Bariery wdrażania e-learningu na przykładzie uczelni wyższej (cz. II)
Małgorzata Striker, Katarzyna Wojtaszczyk
Wprowadzenie
"Niezależnie od narzędzi i metod stosowanych w procesie przekazywania wiedzy i umiejętności, istotą e-learningu jest możliwość wykorzystania w nauce interaktywnych programów oraz możliwość kontaktu ucznia i nauczyciela - na odległość"1. Jednak tego typu uczenie się i nauczanie ma swoje słabości. Leslie Rae2 wskazuje na przykład na następujące wady indywidualnego uczenia się z komputerem: wymaga ono od uczestnika wysokiej motywacji i zaangażowania; wsparcie ze strony menedżera, trenera lub innego eksperta powinno być łatwo dostępne, choć nie zawsze jest możliwe; osoba ucząca się samotnie przed komputerem może czuć się wyizolowana; niektóre osoby mają awersję do komputerów lub obawiają się pracy z nimi, choć wraz ze wzrostem dostępności i powszechności ich zastosowania problem ten występuje coraz rzadziej.
Niniejsze opracowanie stanowi kontynuację rozważań na temat barier związanych z elektronicznym studiowaniem. By zyskać bardziej zobiektywizowany pogląd na pojawiające się opory przed wprowadzaniem e-learningu, badania wśród studiujących uzupełniono o sondaż opinii pracowników - nauczycieli akademickich.
E-learning na uczelni wyższej - wybrane przesłanki stosowania
Stosowanie e-learningu jest szczególnie uzasadnione w organizacjach, które działają w sferach charakteryzujących się szybkimi zmianami, w których "czas życia" treści jest zwykle krótki, które związane są z wykorzystaniem technologii informatycznych; mają rozległe i rozproszone terytorium działania3.
Do grupy tego typu organizacji niewątpliwie zaliczyć można uczelnie wyższe. Po pierwsze dlatego, że istotą ich działania jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale i dokonań współczesnych badaczy, którzy wywodzą się z najróżniejszych zakątków świata. Po drugie dlatego, że nie istnieje już chyba dziedzina nauki, która nie bazowałaby na wykorzystaniu mniej lub bardziej zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Po trzecie dlatego, iż jedną z tendencji w sektorze szkolnictwa wyższego jest łączenie się szkół wyższych, co w konsekwencji prowadzi do poszerzania się obszaru ich działalności.
Z drugiej strony, jeśli stan szkolnictwa wyższego mierzyć liczbą studiujących, należałoby stwierdzić, że polskie uczelnie przeżywają obecnie gwałtowny rozwój - w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba studentów wzrosła w Polsce o niemal 250 proc. Z oferty edukacyjnej polskich szkół wyższych w roku akademickim 2008/2009 skorzystało niemal 2 mln osób, do dyspozycji których było ponad 101 tys. nauczycieli akademickich4. Między innymi z tego względu dyskusja na temat elektronicznego uczenia się i nauczania koncentruje się w naszym kraju głównie wokół wykorzystania go w dydaktyce wyższych uczelni.
E-learning jest coraz bardziej popularny w szkolnictwie wyższym - głównie ze względu na jego mocne strony. Jedną z nich jest poprawa warunków pracy nauczycieli akademickich, która wyraża się w:
- uelastycznieniu i oszczędności czasu wykładowcy (zastosowanie forum dyskusyjnego na zajęciach konsultacyjnych, co sprawia, że nauczyciel nie musi wielokrotnie powtarzać tych samych treści; zaoszczędzenie czasu na dojazdach; możliwość wykorzystania instruktorów i początkujących uczonych do pomocy w prowadzeniu korespondencji ze słuchaczami);
- usprawnieniu organizacji przeprowadzania kolokwiów lub egzaminów o charakterze testowym (natychmiastowe wyniki bez konieczności "ręcznego" sprawdzania);
- sprawniejszej komunikacji ze studentami5.
