AAA

Teaching foreign language from the distance. Possibilities and results

Beata Gałan

Abstract

The subject of the article is a reflection on the supportive role of e-learning in language teaching. In the first section, the author presents a theoretical analysis of the possibilities offered by the distance learning method in foreign language teaching. That is followed by the description of empirical research aimed at evaluating the effectiveness of teaching foreign languages online and the possibilities such mode of instruction may offer. A pedagogical experiment carried out by the author delivered the qualitative and quantitative data, which allowed for comparing the results achieved by the students both whiles taught onsite and online. The aim of the experiment was to verify whether distance learning influences the way students develop their language skills, particularly their writing skills. The quantitative analysis was supplemented by the conclusions derived from the survey on chosen aspects of distance learning such as virtual communication, the role of a teacher and a student, skills obtained, strategies applied, as well as general strengths and weaknesses of such form of teaching. In a pilot study, the observed efficiency of on-campus and online methods was comparable. In turn, the main study showed slightly higher and statistically significant achievements in distance learning, but only among a specific group of learners. The research was also a source of some interesting observations regarding online education, especially the individualization of foreign language teaching and learning.

Keywords: language learning, e-learning, effectiveness of distance education, information and communication technologies (ICT), quantitative and qualitative research

References

  • Amyotte, L. (1996). Méthodes quantitatives. Application a la recherche en sciences humaines. Édictions du Renouveau Pédagogique.
  • Bednarek, J. i Lubina, E. (2008). Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bruner, J. S. (1964). Proces kształcenia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bruner, J. S. (1966). W poszukiwaniu teorii nauczania. Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Dumont, Ch. (2007). Les relations enseignant-enseigné: les aspects psychoaffectifs. W: J.-C. Manderscheid i Ch. Jeunesse (red.), L'enseignement en ligne. A l'université et dans les formations professionnelles (s. 57-90). De Boeck & Larcier.
  • Ferguson, G. A. i Takane, Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Gajek, E. i Michońska-Stadnik, A. (2017). Strategie uczenia się języków obcych w środowisku cyfrowym. Instytut Lingwistyki Stosowanej WLS, Uniwersytet Warszawski.
  • Gałan, B. (2017). La méthode d'enseignement a distance dans le développement de la compétence rédactionnelle en langue étrangere. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Glikman, V. (2002). Des cours par correspondance au "e-learning". Presses Universitaires de France.
  • Grosbois, M. (2012). Didactique des langues et technologies: de l'EAO aux réseaux sociaux
  • Presses de l'université Paris-Sorbonne.
  • Guéguen, N. (1997). Manuel de statistique pour psychologues. Dunod.
  • Guichon, N. (2006). Langues et TICE. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00376645/document
  • Guichon, N. (2012). Vers l'intégration des TIC dans l'enseignement des langues. Didier.
  • Henri, F. (2010). La formation a distance: enseigner et apprendre autrement. W: B. Charlier i F. Henri (red.), Apprendre avec les technologies (s. 157-168). Presses Universitaires de France.
  • Janowska, I. (2011). Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Universitas.
  • Kuźmicz, K. (2015). E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Lubina, E. (2004). Zmiany funkcji nauczyciela w kształceniu na odległość. e-mentor 4(6). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/80
  • MNiSW. (2018). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 1861).
  • Narcy-Combes, J-P. (2005). Didactique des langues et TIC: vers une recherche-action responsable. Ophrys.
  • Olivier, Ch. i Puren, L. (2011). Le Web 2.0 en classe de langue. Une réflexion théorique et des activités pratiques pour faire le point. Éditions Maison des Langues.
  • Półtorak, E. i Gałan, B. (2019). Nowoczesne technologie w nauczaniu języków obcych: oczekiwania, wyzwania, perspektywy. W: B. Orzeł (red.), Co nowego w nowych mediach. Transformacje, perspektywy oczekiwania (s. 65-78). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Rada Europy. (2003). Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wydawnictwo CODN.
  • Tagliante, Ch. (2005). L'évaluation et le Cadre européen commun. CLE International.
  • Widła, H. (2009). O nieprawidłowym stosowaniu narzędzi statystycznych w badaniach ankietowych. Neofilolog, 32, 89-198.
  • Wilczyńska, W. i Michońska-Stadnik, A. (2010). Metodologia badań w glottodydaktyce. Avalon.
AUTHOR

Beata Gałan

About the article

DOI: https://doi.org/10.15219/em83.1450

The article is in the printed version on pages 15-25.

pdf read the article (Polish)

How to cite

Gałan, B. (2020). Nauka języka obcego na odległość. Potencjał a skuteczność. e-mentor, 1(83), 15-25. https://doi.org/10.15219/em83.1450