Szkolenia przygotowujące nauczycieli do kształcenia online
Wiesław Zawisza
Wprowadzenie
W opracowaniu przedstawiono informacje dotyczące różnorodnych szkoleń grantowych, przygotowujących nauczycieli do prowadzenia zajęć online, jakie zorganizowano w ostatnim okresie w Polsce. Część z tych form kształcenia jeszcze trwa. Dokonano przeglądu i porównania oferty szkoleń pod kątem form i treści oraz przedstawiono ich wstępną ocenę. Zwrócono uwagę na potrzebę większego zaangażowania się uczelni w organizowanie tego typu form przygotowania kadry nauczycielskiej.
E-learning wkroczył tylnymi drzwiami do szkół i uczelni polskich, zanim zapadły odpowiednie regulacje prawne. Wciąż jeszcze trwa debata nad ostatecznym kształtem rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Pewne nadzieje na uwzględnienie głosu środowiska akademickiego zajmującego sie od lat e-learningiem dają działania Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego1, próbującego opiniować i przedstawiać MNiSW własne poprawki i dookreślenia do ministerialnych propozycji. Trzeba w tym miejscu także wspomnieć, że w przypadku szkolnictwa nieakademickiego nie przedstawiono do tej pory ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej żadnej propozycji prawnej regulującej nauczanie online na tym poziomie nauczania. Jednak, jak to już nieraz bywało, życie wyprzedza regulacje prawne, dlatego wszelkie inicjatywy mające za zadanie przygotować nauczycieli (każdego szczebla edukacji) do e-nauczania należy traktować jako słuszny kierunek działań oddolnych, poszerzających ofertę dotarcia z przekazem edukacyjnym do ucznia (studenta), także jako działania w kierunku uwolnienia rynku edukacyjnego. Warto też zauważyć, że fundusze pozyskiwane z UE przez różne firmy szkolące i uczelnie przyczyniły się w znaczący sposób do pojawienia się tego typu szkoleń grantowych dla nauczycieli (m.in. Europejskie Fundusze Społeczne - EFS i Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego - ZPORR).
Oferta szkoleń przygotowujących nauczycieli do e-learningu
W ciągu ostatnich dwóch lat środowisku nauczycielskiemu zaoferowano sporą liczbę szkoleń pomocnych w zdobyciu kwalifikacji niezbędnych w kształceniu online czy też blended learning. Pionierem w tym względzie jest Małopolska, gdzie nauczyciele mogli skorzystać aż z pięciu rodzajów kursów realizowanych przez następujące ośrodki2:
- Fundacja Instytut Karpacki z siedzibą w Starym Sączu (projekt E-wiedza w Małopolsce);
- Systema Sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Sączu (projekt Wprowadzenie pracowników samorządu i oświaty w komunikację i edukację online);
- Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji (MISTiA) z siedzibą w Krakowie (szkolenie Metodyka nauczania przez internet w ramach projektu E-learning - nowoczesne narzędzie szansą nauczyciela na rynku pracy);
- Tenet Management Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (projekt Nauczyciel przyszłości = uczeń z przyszłością);
- Centrum e-Learningu (CEL), Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (projekt e-TEACHER).
Warto też wspomnieć o projekcie KNOW4 zrealizowanym przez konsorcjum czterech uczelni Wybrzeża: Akademia Medyczna w Gdańsku, Akademii Morskiej w Gdyni, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego5, którego częścią było szkolenie Kształcenie na odległość dla nauczycieli.
Bardzo ciekawą, kompleksową ofertą warsztatów przygotowujących firmy i instytucje szkoleniowe z terenu całej Polski do e-learningu (grupa docelowa to kadra zarządzająca firm i instytucji szkoleniowych, osoby odpowiedzialne za opracowywanie programów szkoleń oraz opracowujące szkolenia e-learningowe, a także opiekunowie szkoleń, odpowiedzialni za wsparcie metodyczne i organizacyjne uczestników szkoleń online), były kursy przeprowadzone w ramach projektu Akademii PARP6, realizowane przez konsorcjum Estakada.pl - Betacom S.A., a przeprowadzone od strony merytorycznej przez Ośrodek Kształcenia na Odległość Politechniki Warszawskiej (OKNO)7. W ramach projektu oferowano cztery rodzaje szkoleń:
- E-learning stymulatorem przedsiębiorczości i innowacyjności MSP;
- Treści szkolenia w formule online;
- Tworzenie e-szkoleń na podstawie scenariuszy;
- Szkolenie e-learningowe jako proces mentorski.
