E-mentor logo
E-mentor nr 5 (12) / 2005

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Anna Winch, Sławomir Winch, Negocjacje. Jednostka, organizacja, kultura, Difin, Warszawa 2005

Publikacja Negocjacje. Jednostka, organizacja, kultura Anny i Sławomira Winch poświęcona jest zagadnieniom negocjacji prezentowanym z trzech punktów widzenia: jednostki, organizacji oraz kultury rozumianej jako system norm i wartości. Omówiono w niej wiele strategii negocjacyjnych, a także technik sprzedaży wykorzystywanych podczas negocjacji. W książce opisane zostało również zagadnienie perswazji oraz wyniki badań nad technikami perswazyjnymi. Autorzy w interesujący sposób rozprawiają się z kilkoma mitami funkcjonującymi w dziedzinie negocjacji, a także podejmują kwestię prezentacji wyników badań dotyczących różnic kulturowych, co ma szczególne zastosowanie podczas negocjacji międzynarodowych. Rozważania są poparte licznymi przykładami.

Książka adresowana jest do osób uczestniczących w negocjacjach oraz zainteresowanych interpretacją przebiegu procesu negocjacyjnego.

Publikacja dostępna jest na stronie internetowej wydawcy: http://www.difin.pl.

Jakość kształcenia na kierunku zarządzanie i marketing. Problemy, badania, rozwiązania, red. Tadeusz Stalewski, Difin, Warszawa 2005

Zarządzanie i marketing jest od kilku lat jednym z najpopularniejszych kierunków studiów w Polsce. Masowość kształcenia w tej dziedzinie i ogromna liczba absolwentów sprawiają, że coraz częściej stawia się pytanie o jakość kształcenia na tym kierunku. Zagadnieniom tym jest poświęcona również publikacja Jakość kształcenia na kierunku zarządzanie i marketing. Problemy, badania, rozwiązania pod redakcją Tadeusza Stalewskiego.

W pierwszej części książki zawarte zostały refleksje teoretyczne dotyczące takich kwestii, jak: warunki akredytacji, edukacja menedżerska w innych krajach, traktowanie studenta jak klienta, współpraca między uczelniami polskimi i zagranicznymi czy propozycje studiów dwustopniowych. Część druga oparta jest na wynikach badań opinii studentów na temat jakości kształcenia i organizacji studiów. Autorzy artykułów odnoszą się do wspomnianych wyników i interpretują je prezentując własne propozycje udoskonalenia jakości kształcenia.

Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców. Może ona zainteresować zarówno osoby zajmujące się jakością kształcenia, jak i władze wydziałów zarządzania, a także studentów i absolwentów kierunku zarządzanie i marketing.

Książka dostępna jest na stronie internetowej wydawcy: http://www.difin.pl.

Elżbieta Czarny, Mikroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005

Mikroekonomia Elżbiety Czarny to podręcznik akademicki przeznaczony głównie dla studentów uczelni ekonomicznych, słuchaczy studiów biznesu oraz innych osób chcących zgłębiać tajniki mikroekonomii.

Książka składa się z dwunastu rozdziałów omawiających szczegółowo takie zagadnienia, jak: teoria postępowania konsumenta i producenta, rynek doskonale konkurencyjny, równowaga ogólna, rynek monopolistyczny i oligopolistyczny, rynki czynników produkcji, ryzyko i niepewność, zawodność rynku oraz mikroekonomia gospodarki otwartej. Zaletą publikacji jest jej czytelny układ i wzbogacenie poszczególnych rozdziałów o słowniczki pojęć oraz praktyczne przykłady.

Publikacja dostępna jest w księgarni internetowej PWE www.pwe.com.pl.

System informacyjny marketingu przedsiębiorstw. Modelowanie, red. Adam Nowicki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005

Skuteczne prowadzenie biznesu wymaga dostępu do najbardziej aktualnych i istotnych danych. Szczególnie istotne są one dla działów marketingu planujących strategie rynkowe. Jak jednak wyłowić wartościowe fakty z całej masy informacji, które pozyskujemy z mediów, internetu, badań czy doświadczeń? Pomocą może służyć odpowiednio wspomagany technologicznie system informacyjny marketingu (SIM). Publikacja System informacyjny marketingu przedsiębiorstw. Modelowanie, pod redakcją Adama Nowickiego, pomaga zrozumieć proces modelowania SIM, a więc doskonalenia go i dostosowywania do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa.

