E-mentor logo
About the article

DOI: https://www.doi.org/10.15219/em89.1506

The article is in the printed version on pages 4-14.

How to cite

Bliekle, A. (2021). Utopijny uniwersytet dla realistów. e-mentor, 2(89), 4-14. https://doi.org/10.15219/em89.1506

E-mentor number 2 (89) / 2021

Table of contents

About the author

Utopian university for realists

Andrzej Blikle

Reviews & feuilletons

Abstract

It is known that parametric measures such as the Journal Index Factor or Hirsh Index provoke negative consequences in academic communities, significantly lowering job satisfaction and quality. A "game with algorithms" replaces researchers and academic teacher ethos, frequently leading to frustration and scientific misconduct.

This situation is analyzed and compared with similar phenomena in business caused by so-called "motivations systems" colloquially called "stick and carrot." Since about 1980, several experts in management like E. Demming, A. Kohn, P. Senge, or M. Kossewski, point out a highly destructive role of these methods. Also, more and more organizations implement new management styles known as well-being, holacracy, participatory management, or teal self-organization. The main message of the paper is that it is worth considering similar approaches in academic communities. The author hopes that his voice will at least provoke a discussion on that matter.

Keywords: teal management, motivation systems, stick and carrot, university as the organization

References

  • Blikle, A. (2014). Biezbumażnyj universitet [maszynopis].
  • Blikle, A. (2017). Doktryna jakości. Wydanie II turkusowe. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Helion One Press.
  • Bregman, R. (2018). Utopia dla realistów. Czarna Owca.
  • Deming, E. W. (1982). Out of the crisis. Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study, MIT Cambridge.
  • Fischhoff, B., Dewitt, B, Sahlin, N-E. i Davis, A. (2021). A secure procedure for early career scientists to report apparent misconduct. Life Sciences, Society and Policy. 17, 2. https://doi.org/10.1186/s40504-020-00110-6
  • Giza-Poleszczuk, A. (2021). Modernizując uczelnie. Polskie szkoły wyższe po roku 1989. https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/02/modernizujac-uczelnie.pdf
  • Herman, R. P. (2010). The HIP investor. Make bigger profits by building a better world. John Wiley & Sons.
  • Kohn, A. (1993). Punished by rewards: The trouble with gold stars, incentive plans, A's, praise, and other bribes. Houghton Mifflin Company.
  • Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Wydawnictwo MiND.
  • Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości. Studio Emka.
  • Marchewka-Bartkowiak, K. (2014, 9 października). Nowe zarządzanie publiczne. INFOS, 18(178). Biuro Analiz Cyfrowych. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/24E1231535A8BDE5C1257D6A003B6AEA/$file/Infos_178.pdf
  • Morrish, L. (2019). Pressure vessels: The epidemic of poor mental health among higher education staff. HEPI Occasional Paper 20. HEPI.
  • Senge, P. M. (1998). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Dom Wydawniczy ABC.
  • Siuda, P. i Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Story, K. (2021, 2 kwietnia). Akademia przemocy. Tygodnik Powszechny. https://www.tygodnikpowszechny.pl/akademia-przemocy-167059
  • Stryjczyk, J. i Story, K. (2021, 2 kwietnia 2021). Krajobraz folwarczny. Tygodnik Powszechny. https://www.tygodnikpowszechny.pl/krajobraz-folwarczny-167060
  • Turski, Ł. A. (1996, 16 października). Czy nauka w Polsce ma szanse [Wystąpienie na konferencji]. Konferencja Przyszłość Polskiej Nauki i Edukacji. Zapaść czy Wyzwanie. Warszawa, Polska. https://bit.ly/3g0IiL6
  • Turski, Ł. A. (2011). Guardians of the truth in science. W H. Hisaki i J. Niżnik (red). What is truth in philosophy and in different scientific disciplines (s. 141-152). Proceedings of the Symposiumat the Scientific Centre of the Polish Academy of Sciences. 3-4 czerwca 2009, Wiedeń. Austria. https://bit.ly/3pcj67b
  • Turski, Ł. A. (2013). Ocenianie nauki - duch z przeszłości. PAUza Akademicka, Tygodnik Polskiej Akademii Umiejętności, 222, 1-2. http://pauza.krakow.pl/222_1&2_2013.pdf
  • Turski, Ł. A. (2019, 15 stycznia). Nauka w oparach oszustw [wykład online]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1Q0iiqkLCC4
  • Van Noorden, R. i Else, H. (2021, 23 marca). The fight against fake-paper factories that churn out sham science. Nature. https://www.nature.com/articles/d41586-021-00733-5
  • Zając, M. (2019). Born to code. An interview with Olivier Crouzet from School 42 in Paris. e-mentor, 5(82), 34-35. https://doi.org/10.15219/em82.1442

About the author