E-mentor logo
E-mentor nr 3 (20) / 2007

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej, Carl Shapiro, Hal R. Varian, Helion, Gliwice 2007

Na rynku wydawniczym pojawiło się polskie wydanie książki Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy, opublikowanej w 1999 r. przez Harvard Business School Press. Autorzy omawiają w niej mechanizmy ekonomiczne, które pozostają niezmienne i od lat decydują o sukcesach bądź porażkach firm. Są zdania, że "nowa gospodarka" nie wymaga stworzenia "nowej ekonomii", lecz jedynie zapoznania się z pewnymi prawami rynku, co znacznie ułatwi efektywne prowadzenie przedsiębiorstwa.

Książka jest przewodnikiem, który mimo postępu technologicznego i zmieniającego się otoczenia - pozostaje aktualny. Uwypukla znaczenie informacji, które napędzają rozwój światowych rynków, prezentuje charakterystykę efektu "zamknięcia" oraz korzyści networkingu, ale przede wszystkim zawiera wskazówki, które można w praktyczny sposób zastosować podczas zarządzania firmą.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://onepress.pl/ksiazki/reginf.htm

Jak zostać regionem wiedzy i innowacji, red. Jerzy Buzek oraz Jerzy Skrzypek, Zasady konstrukcji studium wykonalności lub biznesplanu dla projektów współfinansowanych ze środków UE, TWIGGER, Warszawa 2007

Książki: Jak zostać regionem wiedzy i innowacji, autorstwa A. Bakowskiego, A. Siemaszko, M. Snarskiej-Świderskiej, przygotowana przy współpracy merytorycznej Jerzego Buzka, oraz Zasady konstrukcji studium wykonalności lub biznesplanu dla projektów współfinansowanych ze środków UE Jerzego Skrzypka należą do sześciotomowej serii Jak skutecznie wykorzystać Fundusze Unijne 2007-2013. Publikacje w ramach serii są częścią pakietu edukacyjnego Europejskiej Akademii Samorządowej, skierowanej do specjalistów urzędów gminnych, miejskich, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, a także innych osób zajmujących się tematyką funduszy unijnych. W pakiecie znajdują się również szkolenia tradycyjne o charakterze warsztatowym i konferencje oraz szkolenia e-learningowe, przygotowywane w miarę pojawiania się na rynku publikacji, a prowadzone głównie przez autorów książek.

W publikacji Jak zostać regionem... znaleźć można szczegółowy opis europejskich inicjatyw: Programów Ramowych i pozawspólnotowych programów badawczych, a także wskazówki dotyczące budowy Regionu Wiedzy i Innowacji. Istotną częścią są praktyczne przykłady, polskie i zagraniczne, klastrów, centrów doskonałości i innych inicjatyw, które mogą stanowić wzory do naśladowania.

Zasady konstrukcji... to rozszerzone wydanie książki Zasady konstrukcji studium wykonalności lub biznesplanu dla projektów współfinansowanych ze źródeł UE Jerzego Skrzypka, wydane przez TWIGGER w 2005 r. W obecnej wersji uwzględnione zostały nowe programy operacyjne, przewidziane na lata 2007-2013.

Więcej informacji na temat publikacji można znaleźć na stronie wydawnictwa: http://www.twigger.pl/index.php?id=421.


Blogowanie w biznesie, Jeremy Wright, WAiP, Warszawa 2007

Blogowanie, czyli internetowe pamiętnikarstwo, które początkowo traktowano jedynie jako domenę nastolatków opisujących problemy dorastania, w szybki sposób przeniknęło do biznesu oraz polityki dając marketingowcom i specjalistom od wizerunku nowe możliwości komunikowania się z odbiorcami. Obecnie blogi korporacyjne prowadzą tak znane firmy, jak Disney, Microsoft, General Motors czy Google. Dzienniki te, to sposób na zwiększenie sprzedaży, zbudowanie w oczach klientów ściśle określonego wizerunku marki oraz zdobycie informacji zwrotnej na temat swoich produktów. Jednak na początkującego blogowicza czyhają również pułapki – opublikowana informacja nie tylko może zostać rozpowszechniona w sieci w błyskawicznym tempie (a więc powinna być dobrze przemyślana), lecz jest również obiektem natychmiastowej reakcji internautów i ich, nie zawsze przychylnych, komentarzy.

