E-mentor logo
E-mentor nr 1 (38) / 2011

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Żaneta Geryk, Motywacja w uczelniach niepublicznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010

Książka dotyka istotnej kwestii budowy systemu motywacyjnego dla pracowników niepublicznych uczelni wyższych. Specyfika uczelni zakłada istnienie dwóch odrębnych grup: pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych. W opinii autorki brakuje spójnego procesu motywacyjnego, spełniającego oczekiwania obu tych grup. W publikacji zaprezentowano wyniki badań jakościowych i ilościowych prowadzonych na polskich uczelniach niepublicznych, a także szersze rozważania na temat pojęcia i istoty motywacji oraz jej roli w sprawnym funkcjonowaniu organizacji. Pozycję polecamy osobom zarządzającym uczelniami, w szczególności niepublicznymi.

Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH: http://wydawnictwo.sgh.waw.pl.

Rynek książki w Polsce 2010, Biblioteka Analiz, Warszawa 2010

Pięciotomowa publikacja Biblioteki Analiz omawia, przede wszystkim z perspektywy biznesowej, sytuację branży wydawniczo-księgarskiej w Polsce w roku 2009 i w pierwszej połowie roku 2010. Trzynastą już edycję monografii przygotował zespół pod kierunkiem Łukasza Gołębiewskiego, dziennikarza od wielu lat zajmującego się zjawiskami rynku książki i autora kilku tysięcy artykułów poświęconych tej tematyce.
Najobszerniejszy z tomów - Wydawnictwa - rozpoczyna podsumowanie ważnych wydarzeń w branży w roku 2009 i analiza głównych trendów na rynku publikacji książkowych (bestsellery, statystyki czytelnictwa, kierunki zainteresowań czytelników). W tomie zamieszczono też ranking wydawnictw książkowych działających w Polsce i - co najistotniejsze - ich obszerną prezentację, obejmującą zarówno charakterystykę profilu działalności, jak i informacje o obrotach, wielkości produkcji czy zatrudnieniu.
Podobną prezentację - w tym przypadku jednak firm zajmujących się sprzedażą książek - zawiera tom Dystrybucja. Autorzy analizują w nim ogólne zjawiska, jakie zaobserwować można było w omawianym okresie w księgarstwie hurtowym, detalicznym i w sprzedaży bezpośredniej, a także przedstawiają poszczególne hurtownie, sieci księgarskie i księgarnie indywidualne, uzupełniając całość informacjami o imporcie i eksporcie książek w Polsce. Kolejne dwa tomy - Poligrafia i Papier poświęcone są technicznym aspektom działalności wydawniczej, znaleźć można w nich więc m.in. ranking i prezentację drukarń, informacje o targach, nagrodach, certyfikatach, organizacjach i czasopismach branżowych, portalach poligraficznych, producentach i dystrybutorach papieru.
Dopełnieniem serii jest tom Who is who, a więc słownik, w którym zawarte zostały krótkie noty biograficzne ludzi aktywnie działających w różnych sektorach rynku wydawniczo-księgarskiego w Polsce.

Publikację polecamy nie tylko osobom zajmującym się zawodowo omawianymi w niej zagadnieniami, ale także wszystkim miłośnikom książek, którzy chcieliby spojrzeć na branżę wydawniczą w szerszej perspektywie i poznać rządzące nią mechanizmy. .


Leszek Balcerowicz, Andrzej Rzońca (red.), Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy - analiza porównawcza, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010

Tematyka wzrostu gospodarczego wielokrotnie już była przedmiotem refleksji ekonomistów. Polecana książka wyróżnia się na tle innych publikacji z trzech względów. Po pierwsze, badane są w niej łącznie siły rozwoju oraz skutki wstrząsów, gdyż podatność na te ostatnie ma znaczenie dla tempa wzrostu gospodarki nawet w długim okresie. Po drugie, autorzy omawiają nie tylko głębokie przyczyny wzrostu, ale również przeprowadzają rachunek wzrostu, który pozwala na identyfikację płytkich przyczyn (oraz pokazują, gdzie jego przeprowadzanie nie ma sensu). Trzeci wyróżnik to porównywanie specjalnie dobranych par krajów (m.in. Australia-Nowa Zelandia, Estonia-Słowenia, Haiti-Dominikana), które pod wieloma względami są do siebie podobne, a odnotowały różnice w tempie wzrostu i poziomie dochodu na mieszkańca.
Publikacja adresowana jest do wykładowców i studentów ekonomii, a także osób zajmujących się i zainteresowanych polityką gospodarczą.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.ksiegarnia.beck.pl

