E-mentor logo
E-mentor nr 4 (36) / 2010

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


e-learning

Grażyna Penkowska, Meandry e-learningu, Difin, Warszawa 2010

Meandry e-learningu to próba kompleksowego ujęcia zagadnienia e-learningu w kontekście szkolnictwa wyższego. Autorka prezentuje krótką historię e-edukacji w Polsce i na świecie oraz stara się doprecyzować i uporządkować pojęcia związane z szerokim zagadnieniem kształcenia przez internet. Publikacja zawiera także analizę e-learningu w perspektywie teorii kształcenia i komunikowania się oraz proponuje różne modele wdrożenia e-learningu w szkołach wyższych. Autorka odwołuje się ponadto do własnych badań i doświadczeń akademickich w realizacji projektów e-learningowych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl


Martyn Sloman, Nowe zjawiska w świecie szkoleń, Wolters Kluwer, Warszawa 2010

Książka opiera się na założeniu, że kontekst, w jakim odbywa się uczenie i rozwój, uległ radykalnej zmianie. Scharakteryzowano praktyczne konsekwencje tego przekształcenia i nowe konkurencyjne modele, a także przedstawiono zmiany w roli trenera, w tym konieczność stosowania przez niego metod bardziej zorientowanych na uczącego się. Autor posługuje się przykładami z wielu różnych krajów m.in. z Europy, Indii, USA i Kanady, Australii, Chin, dzięki czemu rozważania umieszczone zostają w globalnym kontekście i możliwe staje się uświadomienie sobie wpływu różnic kulturowych na proces uczenia się.

Książka adresowana jest głównie do praktyków - trenerów, specjalistów ds. szkoleń i rozwoju, koordynatorów procesów szkoleniowych. Każdy rozdział kończy się listą kontrolną - zestawem pytań do analizy własnej, które pomogą czytelnikom rozpoznać problemy istniejące w ich organizacjach.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl/

Anna Marszałek, Rola uczelni w regionie, Difin, Warszawa 2010

Prezentujemy publikację poświęconą wpływowi instytucji szkolnictwa wyższego na zwiększanie potencjału rozwojowego regionów, w których są zlokalizowane.
Autorka rozpoczyna rozważania od charakterystyki polityki edukacyjnej Unii Europejskiej oraz analizy wiedzy i innowacyjności jako determinantów sukcesu. Następnie omawia proces kreowania społeczno-ekonomicznego potencjału rozwojowego regionu poprzez m.in. uwypuklenie znaczenia regionalnych strategii innowacji. Miejsce uniwersytetu w kreowaniu procesów kształcenia w regionie przedstawione jest za pomocą opisu konsorcjów edukacyjnych oraz zarysu nowych wyzwań stojących przed uniwersytetami XXI wieku. Książka kończy się prezentacją mechanizmów transferu wiedzy pomiędzy światem nauki a gospodarką, w tym m.in. uniwersyteckich firm typu spin-off oraz inkubatorów przedsiębiorczości.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.ksiegarnia.difin.pl.

Tony Davis, Maggie Gutt, Neil Flynn, Peter Mowl, Simon Orme, Ewaluacja talentu. Nowa strategia zarządzania talentami w organizacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2010

Autorami publikacji są praktycy, eksperci chcący podzielić się z czytelnikami swoją wiedzą z zakresu rekrutacji, rozwoju i szkolenia, a także utrzymania w organizacji utalentowanych pracowników. Zarządzanie talentami (ZT) uznają za bardzo istotną dziedzinę i umiejętność korporacyjną, która pozwala na oszczędność kosztów i osiągnięcie długotrwałej poprawy wyników ekonomicznych. W książce radzą, jak stworzyć strategię ZT, i przedstawiają argumenty za wdrożeniem programów dla talentów. Dużą część rozważań poświęcają również tytułowej ewaluacji talentów, omawiając zastosowanie testów psychometrycznych, ewaluację wiedzy i ocenę wyników pracy.

