E-mentor logo
E-mentor nr 5 (32) / 2009

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Henryk Gurgul, Marcin Suder, Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2009

Ukazał się nowy podręcznik do matematyki, adresowany do studentów kierunków ekonomicznych. Celem autorów było stworzenie przewodnika, który pomoże maturzystom w przejściu z etapu matematyki szkolnej do matematyki wykładanej na uczelniach. Książka dobrze wpisuje się w potrzeby odbiorców, głównie dzięki zastosowaniu dużej liczby przykładów, a także pokazaniu konkretnych zastosowań matematyki w ekonomii i zarządzaniu. Dodatkowym atutem jest zamieszczenie w pierwszym rozdziale repetytorium treści omawianych w programie matematyki szkoły średniej.

Podręcznik spełnia ministerialne standardy nauczania matematyki na kierunkach: ekonomia, finanse i bankowość, zarządzanie i pokrewne.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia, red. Władysław Jacek Paluchowski, PWN, Warszawa 2009

Publikacja jest zbiorem prac autorów zagranicznych, wybitnych psychologów zajmujących się problematyką internetu jako przedmiotu studiów i badań psychologicznych. Zawiera tłumaczenia rozdziałów prac zwartych oraz opublikowanych artykułów zebranych w czterech częściach: Sieć jako środowisko działania; Sieć jako medium komunikacji; Diagnozowanie i terapia w Sieci oraz Sieć zagrożeń. Autorzy analizują wpływ internetu na samopoczucie, osobiste relacje, atrakcyjność interpersonalną, a także przynależność do grup, pracę i zachowania społeczne. Poruszają też tak ciekawe zagadnienia jak: e-terapia, tworzenie własnego wizerunku online czy patologiczne używanie internetu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.pwn.pl

Games and Simulations in Business Learning and Teaching, red. Witold T. Bielecki, Marcin Bardaszko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Publikacja poświęcona jest wykorzystaniu gier i symulacji w nauczaniu. Pierwsza jej część zawiera opracowania analizujące m.in. takie zagadnienia jak: metody ewaluacji rezultatów nauczania z użyciem gier, ocena efektywności gier jako narzędzia edukacyjnego, gry w procesie rozwoju kompetencji pracowników. W drugiej części książki autorzy omawiają konkretne przykłady gier, w tym ich przebieg, wymagania techniczne, cele gry, metody oceny.

Książka dostępna jest w języku angielskim.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.waip.pl


Leszek Kiełtyka, Multimedia w biznesie i zarządzaniu, Difin, Warszawa 2009

Publikacja została wydana z okazji VIII Międzynarodowej Konferencji Multimedia w zarządzaniu. Zawiera ona omówienie najistotniejszych zagadnień związanych z multimedialnymi technologiami komputerowymi i ich zastosowaniem w biznesie, edukacji, zarządzaniu informacją czy w podejmowaniu decyzji. Przedmiotem rozważań w poszczególnych rozdziałach są: technologie informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, gospodarka elektroniczna, multimedia stosowane w edukacji, pracy i zarządzaniu, zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach wspomagających procesy doradczo-decyzyjne i wiele innych interesujących zagadnień.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.ksiegarnia.difin.pl

Jerzy T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa 2009

Na rynku wydawniczym ukazało się już wiele pozycji na temat przygotowania skutecznego biznesplanu. Głównym celem polecanej czytelnikom publikacji Jerzego T. Skrzypka jest zaprezentowanie zestawu zasad i procedur tworzenia biznesplanu stanowiących swoisty model najlepszych praktyk. Kolejność rozdziałów jest zbieżna z kolejnością przygotowywania poszczególnych elementów biznesplanu (koncepcja przedsięwzięcia, plan strategiczny, plany dziedzinowe). Szczególnie wnikliwie omówiono opracowanie planu finansowego, któremu poświęcono aż trzy rozdziały. Autor opisuje również sposób dostosowania modelu do projektów współfinansowanych z funduszy unijnych.

