|
Justyna Światowiec, Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006
Utrzymywanie i rozwój prawidłowych relacji z nabywcami i dostawcami, a także kształtowanie portfela najcenniejszych partnerów jest zadaniem każdej instytucji. Nowa gospodarka coraz częściej kreuje powiązania sieciowe, co sprawia, że rola więzi partnerskich na rynku przedsiębiorstw rośnie. Zagadnienia zarządzania partnerstwem omawia szczegółowo publikacja Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw Justyny Światowiec. Autorka rozpoczyna od zdefiniowania współczesnego partnerstwa i analizy zmiany relacji między firmami z antagonistycznych na partnerskie. W kolejnych rozdziałach omawia zachowania nabywców na rynku przedsiębiorstw oraz politykę zaopatrzenia, z uwzględnieniem relacji między firmą a dostawcami, a także prezentuje ewolucję więzi między dostawcą a nabywcą. Ciekawą lekturą będzie z pewnością dla czytelników charakterystyka długookresowej orientacji w relacjach partnerskich, w tym szczególnie kwestie zachowań relacyjnych oraz zaufania.
Publikacja, przeznaczona dla studentów wyższych uczelni ekonomicznych oraz praktyków, dostępna jest w księgarni internetowej PWE www.pwe.com.pl.
|
Uwarunkowania przedsiębiorczości, red. Kazimierz Jaremczuk, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2005
Przedmiotem opracowania jest integralne spojrzenie na człowieka i czyn przedsiębiorczy, przy założeniu, że człowiek jest przedsiębiorcą w wymiarze całości swego bytu osobowego i nie można go definiować jako przedsiębiorcę ze strony jedynie wybranej dziedziny (ekonomii, antropologii, socjologii czy psychologii). Książka podzielona jest na trzy części. Pierwsza poświęcona jest przesłankom przedsiębiorczości, w tym m.in. uwarunkowaniom jej rozwoju, działaniom ekologicznym, innowacjom czy zarządzaniu zasobami ludzkimi. Druga część omawia przejawy przedsiębiorczości w postaci np. agroturystyki na wsi czy produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Część trzecia prezentuje antropologiczno-aksjologiczne aspekty przedsiębiorczości, charakteryzując zasoby wiedzę i innowacyjność, wartości religijne i moralne oraz inteligencję emocjonalną.
Książka przeznaczona jest dla wszystkich zainteresowanych zagadnieniami związanymi z przedsiębiorczością.
|
|
Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy, red. Andrzej Szuwarzyński oraz Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyjnych, red. Krzysztof Leja, Andrzej Szuwarzyński, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2005
Niesłabnące zainteresowanie tematyką zarządzania wiedzą sprawia, że na rynku wydawniczym pojawiają się wciąż nowe publikacje poświęcone tej dziedzinie. Wśród dostępnych książek warto zwrócić szczególną uwagę na drugie wydanie pozycji Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy oraz Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyjnych pod redakcją naukową Krzysztofa Lei i Andrzeja Szuwarzyńskiego, które zostały opublikowane przez Politechnikę Gdańską (Wydział Zarządzania i Ekonomii, Zakład Zarządzania Wiedzą i Informacją Naukowo-Techniczną).
Pierwsza z nich, Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy omawia m.in. zagadnienie kapitału intelektualnego, zwracając uwagę na trudności towarzyszące jego pomiarowi, a wynikające z niedoskonałości współczesnych metod pomiarowych. W publikacji zdefiniowano również nową grupę społeczną jaką są pracownicy wiedzy oraz metody zarządzania tymi pracownikami. Tematyka knowledge management jest również dyskutowana w kontekście doskonalenia jakości organizacji, jako narzędzie sprzyjające rozwoju instytucji uczącej się. Autorzy wzbogacili książkę o dwa przykłady: zastosowania technik informatycznych w zarządzaniu wiedzą oraz zestawienia KM z outsourcingiem.
Druga pozycja przybliża Czytelnikowi zagadnienia zarządzania wiedzą w aspekcie instytucji niekomercyjnych: uczelni wyższych, administracji i organizacji pozarządowych. Szczególną misję mają tu do spełnienia uniwersytety, które z jednej strony powinny kształtować kapitał intelektualny i wspierać rozwój społeczeństwa informacyjnego, a z drugiej - doskonalić jakość procesu kształcenia i rozwijać własne zasoby. Podobnie jednostki administracji publicznej, aby sprostać wyzwaniom nowoczesnej gospodarki, muszą dbać o ciągły rozwój kapitału ludzkiego oraz adaptację nowych technologii. Autorzy podejmują również problematykę zarządzania wiedzą w organizacjach pozarządowych, enumerując korzyści, przeszkody i straty wynikające z zastosowania, lub nie, technik KM w tych instytucjach.
|
Andrzej H. Jasiński, Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa 2006
Książka Andrzeja H. Jasińskiego Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji jest prezentacją zmian, jakie zaszły w obszarze procesów innowacji i transferu techniki w Polsce w latach 1989-2003. Autor analizuje okres transformacji polskiej gospodarki oraz przebudowy systemowej i sprawdza, czy był on zbieżny z procesem transformacji technologicznej. Zagadnienia innowacji są omówione przez pryzmat nauki (B+R), przemysłu (w szerokim rozumieniu) oraz rządu (państwa). Interesująca wydaje się analiza głównych barier transferu techniki oraz propozycje sposobów ich usuwania. Ciekawym dodatkiem jest opis studiów przypadków siedmiu firm polskich.