Książka Jeremiego Wrighta - znanego konsultanta specjalizującego się w blogosferze - jest swoistym podręcznikiem dla osób, które chcą założyć firmowego bloga. Zawiera wiele przydatnych wskazówek oraz przykładów, pomaga w codziennym prowadzeniu bloga oraz opisuje przyszłościowe tendencje w tej dziedzinie. Obserwując rozwój internetowych form komunikacji oraz analizując wyniki badań wskazujących na wzrastającą liczbę godzin, które spędzamy przed ekranem monitora, nie sposób nie przyznać autorowi racji, że blogowanie sprzyja nawiązaniu lepszych relacji z klientami i przyczynia się do skuteczniejszego zarządzania firmą. Mając tak dobrego przewodnika, warto przynajmniej spróbować...

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.waip.com.pl/index.php/waip/waip/nowosci/blogowanie_w_biznesie

Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem, Ryszard Knosala i Zespół, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007

Technologia informacyjna wykorzystywana jest na praktycznie każdym etapie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie, a zagadnienia związane z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych w przedsiębiorstwie stają się kluczowe dla efektywnego działania firm. Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem to publikacja prezentująca koncepcje rozwoju metod oraz systemów komputerowych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem produkcyjnym. Praca podzielona jest na cztery części, w których autorzy skupiają się na następujących zagadnieniach: wspomaganiu decyzji logistycznych przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw, wspieranym komputerowo planowaniu produkcji, zastosowaniu nowych metod zarządzania jakością w przedsiębiorstwach produkcyjnych, operacyjnym prognozowaniu popytu na rynkach docelowych.

Pozycja ta może być traktowana jako literatura uzupełniająca (pomoc dydaktyczna) dla studentów uczelni, na których wykładane są przedmioty z zakresu informatyki ekonomicznej lub zarządzania. Publikację można również polecić osobom zajmującym się teorią lub praktyką projektowania systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Książka dostępna na stronach wydawcy: http://www.pwe.pl/82868.xml


Dyskursy młodych andragogów, t. 8, red. Małgorzata Olejarz, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2007

Prezentujemy ósmy tom Dyskursów młodych andragogów, będący rezultatem kolejnego spotkania badaczy w Letniej Szkole Młodych Andragogów organizowanej przez Zielonogórską Szkołę Andragogów. W tomie zamieszczone zostały teksty autorów reprezentujących różne ośrodki akademickie w kraju oraz za granicą (z Rosji i Stanów Zjednoczonych). Zebrano tutaj prace nowatorskie, bazujące na badaniach własnych, odwołujące się do mniej znanych publikacji i opracowań naukowych. Obecny tom oprócz stałych dyskursów (andragogicznego, poradoznawczego, metodologicznego i kulturoznawczego) wzbogacony został przez nowego redaktora o dyskurs feministyczny.

Publikacja stanowi cenną lekturę ze względu na zaprezentowaną w niej rozległą i oryginalną problematykę, a szczególnie na nowe wątki badawcze podejmowane w andragogice.

Pozycja dostępna jest w księgarni internetowej Oficyny Wydawniczej Uniwersytetu Zielonogórskiego, http://www.ow.uz.zgora.pl

Rocznik andragogiczny 2006, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa - Toruń 2007

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne prezentuje trzynaste wydanie Rocznika Andragogicznego. W tegorocznym tomie, tak jak w poprzednich, znajdziemy artykuły naukowe, tradycje andragogiki z sylwetkami wybitnych oświatowców, aktualia minionego roku i recenzje publikacji z zakresu edukacji dorosłych, andragogiki i kształcenia ustawicznego.

