The preferred organizational values and the employee engagement
Lech Górniak
Abstract
Engaged employees are the greatest asset of any organization. High level of engagement among the members of organizational community significantly contributes to company's development. Therefore, seeking the ways to effectively harness such engagement should for the organizational leaders be equally important as the concern about the economic side of business. For instance, the team work can strongly benefit from such common values.
The paper describes the results of a survey that involved more than 500 people. The survey aimed at broadening the knowledge about how organizational values contribute to maintaining high level of employee engagement. Collected data can serve as an important guideline for the executives as they indicate what type of actions that take into consideration organizational values could help improve effectiveness of the company. The results of the research clearly show that stimulating feelings of responsibility, appreciating the signs of engagement and creating a climate of trust and collaboration based on companionship have very positive impact on employees' engagement. They also show the benefits of taking gender differences into consideration, as expectations in this matter differ depending on a gender.
Bibliography
- Bańka A., Wołoska A., Bazińska R., Polska wersja Meyera i Alen Skali Przywiązania do Organizacji, "Czasopismo Psychologiczne" 2002, T. 8, nr 1, s. 65-74.
- Blanchard K., O'Connor M., vManaging by Values, Berrett-Koehler, San Francisco 1997.
- Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Bugdol M., Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
- Finegan J.E., The impact of person and organizational values on organizational commitment, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2000, Vol. 73, No. 2, s. 149-169, http://dx.doi.org/10.1348/096317900166958.
- Górniak L., Zarządzanie przez wartości jako metoda angażowania pracowników, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie" 2015, nr 8, s. 101-116.
- Górniak L., Zarządzanie przez wartości jako metoda wyzwalania potencjału pracowników przez zaufanie, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica" 2015, t. VIII, nr 183, s. 95-108.
- Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.
- Kluckhohn C., Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification, [w:] T. Parsons, E. Shils (eds.), Toward a general theory of action, Harvard University Press, Cambridge (MA) 1951.
- Kouzes J.M., Posner B.Z., Przywództwo i jego wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
- Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Studio EMKA, Warszawa 2012.
- Makowski M., Zaangażowanie pracowników w organizacji. Koncepcje zaangażowania i kontrowersje dotyczące tego pojęcia, 2016 (nieopublikowany maszynopis, oddany do druku).
- Meyer J.P., Allen N.J., A three component conceptualization of organizational commitment, "Human Resource Management Review" 1991, Vol. 1, No.1 s. 61-89, http://dx.doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z.
- Nogalski B., Dunal A., Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_4_2_8.pdf.
- Rokeach M., The Nature of Human Values, Free Press, New York 1973.
- Stankiewicz J., Moczulska M., Wartości jako czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji (w świetle badań empirycznych), "Zarządzanie i Finanse" 2013, t. 4, nr 1, s. 333-345.
Add to: Del.icio.us Facebook Wykop Twitter.com Blip.pl Digg.com
AUTHOR |
About the article
DOI: https://doi.org/10.15219/em67.1274
The article is in the printed version on pages 21-29.
How to cite
Table of contents