Publikacja przeznaczona jest dla osób interesujących się problematyką zarządzania i ekonomiki innowacji w kraju i na świecie. Jest dostępna na stronie internetowej wydawcy: http://www.difin.pl.
|
|
Włodzimierz Szpringer, Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie od e-commerce do e-businessu, Difin, Warszawa 2005
Szybki rozwój handlu elektronicznego stanowi wyzwanie nie tylko dla informatyków i ekonomistów. Wiele jego aspektów dotyczy bowiem również regulacji prawnych, których dostosowanie do potrzeb rynku e-commerce jest niebywale trudne i w wielu przypadkach mocno spóźnione. Książka Włodzimierza Szpringera Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie od e-commerce do e-businessu omawia dogłębnie wszystkie kwestie związane z handlem elektronicznym i jest źródłem wielu ciekawych informacji dla osób zainteresowanych tym zagadnieniem.
Autor charakteryzuje e-commerce, zajmuje się kwestią domen i linków, omawia zagadnienie pozycjonowania oraz formy prowadzenia przedsiębiorstwa w internecie (np. model e-sklepu, aukcji, platform handlowych itd.). Kolejne rozdziały poświęcone są tak istotnym kwestiom, jak: podpis elektroniczny, ochrona prywatności w sieci, prawa autorskie w środowisku cyfrowym czy prawo konkurencji. Nie zabrakło również odniesień do zagadnień bezpieczeństwa i open source.
Książka dostępna jest na stronie wydawcy: http://www.difin.pl.
|
Systemy e-commerce. Technologie internetowe w biznesie, red. Celina M. Olszak, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2004
Publikacja przygotowana pod redakcją Celiny M. Olszak jest bardzo ciekawym opracowaniem porządkującym i w przystępny sposób opisującym podstawowe zagadnienia z zakresu e-biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki handlu elektronicznego.
Książka, która może stanowić podręcznik akademicki dla studentów uczęszczających na zajęcia dotyczące e-biznesu, omawia następujące zagadnienia z tego zakresu: cele i założenia systemów e-commerce; typy i modele handlu elektronicznego; marketing sieciowy; systemy zarządzania relacjami z klientami; systemy zarządzania łańcuchem dostaw; bankowość elektroniczna; projektowanie serwisów internetowych; technologie i narzędzia informatyczne w budowie systemów e-commerce; jakość oraz bezpieczeństwo i ochrona danych w systemach e-commerce.
Książka przeznaczona jest dla studentów uczelni ekonomicznych różnych kierunków i specjalności oraz osób, które pragną zajmować stanowiska liderów i projektantów systemów e-commerce.
|
Franciszek (Frank) Krawiec, Marketing w firmie przyszłości, Difin, Warszawa 2005
Zmieniające się otoczenie przedsiębiorstwa i konieczność konkurowania w nowej gospodarce wymuszają na firmach tworzenie nowych koncepcji marketingowych i relacji z klientami. Przewodnikiem i pomocą w kreowaniu nowych strategii i podejmowaniu decyzji w tym zakresie może być książka Franciszka (Franka) Krawca Marketing w firmie przyszłości. Autor wprowadza nas w zagadnienia przedsiębiorstwa przyszłości, omawiając m.in. jego strukturę i kierunki rozwoju oraz opisując procesy tworzenia oferty wartości. W dalszej części publikacji czytelnik znajdzie wnikliwą charakterystykę nowych rynków, ze szczególnym uwzględnieniem rynków elektronicznych, a także nowych produktów. Książka prezentuje nowe koncepcje marketingu, w porównaniu do ich tradycyjnych odpowiedników, marketing wizji i marketing niszy, popierając teorię licznymi przykładami.
Publikacja będzie interesująca dla menedżerów zajmujących się zarządzaniem strategicznym i marketingiem, pracowników naukowych oraz studentów kierunku zarządzanie i marketing. Dostępna jest na stronie internetowej wydawcy:
http://www.difin.pl.
|
Artur Olczak, Maciej Urbaniak, Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa 2006
Książka Artura Olczaka i Macieja Urbaniaka Marketing B2B w praktyce gospodarczej stanowi pogłębiony opis zagadnienia marketingu Business-to-Business, poparty licznymi przykładami z praktyki gospodarczej Polski i przedsiębiorstw zagranicznych. Omawia ona relacje z klientem (z naciskiem na koncepcję CRM), decyzje zakupu i sprzedaży oraz najnowsze tendencje na rynku B2B w sferze promocji, zarządzania produktem czy dystrybucją. Autorzy prezentują zagadnienie marki na rynku B2B oraz sposoby zarządzania polityką cenową. Ostatni rozdział zawiera studia przypadków - przykłady działań marketingowych firm na rynku B2B w Polsce.
Publikacja adresowana jest do studentów ekonomii oraz praktyków gospodarczych. Można ją zamówić w księgarni internetowej na stronie wydawcy:
http://www.difin.pl.
|
Stefan Tokarski, Kierownik w organizacji, Difin, Warszawa 2006
Kierowanie ludźmi stanowi jedno z najtrudniejszych zadań współczesnych menedżerów. Odpowiednie motywowanie, zarządzanie konfliktami, a jednocześnie osiąganie założonych celów i rozwijanie organizacji za pomocą kreatywnego i zaangażowanego zespołu to z pewnością cel każdego kierownika. Pomocą w realizowaniu tych zadań będzie książka Stefana Tokarskiego Kierownik w organizacji. Prezentuje ona trzy poziomy zagadnień: analizę stanu obecnego, zarys idealnej sytuacji, a także propozycje ulepszania status quo w postaci gotowych do zastosowania rozwiązań. Publikacja omawia m.in. problemy doboru zawodowego, istotę szkoleń, osobowościowe uwarunkowania kierowania, kierowanie w stresie, charakterystykę efektywnego zespołu i rolę intuicji w zarządzaniu.