Do książki dołączona jest płyta CD, która zawiera dodatkowe materiały, a także program BPLAN-7, ułatwiający przygotowanie własnego biznesplanu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.poltext.pl


Marek Hyla, Przewodnik po e-learningu, wydanie III uaktualnione, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2009

Prezentujemy III uaktualnione wydanie Przewodnika po e-learningu Marka Hyli. Książka w wyczerpujący sposób omawia różne aspekty e-learningu. Czytelnik znajdzie w niej rozdział poświęcony technologii i charakterystykę oprogramowania, a także opis usług wsparcia procesu nauczania. Szczególny nacisk został położony na problem treści szkoleniowych. Osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-learningiem, przydatny będzie również słownik terminów, zamieszczony na końcu książki.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

Jacek Woźniak, E-learning w biznesie i edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Publikacja poświęcona jest problemom rozwoju systemów e-learningowych i ich zastosowań w praktyce. Część pierwsza omawia e-learning jako narzędzie edukacyjne. Autor rozpoczyna od definiowania podstawowych pojęć, następnie prezentuje typologie e-learningu, porównuje tradycyjne i e-learningowe narzędzia dydaktyczne oraz charakteryzuje fazy dojrzewania rynku e-learningowego. Część druga poświęcona jest praktyce e-learningu w Polsce. Zawiera omówienie przykładów ze sfery niekorporacyjnej, opis dostawców w zakresie e-learningu korporacyjnego oraz analizę rynku odbiorców szkoleń online. W konkluzjach autor stara się zarysować przyszłość wykorzystania narzędzi e-learningowych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://waip.pl

Jest ona również dostępna w wersji elektronicznej na stronie czytelni online Ibuk.pl.

Praktyka skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem, red. Mariusz Sagan, Iwona Sierzputowska, Difin, Warszawa 2009

Celem publikacji jest zaprezentowanie sposobów skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem przez doświadczonych praktyków, menedżerów wyższego szczebla i specjalistów, których organizacje odnoszą sukcesy zarówno na rynku krajowym, jak również międzynarodowym. Autorzy w większości przygotowują również rozprawy doktorskie, co pozwala im na zaprezentowanie spojrzenia łączącego podejście praktyczne i badawcze. W książce podejmują m.in. takie zagadnienia jak: etyczna sprzedaż ubezpieczeń, sposoby utrzymania lojalności klientów na rynku B2B, internet jako medium marketingu interaktywnego czy zarządzanie relacjami w nowoczesnych kanałach dystrybucji.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.ksiegarnia.difin.pl

Postawy Polaków wobec pracy w zarządzaniu kapitałem ludzkim, red. Marta Juchnowicz, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2009

Celem publikacji jest zaprezentowanie postaw wobec pracy różnych grup zawodowych oraz analiza czynników je determinujących w polskich przedsiębiorstwach. Kolejne rozdziały charakteryzują poszczególne postawy cząstkowe, w tym: etos pracy, mobilność przestrzenną i zawodową, zaangażowanie, zadowolenie z pracy, współzarządzanie, źródła autorytetu, wpływ postaw na podejmowanie decyzji, oczekiwania wobec pracy osób bezrobotnych. W książce wykorzystano wyniki interdyscyplinarnych badań empirycznych przeprowadzonych przez jej autorów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

Krystyna Lisiecka, Systemy zarządzania jakością produktów. Metody analizy i oceny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2009

Głównym tematem książki są metody oceny i analizy systemu zarządzania jakością. W pierwszym rozdziale omówiono modele i systemy zarządzania jakością produktów, zaś w drugim metody analizy i oceny tych systemów, w tym audyty i przegląd kierownictwa. Rozdział trzeci poświęcony jest roli informacji i prezentuje rodzaje pozyskiwanych informacji o jakości produktów rynkowych, poziom satysfakcji klientów, a także kształtowanie kosztów rodzajowych w ramach rachunku koszów jakości. Ostatni, czwarty rozdział zawiera charakterystykę metod oceny dojrzałości systemu zarządzania jakością.

Konferencje


2010 International Conference on e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning (IC4E 2010), 22-24 stycznia 2010 r., Sanya, Hainan, Chiny

Międzynarodowa konferencja IC4E 2010, poświęcona: e-edukacji, e-biznesowi, e-zarządzaniu oraz e-learningowi, stanowi forum wymiany poglądów najlepszych badaczy z Azji, Ameryki Północnej i Europy. Organizatorzy proponują do dyskusji szeroki zakres obszarów tematycznych. W ramach kształcenia na odległość omawiane będą m.in.: technologie, standardy, systemy, platformy e-learningowe i wirtualne środowiska nauczania. Na konferencji poruszane będą również zagadnienia społeczne i organizacyjne związane z wdrażaniem e-learningu, a także formy jego promocji i strategie na przyszłość.