Piotr Bielecki (red.), Rola studentów w zarządzaniu szkołą wyższą, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010

W publikacji podjęto istotną kwestię uczestnictwa studentów w zarządzaniu uczelniami. Tematyka ta, uznana za jeden z oficjalnych kierunków działań reformatorskich procesu bolońskiego, nie doczekała się jak dotąd rzetelnych krajowych analiz. Książka prezentuje wyniki badań Ośrodka Rozwoju Studiów Ekonomicznych SGH, których celem było usystematyzowanie wiedzy na temat zarządzania partycypacyjnego w szkole wyższej oraz rozpoznanie faktycznych kompetencji samorządów studentów i praktyki partycypacji studenckiej. Obszerną część publikacji zajmują opracowania analizujące doświadczenia innych krajów europejskich, w tym Anglii, Szkocji, państw skandynawskich.
Książkę polecamy wszystkim członkom społeczności akademickiej, w szczególności osobom zarządzającym uczelniami i działającym w samorządach studenckich.

Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH: http://wydawnictwo.sgh.waw.pl

Waldemar Walczak, Nauka o organizacji. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Warszawskiej Szkoły Zarządzania-Szkoły Wyższej, Warszawa 2010

W publikacji zaprezentowano wybrane kwestie dotyczące funkcjonowania współczesnych organizacji. Autor przyjął podejście integratywne - zagadnienia omawiane są zarówno z perspektywy zarządzania, jak i uwarunkowań prawnych. Książka przedstawia definicję i zasady funkcjonowania organizacji oraz opisuje klasyfikację rodzajów i typów organizacji. Następnie omawiane są zagadnienia dotyczące działalności współczesnego przedsiębiorstwa, jego zasobów (materialnych i niematerialnych) oraz wybranych form współdziałania między firmami. Odrębny rozdział poświęcono zmianom w organizacji i procesowi zarządzania zmianami. Ostatnia część zwraca uwagę na współczesne koncepcje organizacji. Adresatami publikacji są studenci, może ona służyć jako podręcznik akademicki na kierunku zarządzanie.

Książka jest dostępna w Oficynie Wydawniczej Warszawskiej Szkoły Zarządzania-Szkoły Wyższej: http://www.wsz-sw.edu.pl

Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010, Główny Urząd Statystyczny, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa 2010

Zachęcamy do zapoznania się z wynikami badań na temat wybranych aspektów funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny w latach 2006-2010. Celem publikacji jest popularyzacja wiedzy w tym zakresie m.in. poprzez zaprezentowanie wielu definicji, a także zestawienie wskaźników w ujęciu międzynarodowym. Dwie główne części publikacji poświęcone są wykorzystaniu ICT w przedsiębiorstwach i w gospodarstwach domowych. Poprzedzono je statystyką produktów ICT.

Elektroniczną wersję raportu można pobrać ze strony: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_nts_spolecz_inform_w_polsce_2006-2010.pdf

R. Drozdowski, A. Zakrzewska, K. Puchalska, M. Morchat, D. Mroczkowska, Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010

Publikacja stanowi raport z badań poświęconych uwarunkowaniom kreatywności jednostki i związkom pomiędzy kreatywnością jednostki a innowacyjnością organizacji. Zawiera charakterystykę podstawowych pojęć i głównych obszarów problemowych, prezentuje wyniki badań w omawianym zakresie, a także omawia przykłady dobrych praktyk organizacji, które wykorzystują potencjał kreatywnych jednostek w celu innowacyjnego rozwoju. Autorzy sformułowali ponadto wskazówki i rekomendacje oraz zalecenia kierunkowe dla wybranych grup odbiorców raportu (m.in. instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych, firm sektora IT).