Ciekawym dodatkiem są wplecione w treść książki sentencje wybitnych filozofów i myślicieli, a praktycznym rozwiązaniem - pytania kontrolne kończące każdy z rozdziałów. Publikację wzbogacają również kwestionariusze, ankiety i przykłady badań.
Pozycję polecamy osobom zarządzającym ludźmi bądź przygotowującym się do tego zadania, a także wszystkim zainteresowanym tą tematyką.
Można ją zamówić w księgarni internetowej wydawcy: http://www.difin.pl.
|
|
Mariola Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
Spośród wielu interesujących pozycji wydawniczych Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego na szczególną uwagę zasługuje opracowanie pt. Szkolenia. Jak je prowadzić, by... Pomimo tego iż publikacja dostępna jest już od 2004 roku, to nadal pozostaje jedną z "najświeższych", rodzimych propozycji dotyczących zagadnienia szkoleń. O ile w języku angielskim można znaleźć wiele materiałów dotyczących szkoleń, to ciągle jest jeszcze bardzo mało publikacji polskojęzycznych z tego zakresu, dostępnych dla wszystkich i ukazujących ów obszar w polskich realiach. Fakt ten jest zadziwiający - zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że rynek szkoleniowy w Polsce jest dużym, ciągle rozwijającym się obszarem działań firm i instytucji realizujących szkolenia oraz samych trenerów. Tym niemniej wyżej przytoczona publikacja jest jedną z tych, które starają się dość skutecznie ową niszę wydawniczą wypełnić. Zawiera ona w dużej mierze zapis wskazówek, opracowanych przez autorkę na podstawie rozległych doświadczeń w zakresie realizacji szkoleń. Nie są to wnioski z szerokich badań, stąd we wstępie autorka zaznacza, iż spostrzeżenia zawarte w publikacji nie mają charakteru ogólnych zasad i dowiedzionych prawd, a także nie powinny być w taki sposób traktowane. Jednakże stanowią one próbę całościowego spojrzenia na zagadnienie, jakim są szkolenia.
Książka zawiera cztery rozdziały: Szkolenie jako wspomaganie procesu uczenia się; Etapy cyklu szkoleniowego; Metody prowadzenia zajęć; Uczenie się w grupie. Jest to bez wątpienia wartościowa i niezwykle przydatna pozycja, nie tylko dla osób zawodowo działających w branży szkoleniowej, ale także tych zainteresowanych tematyką szkoleń, które chciałyby wzbogacić, zgłębić oraz uporządkować posiadaną przez siebie wiedzę. Kompleksowe ujęcie zagadnień z dziedziny szkoleń, a także zaprezentowanie ich w bardzo przystępnej formie z pewnością może zagwarantować duże zainteresowanie omawianą pozycją, zważywszy na fakt, iż ani badania, ani inne (a raczej ich brak) publikacje z tego zakresu "nie nadążają" za rosnącym na nie zapotrzebowaniem.
|
Katarzyna Lubryczyńska, Uniwersytety trzeciego wieku w Warszawie, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa 2005
Najnowsza publikacja z serii "Biblioteka edukacji dorosłych" poświęcona jest problematyce kształcenia osób starszych w warszawskich placówkach oświatowych, tj. uniwersytetach trzeciego wieku. Autorka omawia miejsce uniwersytetów trzeciego wieku w starzejącym się społeczeństwie, dokonuje także opisu tego zjawiska społecznego. Na podstawie przeprowadzonych przez autorkę badań zostały scharakteryzowane m.in. warszawskie uniwersytety trzeciego wieku, ich oferta edukacyjna i działalność organizacyjna wśród innych placówek edukacyjnych, a także współpraca z innymi ośrodkami. W wyniku analizy przeprowadzonych badań sondażowych zaprezentowane zostały prawidłowości związane z uczeniem się osób dorosłych w okresie późnej dorosłości oraz rola uniwersytetu trzeciego wieku w życiu słuchaczy tych placówek. Ciekawym uzupełnieniem poruszanej tematyki są zamieszczone w aneksie dokumenty słuchaczy uniwersytetów oraz mapa Warszawy wraz z adresami wszystkich UTW.
Pozycja ciekawa i aktualna, prezentująca wiele nowych rozważań dotyczących problematyki uniwersytetów trzeciego wieku oraz roli i wpływu edukacji na zjawisko starzejącego się społeczeństwa. Zaprezentowana praca jest pozycją wartościową i wartą polecenia nie tylko czytelnikom zainteresowanym teoretycznym namysłem nad edukacją w okresie późnej dorosłości, ale także praktykom, działaczom społecznym placówek oświatowych kształcących oraz współpracującym z osobami w podeszłym wieku.
|
|
E-włączenie czy e-wyobcowanie? E-inicjatywy bibliotek, archiwów, muzeów i uczelni w walce z alienacją społeczną w Polsce i na świecie (E-inclusion or e-isolation?), 5- 6 czerwca 2006 r., Kraków
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z Polskim Towarzystwem Bibliologicznym Oddział Kraków, Konsulatem Generalnym USA w Krakowie oraz eTEN EURIDICE organizują międzynarodową konferencję, której celem jest wskazanie najlepszych wzorców i strategii zmierzających do usprawnienia praktyki w bibliotekach, archiwach, muzeach oraz edukacji INiB w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych do zwalczania zjawiska alienacji społecznej i realizacji koncepcji e-Inclusion.
