|
Janina Kostkiewicz, Agnieszka Domagała-Kręcioch, Mirosław J. Szymański (red.), Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konstatacje, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
W publikacji podjęto próbę oceny funkcjonowania szkół wyższych w Polsce. Zaprezentowano w niej także różne stanowiska i opinie dotyczące nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym i wskazano skutki, jakie może wywołać jej wejście w życie. Debata podjęta na forum Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, przy aktywnym udziale specjalistów z innych szkół wyższych, koncentruje się wokół czterech głównych zagadnień. Pierwsze z nich to problemy związane ze zjawiskiem zmiany społecznej, które stanowią istotny kontekst dalszych rozważań. W części drugiej opisano problematykę trwałości i zmiany w szkolnictwie wyższym. Część trzecia przybliża czytelnikowi wybrane oceny współczesnych problemów i zjawisk w szkolnictwie wyższym, z wyszczególnieniem „grzechów głównych” kształcenia nauczycieli i relacji między ich kształceniem a zatrudnieniem. Ostatnia część, porównawcza, to przykłady zmian zachodzących w zagranicznych szkołach wyższych (tj. w Czechach, Anglii i krajach nordyckich).
|
Sławomir Lachowski, Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i biznesie, Studio EMKA, Warszawa 2012
Prezentujemy publikację autorstwa Sławomira Lachowskiego, twórcy mBanku i MultiBanku, wieloletniego prezesa instytucji bankowych. Jest ona poświęcona metodzie ZPW - zarządzania przez wartości, którą autor z powodzeniem wdrażał w kierowanych przez siebie organizacjach. Zasadnicze promowane wartości tworzą akronim DROGA, a są to: doskonałość, realizacja, odpowiedzialność, gotowość i angażowanie się. Książka wypełniona jest osobistymi refleksjami autora, opisującymi jego drogę do sukcesu, a jednocześnie nawiązuje do poglądów wielu znanych teoretyków zarządzania. Zaprezentowano również wyzwania, które czekają na osoby zarządzające przedsiębiorstwami w Nowej Gospodarce. Ostatni rozdział to charakterystyka „mapy drogowej” niezbędnej do wdrożenia koncepcji zarządzania przez wartości w organizacjach.
|
Teresa Konarska, Szkolne prawo pracy. Poradnik dyrektora szkoły, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Krzysztof Lisowski, System wynagradzania nauczycieli, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Prezentujemy dwie publikacje poświęcone zagadnieniom zatrudniania i wynagradzania nauczycieli. Stanowią one swoiste „niezbędniki” dla osób zarządzających instytucjami edukacyjnymi, ułatwiające interpretację przepisów prawnych. W książce Szkolne prawo pracy omówiono takie zagadnienia jak: nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami, ustalanie ich kwalifikacji, ocena pracy nauczycieli i awans zawodowy, a także m.in. zasady udzielania urlopu. Publikacja System wynagradzania nauczycieli wyjaśnia natomiast kwestie dotyczące wypłacania dodatków, wynagrodzeń w przypadku choroby, macierzyństwa czy też za pracę dodatkową, np. podczas matur.
|
|
Jerzy T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa 2012
Ukazało się nowe, zaktualizowane i rozszerzone wydanie książki Biznesplan - model najlepszych praktyk. Celem publikacji jest zaprezentowanie zbioru zasad i procedur niezbędnych do opracowania biznesplanu. Omówiono takie zagadnienia jak: plan strategiczny, plan marketingowy, techniczny i organizacyjny. Ze szczególną uwagą potraktowano plan finansowy, któremu autor poświęcił aż trzy rozdziały. Interesujący jest ostatni rozdział, w którym zaproponowano rozwiązania zgodne z wytycznymi dla projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Do książki dołączona jest płyta CD, na której znajdują się materiały dodatkowe (m.in. program komputerowy BPLAN-7).