Publikacja dostępny jest w wersji elektronicznej na stronie: http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9721.pdf


Przewodnik Komercjalizacja B+R dla praktyków, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

MNiSW wydało przewodnik adresowany do państwowych jednostek badawczych (instytuty badawcze, uczelnie publiczne oraz instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk) poświęcony komercjalizacji wyników badań naukowych. Układ przewodnika odpowiada kolejnym etapom procesu komercjalizacji: w pierwszej części omówiono instytucje uczestniczące w procesie, w drugiej nabywanie od pracowników i ze źródeł zewnętrznych wyników prac B+R, ze szczególnym uwzględnieniem ich wyceny, a w trzeciej zaprezentowano podstawowe metody komercjalizacji: sprzedaż wyników, udzielenie licencji i komercjalizację pośrednią.

Elektroniczną wersję przewodnika można pobrać ze strony: http://www.nauka.gov.pl/


M. Goliński, K. Polańska (red.), Komunikacja mobilna. Nowe oblicza gospodarki, społeczeństwa i biznesu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010

Publikacja prezentuje pięć różnych spojrzeń na zagadnienie komunikacji mobilnej zaprezentowanych w rozważaniach różnych autorów, pracowników Katedry Informatyki Gospodarczej SGH. W poszczególnych częściach omówiono aspekty ekonomiczne łączności bezprzewodowej, społeczno-gospodarcze skutki komunikacji mobilnej, m-government, implikacje społeczno-kulturowe zastosowania technologii komunikacji mobilnej, a także charakterystykę rozwoju m-usług i m-produktów.
Książkę polecamy osobom zainteresowanym zagadnieniami e-gospodarki i społeczeństwa informacyjnego.

Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH na stronie: http://wydawnictwo.sgh.waw.pl

Raport Social Media 2010, Internet Standard, grudzień 2010

Ukazała się pierwsza edycja raportu Internet Standard poświęcona mediom społecznościowym. Pierwsza część publikacji stanowi kompendium wiedzy na temat mediów społecznościowych w Polsce i na świecie, prezentuje m.in. wartość i strukturę rynku oraz profil polskiego użytkownika. Część druga omawia wyniki badań dotyczących korzystania przez polskich internautów z serwisów tego typu (a jest to już według autorów raportu 11,6 mln Polaków). Kolejne trzy rozdziały poświęcone są kolejno popularnym witrynom: Facebookowi, Twitterowi i Naszej Klasie. W ostatnich częściach zaprezentowano zagadnienie social commerce oraz gry i aplikacje oferowane przez serwisy społecznościowe.
Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się mediami, marketingiem, PR, właścicieli firm internetowych, kadry zarządzającej, a także inwestorów.

Elektroniczną wersję raportu można pobrać ze strony: http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1594/Raport.social.media.2010.html

Konferencje


IADIS Mobile Learning 2011, 10-12 marca 2011 r., Avila, Hiszpania

Konferencja poświęcona jest mobilnym rozwiązaniom w edukacji. Organizatorzy proponują następujący zestaw obszarów tematycznych: pedagogika a mobilne kształcenie ustawiczne; oprogramowanie dla mobile learningu; gry, symulacje i rzeczywistość rozszerzona; mobile learning w nauczaniu formalnym i nieformalnym; narzędzia, technologie i platformy edukacyjne; kwestie etyczne; metodologia badań i systemy ewaluacji.

Więcej informacji na stronie: http://www.mlearning-conf.org/

Virtual and Augmented Reality in Education, 18 marca 2011 r., Valmiera, Łotwa

Konferencja poświęcona jest zastosowaniom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w edukacji. Składa się z dwóch części: sesji adresowanej do naukowców, badaczy, doktorantów i ekspertów oraz części praktycznej VR/AR Applications in Training realizowanej w ramach EEA i Funduszy Norweskich, w której zaprezentowane zostaną aplikacje, narzędzia i techniki przydatne przedsiębiorcom, inżynierom czy studentom.

