E-mentor logo
E-mentor nr 4 (11) / 2005

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Marek Hyla, Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005

O kształceniu przez internet mówi i pisze się coraz więcej. Przejawem dużego zainteresowania e-edukacją są coraz liczniej organizowane konferencje i warsztaty, tak przez środowisko akademickie, jak również świat biznesu. Na gruncie polskim idee e-learningu propaguje "e-mentor". Nieoceniony wkład w promocję e-edukacji miały też czasopisma elektroniczne "MEWa" i "Wirtualna Edukacja". Ważnymi pozycjami w biblioteczce każdego entuzjasty nowoczesnych technologii w dydaktyce są również publikacje pokonferencyjne. Brak jednak oferty zwartych publikacji monograficznych, kompleksowo ujmujących problematykę e-learningu. Próbę przełamania tego stanu rzeczy stanowią zapewne starania takich osób, jak Marek Hyla. To już druga książka tego autora, reprezentanta e-learningu korporacyjnego. Publikacja w sposób wszechstronny prezentuje problematykę e-learningu. Jak pisze autor, na e-learning składają się zarówno technologia oraz treści szkoleniowe, jak i usługi wsparcia procesu nauczania.

Przewodnik po e-learningu tworzy sześć rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza czytelnika w problematykę e-edukacji, prezentuje e-learning na tle procesów szkoleniowych, technologii i oprogramowania, zarządzania kadrami w firmie, rozwoju internetu. Rozdział drugi to swoisty przegląd technologiczny. Osoby zainteresowane w szczególności technologią powinny sięgnąć również po pierwszą książkę . E-learning . od pomysłu do rozwiązania. Trzeci rozdział koncentruje się na oprogramowaniu. Czytelnik może zapoznać się z charakterystyką nie tylko systemów LMS, LCMS, ale również systemów służących do zarządzania kompetencjami i umiejętnościami, wspierania pracy zawodowej oraz testowania wiedzy. Cześć czwarta koncentruje się na treściach szkoleniowych. Autor prezentuje klasyfikacje kursów e-learningowych, omawia wachlarz barier utrudniających sprawną realizację procesu e-szkolenia, przytacza zasady i standardy budowy struktur kursów oraz ich treści, jak również analizuje gamę podstawowych komponentów technologicznych treści szkoleniowych. Na zakończenie autor podjął się także zaprezentowania strony organizacyjnej otoczenia procesów e-learningowych, efektów e-szkoleń, sposobów i kosztów wdrożenia zarówno technologii, jak i prowadzenia kursów, o czym traktują kolejno rozdział piąty i szósty.

Po tak krótkim opisie szerokiego wachlarza zagadnień podejmowanych w książce warto podkreślić, iż zakres poruszanej problematyki wpłynął niekorzystnie na stopień wyczerpania każdego z tematów. Miejscami też trudno zgodzić się z opiniami autora, jednakże książka ta napisana jest bardzo przystępnym językiem i adresowana do wszystkich zainteresowanych problematyką, w szczególności rozpoczynającym swoją przygodę z e-learningiem. Dodatkowo autor postawił na atomizację prezentowanych treści. Zaletą tego jest możliwość .wybiórczego czytania książki.. Podsumowując, należy podkreślić, iż pozycja ta wyróżnia się na jeszcze ciągle młodym i rozwijającym się rynku e-learningu w Polsce i jest niewątpliwie bardzo cenna. Miejmy nadzieję, że uboga oferta publikacji z tego zakresu będzie nadal wzbogacana o kolejne, zgłębiające tematykę monografie.
Zachęcamy do lektury książki Marka Hyli.
Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa pod adresem www.oe.pl


C.K. Prahalad, Venkat Ramaswamy, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa 2005

Rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. W jaki sposób powinna działać organizacja, która chce przetrwać i umacniać swoją pozycję? Jakie czynniki staną się podstawą do oceny konkurencyjności firmy w przyszłości? Swoją wizję przedstawiają w nowej publikacji Przyszłość konkurencji C.K. Prahalad i Venkat Ramaswamy. Podtytuł Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami jest wyrazem poglądów autorów, którzy sugerują, że w przyszłości pojawi się całkiem nowe podejście do wartości - będzie ona tworzona wspólnie przez firmę i jej klientów.

Celem książki jest zachęcenie czytelnika do działania i kreowania zmian w swoim otoczeniu. Autorzy namawiają menedżerów do zerwania z dotychczasowym sposobem działania i poszukiwania nowych okazji, nowego kapitału strategicznego, który pomoże organizacji przekształcić się w firmę nowej klasy, firmę konkurencyjną. Publikacja będzie jednak ciekawą lekturą nie tylko dla menedżerów; liczne przykłady i wskazówki mogą być pomocne również dla wykładowców i studentów zajmujących się zagadnieniami rynku i konkurencji.

Projekty współfinansowane ze środków UE - Od pomysłu do studium wykonalności, red. J. Skrzypek, TWIGGER S.A., Warszawa 2005

Analizując dotychczasowe doświadczenia polskich instytucji w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych, można zauważyć, że nie braknie dobrych pomysłów na projekty, lecz pojawia się wciąż wiele trudności podczas konstruowania wniosku o dotację. Publikacja Projekty współfinansowane ze środków UE pod redakcją J. Skrzypka to kompendium wiedzy na temat tworzenia, zarządzania i realizacji projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych. Będzie ona niezwykle pomocna dla osób, które zamierzają starać się o dofinansowanie i poszukują informacji na ten temat.

