About the article
DOI: https://www.doi.org/10.15219/em69.1296
The article is in the printed version on pages 25-39.
How to cite
E-mentor number 2 (69) / 2017
Table of contents
About the author
Mobile applications in museums - review and analysis of Polish projects
Grzegorz Gmiterek
Abstract
Cultural heritage institutions (e.g. museums) expand the scope of information technology adaptation and make mobile applications available to the users. Up to date mobile devices (like smartphones or tablets) become fully functional devices for display and interaction with online museum information resources. This type of information dissemination can be exploited efficiently in shaping information literacies for young users for whom mobile device has become a major tool for communication, entertainment and knowledge acquisition.
The paper presents the results of comparative analysis of mobile applications for museum information services in Poland. The study covered recent and most popular mobile application for online exhibitions and for accessing museum collections and it has been limited to mobile applications for Android operation system. The analysis was based on selected applications highly rated on Google Play Store and AppBrain.com. The popularity of mobile applications was established based on statistical data - rating score, user comments and the total number of downloads. The study indicates selected features such as mobile devices capacities, built-in mechanisms (gyroscope, GPS, camera), interactivity and multimedia features.
Bibliography
- Aplikacja Asiunia. Czym jest i jak z niej korzystać?, http://www.fokus.tv/news/aplikacja-asiunia-czym-jest-i-jak-z-niej-korzystac-video/12594.
- Aplikacja mobilna, http://time4mobi.pl/wp-content/uploads/2016/10/aplikacja-mobilna.png.
- Appbrain.com, https://www.appbrain.com
- Apptimizer. Castles of Poland, http://www.appbrain.com/apptimizer/castles-of-poland/com.plcastles.
- Barycki P., Uprawnienia aplikacji w Androidzie - zagrożenie czy konieczność. Pytamy deweloperów, http://www.spidersweb.pl/2013/12/uprawnienia-w-androidzie.html.
- Beacon: przewodnik po muzeum i kupon rabatowy w jednym. Czy przyjmie się w Polsce?, http://www.newsweek.pl/styl-zycia/beacon-co-to-takiego-i-do-czego-sie-go-uzywa,artykuly,364514,1.html.
- DailyArt - aplikacja mobilna. Projekt własny, http://www.moiseum.com/pl/project/dailyart-aplikacja-mobilna.
- DailyArt - Daily Dose of Art., http://www.appbrain.com/apptimizer/dailyart-daily-dose-of-art/com.moiseum.dailyart2.
- Dzieje.pl, https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.dzieje&hl=pl.
- Erlmann M., Android pod kontrolą. Ogranicz uprawnienia aplikacji dzięki AppGuard, https://artykuly.softonic.pl/android-pod-kontrola-ogranicz-uprawnienia-aplikacji-dzieki-appguard.
- Gmiterek G., Kotuła S.D., Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece, Warszawa 2017.
- Google Play - Pomoc. Sprawdzanie uprawnień aplikacji w Androidzie do wersji 5.9, https://support.google.com/googleplay/answer/6014972?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=pl.
- Google Play - Pomoc. Zarządzanie uprawnieniami aplikacji na Androidzie 6.0 i nowszych, https://support.google.com/googleplay/answer/6270602?hl=pl.
- Google Search. Webmasters. Mobile Friendly Websites, https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/?hl=pl.
- Guides4Art - przewodnik po muzeum, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.guides4art.app&hl=pl.
- Janus A., Kowalski Ł., Kryczka-Kowalska K., Miler A., Piekarski K., Zętar J., Krótki poradnik. Jak mądrze wdrażać nowe technologie w projektach kulturalnych, społecznych i edukacyjnych, https://medialabkatowice.eu/wp-content/uploads/2015/10/Jak-m%C4%85drze-wdra%C5%BCa%C4%87-nowe-technologie-w-projektach-kulturalnych-spo%C5%82ecznych-i-edukacyjnych_1.01.pdf.
- K2 przygotowała aplikację "Pamięć Miasta" - przewodnik po miejscach pamięci Powstania Warszawskiego, https://www.k2.pl/#!/pl/dla-prasy/aktualnosci/k2-przygotowala-aplikacje-pamiec-miasta-przewodnik-po-miejscach-pamieci-powstania-warszawskiego/.
- M - Multiscreening (Encyklopedia Marketingu), http://nowymarketing.pl/a/10166,m-multiscreening-encyklopedia-marketingu.
- Moiseum. Aplikacje mobilne Archimapa. Muzeum Powstania Warszawskiego, http://www.moiseum.com/pl/project/aplikacje-mobilne-archimapa/.
- Noc muzeów 2017, https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.nocmuzeow&hl=pl.
- Nowe technologie w instytucjach kultury. Rozmowa z Sylwią Żółkiewską i Noemi Gryczko, http://e.org.pl/nowe-technologie-w-instytucjach-kultury-rozmowa-z-sylwia-zolkiewska-i-noemi-gryczko/.
- de Rosset A., Zielonka K., Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?, "Muzealnictwo" 2016, nr 57, s. 236-244, http://dx.doi.org/10.5604/04641086.1220430.
- Słowniczek pojęć mobilnych. Aplikacja mobilna, https://mobilecardcastpl.wordpress.com/slowniczek-pojec-mobilnych.
- Subramanian V., The Canada report. The great white north testing ground, http://flurrymobile.tumblr.com/post/118861061285/the-canada-report-the-great-white-north-testing.
- Szczurowska M., VR w kulturze, czyli innowacyjne rozwiązania w Muzeum Brytyjskim, https://marketinglink.pl/vr-w-kulturze-czyli-innowacyjne-rozwiazania-w-muzeum-brytyjskim.
- Trzaskowski R., Rozwój e-gospodarki, czyli Polska w świecie mobile [w:] Mobile online w Polsce. Perspektywy rozwojowe (raport), http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/raport_iab_polska_mobile.pdf.
- W gnieźnieńskim grodzie 3D, http://www.mppp.pl/makieta-ar/.
- We Are Social, Digital in 2017 Global Overviev, https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-global-overview.
- Zamki Polskie, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plcastles&hl=pl.
- Żółkiewska S., APPetyt na APPlikacje. Praktyczny przewodnik, http://e.org.pl/appetyt-na-applikacje/.