E-mentor logo
E-mentor nr 5 (22) / 2007

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Roman Przybyszewski, Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2007

Publikacja ta to refleksje oraz wyniki badań ekonomisty, przekonującego, że tempo wzrostu gospodarczego determinowane jest przez postęp technologiczny (czyli - upraszczając - wydatkami na edukację). I słusznie. Mylącym jednak pozostaje tytuł tej książki. W rzeczywistości poświęcona jest ona przede wszystkim relacjom pomiędzy edukacją a gospodarką. Autor szczególnie dużo miejsca poświęca opisowi zmian w gospodarce, wyzwaniom nowej ekonomii, gospodarki opartej na wiedzy, kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Drugim, istotnym obszarem tematycznym poruszanym w publikacji jest edukacja, analizowana zarówno z punktu widzenia procesu jej transformacji w Polsce, jak też w kontekście jej powiązań z rynkiem pracy. Na uwagę zasługują ponadto wyniki badań autora oraz proponowany przez niego model prognostyczno - planistyczny. Choć myśl przewodnia tej publikacji zdaje się być nieco rozmyta, a naukowy język nie pozwala jej studiować bez należytego skupienia, można w niej znaleźć interesujące badania oraz refleksje.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=791


Kluczowe dane o szkolnictwie wyższym

Eurydice udostępniła na swoich stronach internetowych nową publikację Kluczowe dane o szkolnictwie wyższym - wydanie 2007, zawierającą szereg informacji dotyczących powszechności dostępu i zasad finansowania szkolnictwa wyższego, a także strategii wdrażanych w poszczególnych krajach Europy. Autorzy przedstawiają również wymiar społeczny zagadnienia i zwracają uwagę na problemy dotyczące mobilności studentów. Publikacja została sfinansowana ze środków Komisji Europejskiej. Prezentowane dane pochodzą z roku 2005-2006 (Eurydice) oraz 2003-2004 (Eurostat).

Więcej informacji na:
http://www.eurydice.org/

Andrew Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

W dobie zachwytu nad fenomenem Web 2.0 warto sięgnąć po książkę Andrew Keena Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, wydaną w ramach serii "Cyberkultura, internet, społeczeństwo" przez Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Może ona podziałać na czytelnika, jak zimny prysznic, z pewnością jednak przyczyni się w wielu przypadkach do nieco bardziej wnikliwego przyjrzenia się zawartości internetu i zastanowienia się nad tym, na ile autor ma rację nazywając go m.in. cyfrowym zbiorem miernoty.

Publikowanie w sieci milionów domowych filmów wideo na YouTube, amatorska muzyka, płytkie powieści i kiepskie wiersze, alternatywne życie w Second Life, a także pozbawiona redakcji Wikipedia, to nie jedyne zagadnienia, na które zwraca uwagę autor. Rozprawia się on również z najgorętszym obecnie tematem serwisów społecznościowych, jak MySpace, Facebook czy Bebo, twierdząc, że są one jedynie odbiciem naszych pragnień autoprezentacji i rozreklamowania się. Co więcej, nie jesteśmy w stanie w wielu przypadkach stwierdzić, czy informacje, które do nas docierają są w ogóle prawdziwe, czy też jest to wytwór pacynek (pacynka to nasze alter ego w internecie - fałszywe tożsamości są obecnie tak popularne, że zjawisku temu nadano odrębną nazwę).

Zmiana relacji twórca - odbiorca, w taką, w której wszyscy jesteśmy jednocześnie twórcami, oceniającymi i odbiorcami doprowadza do znacznego obniżenia poziomu prezentowanych treści (jednym z flagowych przykładów jest tu wciąż Wikipedia uprawiająca w gruncie rzeczy kult amatora). Pośród fali zalewającej nas internetowej tandety coraz trudniej odnaleźć prawdziwie wartościowe elementy kultury. Również nasza wiedza, kształtowana w dużym stopniu przez zbiór najczęstszych odpowiedzi pojawiających się w wyszukiwarce Google, staje się nie wiedzą ekspercką, lecz wiedzą tłumu decydującego o tym, co jest prawdziwe i wartościowe.

Odrębnym zagadnieniem są ekonomiczne konsekwencje rewolucji internetowej, szczególnie w kontekście sprzedaży książek i muzyki oraz filmów. Przewiduje się, że do roku 2010 liczba osób ściągających filmy z internetu wzrośnie (z 660 tysięcy obecnie) do 50 milionów. Tymczasem przychody z biletów maleją, w kinach i wypożyczalniach kaset wideo narasta kryzys, a 77% studentów nie uważa piractwa internetowego za poważny problem.

Książkę Andrew Keena polecamy wszystkim, którzy interesują się rozwojem społeczeństwa informacyjnego oraz wpływem rewolucji internetowej na nasze życie. Dowiedzą się z niej m.in. czym są PVA i UCC, jak działają flogerzy i czy można wypożyczyć cyfrowo czyjąś tożsamość. A przede wszystkim, skłoni ona do zastanowienia się nad pytaniem, czy nasza przyszłość to MySpace, czy iAmplify?