W pierwszej części autorzy prezentują system informacyjny marketingu jako przedmiot modelowania, omawiając m.in. takie zagadnienia, jak: istota, struktura czy ocena efektywności SIM. Część druga poświęcona jest modelowaniu systemu. Zawiera ona opis procesu modelowania SIM oraz procesów biznesowych marketingu, a także zasady budowania modelu SIM według podejścia strukturalnego i obiektowego. Trzecia część publikacji to przykłady rozwiązań praktycznych - CASE, CRM oraz Marketing Intelligence.

Książka będzie z pewnością interesująca zarówno dla kadry kierowniczej działów marketingu zajmującej się nowoczesnymi systemami informacyjnymi, jak i dla studentów marketingu i zarządzania.

Dostępna jest w księgarniach, których wykaz znajduje się na stronie wydawcy: www.pwe.com.pl.

Marek Drzazga, Systemy promocji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005

Publikacja Systemy promocji przedsiębiorstw autorstwa Marka Drzazgi poświęcona jest zagadnieniom promocji przedsiębiorstwa, rozumianej jako system tworzony na potrzeby komunikowania się z otoczeniem rynkowym. Autor omawia istotę i strukturę tego systemu, a także, ogólniej, uwarunkowania całego procesu komunikacji marketingowej. W książce opisano naturę działań promocyjnych: mechanizmów funkcjonowania reklamy, sprzedaży osobistej, promocji uzupełniającej, PR i promocji w nowych mediach. Końcowe rozważania dotyczą oceny rezultatów działań promocyjnych - ich skuteczności i efektywności.

Książkę polecamy szczególnie osobom zajmującym się promocją produktów i firm, a także studentom uczelni ekonomicznych.

Publikacja dostępna jest w księgarni internetowej PWE www.pwe.com.pl.


Grzegorz Gołębiowski, Agnieszka Tłaczała, Analiza ekonomiczno-finansowa w ujęciu praktycznym, Difin, Warszawa 2005

Trudno podważać istotność odpowiednio przeprowadzonej analizy ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa - ocena kondycji finansowej firmy jest niezbędna dla podejmowania decyzji strategicznych przez jej interesariuszy. Z tego powodu publikacje dotyczące sposobów przeprowadzania analiz przedsiębiorstw cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Książka Grzegorza Gołębiowskiego i Agnieszki Tłaczały wyróżnia się wśród innych pozycji z tego zakresu dzięki ujęciu tematu od strony praktycznej - jest bogata w przykłady, komentarze i interpretacje.

Publikacja będzie interesująca nie tylko dla osób uczących się, jak analizować sytuację finansową przedsiębiorstw, lecz także dla finansistów, którzy chcą odświeżyć swoją wiedzę i zapoznać się ze wskazówkami autorów.

Książka dostępna jest na stronie internetowej wydawcy: www.difin.pl.


Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. Kazimierz Perechuda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

Zarządzanie wiedzą (KM) stanowi obecnie jedną z najbardziej interesujących dziedzin zarządzania, inspirując praktyków i teoretyków do tworzenia kolejnych opracowań opisujących zasady i metody, którymi powinni kierować się menedżerowie wdrażając projekty z zakresu KM w swoich przedsiębiorstwach.

Publikacja Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie pod redakcją Kazimierza Perechudy w syntetyczny sposób przedstawia różne zagadnienia zarządzania wiedzą, takie jak: istota i definicja KM, zachodnie i wschodnie podejście do implementacji wiedzy w przedsiębiorstwie, twarde i miękkie metody kreowania wiedzy, czy specyfika tworzenia wiedzy menedżerskiej w korporacjach i małych firmach. Dzięki kompleksowemu ujęciu tematu, może być ona traktowana jak kompendium wiedzy i swego rodzaju przewodnik po tej wciąż nowej kategorii w obszarze organizacji i zarządzania.

Książka adresowana jest do menedżerów i konsultingowców, a także kadry dydaktycznej i studentów uczelni ekonomicznych.

Dostępna jest na stronie internetowej wydawcy: www.pwn.pl.

