e-edukacja.net IV
Marcin Dąbrowski
e-edukacja.net IV
22 listopada 2007 r., tym razem we Wrocławiu, odbyła się czwarta ogólnopolska konferencja "Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym", organizowana przez środowisko uczelni ekonomicznych, Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, SGH, Akademie Ekonomiczne w Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. W spotkaniu uczestniczyło ponad 200 osób zainteresowanych tematyką e-learningu zarówno ze społeczności akademickiej, jak i szkół średnich, administracji publicznej oraz biznesu.
Organizatorzy w programie konferencji przewidzieli 31 wystąpień w sesjach plenarnych oraz równoległych, jak również dyskusje i warsztaty. Nowością, w stosunku do poprzednich spotkań, był konkurs na najbardziej interesujące i wartościowe wystąpienia poświęcone rozwiązaniom z obszaru e-edukacji. Na zwycięzców konkursu, jak również uczestników konferencji oceniających prezentacje, czekały wartościowe nagrody, ufundowane przez partnerów konferencji: Agora S.A., Maxdata Belinea oraz MasterSolution. Grono partnerów spotkania dopełniała firma IMC Advanced Learning Solutions. Patronat medialny nad konferencją objął zaś portal Gazeta.pl oraz dwumiesięcznik "e-mentor".
Warto przypomnieć, iż pierwsza konferencja z cyklu e-edukacja.net została zorganizowana w 2004 r. w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Miała ona na celu zapoznanie środowiska akademickiego z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi e-edukacji oraz rozpoczęcie dyskusji na temat możliwych form współpracy w zakresie wspierania procesu dydaktycznego metodami kształcenia na odległość. Rok później konferencja odbyła się w SGH. Spotkanie w Warszawie dotyczyło głównie kierunków dalszego rozwoju e-edukacji i jej roli w społeczeństwie wiedzy. Nie zabrakło także przykładów zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu czy też dobrych praktyk na gruncie współpracy międzyuczelnianej. Natomiast trzecia konferencja odbyła się w Akademii Ekonomicznej w Krakowie (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny), a jej program koncentrował się na trendach w e-learningu oraz umiejscowieniu e-edukacji w szkolnictwie wyższym. Tematy przewodnie tegorocznej konferencji zostały sformułowane w postaci następującej listy:
- rola edukacji w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy,
- przeobrażenia systemu studiów wobec wyzwań stojących przed szkolnictwem wyższym,
- potencjał e-edukacji a rozwój kształcenia akademickiego,
- nowe trendy w e-learningu, nie tylko 2.0,
- jakość procesów dydaktycznych i badań naukowych w e-learningu,
- efektywność ekonomiczna e-edukacji oraz jej mierniki,
- dobre praktyki w zakresie organizacji, metodyki i technologii.
Drugie wystąpienie poświęcone było przeobrażeniom pod wpływem technologii w amerykańskim szkolnictwie wyższym. Referat pt. Second Wave, jak i dlaczego zmienia się szkolnictwo wyższe w Stanach Zjednoczonych wygłosił Vlad Wielbut z University of Michigan, USA. Uczestnicy konferencji z wielkim zainteresowaniem słuchali o trendach w edukacji wyższej, które już dziś można zaobserwować w Stanach Zjednoczonych, a które niebawem mogą stać się rzeczywistością w polskim szkolnictwie wyższym. Kolejne wystąpienie, autorstwa dr. Andrzeja Wodeckiego z UCMS, poświęcone zostało możliwościom ekspansji uczelni wyższych i ich edukacyjnej aktywności w wirtualnych światach. Prezentacja Second Life Uniwersytetu przeniosła słuchaczy do wirtualnej rzeczywistości, z przedstawieniem w pełni rzeczywistych możliwości kształcenia awatarów w Second Life. Ostatnie w inauguracyjnej sesji przemówienie było pokazem zastosowania oprogramowania do audiowizualnej komunikacji synchronicznej. Enrico Korb z firmy MasterSolution, w swym wystąpieniu zatytułowanym Life is Live - Learning on a virtual campus, zademonstrował możliwości aplikacji służącej masowej edukacji zdalnej.
