Słowo wstępne

Witamy

Drodzy Czytelnicy „e-mentora”,

to już 20 lat - od pomysłu i jego przekucia w bardzo praktyczny czyn. Oddajemy Czytelnikom "e-mentora" setny numer naszego czasopisma, które nieprzerwanie od 2003 roku propaguje w środowisku akademickim nowatorskie formy, metody i programy kształcenia, szczególny nacisk kładąc na upowszechnianie e-learningu, technologii informatycznych w edukacji, zarządzania wiedzą, e-biznesu, innowacyjnych trendów w zarządzaniu i koncepcji lifelong learning. Od samego początku "e-mentor" był nowoczesnym pismem nie tylko ze względu na treść, ale i formę. Już pierwsze numery wydawane w postaci papierowej oznaczone były jako wersja drukowana czasopisma internetowego.

"E-mentor" zrodził się z potrzeby szerszej popularyzacji nowoczesnej edukacji w społeczności akademickiej SGH. Od 2001 roku miałem przyjemność tworzyć dla Uczelni środowisko służące prowadzeniu zdalnej edukacji oraz uzupełnianiu tradycyjnych zajęć wirtualną obudową. Powstawały wtedy pierwsze pełne wykłady e-learningowe, a stacjonarne zajęcia wzbogacane były interaktywnymi materiałami na autorskiej platformie e-sgh. Te pierwsze wdrożenia realizowane były dzięki grupie nauczycieli akademickich - entuzjastów, których dobre praktyki stanowiły znakomity przykład dla całej kadry. Uznałem, że dla osiągnięcia znaczniejszej skali upowszechnienia e-edukacji potrzebna jest szersza promocja takich dobrych praktyk. I w tych właśnie okolicznościach narodziła się idea stworzenia "e-mentora". Po pierwszych wydaniach ta wewnętrzna - uczelniana perspektywa zaczęła bardzo szybko ewoluować. Czasopismo stało się ogólnopolskim medium, angażującym coraz szersze grono Autorów i Czytelników ze świata akademickiego. Od początku "e-mentor" był również płaszczyzną do prezentacji osiągnięć naukowych i dobrych praktyk z zagranicy. Najpierw służyły temu pojedyncze artykuły publikowane w j. angielskim lub tłumaczone, a następnie pełne wydania anglojęzyczne. Stopniowo tytuł zyskał rozpoznawalność na globalnym rynku szkolnictwa wyższego i został zindeksowany w wielu bazach naukowych, w tym ESCI (Emerging Sources Citation Index) będącej częścią Web of Science oraz CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), CEEOL (Central and Eastern European Online Library), Index Copernicus, BazEkon, EuroPub i EBSCO. Również punktacja "e-mentora" na ministerialnych listach ewoluowała przez lata, dochodząc obecnie do 140 punktów, co dobrze oddaje rozwój czasopisma i jego pozycję na rynku akademickim.

Sukces "e-mentora" nie byłby możliwy bez wieloletniego zaangażowania wspaniałego Zespołu. Szczególne podziękowania należą się dr Marii Zając, operacyjnie wspierającej moje wysiłki najpierw jako aktywny członek Rady Programowej, recenzent i redaktor wspierający, a w końcu redaktor prowadzący. Tę rolę przejęła w ostatnich latach nieoceniona dr Małgorzata Marchewka. Ogromną zasługę dla rozwoju pisma ma Karolina Pawlaczyk, wieloletni sekretarz redakcji, jak również grono redakcyjne z pierwszych lat wydawania "e-mentora": Beata Mierzejewska i Dariusz Nojszewski. Nieoceniona pomoc płynie cały czas od pracowników Centrum Otwartej Edukacji SGH, za którą szczególnie dziękuję. Dziękuję również członkom międzynarodowej Rady Programowej, redaktor statystycznej, redaktor technicznej oraz setkom Autorów i Recenzentów artykułów upowszechniających wyniki naukowe i najlepsze praktyki edukacyjne przez ostatnie 20 lat! Bo jak pisał Mark Twain: "zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą - nauczać".