Anna Lipka, W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005

Publikacja W stronę kwalitologii zasobów ludzkich Anny Lipki odnosi się do niebywale istotnego zagadnienia jakości kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie. Prezentuje ona ogólną hipotezę stwierdzającą, iż obecny stan rozwoju zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania jakością pozwala na wzajemny transfer zarówno osiągnięć teoretycznych, jak i najlepszych rozwiązań praktycznych.

Po określeniu miejsca i znaczenia omawianej problematyki w badaniach ekonomicznych i praktyce gospodarczej (rozdział pierwszy), autorka skupia się m.in. na zidentyfikowaniu cech cząstkowych jakości zasobów ludzkich oraz kwestii ich ochrony. W kolejnym rozdziale proponuje zastosowanie do analizy dynamiki jakości zasobów ludzkich łańcucha wartości, omawia zagadnienie luki jakościowej i analizuje problem zaufania w organizacji, a także zmian lojalności pracowników. Rozdział czwarty poświęcony jest instrumentom kształtowania jakości zasobów ludzkich, w tym: motywowaniu, kształtowaniu kreatywności i przedsiębiorczości, a także zarządzaniu wiedzą.

Książka będzie z pewnością interesująca dla osób zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi, rekrutacją i selekcją kadr, a także zarządzaniem jakością.

Publikacja dostępna jest na stronach wydawcy: www.difin.pl.


Jerzy Skrzypek, Ewa Pilar, Biznes Plan, Poltext, Warszawa 2005

Nowe wydanie publikacji Biznes Plan autorstwa Jerzego Skrzypka i Ewy Pilar jest rozszerzone o najbardziej aktualne zagadnienia obecnej sytuacji gospodarczej, w tym szczególnie szybki rozwój internetu oraz wejście Polski do struktur Unii Europejskiej, a w rezultacie możliwość finansowania projektów z funduszy strukturalnych UE.

Autorzy rozpoczynają od zdefiniowania planowania i biznesplanu, rozważają istnienie jednej, uniwersalnej procedury biznesplanu powołując się na różne jej formy, aby następnie wskazać na strukturę, która zgodna jest z najlepszymi wzorcami. Omawiają oni również opracowanie planu finansowego oraz analiz koniecznych przy tworzeniu planów działań. Poruszane zagadnienia wsparte są zanalizowaniem konkretnego przykładu.

Wartościowym dodatkiem do książki jest płyta CD zawierająca aplikacje do wykonania podstawowych obliczeń i analiz, testy, przykłady biznesplanów oraz program pomagający przygotować plan finansowy przedsięwzięcia, a także wiele innych materiałów.

Książka będzie inspirująca dla osób zajmujących się na co dzień planowaniem działań i projektów oraz restrukturyzacją, a także dla studentów zainteresowanych tą tematyką.

Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa: www.poltext.com.pl.

Richard Barker, CASE*METHOD. Modelowanie związków encji, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005 (wydanie 2)

Wydawnictwo Naukowo-Techniczne przygotowało kolejne wydanie klasycznej książki z dziedziny projektowania systemów informacyjnych: CASE*METHOD. Modelowanie związków encji. Projektowanie systemów informacyjnych leży na pograniczu dwóch dziedzin: zarządzania i informatyki. Stanowi ono wyzwanie zarówno dla osób tworzących systemy informatyczne, jak i dla menedżerów zarządzających firmą. Brak zrozumienia przez informatyków procesów zachodzących wewnątrz firmy z jednej strony oraz niewiedza menedżerów na temat możliwości i ograniczeń systemów informacyjnych z drugiej skutkują projektowaniem nieefektywnych lub po prostu złych i bezużytecznych systemów.

Dlatego tak ważne są podręczniki pokazujące, jak prawidłowo projektować i wdrażać systemy informacyjne, aby osiągnąć zamierzone efekty.

Autor książki przedstawia metodę modelowania związków encji, która służy do badania i definiowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstw oraz tłumaczy, jak modelowanie związków encji może być wsparte narzędziami CASE. Ważnym atutem książki jest ilustrowanie rozważań teoretycznych przykładami praktycznymi wykorzystania omawianych zagadnień oraz zamieszczony na końcu książki słownik obejmujący wszystkie ważniejsze pojęcia.