Nauczanie na odległość z wykorzystaniem narzędzi informatycznych jest nie tylko domeną komercyjnych firm szkoleniowych lub przedsiębiorstw, ale i rodzimych uczelni wyższych. O ich zaangażowaniu w tworzenie programów zdalnego nauczania świadczyć mogą choćby przykłady praktyk e-learningowych, opisywane w ukazującej się od 2005 roku serii publikacji dotyczących rozwoju e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym8. Już w pierwszej z nich znaleźć można przykłady nauczania na odległość w szkole wyższej9. Prezentowane tam zagadnienia dotyczą między innymi e-learningu prowadzonego w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej, rzeszowskiej Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania, Białostockiej Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania czy Akademii Morskiej w Gdyni.
W skali świata o popularności nauczania na odległość świadczyć mogą tzw. mega-uniwersytety. Są to uczelnie wyższe, w których z zastosowaniem form e-learningu studiuje aktywnie minimum 100 000 osób. Zlokalizowane są głównie w: Chinach, Francji, Indiach, Indonezji, Iranie, Korei Południowej, RPA, Hiszpanii, Tajlandii, Turcji oraz Wielkiej Brytanii10.
Z drugiej strony, ze względu na coraz większą popularność nauczania na odległość w czasie rzeczywistym, skala zastosowania narzędzi e-learningowych zależy od posiadania dostępu do internetu. Niestety, zgodnie z danymi z 2008 roku11, pomimo stałego wzrostu liczby internautów, nasz kraj należy do grupy państw o najniższym w Europie wykorzystaniu i dostępie do internetu. W połowie 2009 roku w Polsce z internetu korzystało 49,1 proc. populacji12. Istotne znaczenie ma tu kwestia przygotowania (a zwłaszcza nieprzygotowania) nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu. Statystyki podają13, że jedynie około 45 proc. nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych, średnich zawodowych i liceów zna podstawowe możliwości zastosowania komputera; niecałe 30 proc. nauczycieli przygotowanych jest do wykorzystywania technologii informatycznej na lekcjach swojego przedmiotu i niewiele ponad 10 proc. nauczycieli wykorzystuje technologię informatyczną w trakcie swoich lekcji. Najważniejszym problemem związanym z wprowadzeniem e-learningu jest zaakceptowanie nowej roli pełnionej przez nauczyciela: przestaje on być źródłem wiedzy, a staje się doradcą studenta14. Jak wskazuje R.R. Gajewski15, wymaga to między innymi wiedzy i kultury informatycznej niezbędnej do przygotowywania odpowiednich materiałów oraz uznania, że o pozycji w hierarchii środowiska akademickiego nie świadczy liczba studentów oczekująca pokornie na spotkanie z prowadzącym zajęcia.
Nauczyciele akademiccy o e-learningu. Wyniki badań własnych
Badania wśród nauczycieli akademickich (pracowników Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego) przeprowadzono w styczniu 2008 roku. Udało się zebrać 21 wypełnionych kwestionariuszy ankiety (na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zatrudnionych jest obecnie około 140 pracowników naukowo-dydaktycznych). Pytania w kwestionariuszu skierowanym na wykładowców dotyczyły: umiejętności pracy z komputerem, chęci opracowania kursów e-learningowych, propozycji zastosowania nauki z komputerem.
Według wyników sondażu zdecydowana większość nauczycieli akademickich swoje umiejętności w zakresie pracy z komputerem ocenia dobrze lub bardzo dobrze, przy czym stosunkowo najwięcej trudności przysparza badanym tworzenie prezentacji multimedialnych (tabela 1).
Jak ocenia Pan/i siebie w zakresie… | Bardzo dobrze | Dobrze | Słabo lub bardzo słabo | |||
N | % | N | % | N | % | |
ogólnych umiejętności posługiwania się komputerem (narzędzia systemu operacyjnego: kopiowanie, wklejanie, zarządzanie plikami) | 15 | 71 | 5 | 24 | 1 | 5 |
umiejętności korzystania z edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego | 15 | 71 | 5 | 24 | 1 | 5 |
Ankietowani nauczyciele wzbogacają zajęcia technikami, które zaliczyć można do grupy e-learningowych: wszyscy komunikują się ze studentami za pośrednictwem poczty elektronicznej, niemal cała analizowana grupa (19 osób - 90 proc.) posługuje się prezentacjami multimedialnymi, więcej niż połowa ankietowanych (12 osób - 57 proc.) umieszcza materiały na stronie internetowej wydziału.
