E-mentor logo
EN
E-mentor nr 3 (25) / 2008

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Podstawy zarządzania, red. M. Strużycki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008

A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Na rynku wydawniczym ukazały się dwa podręczniki akademickie z zakresu zarządzania. Pierwsza pozycja to Podstawy zarządzania, przygotowana przez wykładowców Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie pod redakcją naukową M. Strużyckiego, a wydana przez Oficynę Wydawniczą SGH. Druga książka, autorstwa A.K. Koźmińskiego oraz D. Jemielniaka, pt. Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki ukazała się nakładem Wydawnictw Akademickich i Profesjonalnych.

Publikacja pracowników naukowych Szkoły Głównej Handlowej została przygotowana z uwzględnieniem podstawowych propozycji standardu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla przedmiotu podstawy zarządzania (wraz z uzupełnieniami i aktualizacjami wynikającymi z dorobku naukowego i doświadczenia dydaktycznego autorów). Jest podręcznikiem przeznaczonym dla studentów pierwszego poziomu studiów i umożliwia opanowanie podstawowego zakresu pojęć, a także rozumienia zjawisk zachodzących wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Każdy z rozdziałów kończy się zestawem pytań i poleceń sprawdzających, a także wskazaniem dodatkowej literatury z danego obszaru.

Podręcznik Zarządzanie od podstaw adresowany jest do studentów wszystkich rodzajów studiów, którzy chcą uzupełnić tzw. „lukę zarządzania”, a więc brak wiedzy menedżerskiej. Książkę wyróżnia nowoczesna szata graficzna. Ciekawy jest także układ treści - każdy z rozdziałów zawiera kolejno: kluczowe pojęcia i definicje, teorię, wskazówki praktyczne, omówienie wybranych teorii i poglądów, analizę przypadków (przy każdym znajdują się pytania do zastanowienia), krzyżówkę sprawdzającą wiedzę oraz listę lektur uzupełniających. Książkę zamykają dwa indeksy: osób i rzeczowy. Dodatkowo dla wykładowców, którzy zdecydują się prowadzić zajęcia w oparciu o podręcznik, dostępne są zestawy prezentacji Power-Point, zestawy egzaminacyjne, a także serwis z uzupełniającymi zasobami elektronicznymi.

Publikacje dostępne są na: http://www.wydawnictwo.waw.pl i http://www.waip.com.pl

Polskie Forum Obywatelskie, Raporty III Kongresu Obywatelskiego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008

17 maja 2008 roku odbył się III Kongres Obywatelski pod hasłem: Jaka modernizacja Polski? Podczas spotkania dyskutowano problematyczne zagadnienia w ramach siedmiu sesji tematycznych: Jakie symbole Polski? Edukacja dla modernizacji i rozwoju, Jaka reforma nauki i szkół wyższych? Drogi do dobrego rządzenia, Jak stworzyć regiony z krwi i kości? Jak budować infrastrukturę dla skoku cywilizacyjnego? Jaka modernizacja obszarów wiejskich? Przed spotkaniem przygotowane zostały raporty diagnostyczno-rekomendujące dotyczące poszczególnych obszarów tematycznych.

Edukacja dla modernizacji i rozwoju, red. Jan Fazlagic, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008

Celem opracowania było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób oświata może i powinna przyczynić się do modernizacji Polski? Autorzy stwierdzają, że aby sprostać wyzwaniom świata, w którym stawia się na kreatywność i przedsiębiorczość, należy dokonać zmiany systemu stworzonego na potrzeby ery industrialnej. Modernizacja oświaty powinna obejmować zarówno oświecenie społeczeństwa (rozumienie pokolenia Y, budowanie u młodzieży postawy obywatelskiej i poczucia własnej wartości, skupienie się na kompetencjach kluczowych, promowanie czytelnictwa oraz umiejętności pracy w zespole), jak również zmianę procesów i działania (np. wyrównywanie szans edukacyjnych, kształcenie i rozwój nauczycieli). Omówiono ponadto zagadnienia związane z transformacją instytucji, m.in. zarządzanie szkołą oraz wydatki na edukację.