Więcej informacji na stronie: http://www.vare2011.lv/

Experimental Learning in Virtual Worlds, 20-22 marca 2011 r., Praga, Czechy

Celem konferencji jest omówienie zagadnienia formalnego i nieformalnego uczenia się w wirtualnych światach, ze szczególnym uwzględnieniem ich cech charakterystycznych oraz możliwości rozwojowych. Proponowane zagadnienia do dyskusji to m.in. wirtualne i globalne zespoły; systemy oceny pracy online; struktury rozwoju zawodowego czy elementy blended learningu. Poruszane będą ponadto tematy związane z pojęciami śmiertelności, seksualności i zabawy w wirtualnym świecie oraz sztuką tworzenia awatarów.


ICDS 2011 - International Conference on Digital Society, 23-28 lutego 2011 r., Gosier, Gwadelupa

Piąta międzynarodowa konferencja poświęcona społeczeństwu cyfrowemu ICDS 2011 (International Conference on Digital Society) odbędzie się w lutym 2011 r. w Gwadelupie. Dyskutowane będą takie obszary jak e-biznes, e-administracja, usługi internetowe, sieci i telekomunikacja. Uczestnicy omawiać będą również zagadnienia e-bezpieczeństwa, biotechnologii czy serwisów społecznościowy.

Więcej informacji na stronie: http://www.iaria.org/conferences2011/ICDS11.html


INTED 2011 - International Technology, Education and Development Conference, 8-9 marca 2011 r., Walencja, Hiszpania

Celem konferencji jest promowanie międzynarodowej współpracy w zakresie edukacji i badań. Organizatorzy oczekują 500 uczestników reprezentujących 65 krajów. Możliwe jest uczestniczenie w konferencji online.

Główne obszary tematyczne to: nowe trendy w szkolnictwie wyższym, projekty międzynarodowe, innowacje pedagogiczne i dydaktyczne, wirtualne uniwersytety, technologie w edukacji.

Więcej informacji na stronie: http://www.iated.org/inted2011/announcement

Learning on Screen Conference 2011, 24 marca 2011 r., Londyn, Wielka Brytania

Celem konferencji, organizowanej przez British Universities Film & Video Council, jest omówienie roli filmów i dźwięku w edukacji oraz korzyści płynących z ich zastosowania. Sesje tematyczne obejmą takie zagadnienia jak: potrzeby studentów, tworzenie i efektywne użytkowanie mediów, projektowanie mediów edukacyjnych wysokiej jakości, kontrolowanie i redukowanie kosztów.

Spotkanie adresowane jest szczególnie do specjalistów w zakresie e-learningu, osób związanych z przygotowaniem technicznym materiałów online, informatyków.

Global TIME - Global Conference on Technology, Innovation, Media & Education, 28 marca-1 kwietnia 2011 r., dostęp online

Konferencja organizowana jest przez stowarzyszenie działające na rzecz rozwoju informatyzacji edukacji AACE (Association for the Advancement of Computing in Education). Poruszane będą na niej kwestie dotyczące edukacji w aspekcie globalnym, nowych możliwości nauczania, dzielenia się wiedzą i uczenia się; sieci ponadpaństwowych, wymiany międzynarodowej czy projektów partnerskich. Pod dyskusję poddane zostaną również tematy związane z kształceniem na odległość i zastosowaniem zaawansowanych technologii w nauczaniu.

Więcej informacji na stronie: http://aace.org/conf/gtime/call.htm

Challenges and Opportunities of Global Business in the New Millennium: Contemporary Issues and Future Trends, 3-7 lipca 2011 r., Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

20. Światowy Kongres Biznesu stowarzyszenia IMDA (International Management Development Association) zostanie zorganizowany w Poznaniu we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym. Tematyka konferencji obejmuje wyzwania i możliwości globalnego biznesu w nowym millenium, w szczególności bieżące i przyszłe trendy w tym obszarze. Organizatorzy proponują szerokie spektrum zagadnień obejmujących m.in. rozwój zasobów ludzkich, zarządzanie, edukację biznesową, rozwój turystyki, bankowość, rachunkowość czy kwestie etyczne i dotyczące ochrony środowiska naturalnego.

