|
Profesjonalizacja kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, red. ks. Grzegorz Polok, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005
Publikacja Profesjonalizacja kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych pod redakcją ks. Grzegorza Poloka ma za zadanie przyczynić się do podnoszenia kompetencji nauczycieli przez omówienie i prezentację zagadnień związanych z procesem kształcenia.
W pierwszej części opisano sposoby doskonalenia procesu dydaktycznego, na przykładzie m.in. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Akademii Ekonomicznej w Katowicach; w drugiej zaprezentowano różne aktywne metody nauczania przedmiotów ekonomicznych, np. studium przypadku, gry, team Project. Trzeci rozdział poświęcony jest etycznym aspektom kształcenia, w tym roli oceny pracowniczej i roli wartości wyznawanych przez społeczność akademicką. Ostatnia część książki zawiera opisy gier ekonomicznych i społecznych możliwych do zastosowania w dydaktyce.
Publikację można zamówić w Wydawnictwie Akademii Ekonomicznej w Katowicach www.ae.katowice.pl.
|
Informacja w zintegrowanej Europie. Koncepcje i narzędzia zarządzania wobec wyzwań i zagrożeń, red. Ryszard Borowiecki, Mirosław Kwieciński, Difin, Warszawa 2006
Polecana publikacja to kolejna, siódma już, zwarta pozycja, będąca owocem dyskusji podejmowanej w ramach cyklicznych sympozjów naukowych organizowanych przez Katedrę Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Akademii Ekonomicznej w Krakowie wraz z Towarzystwem Naukowym Organizacji i Kierownictwa. Składa się na nią dwadzieścia pięć opracowań, zawartych w trzech zasadniczych częściach tematycznych, zatytułowanych odpowiednio: Europejskie determinanty procesów integracji przepływu informacji, Bezpieczeństwo jako fundamentalny komponent współczesnego biznesu, Rola informacji w wybranych dziedzinach praktyki gospodarczej.
U podstaw powstania publikacji legł ciągły wzrost zainteresowania problematyką informacji w integrującej się Europie oraz niewielka liczba całościowych opracowań z tego zakresu. Zamierzeniem autorów było wypełnienie luki na rynku wydawniczym, jaką można zaobserwować w obszarze podejmowanych zagadnień, a co za tym idzie - dostarczenie aktualnych informacji wszystkim zainteresowanym tym tematem.
Książka dostępna jest na stronie wydawnictwa: www.difin.pl.
|
Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. Barbara Dobiegała-Korona, Andrzej Herman, Difin, Warszawa 2006
Polecana książka jest owocem wieloletnich dyskusji prowadzonych w gronie pracowników Katedry Small Businessu, a także doświadczeń zebranych w czasie trwania kolejnych edycji Podyplomowych Studiów Zarządzania Wartością Firmy oraz Zarządzania Wartością Klienta przy Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH.
Publikacja podejmuje zagadnienia dotyczące największych współczesnych źródeł wartości przedsiębiorstw, uwarunkowań mających wpływ na wybór tych źródeł oraz sposobów zarządzania nimi. Zebrane w niej opracowania podzielono na cztery główne części, obejmujące następujące zagadnienia tematyczne: 1. najważniejsze uwarunkowania funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw, 2. podstawowe finansowe źródła wartości przedsiębiorstwa, 3. źródła organizacyjne wartości przedsiębiorstwa, 4. sposoby pomiaru wybranych źródeł wartości przedsiębiorstwa.
Książka przeznaczona jest dla wszystkich, którym bliska jest tematyka zarządzania przedsiębiorstwem w nowoczesnej gospodarce.
Dostępna jest na stronie wydawnictwa: www.difin.pl.
|
Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej, Maciej Urbaniak, Difin, Warszawa 2006
Organizacyjne standardy zarządzania zaczynają odgrywać coraz większą rolę w procesie budowania przewag konkurencyjnych organizacji. Coraz częściej też certyfikowany system zarządzania na zgodność ze standardami ISO serii 9000 jest traktowany przez firmy jako narzędzie pozwalające na osiągnięcie planowanej sprawności organizacyjnej.
Liczne zmiany w funkcjonujących standardach zarządzania oraz wydanie nowych, wraz z zapotrzebowaniem ze strony czytelników, dały podstawy do powstania publikacji Macieja Urbaniaka Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej. Stanowi ona bowiem aktualizację i rozszerzenie zagadnień podejmowanych we wcześniejszej pozycji tego samego autora pt. Zarządzanie jakością, teoria i praktyka.
W publikacji tegorocznej autor przedstawia w kompleksowym i praktycznym ujęciu najnowsze zagadnienia z zakresu problematyki zarządzania jakością (tj. wdrażanie wymagań standardów zarządzania, audytowanie systemów zarządzania, wdrażanie tych systemów w sektorach specyficznych, akredytacja laboratoriów badawczych).
Publikacja przeznaczona jest dla studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania oraz praktyków gospodarczych.
