Przyszłość edukacji, cz. 2: head breeding

Andrzej Wodecki

Dziś kilka słów o tym, jak e-learning może (radykalnie) zmienić modele biznesu edukacji.

 

Mniej więcej rok temu, podczas badań nad nieformalną edukacją w społecznościach hackerów, natknąłem się na przedsięwzięcie www.hackerschool.com. To inicjatywa "tradycyjna": trzymiesięczne kursy z zakresu programowania (zajęcia cztery dni w tygodniu, od 10.30 do 18.30), podczas których "studenci" realizują praktyczne projekty IT, bez formalnej opieki instruktora (czyli bez nauczyciela). Programiści, którzy postanowili się wspólnie czegoś nauczyć, reprezentują różny poziom wiedzy w różnych obszarach danej dziedziny - podczas projektu uczą się więc od siebie. Jedynie raz w tygodniu, we czwartki, zapraszają bardziej doświadczonych programistów i dyskutują z nimi o postępach projektu.

 

Pomysł opiera się na entuzjaźmie i realnym zaangażowaniu uczestników kursów. Nie ma formalnej certyfikacji. Kursy są za darmo. Jeśli "absolwent" HackerSchool.com znajdzie pracę (na co najmniej 3 miesiące) - HS zarabia na tym 20 tys USD.

 

Podsumowując, z perspektywy uczącego się programisty: dostaje darmową edukację, pracuje nad praktycznymi projektami pod okiem profesjonalistów, a organizacja, która to zapewnia, zarabia tylko na zatrudnieniu absolwenta.

 

Niedawno natknąłem się na kolejny, dużo bardziej interesujący projekt: www.udacity.com. Został on założony przez Sebastiana Thruna, ex-profesora Stanford University, kierującego projektem Google Self Driving Car. Jednego z najlepszych na świecie specjalistów od sztuczej inteligencji, który na niektórych kursach online@Stanford miał po ok. 200 000 studentów (robi wrażenie, nie?). Przed założeniem Udacity prof. Thrun stworzył kurs on-line "Introduction to Artificial Intelligence", na który zapisało się ponad 160 tys studentów z ponad 190 krajów. Ukończyli jedynie najlepsi :).

 

Obecnie udacity.com oferuje za darmo kursy na 3 poziomach: początkującym, średnio zaawansowanym i zaawansowanym, z zakresu statystyki, programowania i sztucznej inteligencji. Za darmo. Bardzo praktycznie. Za ukończenie absolwent otrzymuje certyfikat (różny w zależności od wyniku egzaminu).

 

Uczestniczę obecnie w kursie Introduction to Statistics - zachęcam, ponieważ metodyka jest bardzo interesująca i przyjazna dla uczestnika. W skrócie: kurs podzielony jest na wprowadzenie, 30 modułów i egzamin końcowy; na jeden moduł składa się od 5 do 7 krótkich mini-lekcji (formuła korepetycji zbliżona do KhanAcademy) przedzielonych krótkimi pytaniamia. W efekcie, przejście jednego modułu zajmuje od 10 do 20 minut (cały kurs zaś szacuję na jakieś 10h pracy), podczas nauki czujemy cały czas bliskość i osobistą relację z instruktorem.

 

Na czym zarabia udacity.com? Jeszcze dokładnie nie wiadomo. Istotne jest to, że przed uruchomieniem Udacity prof. Thrun opuścił Uniwersytet Stanforda (w Prima Aprilis 2011 roku - polecam ciekawą analizę problemu na http://blogs.reuters.com/felix-salmon/2012/01/31/udacitys-model/ > ciekawe, na ile takie sytuacje mogą zacząć wydarzać się w Polsce?). Wiele wskazuje na to, że model biznesu Udacity polegać będzie na udostępnianiu informacji o najlepszych studentach firmom rekrutującym talenty z zakresu programowania i inżynierii.

 

Na koniec: obejrzyjcie mitx.mit.edu. MIT, najlepsza politechnika na świecie, oferuje za darmo certyfikowane kursy on-line, które odbywają się pod okiem realnych profesorów :).

 

Podsumujmy: we wszystkich tych projektach student otrzymuje ZA DARMO, wiedzę na BARDZO WYSOKIM POZIOMIE (z pewnością w Udacity i MIT) od instytucji, która ZARABIA NA ZNALEZIENIU MU PRACY. Porównajmy to teraz do naszego modelu edukacji.

 

Miłej zabawy :)

 

PS. Hej, a może by coś takiego zrobić w PL?

-------------
https://www.hackerschool.com/about
http://www.udacity.com/udacity
http://blogs.reuters.com/felix-salmon/2012/01/31/udacitys-model/

Data dodania: 2.10.2012

Tagi wpisu

future model edukacji

Andrzej Wodecki

Dr nauk fizycznych (fizyka teoretyczna), absolwent MBA (University of Central Lancashire, UK). Dyrektor Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego oraz Uniwersyteckiego Centrum Zdalnego Nauczania i Kursów Otwartych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Członek Zarządu Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego. Inicjator i koordynator wielu polskich i międzynarodowych projektów z zakresu społeczeństwa informacyjnego. Konsultant w zakresie wdrożeń systemów informacyjnych biznesu w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i e-learning. Wieloletnia praktyka szkoleniowa w zakresie systemów IT w zarządzaniu, e-biznesu i marketingu internetowego.