E-mentor logo
E-mentor nr 1 (28) / 2009

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Krzysztof Gawroński, Arkadiusz Stefan, Zarządzanie placówką oświatową, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008

Publikacja Zarządzanie placówką oświatową Krzysztofa Gawrońskiego i Arkadiusza Stefana stanowi swoiste vademecum prawa oświatowego i jego zastosowania w kierowaniu instytucjami oświatowymi. Omówiono w nim zasady prowadzenia szkół i placówek oświatowych (rozdział pierwszy), organizację roku szkolnego (rozdział drugi), a także przeprowadzane w placówkach kontrole (rozdział trzeci). Odrębny rozdział (czwarty) poświęcony jest dokumentacji organizacji pracy, w tym dokumentacji warunków pracy i nauki oraz dokumentacji finansowej. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział piąty, omawiający narzędzia informatyki w organizacji i zarządzaniu szkołą. Kwestie usprawnień w działaniu szkolnej administracji, promocji szkoły przez stronę WWW oraz wdrożenia planu informatyzacji będą z pewnością interesujące dla wielu dyrektorów polskich placówek.
Praktycznym elementem publikacji są wzory dokumentów zamieszczone w rozdziale szóstym, np. wzór regulaminu uczniowskiego, kryteria oceny pracy dyrektora szkoły czy wzór instrukcji obiegu dokumentów. Książkę polecamy dyrektorom szkół i innych placówek oświatowych, a także osobom zajmującym się zarządzaniem oświatą.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl


"Change" - The Magazine of Higher Learning

"Change" jest dwumiesięcznikiem poświęconym zagadnieniom szkolnictwa wyższego, wydawanym we współpracy z The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Ma on na celu dostarczanie najnowszych informacji praktykom w instytucjach edukacyjnych, korporacjach, administracji. Magazyn prezentuje nowe trendy, omawia wdrażane programy edukacyjne, a także zajmuje się innymi aspektami związanymi ze szkolnictwem, m.in.: technologiami, programami nauczania, finansowaniem edukacji, zarządzaniem oświatą czy zmianami potrzeb studentów.

Czasopismo dostępne jest w wersji elektronicznej na stronie: http://www.changemag.org

Hubert Paluch, (Nie)profesjonalny rynek usług szkoleniowych w Polsce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008

Celem publikacji jest przedstawienie i omówienie wyników badań przeprowadzonych w 2006 roku na grupie ponad 180 organizacji szkoleniowych, członków Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Badania objęły podstawy prawne tworzenia firm świadczących usługi szkoleniowe oraz stronę podażową rynku niepublicznych usług szkoleniowych w Polsce, m.in. obszary działania, formy zatrudnienia i poziom wykształcenia trenerów, formy i metody prowadzenia szkoleń, projektowania programów, metody oceny efektów szkoleń.
W ostatniej części publikacji autor przedstawia propozycję zmian na rynku niepublicznych usług szkoleniowych, zmierzających do uzyskania przez usługi szkoleniowe cech usługowego produktu oraz do ograniczenia udziału w rynku nieprofesjonalnych organizacji szkoleniowych.

Zamówienia należy kierować na adres: h.paluch@pwsbijo.pl

Yochai Benkler, Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Na polskim rynku wydawniczym (dwa lata po premierze) pojawiła się książka Yochai Benklera Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność (The Wealth of Networks. How Social Production Transforms Markets and Freedom). Publikacja, która powstawała ponad dekadę, w opinii entuzjastów [...] kreuje "ogólną teorię internetu" z oczywistym nawiązaniem do legendy Johna M. Keynesa, a nawet "Bogactwa narodów" Adama Smitha (z przedmowy do polskiego wydania). Autor podzielił rozważania na trzy części. Pierwsza dotyczy usieciowionej gospodarki informacyjnej i produkcji partnerskiej. W drugiej autor analizuje ekonomię polityczną własności i wspólnot (wolność osobistą, wolność polityczną, wolność kultur, więzi społeczne). Trzecia część opisuje politykę wolności w momencie zmiany. W ostatnim rozdziale dokonuje on przeglądu omawianych zagadnień.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://waip.pl


Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą. Uwarunkowania i realizacja, red. Piotr Adamczewski, Maciej Zakrzewicz, "Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu", nr 22, Poznań 2009

22 numer "Zeszytów naukowych Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu" poświęcony jest tematyce stosowania technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą. Autorami opracowań są pracownicy naukowi, jak również praktycy, którzy prezentują własne doświadczenia z projektowania i wdrażania technologii.
Pierwsza część publikacji dotyczy szeroko rozumianych uwarunkowań technologii zarządzania wiedzą oraz kierunków ich doskonalenia. W części drugiej przedmiotem analiz stały się konkretne technologie informatyczne wspomagające w praktyce zarządzanie wiedzą. W trzeciej, ostatniej części punktem odniesienia są aspekty realizacyjne wybranych koncepcji i rozwiązań informatycznych.
Pozycja adresowana jest do osób, które chcą zapoznać się z nowoczesnymi metodami zarządzania wiedzą.

Publikację można zamówić w wydawnictwie: http://www.wydawnictwo.wsb.pl/

Marian Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Autor książki Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne już we wstępie zadaje pytanie, czy nieustanny rozwój środków ludzkiego komunikowania (mowa, pismo, druk, fotografia, telefon, telewizja i wreszcie internet) poprawia efektywność komunikowania, czy też przeciwnie - stwarza nowe problemy, bariery i zakłócenia. W publikacji przedstawia on niedoskonałości komunikacji: wiedzę niepełną, półprawdy, w których funkcjonujemy każdego dnia.
Pierwsza część pt. Komunikowanie czy nie-komunikowanie? omawia teoretyczne aspekty komunikowania, jego istotę, bariery, fazy i filtry, a także problematykę komunikowania międzynarodowego. Część druga charakteryzuje społeczeństwo informacyjne, prowokacyjnie nazywane (dez)informacyjnym, co ma uwypuklić jego mankamenty. Autor analizuje w niej zagadnienia manipulacji, nierówności, zmian w kontaktach międzyludzkich, a także deficytu mądrości, przy jednoczesnym zalewie informacji. Trzecia część - Przekaz czy przemyt została poświęcona zniekształceniom i celowym przekłamaniom, obecnym m.in. w stereotypach, mitach czy graffiti. Ciekawym dodatkiem jest Mały słownik blefów i blefowania, zamieszczony na końcu książki.

Witold Abramowicz, Filtrowanie informacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008

Demokratyzacja w dostępie do informacji oraz egzystowanie w społeczeństwie, które wciąż tworzy, rozpowszechnia i użytkuje informację doprowadziło do sytuacji, kiedy to coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem nadmiaru informacji. Paradoksem tego przesytu jest z kolei zjawisko braku pożądanej informacji przy jednoczesnym jej nadmiarze. Narzędziem mogącym usprawnić pozyskiwanie informacji są filtry informacji, a więc systemy informacyjne, które eliminują dokumenty niepotrzebne danemu użytkownikowi, dając łatwiejszy dostęp do informacji, której szuka. Według autora mogą one być wykorzystywane m.in. w celu poprawienia zdolności decyzyjnych kadry kierowniczej, ale również powszechnie w społeczeństwie informacyjnym. Publikacja w szczegółowy sposób charakteryzuje proces filtrowania informacji. Omówiono w niej m.in. wyniki wielu projektów badawczych, w tym finansowanych przez Unię Europejską.
Książka uzyskała nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych w konkursie na Najlepszy Podręcznik Akademicki w roku 2008. Polecamy ją szczególnie osobom zajmującym się systemami informacyjnymi i filtrowaniem informacji, a także wszystkim zainteresowanym rozwojem społeczeństwa informacyjnego.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej: www.ksiegarnia-ue.pl