Podobne dane, dotyczące elektronicznego kontaktu ze studentami, uzyskano w badaniach prowadzonych w małopolskim środowisku akademickim. Wynika z nich, że i krakowscy nauczyciele akademiccy kontaktują się ze studentami, wykorzystując sieć. Co prawda największy odsetek (58,8 proc.) czyni to sporadycznie, lecz są i tacy, którzy komunikują się ze studiującymi przez internet kilka razy w tygodniu16 (tabela 2). Nauczyciele akademiccy, jeśli już decydują się na dostarczanie studentom materiałów przez internet, najczęściej informują tą drogą o wynikach i zaliczeniach (47,8 proc.), przekazują teksty źródłowe (41,8 proc.), programy nauczania (39,6 proc.), harmonogramy (35,1 proc.), instrukcje do ćwiczeń (31,3 proc.), tezy wykładów i ćwiczeń (29,1 proc.)17.
Częstotliwość kontaktów | Rok 2000 | Rok 2005 |
brak kontaktu | 55,0 | 31,5 |
sporadycznie | 38,0 | 58,8 |
raz w tygodniu | 4,3 | 5,5 |
kilka razy w tygodniu | 1,0 | 3,0 |
codziennie | – | 0,3 |
Ponad 75 proc. łódzkich ankietowanych (16 wskazań - 76 proc.) zdecydowanych jest też na opracowanie, pod kierunkiem opiekuna, treści kursów e-learningowych. Pozostali (5 osób - 24 proc.) nie mają pewności, czy gotowi są podjąć taki wysiłek (2 osoby - 9 proc.) lub nie planują prac nad przygotowywaniem kursów (3 osoby - 15 proc.).
Co istotne, zdecydowana większość nauczycieli chciałaby wykorzystywać platformę e-learningową także do innych celów. Respondenci mają nadzieję na:
- używanie platformy jako miejsca (narzędzia) prowadzenia badań empirycznych - 17 wskazań, tj. 81 proc.;
- możliwość umieszczania na platformie własnych opracowań (publikacji) w formie elektronicznej - 11 odpowiedzi, tj. 52 proc. ogółu badanych.
Funkcje | N | % |
umieszczanie zadań pisemnych (np. prace projektowe) | 15 | 71 |
elektroniczne konsultacje (forum, czat) | 15 | 71 |
umieszczanie na platformie treści wykładów uzupełnionych spisem bibliograficznym | 14 | 67 |
umieszczanie zadań z treścią (np. opisy przypadków) | 14 | 67 |
tworzenie e-podręczników | 14 | 67 |
problemy do dyskusji (tematy opracowane przez wykładowcę i dyskutowane na forum lub czacie) | 14 | 67 |
umieszczanie zadań testowych sprawdzających | 12 | 57 |
umieszczanie zadań testowych samosprawdzających (quizy) | 11 | 52 |
tworzenie zasobów internetowych (np. linki do interesujących opracowań, forów tematycznych) | 11 | 52 |
tworzenie e-leksykonów (zawierających przykładowo najważniejsze pojęcia dotyczące danego wykładu) | 11 | 52 |
zamieszczanie na platformie własnych publikacji lub ich fragmentów | 10 | 47 |
zamieszczanie animacji, filmów wideo, nagrań dźwiękowych itp. | 6 | 28 |
Pracownicy opowiadają się za wprowadzeniem zajęć e-learningowych dla studentów wszystkich kierunków wydziału. Chcą, by kursy prowadzone przy użyciu komputera proponowane były uczącym się w różnych trybach (tryb stacjonarny i niestacjonarny), niezależnie od poziomu studiów (I oraz II stopień). Ankietowani widzą zastosowanie dla e-learningu w przypadku zajęć o charakterze ogólnym oraz związanych ze specjalizacją.
Jeśli chodzi o stopień wykorzystania nauki na odległość, preferencje wykładowców są tu zróżnicowane. Część respondentów chciałaby w ogóle zrezygnować z tradycyjnych form przekazu na wybranych zajęciach, część jest gotowa poświęcić na e-learning nie więcej niż 25 proc. czasu pracy ze studentami.