Charakterystyka i wstępna ocena projektów
Pełne porównanie i ocena projektów nie są możliwe bez uczciwych i bezstronnych badań ich przebiegu i skuteczności przez wyspecjalizowane firmy. Tym niemniej można pokusić się o zestawienie obok siebie najbardziej charakterystycznych treści realizowanych na tych szkoleniach i porównanie sposobu ich organizacji. Poniżej przedstawiono w tabeli najbardziej charakterystyczne kwestie merytoryczne poruszane w poszczególnych projektach. Spośród czterech rodzajów kursów Akademii PARP wybrano szkolenie Tworzenie e-szkoleń na podstawie scenariuszy jako to, które jest najbliższe tematyce i zakresowi pozostałych projektów realizowanych przez inne ośrodki. W zestawieniu tabelarycznym nie uwzględniono studiów podyplomowych z zakresu kształcenia na odległość ze względu na fakt, że dopiero niedawno się zaczęły (koniec czerwca 2007), a ich wymiar czasowy (3 semestry, 350 godzin) i zakres tematyczny znacznie odróżniają je od pozostałych, omawianych form doskonalenia oraz projektu KNOW, z racji braku wystarczających danych i relacji uczestników.
|
W poniższej tabeli zestawiono niektóre dane dotyczące organizacji kursów.
|
Spośród wszystkich szkoleń tylko nieliczne skierowane były także do nauczycieli akademickich. Były to:
- projekt szkoleń e-learningowych Akademii PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, konsorcjum Estakada.pl - Betacom S.A., Ośrodek Kształcenia na Odległość Politechniki Warszawskiej OKNO);
- projekt KNOW - Kształcenie na odległość dla nauczycieli (konsorcjum: Akademia Medyczna w Gdańsku, Akademia Morska w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański);
- projekt Nauczyciel przyszłości = uczeń z przyszłością (firma TENET).
Jednak liczba nauczycieli akademickich biorących udział w tych szkoleniach była stosunkowo mała.
Czego (na)uczył się nauczyciel?
Zestawienie
danych dotyczących organizacji szkoleń i wiodących zagadnień nie
może dać wyobrażenia o wartości kursu i jego faktycznej przydatności
dla nauczycieli ani też o kadrze prowadzącej zajęcia. Dlatego poniżej
autor pokusił się o przedstawienie po części subiektywnych ocen,
opartych na doświadczeniach własnych, jako uczestnika tychże szkoleń,
mając świadomość braku pełnej bezstronności i małej wartości
ewaluacyjnej takiej prezentacji. Wydaje się jednak, że taka relacja
jest na potrzeby niniejszego opracowania wystarczająca do wyrobienia
sobie przez czytelników wstępnego poglądu o tych projektach.