Książka dostępna jest na stronie wydawnictwa: www.difin.pl.
|
Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, red. Wiesław Kowalczewski, Joanicjusz Nazarko, Difin, Warszawa 2006
Postępująca integracja europejska, globalizacja wraz z nieustannymi przemianami, jakie zachodzą na rozmaitych płaszczyznach naszego życia (społecznej, politycznej i ekonomicznej) dają początek licznym przekształceniom w polskich przedsiębiorstwach. Aby dostosować się do zmieniającego się otoczenia, muszą one szybko i skutecznie reagować na zachodzące zmiany. To powoduje konieczność udoskonalania stosowanych metod zarządzania, a także poszukiwania nowszych i skuteczniejszych. Publikacja Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem ma stanowić swoisty przewodnik po instrumentarium zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. Składa się ona z dziewięciu części (opracowanych przez różnych autorów - pracowników naukowo-dydaktycznych Politechniki Białostockiej), obejmujących m.in. takie obszary tematyczne jak: Przegląd stosowanych instrumentów zarządzania, Rola narzędzi informatycznych w zarządzaniu procesowym, Instrumenty oceny jakości usług, Zarządzanie finansami podmiotów gospodarczych.
Książka adresowana jest do kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla oraz jako literatura uzupełniająca dla studentów kierunków zarządzania i informatyki.
Można ją nabyć na stronie wydawnictwa: www.difin.pl.
|
Bony edukacyjne. Granice urynkowienia edukacji, Piotr Bielecki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005
Jedna z pierwszych w języku polskim publikacji prezentujących w ujęciu teoretycznym problematykę bonów edukacyjnych, swobodnego wyboru szkoły oraz roli państwa w finansowaniu edukacji obywateli. W pracy dokonana została analiza metod finansowania edukacji oraz instrumentów polityki edukacyjnej (przede wszystkim bonu edukacyjnego) na podstawie badań własnych autora, a także rezultatów zrealizowanych projektów w praktyce oświatowej i zastosowanych rozwiązań systemowych. Autor w ciekawy sposób przedstawia zasadnicze wątki sporów teoretycznych dotyczących urynkowienia edukacji.
Pozycja przeznaczona dla osób zainteresowanych polityką oświatową, szczególnie finansowaniem i urynkowieniem szkolnictwa wyższego, a także dla decydentów odpowiedzialnych za realizację projektów oświatowych.
Książkę można nabyć w księgarniach internetowych, m.in. na stronie wydawcy http://www.wydawnictwo.waw.pl/.
|
Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, Stanisław Sudoł, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006
Książka Stanisława Sudoła Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem omawia problemy ekonomiczne i aspekty zarządzania wiążące się z przedsiębiorstwem - od genezy jego powstania, przez wyznaczenie misji, strategii i wielkości, aż do zarządzania operacyjnego i zakończenia działalności. Autor podjął w podręczniku tak istotne kwestie, jak etyka, niepewność ekonomiczna czy zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Często odwołuje się również do rozwiązań stosowanych w przedsiębiorstwach, szczególnie polskich, a także do wyników różnych badań empirycznych.
Publikacja, przeznaczona dla studentów wyższych uczelni ekonomicznych oraz menedżerów, dostępna jest w księgarni internetowej PWE
www.pwe.com.pl.
|
|
Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji, Jerzy Gołuchowski, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005
Publikacja prof. J. Gołuchowskiego Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji prezentuje potencjalne rozwiązania technologiczne, które można stosować w systemach zarządzania wiedzą. W pierwszych rozdziałach autor charakteryzuje wiedzę jako najważniejszy zasób organizacji oraz omawia procesy jej tworzenia i przetwarzania, a następnie przedstawia różne systemy zarządzania wiedzą w organizacji. W książce znajduje się również gruntowny opis technologii informatycznych stosowanych w zarządzaniu wiedzą jawną oraz wspomagających procesy tworzenia wiedzy w organizacji. Interesujące jest także opracowanie poświęcone portalom korporacyjnym oraz propozycje autora w zakresie technologii dla systemów zarządzania wiedzą nowej generacji.
Książka adresowana jest do menedżerów, studentów i wykładowców zainteresowanych doborem i doskonaleniem technologicznych rozwiązań w zakresie zarządzania wiedzą. Można ją zamówić w Wydawnictwie Akademii Ekonomicznej w Katowicach www.ae.katowice.pl.
|
The Knowledge-based economy in Central and Eastern Europe. Countries and Industries in a Process of Change, red. Krzysztof Piech, Slavo Radosevic, Palgrave Macmillan, 2006
Publikacja, przygotowana pod redakcją Krzysztofa Piecha i Slavo Radosevica, składa się z siedemnastu rozdziałów, których autorami są przedstawiciele międzynarodowego środowiska naukowego - specjaliści w reprezentowanych dziedzinach.
Przedstawia ona zagadnienia wzrostu w Europie Środkowej i Wschodniej (EŚW) z perspektywy gospodarki opartej na wiedzy. Jako że większość krajów EŚW jest obecnie członkami Unii Europejskiej, publikacja dotyka bardzo ważnego pytania: czy kraje EŚW będą zobowiązaniem, czy aktywem dla UE w staraniach, by stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką opartą na wiedzy na świecie, jak to zostało zapisane w Strategii Lizbońskiej. Wiosną 2005 r. Komisja Europejska dokonała rewizji Strategii, koncentrując się na wzroście i miejscach pracy. Niskie stopy zatrudnienia i niskie poziomy produktywności są uznawane za główne czynniki wyjaśniające niższą efektywność gospodarki UE w porównaniu do USA, dynamicznych gospodarek azjatyckich czy Chin. Komisja uznała, że dla zwiększenia potencjału wzrostowego UE i jej lepszego przygotowania się do przyszłych wyzwań, niezbędne jest stworzenie społeczeństwa wiedzy, opartego na kapitale ludzkim, wykształceniu, badaniach i politykach innowacyjnych. Polecana publikacja porusza problematykę związaną z aktualnymi wyzwaniami dla polityki gospodarczej, jednocześnie odnosząc się do gospodarki opartej na wiedzy z punktu widzenia głębokich badań empirycznych na poziomie krajów, sektorów i polityk państwa (szczególnie innowacyjnych). Gospodarka oparta na wiedzy jest postrzegana jako problem strukturalny transformacji do nowego reżimu wzrostu - opartego na rosnącej roli technologii informacyjnych i innowacji. Zagadnienie wzrostu zostało w niniejszej publikacji przedstawione w świetle długoterminowych zmian strukturalnych, co istotne, uwzględnia ona również wiele aktualnych analiz krajów, sektorów i polityk.