Podczas konferencji zostaną poruszone zagadnienia teoretyczne i doświadczenia praktyczne dotyczące m.in.:
- działań na rzecz przemian i interakcji ze społeczeństwem w bibliotekach, archiwach, muzeach i uczelniach;
- wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych do elektronicznej realizacji zadań bibliotek, archiwów, muzeów i uczelni roli i dokonań liderów informacji elektronicznej;
- prac nad rozwijaniem świadomości społecznej w odniesieniu do środowiska elektronicznego;
- włączenia bibliotek, archiwów, muzeów i uczelni do walki ze zjawiskiem alienacji społecznej z wykorzystaniem technologii elektronicznych;
- badań potrzeb i możliwości w zakresie e-Inclusion, ze szczególnym uwzględnieniem roli i funkcji bibliotek, muzeów i archiwów;
- europejskiej perspektywy działań na rzecz elektronicznego zwalczania alienacji społecznej;
- związków działań w zakresie informacji naukowej i bibliotekoznawstwa z innymi obszarami polityki społecznej (w tym kwestia poszanowania różnorodności, zachowania wspólnych elementów w kulturze, oświacie, edukacji);
- zjawiska wyobcowania społecznego spowodowane brakiem e-Inclusion;
- skutków braku powszechnego dostępu do WWW dla bibliotek, archiwów, muzeów i uczelni; znaczenia elektronicznej informacji i inicjatyw bibliotek, archiwów, muzeów i uczelni dla przyspieszenia integracji krajów UE;
- znaczenia i zaawansowania prac nad elektronicznymi formami kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek, muzeów i archiwów.
Konferencja odbędzie się w języku polskim i angielskim. Towarzyszyć jej będą: telekonferencja z USA, postery, wystawy, spotkanie towarzyskie i in.
Więcej informacji na: http://www.inib.uj.edu.pl/konfer/ew/index.html
|
|
Międzynarodowa konferencja w zakresie e-learningu w edukacji pod patronatem Krajowej Agencji Leonardo da Vinci, E-competencies in Europe, 6 kwietnia 2006, Warszawa
Celem konferencji, organizowanej przez Wyższą Szkołę Informatyki, Zarządzania i Administracji, jest omówienie zasad polityki edukacyjnej Unii Europejskiej w zakresie nowych technologii oraz europejskich tendencji w rozwoju e-learningu. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną polskie inicjatywy e-edukacyjne, a także polskie projekty dofinansowane z funduszy 6. Programu Ramowego i programu Leonardo da Vinci. Uczestnicy wezmą również udział w dyskusji nt. problemów napotykanych podczas tworzenia kursów online.
Konferencja finansowana jest ze środków europejskiego projektu ESPA-EST, który szerzej rozwija zagadnienie nauczania języków obcych i będzie okazją do spotkania się partnerów projektu, a także polskich i europejskich ekspertów w dziedzinie e-learningu.
Można jeszcze składać propozycje tematów wystąpień z kilkuzdaniowym streszczeniem. Zgłoszenia uczestnictwa i prezentacji należy wysyłać do dnia 10 marca 2006 r.
Więcej informacji na: www.espaest.com.
|
3rd Moscow International Exhibition and Conference, eLearnExpo Moscow 2006, 25-26 maja 2006, Moskwa, Rosja
eLearnExpo to największe wydarzenie e-learningowe w Rosji przyciągające ponad 100 wystawców i wielu reprezentantów sfery biznesowej i edukacyjnej. Konferencja, organizowana w ramach tego wydarzenia, poświęcona jest takim zagadnieniom, jak: systemy Distance Learning w nowoczesnym społeczeństwie, technologie zarządzania wiedzą w systemach e-learningowych, nowe platformy w edukacji na odległość, metody ewaluacji i zarządzania jakością procesów nauczania.
Więcej informacji na: http://www.elearnexpo.ru/eng/.
|
IX Krajowa Konferencja z cyklu: "Problemy Społeczeństwa Globalnej Informacji", Dydaktyka Informatyki i Informatyka w Dydaktyce, 1-2 czerwca 2006 r., Międzyzdroje
Kolejna edycja konferencji z cyklu "Problemy Społeczeństwa Globalnej Informacji" koncentrować się będzie na zagadnieniach związanych z edukacją informatyczną. Temat ten, według organizatorów konferencji, jest jednym z głównych wyzwań kształtującego się społeczeństwa globalnej informacji.
Celem konferencji jest stworzenie forum dla wymiany poglądów na temat aktualnego stopnia rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Ma ona pomóc w tym, by jak najlepiej uczyć informatyki, a także rozwiać wątpliwości związane z rolą komputera (czy może on zastąpić nauczyciela?) oraz wpływem programu nauczania informatyki na profil absolwenta.
Pełny zakres problemów, które będą poruszanych na konferencji pokazuje planowana tematyka:
- Nauczanie informatyki - przegląd doświadczeń,
- Wsparcie informatyczne w nauczaniu różnych przedmiotów,
- Możliwości zastosowania Internetu w edukacji,
- E-learning - czy komputer zastąpi nauczyciela,
- Techniki multimedialne w dydaktyce,
- Nauka przez zabawę i rozrywkę przy pomocy komputera,
- Komputer a nauczanie osób niepełnosprawnych,
- Blaski i cienie komputerowej edukacji,
- Komputer jako narzędzie zarządzania szkołą,
- Programy i specjalności w obszarze informatyki ekonomicznej,
- Wspieranie edukacji zawodowej nauczycieli informatyki.