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://www.waip.com.pl/

Manuel Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007

Manuel Castells, autor Społeczeństwa sieci wydanego przez PWN jako pierwszą część trylogii "Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura", formułuje hipotezę, że wszystkie najważniejsze trendy zmiany tworzącej nasz nowy, zagmatwany świat są ze sobą powiązane i możemy nadać sens tym wzajemnym powiązaniom. Za cel swojej publikacji przyjmuje więc wkład w zbiorowy wysiłek, zmierzający do zrozumienia nowej rzeczywistości, w której przyszło nam egzystować.

Książka dostarcza nam szczegółowych informacji na temat przebiegu rewolucji technologii informacyjnych i powstania internetu, a także struktury, dynamiki i genezy gospodarki globalnej, rozważając m.in. umiędzynarodowienie produkcji i globalizację pracy. Charakterystyce poddane zostało przedsiębiorstwo sieciowe oraz transformacja pracy i zatrudnienia. Oddzielny rozdział poświęcono na omówienie kwestii kultury w dobie internetu, w szczególności nowych mediów oraz komunikacji w ramach wspólnot wirtualnych.

Autor zwraca również uwagę na nowe zjawiska, charakterystyczne dla społeczeństwa sieciowego, w tym m.in. nową przestrzeń przemysłową, przeobrażanie się czasu pracy, załamanie rytmów biologicznych i społecznych cyklu życia, informacyjne miasto czy nowe strategie militarne.

Książka polecana jest osobom zainteresowanym historią i rozwojem społeczeństwa sieciowego. Dodatkowym jej atutem są rysunki i tabele obrazujące statystyczne dane dotyczące omawianych zjawisk. Jest ona również podręcznikiem akademickim uznanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://ksiegarnia.pwn.pl/5191_pozycja.html


Wojciech Kryciak, Beniamin Krupowicz, Błażej Łukjanowicz, Allegro.pl. Jak zarabiać duże pieniądze na aukcjach internetowych, Helion, Gliwice 2007

Osobom zainteresowanym aukcjami internetowymi polecamy książkę Allegro.pl. Jak zarabiać duże pieniądze na aukcjach internetowych autorstwa Wojciecha Kryciaka, Beniamina Krupowicza i Błażeja Łukjanowicza. Jest to pierwsza publikacja, która w szczegółowy sposób wyjaśnia, jak rozpocząć zarabianie w internecie, stworzyć dobrą strategię cenową dla swoich produktów oraz przygotować własną stronę na Allegro.pl. Autorzy uczą również technik obsługi klienta (nie tylko online), radzą, jakie wybrać rodzaje płatności, a nawet prezentują sposoby wykreowania własnej marki. Teorię przeplatają z przykładami z codziennej działalności własnej firmy, zarejestrowanej na Allegro w marcu 2003 r.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://onepress.pl/ksiazki/aukcin.htm

Społeczeństwo informacyjne. Problemy rozwoju, red. Agnieszka Szewczyk, Difin, Warszawa 2007

Zagadnienia, związane z biznesem elektronicznym realizowanym przez przedsiębiorstwa, należy postrzegać w szerszym kontekście gospodarki elektronicznej. Nie są to tylko pojedyncze przedsięwzięcia, lecz szereg złożonych procesów, zmieniających sposób funkcjonowania całej gospodarki oraz społeczeństwa. Jednym z kluczowych elementów otoczenia społeczno-gospodarczego, w jakim funkcjonuje firma w cyberprzestrzeni, jest wysoko rozwinięte społeczeństwo wiedzy, w którym zdobywanie, przepływ i użytkowanie informacji ma duże znaczenie. Natomiast realizacja obiegu informacji odbywa się, podobnie jak w e-przedsiębiorstwie, głównie przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych.

W identyczny sposób zostało scharakteryzowane społeczeństwo informacyjne w prezentowanej książce. Jest to, zgodnie z przytoczoną w książce definicją, "społeczność znajdująca się na odpowiednio wysokim poziomie rozwoju technologicznego, dla której informacja jest najcenniejszym i powszechnie wymienianym dobrem".

Opracowanie omawia kluczowe kwestie związane z powstawaniem i budową społeczeństwa informacyjnego. Praca podzielona jest na rozdziały, w których autorzy omawiają następujące zagadnienia: najważniejsze cechy i miary poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, administracja elektroniczna w kontekście społeczeństwa wiedzy, przykłady praktycznych zastosowań e-biznesu, zagadnienia e-zdrowia i rola prawa w społeczeństwie informacyjnym, zarządzanie wiedzą oraz nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w internecie.

Książka opisująca problemy rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest nieocenionym źródłem wiedzy wzbogacającym znajomość problematyki e-biznesu. Pozycja ta może być traktowana jako literatura uzupełniająca dla studentów uczelni wyższych, na których wykładane są rzedmioty z zakresu biznesu elektronicznego. Publikację można również polecić osobom zajmującym się teorią lub praktyką budowy społeczeństwa wiedzy.