Jan Filip Staniłko, Przeskoczyć samych siebie. Rewolucja innowacyjna w polskiej nauce i dydaktyce, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008

Policy Mix for Innovation in Poland - Key Issues and Recommendation oraz OECD Reviews of Tertiary Education - Poland to tytuły dwóch raportów przygotowanych przez ekspertów OECD, które omawiają stan i perspektywy rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Publikacja omawia zagadnienia przedstawione w raportach, wskazując szczególnie na potrzebę dokonania ogromnych zmian, m.in. wprowadzenia polityki innowacyjności, regionalizacji instytucji edukacyjnych, stworzenia centralnych instytucji dla tworzenia narodowych strategii edukacyjnych i naukowych. Autorzy wskazują również na konieczność zreformowania modelu zarządzania uczelnią wyższą, zmiany zasad finansowania, a także likwidacji habilitacji i dyplomów państwowych. Sugerują powstanie Narodowego Planu Ramowego, spójnego systemu wieloletnich strategii inwestycyjnych dla badań naukowych.

Jaka reforma nauki i szkół wyższych?, red. Andrzej Jajszczyk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2008

W raporcie przedstawiono diagnozę stanu obecnego nauki i uczelni wyższych w Polsce oraz zaprezentowano propozycję zmian naprawczych. Wśród słabości polskich uczelni wymieniono niski poziom konkurencji, zły system finansowania, kiepskie zarządzanie uczelniami oraz niedopasowany do obecnych wyzwań model kariery naukowej (duża hierarchizacja, mała mobilność). Postulowane przez autorów zmiany obejmują: zwiększenie konkurencji między jednostkami (co w rezultacie ma doprowadzić do wyeliminowania najsłabszych oraz wzmocnienia najlepszych), sprywatyzowanie i skomercjalizowanie nieefektywnych ośrodków badawczych, dążenie do rozdzielania finansów na zasadzie konkursów i grantów, wprowadzenie odpłatności za studia, zarządzania menedżerskiego uczelniami, a także spłaszczonego modelu kariery akademickiej.

Dokumenty można pobrać w postaci plików PDF ze strony internetowej Polskiego Forum Obywatelskiego (w dziale: Raporty): http://www.pfo.net.pl

Joan Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić,
Robert Mayer, Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór,
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008

Książki należą do serii poruszającej zagadnienia komunikacji, skutecznego porozumiewania się oraz wywierania wpływu i wrażenia na innych. Obie publikacje napisane zostały w konwencji podręcznika i mają bardzo przyjazną formę, bogatą w przykłady, ramki, czy cytaty, co ułatwia zapoznanie się z treścią, a także zapamiętanie wskazówek dawanych przez autorów.

Joan Detz w Sztuce przemawiania uczy nie tylko, jak mówić (uporządkowanie treści, techniki gawędziarskie, pisanie przemówień, panowanie nad głosem), ale również - jak dostosować przemówienie do czasu i miejsca, w którym się odbywa (pory dnia, sala, usterki techniczne). Istotną kwestią jest zagadnienie audytorium - adaptowania wykładu do rodzaju słuchaczy. Autorka radzi także, jak współpracować z innymi mówcami, np. w dyskusjach panelowych. W ostatniej części publikacji znajdują się pożyteczne ćwiczenia dotyczące oceny swojego wykładu.

O ile pierwsza pozycja przeznaczona jest głównie dla osób przemawiających publicznie, to Sztuka argumentacji Roberta Mayera będzie pożyteczna dla szerokiego grona odbiorców. Autor nie ogranicza się bowiem jedynie do argumentowania w sytuacjach negocjacyjnych i w pracy, lecz radzi, jak postępować w zwykłych życiowych zdarzeniach wymagających od nas obrony własnego stanowiska, np. w relacjach z przyjaciółmi i z rodziną. Książka wskazuje jak zadawać precyzyjne pytania, doprowadzać do zgody, czym różni się argumentowanie na piśmie od ustaleń telefonicznych.