Książka dostępna jest na stronie wydawcy: http://www.palgrave.com.
|
|
Wirtualna edukacja. Koncepcja i wybrane kierunki realizacji, red. Henryk Sroka, Stanisław Stanek, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005
Edukacja na odległość zyskuje coraz większą popularność w środowisku akademickim, a w konsekwencji na rynku wydawniczym pojawiają się nowe pozycje omawiające związane z nią zagadnienia. Jedną z nich jest Wirtualna edukacja. Koncepcja i wybrane kierunki realizacji pod redakcją Henryka Sroki, której celem jest zaprezentowanie metod i narzędzi stosowanych w e-learningu.
Autorzy rozpoczynają od omówienia genezy i rozwoju wirtualnej edukacji, z uwzględnieniem jej definicji, modeli i znaczenia. W kolejnym rozdziale zaprezentowano przegląd oprogramowania komputerowego stosowanego na e-learningowych platformach, a następnie dokonano przeglądu akademickich i komercyjnych gier ekonomicznych. Dalsza część publikacji poświęcona jest badaniom nad doskonaleniem Inteligentnej Komputerowej Gry Strategicznej, które prowadzone są w Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Publikację można zamówić w Wydawnictwie Akademii Ekonomicznej w Katowicach www.ae.katowice.pl.
|
|
Systemy elektronicznej bankowości, Witold Chmielarz, Difin, Warszawa 2005
Bankowość elektroniczna notuje ostatnio dynamiczny rozwój. Badania przeprowadzone w 2005 roku pokazują, że około 30% internautów w naszym kraju posiada internetowe konto bankowe, a ponad 31% planuje założenie takiego konta w najbliższym czasie. Opracowania, które omawiają warunki powstania i rozwój systemów elektronicznej bankowości wychodzą naprzeciw potrzebom prezentacji szerszemu gronu związanych z tą tematyką problemów.
Autor prezentowanej monografii skupia się w kolejnych częściach opracowania na omówieniu idei i rozwoju zjawiska bankowości elektronicznej, przedstawieniu narzędzi realizacji produktów i usług bankowości elektronicznej oraz problematyki zagrożeń i zabezpieczeń systemów bankowych. Ostatnia część opracowania pokazuje stan i rozwój systemów elektronicznej bankowości w Polsce.
Skierowana do czytelników zainteresowanych tematyką nowoczesnej bankowości w dobie internetu praca ma na celu, jak pisze sam autor, przekonanie (...) do korzystania z możliwości elektronicznej bankowości (...) i uznanie rozwoju tej dziedziny w Polsce na tle tendencji światowych.
Ta ponad 300-stronicowa książka stanowi solidną porcję wiedzy na temat bankowości elektronicznej, pokazując jej rozwój w Polsce w kontekście rozwiązań stosowanych na świecie.
Książka dostępna na stronach wydawcy: www.difin.pl.
|
Strategie i metodyka budowy systemów e-biznesu, red. Henryk Sroka, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005
Dynamiczny rozwój internetu zapoczątkował coraz powszechniejsze stosowanie nowoczesnych technologii w biznesie, nie tylko w sferze zarządzania informacjami wewnętrznymi, lecz także gromadzenia i analizy danych o klientach bądź łączenia się z systemami informacyjnymi partnerów. Często jednak stworzenie systemu, zaprojektowanie jego architektury, technologii, eksploatacja i utrzymanie tak, aby był zdolny do wspierania całości procesów przedsiębiorstwa, stanowią nie lada wyzwanie.
Zagadnienia systemów e-biznesu omawia publikacja Strategie i metodyka budowy e-systemów pod redakcją Henryka Sroki. Autorzy zajmują się w niej takimi m.in. kwestiami, jak: wybór obszaru zastosowania systemów, determinanty i bariery ich wdrażania, bezpieczeństwo i efektywność systemów.
Publikacja adresowana jest do studentów uczelni ekonomicznych. Można ją zamówić w Wydawnictwie Akademii Ekonomicznej w Katowicach www.ae.katowice.pl.
|
Marketing internetowy, Ewa Frąckiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Nowoczesne technologie, a w szczególności dynamiczny rozwój internetu, stworzyły przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie promowania swoich produktów i usług. Jak jednak zaistnieć w internecie tak, aby wyróżnić się spośród milionów innych reklamodawców i dostarczycieli treści? W zrozumieniu wad i zalet, ograniczeń i korzyści wynikających z korzystania z sieci w marketingu pomocna będzie z pewnością publikacja Ewy Frąckiewicz Marketing internetowy.
Książka, podzielona na trzy główne części, zawiera zarówno opis rynku internetowego oraz strategii marketingowych, jak i szczegółowe omówienie sposobów promowania się w sieci, prowadzenia sprzedaży online, a także, co ciekawe, prowadzenie w internecie badań marketingowych. Autorka charakteryzuje również różne podejścia marketingowe, w zależności od profilu działalności firmy i wskazuje na podstawowe błędy popełniane podczas działań marketingowych.
