
W aspekcie wielowymiarowo uwarunkowanych zmian zachodzących we współczesnym świecie temat edukacji, i tym samym wychowania, jest wciąż aktualnym i ważnym zagadnieniem ukierunkowujących praktyczne działania. Profilaktyka zaś, w dobie współczesnych trendów społecznych, nabiera nowego znaczenia i wymiaru. Narastające zjawisko cyfryzacji świata, zubożenie relacji międzyludzkich, przewartościowana rola rodziny i szkoły, powstawanie nowych zagrożeń i dotąd nieznanych zachowań ryzykownych młodych ludzi inklinują konieczność weryfikacji dotychczasowych działań skierowanych do dzieci i młodzieży, a także dorosłych.
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie sprawiają, że rodzina i szkoła, stanowiące podstawowe środowiska wychowawcze dziecka, napotykają na szereg ograniczeń, trudności ale też wyzwań natury zewnętrznej i wewnętrznej, które wywierają znamienny wpływ na realizację ich specyficznych wartości, ideałów i norm. Wyzwania współczesności nakazują baczne śledzenie mechanizmów i zjawisk zachodzących w obrębie pozaszkolnego środowiska wychowawczego.
Przygotowanie młodego pokolenia do racjonalnego i konstruktywnego spędzania czasu nabiera obecnie szczególnego znaczenia.
Konferencja koncentruje się wokół zjawisk dotyczących edukacji i profilaktyki. Nie ogranicza się jednak tylko do dziecka, jako najważniejszego podmiotu owych oddziaływań. W toku konferencyjnych rozważań pragniemy także zwrócić uwagę na wizerunek współczesnego rodzica i nauczyciela – związanych z ich rolą problemów, ograniczeń, wyzwań i zagrożeń.
Zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich (badaczy, teoretyków, studentów, doktorantów) i środowisk oświatowych (kadrę kształcącą nauczycieli, wychowawców i opiekunów dzieci i młodzieży), praktyków, edukatorów, twórców programów i projektów, działaczy stowarzyszeń, doktorantów, studentów i przede wszystkim nauczycieli i rodziców, którym nie jest obojętna przyszłość ich wychowanków.
W konferencji wezmą udział przedstawiciele świata naukowego i praktycy z kraju i zagranicy, m.in. z Ukrainy i Słowacji.
Cele konferencji:
- rozpoznanie aktualnego stanu badań teoretycznych i empirycznych w zakresie edukacji
i profilaktyki
- prezentacja praktyk edukacyjnych i profilaktycznych w otoczeniu społecznym
- wskazanie współczesnych możliwości i zagrożeń związanych z edukacją i profilaktyką
- wzbudzenie refleksji nad obrazem współczesnych środowisk wychowawczych
Więcej informacji na: http://www.bristol.us.edu.pl/konferencje/14-15-04-2016_zaproszenie.pdf