Książka będzie z pewnością interesująca dla menedżerów personalnych, specjalistów zajmujących się zarządzaniem talentami i zarządzaniem wiedzą, a także studentów kierunków związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl/


Maria Szymańska, Wpływ planowania na efektywność zmian w systemie oświaty, Difin, Warszawa 2010

Celem publikacji jest ukazanie związku pomiędzy planowaniem rozwoju szkoły a wdrażaniem reformy systemu edukacji. W pierwszych rozdziałach autorka zarysowuje teoretyczne podstawy zagadnienia, omawiając znaczenie problematyki zmiany w oświacie i przedstawiając reformę systemu edukacji jako przykład takiej zmiany. Następnie charakteryzuje założenia własnych badań i prezentuje ich wyniki w następujących obszarach: aspekty społeczno-pedagogiczne w planowaniu rozwoju szkoły, programy rozwoju szkoły, planowanie a warunki pracy szkół.
Książkę polecamy nauczycielom, rodzicom i dyrektorom szkół.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl


Małgorzata Dolińska, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa 2010

W książce przedstawiono koncepcję efektywnego zarządzania wiedzą w procesach innowacji realizowanych w sieci z wykorzystaniem kapitału intelektualnego przedsiębiorstw innowacyjnych. Autorka rozpoczyna od zdefiniowania istoty i rodzajów innowacji, następnie opisuje uwarunkowania gospodarcze ich rozwoju i realizację procesów innowacji w sieci. Odrębne rozdziały poświęcone zostały zarządzaniu wiedzą i wykorzystaniu kapitału intelektualnego w innowacyjnej organizacji. Dokonano również oceny działalności innowacyjnej i potencjału innowacyjnego przedsiębiorstwa na podstawie zrealizowanych badań.
Książka adresowana jest do studentów zarządzania.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.pwe.com.pl

Konferencje


MoodleMoot Polska, 4-5 listopada 2010 r., Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie


MoodleMoot to cykliczne spotkania miłośników, użytkowników i fanów platformy do nauczania na odległość MOODLE, organizowane na całym świecie. Już po raz drugi MoodleMoot odbędzie się również w Polsce.

Obszary tematyczne dyskusji proponowane przez organizatorów to: zmiany celów edukacyjnych, nowe oferty zajęć z wykorzystaniem narzędzi MOODLE - również w procesie nauczania stacjonarnego, użytkownicy MOODLE: nowy profil e-studenta oraz e-nauczyciela akademickiego, korzyści oraz zagrożenia płynące z nauczania na odległość, efektywne uczenie i skuteczne sprawdzanie efektów kształcenia z wykorzystaniem platformy MOODLE.

Konferencja odbędzie się w dwóch formach: tradycyjnej oraz internetowej. Po spotkaniu, 6 listopada br. zrealizowane zostaną również warsztaty adresowane do nauczycieli, którzy chcą udoskonalić swoje kompetencje w zakresie wykorzystywania platformy Moodle.

Więcej informacji na stronie: http://moodlemoot.pl

Online Educa Berlin 2010, 1-3 grudnia 2010 r., Berlin, Niemcy

16. międzynarodowa konferencja Online Educa odbędzie się w grudniu w Berlinie. Głównym hasłem Learning for All (Kształcenie dla wszystkich) objęto cztery zakresy tematyczne tworzące filary innowacji: treść nauczania, uczenie się jak się uczyć, ekosystemy i środowiska nauczania (Learning Content, Learning About Learning, Learning Ecosystems, Learning Environments). Mają one przyczyniać się do uzyskiwania najlepszych wyników w trzech głównych domenach: edukacji instytucjonalnej, kształceniu w miejscu pracy i kształceniu ustawicznym.

Więcej informacji na stronie: http://www.online-educa.com/

2nd International conference on e-learning and e-teaching (ICELET2010),
1-2 grudnia 2010 r., Teheran, Iran


Amirkabir Univeristy of Technology zaprasza na międzynarodową konferencję poświęconą e-learningowi, która odbędzie się w Teheranie. Organizatorzy proponują 6 głównych obszarów tematycznych: technologiczne i inżynieryjne aspekty e-learningu; projektowanie, metodologia i ocena w e-nauczaniu; zagadnienia jakości, ewaluacji i akredytacji; aspekty społeczne, kulturowe i etyczne w e-learningu; zagadnienia strategiczne edukacji na odległość; wdrożenia i studia przypadków.

Więcej informacji na stronie: http://icelet2010.aut.ac.ir/en/


Edukacja i Biznes - wzajemna wymiana doświadczeń, 26 listopada 2010 r., Warszawa


Instytut Nowoczesnej Edukacji organizuje w listopadzie konferencję poświęconą związkom pomiędzy edukacją a biznesem. Gościem specjalnym spotkania będzie Colin Rose - ekspert w zakresie nowoczesnych metod uczenia się, doradca wielu uniwersytetów i koncernów.