Książka dostępna na stronach wydawcy:
http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=856


Stefan M. Kwiatkowski, Andrzej Bogaj, Barbara Baraniak, Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

Niniejsza książka, będąca nowoczesnym podręcznikiem akademickim, otwiera nową serię "Pedagogika wobec współczesności". Adresowana jest w szczególności do studentów pedagogiki, a także kierunków pokrewnych, które przygotowują do pracy nauczycielskiej w systemie szkolnym i pozaszkolnym - zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i z dorosłymi.

Publikacja zawiera w sumie siedem rozdziałów - w tym cztery (3., 4., 5. i 6.) prezentujące kolejne elementy pedagogiki pracy, związane z poszczególnymi etapami życia szkolnego i zawodowego: edukację przedzawodową, prozawodową, zawodową czy wreszcie edukację dorosłych, rozpatrywaną przez pryzmat idei kształcenia ustawicznego. Dwa pierwsze rozdziały mają charakter wprowadzenia w tematykę pedagogiki pracy jako subdyscypliny pedagogicznej. Opisano w nich sytuację człowieka w środowisku pracy, akcentując wpływ globalizacji na przemiany gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem rynku pracy. Na uwagę niewątpliwie zasługuje rozdział siódmy, w którym omówiono problemy współczesnego rynku pracy, skupiając się m.in. na oczekiwanych przez pracodawców standardach kwalifikacji zawodowych, a także europejskich ramach kwalifikacji.

Publikacja w pełny sposób charakteryzuje tytułową subdyscyplinę pedagogiczną, a także jej obszary problemowe, ukazując tym samym złożoność zjawiska pracy i umiejscowienia w nim człowieka, jednocześnie nie pomijając uwarunkowań specyficznych dla współczesnego rynku pracy. Książka ta jest tym bardziej cenna, gdyż teoretyczne rozważania poparte są wynikami analiz, przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektów statutowych oraz grantów krajowych i międzynarodowych.

Publikacja dostępna jest na stronach wydawcy:
http://www.waip.com.pl/

Bolesław Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

Jest to nowy podręcznik wybitnego polskiego dydaktyka, autorytetu w dziedzinie pomiaru dydaktycznego, w którym w przystępny sposób ukazano proces nabywania wiedzy i kompetencji dydaktycznych przez nauczyciela.

Autor, w trzech głównych częściach publikacji, umiejętnie łączy teorię i praktykę, opisując następujące zagadnienia: uczenie się jako czynność, kierowanie procesem uczenia się oraz wyniki uczenia się. W każdym rozdziale ksiązki (a jest ich w sumie 12) zamieszczono tekst główny wzbogacony o przykłady, podsumowanie, wykaz pojęć oraz zbiór ćwiczeń, dodatkowo uzupełniając wszystko licznymi zaleceniami do zastosowania w praktyce dydaktycznej, popartymi (jak zaznacza sam autor) sześćdziesięcioletnim doświadczeniem uczniowskim i nauczycielskim. Ponadto podręcznik cechuje się niezwykłą płynnością, jasnością, porządkiem i użytecznością przekazu.

Lektura opisywanej pozycji z pewnością dostarczy odpowiedzi na pytania:

  • Czego uczy szkoła?
  • Jak kierować procesem uczenia się?
  • Jak poznać i ocenić osiągnięcia szkolne ucznia?
Podręcznik napisany został głównie z myślą o studentach pedagogiki, ale może stanowić równie przydatne źródło wiedzy dla młodych nauczycieli oraz doświadczonych pedagogów - dydaktyków badaczy.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
http://www.waip.com.pl/

Konferencje


BETT 2008 - The Educational Technology Source, 12-18 stycznia 2008 r., Londyn, Wielka Brytania

BETT jest wiodącym międzynarodowym wydarzeniem w zakresie wdrażania ICT do edukacji. Już od ponad 20 lat najlepsze produkty, usługi i praktyki są prezentowane na targach i wystawach organizowanych w ramach BETT. Każdorazowo w spotkaniu uczestniczy ponad 700 firm oferujących produkty i usługi dla szkolnictwa, a wystawy odwiedza niemal 30 000 osób. Dzięki temu BETT umożliwia nawiązanie kontaktów między społecznością akademicką oraz biznesem.

Więcej informacji na: http://www.bettshow.com/

e-Learning Excellence in the Middle East 2008: Define. Design. Deliver, 14-17 stycznia 2008 r., Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich odbędzie się czterodniowe forum poświęcone zagadnieniom e-learningu i projektom edukacji na odległość wdrażanym na Środkowym Wschodzie i w świecie arabskim. W konferencji będą uczestniczyć eksperci z wielu krajów świata zajmujący się innowacjami w nauczaniu. Spotkanie organizowane jest pod patronatem Ministra Szkolnictwa Wyższego i Badań Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz przy wsparciu takich partnerów, jak m.in. Microsoft.

