UWAGA jest skończona

Andrzej Wodecki

Czytam ostatnio sporo o 1. mediach społecznościowych i 2. zarządzaniu uwagą (i, ogólniej, TEA = Time + Energy + Attention management). 

 

Spece od społecznościówek mówią: współpracuj, razem zrobicie coś świetnego. Rój jest inteligentny i może więcej, to przyszłość, sam już nic nie zrobisz.

 

Praktycy TEA mówią: skoncentruj się. Stay focused. Nie daj się rozproszyć. Rytm i koncentracja to źródło mocy.

 

Z mojej praktyki wynika, że największym dystraktorem są ludzie (mail, telefon, FB(TM) nie używam, o żonie nie wypada wspominać).

 

Co mam więc robić? Koncentrować się i nie gadać z innymi? Współpracować z ludźmi i być rozproszonym? A może skoncentrować się na współpracy z innymi? Jaką metodę zaproponować studentom? Czy i kiedy "social learning" ma sens?

 

Przeczytałem niedawno ciekawy artykuł [1]. Morał jest ciekawy: studenci korzystający z ICT podczas uczenia się w celach społecznościowych mieli zdecydowanie niższe wyniki w nauczaniu niż ci, którzy używali komputerów do poszukiwania informacji czy komunikacji z innymi w celach edukacyjnych. Morał: albo się uczysz, albo udzielasz społecznie. Łączenie tych dwóch aktywności szkodzi. Tak, jak robienie kilku rzeczy na raz.

 

Interesujące jest bliższe przyjrzenie się wykorzystaniu mediów społecznościowych w edukacji. Nie na poziomie teorii, ale czystego eksperymentu (tak, jak w [1]). 

 

Moim zdaniem przyszłość metod dydaktycznych będzie w optymalnym połączeniu technik TEA (koncentrujących się na efektywności osobistej, w szczególności Getting Things Done) z metodami pracy w mediach społecznościowych. Zachęcam do badań i refleksji.

 

Dla zainteresowanych:

 

http://blog.reyjunco.com/

[1]. R.Juncoa, S.R. Cottenb, The relationship between multitasking and academic performance, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036013151100340

 

[2] E.Wood, L.Zivcakova, P.Gentile, K.Archer, D.De Pasquale, A.Nosko, Examining the impact of off-task multi-tasking with technology on real-time classroom learning, http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2073058

 

TEA i okolice:

http://zenhabits.net/start/

http://www.fromappstozen.com/how-to-manage-your-tea-to-be-more-effective

Data dodania: 4.04.2012

Andrzej Wodecki

Dr nauk fizycznych (fizyka teoretyczna), absolwent MBA (University of Central Lancashire, UK). Dyrektor Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego oraz Uniwersyteckiego Centrum Zdalnego Nauczania i Kursów Otwartych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Członek Zarządu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego. Inicjator i koordynator wielu polskich i międzynarodowych projektów z zakresu społeczeństwa informacyjnego. Konsultant w zakresie wdrożeń systemów informacyjnych biznesu w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i e-learning. Wieloletnia praktyka szkoleniowa w zakresie systemów IT w zarządzaniu, e-biznesu i marketingu internetowego.