AAA

Infographics in social media. Selected issues

Elżbieta Sroka

Abstract

Technological progress and changes in the lives of contemporary humans have led to a situation in which traditional forms of transferring information by means of text have become too slow, as it takes recipients more time to learn the content of such messages. Researchers emphasise that humans acquire graphic messages better than text. For this reason, presenting information in the form of infographics has become a popular method. The purpose of this article is to present the issue of infographics, including: definitions, types of infographics, and using infographics in different areas of life. An example of their wide use are social media. Based on this example, research was conducted using a searching technique, the purpose being to verify infographics in selected social media. The results of the research allow to acquire information about infographics in terms of popularity in a selected period, scope of topics in infographics and information about sectors and specialists who share infographics in social media most often.

Keywords: infographics, visualisation information, social media, searching, designing infographics

References

  • Bartos, K. (2010). Wizualizacja danych jako medium komunikacji gospodarczej w dobie społeczeństwa informacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 58, 159-168.
  • Bartosz. (2017, November 9). Jak korzystać z hashtagów w mediach społecznościowych. https://www.studiolokomotywa.pl/korzystac-hashtagow-mediach-spolecznosciowych
  • Biecek, P. (n.d.). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. Retrieved September 20, 2021 from http://biecek.pl/eseje/index.html
  • Bojakowski, W. (2020). Wyjaśnienie czy eksploracja? Projektowanie infografik jako planowanie interakcji. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (pp. 173-200). Wydawnictwo LIBRON.
  • Centrum Cyfrowe. (2013). Jak pracować z (info)grafikami w organizacji pozarządowej? https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/jak-pracowac-z-infografikami-w-organizacji-pozarzadowej/#more-8597
  • Chorodyński, G. (2020, April 25). Co to są infografiki i jak je tworzyć? https://zdobywcysieci.pl/wiedza/co-to-sa-infografiki-i-jak-je-tworzyc/
  • Communication Nation. (2007, April 6). What is an infographic? https://communicationnation.blogspot.com/2007/04/what-is-infographic.html
  • Copypress. (2020). 5 tips for creating infographics for social media. https://www.copypress.com/kb/infographics/5-tips-for-creating-infographics-for-social-media/
  • Dur, B. U. (2014). Data visualization and infographics in visual communication design education at the age of information. Journal of Arts & Humanities, 3(5), 39-50. https://doi.org/10.18533/journal.v3i5.460
  • GiorgiaLupi. (2012). Visual Data - La Lettura. http://giorgialupi.com/lalettura
  • Hrabiec-Hojda, P., & Trzeciakowska, J. (2019). Information retrieval techniques in social media for open source intelligence purpose. Studia Politologiczne, 54, 175-190. https://doi.org/10.33896/SPolit.2019.54.7
  • Hrabiec-Hojda, P. (2017, May 5). Wyszukiwanie informacji na Twitterze krok po kroku. https://rynekinformacji.pl/twitter
  • Iskierka, I. (2016). Środki komunikacji wizualnej i infografiki w edukacji, biznesie i innych obszarach życia społecznego. Dydaktyka Informatyki, 11, 138-147. https://doi.org/10.15584/di.2016.11.18
  • Kołowska-Gawiejnowicz, M., Kołodziejczak, B., Siatkowski, I., Topol, P., & Zych, J. (2018). Infografiki - nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne. Edukacja - Technika - Informatyka, 2(24), 138-148. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.18
  • Leszkowicz, M. (2020). Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych. Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Litwic-Kaminska, K. (2011). Kultura obrazkowa w dydaktyce - szanse i zagrożenia. Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, 7/8, 177-188. http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/1772
  • Lupi, G. (2020a). Naucz się patrzeć - inspiracje wizualne i wizualizacja danych. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (pp. 317-326). Wydawnictwo LIBRON.
  • Lupi, G. (2020b). Piękne powody - estetyka w narracji danych. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (s. 327-347). Wydawnictwo LIBRON.