Więcej informacji na: http://elexforum.etqm.ae/

eLearning Point, 30-31 stycznia 2008 r., Cassino, Włochy

Celem konferencji eLearningPoint 2008 jest zebranie doświadczeń i wyników badań prowadzonych w zakresie e-learningu i połączenie ich z obszarami psychologicznymi i socjologicznymi. Główne zagadnienia spotkania to, oprócz ogólnych aspektów dotyczących e-learningu (np. technologie, projektowanie, symulacje, blended learning), również cyberpsychologia, e-learning 2.0, mapy myśli, socjologia internetu czy narzędzia autorskie.

Więcej informacji na: http://www.elearningpoint.org/

The Seventh IASTED International Conference on Web-based Education WBE 2008, 17-19 marca 2008 r., Innsbruck, Austria

Siedemnasta międzynarodowa konferencja Web-based Education, organizowana przez International Association of Science and Technology for Development (IASTED), odbędzie się w marcu w Austrii.

Wzorem lat ubiegłych główne zagadnienia konferencji to implementacja nowoczesnych technologii w nauczaniu, aplikacje i systemy IT wspierające edukację, a także nauczanie w oparciu o gry.

Więcej informacji na:
http://www.iasted.com/conferences/home-610.html

The 2008 International Conference on e-Education, 27-29 marca 2008 r., Bangkok, Tajlandia

W marcu 2008 r. w Bangkoku odbędzie się międzynarodowa konferencja poświęcona edukacji na odległość organizowana przez International Business Academics Consortium (IBAC), Knowledge Association of Taiwan (KAT) oraz Faculty of Commerce and Accountancy, Chulalongkorn University.

Wybrane zagadnienia, które będą omawiane podczas konferencji to: systemy i technologie e-learningowe, ewaluacja e-edukacji, systemy informacyjne na kampusach, standardy e-learningu, mobile learning, zarządzanie wiedzą, wirtualne środowiska nauczania, marketing i promocja e-edukacji, korzyści społeczne e-learningu.

Więcej informacji na: http://www.e-case.org/e-Education2008/


NSG-Conference 2008 - The Nordic Conference of Serious Games, 28-29 lutego 2008 r., University of Jyväskylä, Finlandia

Kraje norweskie zebrały dotychczas wiele doświadczeń w obszarze zastosowania gier w edukacji, medycynie, administracji czy biznesie. Konferencja NSG 2008 ma na celu stworzenie wielodyscyplinowego forum dla przedstawicieli różnych środowisk: od szkolnictwa, przez przemysł, aż do biznesu, podczas którego będą oni mogli wymienić się doświadczeniami i wiedzą w tym zakresie.

W ramach imprez towarzyszących konferencji zorganizowane zostaną warsztaty dla doktorantów, podczas których będą oni mogli zaprezentować wyniki swoich badań oraz skonsultować pomysły z ekspertami.

Więcej informacji na: http://ktl.jyu.fi/ktl/nsg-conference

Badania nad mediami w perspektywie kulturoznawczej. Kultura medialnie zapośredniczona, 4-5 kwietnia 2008 r., Poznań

Celem konferencji Badania nad mediami w perspektywie kulturoznawczej. Kultura medialnie zapośredniczona, organizowanej w kwietniu 2008 r. w Poznaniu jest dyskusja nad wspólną, teoretyczną i metodologiczną perspektywą badań nad mediami dla środowiska kulturoznawczego. Konferencja adresowana jest do kulturoznawców oraz badaczy zajmujących się tą tematyką. Główne tematy proponowane przez organizatorów to: teorie kultury wobec mediów cyfrowych, kultura spontaniczna - kultura stanowiona, społeczeństwo informacyjne / społeczeństwo informacji, praktyki twórcze a media analogowe i cyfrowe.

Więcej informacji na: http://www.badanianadmediami.republika.pl/


II konferencja Security - Management - Audit Forum, 22-23 stycznia 2008 r., hotel Marriott, Warszawa

Zarządzanie i bezpieczeństwo procesów biznesowych, realizowanych przy wykorzystaniu środków technologii informatycznej, stanowi często kluczowy element budowy i utrzymania pełnej funkcjonalności przedsiębiorstwa w aspekcie informacyjnym. II edycja wspólnego przedsięwzięcia stowarzyszeń ISACA i ISSA Polska oraz tygodnika „Computerworld" będzie dotyczyć takich zagadnień jak: zarządzanie IT, outsourcing w praktyce, bezpieczeństwo oraz ład informatyczny w przedsiębiorstwie.

ISACA to stowarzyszenie do spraw audytu i kontroli systemów informatycznych, które jest polskim odziałem ISACA International (Information Systems Audit and Control Association), organizacji zrzeszającej ponad 50 tys. członków, posiadającej ok. 170 oddziałów w ponad 60 krajach. W ciągu 30 lat istnienia światowa ISACA stała się powszechnie znaną organizacją o zasięgu globalnym, zrzeszającą profesjonalistów zajmujących się ładem korporacyjnym, kontrolą, bezpieczeństwem oraz audytem.