W publikacji autorzy omawiają podstawowe zasady funkcjonowania funduszy unijnych, przedstawiają zasady konstrukcji studium wykonalności oraz biznesplanu projektu. Książka zawiera również prezentację produktów i usług bankowych wykorzystywanych podczas absorpcji środków oraz opis wybranych funduszy celowych Banku Gospodarstwa Krajowego. Do poradnika dołączono CD-ROM z materiałami uzupełniającymi.
Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa pod adresem www.twigger.pl

I. Olchowicz, A. Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach według ustawy o rachunkowości i MSR, Difin, Warszawa 2005

Regulacje prawne dotyczące rachunkowości były w Polsce już wielokrotnie zmieniane, a w 2005 r. dodano kolejne unormowania związane z zastosowaniem Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Taka sytuacja powoduje konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy pracowników działów finansowo-księgowych oraz innych osób zajmujących się rachunkowością. Pogłębianie wiedzy teoretycznej nie zawsze jest wystarczające dla zastosowania nowych norm w codziennej działalności firm i instytucji. Publikacja I. Olchowicz i A. Tłaczały Rachunkowość finansowa w przykładach umożliwia przeanalizowanie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów. Teoria jest w książce ograniczona do niezbędnego minimum, a wielość zadań pozwala na przećwiczenie i zrozumienie zagadnień praktycznych. Vademecum adresowane jest do wszystkich osób, które zajmują się na co dzień rachunkowością i chcą pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie.
Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa pod adresem www.difin.pl


Christina Evans, Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005

Znajomość tematyki zarządzania wiedzą staje się w obecnych czasach niezbędna dla osób kierujących organizacjami. Ogromna ilość informacji wymaga uporządkowania i pogrupowania w taki sposób, aby mogła być w odpowiedni sposób użyta z korzyścią dla przedsiębiorstwa. Do stosowania takiego podejścia konieczne jest jednak zaangażowanie pracowników, a także wdrożenie procedur zachęcających do dzielenia się wiedzą. Ch. Evans w swojej książce zajmuje się tym właśnie aspektem KM - powiązaniem zarządzania wiedzą z pracą działu zasobów ludzkich.

Autorka wskazuje na konieczność wykształcenia w firmie kultury podporządkowanej wiedzy i przedstawia swoją propozycję struktury, funkcji i obowiązków oraz roli działu kadr funkcjonującego w takiej kulturze. Sugeruje, że dział zasobów ludzkich powinien wdrażać zasady KM na każdym etapie realizacji swoich zadań, a także wciąż zwiększać swoje umiejętności i znaczenie w strukturze firmy. Publikacja jest adresowana do osób zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz studentów uczelni ekonomicznych i szkół zarządzania.
Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa pod adresem www.pwe.pl

Leif Edvinsson, Corporate Longitude. What you need to know to navigate the knowledge economy?, Prentice Hall, 2002

W biznesie zbyt często zbieramy informacje i staramy się jak najwięcej dowiedzieć o przeszłej sytuacji (finansowej) firmy, nie posiadając wystarczającej wiedzy na temat teraźniejszości, a tym bardziej potencjału, który zadecyduje o jej przyszłej pozycji. Leif Edvinsson, jeden z autorów koncepcji kapitału intelektualnego, w swojej kolejnej - po Kapitale intelektualnym - książce pokazuje Czytelnikowi, co tak naprawdę jest ważne dla przyszłego sukcesu firmy. W metaforyczny, niezwykle inspirujący sposób snuje on opowieść o nieodkrytych lub niedostrzeganych obszarach firmy, wskazując na te, w których w szczególności należy dopatrywać się ukrytych źródeł jej wartości.

Czy w tradycyjnej analizie firmy odnotowujemy rezygnację z pracy kluczowych osób? W jaki sposób mierzymy stratę kluczowych klientów? A niepowodzenia w projektach? Edvinsson przekonuje, że mierniki, jakich najczęściej używamy do oceny stanu firmy czy zarządzania nią, pozwalają nam tylko częściowo zrozumieć, w którą stronę się poruszamy.

Współczesna firma najczęściej zarządzana jest głównie w oparciu o wyniki finansowe. Autor określa to metaforycznie jako korporacyjną szerokość geograficzną. Ale jak wiemy, sama znajomość szerokości geograficznej niewiele mówi żeglarzom o ich faktycznej pozycji. Do tego potrzebna jest jeszcze druga zmienna - długość geograficzna. Leif Edvinsson pomaga Czytelnikowi odkryć praktyczne metody pomiaru kapitału intelektualnego oraz zarządzania nim - swoistą "korporacyjną długością". Jego zdaniem, jest to jedyna sensowna droga do efektywnego wykorzystania potencjalnej energii organizacji.

Przeciwstawia on klasycznej ekonomii Adama Smitha reguły Nowej Gospodarki, a wśród nich rolę przywództwa, kształtujących się rynków wiedzy, unikalnego modelu biznesowego, od których rozpoczyna on swą "podróż". W dalszych częściach zwraca uwagę na zmieniającą się naturę wartości, redefiniującą źródła jej generowania (takie jak talent, relacje...). Autor stara się pomóc Czytelnikowi zidentyfikować i zminimalizować luki w obszarze czynników niematerialnych (intangible gaps) i uczy go patrzeć na firmę z nowej perspektywy. Inspiruje do nowatorskiego myślenia o innowacyjności (Gdzie najlepiej dokonuje się wymiana pomysłów? W kuchni czy w sali konferencyjnej?) oraz o prowadzeniu biznesu (Stary język biznesowy [technokratyczny, pozbawiony metafor, bez emocji - przyp. BM] stanowi jedną z barier nowego sposobu myślenia).

