Ostatni wykład

Maria Zając

Być może niektórym czytelnikom tego bloga tytuł wyda się zaskakujący, a może nawet błędny. Dlaczego pisać o ostatnim wykładzie w momencie, gdy właśnie zaczyna się rok akademicki? Zakładam jednak, że znajdą się i tacy, którym ten tytuł skojarzy się z Randym Pauschem, nieżyjącym już profesorem Carnegie Mellon University w Pensylwanii. Wygłosił swój ostatni wykład, znając diagnozę lekarzy: nieuleczalny nowotwór trzustki i co najwyżej kilka miesięcy życia. Nagranie tego wystąpienia jest dostępne w serwisie YouTube, a także na stronie uczelni: https://www.cmu.edu/randyslecture/. Opublikowano je również w formie książki, którą przetłumaczono na 36 języków, w tym także na język polski. Ukazała się wprawdzie w 2008 roku, ale nadal można ją zakupić przez internet. 

 

Gorąco zachęcam do sięgnięcia po tę publikację, gdyż może okazać się wartościową i przydatną lekturą w wielu kontekstach naszego życia. Tutaj jednak odwołam się do jednego tylko rozdziału z książki, który zatytułowano „Zacznij od tego, by usiąść z innymi”. Autor pisze w nim o tym, jak ważna jego zdaniem jest umiejętność pracy w zespole i przedstawia autorski zestaw wskazówek, które zawsze przekazywał studentom na początku semestru. Poruszyła mnie trafność i przydatność tych porad, które przytoczył w swojej książce. Pomyślałam więc, że w sytuacji, gdy większość zajęć w bieżącym semestrze będzie się odbywała online, gdzie budowanie wspólnoty i atmosfery współpracy jest jeszcze trudniejsze niż w sali wykładowej, te proste a zarazem treściwe podpowiedzi mogą być bardzo pomocne – zarówno wykładowcom, jak i studentom. 

 

Cytuję więc za polskim wydaniem książki (s. 194 i 195)[1]:

- Poznawaj ludzi we właściwy sposób. Wszystko zaczyna się od tego. Wymień się informacjami kontaktowymi.

- Ustal to, co was łączy: niemal zawsze możesz znaleźć coś, co masz wspólnego z inną osobą; dzięki temu łatwiej będzie pracować nad jakimś zagadnieniem, jeżeli zdarzą się różnice zdań.

- Staraj się, by spotkanie nastąpiło w jak najkorzystniejszych warunkach: upewnij się, że nikt nie jest głodny, zmarznięty czy zmęczony.

- Pozwól każdemu mówić: nie kończ za kogoś zdania. Mówienie szybko i głośno nie sprawia, że twój pomysł jest lepszy. 

- Powstrzymaj ego: kiedy omawiacie pomysły, sklasyfikujcie je i zapiszcie. Etykietka powinna dotyczyć pomysłu, nie pomysłodawcy.

- Chwal innych: pomyśl, co by tu miłego powiedzieć, nawet jeśli jest to nieco naciągane. Jeśli się postarasz, nawet w najgorszych pomysłach znajdziesz jakieś dobre strony.

- Formułuj alternatywy pod postacią pytań: zamiast mówić „Uważam, że powinniśmy zrobić A, nie B”, spróbuj zapytać: „A może byśmy tak zrobili A zamiast B?”. Skłania to ludzi do komentarzy, a nie zaciekłej obrony swojego wyboru.

 

Kupiłam i przeczytałam tę książkę wkrótce po tym, gdy się ukazała. Potem zapomniałam o niej. Ostatnio jeden ze znajomych wspomniał Randy’ego Pauscha i pomyślałam, że warto wrócić do tej lektury, która kiedyś wywarła na mnie duże wrażenie. Sięgnęłam, zaczęłam czytać i doszłam do wniosku, że z pewnością nieprzypadkowo „wróciła” ona do mnie akurat w tym momencie, dlatego dzielę się cząstką tego, co w niej jest, wierząc, że wśród czytelników naszego redakcyjnego bloga znajdą się tacy, którzy zechcą sięgnąć po lekturę – być może ponownie tak jak ja, a być może po raz pierwszy. Gorąco polecam.

[1] Wydawca: Nowa proza, Warszawa, 2008.

data dodania: 30.09.2020

Tagi: edukacja, praca w grupie, wykład uniwersytecki, studenci

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego wpisu.

dodaj komentarz dodaj komentarz

Inne wpisy autora

» Nick Shackleton-Jones – edukacja to nie uczenie się

» Gdy student może wybrać czego chce się uczyć …

» Nauczanie zdalne vs nauczanie online czyli e-learning

» Nauczyciel przyszłości pilnie poszukiwany

» Na fali zmian – czym różni się TDP od LXP i LMS?

» ♫Twelve days of Christmas♫ i nauczanie zdalne

» Czy możliwy jest „reset” edukacji?

» Kursy typu HyFlex – możliwości i wyzwania

» Jak oceniać wspólnie ze studentami

» Sesja tuż-tuż…

» Siedemnaście lat polskiej e-edukacji z perspektywy czasopisma e-mentor

» (Nie) Bezpieczni w sieci - konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną

» Tony Bates online - dwa spotkania i dwa ważne tematy

» Wymuszona zmiana - gdzie szukać pomocy

» Nauczanie online - zamieszanie terminologiczne

» Makerspace w Wadowicach

» Students’ Science Expo – łączy nas nauka - 3.10.2018 Wrocław

» The Case Against Education

» Just Join IT: polscy programiści na świecie

» Kursy MOOC jako część edukacji formalnej

» Cloud Academy

» Mam certyfikat MOOC i co dalej?

» Open Education: International Perspectives in Higher Education - recenzja książki

» Ruch na rzecz wolnego dostępu do publikacji naukowych

» Świąteczny MOOC

» Magia technologii?

» Gra w edukację i profile graczy

» Szkoła inżynierów czyli latająca miotła czarownicy zamiast lekcji kaligrafii

» Zawody przyszłości - konsultant ds. prywatności, menedżer cyfrowej śmierci a może chirurg pamięci?

» Nieoczekiwana zmiana miejsc?

» 3F > 3Z?

» Szkoła bez sal, klas i przedmiotów – szkoła przyszłości?

» Masowe kursy otwarte integralną częścią edukacji formalnej?

» Dla kogo jest MOOC?

» Trzecia fala czyli masowe otwarte kursy online na uniwersytetach

» Zotero – bibliografia zawsze pod ręką

» Counselor, tutor i profesor

» E-learning, innowacje i KRK a zasada Hipokratesa

» World Bank e-Institute

» Ja też chcę na Stanford