Stowarzyszenie E-learningu Akademickiego
Informacja prasowa
E-learning akademicki rozwija się w polskich uczelniach z powodzeniem od wielu lat. Pomimo braku rozwiązań systemowych oraz wsparcia legislacyjnego bardzo duża liczba ośrodków akademickich w Polsce ma już za sobą pierwsze doświadczenia w zakresie e-edukacji. O wartościach i zaletach, jakie niesie ze sobą e-learning wzbogacający tradycyjne formy kształcenia nie trzeba nikogo przekonywać. Rola e-edukacji wzrasta zarówno na płaszczyźnie kształcenia komplementarnego, jak i w organizacji kursów i całych studiów. E-learning staje się więc integralnym elementem procesu kształcenia i wirtualizacji uczelni.
To wszystko wskazuje, iż przechodzimy do fazy dojrzałego rozwoju e-learningu akademickiego w Polsce. Fazy, w której nie tylko będziemy dzielić się swoimi doświadczeniami na licznych seminariach czy konferencjach, ale także wspólnie działając - tworzyć wzorce dobrych praktyk e-edukacyjnych oraz je propagować - przyczyniając się w ten sposób do rozwoju e-learningu w Polsce.
Miło nam poinformować Czytelników "e-mentora" o powstaniu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA, www.sea.edu.pl), które zostało zarejestrowane w KRS we wrześniu br. Najlepszą charakterystyką zakresu prac Stowarzyszenia jest wymienienie jego statutowych celów działania oraz form ich realizacji.
Celami działania SEA są:
- przyczynianie się do podnoszenia poziomu edukacji polskiego społeczeństwa i rozwoju idei społeczeństwa informacyjnego;
- promowanie i rozwijanie e-learningu w środowisku akademickim, administracji publicznej i gospodarce;
- promowanie wysokich jakościowo standardów edukacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- przyczynianie się do wirtualizacji procesów dydaktycznych i organizacyjnych w szkolnictwie wyższym;
- wspieranie współpracy naukowo-dydaktycznej i organizacyjnej jednostek prowadzących kształcenie przez internet;
- inspirowanie i umacnianie związków nauki z praktyką gospodarczą.
- opracowywanie wzorcowych programów kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformacyjnych;
- opracowywanie modeli wdrożeń e-learningu w szkolnictwie wyższym;
- opracowywanie standardów kształcenia przez internet oraz prowadzenie postępowań akredytacyjnych i certyfikacyjnych;
- promocję dobrych praktyk w zakresie tworzenia treści dydaktycznych i prowadzenie zajęć e-learningowych;
- tworzenie platformy współpracy praktyków e-learningu;
- organizowanie konferencji oraz seminariów naukowych;
- prowadzenie działalności popularyzatorskiej, informacyjnej i wydawniczej;
- monitoring i opiniowanie ofert naukowo-dydaktycznych w zakresie e-learningu;
- organizowanie i finansowanie konkursów na prace naukowe z zakresu e-learningu;
- organizowanie wymiany naukowo-dydaktycznej pomiędzy ośrodkami prowadzącymi kształcenie przez internet;
- organizowanie i wspieranie krajowych oraz międzynarodowych projektów badawczych z zakresu e-learningu;
- prowadzenie list rankingowych w zakresie e-learningu;
- współpracę z instytucjami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia oraz współpracę krajową i zagraniczną z instytucjami oraz innymi osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia.
1. mgr Adam Chmielewski | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
2. mgr Marcin Dąbrowski | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
3. dr Ryszard R. Gajewski | Politechnika Warszawska |
4. dr Anna Grabowska | Politechnika Gdańska |
5. mgr Andrzej Jaszczuk | Narodowy Bank Polski |
6. dr Ewa Lubina | Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny METIS |
7. mgr Zbigniew Mikurenda | Uniwersytet Łódzki |
8. prof. Jerzy Mischke | Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy |
9. mgr Adam Pawełczak | Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu |
10. prof. Marek Rocki | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
11. dr Jerzy Skrzypek | Akademia Ekonomiczna w Krakowie |
12. mgr Anna Stanisławska | Uniwersytet Jagielloński |
13. mgr Przemysław Stencel | Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie |
14. dr Jacek Urbaniec | Uniwersytet Jagielloński |
15. dr Andrzej Wodecki | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie |
16. dr Maria Zając | SGH, Akademia Pedagogiczna w Krakowie |
17. prof. Maciej Zakrzewicz | Politechnika Poznańska |
18. prof. Krzysztof Zieliński | Akademia Górniczo-Hutnicza |
19. mgr Wojciech Zieliński | Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna |
Grono założycieli Stowarzyszenia to osoby z całej Polski, od lat promujące e-edukację w środowisku akademickim. To także reprezentanci wielu znakomitych uczelni i ośrodków znanych z rozwijania form e-learningowych. Nowo powstała organizacja uzyskała też poparcie wielu osób, których zainteresowania naukowe oraz praca wiążą się z organizacją procesów dydaktycznych, zarządzaniem w szkolnictwie wyższym, podwyższaniem jakości kształcenia, rozwijaniem nowoczesnych technologii oraz idei społeczeństwa informacyjnego. Wesprą oni prace Rady Programowej Stowarzyszenia.
Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko serdecznie zaprosić wszystkich zainteresowanych problematyką e-edukacji w kształceniu akademickim do grona członków Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego i włączenia się w jego działalność.