|
Stefan Doroszewicz (red.), Metodyka i badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011
Autorzy publikacji podejmują próbę opracowania zasad zewnętrznej oceny jakości „produktu”, jakim jest kształcenie, w szkolnictwie wyższym. W monografii zaprezentowano sposoby realizacji działań poprzedzających badania jakości kształcenia. Przedstawiono w niej również wyniki badania jakości kształcenia realizowanego na pięciu polskich publicznych uczelniach ekonomicznych, które zostało przeprowadzone zgodnie z zaproponowanymi wcześniej zasadami. Rezultaty badań pozwalają na pozycjonowanie uczelni w różnych wymiarach procesu edukacyjnego ocenianego przez respondentów z dwu- lub trzyletnim stażem pracy.
|
Roman Sobiecki (red.), Ekonomia i zarządzanie w pracach doktorantów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011
W publikacji zgromadzono opracowania doktorantów Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pierwsza część książki obejmuje zagadnienia dotyczące współczesnych problemów ekonomicznych, a druga poświęcona jest zagadnieniom z zakresu zarządzania. Omówiono m.in. takie kwestie, jak: koncepcja zrównoważonego rozwoju, przyczyny i skutki kryzysu finansowego, corporate governance, łańcuchy dostaw oraz zarządzanie zespołem projektowym. Prezentowane teksty stanowią zachętę do dyskusji naukowych i przemyśleń.
|
Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska, Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
Jedną z głównych przyczyn porażek w nauce, jest brak umiejętności uczenia się - wychodząc z tego założenia, autorki przygotowały publikację, w której dzielą się swoją wiedzą na temat psychologicznych podstaw nauczania oraz nauczania uczenia się. Rozpoczynają od zaprezentowania najważniejszych prawidłowości uczenia się oraz teoretycznych podstaw nauczania. Następnie omawiają proces poznawania przez pryzmat ucznia, w tym m.in. strategie poznawcze, indywidualne style uczenia się. W kolejnej części charakteryzują nauczyciela jako uczącego się dorosłego, analizując proces stawania się nauczycielem, skuteczność oddziaływań dydaktycznych i pomiar efektów kształcenia. Autorki kończą publikację zwróceniem uwagi na wybrane problemy edukacji na początku XXI wieku.
|
Jacek Pyżalski, Dorota Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010
Celem publikacji jest zaprezentowanie badań dotyczących pozytywnych i negatywnych czynników występujących w środowisku pracy nauczyciela oraz podjęcie dyskusji na temat związków pomiędzy warunkami pracy nauczyciela a relacją nauczyciel-uczeń. Autorzy radzą również, jak wspierać pozytywne aspekty środowiska pracy nauczycieli, rozważając m.in. program promocji zdrowia w tej grupie zawodowej.
Książka adresowana jest w szczególności do osób zajmujących się planowaniem i organizacją pracy nauczycieli.
|
|
Waldemar Karwowski, Zarządzanie wiedzą o czynnikach ludzkich w organizacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010
Publikacja poświęcona jest zarządzaniu wiedzą o czynnikach ludzkich w kontekście zarządzania systemami i procesami pracy. Łączy ona zagadnienia z dziedziny human factors (wiedzy o czynnikach ludzkich), a więc przystosowywania systemów pracy do wymogów człowieka, z naukami o zarządzaniu, tworząc ideę zarządzania konceptualnego. W pierwszych rozdziałach omówiono zagadnienia czynników ludzkich, efektywności pracownika oraz obszar zarządzania wiedzą. W kolejnych zaprezentowano m.in. mapowanie wiedzy o czynnikach ludzkich na procesy zarządzania przedsiębiorstwem, ontologię czynników ludzkich w modelowaniu procesów zarządzania oraz antropocentryczne projektowanie systemów usług.
Książka będzie z pewnością inspirująca zarówno dla osób zajmujących się zarządzaniem wiedzą, jak i zarządzaniem zasobami ludzkimi, a także dla Czytelników interesujących się nowymi koncepcjami w naukach o zarządzaniu.
|
Gordon Torr, Zarządzanie kreatywnymi pracownikami, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011
Autor publikacji postawił sobie za cel stworzenie poradnika, w którym zaprezentowane są sposoby na wydobycie z pracowników kreatywnych tego, co jest w nich najlepsze. Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej, pt. Jednostka kreatywna, scharakteryzowano sposób pracy i osobowość twórców, opierając się na badaniach dotyczących kreatywności. Część druga, pt. Kreatywna organizacja, nawiązuje do porównania kreatywności do rynku.
|
|
Michael Tasner, Blitzmarketing. Praktyczny przewodnik po narzędziach WEB 3.0, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011
Mikroblogowanie, światy wirtualne, personalizacja czy współpraca na żądanie to kluczowe elementy marketingu 3.0. W jego świat wprowadza Czytelników autor-praktyk, który opisał w książce swoje wieloletnie doświadczenia z pracy w marketingu internetowym. Oprócz definicji wielu nowych pojęć prezentuje on również bieżące trendy, a także pomysły na rozwijanie biznesu. Publikacja bogata jest w studia przypadków, listy kontrolne, porady oraz konkretne zadania do wykonania przez Czytelnika.