Wnioski
Wyniki sondażu wydają się być raczej optymistyczne - wszyscy badani w mniejszym lub większym stopniu chcą stosować e-learning w swojej pracy zawodowej. Z drugiej strony (choć oczywiste jest, że prowadzenie badań ilościowych nigdy nie jest łatwe) - rozdano ponad 80 kwestionariuszy, a otrzymano stosunkowo niewielką liczbę wypełnionych ankiet. Można więc przypuszczać, iż wszyscy ci, którzy nie wypowiedzieli się w kwestii tej formy uczenia się i nauczania, nie są zainteresowani stosowaniem e-learningu w pracy ze studentami.
Potwierdzeniem powyższej opinii mogą być doświadczenia zgromadzone podczas wprowadzania e-learningu w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Praktyka tej uczelni wskazuje, że niewielu nauczycieli gotowych jest realizować swoje zajęcia w formule komplementarnej. Mimo że spora część nauczycieli deklaruje chęć włączenia zdalnych form pracy ze studentami do swoich zajęć, to jednak przeciętnie niski poziom wiedzy o e-nauczaniu i przygotowania do prowadzenia kursów w internecie skutecznie ich od tego powstrzymuje18.
Ważnym aspektem związanym z nauczaniem na odległość jest także kwestia rozliczania czasu pracy. Niestety, na uczelni reprezentowanej przez autorki rozwiązania w tym zakresie są niejednoznaczne. Jeśli chodzi o rozliczanie czasu zajęć e-learningowych, przepisy ulegają zmianie w zasadzie co roku. Ponadto, co także może zniechęcać do pracy nad przygotowaniem kursów e-learningowych, nie ma jasności, czy za opracowanie materiałów dana osoba otrzyma wynagrodzenie - uzależnione jest to od decyzji władz wydziału, a te z kolei podejmują się wypłaty (lub nie) w zależności od środków finansowych, którymi w danym roku dysponują.
Opierając się na wynikach sondażu, można powiedzieć, że bariery "ludzkie" nie są zasadniczym problemem utrudniającym kadrze akademickiej stosowanie e-learningu w praktyce. Pozytywne nastawienie wykładowców do nauczania online dostrzegają też studenci19 - tylko nieliczni są zdania, że stosunek nauczycieli do nowoczesnych technik edukacji jest negatywny.
Przeszkód należy się raczej doszukiwać po stronie organizacyjnej - uczelni, która nie zawsze jest przygotowana na wdrażanie nowości. Chodzi tu nie tylko o zmiany w podejściu do stosowania w dydaktyce uczelni wyższej nowoczesnych technologii, ale i często o niewystarczające środki finansowe.
Szkolący, tak samo jak uczniowie, muszą opanować posługiwanie się nowoczesnymi technologiami. Powinni również posiąść nowe umiejętności trenerskie. E-learning wymaga między innymi doskonałej komunikacji pisemnej, przygotowania specjalnych materiałów szkoleniowych oraz instrukcji dla użytkowników. Nie można też zapomnieć o pułapkach związanych z e-learningowymi materiałami szkoleniowymi20. Osoby je opracowujące muszą pamiętać, iż powinny być one dostosowane do potrzeb uczących się i potrzeb organizacji (będącej obecnym lub przyszłym pracodawcą osób szkolonych) oraz wystrzegać się nadużywania możliwości stosowanych technologii (by nie doprowadzić do przerostu formy nad treścią).
Bycie e-trenerem nie jest zatem zadaniem prostym. Badacze zajmujący się psychologią e-learningu podkreślają, że osoba prowadząca zajęcia na odległość występuje przynajmniej w czterech rolach: moderatora dyskusji online i regulatora działań zespołowych, opracowującego zawartość merytoryczną kursu, motywującego do nauki w sieci oraz zarządzającego kursem21.
Podsumowując rozważania o edukacji na odległość, pamiętać też należy, że (przynajmniej na razie) nie można spodziewać się, iż e-learning będzie przez wszystkich przyjęty entuzjastycznie. Jak zaznaczają praktycy: Komputer i urządzenia peryferyjne wykorzystywane do prezentacji bez wątpienia zrewolucjonizowały rynek szkoleń […]. Nie oznacza to, że sama technologia może zastąpić szkoleniowca. Nie ma mowy. Aczkolwiek może wzbogacić i unowocześnić sposób prowadzenia kursu22. W edukacji na odległość rola nauczyciela, podobnie jak w edukacji bezpośredniej, pozostaje nadal bardzo ważna, wręcz fundamentalna. Nauczyciele byli, są i pozostaną filarem edukacji na wszystkich jej poziomach23. Trzeba zatem dołożyć starań, by każdy, kto w tę formę nauczania będzie zaangażowany, dysponował wiedzą i umiejętnościami jej stosowania. Chodzi tu również o kadrę nauczycielską, od której wymaga się obecnie nie tylko umiejętności obsługi komputera, ale i gruntownej znajomości udogodnień, jakie oferuje współczesna technika24.
