E-mentor logo
EN
E-mentor nr 4 (41) / 2011

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Neil Butcher, Asha Kanwar, Stamenka Uvalić-Trumbić, A Basic Guide to Open Educational Resources (OER), Commonwealth of Learning, UNESCO, 2011

Prezentowana publikacja poświęcona jest Otwartym Zasobom Edukacyjnym (Open Educational Resources - OER) i może służyć jako podręcznik dla osób szukających wiedzy w tym obszarze. Książka podzielona jest na trzy części. W pierwszej wyjaśniono i omówiono kluczowe kwestie związane z OER w formie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, np.: czy OER jest tożsame z e-learningiem, kto dba o jakość zasobów, jak można dzielić się zasobami z innymi? Druga część książki zawiera bardziej pogłębione omówienie zagadnienia w postaci opracowania naukowego. Na trzecią, najobszerniejszą część publikacji, składa się dziewięć załączników dedykowanych poszczególnym aspektom związanym z OER. Prezentują one m.in. katalog stron związanych z OER czy przegląd otwartych licencji.

Publikacja w wersji elektronicznej dostępna na stronie: http://www.col.org/

Simone Aliprandi, Creative Commons: A User Guide, Ledizioni, 2011

Prezentujemy publikację poświęconą zagadnieniu Creative Commons. Jej podtytuł - Kompletny manual z teoretycznym wstępem i praktycznymi sugestiami (A complete manual with a theoretical introduction and practical suggestions) - dobrze opisuje układ treści i zawartość książki. Czytelnicy znajdą w niej zarówno definicje CC, jak również charakterystykę licencji. Do publikacji dodano obszerne załączniki, w których znajduje się m.in. zmodyfikowany tekst o CC z Wikipedii, instrukcje publikowania czy spis książek i stron internetowych na temat CC.

Publikacja w wersji elektronicznej dostępna na stronie: http://www.aliprandi.org

Dave Gray, Sunni Brown, James Macanufo, Gamestorming. Gry biznesowe dla innowatorów, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011

Gry biznesowe cieszą się coraz większą popularnością, m.in. dzięki możliwości ich wykorzystania w próbach rozwiązywaniu złożonych problemów organizacyjnych. Nie zawsze jednak osoby zainteresowane wiedzą, jak grać i które gry stosować w danej sytuacji. Autorzy prezentowanej publikacji podjęli próbę zebrania najlepszych praktyk w tym obszarze, ze szczególnym uwzględnieniem gier stosowanych w Dolinie Krzemowej i innych firmach innowacyjnych. W rezultacie powstał poradnik zawierający ponad 80 scenariuszy gier biznesowych pogrupowanych w kilku kategoriach: gry na otwarcie, gry pogłębiające oraz gry na zakończenie. W każdym przypadku autorzy opisali cele gry, wymaganą liczbę graczy, optymalny czas gry, jej zasady i strategię, dzięki czemu można je od razu zastosować w praktyce.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://eoficyna.com.pl/

Małgorzata Niemiec-Knaś, Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011

W publikacji dokonano analizy skuteczności metody projektów w nauczaniu języków obcych. Główne zalety tej metody, dzięki którym może ona wspierać osiąganie kompetencji komunikacyjnych, to silne powiązanie nauczania z rzeczywistością, orientacja na doświadczenia i potrzeby uczniów i indywidualizacja procesu kształcenia. Autorka rozpoczyna książkę od charakterystyki nauczania z wykorzystaniem projektu: rysu historycznego, definicji i koncepcji. W kolejnym rozdziale prezentuje zastosowanie metody projektów w praktyce, w tym również omawia korzyści i granice tej metody. Rozdział trzeci odnosi się bezpośrednio do nauczania języków obcych, zaś w ostatnim, czwartym rozdziale, przedstawiono typologię zadań projektowych. Książkę polecamy w szczególności metodykom nauczania oraz nauczycielom języków obcych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.impulsoficyna.com.pl/

Education at a Glance 2011: OECD Indicators

Ukazała się kolejna edycja raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), pt. Education at a Glance, w której zaprezentowano najnowsze dane statystyczne dotyczące edukacji w skali międzynarodowej. Raport składa się z czterech części poświęconych kolejno: instytucjom edukacyjnym i ich wpływowi na uczenie się, zasobom ludzkim i finansowym inwestowanym w edukację, dostępowi do edukacji i uczestniczeniu w niej, środowisku nauczania i organizacji szkolnictwa. W raporcie porównano dane statystyczne z krajów europejskich.