Polecamy ją wszystkim osobom zainteresowanym innowacyjnymi technikami marketingowymi.
|
Tomasz Karwatka, Dawid Sadulski, E-commerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011
Polecana książka różni się znacząco od tradycyjnych opracowań. Jest ona zbiorem pytań i odpowiedzi ekspertów w następujących obszarach dotyczących e-commerce: strategii, projektowania i optymalizacji, oprogramowania, marketingu, logistyki i finansów. Autorzy zaprosili do współpracy internautów, którzy wskazywali, jakie ich zdaniem są największe wyzwania dla e-handlu. Następnie z tych kilkuset propozycji wybrano ponad sto pytań, na które w książce udzielono odpowiedzi. Są wśród nich zarówno zagadnienia podstawowe, jak i takie, które mogą zainteresować Czytelników bardziej zorientowanych w tematyce e-commerce, dzięki czemu każdy może znaleźć dla siebie coś inspirującego.
|
|
Zarządzanie talentami. Teoria dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, red. Tomasz Ingram, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011
Polecamy Państwu nową publikację na temat zarządzaniu talentami. Jak dotąd, w polskiej literaturze pojawiły się jedynie dwa opracowania zwarte w całości poświęcone temu zagadnieniu, pod redakcją prof. S. Borkowskiej (2005) oraz prof. A. Pocztowskiego (2008). Autorzy niniejszej książki starają się uzupełnić braki w teoretycznych podstawach tego obszaru, a także dostarczyć wskazówek praktykom, zajmującym się tworzeniem i prowadzeniem programów dla utalentowanych pracowników. W pierwszym, wprowadzającym, rozdziale zaprezentowano kluczowe definicje oraz modele ZT. Kolejne części poświęcono rekrutacji i selekcji talentów, metodom ich wynagradzania, procesom rozwojowym, ścieżkom kariery, ewaluacji pracy talentów oraz zarządzaniu odejściami osób utalentowanych.
|
|

Paradygmaty jutra. Kapitał ludzki w świecie mediów, 30 listopada - 2 grudnia 2011 r., Polanica Zdrój
Zapraszamy na II Międzynarodową Konferencję Naukową pt. Paradygmaty jutra. Kapitał ludzki w świecie mediów, organizowaną przez Wyższą Szkołę Bezpieczeństwa w Poznaniu wspólnie z Fundacją „Edukacja dla Bezpieczeństwa”. Problematyka obejmuje następujące zagadnienia:
- Kapitał ludzki - wartość czy wskaźnik TI?
- Kapitał społeczny płaszczyzną interakcji i integracji medialnej.
- Komunikacja wizualna w edukacji.
- Media - czwarta czy już pierwsza a może MEGA-władza?
- Medialna wirtualizacja i rewalidacja rzeczywistości.
- Mediokracja a wolność.
- Multimedialne Technologie Informacyjne - łączą czy dzielą pokolenia?
- Nowe media - nowa edukacja - nowa cywilizacja.
- Samorealizacja w medialnym świecie - niewymierne wartości TI.
- Technopol czy nowa jakość medialnej kultury masowej?
- Wizje, scenariusze i prognozy rozwoju społeczeństwa medialnego.
|
5th European Conference on Games Based Learning, 20-21 października 2011 r., The National and Kapodistrian University of Athens, Grecja
W październiku br. odbędzie się kolejna, piąta już edycja konferencji poświęconej wykorzystaniu gier w nauczaniu. Omówione zostaną zagadnienia związane z projektowaniem i rozwijaniem gier oraz ich wdrażaniem w proces edukacyjny, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów komunikacji i interakcji oraz powiązań między zabawą a nauką.