Książka przeznaczona jest dla osób projektujących systemy informacyjne. Polecana jest ona również jako podręcznik dla studentów kierunków związanych z projektowaniem

zintegrowanych systemów informacyjnych. Książka dostępna na stronach wydawcy: www.sklep.wnt.nor.pl


Wiltrud Gieseke, Karin Opelt, Helga Stock, Inga Börjesson, Edukacja kulturalna dorosłych w Niemczech. Studium przypadku: Berlin/Brandenburgia, tłum. Hanna Solarczyk-Szwec, Tadeusz Szwec, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku, Warszawa - Płock 2005

Kolejny tom prezentujący rezultaty badań empirycznych, przeprowadzonych przez naukowców z Polski i Niemiec, dotyczących edukacji kulturalnej dorosłych w ramach projektu realizowanego od 2001 roku przez zespoły badawcze z Uniwersytetu Humboldta w Berlinie i Uniwersytetu Warszawskiego. Edukacja kulturalna dorosłych w Niemczech to studium przypadku obejmujące swoim zasięgiem teren Berlina i Brandenburgii, którego jednym z głównych celów było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jakie miejsce w hierarchii europejskiej zajmuje edukacja kulturalna na przykładzie regionów przygranicznych.

Opracowanie składa się z 14 rozdziałów i aneksu. Treść raportu została przedstawiona w czterech głównych częściach, na które składają się: wstęp do całości zagadnienia istoty kultury; metodologia badań empirycznych wraz z opisem studiów przypadków; podsumowujące refleksje teoretyczne oraz aneks zawierający zalecenia, prezentacje badanych instytucji, tezy wywiadów. Zawarte zostały w nim koncepcje i teorie edukacyjne wnoszące nowe spojrzenie na problematykę kultury oraz oryginalny materiał badawczy z dziedziny edukacji kulturalnej. W raporcie niemieckim podkreślane są powiązania edukacji kulturalnej z kulturoznawstwem i polityką kulturalną. Opisane prace badawcze wraz z innymi opublikowanymi częściami projektu są rezultatem dobrej, owocnej współpracy polskich i niemieckich ośrodków uniwersyteckich, dzięki której dokonano nowego opisu stanu edukacji kulturalnej dorosłych w dwóch europejskich krajach, a także wykazano potrzeby i kierunki jej rozwoju dla praktyki i teorii.

Konferencje


International Conference on Distance Collaborative and e-Learning, 4-5 stycznia 2006, Universiti Teknologi MARA, Kuala Lumpur, Malezja

Konferencja jest okazją do wymiany poglądów w gronie naukowców, praktyków i konsultantów zajmujących się zagadnieniami edukacji na odległość i e-learningu, w tym szczególnie ich rozwojem, wdrażaniem i zarządzaniem. Celem konferencji jest również omówienie najlepszych praktyk i modeli zastosowania wiedzy w gospodarce. Główny temat spotkania to tworzenie szans edukacyjnych w nowym millenium przez zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze e-learningu, nauczania dorosłych, kształcenia ustawicznego, rozwoju zasobów ludzkich, kształcenia otwartego itp.

Więcej informacji na: http://www3.uitm.edu.my/ined/

BETT 2006, 11-14 stycznia 2006, Olympia London, Wielka Brytania

BETT to międzynarodowe wydarzenie przyciągające niemal 600 firm i ponad 27 000 uczestników. Podczas czterodniowego spotkania można zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi i nowymi wdrożeniami ICT w obszarze edukacji. Podczas konferencji zorganizowanych zostanie ponad 100 seminariów i warsztatów prowadzonych przez ekspertów. Z powodu tak dużej ilości atrakcji, organizatorzy polecają zarejestrować się online i od razu zaplanować spotkania z wystawcami oraz udział w seminariach.

Więcej informacji na: http://www.bettshow.co.uk/

The Fifth IASTED International Conference on Web-based Education WBE 2006, 23-25 stycznia 2006, Puerto Vallarta, Meksyk

Podczas konferencji WBE 2006 reprezentanci około 50 krajów spotkają się, by omówić najnowsze wyniki badań i idee w dziedzinie edukacji przez internet. Proponowane zakresy tematyczne referatów to m.in.: e-learning, e-training, projektowanie i rozwój kursów online, RLO, portale edukacyjne, wirtualne uniwersytety, polityka i strategie narodowe w zakresie edukacji online, projekty międzynarodowe, możliwości finansowania przedsięwzięć e-edukacyjnych.

W trakcie spotkania odbędzie się również ceremonia wręczenia nagród dla autorów najlepszego referatu, najlepszej pracy przygotowanej przez doktoranta oraz dla najlepszego systemu online.

