Jeśli blended learning na uniwersytecie, to jaki? Dyskusje o...

Komentarze do artykułu:

NO WŁAŚNIE, JAKI? A zdajecie sobie sprawę z tego, że opublikowane w e-mentorze wnioski z Waszego spotkania stają się w ten sposób wprowadzeniem do dyskusji, która swą formułą nie wyklucza już nikogo? ;-) Wybaczcie mi to przekorne i z całą pewnością retoryczne pytanie do Waszego wywodu na stronie 6 z 35, ale z doświadczenia wiem, że w tej akurat kwestii powtarzania oczywistych prawd nigdy za wiele. :-) Dyskusja taka byłaby tym bardziej pożądana, że zawarte przez Was wnioski dotyczą bardziej kwestii organizacyjnych niż stricte dydaktycznych. Są one bez wątpienia ważne, ale dążąc do ich realizacji w swojej uczelni z całą pewnością nie miałbym już czasu ani chęci na prowadzenie kształcenia komplementarnego. Biorąc zaś sam na siebie te problemy organizacyjne, tracę co prawda sporo czasu i energii, które mógłbym zagospodarować bardziej sensownie, ale za to mogę się z Wami podzielić całym szeregiem praktycznych wniosków wypływających z kilkuletniej już realizacji zajęć dydaktycznych w formule kształcenia komplementarnego [ http://groups.yahoo.com/group/forthenewuniverse/message/2896 -- kodowanie Europa Środkowa (ISO)]. Zacznę od wyrażenia poważnych wątpliwości co do Waszej konkluzji ("Doświadczenia z niej wyniesione pokazują, że podobnie jak dzieci z filmu R. OConnor i G. Rosselliniego z ochotą uczyły się korzystać z zainstalowanych w ich dzielnicy komputerów, tak studenci, którym udostępniono narzędzia e-nauczania szybko znajdują najróżniejsze sposoby wykorzystania ich w trakcie nauki."). Przyczyn tego jest wiele. Najważniejsza z nich tkwi jednak dużo głębiej i jest dużo starszej daty, aniżeli można by przypuszczać. Sam zetknąłem się z nią już w latach 70-tych, na początku swej kariery akademickiej, uprawiając na gruncie dydaktyki "partyzantkę" podobną do dzisiejszej. Jej wszystko mówiącym hasłem wywoławczym jest "John Dewey", co miałem okazję niedawno temu ponownie przypomnieć ( https://www.academici.com/cgi-bin/forum.fpl?op=showarticles&id=1021224&articleid=1023898#1023898 ). Jak sądzicie, skąd się bierze nasza wspólna, i nauczycieli akademickich, i studentów, niechęć do "kształcenia traktowanego jako symulowanie procesu badawczego i zdobywanie drogą heurezy również informacji, które w nauczaniu tradycyjnym zwykło się dostarczać drogą akroamatyczną" ( http://www.geocities.com/tadfrompoland/trans.html )? Czyżbyśmy w tej różnicy pomiędzy USA i Europą ( https://www.academici.com/cgi-bin/forum.fpl?op=showarticles&id=1072767 ) zajmowali szczególnie niekorzystne względem USA miejsce? Pozdrawiam, Tad http://www.geocities.com/tadfrompoland/

JOHN DEWEY NA ACADEMICI I ELEARNINGEUROPA Zanim przejdę do sedna, pozwolę sobie napomknąć o sprawie, która moje wywody jeszcze bardziej uwiarygodni. Zwrócił ktoś uwagę na moje sformułowanie "pytanie do Waszego wywodu na stronie 6 z 35"? Długi czas artykuły elektronicznej wersji E-mentora pojawiały się na wielu stosunkowo krótkich stronach, gdzie klikając przechodziło się z jednej na drugą. Od pewnego czasu pojawiają się one każdy na jednej długiej stronie którą należy sobie w miarę czytania przewijać. Co zatem było wtedy na stronie 6? Ano, wywód następujący: "Zdawaliśmy sobie jednocześnie sprawę z tego, że przyjęta formuła seminarium wyklucza z udziału w nim uczelnie i osoby, których doświadczenie i wiedza mogłyby także wnieść wiele cennej wiedzy do dyskusji". Dużo trudniej po ponad roku odtworzyć dwa pliki, które powinny pojawić się po kliknięciu w moim powyższym komentarzu na adresy z "academici" w nazwie. Po kilku owocnych latach funkcjonowania owa sieć kontaktów akademickich, o której wzmiankowałem pod adresem http://www.e-mentor.edu.pl/forum.php?forumID=-1&post=79#post79 , przeniesiona została w nowej formule pod adres http://www.academici.net/ bez zarchiwizowania swego dotychczasowego dorobku. Ponieważ mam zwyczaj wiele rzeczy samemu archiwizować, mogę dzisiaj te dwa pliki odtworzyć ( http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/0042,%200043%20i%200044.htm oraz http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/0055,%200077%20i%200078.htm ). Z tym pierwszym plikiem wiążą się jeszcze cztery kolejne, wysłane przed laty na elearningeuropa, która też w międzyczasie "zgubiła" swój "stary" dorobek przyjmując nową formułę pod adresem http://www.elearningeuropa.info/main/index.php?page=home . Oto one: http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/3.htm , http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/4.htm , http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/12i14.htm i http://www.lemant.user.icpnet.pl/tad/36i37i43.htm .

Dodaj komentarz

captcha

działanie 2

 
  Weź udział w dyskusjach komentujących inne artykuły:
okladka big pobierz pdf

Data wydania: 20 lutego 2006 r.
wersja online: ISSN 1731-7428
wersja drukowana: ISSN 1731-6758

info Artykuły naukowe zawarte w niniejszym czasopiśmie są recenzowane.