Publikacja jest adresowana do studentów uczelni wyższych, ale może być także interesującym podręcznikiem dla praktyków, zawiera bowiem ciekawe dodatki, takie jak: pytania podsumowujące, zadania do wykonania, słownik terminów, a także wiele przykładów polskich witryn internetowych. Do książki dołączona jest płyta CD z prezentacjami wykładów. Pozycja dostępna jest w księgarni internetowej PWN www.pwn.pl.
|
|
Człowiek dorosły istota (nie)znana?, red. Elżbieta Dubas, Wydawnictwo Naukowe Novum, Łódź - Płock 2005
Dorosłość to kategoria, o której wiele już powiedziano i napisano, jednakże nie na tyle, by odpowiedzieć w pełni na podstawowe pytania: Kim jest człowiek dorosły? Czym jest ludzka dorosłość? Prezentowana publikacja, będąca kolejnym tomem serii Biblioteka Edukacji Dorosłych, porusza problematykę dorosłości jako złożonego fenomenu ludzkiego życia i rozwoju. Tytuł publikacji Człowiek dorosły - istota (nie)znana? oraz jej merytoryczna zawartość wskazują na potrzebę rozważań nad dorosłością jako obszarem poznawczego odniesienia andragogiki, a także złożonej kategorii odnoszącej się do funkcjonowania jednostki, procesów uczenia się człowieka. Publikacja poświęcona została refleksji polskich andragogów i profesora Hartmuta M. Griesego nad badaniem oraz analizowaniem zjawiska dorosłości. Zawarta w temacie refleksja nad dorosłością ukierunkowuje czytelników na poszukiwania istoty ludzkiej dorosłości. Na niniejszą publikację składa się 17 artykułów autorstwa znanych polskich andragogów, a także młodych badaczy refleksji nad edukacją dorosłych. Człowiek istota (nie)znana? to pozycja ciekawa i wartościowa dla polskiego środowiska andragogicznego, ponieważ stanowi ona forum prezentacji i wymiany myśli na temat dorosłości człowieka jako kategorii andragogicznej. Jest to publikacja warta polecenia wszystkim zainteresowanym wieloaspektowymi badaniami dotyczącymi dorosłości człowieka.
Publikacja dystrybuowana m.in. przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, więcej informacji na: http://www.ata.edu.pl/.
|
Edukacja dorosłych nr 2-3, 4, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa 2005
Prezentujemy kolejne tegoroczne numery kwartalnika "Edukacja dorosłych" będącego pismem naukowym poświęconym teorii i praktyce edukacji dorosłych. W kwartalniku zawarte są następujące działy: Teoretyczne problemy edukacji dorosłych i polityki oświatowej, Z kart historii, Praktyka edukacyjna, Edukacja dorosłych za granicą, Aktualia i recenzje.
W połączonym numerze 2-3 zgromadzono wiele interesujących tekstów dotyczących refleksji nad edukacją dorosłych m.in. Aksjologiczne priorytety w przygotowaniu nauczycieli
wychowawców autorstwa prof. Zofii Matulki czy Edukacyjne dylematy pamięci prof. Olgi Czerniawskiej. W dziale dotyczącym ujęcia edukacji dorosłych w kontekście
międzynarodowym warto zwrócić uwagę na artykuł prezentujący litewskie doświadczenia i przedsięwzięcia edukacyjne pt. Dorośli we współczesnym szkolnictwie wyższym - praktyka i wyzwania. W Aktualiach i recenzjach zamieszczono recenzje godnych polecenia publikacji oraz sprawozdania z wydarzeń edukacyjnych.
Jeden z działów 4. numeru "Edukacji dorosłych" poświęcony został 150 rocznicy śmierci Adama Mickiewicza. Profesor Józef Półturzycki w artykule pt. Adam Mickiewicz jako nauczyciel i pedagog przedstawia czytelnikom biografię poety ukazanego nie tylko jako wieszcz narodowy, ale przede wszystkim jako nauczyciel i pedagog, natomiast prof. Anna Wesołowska dokonuje analizy znaczenia i rozumienia pojęcia narodów i ich spraw w twórczości Adama Mickiewicza w kontekście nauk społecznych. W kolejnym dziale wartym polecenia jest tekst prof. Ewy Przybylskiej, ukazujący edukację dorosłych na Półwyspie Bałkańskim w perspektywie idei i działań oświatowych w Europie. Dopełnieniem artykułów poruszających teoretyczne zagadnienia edukacji dorosłych są zamieszczone w dziale zatytułowanym Praktyka Edukacyjna teksty prezentujące praktyczny aspekt działań edukacyjnych. W dziale Aktualia i recenzje zaprezentowane zostały sprawozdanie z Letniej Szkoły Młodych Andragogów oraz ciekawe recenzje publikacji psychologicznych opracowane przez prof. Kazimierza Wieczorkowskiego.
Czasopismo dystrybuowane jest przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, więcej informacji na: http://www.ata.edu.pl/.
|
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. Tadeusz Pilch, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005
Na rynku pojawił się kolejny już tom dzieła encyklopedycznego będącego kompendium współczesnej pedagogiki, pod redakcją Profesora Tadeusza Pilcha z Uniwersytetu Warszawskiego, opracowanego przez kilkuset specjalistów z zakresu nauk pedagogicznych, pracowników naukowych z całej Polski. W tomie IV, zawierającym hasła na literę P (tak szczególną dla pedagogiki), zaprezentowano różne poglądy pedagogiczne oraz refleksje na temat teorii edukacji - niestety, nie uwzględniono wśród nich pojęcia pedagogiki dorosłych.
