E-mentor logo
E-mentor nr 4 (26) / 2008

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, red. M. Sławińska, H. Witczak, PWE, Warszawa 2008

Celem autorów było przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących metodologii prac naukowych, w szczególności rozpraw doktorskich z ekonomii i nauk o zarządzaniu. W rezultacie powstał swoisty przewodnik, prezentujący zarówno charakterystykę wymienionych dyscyplin naukowych oraz metod rozwiązywania problemów naukowych, jak również praktyczne wskazówki odnoszące się do istoty i zasad przygotowania rozprawy doktorskiej (w tym m.in. przepisów prawnych, typów prac naukowych, technik pisania pracy doktorskiej, zbierania materiałów, a także oceny rozpraw). Książka adresowana jest do doktorantów uczelni ekonomicznych oraz osób zainteresowanych podjęciem studiów doktoranckich.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.pwe.pl/98937.xml

Raport Education at a Glance 2008, OECD 2008

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała coroczny raport prezentujący charakterystykę porównawczą rozwoju systemów edukacji w 28 krajach - członkach OECD. Z raportu wynika, że wydatki na edukację rosną, jednak w Polsce, niestety, wciąż są one co najmniej dwa razy mniejsze niż w innych krajach Europy. W tegorocznym wydaniu raportu można znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: jakie wyniki uzyskują 15-latkowie w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych, jakie jest podejście rodziców do szkoły i nauki tych przedmiotów, czy status społeczno-ekonomiczny rodziców wpływa na decyzję ucznia o kontynuacji nauki na poziomie szkoły wyższej, na jakie zasoby i usługi w dziedzinie edukacji przeznaczane są środki finansowe, jaki udział w edukacji ma kształcenie zawodowe, czy osoby dorosłe uczestniczą w szkoleniach i uczą się w miejscu pracy, w jaki sposób wykorzystywane są oceny w systemach edukacyjnych oraz jaki jest poziom podejmowania decyzji w systemach edukacji.

Publikacja jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie: http://www.oecd.org/dataoecd/23/46/41284038.pdf
Streszczenie w języku polskim dostępne jest na stronie: http://213.253.134.43/oecd/pdfs/browseit/960804PE5.PDF

Studia ekonomiczne - czy tylko wiedza i umiejętności?, red. J. Dietl, Z. Sapijaszka, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2008

Studia ekonomiczne - czy tylko wiedza i umiejętności? to publikacja podsumowująca XXIII konferencję Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości, której tematem wiodącym była społeczna odpowiedzialność absolwentów studiów ekonomicznych i menedżerskich. Uczestnicy konferencji uznali, że studia powinny w znacznie większym zakresie przyczyniać się do kształtowania społeczeństwa obywatelskiego, w tym w szczególności rozbudzać postawy odpowiedzialności społecznej przyszłych przedsiębiorców i menedżerów.

Publikacja podzielona jest na dwie części. W pierwszej zawarto referaty dotyczące kształtowania odpowiedzialności społecznej poprzez studia oraz postulaty odnoszące się do systemu edukacji wyższej. Część druga obejmuje teksty omawiające tematykę w ramach studiów ekonomicznych i zarządzania. Wydanie książki zostało sfinansowane z grantu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Tomasz Huk, Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych, Difin, Warszawa 2008

Kompetencje informatyczne, w tym m.in. umiejętność wyszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz zdolność do docierania do usług oferowanych w internecie i korzystania z nich, należą do zestawu kompetencji kluczowych, uznanych przez Parlament Unii Europejskiej za potrzebne w społeczeństwie opartym na wiedzy. Książka Tomasza Huka Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych omawia koncepcję edukacji skupionej na kształtowaniu umiejętności kluczowych.
W rozdziałach pierwszym i drugim scharakteryzowano pojęcie "umiejętności" oraz teorie nauczania i style uczenia się. Trzeci rozdział poświęcony jest identyfikacji umiejętności kluczowych w szkole podstawowej, czwarty zaś omawia cechy i funkcje oprogramowania edukacyjnego oraz rodzaj sprzętu komputerowego. W kolejnym rozdziale autor przedstawia metodyczne aspekty nauczania informatyki w szkole podstawowej. W ostatnich częściach publikacji zaprezentowano zalecenia dotyczące planowania i przygotowania procesu kształtowania umiejętności kluczowych oraz edukacyjne postulaty jego dotyczące.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=982