W dziale Teoria i praktyka edukacji dorosłych zaprezentowane zostały interesujące teksty m.in. dr hab. Beaty Przyborowskiej o kształceniu w kulturze wysokiej tolerancji niepewności czy prof. Dzierżymira Jankowskiego pt. Środowisko edukacyjne człowieka dorosłego jako problem pedagogiki społecznej i andragogki. Wart polecenia jest także tekst dr Anny Antosz ukazujący sylwetkę Ireny Drozdowicz-Jurgielewiczowej nestorki polskiej andragogiki.

W kolejnym dziale przedstawiono najważniejsze wydarzenia z życia środowiska andragogicznego, które odbyły się w Polsce w 2006 roku, zaś ostatni dział Rocznika zawiera 18 recenzji publikacji o tematyce andragogicznej, wydanych w minionym roku.

Tom kończy tradycyjnie już Felieton prof. Józefa Półturzyckiego podsumowujący wydarzenia i rocznice 2006 roku w kontekście minionych wydarzeń o charakterze kulturalno-oświatowym.

Czasopismo dystrybuowane jest przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne

Toruńsko-Płockie Studia dydaktyczne, t. 20, 2007, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica

Ukazał się najnowszy tom Studiów, który w większości stanowi zbiór tekstów oraz przemyśleń zaprezentowanych podczas XV Konferencji Dydaktycznej pt. Modernizacja dydaktyki. Aksjologia i informatyka, która odbyła się 11 grudnia 2006 r. w Szkole Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku.

Tom podzielony został tradycyjnie na cztery działy tematyczne. Pierwszy z nich pt. Problemy i poszukiwania dydaktyczne zawiera ciekawe opracowanie prof. Franciszka Bereźnickiego na temat modelu dydaktyki kształcenia ogólnego. Kolejny dział prezentuje problematykę technologii informacyjnej w procesie nauczania i uczenia się oraz e-edukacji jako nowej perspektywy w dydaktyce. Wśród wielu artykułów podejmujących te zagadnienia warto polecić dwa tekst " prof. Władysława P. Zaczyńskiego pt. Relacje wzajemne techniki i dydaktyki oraz prof. Macieja Tanasia, prezentujący nowe spojrzenie na edukację medialną i informatyczną.

W numerze zgromadzono wiele interesujących tekstów z zakresu funkcjonowania środków technologii informacyjnej w procesie nauczania oraz e-learningu, jako nowej perspektywy badawczej, otwierającej się przed dydaktyką. W dziale Aktualia zaprezentowane zostały informacje na temat bieżących wydarzeń, ważnych w środowiskach (nie tylko toruńsko-płockich) dydaktyków.

Publikacja dystrybuowana przez Wydawnictwo Naukowe Novum, http://www.wlodkowic.pl/

Konferencje


7th I-KNOW Conference, 5-7 września 2007, Austria, Graz

Organizatorzy siódmej już międzynarodowej konferencji z zakresu zarządzania wiedzą za główny cel stawiają sobie zgromadzenie w jednym miejscu wielu specjalistów z zakresu knowledge managementu, przyjmujących różne perspektywy w swym postrzeganiu tematyki KM. Program tegorocznej konferencji kładzie szczególny nacisk na identyfikację i pełne wykorzystanie relacji w zarządzaniu wiedzą, jak również na rozwijanie zarządzania wiedzą jako funkcji usługowej w przedsiębiorstwach.


Więcej informacji: http://i-know.know-center.tugraz.at/i_know_07

Wiedza i Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwami: siły motoryczne i bariery, 9 października 2007r., SGH, Warszawa

Konieczność sprostania konkurencji oznacza dla przedsiębiorstw poszukiwanie nowych metod zarządzania, w tym wprowadzanie różnych innowacji w sferze organizacyjnej czy produktowej. Tylko nieustajaca innowacyjność zapewnia firmie możliwość przetrwania w długim okresie. Można wręcz mówić o wyłaniającym się paradygmacie: 'Innovate or die!'