Więcej informacji na: http://iiwz.univ.szczecin.pl/zsgi/konf/konf.html.
|
E-learning jako metoda wspomagająca proces kształcenia, 2 czerwca 2006, Gdańsk
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku (www.wsb.gda.pl) organizuje konferencję naukową, której celem jest podzielenie się wiedzą oraz wymiana doświadczeń zdobytych w trakcie organizacji przedsięwzięć związanych z e-learningiem, a także zaprezentowanie możliwości wykorzystania e-learningu w ekonomicznym szkolnictwie wyższym oraz środowisku biznesowym.
W ramach sesji plenarnej przewidziane są wystąpienia partnerów WSB w Gdańsku z europejskich uczelni wyższych oraz specjalistów na co dzień zajmujących się problematyką e-learningu. Organizatorzy planują również sesję warsztatową obejmującą prezentację procesu tworzenia kontentów e-learningowych i pracy online. Szeroki zakres problematyki konferencji (dotyczącej m.in. zagadnień związanych z metodyką kształcenia na odległość, technologiami wspierającymi ten proces, rozwiązaniami praktycznymi) pozwala sądzić, że będzie ona interesująca dla przedstawicieli zarówno instytucji akademickich, jak i świata biznesu
|
E-Competences for Life, Employment and Innovation "E" is more! E-learning Enabling Education in Evolving Europe, 14-17 czerwca 2006, Vienna University of Technology, Wiedeń, Austria
European Distance and E-learning Network organizuje w czerwcu swoją coroczną konferencję, tym razem połączoną z obchodami 15. rocznicy powstania stowarzyszenia. Głównym motywem spotkania będzie dyskusja na temat e-kompetencji i ich znaczenia dla życia, zatrudnienia oraz rozwoju innowacji. We współczesnym świecie kompetencje te stają się niezbędne, a ich powiązania z e-learningiem czy zarządzaniem wiedzą oraz osadzenie we wspólnym kontekście edukacji - szkoleń - pracy - domu wydaje się bezdyskusyjne.
Wybrane tematy konferencji to: innowacyjne sposoby rozwoju kompetencji, jakość w nowej przestrzeni edukacyjnej, e-learningowy obywatel - wyzwanie dla społeczeństw europejskich, dostawcy i konsumenci e-learningu, sztuka, muzyka i kultura w środowisku cyfrowej edukacji.
Program konferencji obejmuje sesje plenarne, prezentacje, warsztaty, panele i dyskusje.
Więcej informacji na: http://www.eden-online.org/eden.php?menuId=277
|
ICEL 2006: The International Conference on e-Learning, 22-23 czerwca 2006, University of Quebec w Montrealu, Kanada
Konferencja stwarza okazję do spotkania teoretyków prowadzących badania nad różnymi aspektami e-learningu oraz praktyków wdrażających je w życie. Organizatorzy zachęcają do nadsyłania artykułów opartych na doświadczeniach, raportów z prowadzonych przedsięwzięć oraz case studies związanych z m.in. następującymi obszarami tematycznymi: nowe metodologie e-learningowe, ewaluacja online, ROI w e-learningu, społeczne i kulturowe aspekty e-edukacji, portale e-learningowe, KM, symulacje i wirtualne środowiska nauczania.
Więcej informacji na: http://academic-conferences.org/icel/icel2006.
|
IADIS International Conference Mobile Learning 2006, 14-16 lipca 2006, Dublin, Irlandia
Konferencja ma na celu prezentację i omówienie wyników najnowszych badań w dziedzinie mobilnego nauczania, a także stworzenie okazji do dyskusji nad jego przyszłością i kierunkami rozwoju. Wybrane obszary tematyczne proponowane przez organizatorów obejmują m.in. podejście pedagogiczne i teorie m-learningu, zastosowanie gier i symulacji, implementację nowych narzędzi, technologii i platform, m-learning w instytucjach edukacyjnych, fenomen społeczny urządzeń mobilnych i m-leanringu, itp.
Więcej informacji na: http://www.iadis.org/ml2006/.
|
|
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, 23-24 marca 2006, Zakopane
Trzecia międzynarodowa konferencja naukowa z cyklu pt. Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych, organizowana przez Górnośląską Wyższą Szkołę Pedagogiczną im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, w tym roku porusza temat Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji.
Jest ona odpowiedzią środowiska andragogów na coraz powszechniejsze zjawisko marginalizacji wielu grup społecznych. Podczas obrad plenarnych i w sekcjach szczególna uwaga zostanie poświęcona specyfice kształcenia osób starszych, niepełnosprawnych, obcokrajowców, bezrobotnych i mieszkańców wsi. Konferencja jest okazją do wymiany poglądów nie tylko przedstawicieli środowiska andragogicznego, do obrad bowiem zaproszeni zostali także socjologowie, psychologowie, pedagodzy społeczni i wszyscy zainteresowani. Konferencję wzbogaci zorganizowane w jej trakcie posiedzenia Koła Pedagogiki Dorosłych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, któremu przewodniczyć będzie profesor Tadeusz Aleksander. Konferencja przeznaczona jest dla osób zainteresowanych problematyką wykluczenia społecznego, rolą edukacji w zapobieganiu czy zmniejszaniu zjawiska marginalizacji.
Więcej informacji na: www.wsew.edu.pl
|
Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, 24-25 kwietnia 2006, Kraków
Jubileusz 60-lecia powołania w Uniwersytecie Jagiellońskim Katedry Oświaty i Kultury Dorosłych, jednego z pierwszych ośrodków akademickich w Europie zajmujących się teorią oświaty dorosłych, stał się okazją do zorganizowania konferencji naukowej poruszającej m.in. problematykę współczesnych teorii andragogicznych i perspektyw ich rozwoju. Uniwersytet Jagielloński w porozumieniu z Zespołem Pedagogiki Dorosłych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN zaprasza na spotkanie o charakterze jubileuszowym, które ma umożliwić podsumowanie i zintegrowanie dotychczasowej refleksji nad kształceniem dorosłych w Polsce oraz wskazanie perspektywy rozwoju we współczesnych warunkach teorii andragogicznych.