Publikacja jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie: http://www.oecd.org/

Nowoczesne kształcenie z wykorzystaniem technik multimedialnych - możliwości i przykłady, red. Janusz Olearnik, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław 2011

Książka prezentuje doświadczenia zebrane podczas realizacji projektu Kształcimy dla pracy, mającego na celu m.in. dokonanie multimedialnej modernizacji procesu kształcenia w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu. Projekt prowadzony był w latach 2009-2011 i został dofinansowany z funduszy unijnych. W jego wyniku wzbogacono dydaktykę o nowoczesne treści i formy, a także podniesiono kompetencje i zmieniono postawy nauczycieli. Proces kształcenia oceniany jest obecnie jako lepszy i nowocześniejszy.

Autorzy adresują pracę m.in. do osób podejmujących podobne przedsięwzięcia, które chciałyby czerpać z dobrych praktyk oraz uniknąć potencjalnych zagrożeń.

Publikacja jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie: http://www.handlowa.eu


Arkadiusz Potocki (red.), Komunikacja w procesach zarządzania wiedzą, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011

W publikacji zaprezentowano wyniki badań statutowych Katedry Zachowań Organizacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, poświęconych zarządzaniu wiedzą i komunikacji w organizacji. Autorzy charakteryzują istotę zarządzania wiedzą i transfer wiedzy w organizacji. Prezentują komunikację jako proces zarządzania wiedzą i wskazują jej rolę w zarządzaniu pracownikami nowej generacji - profesjonalistami. Zanalizowano również możliwości i uwarunkowania wykorzystania szkoleń w procesie transferu wiedzy w warunkach różnorodności kulturowej. Odrębne rozdziały poświęcono instrumentalizacji procesów transferu wiedzy oraz wpływowi komunikacji na innowacyjność.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://eoficyna.com.pl/

Grzegorz Urbanek, Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011

Celem publikacji jest zaprezentowanie w kompleksowy sposób zagadnień związanych z istotą, tworzeniem oraz pomiarem zasobów niematerialnych i kompetencji przedsiębiorstw. Autor rozpoczyna od uwypuklenia znaczenia zasobów niematerialnych w gospodarce opartej na wiedzy. Następnie przechodzi do ich charakterystyki, omawiając m.in. kapitał ludzki, kulturę organizacyjną, markę, relacje z klientami czy reputację. W kolejnych rozdziałach proponuje sposoby pomiaru zasobów niematerialnych oraz analizy i wyceny kompetencji przedsiębiorstwa. W ostatniej części przedstawiono strategię przedsiębiorstwa jako proces tworzenia i wykorzystania kompetencji.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://eoficyna.com.pl/


Maciej Dutko, E-biznes po godzinach. Jak zarabiać w sieci bez rzucania pracy na etacie, Helion, Gliwice 2011

Autor publikacji przedstawia i udowadnia teorię, że w dzisiejszych czasach prowadzenie e-biznesu jest znacznie bardziej rentowne od zajmowania się tradycyjnym biznesem i nie musi wiązać się z porzuceniem pracy na etacie. Proponuje szereg rozwiązań opierających się na e-handlu, wyczerpująco opisuje tematykę sprzedaży produktów na portalach i we własnych sklepach internetowych. Pokazuje potencjał drzemiący obecnie w e-usługach wraz z przykładami pomysłów, które odniosły sukces. Natomiast zapoznając się z ostatnią częścią książki, zdobyć można solidną wiedzę na temat marketingu internetowego i sposobów na wypromowanie własnej marki.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl/

John Jantsch, Siła pozytywnych opinii, MT Biznes, Warszawa 2011

Publikacja jest przewodnikiem po marketingu szeptanym - prezentuje problematykę poleceń (kreowania pozytywnego rozgłosu wokół produktu bądź usługi) jako kompleksową strategię marketingową. Autor daje wiele wskazówek, jak m.in. wdrożyć mechanizm cyklu życia idealnego klienta, przechodzącego przez następujące etapy: wiem - lubię - ufam - próbuję - kupuję - powtarzam - polecam, czy też jak budować sieć kontaktów z partnerami strategicznymi. Książka napisana jest przystępnym językiem, zawiera wiele przykładów i sugestii do przemyślenia. Polecamy ją wszystkim osobom zainteresowanym nowymi trendami w marketingu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.mtbiznes.pl/

