AAA

Konferencja Online Educa 2007

Dorota Myko

Relacja z konferencji

Gdzie są granice form edukacji? - czyli od wchodzenia w skórę awatarów z gier komputerowych w "drugim życiu", po komputery montowane w uliczne mury w biednych dzielnicach indyjskich...

W bieżącym roku odbyła się 13. edycja konferencji "Online Educa" w Berlinie, która tradycyjnie już poświęcona była problematyce e-nauczania. Sesje, seminaria, warsztaty i fora trwały 3 dni - od 28 do 30 listopada. Na spotkanie, przygotowane przez firmę ICWE z Berlina (także organizatora targów Expolingua w Berlinie i w Pradze oraz kilku innych imprez edukacyjnych), przyjechała rekordowa liczba, 2122 uczestników z 95 krajów z całego świata (w ubiegłym roku w Educa uczestniczyło 2048 osób z 92 krajów). Goście byli przedstawicielami różnych grup zawodowych: firm szkoleniowych i działów personalnych korporacji, uniwersytetów i firm technologicznych, administracji państwowej i fundacji oraz wydawców dostarczających treści i multimedialne pomoce dydaktyczne. Wszystkie spotkania i wystąpienia odbywały się w języku angielskim.
Polską delegację zorganizowano już po raz piąty. Wspierało ją grono ponad 20 partnerów medialnych w internecie oraz instytucje, które po partnersku promowały Educa na swoich seminariach i konferencjach w bieżącym roku.

Polacy korzystali z wynegocjowanej, niższej - w porównaniu z innymi krajami - opłaty za swój udział. Dzięki temu na konferencję przyjechało 87 osób (w ubiegłym roku 55)1. W tym roku Polska znalazła się na piątej pozycji pod względem liczebności uczestników za: Niemcami - 366 osób, Holandią - 267, Wielką Brytanią - 267, Norwegią - 112, a przed Szwecją, którą reprezentowało 70 uczestników.

Do wystąpień zakwalifikowano przedstawicieli z czterech polskich instytucji: Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo z Warszawy, Politechniki Śląskiej z Katowic, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania oraz Uniwersytetu Warszawskiego. W części targowej swoją ofertę przedstawiały trzy firmy z Polski: 4systems (firma polsko-niemiecka), SuperMemo World Sp. z o.o. (z grupy wydawniczej PWN) oraz Plagiat.pl.

Niestety, nie odbył się, tak jak to miało miejsce w poprzednich czterech latach, "okrągły stół" zapraszający do współpracy z Polską. Było tak wiele zgłoszonych propozycji, że musieliśmy ustąpić miejsca nowym tematom i osobom, które jeszcze nie występowały w roli gospodarza "okrągłego stołu"- każdorazowo dla 9 gości.

Spotkania przedkonferencyjne zaczęły się dzień przed właściwą konferencją (a nie dwa dni wcześniej, jak poprzednio). W dniu 28 listopada 2007 r. odbyło się po raz pierwszy Sputnic Forum, którego celem było zgromadzenie wszystkich zainteresowanych wdrożeniami połączeń wirtualnych do telefonii komórkowej oraz zastosowanie społecznych oprogramowań, umożliwiających wideokonferencje i strumieniowy przekaz wideo w czasie rzeczywistym.

Równolegle odbywało się, po raz trzeci, inne forum - The Third International Forum on E-Learning for Defence and Security - poświęcone znaczeniu e-nauczania w zakresie obronności i bezpieczeństwa.

W dniu 28 listopada miało miejsce także 17 różnych warsztatów (kilkugodzinnych lub całodniowych, płatnych lub bezpłatnych) zarówno w hotelu InterContinental, jak i na Politechnice Berlińskiej oraz na FHTW - Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie.

Wzorem lat poprzednich, przygotowano specjalne popołudniowe spotkanie dla wszystkich osób, które przyjechały na Educa po raz pierwszy, aby pomóc im jak najlepiej zorganizować plan uczestnictwa w tej imprezie oraz nawiązać pierwsze zawodowe znajomości.

Właściwa Online Educa, w dniach 29 - 30 listopada, objęła prawie 100 sesji i 300 prezentacji. Poza sesjami plenarnymi uczestnicy mogli wybierać wśród 13 równoległych sesji połączonych w różne bloki tematyczne. W bieżącym roku skoncentrowano się głównie na zagadnieniach, takich jak:

  • e-nauczanie w firmie,
  • przyszłość nauczania w szkolnictwie wyższym,
  • technologie ITC w tradycyjnym nauczaniu,
  • e-nauczanie w instytucjach i jednostkach publicznych,
  • nauczanie ustawiczne i nauczanie nieformalne,
  • media i nowe technologie w projektowaniu i nauczaniu,
  • gry i symulacje w nauczaniu,
  • nauczanie za pomocą technologii mobilnych,
  • edukacja 2.0 z wykorzystaniem Web 2.0,
  • techniki wideo wspierające nauczanie na odległość,
  • zarządzanie jakością w e-nauczaniu,
  • testy i zaliczenia,
  • powszechność dostępu do nauczania na odległość,
  • zastosowanie wyników badań naukowych w nauczaniu wspieranym nowymi technologiami (TEL),
  • strategie i praktyka e-nauczania.
Specjalne sesje zorganizowali sponsorzy, m.in. Fronter, Smart Technologies, Adobe, IBM, Giunti Labs oraz IMC.

Przez trzy dni zarówno forom, warsztatom, jak i konferencji towarzyszyła ekspozycja. Na ponad 100 stoiskach materiały informacyjne i promocyjne proponowało blisko 250 firm i instytucji. Dodatkowo, stoiska narodowe prezentowały: Norwegia i Finlandia, firmy ze Szwecji oraz Izba Handlowa Niemiecko-Holenderska.

Więcej szczegółów dotyczących przebiegu berlińskiej konferencji, galeria zdjęć oraz pełny program konferencji Online Educa 2007 można znaleźć na stronach www.online-educa.com. Organizatorzy serdecznie zapraszają do udziału w 14. edycji Online Educa w dniach 3-5 grudnia 2008 r. oraz od lutego 2008 r. do partnerskiej współpracy przy organizacji szóstej już polskiej delegacji do Berlina.

 

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu.

dodaj komentarz dodaj komentarz

Przypisy

1 Kiedy pięć lat temu po raz pierwszy organizowana była polska delegacja do Berlina składała się ona z 40 uczestników, zaś wcześniej bywało na Educa zaledwie kilka osób.