W programie konferencji organizatorzy planują poruszyć następujące zagadnienia z zakresu edukacji dorosłych:
- instytucjonalni i pozainstytucjonalni twórcy refleksji andragogicznej;
- warunki (wewnętrzne i zewnętrzne) oraz stymulatory i bariery powstawania i rozwoju refleksji;
- hipotezy i teorie andragogiczne oraz metodologia ich budowania;
- wartość i przydatność refleksji (teorii i myśli) nad edukacją dorosłych;
- podjęte i zaniechane nurty w refleksji, wartość podjętych i zaniechanych nurtów;
- proces wdrażania teorii andragogicznej do praktyki edukacyjnej;
- wykorzystanie refleksji nad kształceniem dorosłych w praktyce edukacyjnej, stymulatory i bariery tego wykorzystania;
- popularyzacja refleksji andragogicznej w publikacjach książkowych i pismach naukowych oraz poprzez praktykę kształcenia oświatowców;
- europejskie konteksty polskiej refleksji nad kształceniem dorosłych;
- przewidywane kierunki rozwoju refleksji w przyszłości i ich zasadność.
Na program konferencji składać się będą referaty i dyskusje oraz okolicznościowy panel.
Konferencja przeznaczona jest dla osób zajmujących się różnymi obszarami refleksji andragogicznej, jednym z jej celów jest lepsze zintegrowanie ludzi zainteresowanych andragogiką jako dyscypliną naukową.
Więcej informacji na: http://www.pedagogika.uj.edu.pl
|
XXXI Międzynarodowa Konferencja EUCEN Kształcenie ustawiczne w społeczeństwie opartym na wiedzy, 18-20 maja 2006 r., Gdynia
Akademia Morska w Gdyni oraz Europejska Sieć Uczelni Prowadzących Kształcenie Ustawiczne - EUCEN organizują pod patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego międzynarodową konferencję poświęconą kształceniu ustawicznemu. Celem spotkania jest wymiana doświadczeń nt. jego dydaktycznych, społecznych i naukowych aspektów, a także omówienie metod i technik stosowanych w jego realizacji.
Wybrane tematy konferencji to: zastosowanie metod kształcenia na odległość w systemach kształcenia ustawicznego, metodyka opracowania treści dydaktycznych, aplikowanie o środki UE dla projektów, czy zarządzanie projektami unijnymi.
Oficjalnym językiem konferencji jest język angielski.
Więcej informacji na: www.am.gdynia.pl (konferencje)
|
|
Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny - badania potencjału regionu, 27-29 kwietnia 2006, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Kazimierz Dolny
Organizatorzy projektu badania kapitału intelektualnego (KI) Lubelszczyzny zapraszają do Kazimierza Dolnego na konferencję, której celem jest prezentacja wyników projektu, omówienie najlepszych praktyk stosowanych w tej dziedzinie oraz integracja różnych środowisk zainteresowanych generowaniem i transferem innowacji. Spotkanie będzie również okazją do zainicjowania dyskusji na temat badania i monitoringu KI w regionach. Adresatami konferencji są przedstawiciele samorządów, firm i świata nauki zajmujący się rozwojem kapitału intelektualnego i najnowszymi trendami w jego badaniach oraz zarządzaniem wiedzą.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach EFS i ZPORR.
Więcej informacji na: http://www.kapitalintelektualny.pl/.
|
|
Profesjonalne zastosowanie systemów CRM w pracy polskich przedsiębiorstw, 8 marca 2006 r., Warszawa
Systemy zarządzania kontaktami z klientami (CRM) stanowią jeden z istotniejszych elementów e-biznesu. Systemy te umożliwiają między innymi: budowę baz danych o rynkach i klientach, wspomaganie działań marketingowych, akcji promocyjnych, budowanie programów lojalnościowych czy wreszcie, w bardziej zaawansowanych systemach, "podpowiadanie" klientowi, co powinien lub musi od firmy kupić.
Celem II edycji konferencji Profesjonalne zastosowanie systemów CRM w pracy polskich przedsiębiorstw jest zaprezentowanie najnowszych możliwości związanych z wykorzystywaniem systemów CRM, bezpośrednich i pośrednich korzyści biznesowych wynikających z poprawnego wdrożenia takiego rozwiązania oraz ryzyka z nimi związanego.
Organizatorzy konferencji planują zaprezentować studium przypadku najważniejszych wdrożeń CRM w Europie oraz przedstawić szeroką ofertę systemów wspomagających relacje z klientami, dostępną na polskim rynku.
Więcej informacji na: http://www.egospodarka.pl/szkolenia/traininginfo/470.
|
Od informacji do decyzji 2006, Zarządzanie obiegiem dokumentów elektronicznych. Aspekty prawne, organizacyjne i technologiczne, 9 marca 2006 r., Warszawa
Korzystanie z dokumentów elektronicznych staje się wymogiem sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i przedsiębiorstwa. Wykorzystanie elektronicznego obiegu dokumentów rodzi jednak również wiele problemów - nie tylko natury technicznej, ale też i organizacyjnej oraz prawnej.
Konferencja ma dać odpowiedź na szereg pytań związanych z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych w praktyce gospodarczej czy działaniach administracji publicznej, takich jak: Co zrobić, aby systemy elektronicznego obiegu dokumentów działały sprawnie i efektywnie?; Gdzie znajdują się największe korzyści z ich zastosowania i spełnienie jakich wymagań jest niezbędne do ich osiągnięcia?; Gdzie są największe przeszkody, a gdzie potencjał sprzyjający najbardziej ich rozwojowi?