Szkolenie Tworzenie e-szkoleń na podstawie scenariuszy
Kurs ten był jednym z czterech komponentów szkolenia Akademii PARP, pomyślanych
jako kompleksowe warsztaty dla czterech grup osób mających zająć
się różnymi aspektami e-learningu w firmie szkolącej (szkole). Jednocześnie
akurat to szkolenie było, ze względu na tematykę, najbardziej interesujące
dla nauczycieli. Nauka odbywała się wyłącznie na zajęciach stacjonarnych,
w trakcie pięciu trzydniowych zjazdów. Część techniczna szkolenia
była prowadzona przez bardzo dobrze przygotowanych pracowników ośrodka
OKNO10 PW, zaś sprawy dotyczące aspektów metodycznych,
organizacyjnych, biznesowych e-learningu omawiane były przez wykładowców
mających praktyczne doświadczenie w realizowaniu dużych projektów
e-learningowych. Techniczny człon warsztatów dotyczył wprowadzenia
do tworzenia komponentów szkolenia w technologii flash, ale znalazły
się tu także takie tematy, jak instalacja platformy Moodle, obsługa
programów do tworzenia elektronicznych testów czy też tworzenia nagrań
wideo z działań na pulpicie komputera, prezentujących obsługę określonej
aplikacji i nagrywanie komentarza narratora. Uczestnik warsztatów otrzymywał
dobrej jakości materiały drukowane i w wersji elektronicznej. Część
wykładów poświęcona była zagadnieniom dotyczącym aspektów teoretycznych,
biznesowych, organizacyjnych czy też metodycznych e-learningu. Uczestnicy
tworzyli scenariusze do swoich zajęć, które następnie zamieniali
już na e-szkolenie, wykorzystując przygotowaną uprzednio formatkę
w technologii flash. Choć trzeba przyznać, że to warstwa warsztatowa
(techniczna) najbardziej skupiała uwagę uczestników szkolenia. Szkolenie
było bardzo rozbudowane w warstwie zarówno ćwiczeniowej, jak i teoretycznej,
dobrze przygotowane logistycznie oraz organizacyjnie. Dla nauczycieli
może zbyt mało było metodyczno-dydaktycznych rozważań, ale należy
pamiętać, że to szkolenie stanowiło tylko element czteroczęściowej
całości, w dodatku kierowanej nie tylko do nauczycieli szkół, zaś
liczba tematów do zrealizowania była bardzo duża jak na zaplanowany
czas spotkań. Przygotowanie do prowadzenia zajęć online było realizowane
na innym już kursie Akademii PARP dotyczącym e-mentoringu. Niestety,
uczestnik jednego z komponentów szkoleń nie mógł już uczestniczyć
w innych. Wydaje się, że dużą wadą tego szkolenia był brak dostępu
do platformy zdalnego nauczania. Zajęcia były prowadzone wyłącznie
stacjonarnie.
Szkolenie e-Nauczyciel
Było to jedyne szkolenie w całości przeprowadzone online. Niektóre osoby biorące w nim udział, a niemające wcześniej doświadczenia w byciu e-uczniem, miały problemy z odnalezieniem się w nowej roli. Kurs wymagał od uczestników dużej samodyscypliny i silnej motywacji. Poznawanie wykładowców i kursantów odbywało się wirtualnie, w środowisku platformy Moodle. Trenerami było dwoje nauczycieli akademickich, a w rozwiązywaniu problemów technicznych służył pomocą administrator platformy. Każdy z uczestników, oprócz otrzymania sporej dawki bardzo
dobrej jakości materiałów teoretycznych dotyczących e-learningu,
dydaktyki i metodyki nauczania online, tworzył w wirtualnym środowisku
nauczania fragmenty własnych szkoleń. Duża liczba dyskusji i zadań
do wykonania zmuszała szkolonych do wysiłku i systematycznej pracy.
Mankamentem szkolenia były krótkie okresy nieobecności wykładowców
na platformie spowodowane ich uczestnictwem w konferencjach naukowych
poza krajem i związane z tym problemy w ich dostępności na platformie.
W opinii autora, to szkolenie powinno być kierowane do tych nauczycieli,
którzy uczestniczyli już w kursie prowadzonym w formie blended learning.
Zaoszczędziłoby to niektórym uczestnikom pewnych rozczarowań, spowodowanych
własnymi wyobrażeniami o tym, jak takie szkolenie powinno przebiegać
i poczuciem "samotności w sieci". Szkolenie należy zaliczyć do
dobrze rozplanowanych, z doskonale przygotowanymi materiałami dotyczącymi
dydaktyki e-learningu.
Szkolenie Metodyka nauczania przez internet
Jeden
z najlepszych projektów, wypełniający dotkliwą lukę w ofercie różnorakich
szkoleń dotyczących nauczania online w obszarze metodyki e-kształcenia.