Nowe metafory, nowe modele, nowe organizacje - w gospodarce wiedzy organizacje powinny zdefiniować się na nowo jako przedsiębiorstwa inteligentne, zapewniające między innymi odpowiednią przestrzeń do pracy swym pracownikom wiedzy.

Przedsiębiorstwa, myśląc o innowacyjności, powinny zmienić swój sposób myślenia o niej, zapominając o procesie innowacji jako linearnym, statycznym łańcuchu tworzenia wartości. System innowacji powinien mieć charakter dynamiczny, odzwierciedlający współzależność relacji pomiędzy jego elementami, gdyż jedynie w wyniku interakcji zachodzących na ich styku mogą rodzić się nowe idee.

Wartym zauważenia jest także pewien "techniczny" zabieg, zastosowany prze Edvinssona w książce - do każdego z podrozdziałów dołącza on warte poznania, związane z tematem odnośniki do stron internetowych, które w przyjętej w książce konwencji stanowią swoisty kompas, ułatwiający nawigowanie po temacie. (BM)
Publikację można nabyć w księgarniach internetowych, m.in. Amazon.com (http://www.amazon.com), Biblio.com (http://www.biblio.com), Adebooks.com (http://www.abebooks.com).


Anna Owczarz, Jak wykorzystać internet w poszukiwaniu pracy?, Helion, Warszawa 2005

Nakładem wydawnictwa Helion ukazał się na rynku praktyczny poradnik ułatwiający poszukiwanie pracy za pośrednictwem internetu. Jest to bardzo cenna pozycja dla wszystkich pracodawców, ponieważ coraz więcej z nich decyduje się na poszukiwanie pracowników poprzez umieszczanie ofert pracy w internecie.
Powstają całe serwisy internetowe poświęcone tworzeniu baz ofert firm poszukujących pracowników z jednej strony oraz ułatwiające wyszukiwanie odpowiedniej pracy osobom jej poszukującym.

Bogato ilustrowana przykładami z sieci książka jest godna polecenia wszystkim poszukującym pracy i ją oferującym. Zawiera ona nie tylko adresy najbardziej znanych polskich portali dla pracowników i pracodawców, ale prezentuje także inne formy poszukiwania pracy przez internet, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Należą do nich informacje o grupach i forach dyskusyjnych, programach pomocowych oferowanych przez instytucje rządowe, pozarządowe czy inicjatywy firm prywatnych. Jest też rozdział poświęcony poszukiwaniu pracy dla osób niepełnosprawnych - bardzo cenny ze względu na ułatwienia komunikacyjne, jakie oferuje sieć komputerowa pomiędzy niepełnosprawnym pracownikiem a pracodawcą.
Istotne wskazówki mogą znaleźć również osoby rozpoczynające własną działalność gospodarczą czy szukające miejsca na praktykę studencką lub pracę wakacyjną.

Książka dostępna na stronach wydawcy: http://helion.pl/ksiazki/inprac.htm.

Małgorzata Engeleit, Wirtualne walne zgromadzenie. Wpływ Internetu na prawo spółki akcyjnej, Difin, Warszawa 2005

Szybki rozwój usług elektronicznych i rosnąca ich popularność sprawiają, że coraz częściej są one wykorzystywane także w procesach komunikacyjnych spółek akcyjnych. Publikacja M. Engeleit Wirtualne walne zgromadzenie omawia w sposób dogłębny możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w spółce akcyjnej. Autorka zwraca uwagę na fakt niedomagania obecnego systemu organizacji wewnętrznej, w tym np. możliwości realizacji praw korporacyjnych i proponuje szersze zastosowanie nowych mediów.

W publikacji przedstawiono prawne aspekty zastosowania internetu w spółce akcyjnej na gruncie prawa polskiego, a także w obcych systemach prawnych (Niemcy, Francja, USA). Książka adresowana jest do osób, które m.in. zamierzają wdrożyć narzędzia komunikacji elektronicznej w swoich instytucjach.
Publikacja dostępna jest na stronach wydawnictwa pod adresem www.difin.pl


Mieczysław Malewski, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998

Publikacja nie należy wprawdzie do najaktualniejszych, jednakże poruszana w niej problematyka pozostaje nadal jednym z najczęściej dyskutowanych zagadnień naukowych. Andragogika jest młodą dyscypliną nauk o edukacji. Dyskusja nad stanem jej teoretyczności toczy się w środowisku naukowym nieprzerwanie od kilkunastu lat. W niniejszej publikacji przedstawione zostały argumenty potwierdzające duży stopień zaawansowania teoretycznego andragogiki jako wyspecjalizowanej dyscypliny nauk o edukacji. Autor skoncentrował się m.in. na dwóch pytaniach: Jakim spektrum teorii naukowych dysponuje andragogika na obecnym etapie rozwoju? Jakimi procedurami metodologicznymi i strategiami teoriotwórczymi posługują się badacze oświaty dorosłych w dążeniu do nadania wynikom swoich badań formy teorii naukowych?

Opracowanie jest zbiorem najbardziej interesujących teorii edukacji dorosłych, wraz z ich analizą i próbą określenia ich stanu teoretyczności.