Istotna poprawa innowacyjności Europy

Pod koniec stycznia 2009 został opublikowany raport pokazujący, że Unia Europejska poczyniła ostatnio - jeszcze przed kryzysem finansowym - istotne postępy pod względem poziomu innowacyjności. Udało się zredukować lukę innowacyjną, jaka dzieli europejską gospodarkę od amerykańskiej czy japońskiej. Szczególny progres miał miejsce w nowych krajach członkowskich, takich jak: Cypr, Rumunia czy Bułgaria. W Unii Europejskiej, szczególny postęp innowacyjności można odnotować w obszarach zasobów ludzkich oraz dostępności finansowania innowacji. Niemniej innowacyjne inwestycje wydają się wciąż relatywnie słabe, zwłaszcza w porównaniu do Stanów Zjednoczonych czy Japonii. Jednocześnie, wraz ze wspomnianym raportem The 2008 European Innovation Scoreboard (EIS) zostały opublikowane wyniki analiz przeprowadzonych w ramach The 2008 Science, Technology and Competitiveness.
Ciekawym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest podział europejskich krajów na 4 grupy zróżnicowane pod względem wyników innowacyjności (bo choć wszystkie kraje poprawiły swe wyniki innowacyjności, to jednak stopień poprawy jest istotnie różnicowany):

  • "liderzy innowacji" - do grupy tej zaliczono: Szwajcarię, Szwecję, Finlandię, Niemcy, Danię oraz Wielką Brytanię. Wśród nich zaś Szwajcaria i Niemcy szczególnie szybko poprawiają swoje wyniki w zakresie innowacyjności;
  • "druga liga" to Austria, Irlandia, Luksemburg, Belgia, Francja, Holandia - kraje te wyróżniają się wciąż wyższą innowacyjnością niż średnia europejska. Warto zwróć szczególną uwagę na Irlandię oraz Austrie, które są liderami tej grupy;
  • "przeciętni" - Cypr, Islandia, Estonia, Słowenia, Czechy, Norwegia, Hiszpania, Portugalia, Grecja i Włochy - to kraje, którym daleko do europejskiej czołówki, a ich wyniki innowacyjności kształtują się nieco poniżej wartości średnich dla UE;
  • "nadrabiający dystans" - najmniejsze powody do zadowolenia, ale tym samym także największy potencjał poprawy mają takie kraje jak: Malta, Węgry, Słowacja, Polska, Litwa, Chorwacja, Rumunia, Łotwa, Bułgaria i Turcja (jako kraj stowarzyszony z UE). Warto zwrócić szczególną uwagę na nowo przyjęte kraje - Bułgarię i Rumunię, które mogą się pochwalić najlepszymi wskaźnikami poprawy innowacyjności. I choć ich poziom w tym zakresie wciąż znacznie odbiega nawet od średniej europejskiej, to jednak uwaga państw Europy zwrócona jest właśnie w ich stronę.

Więcej informacji na temat raportu: http://www.proinno-europe.eu


E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji, red. Konrad Pankiewicz, Helion, Gliwice 2009

Czym jest permission marketing, a czym desktop marketing? Jak strategicznie planować media w internecie? O czym pamiętać, tworząc społeczność wokół marki? Jak skutecznie zarządzać projektem e-marketingowym? Osobom poszukującym odpowiedzi na te i inne pytania z dziedziny marketingu online polecamy publikację E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji pod redakcją Konrada Pankiewicza.
Książka ma charakter ściśle praktyczny i porusza wiele zagadnień obecnych na co dzień w pracy osób zajmujących się e-marketingiem, sprzedażą oraz obsługą klienta. W szerszym zakresie publikacja adresowana jest do wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem internetu w celach marketingowo-sprzedażowych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://helion.pl/ksiazki/emarke.htm

Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Arkadiusz Wódkowski, E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa 2009