  • Lupi, G. (2020c). Architektura wizualizacji danych. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (s. 349-367). Wydawnictwo LIBRON.
  • Matwiejczyk, A. (2020). Media społecznościowe jako narzędzie marketingu internetowego na przykładzie Netflixa. Akademia Zarządzania, 4(2), 170-186.
  • Mokwa-Tarnowska, I. (2019). Zastosowanie infografik do kształcenia umiejętności twardych i miękkich na zajęciach z języka angielskiego technicznego. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 65, 81-86. https://doi.org/10.32016/1.65.13
  • Nowakowski, M. (2014). Infografika jako nowoczesna forma prezentacji danych biznesowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 35, 125-137. http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/35-2014/si-35-125.pdf
  • Osińska, V. (2016). Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Osińska, V., Malak, P., & Bednarek-Michalska, B. (2016). Rozwój badań nad wizualizacją informacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 58-76. https://doi.org/10.24917/20811861.14.4
  • Ozorowski, J. (2017). Infografika jako element strategii w marketingu internetowym. https://mobiletry.com/blog/infografika-element-strategii-marketing-internetowy
  • Pielużek, M. (2020). Design danych, czyli o procesie wizualizacji danych. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (pp. 113-171). Wydawnictwo LIBRON.
  • Płaneta, P. (2013). Infografika w prasie: między przejrzystą informacją a jałową estetyzacją. In K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, & K. Groń (Eds), Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych (pp. 45-58). Wydawnictwo Poltext.
  • Ren-Kurc, A., Roszka, M., Kowalewski, W., Mokwa-Tarnowska, I., & Dutkiewicz, A. (2018). Infografika - aktywizujące środowisko edukacyjne. Edukacja - Technika - Informatyka, 2(24), 129-137. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.17
  • Shahbazi, M., Megat Mohd. Zainuddin, N., Yusoff, R., Wong Hooi Ten, D., & Wan Hassan, W. A. (2021). Design principle for public transportation infographic. International Journal of Innovative Computing, 11(1), 45-52. https://doi.org/10.11113/ijic.v11n1.293
  • Smiciklas, M. (2014). Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie. Wydawnictwo Helion.
  • Statista. (n.d.). Number of global social network users 2017-2025. Retrieved September 20, 2021 from https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
  • Szews, P. (2017). Wizualizacja przekazu w dziennikarstwie. Infografika i data journalism w wybranych mediach (Unpublished doctoral dissertation). Uniwersytet Łódzki. https://bit.ly/3Qs7Kt6
  • Szklarek, Sz., & Klamka, K. (2020). Infografika jako forma wizualizacji danych w biznesie. In E. Śnieżek (Ed.), Trendy w biznesie (Vol. 3) (pp. 45-59). Wydawnictwo SIZ. https://www.wydawnictwo-siz.pl/wp-content/uploads/2020/10/Trendy-w-biznesie-DRUK.pdf
  • Święcicki, W. (n.d.). Infografika: krótki poradnik. Retrieved September 20, 2021 from https://nauka.uj.edu.pl/documents/74541952/4d5cd0d8-236a-4f62-9dea-405b1986129e
  • Wójcik, M. (2017). Rola wizualizacji w komunikacji naukowej. Nowe sposoby wizualizacji danych. Przegląd Biblioteczny, 85(2), 157-168. https://doi.org/10.36702/pb.446
  • Zimniak-Rucińska, M. (2019). Infografika. Sztuka atrakcyjnego prezentowania treści. Wydawnictwo Helion.
  • Zimoląg, A. (2020). Wizualizacja danych - sztuka obserwacji. In M. Wszołek, & M. Pielużek (Eds.), Manual - information design. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (pp. 301-316). Wydawnictwo LIBRON.
AUTHOR

Elżbieta Sroka

The author (PhD) is an assistant professor at the Institute of Information Sciences of Pedagogical University of Krakow a Senior Specialist at Łukasiewicz-EMAG, and certified UX designer. She specializes in testing information users, designing user-friendly websites and mobile applications, and digitalization and application of new technologies with respect to their accessibility to persons with disabilities. She has taken part in projects focused on fighting social exclusion and developing new technologies in society.

About the article

DOI: https://doi.org/10.15219/em94.1559

The article is in the printed version on pages 55-64.

pdf download PDF

pdf read the article (English)

How to cite

Sroka, E. (2022). Infographics in social media. Selected issues. e-mentor, 2(94), 55-64. https://doi.org/10.15219/em94.1559