E-mentor logo
E-mentor nr 3 (35) / 2010

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Tadeusz Oleksyn, Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, wydanie II uzupełnione i uaktualnione

Główną tezą książki jest stwierdzenie, iż zarządzanie kompetencjami stanowi podstawę całego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Autor uważa, że aby właściwie prowadzić rekrutację i dobór kadr, wynagradzać i wspierać rozwój pracowników, a także ich awansować, niezbędne jest precyzyjne określenie kompetencji wymaganych na poszczególnych stanowiskach. Po wyjaśnieniu kluczowych pojęć (w rozdziale 1), charakteryzuje kompetencje, na które obecnie jest największe zapotrzebowanie, szczególną uwagę poświęcając kompetencjom przywódczym (rozdziały 2 i 3). Analizuje również kompetencje typowe dla wybranych grup zawodowych (rozdział 4) oraz system zarządzania kompetencjami w organizacji (rozdział 5). Ostatnia część poświęcona jest rozwojowi własnemu (self-management).

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl/

Stephen Neale, Lisa Spencer-Arnell, Liz Wilson, Coaching inteligencji emocjonalnej, Wolters Kluwer, Warszawa 2010

Książka prezentuje nowe spojrzenie na proces coachingu poprzez dodanie do niego inteligencji emocjonalnej. Według autorów połączenie tych dwóch elementów decyduje o sukcesie współpracy trenera z uczniem. Publikacja będzie interesująca dla osób zajmujących się coachingiem, gdyż zawiera opis podstawowych umiejętności coacha, narzędzi jego pracy i najlepszych praktyk coachingu. Z kolei menedżerowie mogą dowiedzieć się z niej, jak podnosić wydajność i rentowność organizacji oraz jaką rolę może w niej odegrać inteligentny emocjonalnie coach.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl/


Dorota Pankowska, Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010

Celem publikacji jest przybliżenie dorobku edukacyjnej analizy transakcyjnej oraz podjęcie próby empirycznej weryfikacji jej założeń w codziennym funkcjonowaniu nauczycieli, co uczyniono za pomocą badań własnych, które objęły ponad 450 nauczycieli z 30 lubelskich szkół. W książce scharakteryzowano podstawowe koncepcje analizy transakcyjnej: stany Ja, transakcje, gry, pozycje i skrypty życiowe oraz możliwości zastosowania jej w edukacji dla doskonalenia relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami, zwiększania efektywności działań i podnoszenia jakości pracy. Zaprezentowane wyniki badań zachęcają do wprowadzenia analizy transakcyjnej do kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Książkę polecamy nauczycielom, dyrektorom szkół i metodykom, a także studentom kierunków związanych z psychologią i pedagogiką.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.wydawnictwo.umcs.eu/


Dagmara Lewicka, Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody, narzędzia, mierniki, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010

Publikacja wskazuje kierunki zmian w zarządzaniu kapitałem ludzkim, będące efektem zmian we współczesnej gospodarce, a także najważniejsze problemy i wyzwania stojące przed menedżerami i specjalistami ds. personalnych. Na kapitał ludzki składają się: wiedza, kompetencje i postawy pracowników, dlatego też odrębne rozdziały poświęcono zarządzaniu wiedzą, motywowaniu, a także szkoleniom i rozwojowi pracowników w dobie gospodarki opartej na wiedzy. Autorka podkreśla konieczność ciągłego doskonalenia kompetencji organizacji i pracowników. Książkę polecamy menedżerom, pracownikom działów kadr, a także studentom zarządzania.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.pwn.pl/


Sebastian Konkol, Marketing mobilny, Helion, Gliwice 2010

Czy telefon komórkowy stanie się jednym z głównych mediów komunikacji reklamowej? Czym jest marketing mobilny? Jakie działania podjąć, aby skorzystać z jego dobrodziejstw? Odpowiedzi na te i podobne pytania można odnaleźć w polecanej publikacji. Autor wyjaśnia genezę i definicję marketingu mobilnego, podaje wskazówki ułatwiające realizację kampanii marketingowych z wykorzystaniem mediów mobilnych, a także charakteryzuje reklamę mobilną z punktu widzenia różnych podmiotów występujących na rynku. W książce nie zabrakło także wyliczenia wad i zalet omawianego zagadnienia oraz prognoz na przyszłość.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl/

Jeanniey Mullen, David Daniels, Godzina dziennie z e-mail marketingiem, Helion, Gliwice 2010

Prezentujemy publikację poświęconą wykorzystaniu poczty elektronicznej w marketingu. Stanowi ona szczegółowy poradnik dla osób zajmujących się w praktyce działaniami w tym zakresie. Autorzy udzielają porad dotyczących przygotowania działań e-marketingowych, uczą, jak tworzyć efektywne e-maile, jak czytać raporty i w jaki sposób optymalizować wyniki. Omawiają także realizację e-marketingu w sieciach społecznościowych i dla urządzeń przenośnych. Dodatkowo publikacja zawiera słowniczek, listę dostawców i zasobów oraz listy kontrolne z obszaru poczty elektronicznej.
Książka przeznaczona jest zarówno dla osób dopiero rozpoczynających pracę z e-marketingiem, jak również dla specjalistów pragnących uporządkować i udoskonalić swoje umiejętności.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl/

Konferencje


ATEE 2010 Responsibility, Challenge and Support in Teachers' Lifelong Professional Development, 26-30 sierpnia 2010 r., Budapeszt, Węgry

Zapraszamy na coroczną konferencję Stowarzyszenia Kształcenia Nauczycieli (Association for Teacher Education in Europe), która odbędzie się w Budapeszcie. Temat przewodni spotkania obejmuje odpowiedzialność, wyzwania i wsparcie w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego nauczycieli. Uczestnicy będą starali się znaleźć odpowiedzi na pytania związane z wymienionymi zagadnieniami, np. jakie są główne etapy rozwoju nauczyciela, jaka jest rola mentora, przed jakimi wyzwaniami stoją współcześni nauczyciele, jakie programy mogą wspomóc nauczycieli w rozwoju zawodowym?