Cele konferencji:

  • popularyzacja innowacyjnych sposobów zarządzania oświatą,
  • wspieranie grupy liderów edukacji, mających wpływ na zwiększenie jakości i skuteczności placówek edukacyjnych,
  • tworzenie możliwości wymiany doświadczeń między biznesem a edukacją,
  • integracja społeczności menedżerskiej edukacji i biznesu,
  • prezentacja sposobu skutecznego zarządzania zespołem,
  • przykłady dobrych praktyk w biznesie, które można przenieść na grunt edukacji,
  • budowanie poczucia własnej wartości i kreatywności w podejmowaniu nowych wyzwań w edukacji.
Więcej informacji na stronie: http://www.edukacjaibiznes.pl/


Social Applications for Life Long Learning, 4-5 listopada 2010 r., Parta, Grecja

Zapraszamy na konferencję poświęconą kształceniu ustawicznemu, realizowaną w ramach dwóch projektów unijnych: „SimSafety - Flight Simulator for Internet Safety” oraz „SoRuraLL - Rural Social Networking for Lifelong Learning”. Proponowane przez organizatorów zagadnienia do dyskusji to m.in. aspekty pedagogiczne kształcenia ustawicznego realizowanego ze wsparciem technologii, techniczne i społeczne problemy w kształceniu ustawicznym, zastosowanie gier w nauczaniu.

Więcej informacji na stronie: http://thaleia.westgate.gr/sall2010/


ICT for Language Learning, 11-12 listopada 2010 r., Florencja, Włochy

W listopadzie odbędzie się trzecia edycja konferencji poświęconej zastosowaniu ICT w nauczaniu języków obcych. Omówione i przedyskutowane zostaną następujące kwestie: innowacyjne metody nauczania języków, nowe rozwiązania technologiczne, integrowanie e-learningu z nauczaniem tradycyjnym, Content and Language Integrated Learning. Organizatorzy zachęcają również do prezentowania wyników realizacji bieżących i zakończonych projektów z tego obszaru współfinansowanych przez Unię Europejską.

Więcej informacji na stronie: http://www.pixel-online.net/ICT4LL2010/

User Generated Content Assessment in Learning: Enhancing Transparency and Quality of Peer Production, 24-27 października 2010 r., Budapeszt, Węgry

Zapraszamy na Szóste Warsztaty Badawcze stowarzyszenia EDEN (European Distance and E-learning Network). Tematem przewodnim jest zwiększanie transparentności i jakości zasobów tworzonych przez użytkowników. Warsztaty adresowane są do badaczy, praktyków i ekspertów w zakresie ewaluacji i jakości, programistów i testerów. Celem spotkania jest podzielenie się dotychczasowymi doświadczeniami i wymiana wiedzy w tym innowacyjnym obszarze e-learningu.

Więcej informacji na stronie: http://www.eden-online.org/eden.php?menuId=512


Warsztaty z zakresu gospodarki opartej na wiedzy, 24-25 listopada 2010 r., Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Pracownicy naukowo-dydaktyczni oraz studenci będą mogli uczestniczyć w warsztatach z zakresu gospodarki opartej na wiedzy. Dla dla nauczycieli akademickich przewidziano wykład O kreowaniu wiedzy oraz prezentację programu nauczania przedmiotu Gospodarka oparta na wiedzy. Studenci mają do wyboru cztery warsztaty: Tworzenie i funkcjonowanie zespołów wiedzy, Zarządzanie wiedzą osobistą - od zarządzania sobą ku zarządzaniu innymi, Identyfikacja i pomiar gospodarki opartej na wiedzy oraz Jak zbudować system zarządzania wiedzą?

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Warunkiem uczestnictwa jest rejestracja w projekcie „Program upowszechniania osiągnięć nauki z zakresu zrównoważonego rozwoju i gospodarki opartej na wiedzy”, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej informacji na stronie: http://www.gow-zr.pl

Stan na 5 października 2010 roku.