Arkadiusz Dudziak, Agnieszka Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

Publikacja Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów Arkadiusza Dudziaka i Agnieszki Żejmo powstała w odpowiedzi na postulaty studentów borykających się z problemami podczas przygotowania prac dyplomowych. Książka omawia zagadnienia, które sprawiają osobom piszącym prace najwięcej problemów, rozpoczynając od wyboru tematu i studiowania literatury, przez gromadzenie materiałów i formułowanie hipotez badawczych, aż do pisania poszczególnych części pracy i właściwego opracowania edytorskiego ostatecznej wersji. Publikacja zawiera dużą liczbę przykładów oraz uwag zamieszczonych w przypisach. Każdy z rozdziałów kończy się zestawem pytań kontrolnych. Adresowana jest do osób przygotowujących prace licencjackie, magisterskie, dyplomowe, a także doktoranckie.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=972


Hanna Solarczyk, Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008

Polityczna i społeczna akceptacja idei edukacji całożyciowej spowodowała, że andragogika znalazła się pod koniec XX w. bliżej centrum nauk społecznych. To korzystne usytuowanie może uzasadnić i utrwalić tylko jako dyscyplina świadoma swojej proweniencji i tożsamości, zbudowanych na solidnych podstawach teoretycznych. Czy te kryteria spełnia niemiecka andragogika? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie autorka przeprowadziła badania historyczne, które objęły działania dwutorowe: chronologiczną rekonstrukcję i problemowe organizowania treści w oparciu o koncepcję zewnętrznych, pośrednich i wewnętrznych warunków rozwoju dyscypliny naukowej. Przeprowadzona analiza ukazuje zmieniającą się w czasie rolę wyróżnionych czynników i ich wpływ na naukową kondycję andragogiki w Niemczech, skutkując ukazaniem jej specyfiki jako dyscypliny szczególnie podatnej na utylitarne wpływy praktyki i polityki. Jakie korzyści i zagrożenia wynikają z takiej strategii uprawiania nauki? Odpowiedź na to pytanie jest innym, ważnym problem tejże rozprawy. Zawarte w publikacji uogólnienia dostarczają materiału do badań komparatystycznych, które mogą być wykorzystane do oceny innych lokalnych andragogik, np. polskiej.

Dyskursy młodych andragogów 9, red. M. Olejarz, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008

Dyskursy młodych andragogów to już dziewiąta publikacja z tej serii. Wydanie łączy się z jubileuszem X Letniej Szkoły Młodych Andragogów, organizowanej w Zielonej Górze pod kierownictwem prof. dr. hab. Józefa Kargula. Publikacja zawiera artykuły zarówno uznanych w dziedzinie andragogiki autorów, jak i młodych badaczy reprezentujących ośrodki naukowe z całego kraju, a także z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie.

Tom został podzielony na cztery merytoryczne części porządkujące prezentowane treści. W części pierwszej ? - Dyskursie andragogicznym podejmowane są aktualne kwestie edukacji dorosłych, m. in.: edukacyjny potencjał społeczności lokalnych, znaczenie stowarzyszeń w społeczeństwie obywatelskim, kwestie szkolnictwa wyższego ? - rozszerzenia dostępu do edukacji z perspektywy brytyjskiej oraz pojęcie dojrzałości studentów. Podjęto też temat pozaformalnej edukacji dorosłych w zakresie rozwijania kompetencji u osób prowadzących rodzinne domy dziecka, czy też prowadzenia warsztatów andragogicznych.
W części Dyskurs poradoznawczy autorzy rozważają interkulturowe sytuacje poradnicze, przyglądają się problemom zawodowym doradcy, wskazują na różnice między pomaganiem oferowanym a sterowanym, jak również podejmują kwestie radzenia sobie z emocjami współuzależnionych matek.
Autorzy części Dyskurs metodologiczny prezentują metodę analizy programów w andragogice niemieckiej i polskiej, przyglądają się metodzie dokumentacji oraz metodzie etnograficznej w badaniach nad edukacją dorosłych.
Dyskurs kulturoznawczy zwiera zagadnienia związane z wolnością we wspólnocie, edukacją międzykulturową, znaczeniem projektu w animacji kultury, a także tożsamością narodową Polek.