Konferencja współorganizowana przez Katedrę Teorii Zarządzania oraz Instytut Wiedzy i Innowacji będzie okazją do zbudowania mostów łączących osiągnięcia nauki oraz możliwości ich komercjalizacji.

W programie konferencji organizatorzy przewidują:
Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli nauki i biznesu nt. możliwości wykorzystywania nowej wiedzy w przedsiębiorstwach
Równoległe sesje:

  • Transfer wiedzy: nauka -> biznes (komercjalizacji idei)
  • Innowacje w gospodarce
  • Wiedza i technologie
  • Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania innowacyjności

Więcej informacji na: http://www.instytut.info/IVkonf/


IADIS Mobile Learning 2007, 5-7 lipca 2007 r., Lizbona, Portugalia

Międzynarodowa konferencja IADIS Mobile Learning 2007, organizowana w lipcu w Portugalii, daje możliwość zapoznania się z najnowszymi badaniami i opracowaniami, a także dyskusji nad zagadnieniami z zakresu mobile learning. Proponowane przez organizatorów tematy to m.in: pedagogiczne kwestie m-learningu; zastosowanie gier i symulacji; nowe narzędzia, technologie i platformy; m-learning od strony użytkownika, trendy i strategie rozwoju.


Więcej informacji: http://www.mlearning-conf.org

IADIS e-Learning 2007, 6-8 lipca 2007 r., Lizbona, Portugalia

W lipcu IADIS organizuje coroczną konferencję e-Learning poświęconą technicznym i pedagogicznym aspektom edukacji na odległość. Główne zakresy tematyczne, które będą omawiane w ramach spotkania to: strategia organizacyjna i zarządzanie, zagadnienia technologiczne, rozwój oferty e-learningu, projektowanie scenariuszy zajęć e-learningowych, metody i podejścia badawcze. W Komitecie Programowym konferencji znajdują się przedstawiciele Politechniki Krakowskiej oraz Uniwersytetu Gdańskiego.


Więcej informacji: http://www.elearning-conf.org

International CAA Conference: Research into e-Assessment, 10-11 lipca 2007 r., Leicestershire, Wielka Brytania

Jedenasta międzynarodowa konferencja CAA Research into e-Assessment zostanie zorganizowana w lipcu w Wielkiej Brytanii. Głównym tematem spotkania jest omówienie badań w zakresie e-assessment, a więc wykorzystywania w procesie kontroli i oceny internetowych narzędzi do ewaluacji. Konferencja jest adresowana do osób zainteresowanych wspomnianą tematyką w zakresie wdrażania narzędzi e-oceny w pedagogice, w tym decydentów, menedżerów, osób zajmujących się kwestiami technicznymi.


Więcej informacji: http://www.caaconference.com

1st Asia Pacific Regional Mobile Learning Conference On Wireless & Mobile Technologies In Education And Edutainment, 7-9 sierpnia 2007 r., Kuala Lumpur, Malezja

Konferencja skupia badaczy, nauczycieli akademickich oraz praktyków biznesowych, którzy zajmują się bądź interesują projektowaniem i rozwojem mobilnych technologii edukacyjnych. Podczas spotkania omówione zostaną zagadnienia tworzenia narzędzi technologicznych wspierających proces nauczania oraz implementacji technologii mobilnych do procesu tworzenia treści.
Spotkanie adresowane jest do decydentów, nauczycieli akademickich, twórców narzędzi, wydawców, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli świata biznesu i przemysłu. Zarówno osoby o dużej wiedzy, jak i te, które dopiero zaczynają interesować się tą dziedziną, z pewnością zdobędą nowe informacje nt. pozytywnych skutków użycia mobilnych technologii w nauczaniu.