Więcej informacji na stronie: http://aace.org/conf/gtime/call.htm


Red-conference - rethinking education in the knowledge society, 7-10 marca 2011 r., Ascona, Szwajcaria

Międzynarodowa konferencja poświęcona znaczeniu edukacji w społeczeństwie opartym na wiedzy odbędzie się w marcu 2011 r. w Szwajcarii. Główne cele konferencji to wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy starszymi i młodszymi badaczami, a także budowa środowiska współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem agencji finansujących badania.

Więcej informacji na stronie: http://www.red-conference.ch/

Psychospołeczne funkcjonowanie seniorek i seniorów w środowisku lokalnym,
18 maja 2011 r., Cieszyn


Zmiany w układzie demograficznym współczesnych społeczeństw oraz przeobrażenia odnoszące się do procesów starzenia się i funkcjonowania osób w „złotym wieku” pociągają za sobą szereg konsekwencji. Celem konferencji będzie ukazanie status quo seniorów w czasach dominującej globalizacji, technicyzacji życia i postępu medycyny. Ważnym aspektem spotkania stanie się analiza nie tylko negatywnych skutków procesu starzenia się, lecz przede wszystkim pozytywnych i wartościowych elementów omawianego okresu egzystencjalnego. Poruszane będą m.in. zagadnienia kapitału społecznego osób starszych, ich funkcjonowania w placówkach opiekuńczych, roli społeczności lokalnych w integracji społecznej seniorów, działalności organizacji proseniorskich, finansowania edukacji seniorów w ramach programów unijnych.

Więcej informacji na stronie: http://www.gerontolodzy.pl

Stan na 14 lutego 2011 roku.

Serwisy internetowe




Edutuba

Edutuba to ogólnodostępna multimedialna biblioteka materiałów edukacyjnych opracowanych w ramach programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. W serwisie znajduje się już ponad 2500 dokumentów dodanych przez użytkowników. Dzięki filtrowaniu można łatwo dotrzeć do materiałów dedykowanych określonej grupie odbiorców lub poświęconych danej tematyce.

Więcej informacji na stronie: http://www.edutuba.pl/

Obserwator finansowy

Obserwatorfinansowy.pl to serwis prezentujący informacje finansowe i ekonomiczne, mikro- i makroekonomiczne. Znajdują się w nim również wywiady, opinie, raporty i blogi poświęcone tej tematyce. Interesujące dla Czytelników będą z pewnością komentarze najwybitniejszych światowych ekonomistów pochodzące z mediów zagranicznych, a udostępnione w języku polskim. Ciekawe dodatki serwisu to zbiór przydatnych linków oraz recenzje nowości wydawniczych.
Właścicielem serwisu jest Narodowy Bank Polski.

Więcej informacji na stronie: http://www.obserwatorfinansowy.pl/

European Podcast Award

Zakończyła się druga edycja konkursu „European Podcast Award”, którego celem jest wyłonienie i promowanie najlepszych europejskich podcastów audio. Do rywalizacji zgłoszono 1500 utworów z 10 krajów. Internauci oddali ponad 400 000 głosów na ulubione nagrania, a oceniało je także jury. Wyróżnienia przyznawano w czterech kategoriach: osobowość, non-profit, biznes oraz profesjonalne (dla mediów) - zarówno na szczeblu europejskim, jak i w poszczególnych krajach. Polskimi zwycięzcami okazali się (kolejno): Polskie Detroit, Pozytywne Zacisze, firma doradcza Deloitte oraz Magazyn komputerowy „Trącić Myszką”. Podcasty z Polski zajęły wysokie miejsca w ogólnoeuropejskim rankingu.

Więcej informacji na stronie: http://www.european-podcast-award.eu/

EIOBA - daj się przeczytać!