Wielowątkowy dyskurs, różne perspektywy i szerokie spektrum problemów poruszanych przez młodych andragogów sprawiają, że publikacja jest interesująca nie tylko dla badaczy, nauczycieli akademickich i praktyków związanych z andragogiką, ale również dla osób spoza tej dyscypliny naukowej.

Publikację można zamówić w wydawnictwie: http://www.ow.uz.zgora.pl/kontakt.html



Adam Stecyk, Abc eLearningu. System LAMS (learning activity management system), Difin, Warszawa 2008

Mimo szybkiego rozwoju nauczania na odległość, wciąż wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytania: czym jest e-learning, jak stworzyć kurs online, jak wdrożyć w organizacji system e-szkoleń. Odpowiedzi udziela Adam Stecyk w publikacji Abc eLearningu. System LAMS (learning activity management system). Pierwsza część książki poświęcona jest charakterystyce nauczania na odległość. Omówiono w niej m.in. istotę i funkcje e-learningu, a także przykłady systemów e-learningowych oraz modele nauczania. W części drugiej zaprezentowano system LAMS - narzędzie do projektowania, zarządzania i dostarczania e-learningowych treści dydaktycznych. Szczegółowo opisano poszczególne moduły systemu, wzbogacając opis zrzutami ekranowymi, znacznie ułatwiającymi korzystanie z treści. Część trzecia natomiast zawiera przykład praktycznego zastosowania systemu w Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego oraz przykład sekwencji dydaktycznych systemu.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=936


Quarterly Journal "Economics and Organization of Enterprise", Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ

Ukazał się pierwszy numer czasopisma "Economics and Organization of Enterprise". Misją pisma jest publikowanie artykułów naukowych i rezultatów najnowszych badań, które przyczynią się do powiększania wiedzy z zakresu zarządzania, organizacji i ergonomii. Analizowane zagadnienia w szczególności dotyczyć będą gospodarki opartej na wiedzy, zarządzania wiedzą, a także budowy i rozwoju przedsiębiorstwa przyszłości oraz kreowania innych struktur organizacyjnych.

Czasopismo dostępne w formie elektronicznej na stronie: http://versita.com/science/business/eoe


Technologie i systemy informatyczne w organizacjach gospodarki otwartej, red. E. Ziemba, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2008

Publikacja podejmuje temat zastosowania technologii i systemów informatycznych w organizacjach opartych na wiedzy. Część pierwsza prezentuje koncepcje i modele zastosowań technologii i systemów informatycznych. W drugiej zaś opisano praktyczne ich zastosowania w sektorze bankowym, urzędach administracji publicznej oraz Wyższych Szkołach Bankowych. Część trzecia poświęcona jest metodom oraz technicznym aspektom zastosowań technologii i systemów informatycznych.
Autorzy poszczególnych rozdziałów są specjalistami z dziedziny informatyki, informatyki ekonomicznej i zarządzania. Reprezentują zarówno środowisko akademickie, jak i praktykę gospodarczą.