Serwisy internetowe




Global Management Challenge Poland 2010

GMC to internetowa symulacja strategiczna, w której zespoły zarządzają spółkami notowanymi na giełdzie. Konkurują w wirtualnej rzeczywistości, przygotowują strategię rozwoju, podejmują wiele decyzji operacyjnych. GMC łączy w sobie walory edukacyjne programów szkoleniowych i rozrywkowe gier strategicznych. W programie nauka łączy się z praktyką, a zdobywaniu wiedzy towarzyszą emocje. Scenariusz jest wielowątkowy, model interaktywny, a rywalizacja zespołów przypomina walkę konkurencyjną na realnym rynku.

W ciągu ostatnich 30 lat projekt zgromadził blisko pół miliona entuzjastów w ponad 30 państwach. Zwycięzcy corocznych krajowych edycji konkursu spotykają się w Finale Światowym. W Polsce trwa obecnie rejestracja uczestników (zespoły 3-5 osób) do XI ogólnokrajowej edycji konkursu GMC 2010. Wystartować może każdy zainteresowany rozwijaniem wiedzy z obszaru zarządzania. Aby wziąć udział w programie treningowym, należy się zarejestrować do 20 października 2010 r.

Więcej informacji na: www.gmcpoland.pl

Kursy dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych

W czasie kursu przedstawiane będą sposoby pracy z uczniem z niepełnosprawnością w klasie ogólnodostępnej, w tym także dobór odpowiedniego sprzętu asystującego i środków dydaktycznych. Szczególny nacisk położono na edukację uczniów niewidomych i słabowidzących. Kursy dla 225 nauczycieli z całego kraju będą prowadzone do końca 2011 roku.

Za szkolenia odpowiada Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, które od 15 lat specjalizuje się w ułatwianiu studentom z niepełnosprawnością dostępu do edukacji. Kursy doskonalące są realizowane w ramach projektu „Edukacja, niepełnosprawność, informacja, technologia - likwidowanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do edukacji” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFS.

Szczegółowe informację i formularz zgłoszeniowy są dostępne na stronie: http://www.bon.uw.edu.pl

Młodzieżowa Akademia Agrobiznesu

W październiku br. rusza edukacyjny projekt Młodzieżowa Akademia Agrobiznesu - innowacyjny program nauczania oparty na metodzie projektowej i wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Adresatami są uczniowie z czterech województw: zachodnio-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego, którzy przez trzy lata trwania projektu odbędą intensywne zajęcia pozalekcyjne z zakresu przedsiębiorczości, informatyki i języka angielskiego. Przedsięwzięcie wspiera młodzież w wejściu na rynek pracy lub założeniu własnej firmy.

Projekt realizuje Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej. Jest on finansowany ze środków Unii Europejskiej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach działania 3.3.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Więcej informacji na: http://www.akademiaagrobiznesu.pl

Jesienna Akademia PARP dla branży szkoleniowej

Z końcem września br. rozpoczęła się kolejna edycja projektu Akademia PARP. Tym razem jest ona adresowana do osób, które na co dzień zajmują się działalnością szkoleniową. Trenerzy, mentorzy oraz specjaliści ds. rozwoju kadr w przedsiębiorstwach i uczelniach uzyskają umiejętności potrzebne do realizacji szkoleń w formie e-learningowej. Uczestnicy mają szansę w ciągu kilku tygodni poznać w praktyce wszystkie etapy projektów e-learningowych - od planu, poprzez jego realizację, na mentoringu i ocenie efektywności kończąc. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Lekcja historii w grach online

Nauczyciele chcący uatrakcyjnić lekcje historii mogą skorzystać z gier online promujących europejską świadomość kulturową, stworzonych w ramach projektu e-VITA. Na podstawie opowieści starszych pokoleń zamieszczonych na blogu powstały cztery interaktywne gry komputerowe, które są symulacjami konkretnych sytuacji (serious games) dotyczących przeszłości Europy. Gry dotyczą takich aspektów, jak turystyka, praca, rekreacja, i umożliwiają graczom zapoznanie się w praktyce z warunkami życia przed integracją europejską. W projekcie e-VITA biorą udział partnerzy z Niemiec, Grecji, Portugalii, Polski, Wielkiej Brytanii i Włoch. Jest on współfinansowany przez Dyrektoriat Generalny Komisji Europejskiej ds. Edukacji i Kultury (Education and Culture DG) w ramach programu Lifelong Learning KA 3.