Publikacje można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://gwp.pl


Zarządzanie projektem szkoleniowym, red. trenerzy Training Partners, Helion, Gliwice 2008

Publikacja została przygotowana przez trenerów i menedżerów projektów szkoleniowych w Training Partners oraz ich współpracowników. Autorzy stawiają w niej tezę, że przeprowadzenie pojedynczych szkoleń nie zmienia sytuacji w firmie i nie usprawnia jej działania. Dopiero realizacja całościowych projektów rozwojowych, w ramach których analizuje się sytuację przedsiębiorstwa i jej potrzeby, organizuje szkolenia wsparte doradztwem i coachingiem, a także wdraża narzędzia albo planuje zmiany, może zmieniać umiejętności i postawy pracowników. Trenerzy Training Partners dzielą się z czytelnikami wiedzą zyskaną podczas wielu lat doświadczeń w realizacji projektów szkoleniowych.

W pierwszej części książki znajduje się opis planowania, przeprowadzenia i oceny projektu szkoleniowego, w drugiej zaś opisano zasady organizacji różnych typów szkoleń (np. otwartych, warsztatów, outdoor, gier symulacyjnych). Trzecia część zawiera charakterystykę cykli szkoleniowych dla głównych grup zawodowych, a czwarta - studia przypadków konkretnych firm.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.helion.pl


Józef Bednarek, Ewa Lubina, Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008

Publikacja prezentuje problematykę kształcenia na odległość z punktu widzenia dydaktyki. W rozdziale pierwszym autorzy charakteryzują wyzwania stojące przed edukacją w społeczeństwie informacyjnym. W kolejnym omawiają psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia na odległość, z uwzględnieniem roli i funkcji nauczyciela. Dydaktyka kształcenia na odległość jest tematem rozdziału trzeciego. Omówiono w nim także teorie i koncepcje kształcenia multimedialnego oraz technologie ICT. Rozdział czwarty poświęcony został projektowaniu i realizacji kształcenia na odległość, w tym: celom, formom i metodom oraz ewaluacji. W ostatniej części autorzy naszkicowali kierunki dalszego rozwoju kształcenia zdalnego w Polsce, nawiązując do uwarunkowań prawnych i rozwoju technologicznego.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.pwn.pl


Wiesław M. Grudzewski, Irena K. Hejduk, Anna Sankowska, Monika Wańtuchowicz, Trust Management in Virtual Work Environments. A Human Factors Perspective, CRC Press, Boca Raton - Londyn - Nowy Jork 2008

Publikacja dotyczy zagadnienia zarządzania zaufaniem w organizacjach wirtualnych. Rozpoczyna się od zarysowania historycznej perspektywy zarządzania etyką i rozumienia zaufania. W kolejnych rozdziałach omówiono m.in. metodologię mierzenia zaufania oraz wpływ komunikacji na jego rozwój. Autorzy opisują modele organizacji wirtualnych i definiują zaufanie jako podstawę ich funkcjonowania. Na koniec przedstawione zostały praktyczne przykłady wirtualnych organizacji oraz wyniki badań.

Publikację można nabyć w księgarniach internetowych, np.: http://www.routledge.com, www.amazon.com


Paweł Kossecki, Wycena i budowanie wartości przedsiębiorstw internetowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Co wpływa na wartość przedsiębiorstw internetowych? W jaki sposób budować i mierzyć ich wartość? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w tej publikacji.

Autor rozpoczyna od zaznajomienia czytelników z pojęciami nowej ekonomii i krótkim opisem rozwoju internetu. W kolejnym rozdziale omawia czynniki wpływające na kreowanie wartości przedsiębiorstw internetowych, a następnie przedstawia możliwości zastosowania metod wyceny przedsiębiorstw do przedsiębiorstw internetowych. Scharakteryzowano tu również pomiar wartości życiowej klienta oraz monitorowanie wartości przedsiębiorstw, w tym rolę funduszy venture capital.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://waip.com.pl

Catherine Seda, Sprzedaż online. Jak wzmocnić swoją pozycję w internecie, Helion, Gliwice 2008

Publikacja ukazała się w ramach serii Autorytety informatyki i adresowana jest do przedsiębiorców, którzy chcą polepszyć swoje wyniki z wykorzystaniem marketingu internetowego. Dzieli się na dwie części: Wykorzystanie public relations dla długo terminowego sukcesu oraz Jak sprawić, aby reklama w internecie była opłacalna dla Twojej firmy?