Trudno wyobrazić sobie efektywne nauczanie przez internet, zwłaszcza
w szkolnictwie nieakademickim, bez solidnych warsztatów przygotowujących
w zakresie metodyki kształcenia zdalnego. Szkolenie zaczynało się
i kończyło spotkaniem stacjonarnym. Na pierwszych zajęciach nauczyciele
zostali wprowadzeni do zagadnień e-edukacji oraz zapoznano ich ze sposobami
i regułami komunikacji z prowadzącym. Cała reszta kursu odbywała
się online. Część korespondencji z trenerem (nauczyciel akademicki
z dużą praktyką w kształceniu studentów online), odbywała się
za pomocą poczty elektronicznej, a cześć zajęć przeprowadzono na
platformie e-learningowej. Uczestnicy nie mieli możliwości tworzenia
własnych e-szkoleń w wirtualnym środowisku nauczania, natomiast tworzyli
je w formie opisu, scenariusza. Było to spowodowane jedynie zaniedbaniem
organizatora szkolenia, który na czas nie uzgodnił warunków korzystania
z platformy z firmą udostępniającą tę usługę. Projekt ten, jak
sama jego nazwa sugeruje, był nastawiony na przekazanie uczestnikom
szkolenia zagadnień związanych z metodycznymi aspektami e-learningu.
Są to kwestie, bez których nie da się efektywnie stosować e-edukacji,
zwłaszcza w szkole. Podsumowując, należy stwierdzić, że szkolenie
to zostało zorganizowane na wysokim poziomie merytorycznym i metodycznym,
z doświadczonym wykładowcą, znającym realia szkoły, mającym duże
doświadczenie w nauczaniu online.
Szkolenie Nauczyciel przyszłości = uczeń z przyszłością
Jedno
z lepszych szkoleń w opinii autora. Zrealizowane z dużym rozmachem
finansowym, dobrze przygotowane od strony merytorycznej, technicznej,
organizacyjnej, a nawet rozrywkowej, z dobrą kadrą nauczycieli akademickich
- pracowników PUW11. Szkolenie prowadziła trójka profesjonalnych
wykładowców z zakresu e-learningu oraz administrator platformy Moodle,
reprezentujący firmę organizującą projekt. Ważną częścią szkolenia
była metodyka nauczania online. Uczestnicy uczyli się i pracowali
na platformie zdalnego nauczania Moodle, będąc zarówno e-uczniami,
jak i tworząc fragmenty własnego e-kursu. Cztery spotkania stacjonarne
i spora liczba godzin pracy online były wystarczające, aby dość
dobrze zapoznać się z e-learningiem (teoretycznie i praktycznie).
Część nauczycieli z pierwszej tury szkolenia miała możność uczestnictwa
w tzw. komponencie trenerskim przygotowującym dla firmy organizującej
szkolenie potencjalnych prowadzących szkolenia e-learningowe, już
nie dla nauczycieli, ale innych grup zawodowych. Realizację projektu
należy wysoko ocenić z punktu widzenia przydatności zrealizowanych
treści nauczania w przyszłych działaniach nauczycieli na niwie nauczania
online.
Szkolenie E-wiedza w Małopolsce
Przeznaczone w zamyśle dla uczestników szkolenia firmy Systema - Wprowadzenie
pracowników samorządu i oświaty w komunikację i edukację online,
zatem takich, którzy zetknęli się już w praktyce z ideą e-nauczania
i posiedli podstawowe umiejętności korzystania z dobrodziejstw technologii
informacyjnej oraz zapoznali się z platformą Moodle od strony użytkownika.
Szkolenie było elastyczne, dostosowywane w miarę możliwości do potrzeb
i zainteresowań grupy. Wykładowcy byli zróżnicowani. Część reprezentowała
środowisko akademickie, pozostali to nauczyciele szkół niższego
szczebla. Niewątpliwą zaletą szkolenia był fakt, że to prowadzący
przyjeżdżali do miejsca pracy nauczycieli i przywozili na zajęcia
laptopy dla uczestników oraz projektor multimedialny. Szkoła zaś
miała obowiązek udostępniania łącza internetowego. Dodatkowo placówka
edukacyjna otrzymywała pieniądze za wynajem sali. W trakcie czterech
stacjonarnych spotkań uczestnicy poznawali platformię Moodle od strony
autora szkolenia, tworzyli zręby własnego e-kursu. Za pomocą darmowego
pakietu HotPotatoes tworzyli elektroniczne testy, które następnie
umieszczali na platformie Moodle. Praktycznie nie było jako takich
zajęć online, a jedynie udostępniono na platformie trzy szkolenia
przeznaczone do samodzielnej nauki: Organizacja wiedzy na odległość
(wdrożenie kursu, marketing), Digitalizacja wiedzy (przygotowanie
kursu online), Zdalne nauczanie (historia e-learningu, modele
nauczania, standaryzacja szkoleń). Brak pracy online z trenerami był
wadą tego szkolenia, ponieważ uniemożliwiał poznanie, na czym polega
"bycie e-uczniem". Szkolenie stało na dobrym poziomie, choć mała
liczba zajęć uniemożliwiała zapoznanie się w pełni z prezentowanymi
zagadnieniami oraz nabycie praktycznych umiejętności pracy na platformie
zdalnego nauczania.