Magdalena Jaciow, Robert Wolny, Polski e-konsument. Typologia, zachowania, Helion, Gliwice 2011; Beata Kolony, Michał Kucia, Agata Stolecka, Produkty i marki w opinii e-konsumentów, Helion, Gliwice 2011

Nakładem wydawnictwa Helion ukazały się dwie pozycje książkowe prezentujące wyniki badań, których celem była analiza zachowań i opinii polskiego e-konsumenta. W publikacji pt. Polski konsument. Typologia, zachowania autorzy omówili zagadnienia terminologiczne (definicje), metodologiczne (sposoby badań), poznawcze (portret psychologiczny, demograficzny, społeczno-zawodowy i ekonomiczny), interpretacyjne (sposoby dokonywania zakupów) oraz aplikacyjne (wykorzystanie wiedzy) dotyczące polskich e-konsumentów. W ten sposób powstał pogłębiony obraz osób, które dokonują zakupów przez internet.

Autorzy drugiej książki, pt. Produkty i marki w opinii e-konsumentów, podjęli próbę rozpoznania decyzji i postaw e-konsumentów wobec marek dóbr i usług, w szczególności źródeł informacji o markach, postrzegania produktów i marek. Zaprezentowano również metody i techniki prowadzenia badań jakościowych w internecie.

Książki polecamy osobom realizującym przedsięwzięcia e-biznesowe oraz wszystkim zainteresowanym e-handlem.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl/


Stuart McAdam, Coaching kadry kierowniczej. Dopasowanie usług coachingowych do kontekstu i potrzeb przedsiębiorstwa, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011

„Coaching kadry kierowniczej jest skutecznym procesem, jeśli jest używany ze słusznych powodów w odpowiednim kontekście przez wykwalifikowanych praktyków” - brzmi motto prezentowanej publikacji. Autor charakteryzuje zagadnienie executive coaching z kilku perspektyw: coacha (praktykującego i potencjalnego), instytucji, która realizuje coaching oraz osoby korzystającej z coachingu. Tym wszystkim odbiorcom polecamy prezentowaną książkę.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://eoficyna.com.pl/

Peter Bramley, Ocena efektywności szkoleń, wydanie 3, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011

Ukazało się trzecie wydanie publikacji, która w kompleksowy sposób omawia problematykę badania efektywności procesów szkoleniowych. W pierwszej części autor uwypukla znaczenie tematyki, prezentując m.in. cele i koncepcje oceny efektywności szkoleń. W części drugiej scharakteryzowano modele szkolenia, proces identyfikacji potrzeb szkoleniowych, a także poszczególne etapy uczenia się. Rozdział trzeci omawia różne sposoby pomiaru zmian wiedzy, umiejętności i postaw zachodzących w skutek szkolenia.

Książkę polecamy pracownikom działów szkoleń i działów personalnych, konsultantom, trenerom i instruktorom.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://eoficyna.com.pl/

Konferencje



III Międzynarodowa Konferencja Naukowa MoodleMoot Polska 2011. Nowe narzędzia - Nowe kompetencje, 3-4 listopada 2011 r., Częstochowa

Zapraszamy na trzecią konferencję MoodleMoot, która odbędzie się w listopadzie w Częstochowie. W tym roku organizatorzy proponują dwie sesje: techniczną i dydaktyczną. W ramach sesji technicznej omówione zostaną następujące zagadnienia: administrowanie platformą Moodle, Moodle od strony nauczyciela, przykłady wykorzystania Moodle, Moodle w projektach. Sesja dydaktyczna obejmie takie tematy, jak: kompetencje nauczycieli i studentów w środowisku e-learningowym, spojrzenie poza Moodle, Open Educational Resources, ograniczenia kształcenia online, e-learning w projektach europejskich, Moodle w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. E-mentor jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Więcej informacji na stronie: http://moodlemoot.pl.

S-ICT 2011 - Virtual Mobility, 3-4 listopada 2011 r., Wiedeń, Austria

Celem czwartej międzynarodowej konferencji S-ICT jest kontynuacja dyskusji nad możliwymi formami wspierania i optymalizacji mobilności studentów poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz nauczania na odległość. Organizatorem spotkania jest Politechnika Wiedeńska.