Spotkanie adresowane jest do osób zaangażowanych w proces tworzenia gier, a także nauczycieli wykorzystujących to narzędzie w pracy ze studentami.
|
|
E-learning 2.0, 6-7 lipca 2011 r., Londyn, Wielka Brytania
Trzecia edycja konferencji eLearning 2.0 ma służyć analizie zagadnień związanych z wykorzystywaniem technologii w edukacji, w szczególności w kontekście Web 2.0 oraz mediów społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, blogi, Wiki oraz YouTube. Spotkanie adresowane jest do osób zajmujących się e-learningiem.
|
IADIS International Conference e-learning 2011, 20-23 lipca 2011 r., Rzym, Włochy
Zapraszamy na kolejną edycję międzynarodowej konferencji IADIS, poświęconej edukacji na odległość. Organizatorzy proponują dyskusję nad siedmioma głównymi obszarami tematycznymi - będzie ona dotyczyła m.in. kwestii technologicznych, zarządczych, pedagogicznych, a także badawczych.
|
Nowe Media w Edukacji, 15 września 2011 r., Politechnika Wrocławska, Wrocław
Dział Kształcenia na Odległość Politechniki Wrocławskiej organizuje III edycję konferencji na temat kształcenia z wykorzystaniem technik informacyjnych i komunikacyjnych. Zagadnienia proponowane przez organizatorów do dyskusji to m.in.: infrastruktura e-nauczania, opracowywanie e-kursów, prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem ICT, elektroniczna kontrola kompetencji, jakość i efektywność e-nauczania, problemy prawne, metodyczne i organizacyjne związane z zastosowaniem ICT w kształceniu.
Spotkanie adresowane jest do autorów materiałów dydaktycznych, nauczycieli, organizatorów procesu dydaktycznego i osób zainteresowanych rozwojem nowoczesnych metod kształcenia.
|
|
4th EuroSymposium on Systems Analysis and Design, 29 września 2011 r., Gdańsk
We wrześniu br. w Sopocie odbędzie się czwarte międzynarodowe EuroSymposium organizowane przez Katedrę Informatyki Ekonomicznej Uniwersytetu Gdańskiego, PLAIS - Polish Chapter of Association for Information Systems (AIS) oraz Special Interest Group - SIGSAND of AIS. Celem sympozjum jest promowanie i rozwijanie badań poświęconych zagadnieniom analizy i projektowania systemów informatycznych. Stanowi ono cenne forum wymiany poglądów i doświadczeń dla teoretyków oraz praktyków.
|
|
12th European Conference on Knowledge Management, 1-2 września 2011 r., University of Passau, Niemcy
Uniwersytet w Passau zaprasza na dwunastą międzynarodową konferencję poświęconą zarządzaniu wiedzą. Tematyka spotkania obejmuje szeroki zakres zagadnień: od systemów KM, ich wdrażania i użytkowania w różnych branżach, przez społeczności praktyków i zarządzanie kapitałem intelektualnym organizacji, aż po zarządzanie zmianą i KM w środowisku Web 2.0.
|
i-KNOW 2011, 7-9 września 2011 r., Messe Congress Graz, Austria
Już po raz jedenasty odbędzie się międzynarodowa konferencja poświęcona zarządzaniu wiedzą i technologiom wiedzy i-KNOW (International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies). Spotkanie umożliwia wymianę wiedzy naukowcom (w anglojęzycznej sesji i-Science) oraz praktykom (w niemieckojęzycznej sesji i-Praxis). Główne obszary tematyczne konferencji to zarządzanie wiedzą, usługi wiedzy, odkrywanie wiedzy, media społeczne, a także przedsiębiorstwo 2.0.
|
Konkurs Dojrz@łość w sieci. Dobre Praktyki
Trwa konkurs na dobre praktyki skierowane do osób w wieku 50+, których celem jest nauka korzystania z komputera i internetu. Organizacje społeczne, instytucje, firmy i grupy nieformalne mogą zgłaszać inicjatywy z zakresu edukacji cyfrowej seniorów, które będą inspiracją dla innych podmiotów. Najciekawsze przedsięwzięcia będą promowane i zostaną opisane w publikacji. Zgłoszenia przyjmowane są do 11 lipca br. Ogłoszenie wyników nastąpi 29 września bieżącego roku.
Konkurs organizowany jest przez Koalicję Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ Dojrz@łość w sieci, powołaną przez UPC Polska wraz z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce.
|
Blogowa Mapa Przemian
Wystartował konkurs Fundusze dla Polski - Blogowa Mapa Przemian, którego celem jest kształtowanie świadomości europejskiej młodzieży i pokazanie korzyści, jakie Polska odnosi z członkostwa w Unii Europejskiej. W ramach konkursu uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych będą prowadzić multimedialne blogi opisujące przemiany zachodzące w ich lokalnym środowisku pod wpływem Funduszy Europejskich. Dla zwycięzców oraz ich opiekunów - nauczycieli, przewidziane są nagrody finansowe.
Organizatorem konkursu jest Fundacja Think! Instytut Rozwoju Komunikacji i Edukacji.
|