Więcej informacji na stronie: http://www.iacsit.org/ic4e/index.htm

3rd Annual Forum on e-Learning Excellence in the Middle-East 2010: Bringing Global Quality to a Local Context, 1-3 lutego 2010 r., Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie

Wdrożenie globalnej jakości na poziomie lokalnym to temat przewodni corocznego forum nt. e-learningu, organizowanego na Bliskim Wschodzie. Napięcia pomiędzy globalnymi standardami a lokalnymi oczekiwaniami rodzą potrzebę tworzenia i wdrażania nowych narzędzi i instrumentów niezbędnych do wspierania nauczania online, mierzenia jego efektywności i udoskonalania e-materiałów, a także rozumienia zmian zachodzących w roli nauczyciela. Dyskusje w czasie tego forum będą koncentrować się na podejściu systemowym w ramach edukacji i szkoleń, w którym każdy region i kultura współtworzą społeczeństwo wiedzy i gospodarkę opartą na wiedzy, zgodnie z globalnymi standardami, zachowując jednak swoją specyfikę, tożsamość i wartości.

Więcej informacji na stronie: http://elexforum.hbmeu.ae/

WBE 2010 The Eighth IASTED International Conference on Web-based Education, 15-17 marca 2010 r., Sharm El Sheikh, Egipt

W czasach gdy klawiatura wypiera tablice ścienne, wpływ internetu na teorię i praktykę nauczania staje się szczególnie widoczny: sieć zmieniła i rozszerzyła zakres tradycyjnej edukacji. Wirtualne uczelnie i laboratoria są źródłem nowych strategii edukacyjnych i innowacji, które należy poddać krytycznej analizie i dyskusji. Nowe technologie, system oceniania uczniów online, aplikacje szkoleniowe i wspomagające nauczenie, projektowanie kursów e-learningowych - to główne zagadnienia, które będą omawiane podczas 8. międzynarodowej konferencji organizowanej przez IASTED. Spotkanie adresowane jest do nauczycieli, trenerów, administratorów i innych osób zajmujących się edukacją na odległość.

Więcej informacji na stronie: http://www.iasted.org

GUIDE Association International Workshop 2010 New Challenges for e-learning in cultural, scientific and socio-economic development, 18-19 marca 2010 r., Rzym, Włochy

Stowarzyszenie GUIDE, we współpracy z Universita degli Studi Marconi, organizuje międzynarodowe warsztaty poświęcone nowym wyzwaniom dla e-learningu w zakresie kulturalnego, naukowego i społeczno-ekonomicznego rozwoju. Ich tematyka koncentruje się na zagadnieniach edukacji na odległość i kształcenia ustawicznego, w tym podnoszenia kompetencji zawodowych wykładowców i możliwości uczelni w krajach rozwijających się. Poruszone zostaną również takie obszary jak: mobile learning, pokolenie Web 2.0, projektowanie i wdrażanie interaktywnych i mobilnych środowisk nauczania.

Więcej informacji na stronie: http://www.guideassociation.org/

WE-resources in Higher Education - Issues, Challenges, Opportunities and Developments, 19-20 lutego 2010 r., Tiruchirappalli, Tamil Nadu, Indie

Celem spotkania jest stworzenie forum współpracy, dzielenia się wiedzą i wymiany poglądów, a także umożliwienie uczestnikom nawiązania międzyinstytucjonalnych i międzynarodowych kontaktów. Podczas konferencji omawiany będzie wpływ e-learningu i zasobów internetowych na budowanie kompetencji nauczycieli, bibliotekarzy i naukowców. Przedstawione zostaną również bariery napotykane w zakresie tworzenia i wykorzystywania e-zasobów w instytucjach szkolnictwa wyższego.

Więcej informacji na stronie: http://eresourcesbdu.webs.com

International Conference on Digital Libraries (ICDL), 23-26 lutego 2010 r., New Delhi, Delhi, Indie

Konferencja poświęcona jest bibliotekom cyfrowym - ich potencjałowi, a także roli, jaką odgrywają w rozwoju społeczno-ekonomicznym, rozwoju edukacji i kultury. Spotkanie adresowane jest do szerokiego grona ekspertów, naukowców, studentów i badaczy z różnych krajów, zajmujących się projektowaniem, wdrażaniem i użytkowaniem bibliotek cyfrowych. Umożliwi im ono wymianę wiedzy i poglądów na temat najważniejszych obecnych aspektów zagadnienia, a także planów rozwojowych w tym obszarze.