Książka adresowana jest nie tylko do andragogów profesjonalnie zajmujących się badaniem oświaty dorosłych, ale także do studentów studiów pedagogicznych, a dla studentów specjalizacji andragogicznych jest to lektura z kategorii pozycji obowiązkowych.

Książkę można nabyć w księgarniach internetowych m.in. Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego http://www.wuwr.com.pl.

Konferencje


Prowadzenie projektów e-learningowych, 11-12 października, Warszawa

W dniach 11-12 października 2005 r. w Warszawie odbędzie się konferencja Prowadzenie projektów e-learningowych, której adresatami są przede wszystkim specjaliści ds. szkoleń, ds. personalnych oraz IT, którzy odpowiadają za wdrożenia multimedialnych szkoleń w firmach komercyjnych oraz instytucjach finansowych.

Podczas konferencji wystąpią przedstawiciele firm komercyjnych oraz instytucji finansowych, którzy mają za sobą pomyślne wdrożenia szkoleń prowadzonych metodą e-learning. Przedstawią oni prelekcje m.in. obejmujące takie tematy, jak:

  • 20 powodów, dla których wdrożenia e-learningu kończą się fiaskiem oraz 40 powodów, dla których warto podejmować to ryzyko.
  • E-learning z natury jest nudny, więc jak stworzyć pasjonujące szkolenie?
  • Organizacja pracy w projekcie, czyli kto za co odpowiada?
  • Symulacje i ich zastosowanie w edukacji i kształceniu pracowników - studium przypadku.
  • Etapy powstawania e-szkolenia - studium przypadku.
  • Wykorzystanie e-learningu w doskonaleniu kompetencji pracowniczych - analiza przypadku.
  • Mentoring, czyli jak prowadzić szkolenia w korporacyjnej sieci - studium przypadku.
  • E-learning nie musi być drogi.
  • Szkolenia na ekrany dotykowe - studium przypadku.
Więcej informacji na: http://www.teamnet.pl/konferencja/.

Eighth International LLinE Conference What Future for Lifelong Learning in Europe - A Time for Choice, 20-22 października, Helsinki, Finlandia

Kraje Unii Europejskiej, zgodnie z wytycznymi Strategii Lizbońskiej, zmieniają swoje programy kształcenia, dostosowując je do nowych potrzeb - zwiększonej konkurencyjności, aktywnego obywatelstwa i polityki "włączania" marginalizowanych osób (inclusion). Przyszła Europa będzie od nas również wymagała większego zrozumienia dla różnorodności - na wszystkich obszarach. Jaka jest rola i cel kształcenia ustawicznego i kształcenia dorosłych w przyszłości?

Ósma międzynarodowa konferencja What future for Lifelong Learning in Europe organizowana jest wspólnie z obchodami dziesiątej rocznicy wydawania dziennika edukacyjnego Lifelong Learning in Europe - LlinE. Organizatorzy zapraszają osoby, które tworzą strategie dla kształcenia ustawicznego, wykładowców i decydentów oraz wszystkich, którzy zajmują się edukacją.

Więcej informacji na: http://sivistys.net/?action=arkisto&RYHMA=49&ID=1251

E-learning: state of the art and future perspectives, 26 listopada 2005, Sardynia, Włochy

Konferencja E-learning: state of the art and future perspectives organizowana jest w ramach pierwszej edycji E-learning Day. W programie wydzielono cztery obszary tematyczne: e-learning w edukacji, w administracji publicznej, w medycynie oraz w MŚP (małych i średnich przedsiębiorstwach). W sekcji poświęconej edukacji, organizatorzy zwrócą szczególną uwagę na aspekty związane z wdrażaniem narzędzi i metodologii e-learningu w szkołach, uniwersytetach i kształceniu ustawicznym. Przedmiotem dyskusji będzie również wpływ, jaki te narzędzia i strategie wywierają na wykładowców i studentów oraz nowe zagadnienia pedagogiczne powstałe w wyniku stosowania nowoczesnych technologii w edukacji.

Więcej informacji na: http://www.elearnday.it/

Online Educa Berlin 2005, 30 listopada - 2 grudnia 2005, Berlin, Niemcy

Jedenasta edycja największej konferencji e-learningowej Online Educa, organizowanej co roku w Berlinie, z pewnością zgromadzi wybitnych ekspertów zajmujących się edukacją online (w ubiegłorocznej, jubileuszowej edycji wzięło udział ponad 1700 osób z 66 krajów, w tym 4% pochodziło z Polski). Podczas spotkania będzie można wysłuchać ponad 300 mówców z ponad 40 krajów, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i poglądami na temat zagadnień, którym poświęcona jest konferencja. Istnieje również możliwość uczestniczenia w warsztatach i seminariach, a także wydarzeniach towarzyszących konferencji (spotkaniach, pokazach produktów, prezentacji najlepszych praktyk).

Więcej informacji na: http://www.online-educa.com.

The Middle East Education Market MEEM, ACADEMIA EGYPT 2005, The 5th International Convention on Higher Education, Training & Recruitment, 7-9 grudnia 2005, Kair, Egipt

ACADEMIA EGYPT 2005 to spotkanie umożliwiające dotarcie do tysięcy studentów i menedżerów poszukujących nowych ofert edukacyjnych. Konferencja podzielona jest na trzy główne obszary tematyczne: pierwszy dotyczy szkolnictwa wyższego, drugi możliwości rozwoju kariery, a trzeci e-learningu i ICT. Ubiegłoroczna ACADEMIA EGYPT 2004 zgromadziła 94 instytucje z 16 krajów i ponad 18 000 uczestników. W czasie jej trwania odbyło się 9 warsztatów i 36 seminariów dla studentów. Podjęto na niej również inicjatywę stworzenia Arab Organization for Quality Assurance and Accreditation - pierwszej rządowej instytucji oceny jakości i akredytacji na Środkowym Wschodzie.