Szkolenie Wprowadzenie pracowników samorządu i oświaty w komunikację i edukację online
To szkolenie można potraktować jako swoisty elementarz wprowadzający
nauczycieli w świat komunikacji internetowej, społeczeństwa informacyjnego
i edukacji zdalnej poprzez sieć. Podobnie jak w projekcie E-wiedza
w Małopolsce, to trenerzy dojeżdżali do szkół, w których pracowali
nauczyciele chcący wziąć udział w szkoleniu12. Komfort
pracy zapewniały także małe, czteroosobowe zespoły ćwiczeniowe.
Grupa docelowa projektu to głównie nauczyciele z "epoki przedIBM-owskiej".
Jeszcze wciąż są tacy, którzy niezbyt dobrze posługują się narzędziami
TI, a ich umiejętności ograniczają się do obsługi w stopniu podstawowym
edytora tekstu i przeglądarki internetowej. Założeniem szkolenia
było przygotowywanie uczestników do korzystania z dobrodziejstw różnorodnych
usług internetowych (tj. komunikatory, edukacyjne strony WWW, bankowość
internetowa, usługi związane z e-administracją, firmowa platforma
IKE do zarządzania komunikacją na linii szkoła-rodzic-uczeń-administracja
czy w końcu platforma Moodle od strony użytkownika). Kadra szkoląca
to czterech wykładowców, zmieniających się na kolejnych zajęciach.
Reprezentowali zarówno środowisko nauczycieli nieakademickich, jak
i wykładowców akademickich, wdrożeniowców systemów e-learningowych.
Trzeba stwierdzić, że tematyka szkolenia dobrze uzupełniała segment
szkoleń przygotowujących nauczycieli do e-learningu o potrzebne wprowadzenie
teoretyczno-praktyczne do szeroko rozumianego uczestnictwa w społeczeństwie
informacyjnym.
Podsumowanie
Różnorodność
oferty szkoleń daje obraz różnych podejść do e-nauczania, ale z
drugiej strony, nauczyciele kończący różne kursy są w innym stopniu
przygotowani do prowadzenia zajęć online czy blended learning. Wydaje
się, że w działaniach tego typu brakuje wspólnego mianownika pozwalającego
mieć gwarancję, że uczestnicy różnych szkoleń posiądą wiedzę
i zdobędą umiejętności z umownego zakresu kompetencji i standardów
nauczania online. Niestety, środowisko e-learningowe nie wypracowało
jeszcze takiego obowiązującego wykazu kompetencji i standardów przygotowania
kadry do kształcenia online, choć były już publikowane pewne propozycje
w tym względzie13. Również szkolenia jako takie trudno
porównywać bez odwołania się do standardów prowadzenia i przygotowania
kursów online czy blended learning. Tu także istnieje luka w polskim
e-learningu. Na szczęście prace zmierzające do opracowania takich
standardów zostały już podjęte. Prowadzi je Stowarzyszenie E-learningu
Akademickiego. Można oczekiwać, że po zakończeniu prac standardy
zostaną opublikowane i przekazane do powszechnego użytku. Byłby to,
obok zapowiadanego rozporządzenie MNiSW, istotny krok na rzecz rozwoju
polskiej e-edukacji.
Należy zwrócić uwagę na stosunkowo mały udział uczelni wyższych w segmencie
tego rodzaju szkoleń na korzyść firm szkoleniowych. Należałoby
oczekiwać od uczelni, zwłaszcza z kierunkami pedagogicznymi i tych,
które już wykorzystują e-learning w swojej ofercie, aktywnego wejścia
na obszar szkoleń zmierzających do adaptacji nauczania przez internet
w szkolnictwie nieakademickim. Pamiętajmy, że włączenie się uczelni
wyższych i realizacja przez nie tego typu projektów może zagwarantować
właściwe zaplecze metodyczne i pedagogiczne procesu e-edukacji i pośrednio
integrację w tym obszarze szkolnictwa niższego szczebla z akademickim14.