Celem publikacji jest zaprezentowanie zachowań konsumentów na rynku e-usług w Polsce. W rozdziale pierwszym omówiono proces budowy społeczeństwa informacyjnego, w tym informatyzacji gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. W rozdziale drugim dokonano charakterystyki poszczególnych e-usług, m.in. e-administracji, e-handlu, e-edukacji, e-kultury, e-zdrowia. Rozdział trzeci poświęcony jest rodzajom i metodom badań e-konsumentów. Opisano w nim badania ilościowe i jakościowe z uwzględnieniem metod nowoczesnych (np. eye trackingu czy etnografii wirtualnej) i tradycyjnych. Ostatni rozdział to analiza e-konsumenta jako uczestnika e-rynku, w tym profilu e-konsumenta, motywów i barier korzystania z e-usług, oceny poczucia bezpieczeństwa i poziomu świadomości konsumenckiej.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=1021

Piotr Wasilewski, Open content. Zagadnienia prawne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008

Publikacja Piotra Wasilewskiego Open content. Zagadnienia prawne jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym książką charakteryzującą prawne aspekty ruchu open content. Większość omawianych zagadnień dotyczy umów licencyjnych tworzonych w jego ramach. Po zaprezentowaniu podstawowych rodzajów umów autor omawia procedurę ich zawierania, a także przedmiot i podmiot umowy, czas jej trwania, formę oraz odpowiedzialność stron umowy. Odrębne rozdziały zostały poświęcone zagadnieniom prawa prywatnego, międzynarodowego oraz umowom w obrocie konsumenckim (B2C). Pełne wersje licencji zostały zamieszczone na końcu książki.
Monografię polecamy osobom zainteresowanym zagadnieniami prawnymi internetu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.profinfo.pl

Konferencje


Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie, 27 października 2009 r., Warszawa

W ramach obchodów roku innowacyjności i kreatywności w Unii Europejskiej Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu zaprasza na konferencję Innowacyjne zarządzanie w polskiej oświacie. Spotkanie organizowane jest pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej - Katarzyny Hall, prof. dr. hab. Mariana Goryni, rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Polskiego Forum Obywatelskiego.
Cele i założenia konferencji:

  • zintegrowanie środowiska nauczycieli, dyrektorów szkół i przedstawicieli administracji oświatowej wokół problematyki kreatywności i innowacyjności,
  • promowanie postaw innowacyjnych wśród nauczycieli i menedżerów polskiej oświaty,
  • kształtowanie wizerunku menedżera oświaty jako innowatora,
  • zachęcanie decydentów do podejmowania i wspierania innowacyjnych działań w oświacie,
  • wskazanie kierunków nowoczesnych badań naukowych w Polsce w zakresie innowacyjnego zarządzania w oświacie,
  • przyczynienie się do rozwoju w Polsce gospodarki opartej na wiedzy.
W czasie konferencji, w godz. 16:00-17:45, odbędzie się debata publiczna transmitowana w internecie. Zachęcamy internautów do aktywnego udziału i zadawania pytań online.
Więcej informacji na: http://www.iz2009.eid.edu.pl/

XII Maraton Firm Konsultingowych, 10-11 marca 2009 r., Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Już po raz dwunasty SKN Konsultingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie organizuje Maraton Firm Konsultingowych. Jak co roku uczestnicy będą mieli okazję zmierzyć się z licznymi case studies z zakresu finansów, księgowości, marketingu, zarządzania i logistyki, przygotowanymi przez 15 wiodących firm konsultingowych w Polsce. Oprócz tego będzie można wziąć udział w panelu dyskusyjnym oraz licznych konkursach, takich jak: Szybki Numerek, Treasure Hunting, czy 1 z 10ciu. Dla najlepszych ufundowane zostaną atrakcyjne nagrody, a wśród nich wycieczka dla 2 osób w dowolnie wybrane miejsce na świecie, laptop, palmtop oraz praktyki i staże.

Więcej informacji na: www.konsulting.edu.pl


IT and Knowledge Management 2009, Jastrzębia Góra, 27-28 kwietnia 2009

Celem konferencji Information Technology and Knowledge Management jest budowa środowiska skupiającego się wokół problematyki zarządzania technologiami informatycznymi i wiedzą.
W bieżącym roku tematyka konferencji skupiać się będzie na prezentacji prac dotyczących wsparcia technologiami informatycznymi i rozwiązaniami opartymi na wiedzy pięciu newralgicznych (z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstw) procesów:

  • zarządzania wiedzą i informacją w przedsiębiorstwie,
  • budowy strategii informatyzacji przedsiębiorstw,
  • wytwarzania systemów informatycznych,
  • zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi,
  • oceny wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa technologii informatycznych,

Konferencja Pokonaj kryzys! Dlaczego przewagę uzyskają firmy oparte na wiedzy? 17 marca 2009 r., siedziba Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie

Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą, próbując odpowiedzieć na aktualne pytania menedżerów, przygotowuje konferencję pt. Pokonaj kryzys! Dlaczego przewagę uzyskają firmy oparte na wiedzy?

Więcej informacji na: www.km.org.pl


Technology Innovation and Industrial Management Diversity, technology and innovation for operational competitiveness, 18-20 czerwca 2009 r., Bangkok, Tajlandia

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest Diversity, Technology, and Innovation for Operational Competitiveness, a jej celem promocja wymiany doświadczeń i pomysłów zmierzających do zarządzania organizacjami w bardziej efektywny i innowacyjny sposób. Podkreślona zostanie rola technologii oraz integracji zasobów ludzkich i kultury organizacyjnej. Organizatorzy proponują szeroki zakres tematów do dyskusji, w tym: zarządzanie wiedzą, e-biznes, e-learning, zarządzanie zmianą, zarządzanie jakością.
Konferencję poprzedzą warsztaty dla doktorantów organizowane w dniach 16-17 czerwca 2009 r. w Kasetsart University.

Więcej informacji na: http://www.tiimconference.org/

Technologie informatyczne w administracji publicznej i służbie zdrowia. Jak zastosować IT do zarządzania administracją publiczną i służbą zdrowia oraz jak zarządzać IT w administracji publicznej i służbie zdrowia, 14 października 2009 r., Warszawa

Konferencja organizowana jest przez Katedrę Informatyki Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, pod patronatem merytorycznym Naukowego Towarzystwa Informatyki Ekonomicznej oraz Polish Chapter of Association for Information Systems, a także patronatem honorowym JM Rektora Szkoły Głównej Handlowej prof. dr hab. A. Budnikowskiego oraz Dziekana Kolegium Analiz Ekonomicznych prof. dr hab. M. Rockiego. Przewodniczącym Komitetu Naukowo-Programowego Konferencji jest prof. zw. dr hab. Jan Goliński.
Spotkanie poświęcone będzie zagadnieniom informatyzacji jednostek administracji publicznej i służby zdrowia. Głównym celem jest prezentacja osiągnięć teoretycznych, metodologicznych i aplikacyjnych, dotyczących zastosowania technologii informatycznych i zarządzania nimi w jednostkach administracji publicznej oraz służbie zdrowia. Będzie to również okazja do integracji środowiska naukowego zajmującego się problematyką zastosowania IT w administracji publicznej i służbie zdrowia.
Materiały pokonferencyjne zostaną opublikowane przez Oficynę Wydawniczą SGH. Planowane jest także przygotowanie i opublikowanie w elektronicznej wersji - Who is who w polskiej nauce w obszarze e-administracji oraz e-zdrowia.