Więcej informacji: http://www.lttcom.com/mlearning

12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction EARLI 2007, 28 sierpnia-1 września 2007 r., Budapeszt, Węgry

Tematem przewodnim dwunastej konferencji EARLI 2007 jest Developing Potentials for Learning. Podczas kilkudniowego spotkania odbędzie się wiele ciekawych dyskusji oraz prezentacji. Główne obszary proponowane przez organizatorów jako tematy konferencji to m.in.: socjologiczne i ekonomiczne wymiary edukacji, kształcenie ustawiczne i rozwój kompetencji, procesy motywacyjne, pozyskiwanie wiedzy, integracja europejska a edukacja, edukacja osób niepełnosprawnych.


Więcej informacji na: http://earli2007.hu

The Sixth International Internet Education Conference (ICT-Learn 2007), 2-4 września 2007 r., Ramses Hilton, Kair

Związki pomiędzy edukacją, szkoleniami, a technologiami komunikacyjno-informacyjnymi są coraz intensywniejsze, doprowadzając do powstania oryginalnych projektów, wykorzystujących innowacyjne narzędzia i metodologie. Celem konferencji ICT-Learn 2007 jest wspieranie i promowanie takich związków przez promowanie spotkań i dyskusji pomiędzy badaczami a praktykami z obu dziedzin.

Wybrane tematy proponowane przez organizatorów to: synergia pomiędzy edukacją a biznesem, zarządzanie wiedzą, wdrażanie ICT do edukacji, e-learning, cybernetyka edukacji, szkolenia korporacyjne.


Więcej informacji na: http://www.distant-learning.net/


XI Konferencja Miasta w Internecie. Integracja. Innowacyjność. Inwestycje - wyzwania e-rozwoju lokalnego i regionalnego w latach 2007-2013, 27-29 czerwca 2007 r., Zakopane

XI Konferencja Miasta w Internecie stwarza uczestnikom pole do debaty dotyczącej kluczowych uwarunkowań działania polskich samorządów na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Organizatorzy konferencji: Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN oraz Stowarzyszenie "Miasta w Internecie" chcą zgromadzić wszystkich tych, którzy zamierzają nadawać ton realizacji projektów wspierających e-rozwój regionów, miast i obszarów wiejskich: samorządowców, reprezentantów firm sektora ICT oraz wspomagających ich przedstawicieli świata badań i innowacji. Najważniejsze tematy poruszane na konferencji oraz w trakcie towarzyszących jej warsztatów roboczych dotyczyć będą:

  • "dobrych praktyk" projektów zrealizowanych w Polsce oraz w wiodących regionach Unii Europejskiej,
  • stanu zaawansowania i przyszłości projektów centralnych: ePUAP i integracja rejestrów państwowych,
  • nowych wytycznych polityki spójności w zakresie planowania i wdrażania innowacyjnych projektów teleinformatycznych w regionach,
  • wyłaniania w procedurach publicznych wykonawców innowacyjnych projektów teleinformatycznych finansowanych z funduszy strukturalnych,
  • nowych mechanizmów współpracy między sektorem publicznym a prywatnym w realizacji znaczących projektów teleinformatycznych,
  • podnoszenia kapitału wiedzy i umiejętności pracowników sektora publicznego oraz użytkowników e-usług publicznych,
  • interoperacyjności systemów teleinformatycznych na wszystkich poziomach: centralnym, regionalnym i lokalnym oraz dziedzinowych.

Więcej informacji na: http://www.distant-learning.net/

Międzynarodowa Konferencja Naukowa Internet w społeczeństwie informacyjnym, 28-29 czerwca 2007 r., Dąbrowa Górnicza

Społeczeństwo informacyjne oraz idea Web 2.0. stają się coraz popularniejszymi tematami konferencji naukowych. Nie inaczej jest również w przypadku Międzynarodowej Konferencji Naukowej Internet w społeczeństwie informacyjnym organizowanej przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz Instytut Informatyki Teoretycznej i Stosowanej PAN w Gliwicach. Konferencja ma integrować środowisko naukowe państw Grupy Wyszehradzkiej, promować podejmowanie realizacji wspólnych projektów badawczych oraz prezentować wyniki badań nad wykorzystaniem sieci internet i rolą technologii informatycznych w społeczeństwie wiedzy. Ogólnym celem konferencji jest natomiast przedstawienie roli internetu we współczesnej informatyce, socjologii, zarządzaniu i pedagogice. Przewidziane przez organizatorów główne sesje tematyczne obejmują:

  • nowe technologie w systemach przesyłania informacji,
  • internet szerokopasmowy i jakość oferowanych w nim usług,
  • sieci komputerowe w systemach zarządzania,
  • społeczeństwo sieci - szanse i zagrożenia,
  • bezpieczeństwo informacji w rozproszonych systemach komputerowych.