W części pierwszej autorka radzi, jak zoptymalizować wyniki wyszukiwarek, wykorzystać w marketingu artykuły i media społeczne, w jaki sposób prowadzić blog biznesowy. W drugiej części omówione zostały kontakty przez e-mail, reklama kontekstowa, strategia „płać za kliknięcie” oraz zalety partnerstwa. W książce wyróżniono również wskazówki do zapamiętania, przykłady sukcesu i Spostrzeżenia osób dobrze poinformowanych, a więc porady ekspertów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.helion.pl

Konferencje


IADIS Multi Conference on Computer Science and Information Systems 2008, 22-27 lipca 2008 r., Amsterdam, Holandia

IADIS organizuje kolejną edycję multikonferencji MCCSIS 2008, na którą składa się kilka spotkań dotyczących różnych obszarów tematycznych. W tym roku organizatorzy zapraszają na:

  • e-Learning 2008 - eL2008,
  • Intelligent Systems and Agents 2008 -ISA2008,
  • Wireless Applications and Computing 2008 - WAC2008,
  • Gaming 2008 - G2008,
  • Visual Communication 2008 - VC2008,
  • ICT, Society, and Human Beings 2008 - ISHB2008,
  • Web Based Communities 2008 - WBC2008,
  • Interfaces and Human Computer Interaction 2008 - IHCI2008,
  • Data Mining 2008 - DM2008,
  • Telecommunications, Networks and Systems 2008 - TNS2008,
  • Informatics 2008 - I2008,
  • e-Commerce 2008 - EC2008 oraz
  • Computer Graphics and Visualization 2008 - CGV2008.
Więcej informacji na: http://www.mccsis.org

European eLearning Summit, 19-21 sierpnia 2008 r., Nottingham, Wielka Brytania

Konferencja organizowana jest przy wsparciu The Learning Guild oraz Adobe i ma swoje źródła w spotkaniach Euro TAAC. Celem spotkania jest omówienie bieżących zagadnień kształcenia na odległość. Wybrane tematy konferencji to: dostosowanie e-learningu do warunków domowych, aplikacje m-learningu, Web 2.0 i jego wpływ na kształcenie zawodowe.

Więcej informacji na: http://www.elearningsummit.eu

ICL2008 - Interactive Computer Aided Learning, 24-26 września 2008 r., Villach, Austria

W dniach 24-26 września 2008 roku odbędzie się w Austrii kolejna edycja konferencji ICL - Interactive Computer Aided Learning organizowanej przez Carinthia University of Applied Sciences we współpracy z takimi partnerami, jak EDEN, IEEE, EIfEL oraz portal elearningeuropa.info. Celem konferencji jest wymiana doświadczeń dotyczących najnowszych trendów oraz wyników badań, a także prezentacja praktycznej wiedzy zyskanej podczas wdrażania ICT w edukacji. Tegoroczne dyskusje koncentrować się będą na następujących obszarach kluczowych: Educational MashUps, Collaborative Learning Environments oraz ePortfolios.

Więcej informacji na: http://www.icl-conference.org

Zastosowania Technik Informacyjnych i Komunikacyjnych w Kształceniu „Nowe Media w Edukacji 2008”, 22-23 września 2008 r., Wrocław

Nowe Media w Edukacji 2008 to konferencja organizowana przez Politechnikę Wrocławską w ramach kontynuacji prac seminarium, obejmujących stosowanie technik informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w kształceniu.

Celem spotkania jest prezentacja dotychczasowego dorobku naukowego i wymiana doświadczeń w tym zakresie, a także dyskusja nad kierunkami rozwoju metod i technik kształcenia na odległość. Omawiane będą również sposoby rozwoju kształcenia ustawicznego oraz integracja środowiska e-learningowego.