Książka do nabycia w księgarniach internetowych m.in. www.czytam.pl.
|
Rocznik andragogiczny 2005, red. Tadeusz Pilch, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa - Toruń 2006
Akademickie Towarzystwo Andragogiczne prezentuje już dwunasty tom "Rocznika", obejmujący artykuły z 2005 roku. Można w nim znaleźć liczne materiały teoretyczne, sprawozdania z doświadczeń praktyków, bogaty zakres informacji z bieżącego życia środowisk i instytucji andragogicznych oraz recenzje publikacji poświęconych andragogice.
Tradycyjny układ rocznika został zachowany, i tak tom składa się z trzech działów: Teoria edukacji dorosłych w kraju i na świecie, Aktualia oraz Recenzje. W pierwszym z nich zamieszczono ciekawe opracowania o tematyce ogólnej i międzynarodowej. Wśród wielu tekstów - ze względu na aktualność poruszanej w nim problematyki w kontekście bliskich przemian szkolnictwa wyższego w Polsce i w Europie - warto zwrócić uwagę na tekst dr Anny Frąckowiak pt. Edukacja ustawiczna w perspektywie Procesu Bolońskiego. Równie aktualne zagadnienia dla teorii edukacji porusza prof. Józef Półturzycki omawiając współczesne ujęcie pedagogiki dorosłych jako teoretycznej refleksji nad edukacją dorosłych.
Warte polecenia są także dwa teksty poruszające zagadnienia kształcenia ustawicznego w perspektywie międzynarodowej autorstwa dr Hanny Solarczyk-Szwec o pedagogice dorosłych w Niemczech oraz dr Krystyny Pleskot-Makulskiej opisujący kształcenie dorosłych i rozwój zasobów ludzkich w Stanach Zjednoczonych.
Kolejny dział obfituje w aktualia z życia środowiska andragogicznego - przedstawiono w nim ponad dwieście wydarzeń, które odbyły się w Polsce w 2005 roku, w tym m.in. ważną informację o nadaniu tytułu doktora honoris causa profesorowi Tadeuszowi Nowackiemu, wybitnemu pedagogowi.
Ostatni dział "Rocznika" jest bardzo obszerny, zawiera dwadzieścia trzy recenzję publikacji o tematyce andragogicznej wydanych w minionym roku.
Tom kończy tradycyjnie już Felieton prof. Józefa Półturzyckiego podsumowujący wydarzenia i rocznice 2005 roku w kontekście minionych wydarzeń o charakterze kulturalno-oświatowym.
Czasopismo dystrybuowane jest przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, więcej informacji na: http://www.ata.edu.pl/.
|
|
2nd ICIETE Conference Instruction and Learning through the Pedagogical Use of ICT: Empowerment and support of the teachers' creative and reformative potential, 30 czerwca - 3 lipca 2006, Samos, Grecja
Podczas drugiej konferencji ICIETE (International Conference on Institutional Evaluation Techniques in Education) zostaną omówione nowe perspektywy edukacji i systemów szkoleniowych wynikające z ich zmieniającej się roli w multikulturowym środowisku społecznym. Mając na celu stworzenie konkurencyjnego i dynamicznego społeczeństwa opartego na wiedzy, szkolnictwo europejskie powinno już teraz skupić się na tworzeniu nowych kompetencji nauczyciela oraz całościowej ewaluacji systemu edukacyjnego.
Więcej informacji na: http://www.ineag.gr/iciete/.
|
|
1st International Conference on ICT for Development Education and Training, eLearning Africa 2006, 24-26 maja 2006, UNCC, Addis Ababa, Etiopia
Pierwsza międzynarodowa konferencja e-learningowa organizowana w Etiopii przyciągnie wielu uczestników. Organizatorzy otrzymali niemal 300 zgłoszeń z 58 krajów świata, w tym 46% z 20 krajów afrykańskich oraz 64% z państw Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Wybrane tematy spotkania to: wdrażanie e-learningu do systemu szkolnictwa, e-learning w sektorze publicznym i prywatnym, współpraca z Europą w ramach projektów ICT, tworzenie materiałów i ocena jakości kształcenia na odległość oraz wykorzystanie e-learningu w walce z pandemią HIV i AIDS.
Więcej informacji na: http://www.elearning-africa.com/.
|
EU eLearning Conference, 4-5 lipca 2006, Helsinki University of Technology, Lifelong Learning Institute Dipoli (TKK Dipoli), Espoo, Finlandia
Konferencja organizowana jest przez Komisję Europejską (Departament Edukacji i Kultury oraz Departament Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów) we współpracy z Instytutem Kształcenia Ustawicznego Dipoli. Temat przewodni spotkania to Nauczanie wspierane technologiami jako katalizator zmian i innowacji (Technology Enhanced Learning - Catalyst for Change and Innovation). Jego celem jest stworzenie ekspertom możliwości dyskusji na temat europejskiej wizji roli technologii w promowaniu kształcenia ustawicznego, innowacji oraz pożądanych zmian w tym zakresie. Podczas warsztatów uczestnicy skoncentrują się na dotychczasowych osiągnięciach i perspektywach rozwoju w dziedzinie sprawności posługiwania się informacją z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, przeciwdziałania wykluczeniu oraz partnerstwa w kształceniu ustawicznym.