Więcej informacji na stronie: http://www.atee2010.ektf.hu


Sixth EDEN Research Workshop User Generated Content Assessment in Learning: Enhancing Transparency and Quality of Peer Production, 25-27 października 2010 r., Budapeszt, Węgry

Stowarzyszenie EDEN (European Distance and E-learning Network) we współpracy z ICDE (International Council for Distance Education) oraz EFQUEL (European Foundation for Quality in E-learning) organizuje warsztaty badawcze poświęcone cyfrowym metodom oceny.

Więcej informacji na stronie: http://www.eden-online.org

Innovation Forum 2010, 8-10 września 2010 r., Lizbona, Portugalia

Europejska Fundacja Jakości w E-learningu (European Foundation for Quality in E-learning) organizuje coroczne, czwarte już, forum. Spotkanie będzie okazją do dyskusji nad otwartymi zasobami edukacyjnymi i ich rolą w walce z wykluczeniem społecznym, a także w zwiększaniu dobrobytu przez wyposażanie obywateli w niezbędne kwalifikacje. Analizowane będzie również zagadnienie zapewniania jakości w dobie dostępności zasobów i tworzenia treści przez użytkownika.

Więcej informacji na stronie: http://www.efquel.org

Designs on E-Learning International Conference, 15-17 września 2010 r., Savannah, Georgia, USA

Savannah College of Art and Design organizuje międzynarodową konferencję poświęconą e-learningowi. Zakres tematyczny spotkania obejmuje m.in. takie zagadnienia, jak: technologie innowacyjne, media społecznościowe w kontekście uczenia się online, ewaluacja, zaangażowanie studenta, współpraca i budowanie społeczności. W programie przewidziano seminaria, dyskusje oraz zajęcia laboratoryjne.

Więcej informacji na stronie: http://www.designsonelearning.net/

e-Learning: the Horizon and Beyond, 12-15 października 2010 r., St. John's, Kanada

Celem spotkania jest prezentacja nowych idei, badań i najlepszych praktyk odnoszących się do użycia nowych technologii w edukacji oraz dyskusja na ten temat. Program konferencji obejmuje szkolnictwo podstawowe i średnie. Tematyka sesji dotyczyć będzie wdrażania technologii do procesu nauczania, uczenia się, badań i przywództwa edukacyjnego. Zagadnienia, które zostaną poddane dyskusji, to m.in. Web 2.0 i 3.0, budowanie kompetencji, uczenie się języków obcych, rozwój zawodowy, przywództwo.

Więcej informacji na stronie: http://www.mun.ca/edge2010/


ECKM 2010 11th European Conference on Knowledge Management, 2-3 września 2010 r., Famalicao, Portugalia

Polecamy 11. międzynarodową konferencję nt. zarządzania wiedzą organizowaną przez Universidade Lusíada de Vila Nova de Famalicao. Szeroki zakres tematyczny spotkania umożliwi zapoznanie się z wieloma aspektami teorii i praktyki zarządzania wiedzą. Dodatkowo organizatorzy zapraszają na siedem miniseminariów prowadzonych przez zaproszonych gości. Podczas konferencji prezentowane będą referaty, propozycje badań z dysertacji doktorskich, plakaty, case studies. Odbędą się również targi wystawiennicze.

Więcej informacji na stronie: http://www.academic-conferences.org


ICE-B 2010 International Conference on e-Business, 26-28 lipca 2010 r., Ateny, Grecja

Zapraszamy na spotkanie poświęcone e-biznesowi organizowane przez INSTICC (The Institute for Systems and Technologies of Information, Control and Communication). Zakres tematyczny konferencji obejmuje m.in. aplikacje e-biznesu, mobilność, enterprise engineering, e-usługi. Konferencja ICE-B jest częścią międzynarodowej konferencji ICETE 2010, poświęconej e-biznesowi, technologiom komunikacyjnym, aplikacjom multimedialnym i systemom informacyjnym. Rejestracja na spotkanie ICE-B pozwala na uczestniczenie również w pozostałych wydarzeniach.

Więcej informacji na stronie: http://www.ice-b.icete.org

Stan na 8 czerwca 2010 roku.

Serwisy internetowe




PrzejdźNaSwoje.pl - portal z pomysłem

Celem serwisu jest wsparcie osób, które chciałyby założyć własną firmę oferującą innowacyjne produkty. Inspiracje mogą czerpać z ponad 700 zaprezentowanych w witrynie najciekawszych i najbardziej opłacalnych zagranicznych pomysłów na biznes, które nie zaistniały jeszcze na rynku polskim (wciąż dodawane są nowe). Praktyczne porady, informacje i artykuły dla przyszłych przedsiębiorców zawarte są w dziale „Jak założyć firmę”. Serwis publikuje również informacje gospodarcze oraz dział life-style.

Więcej informacji na: http://www.przejdznaswoje.pl