,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012
Polecamy kompendium prezentujące w pogłębiony sposób wiele zagadnień z obszaru zarządzania wiedzą. Pierwsze dwa
rozdziały stanowią wprowadzenie w zakres i istotę zagadnienia. Rozdział trzeci poświęcony jest projektowaniu
systemów ekspertowych, z kolei rozdział czwarty dotyczy zastosowania logiki rozmytej w budowie systemów zarządzania
wiedzą. Następnie przedstawiono metodykę tworzenia złożonych systemów informatycznych drążenia danych (rozdział
piąty) oraz systemów hybrydowych (rozdział szósty). Metody konstruowania systemów pomiaru wiedzy zaprezentowano w
rozdziale siódmym. W ostatnim, ósmym rozdziale, autorzy dają wskazówki co do podstawowych zasad wdrażania i
użytkowania w przedsiębiorstwie systemów opartych na wiedzy.
Książka wydana jest w ramach cyklu podręczników akademickich dla kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji.
|
Andrzej Klimczuk, Kapitał społeczny ludzi starych na przykładzie
mieszkańców miasta Białystok, Wiedza i Edukacja, Lublin 2012
Polecamy wyjątkową publikację poświęconą kapitałowi społecznemu ludzi starych. W rozdziale pierwszym autor
charakteryzuje starość w ujęciu socjologicznym i przybliża zagadnienie kapitału społecznego. Rozdział drugi opisuje
metodologię podjętych przez autora badań wśród mieszkańców Białegostoku. Wyniki zaprezentowano w ostatnim, trzecim
rozdziale. Dotyczą one takie m.in. zagadnień, jak: pozycja ludzi starych w strukturze społecznej, szanse i bariery
aktywności ekonomicznej, wizerunek seniorów w mediach masowych.
|
Zarządzanie wiedzą w kontekście CSR. Wyzwania, możliwości, trendy,
Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Prezentujemy broszurę poświęconą zarządzaniu wiedzą w kontekście odpowiedzialnego biznesu. Znajdują się w niej
wyniki badań prowadzonych wśród przedsiębiorstw, które zadeklarowały stosowanie zasad CSR, a także wypowiedzi
przedstawicieli firm (m.in. Microsoft, LOTOS, Tchibo, PwC), którzy omawiają swoje doświadczenia w tym obszarze.
|
|

X Światowa Konferencja na temat Komputerów w Edukacji - WCCE 2013, 2-5 lipca 2013 r., Toruń
Informatyka w edukacji, 5-7 lipca 2013 r., Toruń
Dziesiąta, jubileuszowa edycja Konferencji WCCE odbędzie się w Toruniu. Gospodarzem tego ogólnoświatowego wydarzenia po raz pierwszy jest Polska. Patronat nad konferencją objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski.
Temat przewodni spotkania brzmi: "Uczyć się, będąc połączonym" (Learning while we are connected) - celem dyskusji jest znalezienie sposobów na nakłonienie uczniów spędzających wiele czasu w internecie do wykorzystywania go do kształcenia.
Ostatni dzień konferencji, tzw. Dzień Narodowy, będzie również początkiem kolejnej konferencji skupiającej się na lokalnych uwarunkowaniach tej tematyki. Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniach.
|

Digital Learning Congress, 9 listopada 2012 r., Centrum Nauki Kopernik, Warszawa
Zapraszamy do udziału w kongresie, w ramach którego zaprezentowane zostaną najnowsze trendy i rozwiązania w dziedzinie przekazywania cyfrowej wiedzy i zarządzania nią w firmie, praktyczne zastosowania technologii dotykowych, interaktywnych urządzeń przenośnych, rzeczywistości rozszerzonej, gryfikacji oraz social media w szkoleniach pracowników.
Wystąpienia ponad 30 ekspertów z kraju i zagranicy dotyczyć będą następujących zagadnień:
- jak rozwijać zespoły samouczące się,
- jak wykorzystać technologie do szkolenia pracowników,
- jak tworzyć i zarządzać cyfrową wiedzą w firmie,
- jak szkolić pracowników mobilnych.