Więcej informacji na: http://www.elearning2006.fi.
|
The 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2006), Advanced Technologies for Life-Long Learning, 5-7 lipca 2006, Kerkrade, Holandia
Rozwój infrastruktury służącej do mobilnej komunikacji i powszechniejszy dostęp do internetu sprawiają, że kształcenie ustawiczne jest dostępne dla coraz większej liczby osób. W związku z tym kształtują się nowe role nauczyciela, trenera, mentora i osób, które razem studiują, a także konieczne jest stworzenie nowego profilu studenta. Wybrane tematy konferencji poświęconej zaawansowanym technologiom stosowanym w kształceniu na odległość, to: budowanie społeczności uczących się, narzędzia sztucznej inteligencji, interaktywne systemy nauczania, metadane, aplikacje do m-learningu.
Więcej informacji na: http://www.ask.iti.gr/icalt/2006/.
|
IADIS International Conference e-Society 2006, 13-16 lipca 2006, Dublin, Irlandia
Konferencja e-Society 2006 ma na celu omówienie najważniejszych zagadnień społeczeństwa informacyjnego. Podobnie jak w roku ubiegłym, organizatorzy proponują sześć głównych obszarów tematycznych: e-government, e-biznes, e-learning, e-health, systemy informacyjne oraz zarządzanie informacją, w ramach których dyskutowane będą najlepsze praktyki i case studies. Podczas spotkania uczestnicy będą się również zajmować strategiami i tendencjami obecnymi w każdym z tych wymiarów.
Więcej informacji na: http://www.iadis.org/es2006/.
|
22nd ICDE World Conference on Distance Education, 3-6 września 2006, Rio de Janeiro, Brazylia
Organizowaną corocznie Światową Konferencję ICDE International Council for Open and Distance Education można uznać za jedno z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych na świecie. Łączy ona wizjonerskie przemówienia ekspertów z technicznymi prezentacjami obejmującymi wszystkie aspekty nauczania online. Tematem tegorocznego spotkania jest promowanie jakości w elastycznej, opartej na ICT edukacji na odległość. Konferencja współorganizowana jest przez Brazylijskie Stowarzyszenie Edukacji na Odległość Brazilian Association for Distance Education - ABED.
Więcej informacji na: http://www.icde22.org.br/english/index.htm.
|
|
Konferencja Intranetowe Portale Korporacyjne 2006, 23 maja 2006, Warszawa
Jednym z najważniejszych tegorocznych przedsięwzięć kierowanych do osób zainteresowanych tematyką zarządzania wiedzą i informacją będzie konferencja Intranetowe Portale Korporacyjne 2006. Celem drugiej już edycji tego wydarzenia jest zaprezentowanie najnowszych rozwiązań i osiągnięć w dziedzinie portali intranetowych. Ostatni rok przyniósł wiele ciekawych trendów, które zostaną dokładnie omówione przez zaproszonych prelegentów. Osoby pragnące dopiero zapoznać się z tematyką intranetu firmowego, który staje się nieodłączną częścią każdej nowoczesnej firmy również znajdą w programie konferencji prelekcje przeznaczone właśnie dla nich.
Do niedawna internet w firmie był ciekawostką, w związku z czym niewiele przedsiębiorstw było nim zainteresowanych. Czasy te już minęły. Dzisiaj posiadanie przez firmy portalu intranetowego jest powszechne, gdyż idą za tym konkretne, wymierne korzyści przekładające się bezpośrednio na zysk. Który przedsiębiorca nie jest zainteresowany większymi zyskami? - niestety, pytanie to w świadomości wielu osób nadal nie jest powiązane z kwestią usprawnienia przepływu informacji w firmie, co bardzo łatwo może być osiągnięte dzięki wdrożeniu intranetu.
Podobnie jak w ubiegłym roku, podczas tegorocznej konferencji uczestnicy będą mieli możliwość poznać pełne spektrum korzyści możliwych do osiągnięcia dzięki intranetowi oraz zasięgnąć porad ekspertów z branży.
Organizatorzy spotkania - "Gazeta Prawna" oraz firma Experter - planują przedstawienie rozwiązań portalowych w trzech blokach tematycznych poświęconych:
- przykładowym wdrożeniom produktów portalowych (m.in. BEA System, IBM, Microsoft, Sun Microsystems i Sybase);
- wizji intranetów firm specjalizujących się w takich wdrożeniach (AMG.net, Contium, NetSprint, Rodan Systems i WebService);
- prezentacji przykładowych serwisów intranetowych (Telewizja Polska, PKO BP, PZU, Grupa LOTOS, Sybase).
Patronat honorowy nad konferencją objęły: Polskie Towarzystwo Informatyczne, Instytut Zarządzania, Instytut Rozwoju Technologii i Biznesu, Katedra Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Stowarzyszenie Praktyków Zarządzania Wiedzą oraz Grupa Zarządzania Wiedzą. Patronat medialny zaś: "Manager Magazyn", "Personel i Zarządzanie", "Gazeta Prawna", "Teleinfo", "Gazeta.IT", "e-mentor" i "PRoto".
Konferencja z pewnością dostarczy cennej wiedzy oraz wzbogaci o doświadczenia zdobyte na konkretnych biznesowych wdrożeniach intranetów.