Więcej informacji na: http://www.iasted.org/conferences/2006/mexico/c504.htm?wbe

IADIS International Conference Web Based Communities 2006, 26-28 lutego 2006, San Sebastian, Hiszpania

Konferencja ma na celu zebranie i przedyskutowanie naukowych metod organizowania i moderowania społeczności internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów, jak m.in.: promowanie społeczności, ochrona prywatności członków, moderowanie dyskusji, budowanie zaufania. Wybrane obszary tematyczne proponowane przez organizatorów to: historia, architektura i przyszłość społeczności internetowych, procesy grupowe, społeczności uczące się, telepraca. Spotkanie adresowane jest do naukowców oraz członków i moderatorów społeczności internetowych, którzy czują się odpowiedzialni za ich rozwój.

Więcej informacji na: http://www.iadis.org/wbc2006/index.asp

The convergence of traditional and distance learning in a world of increasing diversity, 23-24 marca 2006, Hamburg, Niemcy

W ciągu ostatnich 5-10 lat rozwój e-learningu na uniwersytetach niemieckich i brytyjskich, a także w całej Europie i na świecie, wpłynął znacząco na edukację. University of Hamburg i Open University, UK organizują wraz z sekcją edukacji na odległość stowarzyszenia German Association for University Continuing and Distance Education (DGWF) konferencję uświetniającą dziesięciolecie ich współpracy. Tematy przewodnie spotkania to: nauczanie tradycyjne a e-learning w ostatnich latach (jakie pojawiły się nowości?, jak tradycyjne uniwersytety mogą korzystać z doświadczeń edukacji na odległość i odwrotnie?), zmniejszanie barier - tworzenie dostępu do edukacji (jak "otworzyć" uczelnię na różne grupy studentów?, jak zmieni to proces rekrutacji, jakość oraz standardy?) oraz wspieranie studenta (jak należy wspierać studenta w kształceniu ustawicznym?, jak zdefiniować jakość wsparcia studenta?, jakie są następstwa otwartego dostępu do edukacji?).

Więcej informacji na: http://www.aww.uni-hamburg.de/fs/ou/konferenz/index_en.htm

1st International Conference on Interactive Mobile and Computer aided Learning IMCL2006, 19-21 kwietnia 2006, Princess Sumaya University for Technology, Amman-Jordan

Celem konferencji jest promocja m-learningu na środkowym-wschodzie, stworzenie forum wymiany poglądów i doświadczeń oraz bodźców do wdrażania najnowszych aplikacji w procesie kształcenia. Spotkanie organizowane jest przez Princess Sumaya University for Technology z Jordanii, Carinthia Tech Institute z Austrii oraz Royal Institute of Technology ze Szwecji.

Wybrane obszary tematyczne konferencji to: projektowanie i rozwój zawartości kursów, aplikacje i standardy m-learningu oraz kierunki jego rozwoju, wpływ m-learningu na zmiany społeczne, nowe modele nauczania, wirtualne kampusy i laboratoria, efektywność kosztowa.

Więcej informacji na: http://www.imcl-conference.org/

The 3rd International Conference Economy and Transformation Management, 5-6 maja 2006, University of the West, Timişoara, Rumunia

Organizatorzy konferencji Economy and Transformation Management proponują uczestnikom dyskusję nad zagadnieniami ujętymi w dwóch głównych nurtach tematycznych. Pierwszy z nich - Wpływ globalizacji na transformację organizacji - obejmuje takie aspekty, jak: strategie transformacji, kultura transformacji, e-marketing, rola technologii informacyjnych oraz wpływ wiedzy i nauczania na transformację organizacji. Drugi obszar tematyczny - Dynamika gospodarki europejskiej i światowej - dotyczy zagadnień społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy, rozwoju bankowości elektronicznej w Europie, konwergencja i rozwój w kontekście integracji europejskiej.

Termin nadsyłania streszczeń referatów upływa 15 stycznia, a referatów 20 lutego 2006 r.