Adresatami publikacji są zarówno przedsiębiorcy sporządzający i oceniający biznesplany, jak również dydaktycy - w każdym rozdziale wyróżniono materiały edukacyjne.
|
|
Ewa Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012
Jaką rolę pełni nauczyciel w kulturze uczenia się? Jak budować wspierające środowisko uczenia się? Jak nauczyć się uczenia się? - na te i inne pytania odpowiada autorka pracy poświęconej rozwijaniu zdolności uczenia się. Publikacja dzieli się na dwie części. Rozważania w części pierwszej oparte są na teoriach Lwa S. Wygotskiego i Jerome'a S. Brunera i odnoszą się do takich zagadnień jak: tworzenie wiedzy, motywacja do uczenia się, środowisko uczenia się, a także do procesu planowania, organizacji i oceniania pracy ucznia. Druga część zawiera charakterystykę strategii rozwijania zdolności uczenia się.
Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://gwp.pl
|
Stanisław Waltoś, Andrzej Rozmus (red.), Kariera naukowa w Polsce. Warunki prawne, społeczne i ekonomiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Polecana publikacja w szczegółowy sposób omawia kwestie przebiegu kariery naukowej w Polsce. Autorzy analizują wiele interesujących zjawisk, odnosząc się do szerszego, międzynarodowego kontekstu (np. w aneksach zaprezentowano ścieżki kariery naukowej w USA, Kanadzie, Irlandii, Wielkiej Brytanii oraz Turcji). Dyskusji poddano m.in. społeczno-ekonomiczne uwarunkowania kariery naukowej, mierniki potencjału polskiej nauki oraz warunki rozwijania przedsiębiorczości wśród kadry naukowej w Polsce. W pracy uwzględniono niedawną nowelizację Prawa o szkolnictwie wyższym.
|
|
Mirosław Wobalis, Multimedia w nauczaniu polonistycznym, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2011
Publikacja należy do nielicznych wciąż jeszcze książek poświęconych roli multimediów w szkolnej edukacji polonistycznej. W pierwszych dwóch rozdziałach autor ogólnie opisuje zjawiska charakterystyczne dla ery informacji, narzędzia, bez których współczesny homo communicans nie potrafi funkcjonować, a także przemiany nieuchronnie zachodzące na polu edukacji szkolnej. Wskazuje także nadrzędne zadanie nauczania polonistycznego w szkole: jest nim wyposażenie ucznia w kompetencje pozwalające świadomie komunikować się i w sposób krytyczny korzystać z różnego rodzaju tekstów, zwłaszcza tekstów kultury, która staje się coraz bardziej multimedialna. Osiągnięciu tego celu sprzyjać może zastosowanie multimedialnego podręcznika. Jego model teoretyczny, a także podjęta przez autora próba przekształcenia jednego z drukowanych podręczników do nauki języka polskiego w liceum w interaktywny e-podręcznik, zaprezentowane zostały w rozdziałach trzecim i czwartym. Mirosław Wobalis opisuje także multimedialną lekcję z wykorzystaniem skonstruowanego podręcznika, która została przeprowadzona w kilku szkołach, i wyniki dokonanego na jej podstawie badania efektywności dydaktycznej. Rozważania kończy rozdział poświęcony funkcjom, jakie powinien pełnić e-podręcznik w edukacji polonistycznej: narzędzia samokształcenia, „organizatora” procesu kształcenia czy podręcznej biblioteki multimedialnej.
Publikację polecamy nauczycielom języka polskiego, a także innych przedmiotów humanistycznych, zainteresowanym włączaniem narzędzi multimedialnych do zasobu środków stosowanych w nauczaniu szkolnym.
|
|
Mieczysław Morawski, Maja Prudzienica (red.), Zarządzanie wiedzą w kreowaniu innowacji zarządczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011
Książka poświęcona jest roli, jaką pełni zarządzanie wiedzą w procesie kreowania innowacji zarządczych. W publikacji wyraźnie wyróżniono dwie części: teoretyczną i praktyczną. W pierwszej scharakteryzowano omawiane zagadnienia, tj. zaprezentowano koncepcję zarządzania wiedzą, przedstawiono istotę innowacji i innowacji społecznych, a także podjęto temat implementacji systemów zarządzania wiedzą oraz metod zarządzania w tych systemach. Część druga odnosi się do sfery praktycznej i zawiera zbiór pięciu studiów przypadków odnoszących omawiane wcześniej zagadnienia do praktyki działań przedsiębiorstw.