Węcej informacji na: http://www.academiaegypt.com

International Joint Conferences on Computer, Information, and Systems Sciences, and Engineering (CISSE 05), 10-20 grudnia 2005, University of Bridgeport, USA

CISSE 05 to wirtualna konferencja organizowana przez University of Bridgeport. Prelegenci będą prezentować swoje referaty z użyciem narzędzi internetowych, a sesje konferencyjne będą dostępne wyłącznie online - jedyne, czego potrzeba, aby uczestniczyć w tym międzynarodowym forum wymiany poglądów to dostęp do internetu.

CISSE 05 składa się z czterech konferencji: International Conference on Industrial Electronics, Technology & Automation (IETA 05), International Conference on Telecommunications and Networking (TeNe 05), International Conference on Systems, Computing Sciences and Software Engineering (SCS2 05), International Conference on Engineering Education, Instructional Technology, Assessment and E-learning (EIAE 05).

Więcej informacji na: http://www.cisse2005.org.

The 6th International Conference on Virtual University VU'05, 15-16 grudnia 2005, Bratysława, Słowacja

[11~ Szósta międzynarodowa konferencja Virtual University poświęcona będzie wdrożeniom e-learningu w takich obszarach, jak m.in.: zarządzanie zmianą, kształcenie dorosłych, administracja publiczna, prawo europejskie czy ekonomia. Podczas spotkania zorganizowanych zostanie kilka sesji plenarnych z udziałem wybitnych ekspertów. Odbędzie się również dyskusja na temat aktualnych problemów i wdrażania e-learningu na Słowacji. Dodatkową atrakcją jest międzynarodowy konkurs na najlepiej zaprojektowany kurs lub wykład.

Więcej informacji na: http://www.eas.sk/virtuni/index_en.php.


Kongres Kadry - HR. Od projektu do efektu, 3-5 października 2005, Warszawa

Kongres Kadry, organizowany pod hasłem HR od PROJEKTU do EFEKTU ma na celu określenie miejsca HR w strukturze organizacyjnej. W założeniu funkcja HR powinna integrować strategię (projekt) ustaloną przez kierownictwo z procesami realizowanymi przez menedżerów liniowych. A jak jest naprawdę? Odpowiedzią na pytania o miejsce i sens działań funkcji HR w organizacji są 24 dowody skuteczności HR prezentowane w formie sesji panelowych. Rozeznanie w całorocznych planach decydentów HR zapewnia udział w forum badawczym Trendy HR w Polsce w 2006 r. O współpracy w zakresie HR w różnych kulturach opowiedzą eksperci ASTD Global Network na forum międzynarodowym. Możliwości rozwoju umiejętności w zakresie skutecznego zarządzania projektami oraz w efektywnej organizacji pracy stwarzają programy certyfikacyjne. Kongres Kadry w nowej formule stanowi zarazem podstawę do wprowadzania uznawanych na świecie systemów certyfikacji HR rozwijanych w Obserwatorium Zarządzania: HPI, PMI, ROI.

Wśród licznych sesji tematycznych na szczególną uwagę osób zainteresowanych zarządzaniem wiedzą i kapitałem intelektualnym zasługują m.in.

  • Creating a Coaching Culture: What, why and how?
  • Jak mierzyć wpływ coachingu na wyniki biznesowe?
  • Jak poprawia się jakość współpracy i komunikacji po wprowadzeniu narzędzia przywództwo sytuacyjne SLII?
  • Jakie są mechanizmy wyłaniania i zarządzania talentami zgodnie ze strategią firmy?
  • Jak rozwiązania informatyczne mogą wspierać tworzenie nowoczesnego systemu motywacyjnego?
  • Jak zarząd komunikuje strategię firmy i inwestuje w kapitał ludzki?
  • Jak angażować kadrę kierowniczą w rozwój pracowników za sprawą umiejętnej komunikacji w ramach kwintetu szkoleniowego?
Szczegółowy program Kongresu oraz informacje organizacyjne na: http://www.kadry.nf.pl/kongres.

Innowacje kształcenia w uczelni wyższej, 24 października 2005 r., Wrocław

Katedra Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu organizuje w październiku seminarium naukowe poświęcone innowacjom kształcenia w szkolnictwie wyższym. Spotkanie ma na celu wymianę poglądów na temat procesu kształcenia w uczelniach wyższych, szczególnie w ujęciu nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.

Więcej informacji na: http://www.wso.wroc.pl


Hurtownie danych i Business intelligence. Zarządzanie informacją w praktyce, 25 października 2005, Warszawa

Konferencja jest kolejnym spotkaniem użytkowników i firm wdrażających systemy Hurtowni danych i Business intelligence (BI). Program konferencji koncentruje się przede wszystkim na praktycznych aspektach wdrażania i użytkowania systemów informatycznych klasyfikujących się w rodzinie hurtowni danych i BI. Wdrażanie dużych systemów informatycznych (SI) wymaga odpowiednich umiejętności menedżerskich, dużego doświadczenia, wielkiej elastyczności i skutecznego zmierzania do obranego celu wdrożenia. Użytkowanie takich systemów wymaga dużej dojrzałości ze strony ich użytkowników i bardzo często dużych zmian w organizacji miejsca pracy użytkownika. Obie strony wdrażania SI, czyli firma wdrażająca i firma użytkująca muszą obdarzyć siebie zaufaniem niezbędnym dla przeprowadzenia niezwykle trudnego procesu wdrażania SI.