Więcej informacji na: http://www.wsb.edu.pl/IIS-2007/

Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie, GigaCon 2007, 23-24 lipca 2007 r., Warszawa

Organizowana przez firmę Software Konferencje Sp. z o.o. konferencja Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie poświęcona jest najnowszym technologiom elektronicznego przetwarzania, składowania oraz obiegu informacji w organizacji. Podstawowe cele konferencji to:

  • udzielenie odpowiedzi na pytania: jak usprawnić, zautomatyzować i poddać standaryzacji działania związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem;
  • omówienie prawnych aspektów przekazywania i przechowywania dokumentów;
  • prezentacja najnowszych osiągnięć technologicznych i trendów rynkowych z zakresu: zarządzania procesami biznesowymi, obiegu dokumentów, pracy grupowej, archiwizacji danych oraz portali korporacyjnych.
Konferencja skierowana jest do kadry zarządzającej, managerów IT, kierowników projektów informatycznych oraz do szerokiego kręgu odbiorców wykorzystujących lub zamierzających wdrażać omawiane technologie.
Więcej informacji na: http://www.eoif.gigacon.org

Stan na 18 czerwca 2007 roku.

Serwisy internetowe


ibuk.pl - Czytelnia on-line

Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. stworzyło nowy serwis przeznaczony dla osób, które chcą zapoznać się z fragmentami publikacji naukowych i akademickich lub wydrukować kilka stron, np. ucząc się do egzaminu.

Po zarejestrowaniu się na stronie serwisu, można wykupić abonament pozwalający na dobowy, tygodniowy lub miesięczny dostęp do danej książki, z możliwością wydruku do 20 lub 60 stron. Do przeglądania książek niezbędna jest specjalna aplikacja, którą można pobrać ze strony.

W serwisie znajdują się publikacje z zakresu nauk ekonomicznych, społecznych, matematyczno-przyrodniczych, humanistycznych (w tym podręczniki do nauki języków obcych) oraz informatyki.

Więcej informacji na: http://www.ibuk.pl/

Futurelab

Futurelab to organizacja non-profit zajmująca się promowaniem wdrażania nowoczesnych technologii do edukacji, aby w efekcie doprowadzić do transformacji w sposobach nauczania. Współpracując z przemysłem, decydentami i praktykami, Futurelab wspiera nowe idee stosując je w praktyce, oferuje pomoc i konsultacje w zakresie projektowania i zastosowania innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, rozpowszechnia informacje o najnowszych osiągnięciach ICT w szkolnictwie, tworzy przestrzeń współpracy i wymiany pomysłów pomiędzy kreatorami, technikami i edukatorami.

Więcej informacji na: http://www.futurelab.org.uk/index.htm


Ciekawa inicjatywa IMS Global Learning Consortium

Osoby, które interesują się e-edukacją nie tylko pod kątem użytkowym zachęcamy do odwiedzenia strony IMS Global Learning Consortium i zarejestrowania się jako członek tej organizacji. Uzyskuje się w ten sposób nie tylko dostęp do bogatego zbioru artykułów, specyfikacji i przewodników, ale przede wszystkim możliwość włączenia się w prace nad tworzeniem standardów dla e-edukacji. Jak wiadomo, IMS jest jednym z liderów w zakresie specyfikacji związanych z tworzeniem, a przede wszystkim udostępnianiem treści na platformach e-learnigowych. Dla przykładu wystarczy wymienić chociażby IMS Content Packaging - powszechnie używany standard zapewniający tzw. interoperability, czyli możliwość wykorzystania tych samych treści w różnych środowiskach uruchomieniowych.