ICTchem2008 - Technologie Informacyjne dla Chemików, 19-20 września 2008 r., Kraków

Uniwersytet Jagielloński organizuje sympozjum ICTchem2008, które poświęcone będzie wykorzystaniu technologii informacyjnych w nauce i dydaktyce chemii. Obszary tematyczne konferencji obejmują: technologie wspomagające proces oceniania, laboratoria wspomagane komputerowo, materiały multimedialne, portale edukacyjne, technologie pracy grupowej i zarządzania projektami, biblioteki cyfrowe oraz wydawnictwa internetowe.

Organizatorzy zapraszają na konferencję wykładowców akademickich chemii, naukowców zajmujących się tą tematyką, nauczycieli, doktorantów i studentów.

„Szkoły - Nauczyciele - Uczniowie” Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie, 29-30 września 2008 r., Kielce

Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Instytut Nauk Politycznych oraz Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach zapraszają do udziału w konferencji Szkoły - Nauczyciele - Uczniowie.

Celem konferencji jest omówienie zagadnień obecnego stanu i możliwości rozwoju szkolnictwa polskiego w warunkach integracji europejskiej. Konferencja organizowana jest jako forum internetowe oraz spotkanie tradycyjne.


III Ogólnopolska Konferencja E-Biznesu i Inwestownia, 20-21 września 2008 r., Centrum Konferencyjne PWSBiA, Warszawa lub online

Jest to III edycja Ogólnopolskiej Konferencji OKEBI. Konferencja cieszy się dużym zainteresowaniem - w I i II edycji wzięło udział ponad 500 osób. Istnieje możliwość uczestniczenia w spotkaniu w sposób tradycyjny lub online.

Organizatorzy zaplanowali dwa równoległe panele: wykłady dla właścicieli e-biznesów, którzy chcieliby uczynić je bardziej dochodowymi oraz wykłady dla przedsiębiorstw i inwestorów. Odbędą się również mini-targi firm świadczących usługi dla e-biznesu. Po konferencji każdy uczestnik otrzyma nagrania z wykładów.

Więcej informacji na: http://www.okebi.pl

BIR2008 - 7th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research, 25-26 września 2008 r., Gdańsk

Katedra Informatyki Ekonomicznej Uniwersytetu Gdańskiego, Polish Chapter of Association for Information Systems AIS oraz International Steering Committee of BIR Conferences zapraszają na 7. międzynarodową konferencję BIR2008 - Perspectives in Business Informatics Research. Główne zakresy tematyczne spotkania dotyczą: interoperacyjności biznesu, systemów i ludzi, rozwoju systemów biznesowych, zarządzania wiedzą, rozwiązań business intelligence i business excellence, a także systemów open source.

Więcej informacji na: http://www.bir2008.univ.gda.pl


IV Ogólnopolska Konferencja Kół Naukowych Nowoczesne koncepcje zarządzania - zarządzanie wiedzą, 23-25 października 2008 r., Sosnówka Górna koło Karpacza

Prężnie działający, zaangażowani i głodni wiedzy studenci z koła naukowego Q-man, działającego przy AE we Wrocławiu, już od kilku lat organizują ogólnopolską konferencję kół naukowych. Tegoroczna poświęcona będzie w szczególności praktyce zarządzania wiedzą. Program konferencji podzielony został na trzy grupy zagadnień:

  • Zarządzanie wiedzą a pozostałe koncepcje zarządzania - celem jest określenie relacji, cech wspólnych i rodzaju współistnienia zarządzania wiedzą z pozostałymi koncepcji zarządzania (np. zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie jakością, zarządzanie logistyczne, zarządzanie procesami, lean management, zarządzanie projektami, controlling, reengineering);
  • Implementacja systemów zarządzania wiedzą - celem jest określenie metod, etapów i narzędzi implementacji systemów zarządzania wiedzą oraz metod pomiaru efektywności wdrożenia
  • Funkcjonowanie systemów zarządzania wiedzą - celem jest określenie elementów składowych, specyfiki, uwarunkowań tworzenia i rozwoju systemów zarządzania wiedzą oraz metod pomiaru efektywności funkcjonowania

ICKM 2008 - International Conference on Knowledge Management, 23-24 października 2008 r., Columbus, Ohio

Tegoroczna międzynarodowa konferencja zarządzania wiedzą poświęcona będzie przede wszystkim kompetencjom w zarządzaniu wiedzą i profesjonalizacji tego obszaru. Kierowana jest ona, tradycyjnie już, zarówno do akademików i badaczy, jak też do „praktyków” tematu.

