1
Por. Ch. Evans, Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005, s. 22.
2
Por. C. Dahlman, T. Anderson, Korea and the Knowledge-based Economy. Information Society, OECD, World Bank Institute, 2000, s. 11.
3
Por. G. Neave, Cywilizacja globalna i wartości kulturowe: wizja powszechnej szczęśliwości czy apokryf?, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 1996, nr 8, s. 40.
4
W 2005 roku w Stanach Zjednoczonych odsetek osób w przedziale wiekowym 25-64 lata legitymujących się wyższym wykształceniem wynosił 39 proc., podczas gdy w analogicznym okresie w Unii Europejskiej zaledwie 23 proc. Jedynie w Finlandii osiągnął poziom 35 proc. Por. Growing Regions, Growing Europe, Fourth Report on Economic and Social Cohesion, Komisja Europejska, maj 2007, s. 83. Niestety, w Polsce ukończenie studiów wyższych ma stosunkowo niewielkie przełożenie na późniejsze wynagrodzenie w pracy - zarobki zwiększają się zaledwie o 28 proc. Dla porównania w Portugalii czy we Francji - o 60 proc. Por. K. Klimek-Michno, Magister to za mało, "Dziennik Polski", 15.09.2009.
5
Por. P. Davenport, Universities and the Knowledge Economy, "Ivey Business Journal", maj-czerwiec 2001, s. 66.
6
Por. K. Pawłowski, Przyszłość polskiego szkolnictwa wyższego w kontekście wyzwań postawionych przed uczelniami europejskimi przez Komisję Europejską, [w:] J. Woźnicki (red.), Model współdziałania uczelni publicznych i niepublicznych - stan obecny i perspektywy, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych i Instytut Wiedzy, Warszawa 2004, s. 60.
7
Por. P. Sheehan, Universities in the Knowledge Economy, [w:] R. Mansell, R. Samarajiva, A. Mahan (red.), Networking Knowledge for Information Societies: Institutions and Intervention, Delft University Press, Delft, Holandia 2002, s. 29-31.
8
Por. P. A. Samuelson, W. D. Nordhaus, Ekonomia, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s.74-75.
9
Por. B. A. Lundvall, B. Johnson, The Learning Economy, "Journal of Industrial Studies" 1994, t. 1, nr 2, s. 23-42.
10
Słownik języka polskiego, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1988, s. 947.
11
Por. M. Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi, wyd. III poprawione, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 164.
12
Por. A. Marszałek, Rola ośrodków akademickich w promowaniu zachowań przedsiębiorczych wśród studentów i absolwentów, "Edukacja. Studia - Badania - Innowacje" 2006, nr 2, s. 45.
13
Por. Education at a Glance 2009: OECD Indicators, www.oecd.org/edu/ea.... [17.11.2009].
14
Por. K. Leja, Uniwersytet społecznie odpowiedzialny - przykład AGH, "e-mentor" 2009, nr 4 (31), s. 6.
15
Co można łatwo zauważyć, śledząc procentowy udział środków przeznaczanych na badania w budżecie państwa.
16
W tym drugim przypadku wiele uniwersytetów wychodzi z ofertą studiów podyplomowych, zastrzegając, że kwalifikacja na nie odbywa się na podstawie przedstawienia wymaganych dokumentów, wśród których ważne miejsce zajmuje dyplom ukończenia studiów wyższych.
17
Co m.in. znajduje odzwierciedlenie w statystykach poświęconych poziomowi bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych.
18
Por. G. Tumpel-Gugerell, P. Mooslechner, Introduction: Structural Reform and Competitiveness - the Position and Future of an Integrated Europe, [w:] G. Tumpel-Gugerell, P. Mooslechner (red.), Structural Challenges for Europe, Edward Elgar, Cheltenham UK 2003, s. 11-12.
19
Por. A. Marszałek, Budowanie konsorcjów edukacyjno-badawczych oraz współpracy pomiędzy ośrodkami akademickimi, "e-mentor" 2008, nr 4 (26), s. 4-8.
20
Nie ulega jednak wątpliwości, że skutecznym miernikiem jakości kształcenia oferowanego przez daną instytucję edukacyjną byłoby monitorowanie wskaźników zatrudnienia ich absolwentów.
21
Por. N. Longworth, Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities. Lifelong Learning and Local Government, Routledge, Londyn/Nowy Jork 2006, s. 120.
22
Oczywiście nie można tutaj zapominać, iż wszelkie formy kształcenia na odległość (tzw. distance learning) wymagają kapitału początkowego w postaci uruchomienia wirtualnych uczelni, platform elektronicznych, na których będą dostępne materiały kształceniowe.
23
Por. J.L. Davis, A Revolution in Teaching and Learning in Higher Education: The Challenges and Implications for the Relatively Traditional University, "Higher Education in Europe" 2001, t. XXVI, nr 4, s. 501 i następne.
24
Składa się na niego blisko 4000 instytucji akademickich, gdzie kształci się w sumie blisko 18,5 miliona studentów, a zatrudnionych jest 1,5 miliona kadry dydaktycznej, w tym 435 tysięcy stanowią naukowcy. Por. Europe in Figures, "Eurostat Yearbook 2006-2007", 2007.
25
Pojęcie interesariuszy zostało wprowadzone do teorii i praktyki zarządzania w latach 80. XX wieku przez R.E. Freemana. Termin "interesariusze" jest wolnym polskim tłumaczeniem anglojęzycznego terminu stakeholders, pochodzącego od określenia to have a stake in, co można przetłumaczyć jako "mieć interes w czymś". Zob. M. Trocki, B. Grucza (red.), Zarządzanie projektem europejskim, PWE, Warszawa 2007, s. 18.
26
Por. A. Marszałek, Uniwersytet przedsiębiorczy jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 9, s. 19-22.
27
W dalszej części tabeli autorka posługuje się wymiennie określeniami: uniwersytet, ośrodek akademicki, instytucja szkolnictwa wyższego.
28
Służą temu takie instrumenty jak np.: otwarta metoda koordynacji, dzielenie się najlepszymi praktykami czy wspieranie państw członkowskich w wypracowywaniu przez nie nowych, efektywnych mechanizmów funkcjonowania uniwersytetów. Por. Delivering on the Modernisation Agenda for Universities: Education, Research and Innovation, Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, COM (2006) 208 final, Bruksela, 10.05.2006, s. 11.