W poszczególnych wykładach i prezentacjach firmowych organizatorzy skoncentrowali się na trzech zasadniczych zagadnieniach:

  • czym jest informacja i system informacyjny?
  • zagadnienia dotyczące wdrażania systemów zarządzania informacją,
  • technologia systemów zarządzania informacją, hurtowni danych, BI.
Szczegółowe informacje i program na: http://www.cpi.com.pl/imprezy/2005/hudbi/index.php.

Dokument elektroniczny - zarządzanie i bezpieczeństwo, 26 października 2005, Warszawa

Podstawą działania współczesnych przedsiębiorstw i instytucji państwowych staje się szybkie i efektywne elektroniczne przetwarzanie danych - realizowane za pomocą obiegu dokumentów w formie elektronicznej. W sytuacji wzrastającej wagi dokumentów elektronicznych istotne staje się, nie tylko ich organizacja, ale również bezpieczeństwo. Tej tematyce poświęcona jest konferencja Dokument elektroniczny - zarządzanie i bezpieczeństwo.

Zagadnienia szczegółowe, które będą poruszane na konferencji to:

  • dokument elektroniczny - definicja i najnowsze zmiany w ustawodawstwie dotyczące dokumentu elektronicznego;
  • zarządzanie dokumentami elektronicznymi;
  • bezpieczeństwo dokumentów elektronicznych.
Konferencja jest skierowana do: kadry zarządzającej, dyrektorów działów informatyki, dyrektorów działów finansowych, menedżerów różnych szczebli oraz specjalistów IT.

Więcej informacji na: http://www.egospodarka.pl/szkolenia/traininginfo/408

VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Zarządzanie przedsiębiorstwem. Teoria i praktyka, 24-25 listopada 2005, Kraków

To już 8. edycja konferencji Zarządzanie przedsiębiorstwem. Teoria i praktyka, organizowanej przez Wydział Zarządzania AGH w Krakowie oraz Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Konferencja kierowana jest zarówno do przedstawicieli świata nauki zajmujących się teorią zarządzania, jak i do praktyków - przedstawicieli przedsiębiorstw.

W roku bieżącym organizatorzy konferencji pragną silniej zaakcentować zagadnienia zastosowań technologii informatycznych w zarządzaniu i w inżynierii produkcji. A sama konferencja stworzy okazję do wymiany idei i doświadczeń osób nie tylko zajmujących się problematyką zarządzania, lecz także zaangażowanych w rozwijanie zaawansowanych technologii informatycznych.

Tematyka spotkania obejmuje między innymi następujące zagadnienia:

  • Technologie informatyczne w zarządzaniu,
  • Zaawansowane techniki przetwarzania danych w zarządzaniu,
  • Innowacyjność w zarządzaniu przedsiębiorstwem i produkcją,
  • Optymalizacja łańcuchów dostaw,
  • Informatyzacja w przedsiębiorstwie,
  • Społeczne aspekty informatyzacji.
Więcej informacji na: http://www.zarz.agh.edu.pl/kzp/.


Innovation Days, 13-14 października 2005, Pałac w Jabłonnej pod Warszawą

Tegoroczne Innovation Days to już druga edycja międzynarodowego seminarium skierowanego do średniej i wyższej kadry menedżerskiej, którego celem jest wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze innowacyjności korporacyjnej. Firmy takie jak Siemens, Chevron, PTC, Hochtief czy Bank Millennium zaprezentują, jak wspierają budowanie klimatu innowacyjności i motywują pracowników do zgłaszania innowacyjnych pomysłów.

Więcej informacji na: http://www.innovatika.com/innovationdays/index.html.

KM Asia, 25-27 października, Singapur

Konferencja KM Asia jest jedną z największych i najbardziej prestiżowych konferencji z zakresu zarządzania wiedzą w regionie. Gromadzi menedżerów oraz ekspertów o światowej i regionalnej sławie.

Wśród zaproszonych gości w tym roku znajdą się takie sławy, jak:

  • Larry Prusak - "ojciec" zarządzania wiedzą. Jego prezentacja skoncentrowana będzie na przedstawieniu najnowszych rozwiązań z zakresu zrozumienia istoty oraz podnoszenia efektywności pracy opartej na wiedzy (knowledge work).
  • Dave Snowden - dyrektor Cynefin Centre for Organisational Complexity. Jego prezentacja - oparta zarówno na fundamentach teoretycznych, jak i praktycznym, wieloletnim doświadczeniu - skoncentrowana będzie na przedstawieniu najważniejszych zasad oraz wskazówek dotyczących tworzenia systemów wspierających zarządzanie wiedzą, sposobów zarządzania uwagą czy doboru i budowania skutecznych zespołów przywódców.
  • dr John Seely Brown - Chief of Confusion, którego wystąpienie ukierunkowane będzie na metody podnoszenia innowacyjności organizacji. W swojej prezentacji przedstawi on problematykę kształtowania zdolności organizacji, przekonując, że w obecnych warunkach społeczno gospodarczych można osiągnąć sukces jedynie tworząc otwarte procesy w ramach sieci powiązań.
Szczegółowy program konferencji na: http://www.kmasia.com/.

KM Europe, Capturing, exploiting & sharing information assets, 7-8 listopada, Amsterdam, Holandia

Program tegorocznej konferencji KM Europe zainspirowany został największymi europejskimi badaniami o tematyce informatyczno-zarządczej. Podczas tegorocznej trzydniowej imprezy uczestnicy - poza tradycyjnie już niepowtarzalną okazją do networkingu - będą mieli możliwość poznać najnowsze doświadczenia z obszaru zarządzania wiedzą, zarządzania zawartością (content management), oraz narzędzi i technik wspierających współpracę (collaborative-working tools and techniques). Program konferencji, zaprojektowany przez praktyków, dostarczy uczestnikom wiedzy przydatnej w kontekście lokalizowania czy transferu kluczowych informacji oraz know-how w ramach organizacji, a w rezultacie pozwoli usprawnić organizacyjną sprawność, efektywność oraz innowacyjność.

Do wzięcia aktywnego udziału w tegorocznej konferencji przyjęli zaproszenie m.in.

  • Dave Snowden, The Cynefin Centra,
  • Alex and Dave Bennet, the Mountain Quest Institute,
  • Jeanne Holm, Chief Knowledge Architect, NASA,
  • Jean-Marc David, Knowledge Manager, Renault,
  • Max Boisot, Professor of Strategic Management, E.S.A.D.E,
  • George Kondrach, Executive Vice President, Innodata Isogen,
  • Cathrin Senn, Taxonomy Consultant, Factiva Consulting Services,
  • Anne Kleppe, Advisor, Corporate Services IT, Statoil.
Szczegółowe informacje na: http://www.kmeurope.com.

Menedżerski Klub Mind Mappingu

Idea mind mappingu zyskuje w Polsce coraz większe grono zwolenników. Menedżerowie często wykorzystują techniki map myśli w zarządzaniu projektami i zadaniami, a także w procesie planowania przyszłych działań w swoich firmach. W lipcu br. z inicjatywy firmy K2Lider powstał Menedżerski Klub Mind Mappingu, który ma na celu stworzenie platformy wymiany poglądów i doświadczeń, a także organizację mniej formalnych spotkań dla osób zainteresowanych tą dziedziną. E-mentor sprawował patronat medialny nad spotkaniem inaugurującym powstanie Klubu, które odbyło się w budynku Centralnej Biblioteki Wojskowej w Warszawie. Wykład wprowadzający, nt. Diagnoza a efektywność działania w zarządzaniu, biznesie, rozwoju i życiu prywatnym, z wykorzystaniem Mind Mappingu wygłosił Kazimierz Franciszek Nalepa - założyciel i dyrektor firmy consultingowo-szkoleniowej Top Management Transmission. Po wykładzie odbyła się dyskusja. Klub zamierza kontynuować comiesięczne spotkania.

Więcej informacji: http://www.k2lider.pl.


MAKING KNOWLEDGE WORK Building Sustainable Communities through Partnerships in: Place Management, Social Capital and Lifelong Learning, 25-28 października 2005, University of Stirling, Szkocja

Trzecia międzynarodowa konferencja organizowana przez PASCAL umożliwi uczestnikom podzielenie się wiedzą i doświadczeniami w zakresie projektów tworzenia strategii, budowania społeczności i innych, prowadzonych na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym i międzynarodowym. Celem konferencji jest zbadanie stosowanych modeli zarządzania, roli kapitału społecznego i rozwoju regionów edukacyjnych, a także zdefiniowanie kolejnych obszarów badawczych, które wynikają z istniejącej praktyki.

Organizatorzy zapraszają na konferencję decydentów i menedżerów, liderów budujących społeczności, osoby ze środowiska akademickiego oraz wszystkich zajmujących się zarządzaniem (place management), kapitałem społecznym oraz kształceniem ustawicznym.

Więcej informacji: http://www.obs-pascal.com/demoproj.php?doc=86

Nauczyciel andragog w społeczeństwie wiedzy, 7-8 grudnia 2005 r. Wrocław

Celami konferencji są: wymiana poglądów i doświadczeń, prezentacja wyników badań oraz próba znalezienia odpowiedzi na temat rysujących się problemów działalności andragogicznej w nowym społeczeństwie. Problematyka konferencji skoncentrowana będzie m.in. na takich zagadnieniach, jak: rola nauczyciela andragoga we współczesnym systemie edukacyjnym; sylwetka nauczyciela andragoga w kontekście wymagań społeczeństwa wiedzy; dokształcanie i doskonalenie zawodowe wobec koncepcji uczenia się całożyciowego; andragogika wobec problemów wielokulturowości; edukacja dorosłych w Siłach Zbrojnych RP oraz innych grup dyspozycyjnych, a także edukacja ustawiczna wobec procesu globalizacji.

Konferencja przeznaczona jest dla pracowników naukowych szkolnictwa wyższego, studentów oraz specjalistów oświaty dorosłych. Spotkanie organizowane jest przez Akademickie Towarzystwo Andragogiczne Koło Dolnośląskie przy Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Lądowych, Katedrę Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu, Zakład Andragogiki Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zespół Pedagogiki Dorosłych Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Stan na 10 października 2005 roku.