Z kolei ISSA Polska to stowarzyszenie ds. bezpieczeństwa systemów informacyjnych, które reprezentuje niezależną, międzynarodową organizację Information Systems Security Association (ISSA), od 25 lat skupiającą profesjonalistów zajmujących się bezpieczeństwem informacji i systemów informatycznych. ISSA posiada obecnie ponad 100 oddziałów w 24 państwach i zrzesza ponad 13 tys. członków na całym świecie.

Tematy planowanych wystąpień obejmują m.in.:

  • bezpieczeństwo informacji w spółce giełdowej,
  • raport CERT Polska 2007 - statystyki, obserwacje, wnioski,
  • zabezpieczanie śladów elektronicznych w miejscu naruszenia bezpieczeństwa IT,
  • IT Governance w praktyce działalności przedsiębiorstw w Polsce,
  • Polska jako centrum usług bezpieczeństwa dla globalnej korporacji,
  • dyskusję: Co wolno policji, a czego biznes nie musi? Problem dowodu elektronicznego. Ściganie przestępstw internetowych a tajemnica przedsiębiorstwa.
Więcej informacji na: http://semafor2008.computerworld.pl

Data Governance. Kultura zarządzania danymi. 31 stycznia 2008 r., Restauracja AleGloria, Warszawa

Zarządzanie danymi (data governance), to dyscyplina wiedzy nadzorująca jakość pozyskiwania, zarządzania, użytkowania, udoskonalania, monitorowania, utrzymywania i ochrony informacji w firmie. Osiągane jest to poprzez ostrożne i odpowiedzialne zarządzanie danymi powierzonymi nam przez innych. Data Governance powinno być traktowane jako coś więcej, niż tylko zarządzanie danymi, to w jakimś sensie kultura ich organizowania i skutecznego wykorzystywania na poziomie menedżerskim, ponieważ jest ono kapitałem przedsiębiorstwa, używanym w różnych procesach przez rozmaite aplikacje oraz użytkowników. Do kluczowych zadań osoby odpowiedzialnej za zarządzanie danymi w firmie powinno należeć: wdrażanie i wykorzystywanie należytej jakości danych, nadzorowanie standardów i procedur wdrażania, dbanie o prawne i etyczne aspekty tego procesu oraz kreowanie prawidłowej struktury organizacyjnej i rozwój infrastruktury technologicznej wspierającej zarządzanie danymi. Najważniejsze problemy związane z zarządzaniem danymi to: sprostanie regulacjom prawnym, zarządzanie dynamicznym wzrostem danych i zapewnienie dostępności danych.

Organizatorzy spotkania poświęconego kulturze zarządzania danymi pragną skupić się na następujących tematach:

  • standardy, procesy i procedury w zarządzaniu danymi,
  • najlepsze praktyki w oparciu o doświadczenia uczestników spotkania,
  • jakość danych, jako warunek niezbędny w osiąganiu celów zarządczych,
  • ryzyko w zarządzaniu danymi,
  • prawne oraz etyczne aspekty zarządzania danymi.

Więcej informacji na: http://cio.cxo.pl/konferencje/datagovernance2007/form.asp

Data Governance Conference Europe 2008, 4-6 lutego 2008 r., Londyn, Wielka Brytania

Konferencja poświęcona tematyce zarządzania danymi odbędzie się również w lutym 2008 r. w Londynie. Najważniejsze zagadnienia poruszane na tej konferencji skupiają się wokół problemów: jak zacząć, wprowadzać i utrzymywać program zarządzania i gospodarowania danymi.

Tematy wykładów przewidziane przez organizatorów:

  • podstawy zarządzania danymi,
  • jak rozpocząć zarządzanie danymi,
  • przykłady wdrożeń,
  • gospodarowanie danymi,
  • zarządzanie danymi kluczowymi,
  • prywatność i ochrona danych,
  • najlepsze praktyki w zarządzaniu wiedzą,
  • wskazówki usprawniające komunikację w zarządzaniu danymi,
  • Business Intelligence i zarządzanie danymi,
  • metodologie, modele i zasady zarządzania danymi,
  • aspekty społeczno - polityczne zarządzania danymi,
  • zadania i obowiązki zarządzania danymi,
  • zagrożenia w zarządzaniu danymi.

Więcej informacji na: http://www.irmuk.co.uk/dg2008/

Business Intelligence 2008, Strategiczne zarządzanie informacją 25-26 lutego 2008 r., Hotel Le Royal Meridien Bristol, Warszawa

Zakres tematyczny konferencji obejmuje następujące zagadnienia: wdrażanie narzędzi Business Intelligence w firmie - wyzwania i problemy; korzyści, jakie może odnieść firma z implementacji rozwiązań Business Intelligence; BI a ERP; skuteczne zarządzanie hurtownią danych; realizacja projektów BI - praktyczne przykłady; wpływ Business Intelligence na Business Process Management - doskonalenie i kontroling procesów.