|
|
Experiential Learning in Virtual Worlds, 12-14 marca 2012 r., Praga, Czechy
Konferencja poświęcona jest zagadnieniu nauki przez doświadczenie w światach wirtualnych. W opinii organizatorów zainteresowanie wirtualnymi światami i ich implementacją do nauczania sukcesywnie wzrasta. Są wykorzystywane w grach, do zabawy, nauki, a także w networkingu i biznesie. Celem spotkania przybliżenie specyfiki wirtualnych światów oraz zbadanie możliwości formalnego i nieformalnego nauczania z ich wykorzystaniem. Omawiane będą również perspektywy rozwoju tego obszaru.
|
International Conference on Translation and Accessibility in Video Games and Virtual Worlds, 22-23 marca 2012 r., Barcelona, Hiszpania
Sukces pierwszej edycji konferencji, zorganizowanej w grudniu 2010 roku, zachęcił organizatorów do ponownego podjęcia dyskusji na temat wykorzystania gier oraz wirtualnych światów w przemyśle i edukacji. Tym razem dyskusja w ramach konferencji skupiać się będzie wokół lokalizacji i dostępu do gier oraz wirtualnych światów (tzw. metaverses), a także znaczenia odpowiedniego tłumaczenia gier na języki narodowe, w tym uwzględniania aspektów kulturowych czy humoru.
|
Twenty Years for Sustainable Development: Learning from Each Other, 3-5 maja 2012 r., Wilno, Litwa
Celem konferencji jest dzielenie się najlepszymi praktykami w obszarze edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD - education for sustainable development). W programie znajduje się omówienie takich zagadnień, jak: ESD w szkolnictwie wyższym, efektywne metody rozwoju kompetencji w zakresie ESD, sposoby włączania ESD do programu nauczania w oświacie i edukacji nieformalnej.
|
Forum Nowej Nauki. Nauka 2.0: więcej niż internet, 17-18 kwietnia 2012 r., Uniwersytet Jagielloński (Auditorium Maximum), Kraków
Zapraszamy na konferencję organizowaną przez Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (UJ). Jej celem jest zainicjowanie środowiskowej dyskusji na temat rozwoju nowoczesnej nauki i nauki 2.0. Spotkanie, wymiana idei i doświadczeń oraz prezentacja nowoczesnych trendów i rozwiązań mogą przyczynić się do rozpoczęcia procesu zmian w nauce polskiej.
Konferencja adresowana jest do naukowców, doktorantów i studentów, dziennikarzy, pracowników otoczenia nauki oraz firm zajmujących się technologiami komunikacyjnym. Wydarzenie dofinansowane jest z funduszy europejskich.
|
|
10th e-Assessment Question Conference - 2012, 21-22 marca 2012 r., Londyn, Wielka Brytania
Już po raz dziesiąty odbędzie się konferencja poświęcona metodom ewaluacji wykorzystującym najnowsze osiągnięcia ICT. Metody te stosowane są coraz częściej zarówno w edukacji, jak i w ramach oceny pracowniczej. W roku 2012 głównym celem konferencji jest podjęcie dyskusji nad oceną kwalifikacji oraz certyfikacją. Omawiane będą również narzędzia i techniki służące ocenie: sposoby ich konstrukcji i użytkowania oraz efekty zastosowań.
|
4th International Conference on Computer Supported Education, 16-18 kwietnia 2012 r., Porto, Portugalia
CSEDU 2012 (the International Conference on Computer Supported Education) to coroczne spotkania mające na celu prezentację i przedyskutowanie najlepszych praktyk i nowych idei w zakresie strategii nauczania z wykorzystaniem ICT oraz polityk w obszarze edukacji otwartej i edukacji na odległość. Omawiane będą najnowsze trendy i potencjał pedagogiczny technologii edukacyjnych w świecie akademickim oraz korporacyjnym.