Organizacja pracy IMS polega na tworzeniu grup roboczych odpowiedzialnych za daną klasę zagadnień. Grupa taka skupia profesjonalistów z różnych obszarów - użytkowników, producentów sprzętu i oprogramowania, twórców i dostawców szkoleń e-learningowych, a przede wszystkim osoby, które mają oryginalne pomysły w danym obszarze i próbują je wdrożyć, bądź też już wdrożyły, w swoim ośrodku i chciałyby to rozwiązanie upowszechnić. IMS stara się obserwować bieżące trendy oraz potrzeby na rynku e-edukacji i dostosowywać do nich kierunki swojej aktywności. Dobrym przykładem mogą być tutaj działania w zakresie learning design. Podjęto je w odpowiedzi na zarzuty, iż opracowane wcześniej specyfikacje, w tym specyfikacja SCORM, nie uwzględniają, najogólniej mówiąc, aspektów pedagogicznych związanych z przekazywaniem treści za pośrednictwem sieci. W wyniku powstało właśnie opracowanie znane jako IMS Learning Design specification.

Niewątpliwie wśród nowych trendów warto odnotować prace dotyczące Web services oraz e-Portfolio. Dający się zauważyć w ostatnich latach wzrost zainteresowania ideą e-Portfolio nie tylko jako metodą gromadzenia informacji o wynikach prac, postępach w nauce oraz osiągnięciach uczniów, ale też jako środkiem dydaktycznym pomocnym w zdobywaniu wiedzy i nowych umiejętności sprawia, że pojawiła się potrzeba opracowania specyfikacji, która ma ułatwić wykorzystanie utworzonych opracowań (czyli właśnie portfolio) w różnych kontekstach - na przykład zbiór informacji o przebiegu nauki szkolnej może być przedstawiony potencjalnemu pracodawcy podczas starań o pracę. Oczekuje się, iż wprowadzenie jednolitych zasad tworzenia tego typu opracowań przyczyni się do ich upowszechnienia.

W trakcie prac poszczególnych grup roboczych gromadzone są informacje zarówno na temat potrzeb, wymagań technicznych, jak i możliwości sprzętowych oraz programistycznych w danym obszarze i na ich podstawie powstaje możliwie kompletny zbiór informacji zawierający: definicje wszystkich pojęć, ich specyfikacje w języku XML oraz tzw. zbiór dobrych praktyk. Cała zebrana dokumentacja poddawana jest weryfikacji wewnętrznej, nadzorowanej przez IMS Technical Board, a następnie udostępniana. Pierwsza publikowana wersja ma zwykle status first draft i uwagi zgłaszane przez użytkowników są uwzględniane w kolejnych etapach prac grupy zanim nastąpi oficjalna publikacja w formie specyfikacji IMS.

Zainteresowanych rezultatami prac IMS GLC zachęcamy do otwarcia zakładki specifications na stronie głównej konsorcjum. Niektóre materiały dostępne są tylko dla zarejestrowanych członków, ale większość specyfikacji ma charakter otwarty, co oznacza, że są powszechnie dostępne.

Najnowszą inicjatywą IMS jest propozycja utworzenia grupy roboczej związanej z opracowaniem specyfikacji dotyczącej personalizacji w e-learningu. Zagadnienie to jest bardzo złożone, a równocześnie budzące duże zainteresowanie. I choć podejmowanych jest wiele prób, głównie pod kątem rozwiązań informatycznych, nie ma powszechnej zgody co do tego, jakie narzędzia, tudzież rozwiązania, mogą zapewnić rzeczywiście spersonalizowane podejście do uczących się, które równocześnie nie sprowadzi e-learningu do automatycznego przekazu wiedzy. Jednym z istotnych ogniw w procesie projektowania personalizacji jest konieczność odpowiedniego opisu obiektów wiedzy za pomocą metadanych, w sposób, który pozwoli zakodować w nich również informację o zależnościach i roli dydaktycznej pomiędzy tymi obiektami. Stąd prace podejmowane właśnie przez IMS wydają się być istotnym elementem działań związanych z personalizacją.