Bibliografia
- A. Balcerak, Kształcenie zorientowane na studenta - sceptycznie o metaforze "student klientem", [w:] T. Stalewski (red.), Jakość kształcenia na kierunku zarządzanie i marketing. Problemy, badania, rozwiązania, Difin, Warszawa 2005.
- K. Bocheńska-Włostowska, E-learning - szansa, konieczność czy chwilowa moda - relacje z seminarium, "e-mentor" 2008, nr 5 (27).
- R.C. Clark, R.E. Mayer, E-learning and the Science of Instruction, John Wiley and Sons, 2007.
- S. Daniel, Mega-Universities & Knowledge Media, Stylus Publishing Inc., 1998.
- G. Filipowicz, Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Wolters Kluwer, Kraków 2008.
- R.L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty, Helion, Gliwice 2005.
- S. Juszczyk, Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
- K. Karauda, Psychologia e-learningu dla bezpieczeństwa człowieka, [w:] A. Kusztelak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa życia, nauki, pracy, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa, Poznań 2005.
- E. Kryńska (red.), Otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - determinanty wykorzystania kompetencji ICT, IPiSS, Warszawa 2007.
- Mały rocznik statystyczny Polski 2007, Zakład Wydawnictw Statystycznych, 2007.
- T. Majcherkiewicz, J. Mędrek, J. Szaraniec, Nawigacja w "Realu" - czyli co studenci zawdzięczają uczelni, [w:] L. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, AGH, Kraków 2005.
- T. Majcherkiewicz, D. Żuchowska-Skiba, Internet i nowe technologie komunikowania. Ich rola w procesie kształcenia środowiska młodzieży akademickiej, [w:] L. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, AGH, Kraków 2005.
- Mały rocznik statystyczny Polski 2009, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2009.
- T. Masłyk, Pomiędzy informacją a wiedzą. Internet w procesie dydaktycznym szkoły wyższej [w:] L. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, AGH, Kraków 2005.
- L. Rae, Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
- L. Rae, Ocena pracy szkoleniowca, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
- H. Solarczyk, Edukacja ustawiczna w Niemczech w kontekście międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001.
- M. Szpunar, Internet a nowoczesna eduk@cja - czy istnieje jakaś alternatywa?, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, "Zeszyty Naukowe" 2006, nr 2.
Netografia
- J. Buczyńska-Nazderko i in., E-learning w niepublicznej szkole wyższej: ludzie, konkurencja, koszty. Przykład Wyższej Szkoły Gospodarki, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając, E-edukacja dla rozwoju społeczeństwa. Materiały z IV ogólnopolskiej konferencji "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym", Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2008, http://www.e-edukacja.net/czwarta/_referaty/sesjaIIIa/18_e-edukacja.pdf.
- M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2005, http://www.e-edukacja.net/?konferencja=1&page=publikacja.
- e-edukacja.net, http://www.e-edukacja.net/.
- R.R. Gajewski, Otwarte Zasoby Edukacyjne - kto się boi e-?, "e-mentor" 2008, nr 3 (25), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=25&id=554.
- eGospodarka.pl, http://www.egospodarka.pl.
- Global Information Technology Repotr 2008-2009, http://www.insead.edu/v1/gitr/wef/main/rankings2009.xls.