Publikację można zamówić w wydawnictwie: http://www.wydawnictwo.wsb.pl/index.php?act=16&id=133

Konferencje


Konferencja Project Management 2008: Zarządzanie projektami inwestycyjnymi - aktualne problemy i metody, Stowarzyszenie Project Management Polska, 26-29 listopada 2008 r., Poznań

Temat tegorocznej XII edycji Konferencji Stowarzyszenia Project Management Polska to Zarządzanie projektami inwestycyjnymi - aktualne problemy i metody. Został on wybrany nieprzypadkowo. Polska jako kraj dynamicznie się rozwijający prowadzi obecnie szereg projektów o charakterze inwestycyjnym. Wiele z nich jest kluczowych zarówno dla gospodarki naszego kraju jak również wpływa na mniejsze, lecz nie mniej ważne, budżety firmowe i domowe. Struktura programu prezentuje się następująco:

  • Zarządzanie projektami inwestycyjnymi w budownictwie;
    • Uczestnicy przedsięwzięć inwestycyjnych - organizacje i instytucje
    • Uczestnicy przedsięwzięć inwestycyjnych - samodzielne funkcje i osoby
  • Strategiczne zarządzanie projektami;
    • Projekty strategiczne w organizacjach.
    • Kultura organizacyjna i metody w organizacji zorientowanej projektowo
  • Zawód project managera, rola jednostki w zarządzaniu projektami;
    • Profesja project manager, certyfikacja, najlepsze metody i techniki.
    • Psychologia zarzadzania projektami.
  • Zarządzenie dużymi projektami: Euro 2012, projekty badawczo-rozwojowe.
    • Wielkie projekty sportowe. Euro 2012.
    • Projekty badawczo-rozwojowe.
  • Warsztaty Young Crew
    • Bo zarządzać trzeba umieć! - Project Management talent czy umiejętność.
    • Projekt krok po kroku. - Z metodyką Project Management na ty.
Zorganizowane zostaną również dyskusje panelowe: Mega Projekt Euro 2012 - od wizji do realizacji, a także Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi finansowanymi ze środków UE. Organizatorzy spodziewają się uczestnictwa w spotkaniu blisko 400 osób, w tym ekspertów, przedstawicieli instytucji publicznych i firm prywatnych oraz naukowców.

Więcej informacji na: http://www.konferencja.spmp.org.pl


Humanistyczne aspekty techniki, 19-20 listopada 2008 r., Płock

Politechnika Warszawska, Szkoła Nauk Technicznych i Społecznych w Płocku oraz Towarzystwo Naukowe Płockie i Sekcja Pedagogiczna zapraszają na konferencję Humanistyczne aspekty techniki. Celem spotkania jest chęć zacieśniania więzów między humanistami a przedstawicielami nauk ścisłych i technicznych oraz wskazanie na powiązania humanistyki z techniką.

Główne obszary tematyczne konferencji to:

  • Humanistyczne treści w kształceniu inżynierów;
  • Wielkie wynalazki dla ludzkości;
  • Filozofia w technice;
  • Humanizm wielkich odkrywców i wynalazców;
  • Rozwój techniki w oglądzie pedagogiczno-filozoficznym;
  • Kształcenie matematyczno-techniczne w Polsce i w Europie;
  • Nauczyciel w świecie techniki.
W spotkaniu uczestniczyć będą przedstawiciele szkół wyższych, instytucji naukowych, szkół niższych szczebli, podmiotów gospodarczych oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Szczegółowe informacje: portalski@pw.plock.pl

Zarządzanie informacją w nauce, 19-20 listopada 2008 r., Katowice

Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, Zakład Bibliografii i Informacji Naukowej Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego oraz Zakład Zarządzania Informacją Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego organizują II Ogólnopolską Konferencję Naukową Zarządzanie informacją w nauce. Uczestnicy konferencji będą się zajmować problematyką funkcjonowania informacji w nauce, w kontekście budowy Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym m.in. tworzeniem bibliotek internetowych, repozytoriów wiedzy naukowej, baz publikacji, kreowaniem i użytkowaniem wiedzy za pomocą nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (także bibliometrii, informetrii, naukometrii i webometrii), jak również infrastrukturami informatycznymi, informacyjnymi i telekomunikacyjnymi dla nauki. Spotkanie organizowane jest pod patronatem Komitetu Naukoznawstwa PAN.