W maju br. IMS ogłosiło wśród swoich członków zamiar utworzenia grupy roboczej dedykowanej tym zagadnieniom i rozpoczęło zbieranie tzw. use scenarios, czyli przykładów stosowania rozwiązań związanych z personalizacją. Na bazie tych przykładów zostaną rozpoczęte prace. Informacje dostępne są tylko dla zarejestrowanych członków IMS, ale warto wiedzieć, że rejestracja i członkostwo w tej organizacji nie wymaga żadnych opłat. Organizacja ta skupia zarówno członków indywidualnych, jak i instytucje z wszystkich obszarów aktywności związanych z e-learningiem. Są zatem dostawcy oprogramowania, producenci sprzętu komputerowego sieciowego, dostawcy usług sieciowych i - naturalnie - uczelnie oraz ośrodki badawcze.

Więcej informacji na: http://www.imsglobal.org

OER Commons

OER (Open Educational Resources) Commons to otwarta baza materiałów i zasobów edukacyjnych przygotowywanych przez nauczycieli. Można swobodnie korzystać z dostępnych artykułów, sylabusów, przykładów czy modułów lekcyjnych oraz dzielić się z innymi własnymi zasobami. OER działa na zasadzie Web 2.0 wykorzystując tagi, komentarze, możliwości oceny i wzajemnego recenzowania opublikowanych materiałów tworząc społeczność osób, które wymieniają się swoimi najlepszymi doświadczeniami i wiedzą.

Więcej informacji na: http://oercommons.org

Rubric for Online Instruction

Ideą przyświecającą powstaniu serwisu Rubric for Online Instruction było wspieranie nauczycieli w tworzeniu kursów online o wysokiej jakości. Strona dostarcza informacji na temat zasad budowania modułów e-learningowych oraz wskazuje na przykłady praktyczne. Rubic for Onlin Instruction może być zastosowany w edukacji w trojaki sposób. Po pierwsze, jest to narzędzie oceny, którego można użyć w celu oceny istniejących kursów. Jest to również sposób na zgłoszenie (przez Nomination Form) własnego kursu do oceny publicznej i Exemplary Online Instruction Award. ROI można także traktować jako swoistą mapę zasad - wykorzystując ją do tworzenia od podstaw nowego kursu.

Więcej informacji na: http://www.csuchico.edu/celt/roi/index.html

Dobre Programy

Celem wortalu Dobre Programy jest propagowanie legalnego oprogramowania. W serwisie prezentowane są różnego rodzaju programy - zarówno bezpłatne, jak i komercyjne. Stanowi on niebagatelne źródło wiedzy o rodzajach oprogramowania, licencjach oraz obowiązującym w Polsce prawie. Co istotne, zawiera on także porady dla osób początkujących. O użyteczności serwisu najlepiej świadczy fakt, że odnotowuje on ponad 30 miliony odsłon w miesiącu, a odwiedza go miesięcznie ponad 3 miliony unikalnych użytkowników.

Więcej informacji na: http://dobreprogramy.pl/index.php

iPod in the Classroom

Apple stworzyło nowe narzędzie dla wykładowców, którzy chcą zastosować podczas lekcji iPody. Wśród zasobów edukacyjnych Apple pojawiła się kolekcja scenariuszy lekcji stworzonych przez nauczycieli, którzy już teraz wzbogacają w zajęcia przez stosowanie w nich produktów firmy.

Na stronach Apple znajdują się również porady na temat wykorzystywania podczas lekcji innych aplikacji: iWeb, iPhoto, iLife, iMovie HD, GarageBand, iChat AV oraz iSight czy iWork.

Więcej informacji na: http://www.apple.com/au/education/ipod/lessons/