- A.Wodecki, Po co e-learning na uczelni, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning w kształceniu akademickim. Materiały z II ogólnopolskiej konferencji "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym", Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2006, http://www.e-edukacja.net/druga/e-edukacja_2.pdf.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Uczenie na błędach w nauczaniu programowania w systemie e-learningu
Przysposobienie biblioteczne online w bibliotekach uniwersyteckich – próba oceny
SEM – ewolucja, główne koncepcje oraz możliwości implementacji w praktyce polskich uczelni
Realizacja metody e-portfolio na platformie OLAT
Postępowania habilitacyjne według znowelizowanych przepisów – analiza wielowymiarowa
E-podręcznik w ramach projektu Cyfrowa szkoła
Platforma e-learningowa jako element wspomagający przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela
Przypisy
1 G. Filipowicz, Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Wolters Kluwer, Kraków 2008, s. 158.
2 L. Rae, Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006, s. 195.
3 Tamże, s. 159.
4 Mały rocznik statystyczny Polski 2009, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2009, s. 227.
5 A.Wodecki, Po co e-learning na uczelni, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning w kształceniu akademickim. Materiały z II ogólnopolskiej konferencji "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym", Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2006, s. 11-12, www.e-edukacja.net/.... [20.09.2009].
6 H. Solarczyk, Edukacja ustawiczna w Niemczech w kontekście międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2001, s. 101.
7 A. Balcerak, Kształcenie zorientowane na studenta - sceptycznie o metaforze "student klientem", [w:] T. Stalewski (red.), Jakość kształcenia na kierunku zarządzanie i marketing. Problemy, badania, rozwiązania, Difin, Warszawa 2005, s. 45.
8 Dostępne są one w postaci plików pdf na stronie: www.e-edukacja.net/. [20.09.2009].
9 M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2005, s. 47-104, www.e-edukacja.net/.... [20.09.2009].
10 J.S. Daniel, Mega-Universities & Knowledge Media, Stylus Publishing Inc., 1998, s. 29-30.
11 Global Information Technology Report 2008-2009, www.insead.edu/v1/g.... [20.09.2009].
12 Internet w Polsce V-VI 2009, www.egospodarka.pl/.... [20.09.2009].
13 E. Kryńska (red.), Otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - determinanty wykorzystania kompetencji ICT, IPiSS, Warszawa 2007, s. 125.
14 K. Bocheńska-Włostowska, E-learning - szansa, konieczność czy chwilowa moda - relacje z seminarium, "e-mentor" 2008, nr 5(27), www.e-mentor.edu.pl.... [10.07.2009].
15 R.R. Gajewski, Otwarte Zasoby Edukacyjne - kto się boi e-?, "e-mentor" 2008, nr 3 (25), www.e-mentor.edu.pl.... [10.07.2009].
16 T. Majcherkiewicz, J. Mędrek, J. Szaraniec, Nawigacja w "Realu" - czyli co studenci zawdzięczają uczelni, [w:] L. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, AGH, Kraków 2005, s. 149, [za:] M. Szpunar, Internet a nowoczesna eduk@cja - czy istnieje jakaś alternatywa?, Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość, "Zeszyty Naukowe" 2006, nr 2, s. 303-304.
17 T. Masłyk, Pomiędzy informacją a wiedzą. Internet w procesie dydaktycznym szkoły wyższej, [w:] L. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Ekonomicznej, AGH Kraków 2005, s. 214, [za:] M. Szpunar, dz.cyt., s. 306.
18 J. Buczyńska-Nazderko i inni, E-learning w niepublicznej szkole wyższej: ludzie, konkurencja, koszty, [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja dla rozwoju społeczeństwa. Materiały z IV ogólnopolskiej konferencji "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym", Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2008, s. 166-174, www.e-edukacja.net/.... [10.07.2009].
19 T. Majcherkiewicz, D. Żuchowska-Skiba, Internet i nowe technologie komunikowania. Ich rola w procesie kształcenia środowiska młodzieży akademickiej, [w:] L. Haber dz.cyt., s. 124, [za:] M. Szpunar, dz.cyt., s. 304.
20 R.C. Clark, R.E. Mayer, E-learning and the Science of Instruction, John Wiley and Sons, 2007, s. 24-25.
21 K. Karauda, Psychologia e-learningu dla bezpieczeństwa człowieka, [w:] A. Kusztelak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa życia, nauki, pracy, WSB, 2005, s. 190 i 192-193.
22 R.L. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty, HELION, Gliwice 2005, s. 201.
23 S. Juszczyk, Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003, s. 204.
24 L. Rae, Ocena pracy szkoleniowca, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 203.