Ponad 12 tysięcy artykułów i 70 tysięcy komentarzy opublikowano jak dotąd w serwisie publicystycznym EIOBA tworzonym przez internautów. Wybrane kategorie tematyczne to: technologia, nauka, finanse, społeczeństwo, rozrywka. Każdy internauta może opublikować tekst, a dzięki opiniom i ocenom innych użytkowników widać, które artykuły są szczególnie cenione i lubiane. Na podstawie popularności wpisów powstaje ranking autorów. Społeczność serwisu (ponad 22 tysiące zarejestrowanych użytkowników) tworzy również grupy tematyczne, np. Liga Inteligencji, Dziennikarstwo muzyczne czy Wegetarianizm.

Więcej informacji na stronie: http://www.eioba.pl/

The MASIE Centre Learning Lab and ThinkThank

MASIE Centre to międzynarodowy think thank specjalizujący się organizacyjnym uczeniu się. Jego założyciel, Elliott Massie, kieruje również Learning CONSORTIUM - koalicją 240 globalnych organizacji współpracujących w zakresie rozwoju strategii uczenia się (członkami są m.in. Bank of America czy UPS).
Na stronie znaleźć można m.in. wyniki badań i artykuły tematyczne, blog E. Massiego dotyczący trendów w nauczaniu, prowadzony od 1997 r., a także podcasty czy nagrania wideo.

Więcej informacji na stronie: http://www.masie.com/.

Zastosowanie IT w biznesie - wyniki konkursu

Rozstrzygnięto drugi ogólnopolski konkurs firmy e-point SA na najlepsze prace dyplomowe z zakresu zastosowań IT w biznesie. Celem konkursu było zwrócenie uwagi studentów na możliwości wykorzystywania najnowszych rozwiązań z dziedziny technologii informacyjnych i nowoczesnych narzędzi informatycznych w działalności przedsiębiorstw. Nagrodzeni to: Dariusz Nowak z Wydziału Zarządzania UE w Krakowie (I miejsce), Bartłomiej Jagodziński z Wydziału Zarządzania UE w Poznaniu (II miejsce) oraz Mateusz Poślednik z Wydziału Elektrotechniki, Informatyki i Telekomunikacji Uniwersytetu Zielonogórskiego (III miejsce).
„E-mentor” był patronem medialnym tego wydarzenia.

Więcej informacji na stronie: http://www.e-point.pl/u235/navi/30590

Dziekanat.eu - portal informacyjno-społecznościowy dla uczelni wyższych

Powstał pierwszy w Polsce portal informacyjno-społecznościowy adresowany do pracowników administracyjnych oraz naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych. Jego celem jest z jednej strony dostarczanie informacji z obszaru szkolnictwa wyższego, a z drugiej integrowanie środowiska i promowanie wymiany wiedzy i poglądów. W portalu można się zarejestrować, założyć własną grupę, dyskutować na forum, tworzyć galerie zdjęć, a także dodawać pliki wideo. Dostępne są informacje „z życia uczelni”, artykuły poruszające istotne kwestie (np. dotyczące nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym), zapowiedzi konferencji i szkoleń, a nawet kącik „Humor”.

Więcej informacji na stronie: http://www.dziekanat.eu/

Kształcenie umiejętności wyszukiwania źródeł za pomocą gry online

Wyszukiwanie odpowiedniej bibliografii może nastręczać studentom wielu problemów. Mimo że większość z nich na co dzień korzysta z internetu, przy pracy często odnoszą się jedynie do wyników z wyszukiwarki Google i Wikipedii. Pomocą w wykształceniu odpowiednich kompetencji wyszukiwania służy gra stworzona przez zespół z Uniwersytetu w Michigan pod kierownictwem prof. Karen Markey. Gra składa się z czterech rund odpowiadających etapom procesu badawczego: zbierania źródeł, selekcji najlepszych z nich, oceniania źródeł wybranych przez innych i tworzenia ostatecznej bibliografii. Po tę metodę zdobywania niezbędnych w pracy naukowej umiejętności sięgnęło już ponad 300 studentów z czterech uniwersytetów.

Wersja demonstracyjna gry dostępna jest pod adresem: http://bibliobouts.org/
[id: demo@bibliobouts.org, hasło: demo]