Konferencja kierowana jest do wyższej kadry menedżerskiej, zainteresowanej wykorzystaniem informacji do strategicznego zarządzania firmą oraz wszystkich pracowników firm, którzy są zainteresowani implementacją rozwiązań wspierających podejmowanie decyzji.

Więcej informacji na: http://www.informedia-polska.pl/client/index.aspx?id=...

Marketing B2B, 26 - 27 lutego 2008 r., Hotel Marriott, Warszawa

Zagadnienia tworzenia, wzmacniania i podtrzymywania dobrych relacji z partnerami biznesowymi stanowią główną tematykę konferencji "Marketing B2B" organizowanej przez Informedia Polska.

Podczas konferencji wystąpią przedstawiciele firm komercyjnych oraz instytucji akademickich. Przedstawią oni prelekcje obejmujące takie tematy, jak:

  • budowanie wizerunku marki korporacyjnej,
  • od segmentacji do satysfakcji firmy i klienta - trendy na polskim rynku,
  • kształtowanie wizerunku firmy za pomocą marketingu partnerskiego,
  • strategia budowania przekazu reklamowego dla klientów biznesowych,
  • CRM - początek drogi? przyszłość budowania i utrzymywania związków z klientami w relacjach B2B,
  • szkoła kochania Partnera - praktyczne zastosowanie technik w pozyskiwaniu i utrzymywaniu partnerów,
  • praktyczne zastosowanie parketingu strategicznego w B2B,
  • rola i wykorzystanie internetu w tworzeniu efektywnych relacji B2B,
  • decyzje cenowe na rynku B2B,
  • wymierna strona lojalności - świadome inwestowanie w lojalność.

Więcej informacji na: http://www.informedia-polska.pl/client/index.aspx?id=conference...


Fundusze Unijne i Przesiębiorstwa w Rozwoju Nauki i Gospodarki, 17-18 stycznia 2008 r., Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Kolejna, czwarta już konferencja naukowa z cyklu "wiedza i Innowacje", organizowana pod patronatem Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego poświęcona będzie rozwojowi polskiej gospodarki w kontekście wykorzystania coraz bardziej zyskujących na ważności czynników wzrostu takich jak wiedza i innowacje, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy unijnych oraz roli przedsiębiorstw.

Program konferencji będzie obejmował:

  1. Czynniki (i teorie) wzrostu gospodarczego w Polsce:
    • praca i edukacja jako czynniki tworzenia kapitału ludzkiego,
    • tworzenie społeczeństwa wiedzy (informacyjnego),
    • transfer technologii z zagranicy (m.in. inwestycje bezpośrednie, korporacje transnarodowe),
    • "trójkąt wiedzy" - jak zapewnić współpracę systemów?
  2. Instytucjonalne zaplecze procesów wiedzy i innowacji:
    • strategie rozwoju i programy operacyjne - podsumowanie dotychczasowych prac, efektów, perspektywy rozwoju,
    • przebieg i rola programów foresight w Polsce,
    • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, parki technologiczne, Urząd Patentowy, rola PAN i jednostek badawczo-rozwojowych w systemie innowacji.
  3. Fundusze unijne w Polsce: próba podsumowania okresu 2004-06 oraz perspektywa 2007-13 (w tym głównie: PO KL, PO IG).
  4. Rozwój i polityka regionalna w Polsce: rola wiedzy i innowacji (w tym regionalne strategie innowacji, klastry, case studies).
  5. Wiedza, innowacje i fundusze unijne w przedsiębiorstwach (zarządzanie, dotychczasowe doświadczenia).

Szczegółowe informacje i zgłoszenia: http://www.instytut.info/

Interactive Marketing Meeting, 17-18 stycznia 2008, Warszawa

IMM to doskonała okazja nie tylko do poznania najnowszych trendów w marketingu i wymiany doświadczeń, ale przede wszystkim możliwość bliższego zapoznania się ze sposobami wykorzystywania wiedzy klientów w przygotowywaniu produktów.

Konferencja ta poświęcona będzie bowiem prosumentowi. Prelegenci, a wśród nich szefowie agencji badawczych oraz reklamowych postarają się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Czego pragnie prosument?
  • Jak szuka informacji?
  • Dlaczego wybiera konkretną markę?
  • Czy ją kupi?
  • Czy poleci innym? Czy wróci?

Szczegółowe informacje oraz rejestracja na konferencje: http://www.interactivemarketingmeeting.pl/

Stan na 7 grudnia 2007 roku.

Serwisy internetowe


Kurs e-Nauczyciel - e-learningowo o e-learningu

Kurs e-Nauczyciel, prowadzony przez Centrum e-Learningu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, powstał z myślą o nauczycielach szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zainteresowanych kształceniem wspomaganym internetem. Zadaniem kursu jest pokazanie przede wszystkim ogromnego potencjału edukacyjnego, jaki ukryty jest w technologiach informatycznych oraz zaprezentowanie nowych trendów w dziedzinie metodyki nauczania.

e-Nauczyciel to w pełni e-learningowa forma doskonalenia zawodowego. Nauczyciele spotykają się w wirtualnym środowisku, gdzie wspólnie dyskutują nad nowymi metodami nauczania, rozwiązują zadania, samodzielnie poszukują informacji, współpracują, testują narzędzia. Dzięki takiej organizacji pracy w praktyce mogą poznać specyfikę uczenia się online.