Zachęcamy do wcześniejszej rejestracji na konferencje (do dnia 5 maja br.), zapewniającej dodatkowy 10% upust. Wszystkie informacje oraz formularz rejestracyjny dostępne są pod adresem http://konferencje.experter.pl/portale2006.
|
|
Nowoczesne systemy informatyczne dla sektora MSP, 10-11 maja 2006, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Konferencja ma na celu ukazanie uwarunkowań efektywnej informatyzacji firm w aspekcie teoretycznym, metodycznym, organizacyjnym i techniczno-technologicznym, pomóc w doborze optymalnych rozwiązań informatycznych infrastruktury technicznej, oprogramowania aplikacyjnego wspomagającego procesy zarządzania, metodyki wdrożeń oraz integracji i rozwoju systemów. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną mobilne rozwiązania dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także wybrane oferty produktowo-usługowe. Spotkanie będzie również okazją do wymiany doświadczeń w zakresie realizacji projektów wdrożeniowych i ukazania tendencji rozwojowych w sferze informatycznego wspomagania sektora MSP. Konferencja skierowana jest do kadry kierowniczej MSP, kadry informatycznej, przedstawicieli środowiska akademickiego oraz przedstawicieli otoczenia biznesu.
Więcej informacji na: http://www.wsb.poznan.pl/konferencja.
|
III Konferencja Jakość Systemów Informatycznych, 22-24 maja 2006 r., Jachranka
Konferencja Jakość Systemów Informatycznych powstała z połączenia dwóch konferencji: Krajowej Konferencji Jakości Systemów Informatycznych oraz Konferencji Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych. Jej celem jest prezentacja wiedzy, doświadczeń i informacji pomocnych w budowie rozwiązań i sposobów organizacji pracy gwarantujących utrzymanie wysokiej jakości programów i systemów komputerowych oraz dyskusja na temat jakości w kontekście systemów IT. Wystąpienia referentów będą się koncentrowały wokół wieloaspektowego spojrzenia na jakość oprogramowania i systemów informatycznych w procesach ich tworzenia, kontraktowania, utrzymania i audytu.
W czasie spotkania swoimi praktycznymi doświadczeniami podzielą się z zebranymi specjaliści i menedżerowie - zgodnie z mottem konferencji, które brzmi "przez praktyków dla praktyków".
Konferencja przeznaczona jest zarówno dla reprezentantów firm IT, jak i przedstawicieli korporacyjnych oraz instytucjonalnych użytkowników rozwiązań informatycznych.
Więcej informacji na: http://www.computerworld.pl/konferencje/jakosc2006/.
|
Ogólnopolska konferencja naukowa Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, 7-9 czerwca 2006 r., Jurata
Celem konferencji Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy jest dyskusja oraz wymiana doświadczeń w zakresie badań nad systemowym ujęciem mikro- i makroekonomicznych czynników oraz barier rozwoju przedsiębiorczości w warunkach tworzenia się globalnego rynku Unii Europejskiej.
Zakres tematyczny przewidziany przez organizatorów konferencji obejmuje: ekonomiczne czynniki i bariery rozwoju przedsiębiorczości, prawne i finansowe determinanty rozwoju przedsiębiorczości, rolę rynków kapitałowych w rozwoju przedsiębiorczości, technologie informacyjne i aplikacje na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, organizacyjne i kulturowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości.
Tematy związane z technologiami informacyjnymi w rozwoju przedsiębiorczości obejmą takie zagadnienia, jak: narzędzia i metody wspomagania zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami, biznes elektroniczny, problemy rozwoju społeczeństwa informacyjnego, narzędzia i metody zarządzania wiedzą oraz kwestie bezpieczeństwa i ochrony danych.
Więcej informacji na: http://wpit.am.gdynia.pl/konferencje/.
|
|
Portal Innowacji
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje wiele projektów promujących innowacyjne postawy i przedsiębiorstwa. Prowadzi ona również, od jesieni 2005 r. Portal Innowacji - serwis internetowy bogaty w treści związane z innowacyjnością i transferem technologii. Na stronach portalu znaleźć można szczegółowe opisy takich projektów, jak Akademia PARP, Konkurs Polski Produkt Przyszłości czy Klub Innowacyjnych Przedsiębiorstw, bazy wiedzy i informacje na temat możliwości finansowania projektów ze środków UE. W portalu są również prezentowane publikacje PARP, polecane serwisy i prasa poświęcona tematyce innowacji.
Więcej informacji na: http://www.pi.gov.pl.
|
|
SCENO - Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość to innowacyjny projekt, współfinansowany ze środków EFS, który ma na celu propagowanie e-learningu w środowisku edukacyjnym. W ramach projektu stworzono portal naukowo-edukacyjny SCENO, w którym zamieszczane są artykuły naukowe, szkolenia online, poradniki i bazy wiedzy. Serwis dostarcza również aktualnych informacji na temat bieżących wydarzeń ekonomicznych i edukacyjnych. Twórcy SCENO dążą do wzmocnienia współpracy międzyuczelnianej w regionie świętokrzyskim, a docelowo w całym kraju przez wspieranie badań naukowych, zachęcanie do wymiany informacji na forum dyskusyjnym, pomoc we wdrażaniu systemów e-learningowych w jednostkach edukacyjnych, a także publikowanie recenzowanych wydawnictw zwartych.
