AAA

Organization of the education system of convicts in Poland

Daria Becker-Pestka

Abstract

The aim of this paper is to show how the convict education system functions in Poland, as well as its basic assumptions and legal foundations. This paper was written primarily based on Polish legal regulations, statistical data and selected specialist publications.

People in prisons and detention centers have the right to start or continue education. This is guaranteed and regulated by legal regulations, primarily the Executive Penal Code.

Examining the issues of educating prisoners is justified by such factors as the specificity of this group, the importance of education in human life and the value of acquiring knowledge for the prisoner and society.

Committing a crime and being in prison adversely affects the relationship with the labor market and the environment of potential employers. Educating prisoners is beneficial for themselves, their families and society. Education can be an important factor in social readaptation.

The education of prisoners is one of the most important elements of penitentiary interactions in conditions of isolation. Teaching is of particular value. Its goal is to prepare prisoners to undertake and maintain work after being released. In prison, it is important to create conditions conducive to obtaining an education and completing professional qualifications. Whether or not prisoners improve their qualifications, learn discipline or obtain a high school diploma depends on whether they commit a crime again or start living in accordance with social norms. The education of prisoners also means that they do not have to rely on social assistance benefits and instead can pay their financial obligations. What is of greatest value is their return to the family, society and work, and adhere to the principles of community life.

References

  • Centralny Zarząd Służby Więziennej. (2017). Wykaz kierunków kształcenia i semestrów nauki w szkołach prowadzonych przy zakładach karnych i aresztach śledczych wg stanu na dzień 1 lutego 2017 r. Pobrane z http://sw.gov.pl/assets/83/54/45/969f32b90afdd499165cf39cc63ec3e27cbd8a8a.pdf
  • Centralny Zarząd Służby Więziennej. (2018). Wykaz kierunków kształcenia i semestrów nauki w szkołach prowadzonych przy zakładach karnych i aresztach śledczych wg stanu na dzień 1 lutego 2018 r. Pobrane z http://sw.gov.pl/assets/49/45/73/e3a737d1dc5dddbb0afbf8b80ab6926fd5fa0c5d.pdf
  • Duda, W. (2016). Grupy ryzyka na rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem reorientacji zawodowej rolników. W: D. Kukla (red.), Poradnictwo zawodowe - rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym (s. 350-353). Warszawa: Difin.
  • Iwanicki, H. (2007). Możliwości praktyczne edukacji uczniów szkół przywięziennych. Szkoła Specjalna, 1, 50-54.
  • Jaworska, A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Kraków: OW Impuls.
  • Marczak, M. (red.). (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: OW Impuls.
  • Ministerstwo Sprawiedliwości, Centralny Zarząd Służby Więziennej. (2019). Roczna informacja statystyczna za rok 2018. Pobrane z https://sw.gov.pl/assets/40/74/32/7d5ad1384460bb0790e8236a9f6cd4264cb6e863.pdf
  • Moroz, L. (2009). Uniwersytet Więzienny - droga do wolności. W: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce (s. 101-105). Kraków: OW Impuls.
  • Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. 2016 poz. 2004)
  • Służba Więzienna. (2017a). Nauczanie skazanych w zakładach karnych i aresztach śledczych. Pobrane z https://sw.gov.pl/strona/Nauczanie-skazanych-w-zakladach-karnych-i-aresztach-sledczych
  • Służba Więzienna. (2017b). Rekrutacja i przyjmowanie osadzonych do szkół. Pobrane z http://sw.gov.pl/strona/Rekrutacja-i-przyjmowanie-osadzonych-do-szkol
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 1997 r. nr 90, poz. 557).
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1991 r. nr 95, poz. 425).
AUTHOR

Daria Becker-Pestka
ORCID: 0000-0003-1758-5669

About the article

DOI: https://doi.org/10.15219/em81.1430

The article is in the printed version on pages 14-21.

pdf read the article (Polish)

How to cite

Becker-Pestka, D. (2019). Organizacja systemu edukacji skazanych w Polsce. e-mentor, 4(81), 14-21. DOI: 10.15219/em81.1430