Więcej informacji na: www.tiapisz.pl

Global Education Forum, 10-12 marca 2009 r., Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie

Celem konferencji Global Education Forum jest stworzenie platformy wymiany wiedzy dla regionalnych ekspertów oraz reprezentantów międzynarodowych instytucji, a także dyskusja nad najnowszymi rozwiązaniami edukacyjnymi oraz możliwościami ich wykorzystania w procesie rozwoju lokalnego systemu szkolnictwa.
Wybrane tematy spotkania to: wdrożenie nowych rozwiązań na wszystkich poziomach edukacyjnych, budowanie szkół przyszłości, potrzeby edukacyjne dzieci uzdolnionych, środowiska wirtualne.

eLearning and Software for Education Conference - eLSE 2009, 9-10 kwietnia 2009 r., Bukareszt, Rumunia

Piąta międzynarodowa konferencja naukowa eLSE 2009 ma na celu propagowanie e-learningu poprzez stworzenie forum wymiany wiedzy nt. aspektów technicznych oraz dyskusji o możliwych kierunkach rozwoju edukacji na odległość.
W ramach głównego tematu konferencji (e-learning 2.0 oraz innowacje w e-learningu) wydzielono trzy zagadnienia, które dotyczą: wizji e-learningu, oprogramowania oraz edukacyjnych studiów przypadków.

Więcej informacji na: http://adl.unap.ro/else2009/

Stan na 4 lutego 2009 roku.

Serwisy internetowe


Creativity and Innovation European Year 2009

Rok 2009 minie pod szyldem kreatywności i innowacyjności. Europejski Rok Kreatywności i Innowacji ma na celu wzrost świadomości co do znaczenia kreatywności i innowacji w rozwoju - w wymiarze osobistym, społecznym i gospodarczym. Jest to inicjatywa Komisji Europejskiej, która ma za zadanie rozpowszechnienie dobrych praktyk, stymulowanie edukacji i badań oraz promowanie debaty politycznej i rozwoju w tym zakresie.
Czy inicjatywa ma szansę rozpowszechnić się w czasach kryzysu gospodarczego? Ekonomiści i entuzjaści innowacyjności z pewnością stwierdzą, że innowacje mogą być "kołem zamachowym" dla gospodarek ogarniętych problemami. Zapewne jednak wielu menedżerów i przywódców politycznych będzie próbowało odkładać innowacje na spokojniejsze czasy.

Warto zatem na bieżąco śledzić inicjatywy europejskie na stronie: http://create2009.europa.eu/index_en.html


Encyclopedia Britannica Blog


Encyklopedia Britannica proponuje internautom nowe miejsce do wspólnej wymiany myśli - blog, na którym publikowane są notki inspirujące do dyskusji na różne tematy (od polityki, przez naukę, kulturę i sztukę, aż do ochrony środowiska, gier czy astronomii). Blogerami są osoby zaproszone do współpracy, a wybrane ze względu na ich umiejętność myślenia, pisania, oświecania i zabawiania - w gronie tym znaleźli się m.in. pracownicy naukowi, artyści, pisarze, a także przedsiębiorcy.

Więcej informacji na: www.britannica.com/blogs/

Evernote

Evernote to narzędzie niezbędne dla osób zapominalskich. Pozwala ono w łatwy sposób uchwycić ważne informacje, bez względu na urządzenie, którym się posługujemy (telefon, komputer) oraz rodzaj wiadomości - możemy zrobić zdjęcie, napisać e-mail, zrobić skan, rejestrować dźwięki. Evernote zapisuje wiadomość i synchronizuje ją w taki sposób, aby była dostępna w tym i w pozostałych naszych urządzeniach. Informacje można dodatkowo katalogować i tagować.

Więcej informacji na stronie: http://evernote.com/


OpenSimulator Wiki

OpenSimulator to bezkosztowa alternatywa dla Second Life. Można w nim budować trójwymiarowe wirtualne światy, tworzyć awatary, dodawać aplikacje i komunikować się z innymi użytkownikami. Platforma jest otwarta dla każdego internauty. Aplikacje dostępne są dla Linuksa, Windowsa oraz Maca. Istnieje także możliwość korzystania z OpenSimulator przez przeglądarkę internetową.