Wydaje się, że w ofercie szkoleń przygotowujących do kształcenia
online brak jest takich, które skierowane byłyby do przyszłych administratorów
platform zdalnego nauczania (np. Moodle). Trudno bowiem wymagać, aby
każdy nauczyciel posiadał wiedzę potrzebną do samodzielnej realizacji
takiego zadania. Można z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładać,
że tego typu warsztaty wzbudziłyby zainteresowanie wśród pedagogów
i wypełniłyby lukę w segmencie szkoleń na temat e-kształcenia.
Ale jedną z najważniejszych spraw jest, podobnie jak w przypadku szkolnictwa
wyższego, konieczność powstania dobrych zapisów ustawowych, regulujących
sprawę wspomagania nauczania w szkołach edukacją online, zgodnie
z oczekiwaniami i wskazówkami środowisk nauczycielskich zajmujących
się e-nauczaniem. Szczególnie pilne wydaje się to w przypadku kształcenia
ustawicznego, kształcenia w szkołach pomaturalnych oraz średnich
dla dorosłych.
Bibliografia
- A. Grabowska, Ocena jakości e-kursów realizowanych w ramach projektu KNOW, "e-mentor" 2007, nr 2 (19).
-
Projekt rozporządzenia
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków, jakie muszą
być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z dnia
27 czerwca 2007 r., http://www.bip.nauka.gov.pl/
_gAllery/21/54/2154/20070627 , [22.09.2007]._projekt_rozporzadzenia _ksztalcenie_na_odleglosc.pdf - M. Zając, W. Zawisza, O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, "e-mentor" 2006, nr 2 (14).
-
W. Zawisza, Projekty grantowe
przygotowujące nauczycieli Małopolski do e-learningu z perspektywy
uczestnika szkoleń, [w:] J. Migdałek, M. Zając (red.), Informatyczne
przygotowanie nauczycieli - potrzeby, przemiany, perspektywy, Akademia
Pedagogiczna w Krakowie, Kraków 2007 (w druku).
Netografia
-
Akademia PARP, stacjonarne
szkolenia z zakresu e-learningu dla firm i instytucji szkoleniowych,
http://www.stacjonarne.akademia
parp.gov.pl -
Projekt E- wiedza w Małopolsce,
Fundacja Instytut Karpacki z siedzibą w Starym Sączu, http://www.instytut-karpacki
.org/index.php?option=com , [22.09.2007]._content&task=view&id=40 &Itemid=37 -
Projekt E-learning, nowoczesne
narzędzie szansą nauczyciela na rynku pracy, szkolenie Metodyka
nauczania przez Internet, MISTiA, strona projektu: www.mistia.org.pl/mistia/real
/edoswkul.htm , [10.04.2007]. -
Projekt Nauczyciel przyszłości
= uczeń z przyszłością, firma TENET, http://www.nauczyciel.tenet
.com.pl , [22.09.2007]. - Projekt Wprowadzenie pracowników samorządu i oświaty w komunikację i edukację online, Systema Sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Sączu, http://www.ue.ekampus.pl, [22.09.2007].
-
Projekt e-Teacher, Centrum
e-Learningu (CEL), Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, http://www.e-nauczyciel.org/e
-teacher.php , [22.09.2007]. - Studia podyplomowe przygotowujące do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość dla nauczycieli, http://www.come.uw.edu.pl/kno, [22.09.2007].
Dodaj do: Facebook Wykop Twitter.com Digg.com
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.
Podobne zagadnienia
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Uczenie na błędach w nauczaniu programowania w systemie e-learningu
Przysposobienie biblioteczne online w bibliotekach uniwersyteckich – próba oceny
Starość. Między diagnozą a działaniem – recenzja
Biblioteka 2.0 w 2014 r. – analiza zjawiska
Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych
Realizacja metody e-portfolio na platformie OLAT
Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego