Co rożni platformy edukacyjne Moodle i OLAT?

Komentarze do artykułu:

Proszę wybaczyć, że komentarz będzie obszerny, ale jest ich sporo jak na jeden artykuł. Wiele spraw poruszonych w artykule wymaga wyprostowania. Proszę też nie przyjmować, że jestem ewangelizatorem Moodle, uważam jednak, że artykuł mija się z prawdą, a w wielu miejscach jest nieprecyzyjny.

---------

W Polsce w ostatnim okresie OLAT cieszy się coraz większym powodzeniem i staje się istotnym konkurentem powszechnie wykorzystywanego oprogramowania Moodle.

--------

Wątpliwe, aby Olat stawał się istotnym konkurentem dla Moodle, może w przyszłości. W jak wielu miejscach jest w Polsce wykorzystywany?

---------

Istnieje możliwość eksportowania i ponownego importowania do innej instalacji OLAT zasobów edukacyjnych (w tym kursów) oraz współdzielenia ich z innymi użytkownikami, co nie jest możliwe w Moodle.

---------

W Moodle możliwe jest eksportowanie zasobów edukacyjnych, a nawet całych kursów ze strukturą i użytkownikami pomiędzy różnymi instalacjami.

----

Moodle jest system o prostej, ale nieco chaotycznej strukturze i dość słabo zorganizowanym interfejsie graficznym.

-------

Przydałby się jakiś konkret wyjaśniający na czym polega "chaotyczność struktury" oraz "słabo zorganizowany interfejs graficzny". Tym bardziej, że można go modyfikować.

---------
Struktura graficzna oparta na z góry określonych szablonach umożliwia dokonywanie jedynie drobnych modyfikacji wewnątrz instalacji platformy (głównie jako nowa aktywność w kursie.

---------

Szablony graficzne moodle nie są z góry określone. W dosyć łatwy sposób można je modyfikować, jeżeli chce się komuś zajrzeć do pliku CSS. Jeżeli nie chce się, to jest cała masa gotowych szablonów stworzonych przez społeczność Moodle

--------

Moodle jest systemem opartym głównie na kursach. Oznacza to, że większość działań odbywa się wewnątrz kursów, a poza nimi platforma oferuje niewielką liczbę innych aktywności związanych z nauczaniem. Natomiast OLAT, jako niezależne środowisko uczenia się, przewiduje pracę grupową - funkcjonalność, która może być również stosowana poza kursami.

---------------

Trochę nieodpowiednio przeprowadzone porównanie, w którym mówi się o dwóch różnych cechach obu systemów. W Moodle praca odbywa się w kursach - prawda W Moodle również możliwa jest praca grupowa.

-------------

Moodle wymaga wybrania przez prowadzącego jednego z trzech formatów kursów. Dla osób preferujących bardziej elastyczne rozwiązania odpowiedni może być OLAT, umożliwiający definiowanie własnych kursów i zachowywanie ich jako „kursy tymczasowe”.
-------------


W Moodle można wybrać więcej niż trzy formaty kursów.

------------
Istotnym ograniczeniem Moodle jest fakt, że ze względu na architekturę dane nie mogą być przechowywane w pamięci systemu, ale muszą być zawsze pobierane z bazy danych lub systemu plików.

-----------

Niezrozumiałe zdanie. Czy Olat nie korzysta z bazy danych?

-----------

Ograniczona licencja GNU GPL sprawia, że na platformie Moodle w przypadku wprowadzania nowych, niedozwolonych przez tę licencję modyfikacji mogą wystąpić trudności, np. niezgodność modułów (moduły utworzone w jednej wersji systemu mogą nie działać w innej wersji). W przeciwieństwie do Moodle, elastyczna licencja Apache platformy OLAT zapisuje każdy nowy element, a więc pozwala na własne, dowolne rozszerzenia i modyfikacje.

--------------

O jaką licencję GNU GPL chodzi? Akurat GNU GPL 3 jest kompatybilna z licencją Apache. Licencja GPL umożliwia jakiekolwiek własne modyfikacje kodu, więc nie rozumiem co jest niedozwolonego. W przeciwieństwie do tego, licencja Apache zezwala na tworzenie zamkniętego oprogramowania, czyli takiego, w którym nie można dokonywać zmian, bo nie ma wglądu w kod źródłowy. Jeżeli się mylę, proszę o rozjaśnienie, bo z treści tego zdania nie dowiadujemy się wiele.

Witam, do listy pana Rafała dodam, że Moodle posiada wbudowany Instant messaging, który pozwala na komunikację między użytkownikami wewnątrz Moodla. Poza tym Moodle daje możliwość komunikacji synchronicznej - istnieje narzędzie do wideokonferencji OpenMeeting, które współgra z Moodlem, jednak trzeba je dodatkowo zainstalować (co w przypadku Moodle nie jest nowością - istnieje wiele dodatków, wymagających doinstalowania np. książka). Pozdrawiam

Droga Pani Palko! To dobry pomysł zestawiać platformy e-learningowe. Tylko dlaczego w takich wersjach? Moodle 1.8 przestało być używane jakieś 5 lat temu. Cały pani wysiłek poszedł więc na marne w związku z tym, ze obecna linia rozwojowa 1.9 i niedawno pojawiająca się 2.0 to ogromny krok naprzód! Radzę następnym razem być bardziej roztropnym co do trawienia czasu na podobne zestawienia. Aha. I więcej tabelek proszę. Taka wizualna reprezentacja funkcji oprogramowania jest powszechnie stosowana. Łatwiej się ją czyta. Pozdrawiam i głowa do góry, następnym razem na pewno będzie lepiej ;)

Małe sprostowanie. Nie 5 a ok. 2 lata. Mój błąd. Co nie zmienia faktu, ze to wersja 1.8 jest przestarzała, rzadko używana i przestała być rozwijana. http://moodle.org/stats/

szkoda ze pani autor nie odpowiedziala sobie na pytanie "po co pisze ten artykul?" - stad mamy cos wtornego, napisanego pod teze i pelnego bledow. Ale publikacja jest :-)

Zgadzam się z uwagami zamieszczonymi pod artykułem, na który przypadkiem trafiłem. Niestety artykuł mija się z prawdą w wielu miejscach, co wskazuje, iż jego autorka nie zna Moodle (no ja nie znam OLATA) - szkoda więc, że ktoś takie artykuły pisze - marnując czas wszystkim! Pozdrawiam Waldek

Dodaj komentarz

captcha

działanie 2

 
  Weź udział w dyskusjach komentujących inne artykuły:
okladka big pobierz pdf

Data wydania: 5 października 2010 r.
wersja online: ISSN 1731-7428
wersja drukowana: ISSN 1731-6758

info Artykuły naukowe zawarte w niniejszym czasopiśmie są recenzowane.