Więcej informacji na stronie: http://www.ai.tuwien.ac.at/


10th European Conference on e-Learning ECEL-2011, 10-11 listopada 2011 r., Brighton, Wielka Brytania

Już po raz dziesiąty odbędzie się europejska konferencja ECEL (European Conference on e-Learning). Tym razem gospodarzem obrad jest Uniwersytet w Brighton. Organizatorzy zaplanowali szereg ciekawych wystąpień, podzielonych na kilkanaście sesji tematycznych, obejmujących m.in. wirtualne światy, ewaluację e-learningu, kwestie technologiczne, kooperatywne uczenie się czy zagadnienia Web 2.0.

Więcej informacji na stronie: http://academic-conferences.org/

Online Educa Berlin, 30 listopada - 2 grudnia 2011 r., Berlin, Niemcy

Zapraszamy na 17. edycję największej międzynarodowej konferencji poświęconej e-learningowi - Online Educa Berlin. To wyjątkowe wydarzenie przyciąga corocznie ponad 2000 przedstawicieli różnych środowisk z przeszło 90 krajów świata. Tegoroczny temat przewodni brzmi: „New Learning Cultures”. W programie m.in. sesje plenarne, debata Online Educa, prezentacje, sesje wymiany wiedzy, pokazy najlepszych praktyk, a także liczne wydarzenia towarzyszące, sprzyjające nawiązywaniu nowych kontaktów.

Więcej informacji na stronie: http://www.online-educa.com/


E-nnovation, 10-11 października 2011 r., Poznań

Celem konferencji jest prezentacja najnowszych trendów w handlu elektronicznym. Omawiane będą zmiany, jakie zachodzą w e-commerce, strategie stosowane przez liderów w branży oraz metody budowania i prowadzenia biznesów internetowych. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną studia przypadków, nowe technologie i innowacyjne rozwiązania. Spotkanie adresowane jest do przedstawicieli branży e-commerce, właścicieli sklepów internetowych i innych osób zainteresowanych e-handlem.

Więcej informacji na stronie: http://e-nnovation.pl/


Conference on Information and Knowledge Management, 24-28 października 2011 r., Glasgow, Wielka Brytania

Konferencja CIKM odbywa się już od 1992 r. Celem spotkań jest identyfikacja wyzwań stojących przed rozwojem przyszłych systemów zarządzania informacją i wiedzą, a także kształtowanie kierunków badań w tym obszarze poprzez tworzenie miejsca do dyskusji dla ekspertów oraz publikacji wyników najnowszych analiz.

Szczegóły na stronie: http://www.cikm2011.org/

International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, 26-29 października 2011 r., Paryż, Francja

W październiku odbędzie się trzecia międzynarodowa konferencja IC3K (International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management). Wydarzenie to łączy w sobie trzy spotkania: KDIR 2011 to wydarzenie poświęcone odkrywaniu wiedzy i odzyskiwaniu informacji, KEOD 2011 skupia się na inżynierii wiedzy i rozwoju ontologii, zaś KMIS 2011 to konferencja omawiająca zagadnienia zarządzania wiedzą i dzielenia się informacjami.

Szczegóły na stronie: http://www.ic3k.org/

Stan na 17 października 2011 roku.

Serwisy internetowe




Academio.pl

Academio.pl to ogólnopolski serwis internetowy pozwalający grupom studenckim i kołom naukowym na swobodną i efektywną komunikację. Użytkownikami mogą być również nauczyciele akademiccy koordynujący pracę grup. Oferowane narzędzia to: magazyn plików, kalendarz, mail grupowy i lista dyskusyjna, forum, galeria, wiki. Dodatkowo na stronie znajduje się również wyszukiwarka kierunków studiów dla młodszych użytkowników.

Projekt Academio.pl jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Więcej informacji na stronie: http://academio.pl/

Global Management Challenge Poland 2011

Trwa rekrutacja do 12. polskiej edycji konkursu Global Management Challenge Poland. Do 20. października br. mogą zgłaszać się grupy studenckie, a do 25. października br. - zespoły firmowe.
GMC jest największym przedsięwzięciem międzynarodowym opartym na symulacjach biznesowych, w ramach których uczestnicy zarządzają wirtualnymi przedsiębiorstwami. Co roku odbywają się krajowe rozgrywki, a zwycięska drużyna reprezentuje kraj na finałach światowych. W grze udział wzięło już ponad 400 000 osób, w tym 15 000 w Polsce.

Więcej informacji na stronie: http://www.gmcpoland.pl/