Wśród licznych, zaplanowanych przez organizatorów, wystąpień znajdują się m.in. następujące:
- Projektowanie systemów informacyjnych w instytucjach publicznych. Uwarunkowania organizacyjne i ekonomiczne wykorzystania dokumentu elektronicznego. Integracja systemów zarządzania elektronicznym obiegiem dokumentów z procesami pracy;
- System zarządzania elektronicznym obiegiem dokumentów w praktyce. Korzyści i możliwości wykorzystania;
- Czym jest, a czym nie jest dokument elektroniczny w praktyce biurokratycznej? Praktyczne konsekwencje wdrażania Ustawy o informatyzacji w administracji publicznej;
- Czy zarządzanie elektronicznym obiegiem dokumentów jest drogie? Dostępne na rynku narzędzia, technologie, rozwiązania. Wymagania związane z wdrożeniem i zastosowaniem;
- Ochrona i bezpieczeństwo dokumentów elektronicznych, zarządzanie obiegiem dokumentów elektronicznych z wykorzystaniem podpisu elektronicznego i innych form identyfikacji.
Więcej informacji na: http://www.computerworld.pl/konferencje/informacja2006.
|
|
Konkurs Zielonego Tygodnia dla Szkół 2006, Green Week 2006, European Schoolnet, Dyrekcja Generalnej ds. Środowiska Komisji Europejskiej
W dniach 30 maja - 2 czerwca 2006 r. odbędzie się w Brukseli coroczna konferencja oraz wystawa ekologiczna, której częścią jest konkurs Zielonego Tygodnia dla Szkół. Konkurs ten otwarty jest dla wszystkich szkół z krajów Unii Europejskiej, państw kandydujących oraz krajów EFTA. W jego ramach młodsi uczniowie tworzą rysunki i obrazy ilustrujące różnorodność środowiska naturalnego, a starsi zgłaszają krótkie filmy cyfrowe poświęcone tej samej tematyce. Autorzy trzech najlepszych prac otrzymają nagrody podczas uroczystej ceremonii organizowanej w Brukseli. Termin nadsyłania prac mija 25 marca br.
Więcej informacji na: http://www.greenweek2006.eun.org.
|
National Center for Case Study Teaching in Science
National Center for Case Study Teaching in Science uniwersytetu w Buffalo zajmuje się promowaniem rozwoju i rozpowszechniania innowacyjnych materiałów i praktyk edukacyjnych służących zastosowaniu metody case study w nauce. Strona internetowa Centrum zawiera obszerną bibliotekę materiałów i artykułów poświęconych tej metodzie, informacje na temat organizowanych warsztatów i konferencji, a także bazę teleadresową kontaktów do nauczycieli, wraz z opisem ich doświadczeń w stosowaniu case studies w praktyce. W serwisie opublikowane są również linki do stron o podobnej tematyce, a także do elektronicznych wersji czasopism z różnych dziedzin.
Więcej informacji na: http://ublib.buffalo.edu/libraries/projects/cases/case.html
|
The National Business Education Association
The National Business Education Association (NBEA) to organizacja zajmująca się edukacją biznesową, badaniami i rozpowszechnianiem informacji związanych z biznesem. Jej misją jest zwiększanie kompetencji członków stowarzyszenia, tworzenie programów i usług, które wspomogą ich rozwój zawodowy, a w rezultacie przyczynią się do stworzenia etycznego, zróżnicowanego, zamożnego i odpowiedzialnego środowiska biznesowego. NBEA realizuje swoje cele przez m.in. promowanie programów edukacji biznesowej na uczelniach wyższych, rekomendowanie jej kandydatom na nauczycieli, stymulowanie możliwości ciągłej edukacji zawodowej, a także współpracę z organizacjami rządowymi, biznesowymi i edukacyjnymi w zakresie powszechnego uznania wiedzy biznesowej jako istotnej dla sukcesu indywidualnego, a więc niezbędnej w systemie edukacji.
Więcej informacji na: http://www.nbea.org/
|
Information Society Technologies
Działalność badawcza Unii Europejskiej jest usystematyzowana za pomocą czteroletnich programów badawczych, tzw. programów ramowych (Framework Programmes). Szósty Program Ramowy, obejmujący lata 2002-2006 zawiera priorytet dotyczący technologii społeczeństwa informacyjnego - (Information Society Technologies - IST). Strona internetowa programu zawiera jego szczegółowy opis, listę celów, sposoby wdrażania, a także informacje o dotychczas ogłoszonych konkursach oraz możliwościach aplikowania o fundusze w ramach IST. Na stronie znajduje się również baza dotychczas zrealizowanych projektów, wraz z krótkimi opisami oraz listą uczestniczących w nich organizacji. Użytkownicy strony mogą zapisać się do kilku newsletterów poświęconych m.in. technologiom komunikacyjnym, technologiom przyszłości czy infrastrukturze badawczej.
Więcej informacji na: http://www.cordis.lu/ist/
|
|
Education World® The Educator's Best Friend
Serwis Education World® The Educator's Best Friend powstał w 1996 r. jako pomoc dla nauczycieli, miejsce w internecie służące do komunikacji, spotkań i wymiany poglądów. Założyciele serwisu chcieli stworzyć stronę, która będzie kompletnym zasobem internetowym, od którego nauczyciele będą zaczynać dzień, znajdując na nim przykładowe plany lekcji i materiały do zajęć. Serwis zawiera wyszukiwarkę, praktyczne informacje, artykuły ekspertów, opisy interesujących stron, profile nauczycieli, oferty pracy itp. Celem Education World jest ułatwienie nauczycielom włączania internetu do edukacji.