Więcej informacji na: http://ibin.us.edu.pl/Z2008


7th European Conference on e-Learning, 6-7 listopada 2008 r., Agia Napa, Cypr

Organizowana już po raz siódmy konferencja ECEL 2008 oferuje uczestnikom możliwość zapoznania się z wynikami najnowszych badań oraz praktycznymi biznesowymi problemami z obszaru e-learningu.

W ramach konferencji organizowane są dodatkowo sesje tematyczne: Social networking in Health & Social Care; eLearning support for work-based learning; Student Reflections on using eLearning technologies; ePortfolios in Education; eLearning in developing countries; Web 2.0 tools & assessment.

E-Learn 2008 - World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 17-21 listopada 2008 r., Las Vegas, Nevada, USA

E-Learn 2008 to międzynarodowa konferencja organizowana przez Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) we współpracy z International Journal on E-Learning. Tegoroczna konferencja stanowi multidyscyplinarne forum wymiany informacji na temat badań, rozwoju i wdrożeń e-learningu w sektorze korporacyjnym, rządowym, zdrowia oraz szkolnictwa wyższego.

Więcej informacji na: http://www.aace.org/conf/elearn

Online Educa Berlin, 3-5 grudnia 2008 r., Berlin, Niemcy

W dniach 3-5 grudnia 2008 r. w Berlinie odbędzie się 14. edycja największej międzynarodowej konferencji poświęconej e-learningowi. Każdego roku w spotkaniu, które stanowi forum wymiany wiedzy i poglądów na temat bieżącego stanu rozwoju e-edukacji, najnowszych wyników badań oraz perspektyw na przyszłość, uczestniczy kilka tysięcy osób z całego świata. Reprezentują oni zarówno środowisko akademickie, jak również administrację publiczną, władze oświatowe oraz dostawców produktów i usług e-learningowych. Ubiegłoroczna konferencja zgromadziła rekordową liczbę 2122 uczestników z 95 krajów.

Tegoroczny zestaw tematów wiodących obejmuje następujące obszary:

  • Meeting the Learning Needs of Generation Y (GEN);
  • Learning on a Global Scale (GLO);
  • Teaching and Training Skills for the 21st Century (TTS);
  • Managing and Organising E-Learning Systems (MAN);
  • Sharing Real World Experiences (EXP);
  • Serious Games (GAM);
  • Learning on the Move (MOB);
  • Future Tools and Technologies (FTT);
  • Personalisation and Customisation (PER);
  • Designing in the Digital Era (DES);
  • Video and the Use of Imagery (VID);
  • Web 2.0 and Social Networking (WEB);
  • Accreditation and Quality Standards (AQS);
  • Transforming Organisations (TRO);
  • Creating and Customising Content (CCC).


Więcej informacji na: http://www.online-educa.com

E-Activity and Leading Technologies 2008, 3-6 grudnia 2008 r., Leganés - Madryt, Hiszpania

Konferencja organizowana jest przez IASK - International Association for the Scientific Knowledge. Zakres tematyczny jest szeroki i obejmuje wszystkie zagadnienia związane z technologiami internetowymi oraz aplikacjami wykorzystywanymi w e-biznesie, a także e-administracji, e-zdrowiu, czy e-learningu.

Organizację konferencji wspiera The Journal of e-Working. Dziesięć najlepszych referatów (dotyczących e-pracy) zostanie opublikowanych w piśmie.