Wśród referatów można znaleźć poświęcone narzędziom wspierającym zarządzanie wiedzą (np. Najlepsze praktyki i społeczności praktyków, bezpieczeństwo informacji i ochrona wiedzy, odkrywanie wiedzy - sztuczna inteligencja, data mining, text&Web mining), jak również strategii KM (ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach, czy w sektorze publicznym).

Więcej informacji na: http://www.ickm2008.org

Stan na 13 czerwca 2008 roku.

Serwisy internetowe


Economics Network: Online Learning and Teaching Materials for Economics

Economics Network to serwis prowadzony przez Higher Education Academy z Wielkiej Brytanii. Zawiera on wiele interesujących treści wspierających pracę wykładowców akademickich uczących ekonomii, podzielonych na kategorie i poziomy nauczania.

Na stronie znajdują się m.in. artykuły relacjonujące doświadczenia pedagogiczne dotyczące e-learningu (np. używanie podcastów jako narzędzi dydaktycznych do nauki ekonomii), sylabusów, ewaluacji, zaangażowania studentów, jak również czasopisma (np. „International Review of Economics Education” dostępny online), katalog książek oraz kalendarz wydarzeń.

Na szczególną uwagę zasługuje dział Zasoby (Resources), a w jego ramach Online Learning and Teaching Materials - zestawienie stron internetowych, na których można znaleźć różnego rodzaju materiały dydaktyczne: teksty, quizy, słowniki wyrażeń ekonomicznych, wykłady audio i wideo, materiały z wykładów w postaci plików PDF oraz slajdów, symulacje, case studies.

Serwis Knowledge Management News & Resources

Poszukiwanie nowości z zakresu zarządzania wiedzą od dziś będzie dużo prostsze. Dlaczego?

Otóż od pewnego czasu istnieje serwis zbierający informacje dedykowane społeczności zainteresowanej zarządzaniem wiedzą. Serwis Knowledge Management News & Resources stawia sobie za cel ułatwienie dostępu (z jednego miejsca) do najnowszych informacji oraz zasobów poświęconych zarządzaniu wiedzą.

Jest to prosty serwis, który funkcjonuje jako blog. Umożliwia także subskrybowanie wiadomości przez e-mail czy RSS. Dodatkowe funkcjonalności, takie jak: kalendarz wydarzeń, rzetelna kategoryzacja informacji, czy KM links/Bookmarks istotnie wzbogacają ten serwis.

Więcej na: http://knowledgemanagement.wordpress.com

Wikia

Wikia to serwis, który pozwala na tworzenie przez użytkowników własnych serwisów tematycznych oraz mini-społeczności. Wikia zapewnia hosting, dzięki czemu można zakładać strony, nie martwiąc się o koszty serwera itp., a jednocześnie korzystać w pełni z mechanizmów wiki. W ramach serwisu dostępnych jest wiele zasobów, podzielonych na takie kategorie, jak: edukacja (a w niej: K2Online, StudentsWikia, Academic Publishing Wiki), technologia (np. Linux Wiki), książki (np. Literawiki), zdrowie (Depression Wiki), nauka i natura (MyBio Wiki,

Weather Wiki).

Więcej informacji na: http://www.wikia.com/wiki/Wikia

Internet Economist

Strona zawiera samouczek pozwalający na odnalezienie w sieci interesujących materiałów dla osób zajmujących się ekonomią. Jest on podzielony na cztery etapy: w pierwszym (Tour) użytkownicy zapoznają się ze stronami internetowymi związanymi z ekonomią, w drugim (Discover) autorzy wskazują na różne sposoby wyszukiwania. Trzeci etap (Judge) sygnalizuje, by zweryfikować dane znalezione w internecie, a ostatni (Success) prezentuje sylwetki osób, które korzystają z zasobów online oraz ich rady dla użytkowników.