Kurs e-Nauczyciel jest inicjatywą, której celem jest upowszechnianie wśród nauczycieli wiedzy na temat możliwości wykorzystania e-learningu w procesie dydaktycznym. Rosnąca popularność tej formy kształcenia, jak również potrzeba nieustannego rozwijania umiejętności i doskonalenia kompetencji w zakresie technologii informatycznych, sprawia, że kurs cieszy się dużym zainteresowaniem. Jest realizowany cyklicznie od września 2006 roku. Obecnie trwa już 6. edycja szkolenia. Kolejna jest przewidziana na luty 2008 roku.

Więcej informacji o kursie można znaleźć na stronie internetowej: http://www.e-nauczyciel.org

Eduforge - Innovation for Education

Eduforge to otwarte środowisko internetowe, które umożliwia wymianę pomysłów, wyników badań, oprogramowania open source i darmowych materiałów e-learningowych. Dostarcza ono narzędzi do współpracy na dwóch poziomach:

  • Eduforge Community jest przeznaczone dla każdego, kto interesuje się edukacją i chciałby podzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem;
  • Eduforge Projects jest aplikacją wspierającą prowadzenie badań, dyskusji i rozwój oprogramowania edukacyjnego. W serwisie można zarejestrować własny projekt lub dołączyć do jednego z wielu już istniejących przedsięwzięć.
Więcej informacji na: https://eduforge.org/

Open Research Online

Brytyjski Open University udostępnił w internecie repozytorium swoich publikacji badawczych i wyników prowadzonych badań. W większości przypadków są one dostępne w formie artykułów, rozdziałów książek lub całych publikacji wydanych od 2001 roku. Część można pobrać bezpośrednio w postaci plików PDF. Celem przedsięwzięcia jest śledzenie i rejestrowanie działań badawczych uniwersytetu, a także publiczne udostępnienie ich rezultatów.

Więcej informacji na: http://oro.open.ac.uk/

TQi: Teaching Quality Information

Serwis Teaching Quality Information (TQi) prezentuje informacje o poziomie jakości nauczania w uniwersytetach i koledżach w Wielkiej Brytanii. Strona jest prowadzona pod patronatem rządu oraz Narodowego Związku Studentów (National Union of Students). Osoby szukające dla siebie odpowiedniej uczelni mogą znaleźć na stronie m.in. wyniki narodowego badania opinii studentów nt. jakości nauczania w danej jednostce oraz oficjalne statystyki dotyczące rekrutacji, przebiegu studiów, wyników końcowych oraz kariery absolwentów w instytucjach szkolnictwa wyższego.

Więcej informacji na: http://www1.tqi.ac.uk/sites/tqi/home/index.cfm

LearningWiki

Ponad 2000 osób z 26 krajów uczestniczyło w spotkaniu Learning2007, organizowanym w październiku 2007 r. w Orlando na Florydzie, USA. Ich wystąpienia z ponad 300 sesji zostały zebrane w serwisie LearningWiki. Jest on uzupełniany kolejnymi materiałami, a organizatorzy już teraz zapraszają na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się 26-29 października 2008 r.

Więcej informacji na: http://www.learningwiki.com/


Office 2.0 Database

Office 2.0 to strona prezentująca zestawienie informacji o aplikacjach biurowych dostępnych online. Aplikacje są pogrupowane w odpowiednie kategorie, w których znaleźć można m.in.: kalkulatory, kalendarze, kontakty, systemy CRM, systemy do zarządzania dokumentami, mindmappery, playery, edytory zdjęć, systemy do tworzenia prezentacji oraz do prowadzenia projektów, skanery i faksy, aplikacje do zarządzania zadaniami, prowadzenia konferencji online czy pisania blogów.

Więcej informacji na:
http://itredux.com/office-20/database/

Serwisy poświęcone telepracy

Prezentowane serwisy poświęcone są projektom realizowanym przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Mają one na celu:

  • zwiększyć wiedzę o telepracy i spopularyzować tę formę zatrudnienia wśród przedsiębiorców i potencjalnych telepracowników;
  • pomóc przedsiębiorcom w tworzeniu i zastosowaniu modelu pracy na odległość;
  • przenieść pracowników zagrożonych utratą pracy z podmiotów, w których są zatrudnieni do telecentrum lub telechatek;
  • budować świadomość społeczną w zakresie możliwości wykorzystania telepracy do walki z dyskryminacją osób, które miały przerwę w aktywności zawodowej lub nie mogą jej podjąć w sposób "tradycyjny".
Serwisy prezentowane są wspólnie, ponieważ spełniają podobne zadania i składają się z podobnych elementów, takich jak: aktualności dotyczące realizowanego projektu, informacje i dokumenty dotyczące telepracy, ogłoszenia dla telepracowników i telepracodawców (oferty telepracy), fora dyskusyjne o telepracy, dane kontaktowe, informacje o projekcie, listę partnerów projektu oraz zasady finansowania i organizację projektu.