Kolejne sześć spotkań tematycznych zrealizowano w trybie równoległym, umożliwiając uczestnikom konferencji, w ramach jednego bloku godzinowego, wybór jednej z trzech, równocześnie prowadzonych sesji. Pierwszy blok obejmował prezentację studiów przypadku i dobrych praktyk w uczelniach, metodykę e-learningu oraz problematykę wprowadzania dwustopniowości na studiach wyższych. W drugim bloku sesji, po przerwie obiadowej, kontynuowano prezentację zagadnień związanych z wdrażaniem e-edukacji w szkolnictwie wyższym, ale również zaprezentowano projekty e-learningowe adresowane do środowisk pozaakademickich. Dodatkowo, jedna z sesji skoncentrowała się na tematach związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego.
Sesja plenarna, kończąca wystąpienia konferencyjne, ale nie samą konferencję, również dostarczyła słuchaczom wielu interesujących informacji. Sesję otworzył dr Krzysztof Pawłowski, prezydent WSB National-Louis University, który przedstawił koncepcję stworzenia "Multimedialnego Miasteczka", a poprzez ten klaster budowę uczelni nowej generacji, zdolnej do konkurowania na rynku globalnym. Równie inspirującym było kolejne wystąpienie - Macieja Litwina z Urzędu Miejskiego Wrocławia. Przedstawił on założenia Programu EIT+, który, prowadząc do budowy Europejskiego Instytutu Technologicznego ma wspierać rozwój regionu poprzez promowanie edukacji i innowacyjności. Ostatnia prezentacja tej konferencji, poprowadzona przez Wojciecha Zielińskiego, dotyczyła działań Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA) w zakresie budowy kryteriów oceny kursów e-learningowych. Stowarzyszenie, odpowiadając na potrzeby środowiska, rozpoczęło prace nad standardami, które, wykorzystane do konstrukcji oraz prowadzenia kursów e-learningowych, mają służyć zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.
Plenarna sesja popołudniowa została zakończona ogłoszeniem wyników konkursu na najbardziej interesujące i wartościowe wystąpienie. Uczestnicy konferencji za najciekawsze uznali wystąpienie prof. Ewy Chmieleckiej, zatytułowane Edukacja dla społeczeństwa mądrości. Główną nagrodą był wysokiej klasy notebook Belinea. Przyznano również trzy wyróżnienia: dla Vlada Wielbuta, dr. Jerzego Skrzypka oraz dr. Andrzeja Wodeckiego. Dużo emocji wywołało również losowanie nagród dla głosujących - sześciu uczestników konferencji otrzymało atrakcyjne kolekcje "Gazety Wyborczej" - trzy kolekcje ekranizacji Szekspira oraz trzy kolekcje audiobooków "Mistrzowie Słowa".
Konferencję zamknął blok dyskusji i warsztatów, zatytułowanych kolejno: Teaching in a Computer Lab - grow to the productivity of computer classrooms, Przeobrażenia szkolnictwa wyższego - doświadczenia amerykańskie, Kryteria oceny kursu e-learningowego - jaki kierunek? Pomimo późnej pory dyskusje i warsztaty przyciągnęły wielu słuchaczy konferencji, którzy dzięki specjalnej formule bloku, aktywnie udzielali się w prowadzonych zajęciach.
Dla tych, którzy nie mieli okazji uczestniczyć w konferencji lub też chcieliby sięgnąć ponownie do prezentowanych treści, opublikowane zostały na stronie internetowej konferencji (http://www.e-edukacja.net), wszystkie referaty oraz filmy z poszczególnych wystąpień. Na stronie dostępna jest również galeria zdjęć z tego środowiskowego spotkania. Planowane jest także wydanie publikacji pokonferencyjnej, która, wzorem trzech poprzednich, zostanie udostępniona dodatkowo w sieci w postaci pliku PDF.
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.