AAA

Utopian university for realists

Andrzej Blikle

Abstract

It is known that parametric measures such as the Journal Index Factor or Hirsh Index provoke negative consequences in academic communities, significantly lowering job satisfaction and quality. A "game with algorithms" replaces researchers and academic teacher ethos, frequently leading to frustration and scientific misconduct.

This situation is analyzed and compared with similar phenomena in business caused by so-called "motivations systems" colloquially called "stick and carrot." Since about 1980, several experts in management like E. Demming, A. Kohn, P. Senge, or M. Kossewski, point out a highly destructive role of these methods. Also, more and more organizations implement new management styles known as well-being, holacracy, participatory management, or teal self-organization. The main message of the paper is that it is worth considering similar approaches in academic communities. The author hopes that his voice will at least provoke a discussion on that matter.

Keywords: teal management, motivation systems, stick and carrot, university as the organization

References

  • Blikle, A. (2014). Biezbumażnyj universitet [maszynopis].
  • Blikle, A. (2017). Doktryna jakości. Wydanie II turkusowe. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Helion One Press.
  • Bregman, R. (2018). Utopia dla realistów. Czarna Owca.
  • Deming, E. W. (1982). Out of the crisis. Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study, MIT Cambridge.
  • Fischhoff, B., Dewitt, B, Sahlin, N-E. i Davis, A. (2021). A secure procedure for early career scientists to report apparent misconduct. Life Sciences, Society and Policy. 17, 2. https://doi.org/10.1186/s40504-020-00110-6
  • Giza-Poleszczuk, A. (2021). Modernizując uczelnie. Polskie szkoły wyższe po roku 1989. https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/02/modernizujac-uczelnie.pdf
  • Herman, R. P. (2010). The HIP investor. Make bigger profits by building a better world. John Wiley & Sons.
  • Kohn, A. (1993). Punished by rewards: The trouble with gold stars, incentive plans, A's, praise, and other bribes. Houghton Mifflin Company.
  • Kohn, A. (2013). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Wydawnictwo MiND.
  • Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości. Studio Emka.
  • Marchewka-Bartkowiak, K. (2014, 9 października). Nowe zarządzanie publiczne. INFOS, 18(178). Biuro Analiz Cyfrowych. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/24E1231535A8BDE5C1257D6A003B6AEA/$file/Infos_178.pdf
  • Morrish, L. (2019). Pressure vessels: The epidemic of poor mental health among higher education staff. HEPI Occasional Paper 20. HEPI.
  • Senge, P. M. (1998). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Dom Wydawniczy ABC.
  • Siuda, P. i Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Story, K. (2021, 2 kwietnia). Akademia przemocy. Tygodnik Powszechny. https://www.tygodnikpowszechny.pl/akademia-przemocy-167059
  • Stryjczyk, J. i Story, K. (2021, 2 kwietnia 2021). Krajobraz folwarczny. Tygodnik Powszechny. https://www.tygodnikpowszechny.pl/krajobraz-folwarczny-167060
  • Turski, Ł. A. (1996, 16 października). Czy nauka w Polsce ma szanse [Wystąpienie na konferencji]. Konferencja Przyszłość Polskiej Nauki i Edukacji. Zapaść czy Wyzwanie. Warszawa, Polska. https://bit.ly/3g0IiL6
  • Turski, Ł. A. (2011). Guardians of the truth in science. W H. Hisaki i J. Niżnik (red). What is truth in philosophy and in different scientific disciplines (s. 141-152). Proceedings of the Symposiumat the Scientific Centre of the Polish Academy of Sciences. 3-4 czerwca 2009, Wiedeń. Austria. https://bit.ly/3pcj67b
  • Turski, Ł. A. (2013). Ocenianie nauki - duch z przeszłości. PAUza Akademicka, Tygodnik Polskiej Akademii Umiejętności, 222, 1-2. http://pauza.krakow.pl/222_1&2_2013.pdf
  • Turski, Ł. A. (2019, 15 stycznia). Nauka w oparach oszustw [wykład online]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1Q0iiqkLCC4
  • Van Noorden, R. i Else, H. (2021, 23 marca). The fight against fake-paper factories that churn out sham science. Nature. https://www.nature.com/articles/d41586-021-00733-5
  • Zając, M. (2019). Born to code. An interview with Olivier Crouzet from School 42 in Paris. e-mentor, 5(82), 34-35. https://doi.org/10.15219/em82.1442
AUTHOR

Andrzej Blikle

About the article

DOI: https://doi.org/10.15219/em89.1506

The article is in the printed version on pages 4-14.

pdf read the article (Polish)

How to cite

Bliekle, A. (2021). Utopijny uniwersytet dla realistów. e-mentor, 2(89), 4-14. https://doi.org/10.15219/em89.1506