Poszczególne projekty zawierają także informacje na temat przeprowadzanych, w ramach projektów szkoleń, prezentacje badań dotyczących pracy na odległość, czy zestaw odnośników do serwisów poświęconych pracy na odległość.

Oprócz funkcji informującej o realizowanych projektach serwisy te stanowią doskonałe źródło wiedzy i materiałów teoretycznych dotyczących telepracy zarówno dla pracownika poszukującego pracy, jak i pracodawcy poszukującego telepracowników. Ponadto informacje zawarte w tych serwisach posiadają także wartość praktyczną, poprzez gromadzenie i prezentowanie ofert pracy na odległość oraz możliwość wymiany poglądów pomiędzy zainteresowanymi uczestnikami rynku telepracy poprzez fora dyskusyjne.

Więcej informacji na:
http://www.telepraca-efs.pl/,
http://telepraca-equal.pl/,
http://www.enter-telework.org/


e-Learning for Kids

e-Learning for Kids to globalna fundacja non-profit zajmująca się od 2004 r. promowaniem bezpłatnego nauczania przez internet dla dzieci od 5 do 12 lat. W swojej ofercie fundacja posiada kursy z matematyki, nauk ścisłych, czytania, pisania na klawiaturze, angielskiego oraz informacji o zdrowiu. Jednym z celów fundacji jest również budowanie wspólnoty rodziców i nauczycieli, którzy wymienialiby się doświadczeniami i poglądami na temat nauczania dzieci.

Serwis e-Learning for Kids nie jest przeznaczony jedynie dla dzieci. Jest to również miejsce dla rodziców, którzy chcą zaangażować się w edukację swoich dzieci, przedstawicieli środowiska akademickiego, firm komercyjnych, których działalność wiąże się z e-learningiem, korporacji i stowarzyszeń oraz osób indywidualnych zainteresowanych edukacją.

Więcej informacji na: http://www.e-learningforkids.org/

Internetowy konkurs matematyczny MATMIX

Trwa III Edycja Internetowego Konkursu Matematycznego MATMIX.pl organizowanego przez XL Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Warszawie pod Honorowym Patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty. W pierwszym etapie uczniowie rozwiązują zadania publikowane na stronie internetowej konkursu. W kolejnym najlepsi z nich podejdą do wielozadaniowego testu. Do konkursu może przystąpić każdy uczeń. W pierwszym tygodniu zarejestrowało się już ponad 1000 uczestników.

Więcej informacji na: http://matmix.pl/

CoCzytac.pl

CoCzytac.pl - to serwis społecznościowy, rekomendujący książki. Znajdziemy w nim wyszukiwarkę publikacji, rankingi tworzone przez użytkowników oraz listy książek powiązanych z szukaną przez nas lekturą (o podobnej tematyce, dobrze ocenianych, najczęściej wyszukiwanych, czy tego samego autora). Serwis może być pomocny nie tylko podczas szukania dla siebie interesującej lektury dla siebie, ale także np. przy wyborze prezentów dla najbliższych.

CoCzytac.pl bazuje na informacjach z serwisu Podaj.net, który zawiera ponad 86 tys. publikacji dodanych przez niemal 4 tysiące użytkowników.

Więcej informacji na: http://www.coczytac.pl/

EduKlaster Nowe Media w Edukacji

We wrześniu 2007 r. powstała nowa inicjatywa przeznaczona dla firm szkoleniowych, doradczych, teleinformatycznych, ośrodków badawczych, ośrodków akademickich, mediów, organizacji branżowych oraz organizacji pozarządowych - Klaster Technologiczny - EduKlaster - Nowe Media w Edukacji. Celem Klastra jest podniesienie konkurencyjności, innowacyjności i jakości usług świadczonych przez jego partnerów. W zamierzeniu ma on tworzyć innowacyjne rozwiązania edukacyjne przeznaczone dla użytkowników w kraju i za granicą.

Więcej informacji na:
http://www.obserwatorium.pl/nowe_media.htm


Akademia 30+

Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Gdańska Fundacja Rozwoju im. Adama Mysiora są założycielami przedsięwzięcia edukacyjnego "Akademia 30+", którego celem jest popularyzacja modelu współczesnego człowieka renesansu - intelektualisty o wszechstronnych zainteresowaniach. Osoby zainteresowane rozwojem intelektualnym i kulturalnym mogą w ramach "Akademii 30+" wziąć udział w wykładach z różnych dziedzin prowadzonych w Krakowie oraz Trójmieście. Wystarczy wypełnić deklarację zamieszczoną na stronie i uiścić niewielką opłatę.

Więcej informacji na: http://www.akademia30plus.pl/