Więcej informacji: http://www.fse.uvt.ro/conference39/

MIC'06 Management International Conference 2006, Advancing Business and Management in Knowledge-based Society, 23-25 listopada 2006, Bernardin Congress Centre, Słowenia

Siódma międzynarodowa konferencja MIC 2006 ma na celu omówienie zagadnień związanych z rozwojem biznesu i zarządzania w społeczeństwie opartym na wiedzy. Podczas spotkania dyskutowana będzie rola globalizacji i jej wpływ na jednostkę oraz społeczeństwo, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarek opartych na wiedzy. Uczestnicy zanalizują również różne biznesowe podejścia do zarządzania wiedzą, modele zarządzania i pozyskiwania wiedzy w gospodarkach w okresie transformacji, a także różne aspekty zarządzania wiedzą biznesową w kontekście internacjonalizacji i globalizacji.

Organizatorzy proponują szeroki wachlarz obszarów tematycznych, których dotyczyć będą referaty i dyskusje. Wybrane zagadnienia obejmują najbardziej aktualne tematy, takie jak: e-biznes, e-government, e-society, e-learning, zarządzanie wiedzą, innowacje czy blogi korporacyjne. Zwrócono również uwagę na stale aktualne dziedziny: finanse, HR, prawo biznesowe, etykę, marketing, organizacje non-profit oraz zarządzanie operacyjne.

Rejestracja na konferencję rozpoczyna się 1 lutego 2006 r., a termin przyjmowania streszczeń referatów upływa 1 kwietnia 2006 r. W trakcie konferencji zaplanowane są dodatkowe atrakcje sprzyjające nawiązywaniu kontaktów wśród uczestników: rejs wzdłuż wybrzeża Słowenii, wycieczka do Wenecji, zwiedzanie jaskini Dostojna oraz wiele innych.

Więcej informacji: http://mic.fm-kp.si.


Developing a Knowledge-Sharing Culture, 19-20 stycznia 2006, Londyn, Wielka Brytania

Budowanie oraz nieustanne rozwijanie warunków otoczenia, w których pracownicy chętnie będą współpracowali, przez wielu menedżerów określane jest mianem klucza do sukcesu programów zarządzania wiedzą. Dwudniowa konferencja organizowana przez Ark Group została tak zaprojektowana, by pokazać jej uczestnikom, w jaki sposób skutecznie zarządzać aktywnościami, których głównym zadaniem jest rozwijanie i kształtowanie kultury dzielenia się wiedzą. Warto dodać, że organizatorzy starają się także zwrócić uwagę na dynamikę zmian kultury organizacyjnej towarzyszących zmianom otoczenia biznesowego.

Po konferencji jej uczestnicy będą w stanie:

  • dokonać pomiaru i przedstawić wartość płynącą z dzielenia się wiedzą;
  • radzić sobie z przeszkodami z obszaru IT, które mogą mieć wpływ na dzielenie się wiedzą;
  • promować dzielenie się wiedzą (nawet wśród cynicznie nastawionych odbiorców);
  • stworzyć skuteczną strukturę nagród oraz mechanizmy uznania dla osób/grup szczególnie zaangażowanych w dzielenie się wiedzą.
Konferencja obejmuje sesje warsztatowe, dyskusje oraz debaty z innymi uczestnikami i prelegentami. Dostarczy także z pewnością praktycznych wskazówek dotyczących kroków, jakie należy podjąć w procesie wdrażania zarządzania wiedzą.

Więcej informacji na: http://www.ark-group.com.


Seminarium z cyklu "Informatyka w Administracji" Zarządzanie elektronicznymi dokumentami w administracji - e-sprawozdawczość budżetowa, informatyzacja zadań publicznych, 31 stycznia 2006, Warszawa

Kolejne seminarium z cyklu "Informatyka w Administracji" poświęcone jest zarządzaniu dokumentami elektronicznymi. Tematyka wykładów przewidzianych przez organizatora - Centrum Promocji Informatyki - oscyluje wokół wprowadzania podpisu elektronicznego oraz narzędzi informatycznych umożliwiających wykorzystanie elektronicznego obiegu dokumentów w urzędach publicznych i jednostkach samorządu terytorialnego.

Pełen zakres tematyki seminarium pokazuje szczegółowa lista wykładów i prezentacji przewidzianych w jego programie.