Przedstawione będą również rezultaty wdrażania w polskich przedsiębiorstwach "Metodyki Pigułek Wiedzy" (Knowledge Pills Methodology) oraz zdalnego nauczania zespołów rozproszonych (na podstawie Collaborative Blended Learning Methodology).
|
Global Conference on Education, 16-17 listopada 2012 r., Ontario, Kalifornia, Stany Zjednoczone
Zapraszamy na konferencję Global Conference on Education podejmującą tematykę edukacji na poziomie globalnym. Celem spotkania jest umożliwienie edukatorom z różnych obszarów wymiany myśli i doświadczeń, a także promowania badań i rozwoju pedagogiki. Temat przewodni tegorocznej konferencji brzmi: "Nowe media, multimodalność i uczenie się".
|
Innovations in Learning for the Future 2012: e-Learning, 14-16 listopada 2012 r., Istambuł, Turcja
Zapraszamy na konferencję IV. International Future-Learning Conference on Innovations in Learning for the Future 2012: e-Learning. Jej celem jest podjęcie dyskusji nad innowacjami w obszarze nauczania. Analizowane będą strategie rozwoju najskuteczniejszych metod, technik i technologii wspierających proces kształcenia ustawicznego. Tematyka spotkania obejmuje m.in. projektowanie treści, wirtualne klasy, mobile learning, problemy zabezpieczeń w e-learningu, wymiar socjologiczny i psychologiczny nauczania.
|
Media w edukacji. Przestrzenie globalności - obszary lokalności, 19 listopada 2012 r., Siedlce
Człowiek funkcjonuje w dwóch przestrzeniach: lokalnej i globalnej, korzystając z mediów lokalnych (środowiskowych) oraz globalnych (publicznych, internetu). Mają one swój udział w edukacji społeczeństwa. Tematykę tę podejmują organizatorzy konferencji Media w edukacji. Będzie ona okazją do wymiany poglądów i doświadczeń, a także podjęcia dyskusji nt. najistotniejszych problemów w kwestii edukacji z udziałem mediów w skali makro i mikro. Serdecznie zapraszamy!
|
|
ENTER2013 eTourism Conference, 22-25 stycznia 2013 r., Innsbruck, Austria
Zapraszamy na konferencję poświęconą e-turystyce organizowaną przez Międzynarodową Federację Technologii Informacyjnych, Podróży i Turystyki IFITT (International Federation for Information Technology and Travel & Tourism). Tematem wiodącym są możliwości i wyzwania stojące przed branżą w ciągu następnych 20 lat. Wybrane zagadnienia do dyskusji to: modele e-biznesowe, e-learning, aspekty prawne i społeczne, marketing elektroniczny, wpływ kryzysu na turystkę.
|
Akademia e-biznesu - cykl konferencji
25 września br. rozpoczął się cykl 16 konferencji pt. Akademia E-biznesu, realizowanych w formie tradycyjnej oraz transmitowanych online. Tematy konferencji obejmują różnorakie zagadnienia związane z przygotowaniem i wdrożeniem e-usług (13 spotkań) oraz technologii B2B (3 spotkania). Wystąpienia ekspertów e-biznesu oparte będą na studiach przypadku.
Organizatorzy zapraszają do udziału przedstawicieli przedsiębiorstw (szczególnie MSP), studentów kierunków technicznych, przedstawicieli instytucji otoczenia biznesu oraz inne osoby zainteresowane e-biznesem i technologiami ICT.
|
|
Zarządzanie wiedzą w turystyce a efektywność gospodarki turystycznej, 14 listopada 2012 r. Wrocław
Celem konferencji jest podjęcie dyskusji nad zagadnieniami związanymi z zarządzaniem wiedzą i efektywnością w turystyce. Uczestnicy będą analizować szerokie spektrum tematów, obejmujące m.in. organizację procesów uczenia się, tworzenie nowej wiedzy, modele kształcenia i rozwoju, budowanie nowoczesnego kapitału ludzkiego, popyt i podaż kadr turystycznych, podnoszenie jakości obsługi ruchu turystycznego i edukacji, zadania władz samorządowych, pracę nad poprawą wizerunku.
|
Wiedza a instytucjonalizacja nieodpowiedzialności, 28-29 listopada 2012 r., Lublin
Celem konferencji jest próba analizy powiązań wiedzy z instytucjonalizacją nieodpowiedzialności zarówno w sferze społecznej, politycznej jak i kulturowej. Rozważane będą powiązania rozumiane jako sprzyjanie nieodpowiedzialności oraz zapobieganie nieodpowiedzialności. Do tych pierwszych należą m.in. dominacja nastawienia na interes określonych grup, infantylizacja przekazów medialnych czy też kształtowanie umiejętności manipulacji. Zapobieganie polega natomiast głównie na ujawnianiu takich procesów i ochronie wiedzy.
Spotkanie organizowane jest przez trzy katedry Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Serdecznie zapraszamy do udziału.
|
|
Innowacyjność i kreatywność w pedagogice, 14 listopada 2012 r., Wałbrzych
Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości organizuje konferencję poświęconą innowacyjności i kreatywności w pedagogice. Główne bloki tematyczne konferencji są następujące:
- współczesne wyzwania wobec pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej;
- obszary działalności w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;
- interdyscyplinarna wiedza o profilaktyce i promocji zdrowia.