II Kongres Praktyków Zarządzania Wiedzą Budowanie wartości firmy opartej na wiedzy, 27 października 2008 r., Warszawa

Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą już po raz drugi organizuje Kongres kierowany przede wszystkim do praktyków zajmujących się tematyką zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie i budowania jego kapitału intelektualnego. Celem Kongresu jest popularyzacja idei zarządzania wiedzą, podsumowanie dotychczasowych osiągnięć w tym zakresie oraz zaprezentowanie praktycznych przykładów.
Jednym z istotnych punktów Kongresu będzie rozstrzygnięcie konkursu Liderzy Zarządzania Wiedzą i Innowacjami, mającego na celu wyłonienie firm, które w sposób systematyczny usprawniają procesy oraz struktury organizacyjne i informatyczne oraz osiągnęły na tym polu widoczne sukcesy.
Tematyka Kongresu będzie się koncentrowała wokół następujących zagadnień:

  • Mierzenie wartości firmy (kapitał intelektualny, mierzenie itd.);
  • Znaczenie innowacyjności w budowaniu przewagi konkurencyjnej;
  • Ludzie - Wykorzystywanie mocnych stron pracowników w budowaniu sprawnej organizacji;
  • Procesy -Wykorzystanie potencjału firmy poprzez wpisanie zarządzania wiedzą w procesy;
  • Technologie - Pulpit pracownika wiedzy - technologie wspierające zarządzanie wiedzą, pracę umysłową i współpracę w firmie.
Szczegółowe informacje na : www.km.org.pl

Stan na 10 października 2008 roku.

Serwisy internetowe


eLearning Reviews: research on elearning - reviewed for you

Misją serwisu eLearning Reviews jest udostępnienie czytelnikom recenzji publikacji dotyczących kształcenia na odległość. Znajdują się tu recenzje artykułów nt. aspektów pedagogicznych i kulturowych oraz jakości e-learningu, jak również technologii i strategii w nim stosowanych.
Celem twórców serwisu jest promowanie rozwoju edukacji na odległość - zarówno jako dyscypliny naukowej, jak i narzędzia wprowadzającego innowacje w szkolnictwie wyższym oraz w obszarze szkoleń korporacyjnych. Treści adresowane są do badaczy zajmujących się e-learningiem, jego praktyków oraz studentów zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy w tym obszarze.

Więcej informacji na: http://www.elearning-reviews.org

Spryciarze i eksperci - filmowe strefy wiedzy

Serwisy wiedzy cieszą się coraz większą popularnością wśród internautów. Podczas gdy na świecie użytkownicy poszukują odpowiedzi na Answers.com czy About.com lub korzystają z VideoJug.com, w Polsce rozwijają się takie portale, jak Expertia.pl oraz Spryciarze.pl.

Serwis Expertia.pl to portal wiedzy specjalistycznej, któremu patronuje Uniwersytet Śląski w Katowicach. Cechą wyróżniającą serwis jest fakt, iż na pytania internautów odpowiadają wyłącznie eksperci z danej dziedziny. Wypowiedzi specjalistów mające postać krótkich wywiadów prezentowane są w formie filmów wideo. Ponadto dostępne są również artykuły z kilkunastu dziedzin naukowych.

Spryciarze.pl to serwis społecznościowy, w którym internauci publikują krótkie filmy prezentujące ich umiejętności - zarówno te, które mogą przydać się w życiu codziennym (np. jak wiązać krawat, jak zrobić makijaż, jak oduczyć się palenia), jak również eksperymenty i sztuczki. W serwisie można zakładać grupy zainteresowań, dyskutować na forum i brać udział w konkursach z nagrodami. O popularności strony świadczy fakt, że w ciągu pięciu miesięcy zamieszczono na nim już ponad 1500 filmów.

Adresy internetowe serwisów: http://expertia.pl i http://www.spryciarze.pl

TeacherTube - Teach the World

Celem autorów serwisu TeacherTube było stworzenie środowiska online, w którym nauczyciele zamieszczają edukacyjne filmy, dostępne bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych. Serwis jest źródłem materiałów dla wykładowców, szkół i osób doszkalających się indywidualnie. Obejrzenie filmu może stanowić element pracy domowej, w ramach której uczniowie zapoznają się z jakąś ideą bądź koncepcją.
Strona rozwija się dzięki jej użytkownikom, którzy dodają pliki wideo, komentują je i oceniają. Serwis umożliwia również tworzenie grup zainteresowań oraz zamieszczanie dodatkowych plików (m.in. notatek, planów lekcji).