  • Informatyzacja finansów publicznych poprzez elektroniczne narzędzia dla opracowywania budżetów jednostek samorządów terytorialnego i zarządzania ich finansami;
  • Warunki realizacji e-sprawozdawczości budżetowej. Wdrożenie podpisu elektronicznego w jednostkach samorządu terytorialnego, w związku z wprowadzeniem nowego systemu sprawozdawczości budżetowej od 2006 r.;
  • Systemy informatyczne w urzędach i izbach skarbowych;
  • Poczta elektroniczna, dedykowana jednostkom samorządu terytorialnego i innym instytucjom publicznym;
  • Digitalizacja dokumentacji e-administracji. Standard dokumentu elektronicznego w administracji -niezbędne elementy struktury dokumentów elektronicznych;
  • Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w administracji.
Więcej informacji na: http://www.e-administracja.org.pl/konferencje/2005/zeda

Najlepsze praktyki IT w branży bankowo-finansowej: Klient - Technologia - Prawo, 21 lutego 2006, Warszawa

Organizatorzy, przeznaczonej przede wszystkim dla praktyków, konferencji planują wystąpienia przedstawicieli banków i instytucji finansowych, którzy będą mówić głównie o własnych doświadczeniach z zakresu zrealizowanych projektów, przeprowadzonych wdrożeń i zmian organizacyjno-technologicznych w swoich instytucjach.

Zagadnienia poruszane podczas wykładów na konferencji to m.in.:

  • Digitalizacja procesów biznesowych jako czynnik zwiększania produktywności,
  • Jakość systemów IT,
  • Obowiązujące rozwiązania prawne a systemy informatyczne,
  • Wydajność i bezpieczeństwo w zarządzaniu infrastrukturą IT.
Bardzo ciekawe wydają się zwłaszcza, przewidziane na koniec konferencji, dwa panele dyskusyjne na temat bankowości internetowej oraz kwestii opłacalności outsourcingu informatycznego.

Więcej informacji na: http://www.computerworld.pl/konferencje/

Stan na 12 grudnia 2005 roku.

Serwisy internetowe


JSTOR

JSTOR jest organizacją non-profit, której misją jest tworzenie i prowadzenie internetowego archiwum pism naukowych oraz udostępnianie zgromadzonych treści jak największemu gronu odbiorców. JSTOR umożliwia naukowcom przeglądanie archiwalnych numerów czasopism wraz z ilustracjami i tabelami w takiej formie, w jakiej były one opublikowane. Pisma publikowane w bazie dotyczą wielu dziedzin nauki, w tym także biznesu (47 tytułów), matematyki i statystyki (30 tytułów).

Więcej informacji na: www.jstor.org

Research Papers in Economics

RePEc (Research Papers in Economics) to wspólna inicjatywa ponad 100 osób z 49 krajów (z Europy, w tym również z Polski, Izraela, Chin, Brazylii), polegająca na publikowaniu we wspólnej bazie artykułów i materiałów z dziedziny ekonomii. Wszystkie opracowania dostępne są dla użytkowników serwisu za darmo. Obecnie w bazie znajduje się ponad 340 000 różnego rodzaju plików - artykułów publikowanych w pismach naukowych, fragmentów książek i publikacji czy nawet oprogramowania. Celem serwisu jest również promowanie komunikacji i współpracy pomiędzy ekonomistami i naukowcami z pokrewnych dziedzin, dlatego zawiera kontakty do autorów (ponad 6 000) oraz instytucji (ponad 8 000).

Więcej informacji na: www.repec.org


Internet Standard

Internet Standard - Magazyn Nowej Gospodarki, to serwis, który poświęcony jest internetowi, telekomunikacji i informatyce. Znajdują się w nim aktualne wiadomości, badania internetu, wywiady i sondy. Ciekawym działem jest forum ekspertów m.in. ds. bezpieczeństwa internetu, reklamy internetowej, e-biznesu, telefonii internetowej, itp. Interesujący wydaje się również dział Download, w którym dostępne są programy pomocne w obsłudze firmy i w komunikacji, sterowniki, książki, klienty internetowe, przeglądarki i inne funkcjonalne narzędzia. Strona główna serwisu zawiera linki do najpopularniejszych portali i sieci reklamowych, dostępna jest także subskrypcja newsletterów: Wydarzenia, Przegląd prasy i Przegląd tygodnia.

Serwis prowadzony jest przez firmę IDG Poland SA, polski oddział międzynarodowego wydawnictwa International Data Group. IDG Poland wydaje m.in. "Computerworld", "CXO", "PC World Komputer".

Więcej informacji na: http://www.internetstandard.pl/