Serdeczine zapraszamy!
|
Edukacja - wczoraj, dziś i jutro, 26 listopada 2012 r., Siedlce
Zapraszamy na konferencję poświęconą kształceniu ustawicznemu. Doskonalenie procesu kształcenia ustawicznego staje się coraz istotniejszym wyzwaniem edukacyjnym. W zakres doskonalenia wchodzi nie tylko przygotowywanie bogatych ofert edukacyjnych, lecz również wychowywanie do edukacji całożyciowej.
Główne obszary tematyczne proponowane przez organizatorów to:
- kształcenie ustawiczne w Polsce i na świecie;
- rola instytucji oświatowych w kształceniu ustawicznym;
- metody i formy wspierające rozwój i upowszechnianie edukacji całożyciowej;
- nauczyciel jako kreator przestrzeni edukacyjnej.
|
Higher Education of the 21st century, 21 grudnia 2012 r., online
W grudniu odbędzie się wirtualna konferencja poświęcona szkolnictwu wyższemu w XXI wieku. Celem konferencji jest zebranie i opublikowanie materiałów naukowych omawiających wyniki najnowszych badań w tym zakresie. Zakres tematyczny konferencji obejmuje m.in. metody nauczania, ICT w edukacji, nowoczesne techniki PR, wsparcie psychologiczne, kształcenie ustawiczne, rolę badań naukowych. Opracowania należy składać w j. rosyjskim.
Serdecznie zapraszamy!
|
|
Zarządzanie informacją w nauce, 28-29 listopada 2012 r., Katowice
Zapraszamy na konferencję poświęconą zagadnieniom funkcjonowania informacji w nauce. Spotkanie będzie okazją do wymiany doświadczeń oraz zapoznania się z wynikami badań odnoszących się do procesów informacyjnych zachodzących w systemie nauki, wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno- komunikacyjnych w celu poprawy dostępu do informacji naukowej i unowocześnienia komunikacji naukowej.
Organizatorem konferencji jest Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, a współorganizatorami: Zakład Bibliografii i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego oraz Zakład Zarządzania Informacją Uniwersytetu Jagiellońskiego.
|
Konkurs "Skomplikowane i proste" - młodzi uczeni o swoich badaniach
"Forum Akademickie" już po raz ósmy realizuje konkurs pt. Skomplikowane i proste, w którym mogą wziąć udział pracownicy naukowi oraz doktoranci, którzy nie ukończyli 35. roku życia. Celem konkursu jest popularyzowanie badań naukowych. Laureaci zostaną uhonorowani nagrodami pieniężnymi oraz rzeczowymi. Prace można składać do 10 października br. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w grudniu 2012 roku.
|
e-Kreator innowacyjności
Osoby poszukujące informacji na temat innowacyjności, kreatywności i innowatyki mogą korzystać z zasobów e-Kreatora Innowacyjności. Znajduje się tam zestaw pożytecznych linków prowadzących do stron z materiałami, przykładami, czy też stron instytucji zajmujących się tą tematyką. Dostępny jest również schemat postępowania w przypadku chęci dokonania zgłoszenia patentowego oraz spis publikacji polskich i zagranicznych poświęconych innowacjom.
|
BookLikes
Miłośnicy książek od sierpnia br. mają możliwość korzystania z polskojęzycznej wersji serwisu Booklikes. Cechy wyróżniające ten serwis spośród konkurencji to przede wszystkim ogromna baza książek (ok. 18 mln), a także specjalny algorytm, dzięki któremu użytkownikowi polecane są nowości zgodne z jego potrzebami i preferencjami. Kolejną zaletą jest porównywarka cen - po wybraniu danej pozycji wyświetlają się propozycje z kilku księgarń. Serwis promowano jako "brakujące ogniwo pomiędzy Amazon a Facebookiem" - trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem.
|
Branch.com
Powstało nowe narzędzie do prowadzenia dyskusji w internecie - Branch. Obecnie serwis jest dostępny na zaproszenie, ale można również "zostać dołączonym" do istniejących dyskusji, wykorzystując konto na Twitterze lub też adres e-mail. Każdy uczestnik może dodać jednego nowego użytkownika (niejako biorąc za niego odpowiedzialność). Branch charakteryzuje się prostą wizualizacją, posiada możliwość dodawania zdjęć, filmów i artykułów. O nowościach w dyskusji jesteśmy na bieżąco informowani.
|