|
|
3rd International Conference on Elderly and New Technologies, 18-20 kwietnia 2012 r., Castelló de la Plana, Hiszpania
Rok 2012 został ogłoszony Europejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej. Jednym z elementów wsparcia jest umożliwianie starszym osobom aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym poprzez usuwanie barier i udzielanie pomocy w korzystaniu z nowych technologii. Tym i powiązanym aspektom poświęcona będzie zapowiadana konferencja.
|
2012 EDEN Annual Conference: Open Learning Generations, 6-9 czerwca 2012 r., Porto, Portugalia
Tegoroczna konferencja stowarzyszenia EDEN poświęcona jest tematyce kształcenia ustawicznego i sposobom niwelowania luki pomiędzy generacją Y (młodych osób dorastających w dobie internetu) a osobami starszymi, dla których korzyści z użytkowania nowych technologii niejednokrotnie pozostają nieznane. Główne zagadnienia omawiane w ramach konferencji będą dotyczyć metodologii nauczania i technologii kreowania „pokoleń otwartego nauczania” (Open Learning Generations).
|
|
12th Annual Henley KM Forum Conference: Achieving Knowledge Excellence, 29 lutego - 1 marca 2012 r., Oxfordshire, Wielka Brytania
Tematem przewodnim tegorocznego forum jest promowanie działań ukierunkowanych na postrzeganie uczenia się jako centrum aktywności każdej organizacji (Putting learning at the heart of the organisation). Uczestnicy będą rozważać, jakie czynniki wpływają na organizacyjne uczenie się i w jaki sposób tworzyć strategie trwałego sukcesu. Zapoznają się też z najnowszymi zagadnieniami i ideami związanymi z tym obszarem.
|
EURYPEDIA - Europejska Encyklopedia Krajowych Systemów Edukacji
Dostępna jest już EURYPEDIA - internetowe źródło informacji na temat systemów edukacji w krajach Europy przygotowane przez EURYDICE (Sieć Informacji o Edukacji w Europie istniejącą już od 1980 roku). W serwisie można zapoznać się z opisami 38 systemów edukacyjnych (krajowych i regionalnych) i bardzo czytelnymi grafikami prezentującymi poszczególne szczeble edukacji. Dane można przeglądać tematycznie (dostępne kategorie to m.in. zarządzanie, finanse, jakość, mobilność, reformy), jak również wybierając konkretny kraj. Artykuły (obecnie ponad 5000) przygotowywane są w technologii Wiki przez Krajowe Biura EURYDICE, w języku angielskim oraz w językach narodowych.
|
Baza narzędzi dydaktycznych
Instytut Badań Edukacyjnych przygotował internetową bazę, w której znajdują się inspirujące zadania do pracy z uczniem. Celem serwisu jest wsparcie nauczycieli w uatrakcyjnieniu oferty edukacyjnej i motywowaniu uczniów do krytycznego myślenia i rozumowania. W zbiorze dostępne są zadania z języka polskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie gimnazjum. Z czasem kreatorzy strony zamierzają uzupełniać ją o zadania dla licealistów i uczniów szkół zawodowych.
Baza narzędzi dydaktycznych została stworzona w ramach projektu Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, który został dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej.
|
LearnersTV
Prezentujemy wyjątkowy serwis internetowy zawierający ponad 19 tysięcy lekcji wideo, dostępnych online dla wszystkich zainteresowanych osób.
Zajęcia pogrupowane są w kategorie tematyczne, m.in. matematyka, ekonomia, rachunkowość, prawo, języki obce. Oprócz nagrań wideo dostępne są również animacje naukowe (ponad 400), prezentacje PowerPoint (ponad 350) oraz notatki. Zaprezentowano także kilkanaście nieodpłatnych magazynów naukowych.
|