Więcej informacji na: http://teachertube.com

Historia i Media

Blog Historia i Media obchodzi właśnie pierwszą rocznicę działalności. To debiutancka polska inicjatywa, opisująca nowe projekty wykorzystania komputerów i internetu w edukacji i nauce historycznej (digital history), analizująca obecność historii w mediach oraz informująca o nowych trendach związanych z upamiętnianiem historii (także w kontekście rekonstrukcji historycznych). W serwisie można przeczytać o nowych formach upamiętniania przeszłości, obecności historii w popkulturze (film, muzyka, komiks), czy też problemach związanych z digitalizacją zasobów dziedzictwa narodowego. Ponadto blog promuje wiedzę o projektach edukacyjnych i naukowych, kojarzonych z koncepcją Web 2.0 oraz informuje o inicjatywach związanych z archiwizowaniem zasobów cyfrowych (digital preservation).

Więcej informacji na: http://historiaimedia.org

Kurs e-learningowy Fundusze inwestycyjne - wiedza dla każdego

Studenci wszystkich uczelni mają możliwość bezpłatnego uczestnictwa w kursie e-learningowym Fundusze inwestycyjne - wiedza dla każdego. Program kursu obejmuje zagadnienia niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania na rynku funduszy, poczynając od podstawowych pojęć: czym są i jakie są formy oszczędzania, w jaki sposób funkcjonuje rynek funduszy inwestycyjnych, poprzez: sposób działania i rodzaje funduszy inwestycyjnych, przesłanki indywidualnych decyzji inwestycyjnych, aż po wskazówki dotyczące inwestowania, czyli jak oszczędzać i zarządzać własnymi środkami zgromadzonymi w funduszach. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzymuje Certyfikat. Autorem programu jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami.


Edukacyjna Platforma Polsko-Niemieckiego Pogranicza

Edukacyjna Platforma Polsko-Niemieckiego Pogranicza to portal wspierający współpracę międzyregionalną. Można na nim znaleźć scenariusze wycieczek po najciekawszych miejscach pogranicza, interaktywną mapę, galerię zdjęć, a także informacje nt. zbliżających się imprez kulturalnych. Jest też niezbędnik turystyczny zawierający dane teleadresowe centrów informacji turystycznej.
Strona dostępna jest w języku polskim oraz niemieckim. Projekt sfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA.


Innowacyjna gospodarka na GPW

Giełda Papierów Wartościowych zdaje się coraz intensywniej promować i wpierać innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Poza otwarciem rynku New Connect - tworzonego w zamierzeniach jako platforma obrotu dla młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw o przewidywalnej wysokiej dynamice wzrostu - GPW wspiera także powstawanie wielu inicjatyw edukacyjno-promocyjnych, skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Jedną z nich jest niewątpliwie serwis Innowacyjna gospodarka na GPW. Został on podzielony na trzy obszary:

  • innowacyjność firm,
  • kapitał intelektualny Polski,
  • kapitał intelektualny organizacji.
Użytkownicy znajdą tu liczne artykuły dotyczące tematyki innowacyjności, budowania przewagi konkurencyjnej w oparciu o wiedzę, zarządzania wiedzą w organizacji, kształtowania kapitału intelektualnego (w tym także wybrane artykuły publikowane wcześniej w "e-mentorze").
Warte zauważenia są także opisy innowacyjnych przedsięwzięć realizowanych w Polsce (między innymi mPay). Użytkownicy mogą także zapoznać się z raportem o innowacyjności polskich spółek giełdowych czy z raportem o kapitale intelektualnym Polski. Rozbudowane spektrum prezentowanych wskaźników, mierzących kapitał intelektualny Polski, przedstawione zostało także w relacji do innych krajów europejskich. Zdaje się, że inicjatywa Innowacyjna gospodarka na GPW stale się rozwija. Warto zatem śledzić treści w tym serwisie. Zwłaszcza w kontekście ostatnich, trudnych dni dla tradycyjnych spółek.