Więcej informacji na stronie: http://www.teriin.org


Knowledge Management International Conference 2010, 25-27 maja 2010 r., Kuala Terengganu, Malezja

Zarządzanie wiedzą: teoria, badania i praktyka to temat przewodni piątej międzynarodowej konferencji KMICe 2010, organizowanej przez Universiti Utara Malaysia. Zagadnienia konferencyjne obejmują różne aspekty związane z zarządzaniem wiedzą: strategie, narzędzia, technologie, metodologię, jakość. Omawiane będą wyzwania i ograniczenia ery wiedzy, charakterystyka pracownika wiedzy, problematyka różnic kulturowych, zastosowania e-learningu i e-szkoleń. Prelegenci zaprezentują zarówno wyniki badań, jak również studia przypadków. Termin zgłaszania referatów upływa 31 stycznia 2010 r.

Więcej informacji na stronie: http://www.kmice.uum.edu.my


Drama stymulatorem uczenia się i kreatywności, 11-14 grudnia 2009 r., Zakopane

W ramach zakończenia Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji, Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów (Wydział Pedagogiki i Psychologii) Uniwersytetu Śląskiego zaprasza na międzynarodową konferencję metodyczną. Spotkanie to stanowi okazję do podjęcia naukowej refleksji nad wyjątkowym charakterem i ogromnymi możliwościami, jakie daje drama w stymulowaniu kreatywności. Jest to również okazja do udziału w praktycznych warsztatach dramowych, prowadzonych przez wybitnych ekspertów z Wielkiej Brytanii i Niemiec:

  • prof. Patrice Baldwin, Prezes National Drama i doradca artystyczny,
  • prof. Rob John, dyrektor teatralny i dramaturg BBC,
  • prof. Klaus Ove-Kahraman, Uniwersytet Bielefeld.
Językiem konferencji jest język angielski.
Więcej informacji na stronie: http://www.future.edu.pl

Stan na 3 grudnia 2009 roku.

Serwisy internetowe


Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku

Celem projektu jest merytoryczna i organizacyjna koordynacja procesu opracowania projektów sektorowej strategii rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 roku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu do 2015 r. Obejmuje on diagnozę stanu szkolnictwa wyższego w Polsce, analizę trendów globalnych w szkolnictwie wyższym oraz analizę kluczowych krajowych i zagranicznych uwarunkowań rozwoju szkolnictwa wyższego. W rezultacie analiz powstanie pierwszy projekt strategii, który zostanie poddany konsultacjom społecznym. W ich wyniku stworzony zostanie drugi projekt strategii, który, wraz z raportami cząstkowymi i wynikami ewaluacji zewnętrznych, zostanie przekazany do MNiSW.
Projekt realizowany jest przez konsorcjum Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Więcej informacji na stronie: http://www.uczelnie2020.pl/


Kadry.tv - interaktywna telewizja dla menedżerów

Nowoczesna Firma jako pierwsza w Polsce uruchomiła edukacyjną i interaktywną telewizję dla ludzi biznesu. W serwisie dostępne są m.in.: pliki audio/wideo, biblioteka menedżera, prezentacje produktów, porady eksperckie, webcasty, podcasty czy też filmy z wystąpień konferencyjnych.

Więcej informacji na stronie: http://www.kadry.tv

Warszawa potencjałem innowacji

"Warszawa potencjałem innowacji" to projekt, który ma na celu zwiększenie potencjału innowacyjnego środowiska akademickiego, a także rozpowszechnianie wiedzy na temat prowadzenia działalności gospodarczej oraz zakładania firm typu spin off/out. Przedsięwzięcie adresowane jest do pracowników naukowych, doktorantów, studentów oraz absolwentów warszawskich uczelni wyższych. Uczestnicy mogą w jego ramach brać udział w seminariach i szkoleniach, korzystać z mentoringu, doradztwa proinnowacyjnego i brokeringu finansowego.

Projekt realizowany jest przez Urząd Miasta st. Warszawa, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości oraz Uczelnię Łazarskiego. Jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej informacji na: http://www.warszawainnowacje.pl