Serwisy internetowe


Euro*MBA, PWE, Warszawa 2005

Międzynarodowy program Euro*MBA, stworzony i prowadzony przez konsorcjum uczelni z kilku krajów, przeznaczony jest dla menedżerów z całego świata. Organizacja programu oparta jest głównie na kształceniu online, a jej jakość potwierdzają akredytacje EQUIS efmd oraz AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business). W ramach programu uczestnicy zaliczają dziesięć kursów online, m.in. zarządzanie strategiczne, zarządzanie zmianą, marketing międzynarodowy, finanse, zarządzanie zasobami ludzkimi i prawo europejskie. Studenci mogą korzystać z elektronicznej biblioteki i szukać nowych możliwości rozwoju swojej kariery na stronach poświęconych rekrutacji.

Więcej informacji na: http://www.euromba.org.


KATALOG POLSKIEGO EBIZNESU

Po serii serwisów prezentujących podstawy teoretyczne lub wiadomości z zakresu e-biznesu w bieżącym numerze przedstawiamy serwis, który próbuje realizować ideę portalu biznesu elektronicznego w praktyce. eBiznes.net to doskonały przykład pokazujący, jak można połączyć portal o tematyce e-biznesowej z czysto komercyjnym przedsięwzięciem biznesowym.

Krótki przegląd serwisu pozwala stwierdzić, że różni się on od portali informacyjnych prezentowanych we wcześniejszych numerach czasopisma tym, że jest ukierunkowany przede wszystkim na pozyskiwanie i prezentację reklam firm. Skupia się przy tym tylko na firmach polskich. Najważniejszym mechanizmem prezentującym jest katalog firm, wraz z wyszukiwarką.

Ponadto serwis zawiera działy podobne, do innych serwisów tego typu, a mianowicie: newsy, finanse, kurs językowy, reklama. Najbardziej nietypowy, to dział kurs językowy, który umożliwia naukę angielskiego przez SMS. Ciekawym pomysłem jest również wykorzystanie newsów z innego serwisu e-biznesowego: egospodarka.pl.

Więcej informacji na: http://ebiznes.net/.


European Academy of Business in Society

European Academy of Business in Society (EABIS - Europejska Akademia Odpowiedzialnego Biznesu) to koalicja uczelni akademickich, firm oraz instytucji zaangażowanych w promowanie odpowiedzialnego biznesu. Strona internetowa EABIS zawiera szczegółowe informacje nt. misji, celów oraz działalności Akademii. Na stronie opublikowana jest również lista założycieli, partnerów i członków EABIS (członkiem stowarzyszonym jest m.in. SGH). W dziale poświęconym badaniom można znaleźć opisy prowadzonych projektów, a w katalogu - listę instytucji zaangażowanych w działania związane z odpowiedzialnym biznesem. Strona zawiera również kalendarz wydarzeń oraz Press room z aktualnościami.

Więcej informacji na: http://www.eabis.org/.

Wydawnictwo Springer wchodzi do Centralnej Europy

Polskie wydawnictwo Central European Science Journals (http://www.cesj.com) zawarło umowę partnerską z międzynarodowym wydawnictwem Springer (http://www.springer.com). Porozumienie obydwu firm skierowane jest do instytutów badawczych, uniwersytetów i towarzystw naukowych w centralnej i wschodniej Europie, które wydają dobre czasopisma naukowe. Współpraca z wydawnictwami Springer i CESJ zapewni im dostęp do nowoczesnej technologii publikacji elektronicznej, a także do licznych bibliotek i naukowców na całym świecie.


www.intellectualcapital.nl

Doskonała strona zbierająca w jednym miejscu wszystkie ważne linki do informacji dotyczących szeroko pojętej tematyki kapitału intelektualnego. Z powodzeniem można ją uznać za kompetentnego brokera wiedzy z tego zakresu. Internauci znajdą tam zarówno przełomowe artykuły z tej dziedziny, jak też zbiór narzędzi służących do oceny kapitału intelektualnego. Wszystkie zasoby pogrupowane zostały w następujące kategorie:

  • Artykuły,
  • Książki (polecane),
  • Eksperci i guru z zakresu IC,
  • Periodyki,
  • Badania,
  • Lisbon 2010,
  • Inicjatywy europejskie,
  • IC narodów (raporty z oceny oraz publikacje dotyczące tego),
  • Government,
  • Usługi (z zakresu KM i IC),
  • Who is who?
  • Metody oceny IC,
  • Opisy narzędzi i rozwiązań oraz gier symulacyjnych dostępnych na rynku,
  • Społeczności praktyków z zakresu zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym,
  • Szkolenia i eventy.
Ponadto, można z tej strony ściągnąć Raport o kapitale intelektualnym UE (2004), uwzględniający założenia Strategii Lizbońskiej. Na szczególną uwagę zasługują także opisy dobrych praktyk z zakresu oceny kapitału intelektualnego, prezentujące przykłady firm stosujących różne narzędzia służące temu.

Więcej informacji: http://www.intellectualcapital.nl

Wydarzenia

Pospiesz się i wygraj staż w banku inwestycyjnym CA IB!

Jeszcze tylko do 31 października przyjmowane są zgłoszenia do pierwszej edycji konkursu "Innowatorzy Rynku Kapitałowego" - cyklicznej inicjatywy organizowanej przez Bank Inwestycyjny CA IB. Daje ona szansę studentom z całej Polski na odbycie stażu w Polskich i zagranicznych oddziałach CA IB.

Udział w konkursie może wziąć każdy student 4. lub 5. roku uczelni wyższej, kierunku związanego z ekonomią, finansami lub bankowością. Szczegółowy regulamin, zadania konkursowe oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się pod adresem internetowym http://www.ca- ib.pl/innowatorzy. Zadania i porady ekspertów będą również publikowane na łamach "Parkietu". Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 31 października 2005 r.