Więcej informacji na: http://www.sceno.edu.pl/.
|
4teachers.org
4teachers.org to serwis internetowy dla nauczycieli ze szkół publicznych i sektora non-profit prowadzony przez ALTEC, University of Kansas. Wspiera on nauczycieli we wdrażaniu technologii do procesów kształcenia zapewniając im bezpłatnie narzędzia i zasoby. Strona pomaga w tworzeniu i udostępnianiu stron internetowych z lekcjami, quizami, wskazówkami i kalendarzami klasowymi. W serwisie są również dostępne narzędzia dla uczniów.
Więcej informacji na: http://4teachers.org/.
|
MarcoPolo: Internet Content for the Classroom
MarcoPolo: Internet Content for the Classroom to konsorcjum non-profit złożone z krajowych i międzynarodowych instytucji edukacyjnych oraz fundacji Verizon stworzone w celu publikowania najwyższej jakości informacji w internecie oraz wspierania rozwoju zawodowego nauczycieli i studentów w całych Stanach Zjednoczonych. Serwis, istniejący od 1997 r., zawiera m.in. strony z planami lekcji, interaktywne treści dla studentów, dokumenty do pobrania, program rozwoju dla nauczycieli (z którego korzystało ponad 215 000 nauczycieli w 50 stanach), a także informacje na temat sieci partnerów i ich przedstawicieli w poszczególnych stanach oraz publikacjach MarcoPolo.
Więcej informacji na: http://www.marcopolo-education.org/home.aspx.
|
BrainPOP
BrainPOP to program edukacyjny, który obejmuje zagadnienia z sześciu przedmiotów: nauki (science), matematyki, j. angielskiego, nauk społecznych (social studies), zdrowia i technologii. W ramach każdego przedmiotu udostępniane są setki krótkich filmów animowanych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych dzieci. Z programu można korzystać zarówno w szkołach, jak i w domu. Dostęp do materiałów jest płatny, ale na początku można korzystać z 14-dniowej wersji bezpłatnej.
Więcej informacji na: http://www.brainpop.com/.
|
UnitedStreaming
UnitedStreaming to serwis typu video-on-demand zawierający interaktywne materiały wspomagające dydaktykę przygotowane przez Discovery Education. Zasoby serwisu to m.in.: 40 000 plików wideo, 18 000 zdjęć, 27 000 artykułów encyklopedycznych, scenariusze lekcji, czy wskazówki dla nauczycieli. Dla początkujących prowadzone są szkolenia, podczas których uczestnicy zapoznają się z serwisem i zdobywają wiedzę z zakresu wspierania edukacji nowoczesnymi technologiami.
Więcej informacji na: http://www.unitedstreaming.com/.
|
|
EIU Global Technology Forum, Business strategy for the digital age
Global Technology Forum jest serwisem działającym w ramach Economist Intelligence Unit (EIU) - http://www.eiu.com/. Forum zostało stworzone, aby dostarczać informacje i analizy niezbędne do planowania i wdrażania strategii biznesowych w dobie globalnej gospodarki cyfrowej. W serwisie zamieszczane są wiadomości na temat światowych innowacji w e-biznesie, jak również szczegółowe analizy nowych modeli biznesowych, komentowane przez specjalistów z dziedziny e-biznesu. Prezentowane są także praktyczne studia przypadków z zakresu biznesu elektronicznego oraz dokonywane porównania pomiędzy krajami, które pozwalają ocenić możliwości prowadzenia e-biznesu w różnych częściach świata.
Serwis podzielony jest na pięć podstawowych działów, obejmujących:
- opinie przywódców (thought leadership) - analizy i opinie wiodących menedżerów oraz ekspertów z dziedziny e-biznesu, prezentowane w formie wywiadów i analitycznych esejów najnowsze idee osób związanych z rozwojem i wdrażaniem internetowych strategii biznesowych w firmach;
- wiodące rozwiązania praktyczne (best practice) - dział zawiera dziesiątki studiów przypadku pokazujących, jak wiodące spółki, w różnych dziedzinach gospodarki, wykorzystują internet w celu osiągnięcia globalnego zasięgu działania, zwiększenia dochodów, obniżenia kosztów oraz poprawy obsługi klientów;
- analizę najnowszych widomości (global news analysis) - przegląd i analiza pochodzących z całego świata wiadomości dotyczących e-biznesu;
- badania (research) - dział zawiera wybór raportów z badań oraz odnośników do badań przeprowadzanych przez ekspertów organizacji EIU, Pyramid Research (http://www.pyramidresearch.com/) oraz konsultantów zajmujących się zagadnieniami biznesu elektronicznego. Podane są również linki do najciekawszych, zdaniem autorów serwisu, zasobów internetu związanych z e-biznesem i zagadnieniami pokrewnymi;
- robienie e-biznesu w... (doing ebusiness in...) - to zestawienie państw, które pokazuje szacunkowe perspektywy wprowadzania i realizacji gospodarczych działań na polu e-biznesu. Zostały tu przeanalizowane warunki do prowadzenia działalności w gospodarce elektronicznej w poszczególnych krajach. Ekspertyza - dotycząca 60 krajów na całym świecie, w tym Polski - zawiera analizę wskaźników rozwoju wpływających na prowadzenie działalności e-biznesowej, m.in.: politykę rządu, kwestie podatkowe, dostosowanie prawa do rozwijanych technologii, ograniczenia infrastruktury gospodarki państwa oraz omówienie stanu rozwoju infrastruktury teleinformatycznej w poszczególnych państwach.
Więcej informacji na: http://www.ebusinessforum.com/.
|