Słowo wstępne

Marcin Dąbrowski

zobacz podgląd

Mam przyjemność zaprezentować Państwu 3 numer dwumiesięcznika e-mentor. Nasze pismo rozwija się. Zakres tematyczny e-mentora - nauczanie przez internet, kształcenie ustawiczne, metody, formy i programy kształcenia - został wzbogacony o problematykę e-biznesu oraz zarządzania wiedzą. Mam nadzieję, iż tak rozbudowany tematycznie e-mentor spotka się z jeszcze lepszym odbiorem i zainteresowaniem.

Początek 2004 roku przyniósł nam również zmiany organizacyjne. Istotną nowością dla autorów i czytelników pisma jest wprowadzenie procedury recenzowania artykułów. Wszystkie artykuły, począwszy od zawartych w tym wydaniu, są recenzowane przez członków Rady Programowej e-mentora, a także przez ekspertów spoza tego grona. W styczniu br. współwydawcą naszego pisma została Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych zajmująca się m.in. promocją wysokiej jakości kształcenia na kierunkach ekonomicznych, standardów nauczania oraz prowadzeniem środowiskowych postępowań akredytacyjnych. Współpraca ta, jak również międzynarodowy i międzyinstytucjonalny charakter Rady Programowej, recenzowanie artykułów, rozszerzenie zakresu tematycznego e-mentora, to kolejny krok w budowie profesjonalnego pisma o szerokim zasięgu. Materiały zawarte w bieżącym numerze e-mentora kompleksowo ujmują problematykę kształcenia. Pozwalają się z nią zapoznać już pierwsze artykuły dotyczące perspektyw rozwoju rynku edukacji oraz wyzwań, jakie w XXI wieku stoją przed edukacją menedżerską. Również dalsze teksty, podejmujące zagadnienia związane z asertywnością, analizą funkcjonowania formalnych i nieformalnych grup studenckich, a także aktywnością w grupach rówieśniczych prezentują aktualne problemy związane z tą dziedziną.

Premiera dwóch nowych działów w e-mentorze to artykuły wprowadzające w zagadnienia e-biznesu oraz zarządzania wiedzą. Praktyczną stronę stosowania rozwiązań charakterystycznych dla biznesu elektronicznego prezentuje Michał Macierzyński, doktorant SGH. Jest to materiał relacjonujący historię powstania pierwszego internetowego banku w Polsce. zobacz podgląd
Gorąco polecam liczne artykuły z zakresu e-learningu, działalności krajowych i zagranicznych ośrodków, a także doświadczeń ekspertów na tym polu. Dr Maria Zając z Akademii Pedagogicznej w Krakowie przedstawia koncepcję bardzo efektywnego przygotowywania materiałów do kształcenia online poprzez tworzenie Obiektów Wiedzy (Reusable Learning Objects), które mogą być wielokrotnie użyte w różnych kursach. Kolejny raz mamy możliwość zapoznania z działalnością Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego, swoimi doświadczeniami z ponad rocznej pracy nad rozwojem PUW dzieli się Wojciech Zieliński. Zaprezentowane zostały również relacje i doświadczenia dwóch uczelni w zakresie wykorzystania technologii internetowej w kształceniu, także na kierunku humanistycznym.

Numer zamyka dział e-learning na świecie, w którym można znaleźć artykuły przedstawiające dwa bardzo wartościowe projekty realizowane w Europie oraz opis procesu wdrażania systemu nauczania przez internet, na przykładzie prac Szwajcarskiego Centrum Innowacji w Nauczaniu. Bardzo ważną grupą czytelników są dla nas studenci. Otwieramy się również na działalność publikacyjną tej grupy. Serdecznie zapraszamy studentów, koła naukowe i organizacje studenckie do współpracy. W tym numerze mogą Państwo zapoznać się z opiniami studentów na temat zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Zbigniew Misiak, student SGH, dzieli się swoimi, oraz zebranymi poprzez ankietę, doświadczeniami innych studentów, którzy brali udział w pełnym wykładzie online, prowadzonym na platformie e-sgh.pl. Publikujemy również wyniki ankiety przeprowadzonej przez dr. Janusza Kurowskiego wśród studentów studiów zaocznych SGH. Studenci oceniali możliwości, jakie daje uzupełnianie zajęć z makroekonomii materiałami i interaktywnymi zadaniami umieszczonymi na platformie e-sgh. Zamieszczamy także wyniki kolejnej sondy e-sgh, badającej chęć uczestnictwa w studiach podyplomowych organizowanych przez internet. Chciałbym zachęcić wszystkich do dyskusji na temat problematyki poruszanej na łamach e-mentora na forum znajdującym się na stronie www.e-mentor.edu.pl, a także na forum dyskusyjnym platformy e-sgh.pl, gdzie powstał specjalny pokój: e-learning.

Dziękuję czytelnikom za opinie dotyczące pisma oraz liczne wizyty na stronie internetowej e-mentora. Internetową wersję czasopisma od 14 października 2003 r. do 10 lutego br. odwiedziło ponad 5400 osób.

redaktor naczelny
Marcin Dąbrowski

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.

dodaj komentarz dodaj komentarz