Więcej informacji na: http://www.education-world.com/
|
The GLOBE Program
GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) to międzynarodowy doświadczalny program edukacyjny dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Skupia on uczniów, nauczycieli i naukowców z ponad 100 krajów świata. W Polsce program działa od 8 lat i należy do niego niemal 90 szkół (w tym szkoły podstawowe, gimnazja, licea oraz zespoły szkół). Polska strona programu GLOBE to: http://www.gridw.pl/globe/. Misją programu jest kształtowanie świadomości ekologicznej poprzez aktywne uczestnictwo w ochronie środowiska naturalnego, podnoszenie umiejętności badawczych młodzieży w zakresie matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii, a także propagowanie naukowego rozumienia świata. Dzięki zastosowaniu międzynarodowych kontaktów oraz przesyłaniu danych i komunikacji przez internet, GLOBE sprzyja także budowie społeczeństwa informacyjnego.
Więcej informacji na: http://www.globe.gov/globe_flash.html
|
Baltic Journal of Management
Region Bałtyku doświadczył w ostatnich latach gwałtownych zmian ekonomicznych i politycznych. Wyzwania, stawiane przed menedżerami są tu często inne niż w pozostałych częściach świata. Nowo powstały magazyn - "The Baltic Journal of Management" przyczynia się do zrozumienia różnic kulturowych i dostarcza najnowszych informacji z praktyki zarządzania w krajach nadbałtyckich.
Pierwszy numer pisma został opublikowany w sieci 20 stycznia 2006 r., drugi pojawi się wkrótce. Do 21 kwietnia br. można nadsyłać propozycje własnych artykułów do trzeciego wydania. Sugerowane obszary tematyczne to: zarządzanie strategiczne, marketing, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie zmianą, CSR itp. Mile widziane będą również opracowania z zakresu zarządzania edukacją oraz e-learningu. Informacje dla autorów zamieszczone są na stronie internetowej pisma.
Więcej informacji na: http://www.emeraldinsight.com/info/journals/bjm/bjm.jsp
|
CET: Classroom of the Future program
Classroom of the Future to program sponsorowany przez NASA, który prowadzony jest przez Centrum Technologii Edukacyjnych (Center for Educational Technologies, USA). Od 1990 r. dzięki projektowi stworzono programy nauczania wspierające naukę m.in. matematyki, geografii czy technologii edukacyjnych. Współpraca z NASA pozwala na wykorzystywanie w nich danych, ekspertyz i badań prowadzonych przez tę organizację.
Celem działalności Centrum jest pomoc nauczycielom w osiąganiu coraz lepszych wyników w nauczaniu oraz pomoc studentom i uczniom w nauce. Centrum skupia naukowców, nauczycieli, informatyków i grafików, którzy wspólnie zajmują się tworzeniem nowych rozwiązań w edukacji.
Więcej informacji na: http://www.cotf.edu/
|
|
Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Misj portalu jest dostarczanie wiarygodnych, rzetelnych i niezależnych informacji dla instytucji sektora publicznego z zakresu rozwiązań teleinformatycznych oraz systemów zarządzania wiedzą stosowanych w administracji publicznej. Założenia te są realiowane przez:
- prowadzenie serwisu informacyjno-doradczego skierowanego do wszystkich osób i instytucji zainteresowanych rozwojem nowoczesnej administracji publicznej, a w szczególności zastosowaniem internetu oraz technologii informatycznych w urzędach administracji publicznej,
- monitorowanie wdrożeń z zakresu technologii informatycznych w sektorze publicznym,
- tworzenie bazy "najlepszych wzorców" z zakresu wykorzystania informatyki w sektorze publicznym.
Pracownicy administracji publicznej oraz osoby zainteresowane tematyką wdrażania technologii informatycznych w urzędach administracji publicznej znajdą w tym serwisie między innymi: aktualności, informacje o imprezach i konferencjach związanych z e-administracją, wywiady ze specjalistami, porady ekspertów, dział zawierający dokumenty dotyczące e-administracji, zarządzania wiedzą czy prawem, zestaw linków związanych z tą tematyką do serwisów polskich i na świecie oraz listę firm proponujących rozwiązania technologiczne wspomagające e-administrację. Bardzo ciekawym pomysłem jest stworzenie w serwisie działu Who is Who w Administracji, który prezentuje osoby związane z eAdministracją.
Udostępniając szereg istotnych informacji i dokumentów z zakresu elektronizacji urzędów publicznych, portal wydaje się być interesującą inicjatywą zmierzającą w kierunku rozwoju nowoczesnej, "zinternetyzowanej" i przyjaznej dla obywatela administracji publicznej.
Więcej informacji http://www.egov.pl/
|
The Open Source Academy
Portal Open Source Academy prowadzony jest przez radę miasta Birmingham (Birmingham City Council) we współpracy z kilkoma partnerami, m.in. University of Kent, Institute of IT Training, Cheshire County Council czy Bristol City Council. OSA ma na celu promowanie użycia oprogramowania open source w pracy lokalnych władz Wielkiej Brytanii przez podkreślanie korzyści z jego implementacji oraz tworzenie wspólnego środowiska, w którym może ono być użytkowane w bezpieczny sposób. Strona zawiera aktualności oraz informacje o nadchodzących wydarzeniach. Można z niej pobrać pakiety programów i zadać pytanie ekspertom.
Więcej informacji http://www.opensourceacademy.gov.uk/osa/
|