Marcin Dąbrowski
Redaktor naczelny

Drodzy Czytelnicy „e-mentora”,

z wielką radością przekazuję Państwu jubileuszowy, setny numer czasopisma. "E-mentor" ukazuje się od 20 lat, promując interdyscyplinarne podejście w ramach nauk społecznych i umożliwiając dialog ekspertom z różnych dyscyplin. Przygotowując kolejne numery, za każdym razem zastanawiam się, w jaki sposób artykuły z dwóch obszarów tematycznych - edukacji i zarządzania - zostaną przyjęte przez Czytelników, którzy na co dzień specjalizują się w innej tematyce. Jestem głęboko przekonana, że to właśnie łączenie różnych perspektyw, będące domeną naszego czasopisma, jest źródłem inspiracji i stanowi o wyjątkowości "e-mentora".

Numer jubileuszowy otwiera felieton autorstwa prof. Wojciecha Czakona na temat przyszłości nauk o zarządzaniu i jakości. Kolejne artykuły równie dobrze odzwierciedlają orientację na nowe trendy w zarządzaniu: znajdą Państwo refleksje dotyczące konsekwencji włączania menedżerów i innych praktyków w badania naukowe a także transferu wiedzy w zarządzaniu wiedzą klienta ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki dostępnych instrumentów jego realizacji oraz analizę specyfiki zarządzania przedsiębiorstwem branży IT w erze VUCA. Polecam także relację z szeroko zakrojonych, oryginalnych badań nad mentoringiem w doświadczeniach polskich menedżerek oraz opracowanie na temat technologii w biznesie dotyczące wykorzystania mediów społecznościowych w działalności marketingowej banków w Polsce.

Czytelników zainteresowanych ciekawostkami w obszarze edukacji zachęcam do zapoznania się z artykułem na temat relacji pomiędzy doświadczeniem w wirtualnej rzeczywistości a pamięcią wzrokową, prezentującym wnioski z eksperymentu przeprowadzonego z wykorzystaniem gogli VR. W bieżącym numerze nie zabraknie refleksji nad aktualnym problemem zastosowania technologii generatywnych w szkolnictwie wyższym. Poza diagnozą sytuacji i analizą przydatnych kompetencji, Czytelnicy mogą zapoznać się z propozycją wykorzystania technologii generatywnych w tradycyjnym procesie dydaktycznym. Wreszcie, zupełnie innego spojrzenia na problemy związane z edukacją dostarczy Państwu artykuł na temat wielokulturowości w perspektywie uczniów edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i Islandii.

W moim odczuciu "e-mentor" swój sukces zawdzięcza przede wszystkim szerokiemu gronu doskonałych Autorów i Recenzentów, cenionych specjalistów w swoich dziedzinach, naukowcom i praktykom. Setny numer to także święto zespołu redakcyjnego, który przez wszystkie lata czuwał nad jakością treści publikowanych na łamach naszego czasopisma i dokładał wszelki starań, by wzmocnić pozycję "e-mentora" na rynku. Docenieniem tych wysiłków jest wysoka punktacja przyznana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w lipcu 2023 roku oraz możliwość realizacji projektu pt. "Działania na rzecz zwiększenia rozpoznawalności czasopisma «e-mentor» w międzynarodowym środowisku naukowym" finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Z tym większą dumą zapraszam do lektury i jak zawsze życzę przyjemnych i relaksujących chwil spędzonych z bieżącym numerem czasopisma. Równocześnie serdecznie zachęcam Państwa do współtworzenia historii "e-mentora", nie tylko w roli Czytelników, ale także Autorów i Recenzentów.

Małgorzata Marchewka
Redaktor prowadzący

Dofinansowano z budżetu państwa rozwoju czasopism naukowych